Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

Notulen  OCMW-raad

di 08/10/2024 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 08/10/2024 om 19:45.

De zitting werd na punt 1.1 geschorst om de gemeenteraad te heropenen ter behandeling van de resterende punten opgenomen op de agenda. Na sluiting van de gemeenteraad werd vervolgens de OCMW-raad hervat vanaf punt 1.2.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' aanpassing 5: vaststelling deel OCMW.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In 2019 werd, in toepassing van de beleids- beheerscyclus, het geïntegreerd meerjarenplan voor gemeente en OCMW opgemaakt voor de periode van 2020 tot 2025. Dit bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025. Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen minstens een keer per jaar hun meerjarenplan moeten aanpassen en dit om de kredieten voor het volgend boekjaar vast te stellen en om eventueel de kredieten van het huidig boekjaar aan te passen. 

        Het meerjarenplan dient te worden aangepast  naar aanleiding van nieuwe of gewijzigde keuzes van diverse beleidsniveaus, omstandigheden of assumpties en omwille van de verwerking van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW in deze aanpassing. 

        De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit 3 onderdelen en de bijhorende documentatie:

        • De strategische nota geeft de wijzigingen mee aan de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid. Het omvat de doelstellingen, actieplannen en acties en de bijhorende ramingen.
        • De financiële nota bevat de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota en verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd. De nota bestaat uit de wettelijk opgelegde M-schema’s. De staat van het financieel evenwicht (schema M2) toont aan dat we aan alle evenwichtsvoorwaarden voldoen. Omdat het einde van de legislatuur nadert, wordt de looptijd van de financiële nota verlengd tot en met 2027 waarbij de kredieten gebaseerd zijn op gelijkblijvend beleid en/of reeds vaststaande beslissingen. 
        • De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant zijn en bestaat uit de T-schema’s, een beschrijving van de kengetallen schema M2 (staat van het financieel evenwicht) met grondslagen en assumpties en de financiële risico’s alsook de verwijzing waar de bijkomend documentatie kan teruggevonden worden.
        • De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel. 
        Hieronder kunnen de belangrijkste cijfers uit de vijfde aanpassing (2024) van het geïntegreerd meerjarenplan teruggevonden worden:
         
          2024 2025 2026 2027
        Exploitatiesaldo 3.557.946 3.002.949  1.951.264  2.074.308 
        Investeringssaldo -13.739.492  -5.643.561  -2.606.905  -2.262.407 
        Financieringssaldo -1.330.842  -1.282.099  -1.139.628  -1.041.201 
        Budgettair resultaat van het boekjaar -11.512.388 -3.922.711  -1795.269  -1.229.300 

        Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar

        20.334.277 8.821.889  4.899.178  3.103.909 
        Beschikbaar budgettair resultaat  8.821.889  4.899.178 3.103.909  1.874.610 
        Autofinancieringsmarge 1.935.075  1.431.901  783.972  1.005.443 
        Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 2.510.550  2.096.030 1.180.923   1.408.337
         

        Door het financieel evenwicht in deze aanpassing van meerjarenