De voorzitter opent de zitting op 11/10/2022 om 19:04.
De raadsleden worden gevraagd hun akkoord of eventuele opmerkingen te geven over het verslag van de vorige raadszitting 13 september 2022 conform decreet lokaal bestuur artikel 32.
Het zittingsverslag is een audio-verslag en is terug te vinden op de website van Anzegem.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 13 september 2022 eenparig goed te keuren.
De asfaltverharding op een aantal gemeentewegen is in een slechte toestand. We voorzien een aanpak door het affrezen van de toplaag en het aanleggen van een nieuwe toplaag.
Het betreft volgende wegen: Elstweg 50, Kleine Leiestraat, Borreberg, Warandedreef, Bergstraat, begraafplaats Tiegem, Hofdries, Zonnestraat, Otegemsesteenweg, Braamstraat (grind ),Lindendries, Heuntjesstraat 8, Heirbaan insteek (grind).
In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken op diverse locaties 2022” werd een bestek met nr. 2022/358 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.002,50 excl. btw of € 166.983,03 incl. 21% btw.
Er is budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (vernieuwen en onderhouden beton- en asfaltwegen).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning 2020-2025: Ja.
Raming: € 166.983,03 incl. 21% btw.
Jaarbudgetrekening investering: ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (vernieuwen en onderhouden beton- en asfaltwegen).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2022/358 en de raming voor de opdracht “Asfalteringswerken op diverse locaties 2022”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.002,50 excl. btw of € 166.983,03 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art.3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 31 augustus 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 61.849,50 excl. btw of € 74.837,90 incl. 21% btw.
De opdracht omvat het opbreken van een verharding in asfalt en het aanleggen van waterdoorlatende graskunststoftegels op diverse plaatsen: aan de kerk van Kaster (Juliaan Claerhoutstraat) , aan de kerk van Vichte (Oudenaardestraat) en aan de sporthal Torrebos (Landergemstraat).
Na raadpleging van meerdere ondernemers werden 3 offertes ontvangen.
Het offertebedrag van de voordeligste inschrijver was €61.849,5 excl. BTW.
Volgende verbeteringen dienden evenwel ingecalculeerd te worden:
Verder moet er volgens het standaardbestek 250 betonpuin voorzien worden als fundering (mengpuin is niet toegelaten). De offerte wordt verbeterd met de door de inschrijver opgegeven meerprijs van 6 euro/m2. Deze verbetering mag aangebracht worden omdat de inschrijver in zijn offerte aangeeft dat betonpuin een meerprijs geeft van €6/m2 t.o.v. de in de tabel ingevulde prijs.
Na verbetering komt de voordeligste offerte zo op €72.292,64 excl. BTW, wat het drempelbedrag van € 67.000,00 excl. btw, zoals bepaald in het goedgekeurde begrip 'dagelijks bestuur', overschrijdt. Hierdoor valt de bevoegdheid tot het goedkeuren van de voorwaarden en de gunningswijze van de opdracht bij de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgenomen opdracht goed te keuren en verder te zetten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 31 augustus 2022 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze.
Art.1: Keurt de wijze van gunnen en de lastvoorwaarden van de opdracht goed en beslist de opdracht verder te zetten zoals voorzien in het collegebesluit van 31 augustus 2022.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het gemeentebestuur zet in op gezonde medewerkers. Daarbij is voldoende beweging een belangrijk aspect.
Werknemers kunnen vrijwillig een fiets leasen aan voordelige condities onder de vorm van een extralegaal voordeel. Ze ruilen 3 jaar een stuk van hun eindejaarspremie of extralegaal verlof in voor het gebruik van de fiets. Fietsleasing is interessanter dan een aankoop dankzij het fiscaal voordeel, de gespreide betaling en de verzekering, pechbijstand en het onderhoudsbudget. Fietsleasing is niet alleen voordelig voor je werknemers, maar ook kostenneutraal voor het lokaal bestuur door de besparingen op sociale lasten en bijdragen. Bovendien zijn de kosten van een operationele leasing in het kader van woon-werkverkeer 100% fiscaal aftrekbaar.
Zo tracht het bestuur het fietsen naar het werk te bevorderen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit maar ook voor het klimaat en de gezondheid van de personeelsleden.
De provincie West-Vlaanderen fungeert als aankoopcentrale voor leasing van fietsen voor het personeel, waaraan de West-Vlaamse lokale besturen kunnen deelnemen. Hierdoor is het bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een procedure op te starten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake
Art.1: Voor het leveren van fietsen (leasing) voor het personeel deel te nemen aan de raamovereenkomst van de provincie West-Vlaanderen.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De eerdere verkoop van OC De Speldoorn, Vichtsesteenweg 110, 8570 Anzegem, via de elektronische openbare procedure (Biddit.be) waarbij de koper na de toewijzing uiteindelijk naliet de prijs te betalen, werd ontbonden.
De verkoopprocedure kan nu opnieuw opgestart worden.
Het lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem van de oorspronkelijke verkoop blijft daarbij ongewijzigd.
Echter, voor het terug opstarten van de verkoopprocedure, diende er een nieuw schattingsverslag opgemaakt te worden, gezien het schattingsverslag volgens de regelgeving niet ouder mag zijn dan 2 jaar.
In het oorspronkelijke schattingsverslag, opgemaakt d.d. 26 november 2019 door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem, bedroeg de schattingsprijs € 175.000. De minimumverkoopprijs werd bij de eerdere verkoop ingesteld op de schattingsprijs.
Er werd een nieuw schattingsverslag d.d. 7 april 2022 opgemaakt door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem, waarbij de landmeter-expert rekening hield met de huidige gangbare prijzen, geactualiseerde vergelijkingspunten en de toestand van de zaal. De nieuwe schattingsprijs bedraagt € 170.000.
Er wordt voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op de nieuwe schattingsprijs van € 170.000.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van de gemeenteraad in zitting van 13 juli 2021 tot goedkeuring van het lastenkohier Biddit en minimumverkoopprijs voor de verkoop van OC De Speldoorn
Art. 1: de verkoopprocedure voor OC De Speldoorn opnieuw op te starten. De minimumverkoopprijs wordt ingesteld op de schattingsprijs, zijnde € 170.000.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De woning Vichteplaats 42 werd verkocht in 2015 (in bijlage akte goedgekeurd in gemeenteraad 31 maart 2015) . De garage van de woning werd/wordt gebruikt als berging van de Oude Kerk.
In de verkoopakte is bepaald dat de koper er zich toe verbindt – ook ingeval bij sloping van de bestaande opstallen en bouw van nieuwe opstallen – door de koper in deze of zijn rechtsopvolgers, volgende ruimten dienen voorzien te worden ten nutte van de Oude Kerk, en dit in ofwel de bestaande opstallen ofwel in de nieuw op te richten opstallen ofwel zoals eventueel bepaald:
Er werd een huurovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad in december 2015. Dit punt werd echter afgevoerd.
De huurovereenkomst die ter goedkeuring wordt voorgelegd bepaalt dat de gemeente zal huren tot 31 december 2022.
Ter zitting worden een aantal vragen gesteld door raadslid Kokoszko:
- waarom is dit punt nooit eerder op de agenda gekomen in de voorbije 7 jaar?
- wat is de reden dat dit 3 maand vóór einddatum toch nog opgenomen wordt op de agenda?
- waarom en van wie komt het initiatief om de overeenkomst retroactief goed te keuren?
- dit betreft een uitgave van ca 25 kEUR, gerekend zonder indexering: is dit gebudgetteerd?
- is er een schriftelijk advies ABB voorhanden, kan overeenkomst 7 jaar na datum nog goedgekeurd worden?
- staat het pand in het leegstandsregister? Is er leegstandsbelasting betaald?
- Zijn er nog andere kosten die moeten betaald worden? in de huurovereenkomst (ontwerp) is er sprake van gemeenschappelijke kosten. Wat als de verhuurder deze eventueel gemaakte kosten zal verhalen? Is hier zicht op?
- in de huurovereenkomst is er sprake van een verzekering. is die afgesloten?
- Notariële akte: wat met de verplichting van de verkoper om minstens gedurende 10 jaar een alternatief te voorzien in de nabije omgeving?
- met welke ingangsdatum zal deze overeenkomst getekend worden?
- Wat zal er met het gerief gebeuren om na einde van de overeenkomst, dus na december 2022?
- in de notariële akte staat dat de koper een verplichting is om een ruimte te voorzien in de omgeving (afstand van 50m) van de Oude Kerk en dit voor 10 jaar lang.
Raadslid Kokoszko vindt dit een gevaarlijk en ongezien precedent en vraagt de gevolgen hiervan.
Beslissing gemeenteraad 31 maart 2015 m.b.t. verkoop gemeentelijke eigendom Vichteplaats 42
Gelet op de vragen van raadslid Jolanta Kokoszko (zie zittingsverslag) die bij dit punt gesteld werden, stelt schepen Louis Degroote, bevoegd voor patrimonium, voor om het agendapunt te verdagen. Intussen zullen de vragen van raadslid Kokoszko onderzocht worden en zal advies ingewonnen worden bij de toezichthoudende overheid.
Dit voorstel wordt met eenparigheid van stemmen aanvaard. Hiermee is het punt verdaagd naar de gemeenteraadszitting op latere datum.
Art.1: Het agendapunt 'Huurovereenkomst bergplaats Oude Kerk (1/1/2016 - 31/12/2022): goedkeuring' wordt verdaagd naar een latere gemeenteraad. Deze verdaging is nodig om een advies bij de toezichthoudende overheid in te winnen en de vragen van raadslid Kokoszko te beantwoorden.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Op 17 september 2022 werd via het digitaal platform 'Religiopoint' een budgetwijzigingen 2022 overgemaakt van kerkfabriek Sint-Mattheus aan het gemeentebestuur.
Deze budgetwijziging is voorzien van een gunstig advies vanuit het Bisdom Brugge dd 16 september 2022.
De gevraagde budgetwijziging heeft betrekking op een interne budgettaire verschuiving en heeft geen gevolg voor de voorziene gemeentelijke (exploitatie)toelage 2022 en kadert dus ook in het meerjarenplan 2020-2025 (GR 8 oktober 2019) .
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de diverse kerkfabrieken;
Het gemeenteraadsbesluit van 14 september 2021 betreffende de aktename van de budgetten 2022 van de kerkfabrieken.
Art.1: Kennis te nemen van van de budgetwijzing 2022 van de kerkfabriek Sint-Mattheus. Deze budgetwijzing heeft betrekking op interne verschuivingen en heeft geen gevolg voor de voorziene gemeentelijke (exploitatie)toelage 2022.
Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;
Art.3: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 11 mei 2021 werd de APV aangepast naar aanleiding van de inwerkingtreding van de uitbating camperzone aan het Vital Moreelsplein. Nu, na één jaar toepassing dringt zich een kleine wijziging op in functie van de optimalisatie van de werking van de camperzone.
Voorstel om volgende tekst aan te passen (aanpassing in vetjes)
Artikel 3. Gebruik
3.1. Het kampeerautoterrein is het volledige jaar, 7 dagen op 7 en 24 op 24 uur open. Reserveren is niet mogelijk.
3.2. Er kan geen permanente bewoning ingericht worden op het kampeerautoterrein. De maximale gebruiksduur bedraagt 72 opeenvolgende uren. Tussen ieder gebruik met dezelfde kampeerauto dient minstens 3 30 dagen te liggen.
Decreet Lokaal Bestuur
Algemene politieverordening politiezone Mira - Anzegem
Raadslid Koen Tack heeft enkele bedenkingen bij de voorgestelde wijzigingen:
Er staat vermeld ‘Tussen ieder gebruik met dezelfde kampeerauto dient minstens dertig dagen te liggen’.
Die voorgestelde dertig dagen lijken me nogal lang.
Wat met de vakantieganger die bij terugkeer opnieuw de camperzone aandoet?
Bijvoorbeeld een Nederlander die op weg naar Frankrijk de camperzone aandoet en bij terugkeer na 14 dagen dit opnieuw wil doen, dan zal dit nu niet meer kunnen.
Die is de dupe van diegenen die denken daar permanent een plaats te moeten innemen en in feiten eigenlijk geen vakantiegangers zijn.
Misschien is het beter om die dertig dagen in te korten naar 14 dagen (of eventueel het gebruik te beperken tot maximum 30 dagen per jaar)?
Schepen Ducatteeuw - bevoegd voor Toerisme - antwoordt dat het vooral hoofdzaak is dat mensen zich daar niet permanent beginnen te vestigen. Hij stelt daarbij voor - bij wijze van amendement - dat de voorgestelde regeling eerst eens 6 maanden uitgetest wordt en dan geëvalueerd.
Dit voorstel wordt eenparig aanvaard.
Art. 1: de algemene politieverordening van politiezone MIRA - Anzegem als volgt aan te passen (artikel 3). Deze aanpassing wordt na 6 maanden aan een evaluatie onderworpen.
( titel 8: openbare voorzieningen - hoofdstuk 1: sport, spel en recreatie - nieuwe afdeling 4: camperzone Vital Moreelsplein )
Gebruiksreglement camperzone
Het oprijden en verblijven op dit kampeerautoterrein houdt in dat u akkoord gaat met volgend gebruiksreglement en de daarin beschreven voorschriften en verbodsbepalingen aldus respecteert:
Artikel 1. Het kampeerautoterrein
1.1. Het kampeerautoterrein is eigendom van het gemeentebestuur Anzegem.
1.2. Het kampeerautoterrein is exclusief voorbehouden aan kampeerauto’s (geen caravans en/of tenten).
1.3. Er zijn 5 kampeerautoplaatsen voorzien die duidelijk afgebakend zijn. Kampeervoertuigen zijn niet toegelaten op de parkeerplaatsen voor personenwagens.
1.4. Andere voertuigen zoals motorvoertuigen of personenwagens zijn niet toegelaten om te parkeren op de voorbehouden kampeerautoplaatsen of te overnachten.
1.5. Het kampeerautoterrein is uitgerust met elektriciteits- en watervoorziening en afvalbakken.
Artikel 2. De gebruikers
2.1. De gebruiker verbindt zich ertoe correct op de aangegeven plaats te parkeren.
2.2. De gebruikers van het kampeerautoterrein zijn rechtmatige eigenaar of huurder van hun kampeerauto.
2.3. Het aantal bewoners van de kampeerauto mag niet hoger liggen dan het aantal slaapplaatsen voorzien in de kampeerauto (bijkomende slaapgelegenheden zijn niet toegelaten).
2.4. Iedereen dient zich te onthouden van elke handeling die schade zou kunnen aanbrengen aan de zuiverheid, hygiëne en het uitzicht van het kampeerautoterrein.
2.5. Bezoek is toegestaan op verantwoordelijkheid van de gebruiker. De bezoekers kunnen geen voertuigen parkeren op het kampeerautoterrein en mogen enkel overnachten in de kampeerauto van hun gastheer/vrouw. Er mogen geen tenten bij geplaatst worden.
2.6. Huisdieren zijn toegelaten mits zij steeds aan de leiband gaan en de eigenaars van de dieren instaan voor het opruimen van de uitwerpselen. De eigenaars van de huisdieren blijven ten allen tijde verantwoordelijk voor hun huisdieren.
Artikel 3. Gebruik
3.1. Het kampeerautoterrein is het volledige jaar, 7 dagen op 7 en 24 op 24 uur open. Reserveren is niet mogelijk.
3.2. Er kan geen permanente bewoning ingericht worden op het kampeerautoterrein. De maximale gebruiksduur bedraagt 72 opeenvolgende uren. Tussen ieder gebruik met dezelfde kampeerauto dient minstens 3 30 dagen te liggen.
Artikel 4. Orde en netheid
4.1. Het gebruikte terrein dient steeds proper en vrij van afval achtergelaten te worden. Afval moet correct gesorteerd worden en in de geschikte containers gedeponeerd worden. Wanneer deze vol zijn dient het afval te worden meegenomen.
4.2. Septisch water dient in het sanitair station volgens de aldaar aangegeven instructies geloosd te worden. Het sanistation wordt steeds zuiver en hygiënisch achtergelaten.
4.3. Vuil niet-septisch water wordt geloosd in de rioolkolk.
4.4. Misbruiken hiertegen kunnen gesanctioneerd worden overeenkomstig de bepalingen uit het algemeen politie- en gasreglement (titel 8 - hoofdstuk 1 - afdeling 4) , evenals overeenkomstig de bepalingen betreffende opruimkosten zwerfvuil en sluikstort uit het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement.
Artikel 5. Rust
5.1. Tussen 22.00u. ’s avonds en 6.00u. ’s Morgens dient de nachtrust te worden gerespecteerd.
Artikel 6. Tarieven
6.1. Drinkbaar water kan met behulp van een waterslang afgetapt worden aan het sanistation mits betaling van €1 voor 40 liter.
6.2. Stroom kan genomen worden aan de stroomzuil mits betaling van €1 per 2kWh.
6.3. Bij wanbetaling zal de toegang tot het terrein in de toekomst ontzegd worden.
6.4. Betaling is enkel mogelijk cash met €1 – muntstukken.
Artikel 7. Methode
7.1. Drinkbaar water kan met behulp van een waterslang afgetapt worden aan het sanistation.
7.2. Stroom kan genomen worden aan de stroomzuil.
Artikel 8. Veiligheid
8.1. Iedereen dient de algemene veiligheid in acht te nemen bij het omgaan met installaties, parkeren of rondrijden op het kampeerautoterrein. Daarom is het verboden om meer dan 15 km/u te rijden op het kampeerautoterrein.
8.2. Er mogen geen extra constructies (tenten, zeilen, antennes, …) opgesteld worden behalve deze behorend tot de uitrusting van de kampeerauto zelf.
8.3. Aan de installaties of bomen van het terrein mogen geen waslijnen opgehangen worden.
8.4. Het is te allen tijde verboden open vuur te maken. Er mag geen vuurwerk afgestoken worden.
8.5. Elke plaats telt hoogstens 4 (gevulde of lege) gasflessen met een gezamenlijk volume van maximaal 200 liter.
Artikel 9. Gebruik van de installaties
9.1. De installaties dienen steeds volgens de aangebrachte instructies gebruikt te worden. De herstelkosten voor schade die veroorzaakt wordt door niet correct gebruik, worden tegen de werkelijke kostprijs steeds verhaald op de gebruiker. Andere bijkomende kosten voor herstel van schade aan het openbaar domein of gemeentelijke infrastructuur zijn onderhevig aan de bepalingen van het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement, en aan de bepalingen uit het algemeen politie- en gasreglement.
9.2. Defecten worden om ieders veiligheid onmiddellijk gemeld bij het gemeentebestuur van Anzegem.
9.3. Het wassen van een kampeerauto is verboden op het kampeerautoterrein. Het reinigen van de voorruit en de zijruiten van de bestuurderscabine is wel toegelaten.
Artikel 10. Noodnummers
10.1. Noodnummer 112
10.2. Ziekenwagen/Brandweer 100
10.3. Politie 101
10.4. Antigifcentrum 070 245 245
10.5. Wachtdienst geneesheer 1733 of 056 68 78 88
10.6. Wachtdienst apotheker 0903 99 000
10.7. Ziekenhuis Waregem 056 62 31 11
10.8. Gemeentebestuur Anzegem 056 69 44 40
Artikel 11. Slotbepalingen
11.1. Het is verboden om handel te drijven en publiciteit te voeren.
11.2. Het gemeentebestuur Anzegem kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade of diefstal die zich zou voordoen aan de kampeerauto van de gebruiker.
Art. 2: dit reglement met onmiddelijke ingang in werking te laten treden.
Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2021 zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 14 juni 2022, aan de gouverneur.
Op maandag 19 september 2022 werd het gemeentebestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2021 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Art.1: akte te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 door de gouverneur.
De huidige serverinfrastructuur uit 2017 is aan vernieuwing en uitbreiding toe.
De gemeente kan nog niet 'alle' toepassingen overbrengen naar een 'cloud'. Dat heeft vooral te maken met privacy, technische vereisten en hoge exploitatiekosten. Wanneer een leverancier zijn product zelf als cloudoplossing aanbiedt, wordt dat ook zo afgenomen. Toepassingen van burgerzaken, financiën, GIS, omgeving en Sociaal Huis blijven op de eigen serverinfrastructuur.
De voorbije maanden werd een voorstel voor de nieuwe serverinfrastructuur voorbereid. Er wordt geopteerd om, net zoals in 2017, via het ICT-hardware raamcontract van het CREAT Servicecentrum van FARYS nieuwe serverinfrastructuur aan te kopen bij en uit te voeren door Simac nv uit Kortenberg, waardoor het bestuur vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het bestellen van de hardware, software en services gebeurd via CREAT. De facturen worden ook opgemaakt door CREAT. Per factuur is een bijdrage van 3% verschuldigd op goederen en diensten.
Net zoals voor veel andere producten zijn er momenteel enorm lange levertermijnen van bijna één jaar voor servers en andere benodigde onderdelen. Daarom wordt nu al gevraagd aan de gemeenteraad de opdracht voor nieuwe serverinfrastructuur via voormeld raamcontract van Creat goed te keuren zodat alle onderdelen tijdig in bestelling kunnen gaan.
Bij de eerstvolgende budgetwijziging zal het ICT-investeringsbudget GBB_ICT/0119-01/2410000 opgetrokken worden tot 200.000 euro in 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Art. 1: De opdracht voor het leveren en installeren van de nieuwe serverinfrastructuur via het ICT-hardware raamcontract van Creat servicecentrum, dat in bijlage is gevoegd, goed te keuren.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Om flexibel te kunnen werken tussen de diverse vestigingen van de kunstacademie op grondgebied Anzegem, is het aangewezen de toezichtsuren per afdeling niet meer vast te leggen. Het algemeen aantal toezichtsuren kan zo flexibel ingezet en verdeeld worden in de diverse afdelingen volgens behoeften en noden.
Het is dus aangewezen de raadsbeslissing van 21 oktober 2014 op te heffen en het aantal toezichtsuren vast te stellen op maximum 53 uren te verdelen over de drie afdelingen volgens noodwendigheid.
Er was positief advies van het interlokaal overleg Kunstonderwijs uitgebracht op 30 september 2022.
Raadsbesluit van 9 december 2002 inzake het aantal toezichtsuren voor de afdelingen
Raadsbesluit van 21 oktober 2014 inzake aanpassing raadsbesluit van 9 december 2002 m.b.t. het aantal toezichtsuren voor de afdelingen
Art.1: Het aantal toezichtsuren voor de gemeentelijke afdelingen van de Kunstacademie wordt vastgesteld op maximum 53 uren verdeeld over de drie Anzegemse afdelingen naargelang noodwendigheid. De wijze van verdeling, aanwending en invulling van deze niet gesubsidieerde toezichtsuren wordt jaarlijks en wanneer nodig bepaald door het college van burgemeester en schepenen in samenspraak met de directie van de kunstacademie Waregem.
Art.2: De gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2014 wordt hiermee opgeheven met onmiddellijke ingang.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Art.4: Afschrift van deze beslissing wordt voor kennisgeving overgemaakt aan:
a. In het verleden werd met de Koninklijke fanfare Sint-Cecilia Vichte steeds een gebruiksovereenkomst afgesloten voor het ter beschikking stellen van de gerenoveerde bijgebouwen van de Stringe, uitgezonderd het gedeelte dat voor de renovatie dienstig was als opbergruimte voor decorstukken. De naleving ervan gaf niet direct aanleiding tot moeilijkheden en werd in de voorbije legislatuur stilzwijgend verder toegepast.
De huurprijzen voor de culturele infrastructuur werden begin januari 2018, bij de opstart van het digitaal reservatiesysteem, herwerkt. Er werd toen gekozen om te werken met een uurtarief (per gereserveerd uur) ter vervanging van een tarief per activiteit en activiteitstype.
Door de herwerking van de tarieven lijkt het beter werkbaar om een maandelijks forfaitair bedrag, inclusief het verbruik van de nutsvoorzieningen, aan te rekenen voor de huur van het lokaal en bijhorende berging, waarbij Sint-Cecilia onbeperkt kan repeteren en gebruik maken van het lokaal.
Het voorgestelde forfaitair bedrag van 110 euro/maand is berekend op basis van een simulatie van wat zij desgevallend voor een gelijkaardig gebruik van de Stringe zouden betalen, daarbij ook rekening houdend met de exclusiviteit & de omvang van de ter beschikking gestelde lokalen. Sint-Cecilia moet, in tegenstelling tot heel wat andere (Vichtse) verenigingen, nooit een repetitie- of vergaderruimte vastleggen en geniet dus altijd van een volledige beschikbaarheid van de eigen lokalen en kan, in tegenstelling tot gehuurde ruimtes in de Stringe, het lokaal altijd laten staan volgens de opstelling zoals zij dit willen. De lokalen in de Stringe zijn op bepaalde momenten heel druk bevraagd, een eigen lokaal hebben zoals Sint-Cecilia is dus zeker een onmiskenbaar voordeel.
Simulatie:
wekelijkse repetitie fanfare op podium De Stringe: 4u x €2 = €8 x 52 weken = 416 euro per jaar
repetitie drumband podium De Stringe: 2x/week - in totaal 4u x € 2= €8 x 52 weken = 416 euro per jaar
bestuursvergadering 2u/maand x €1 = €2 x 12 = 24 euro
Totaal van de simulatie zou bedragen : 856 euro + 75 euro ( gebruik berglokaal)= 931 euro /jaar
Het voorgestelde bedrag van 1320 euro/jaar à rato van 110 euro forfaitair per maand is als dusdanig bepaald omwille van extra in te calculeren, moeilijk vooraf door te geven activiteiten ( nieuwjaarsreceptie, Ste Ceciliaviering, extra repetities in de aanloop naar een concert, exclusiviteit, omvang en gebruiksgemak van de ter beschikking gestelde lokalen)
Er wordt voorgesteld om geen periodieke poetsondersteuning (1x/6 weken) door iemand van het gemeentepersoneel te voorzien omdat er nu al heel veel moet gepuzzeld worden met de uurroosters van het schoonmaakpersoneel om alles gepoetst te krijgen, mede door de onderbezetting in de poetsdienst, wat een echt knelpuntberoep is geworden. Op deze manier is er ook een rechte lijn tussen de verhuurafspraken van het lokaal voor de fanfare van Vichte en Ingooigem. De fanfare van Ingooigem krijgt tot op heden evenmin poetsondersteuning in hun lokaal.
b. In de gebouwen van de gemeentelijke school Ingooigem (Pastoor Verrieststraat 12) bevindt zich een lokaal dat in gebruik werd genomen door de Koninklijke Harmonie Anzegem-Ingooigem. Door de problemen die zich langdurig voordeden met de verwarmingsinstallatie in het lokaal en door de herwerking van de tarieven voor culturele infrastructuur zoals hierboven omschreven, werd hiervoor nog geen gebruiksovereenkomst opgesteld, maar nu is het aangewezen om ook voor de Koninklijke Harmonie een dergelijke overeenkomst op te maken. Ook hier is het gebruik van het lokaal volledig exclusief en werd de berekening gebaseerd op een simulatie van wat een gelijkaardig gebruik in de Linde zou kosten. Hier wordt voorgesteld een forfaitair bedrag aan te rekenen van 90 euro per maand
Simulatie:
repetitie grote zaal De Linde: vrijdagavond ( 4u) x €2,5 = € 10 x 52 weken = 520 euro per jaar
repetitie Tagadatra grote zaal De Linde : 1x/week ( 2u) x € 2,5= € 5 x 52 weken = 260 euro per jaar
bestuursvergadering 2u/maand x €1 = €2 x 12 = 24 euro
Totaal van de simulatie zou bedragen : 804 euro + 75 euro ( gebruik berglokaal)= 879 euro /jaar
Het voorgestelde bedrag van 1080 euro/jaar ( à rato van 90 euro forfaitair per maand is als dusdanig bepaald omwille van bijkomende, moeilijk vooraf in te calculeren activiteiten ( nieuwjaarsreceptie, extra repetities of vergaderingen in de aanloop naar een concert, exclusiviteit, omvang en gebruiksgemak van het lokaal)
Er werd tevens een onderscheid gemaakt tussen Vichte en Ingooigem in de forfaitaire tarifering op basis van de omvang van de lokalen en de nabijheid van de "gewone" infrastructuur waarbij Ste Cecilia Vichte aanzienlijk minder inspanningen moet leveren voor het overbrengen van materiaal en hun eigen lokaal tevens als een extra omkleedruimte kan gebruiken bij podiumvoorstellingen, en zij ook de beschikking hebben over een extra afzonderlijk vergaderlokaal.
- Bepalingen van de cultuurpactwet van 16 juli 1973
- Decreet lokaal bestuur
- Huurprijzenreglement culturele infrastructuur - opgenomen in het algemeen gecoördineerd retributiereglement - laatste wijziging van de betrokken tarifering goedgekeurd op 12 november 2019
- De gemeenteraadsbeslissing van 9 mei 1994, aangevuld en verlengd door de gemeenteraadsbeslissingen van 24 april 1995, 7 mei 2001 en 9 september 2008, waarbij de gerenoveerde bijgebouwen van de Stringe, uitgezonderd het gedeelte dat voor de renovatie dienstig was al opbergruimte voor decorstukken, bij overeenkomst ter beschikking werden gesteld van de Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia Vichte, telkens tot het einde van de legislatuur.
Art.1: Onderstaande gebruiksovereenkomst met KH Ste Cecilia goed te keuren:
1. Betrokken partijen voor het afsluiten van de gebruiksovereenkomst
1.1. Gemeentebestuur en Sint-Cecilia Vichte
Tussen het gemeentebestuur van Anzegem enerzijds, voor dewelke optreden de heer Koen Tack, voorzitter gemeenteraad, en Sonja Nuyttens, Algemeen Directeur, in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad dd. 11 oktober 2022
En anderzijds de huidige verantwoordelijke bestuursleden van de Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia Vichte:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Bij ontslag van een verantwoordelijke onderschrijver van deze gebruiksovereenkomst dient dit onmiddellijk gemeld te worden aan het gemeentebestuur
1.2. Ter beschikking stelling van het lokaal
De muziekmaatschappij Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia Vichte mag exclusief gebruik maken van de gerenoveerde bijgebouwen van de Stringe, uitgezonderd het gedeelte dat vóór de renovatie dienstig was als opbergruimte voor decorstukken.
2. Duur van de overeenkomst
- Deze overeenkomst wordt aangegaan met ingang van 1 november 2022 tot en met het eerste jaar van de volgende legislatuur, dus t.e.m. 2025.
- Het karakter van deze terbeschikkingstelling vervalt van zodra een, meer of andere muziekmaatschappijen of verenigingen een gelijkaardig voordeel vragen, in dat geval zal een beurtrol opgesteld worden of uitgezien worden naar andere lokalen. Geschillen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
- Wanneer een eigen gemeentelijke dienst zich aandient, kan deze een terbeschikkingstelling vragen en bekomen van de huidige lokalen, liefst in onderling overleg.
- Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van drie maanden vooraf. Indien er een einde wordt gemaakt aan de overeenkomst, moet het gebouw weer in de oorspronkelijke staat hersteld worden vastgesteld en gekend op het moment van ondertekening van de eerste gebruiksovereenkomst.
3. Verplichtingen van eigenaar en huurder
3.1. Verplichting van de huurder bij het gebruik van de infrastructuur
De verantwoordelijke bestuursleden van de muziekmaatschappij dienen de lokalen door hen gebruikt in hun huidige staat te bewaren, uitgezonderd de normale slijtage.
3.2. Onderhoudsverplichtingen & inrichting
Van de gebruiker wordt verwacht dat deze het lokaal zelf zal schoonmaken, onderhouden en gebruiken als een goede huisvader. De aankoop van onderhoudsmateriaal valt volledig ten laste van de gebruiker. Er wordt geen periodieke poetsondersteuning voorzien door schoonmaakpersoneel van het gemeentebestuur.
Werken die de muziekmaatschappij wenst uit te voeren aan de lokalen, kunnen enkel worden uitgevoerd met voorafgaande schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.
3.3. Verzekeringen & aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur zal het gebruikersrisico tegen brandgevaar, geburenverhaal, alsook de inhoud met uitzondering van het materiaal dat eigendom is van de fanfare, zelf laten waarborgen door het afsluiten van een brandpolis.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan de gemeente in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
De vereniging wordt aangesteld als eindverantwoordelijke voor ongevallen en schade ten gevolge van het gebruik van het lokaal en bijhorend materiaal en dit zowel ten aanzien van de gemeente als van derden. De gemeente kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden.
4. Gebruikerskosten – huur
Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend van 110 euro per maand, dit omvat de huurprijs van het lokaal alsook de kosten betreffende het verbruik van alle nutsvoorzieningen en de mogelijkheid tot berging.
5. Controle
Het college van Burgemeester en Schepenen of de cultuurdienst mogen ten allen tijde de lokalen bezichtigen en toezicht uitoefenen.
Sloten worden nooit vervangen door de huurder zelf.
6. Bar
Het is toegelaten in de voor hen bestemde lokalen een privé bar in te richten maar enkel en alleen voor dranken tijdens repetities of ledenvergaderingen.
Het is verboden om het lokaal ter beschikking te stellen voor private aangelegenheden, ook niet ten behoeve van de leden van de vereniging zelf of het aan derden in onderverhuur te geven.
Art.2: Onderstaande gebruiksovereenkomst met KH De Eendracht Anzegem-Ingooigem goed te keuren:
1. Betrokken partijen voor het afsluiten van de gebruiksovereenkomst
1.1. Gemeentebestuur en Harmonie Eendracht Anzegem-Ingooigem
Tussen het gemeentebestuur van Anzegem enerzijds, voor dewelke optreden de heer Koen Tack, voorzitter gemeenteraad, en Sonja Nuyttens, Algemeen Directeur, in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad dd.11 oktober 2022
En anderzijds de huidige verantwoordelijke bestuursleden van de Harmonie Eendracht Anzegem-Ingooigem:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Bij ontslag van een verantwoordelijke onderschrijver van deze gebruiksovereenkomst dient dit onmiddellijk gemeld te worden aan het gemeentebestuur
1.2. Ter beschikking stelling van het lokaal
De muziekmaatschappij Harmonie Eendracht Anzegem-Ingooigem mag exclusief gebruik maken van het lokaal gelegen in de gebouwen van de gemeenteschool Ingooigem, Pastoor Verrieststraat 12, 8570 Anzegem.
2. Duur van de overeenkomst
- Deze overeenkomst wordt aangegaan met ingang van 1 november 2022 tot en met het eerste jaar van de volgende legislatuur, dus t.e.m. 2025.
- Het karakter van deze terbeschikkingstelling vervalt van zodra een, meer of andere muziekmaatschappijen of verenigingen een gelijkaardig voordeel vragen, in dat geval zal een beurtrol opgesteld worden of uitgezien worden naar andere lokalen. Geschillen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
- Wanneer een eigen gemeentelijke dienst zich aandient, kan deze een terbeschikkingstelling vragen en bekomen van de huidige lokalen, liefst in onderling overleg.
- Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van drie maanden vooraf. Indien er een einde wordt gemaakt aan de overeenkomst, moet het gebouw weer in de oorspronkelijke staat hersteld worden vastgesteld en gekend op het moment van ondertekening van de eerste gebruiksovereenkomst.
3. Verplichtingen van eigenaar en huurder
3.1. Verplichting van de huurder bij het gebruik van de infrastructuur
De verantwoordelijke bestuursleden van de muziekmaatschappij dienen de lokalen door hen gebruikt in hun huidige staat te bewaren, uitgezonderd de normale slijtage.
3.2. Onderhoudsverplichtingen & inrichting
Van de gebruiker wordt verwacht dat deze het lokaal zelf zal schoonmaken, onderhouden en gebruiken als een goede huisvader. De aankoop van onderhoudsmateriaal valt volledig ten laste van de gebruiker. Er wordt geen periodieke ondersteuning voorzien door schoonmaakpersoneel van het gemeentebestuur.
Werken die de muziekmaatschappij wenst uit te voeren aan de lokalen, kunnen enkel worden uitgevoerd met voorafgaande schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.
3.3. Verzekeringen & aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur zal het gebruikersrisico tegen brandgevaar, geburenverhaal, alsook de inhoud met uitzondering van het materiaal dat eigendom is van de fanfare, zelf laten waarborgen door het afsluiten van een brandpolis.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan de gemeente in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
De vereniging wordt aangesteld als eindverantwoordelijke voor ongevallen en schade ten gevolge van het gebruik van het lokaal en bijhorend materiaal, en dit zowel ten aanzien van de gemeente als van derden. De gemeente kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden.
4. Gebruikerskosten – huur
Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend van 90 euro per maand, dit omvat de huurprijs van het lokaal alsook de kosten betreffende het verbruik van alle nutsvoorzieningen en de mogelijkheid tot berging.
5. Controle
Het college van Burgemeester en Schepenen of de Cultuurdienst mogen ten allen tijde de lokalen bezichtigen en toezicht uitoefenen.
Sloten worden nooit vervangen door de huurder zelf.
6. Bar
Het is toegelaten in de voor hen bestemde lokalen een privé bar in te richten maar enkel en alleen voor dranken tijdens repetities of ledenvergaderingen.
Het is verboden om het lokaal ter beschikking te stellen voor private aangelegenheden, ook niet ten behoeve van de leden van de vereniging zelf of het aan derden in onderverhuur te geven.
Art.3 : Het voorgestelde forfaitaire bedrag maandelijks te innen met ingang van november 2022.
Stad Kortrijk informeerde ons, naar aanleiding van een kosten-batenanalyse, dat de vergoedingen per behandeld dossier, zoals overeengekomen in de samenwerkingsovereenkomst bekrachtigd door de gemeenteraad op 15 november 2016 en gewijzigd op 16 december 2019, niet langer houdbaar zijn.
Stad Kortrijk is regionaal trekker voor administratieve verwerking, dossiervoering en opvolging van GAS-boetes, en komt tot de vaststelling dat dit project verlieslatend is. Stad Kortrijk ambieert hier break-even te komen, en wenst de gehanteerde vergoedingen daarop af te stemmen. Stad Kortrijk maakte hiertoe een addendum bij de overeenkomst met herziening van tarieven. Deelnemende steden en gemeenten worden verzocht om uiterlijk 25 september te beslissen of zij akkoord gaan met de gewijzigde voorwaarden, of niet langer met Stad Kortrijk wensen samen te werken.
De tarieven kwamen tot stand rekening houdend met de arbeidsintensiviteit; zowel dit principe als de voorgestelde tarieven zelf worden geacht verantwoord en aanvaardbaar te zijn.
Klassieke GAS-dossiers (GAS 1, 2 en 3)
actuele kost: 87,90 euro
dossierkost vanaf 1 januari 2023:
- wanneer dossiers vóór opstart om technische redenen geseponeerd worden: 87,9 euro (dus geen prijsverhoging)
- opgestarte dossiers: 130 euro
Voor wat betreft het stilstaan en parkeren (GAS4)
actuele dossierkost: 30,60 euro
dossierkost vanaf 1 januari 2023:
- dossiers zonder verweer: 30,60 euro (en dus voor een duidelijke meerderheid van de dossiers geen prijsverhoging)
- dossiers met verweer: 50 euro.
Een inschatting aan de hand van de gevoerde dossiers (2021) en tarieven van 2022, resulteert in een geraamde gestegen jaarkost van 4800 euro, waar deze 3800 euro bedroeg. Niet akkoord gaan met het voorstel van Kortrijk zou automatische stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst impliceren, wat er toe zou leiden dat Anzegem volledig zelf dient in te staan voor dossieropvolging en -afhandeling. De meerkost die aan Kortrijk zal toekomen, bedraagt slechts een fractie van de kostprijs van afhandeling door eigen diensten. De voorziene indexatiemogelijkheid van artikel 3.3. van de samenwerkingsovereenkomst wordt behouden. Kortrijk voorziet inwerkingtreding van deze nieuwe tarieven op 1 januari 2023. Voorstel voor de gemeenteraad om het addendum van 8 september 2022 goed te keuren.
Op basis van onderstaande cijfers voor wat betreft 2021 (21 dossiers klassieke gas en 65 dossiers Gas-parkeren) bedroeg de totale administratiekost 3.834,90 euro.
Voor wat betreft de klassieke gasboets (type 1-2-3) waren er 3 dossiers die omwille van technische redenen voor opstart werden geseponeerd.
Voor wat betreft de gasboetes parkeren (type 4) waren er 55 dossiers zonder verweer.
In het nieuwe systeem (met ingang van 2023) zou de totale kostprijs volgende bedragen
Voor de dossiers gas 2021 zou dit dus gaan om een totale dossierkost van 4786.70 euro (+25%)
de Nieuwe Gemeentewet, art. 119bis en art. 135 §2;
het decreet lokaal bestuur de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-wet)
het KB van 21 december 2013 betreffende de vaststelling van de kwalificatie en de onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de Wet betreffende de GAS-wet
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2016 betreffende goedkeuring „aanbod van protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken te bekrachtigen door de gemeenteraad in zitting van 13 december 2016
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2016 betreffende de goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst tussen stad Kortrijk en gemeente Anzegem opdat Anzegem een beroep kan worden gedaan op het GAS-team van Kortrijk - bekrachtigd door de gemeenteraad op 15 november 2016
De gemeenteraadsbeslissingen van Kortrijk betreffende de aanstelling van sanctionerend ambtenaren die voldoen aan de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de GAS-wet
De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 houdende wijziging samenwerkingsovereenkomst tussen stad Kortrijk en gemeente Anzegem inzake Gemeentelijke Administratieve Sancties
een addendum goed te keuren bij de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Kortrijk en gemeente Anzegem betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (zie bijlage). Het addendum behelst de verhoging van de tarieven voor de dossierkosten als volgt:
Klassieke GAS-dossiers (GAS 1, 2 en 3)
actuele kost: 87,90 euro
dossierkost vanaf 1 januari 2023:
- wanneer dossiers vóór opstart om technische redenen geseponeerd worden: 87,9 euro (dus geen prijsverhoging)
- opgestarte dossiers: 130 euro
Voor wat betreft het stilstaan en parkeren (GAS4)
actuele dossierkost: 30,60 euro
dossierkost vanaf 1 januari 2023:
- dossiers zonder verweer: 30,60 euro (en dus voor een duidelijke meerderheid van de dossiers geen prijsverhoging)
- dossiers met verweer: 50 euro.
Art.2: Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan stad Kortrijk.
Art.3: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid in het kader van het administratief toezicht.
Naar aanleiding van de bevraging van de Vlaamse overheid in het kader van het veiliger maken van schoolroutes, heeft de gemeente een aantal knelpunten doorgegeven die mogelijk met een quick-win zouden kunnen opgelost worden. (beslissing CBS van 10/2/2021). Op 29 november 2021 vond een overleg plaats met het door AWV aangestelde studiebureau, AWV en de gemeente. Het verslag daarvan werd goedgekeurd door het college in zitting van 5 januari 2022.
Uit de studie bleek dat het aangewezen was een flitspaal te plaatsen in Oostdorp in de omgeving van de middengeleider. Bij nazicht ter plaatse blijkt een inplanting daar niet mogelijk omwille van de ijkingsvoorwaarden. De bedoeling is de flitspaal te plaatsen in de zone 50 dicht bij de school. AWV onderzoekt de exacte locatiemogelijkheden.
Een verbintenisverklaring, met wederzijdse engagementen, wordt ter goedkeuring voorgelegd. Alle kosten voor de levering en plaatsing van de installatie vallen ten laste van AWV. De gemeente moet wel instaan voor de onderhoudskosten, die voor de flitspaal kan geraamd worden op €2.500/jaar:
- periodiek onderhoud
- herstellingen na defect of averij
- herkeuringen en herijkingen om de installatie opnieuw in dienst te krijgen en te houden
- voeding, netwerk, connectiviteit en datakosten
- Deze onderhoudskosten zullen rechtstreeks aan de aanvrager gefactureerd worden.
De verbintenisverklaring bevat ook een bepaling die stelt dat de gemeente moet instaan voor de studiekosten en kosten verbonden aan het plaatsbezoek. Deze kosten zullen echter niet aangerekend worden, ook niet mocht de gemeente uiteindelijk toch de flitspaal niet wensen.
Budget zal voorzien worden in volgende aanpassing meerjarenplan.
Decreet Lokaal Bestuur
beslissing cbs van 10/2/2021 houdende het indienen van voorstellen m.b.t. ingrepen of quick-wins op schoolroutes op gewestwegen
beslissing cbs van 5/1/2022 : Knelpunten op schoolroutes - verslagen
Art.1: de verbintenisverklaringen voor de levering en plaatsing van de flitspaal in Oostdorp goed te keuren.
Punt fractie CD&V-Eendracht (Eddy Recour):
Ons gemeentebestuur en onze belastingbetalers zijn op financieel gebied de dupe geworden van de afzettings-soop van een schepen in onze gemeente.
Ondanks het feit dat de motie van wantrouwen gerechtvaardigd en helemaal volgens de regels van de kunst is verlopen achtte de schepen het nodig om ons bestuur op kosten te jagen door achtereenvolgens een rechtszaak aan te spannen bij:
- Raad van State (verklaarde zich onbevoegd)
- Raad voor verkiezingsbeslissingen (bevestiging van de motie)
- Opnieuw Raad van State ( arrest - bevestiging afzetting)
Telkenmale diende door de gemeente een advocaat te worden aangesteld wat de belastingbetaler € 11.615,31 (elfduizendzeshonderdvijftien euro en éénendertig cent) heeft gekost.
Volgens een bevraging bij het college werden de rolrechten betaald door de afgezette schepen. Aangezien de schepen het ganse proces heeft verloren kan ons bestuur een rechtsplegingsvergoeding opeisen.
(De rechtsplegingsvergoeding (geldig vanaf 1/6/21) is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijkgestelde partij (art. 1022 Ger.W.).
Schepen Christophe Vandererven geeft mee dat de rechtsplegingsvergoeding al werd toegekend aan de gemeente via het arrest van de Raad van State. De verliezende partij betaalde ook al deze kosten.
Daarom wordt voorgesteld om niet verder in te gaan op de vraag van de fractie CD&V-Eendracht.
De aanwezige raadsleden gaan hier eenparig mee akkoord.
niet in te gaan op de vraag van de fractie CD&V-Eendracht strekkende tot de gelasting van het college met het instellen van een geding om de rechtsplegingsvergoeding op te eisen, gezien deze vraag zonder voorwerp is.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 11/10/2022 om 20:23.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter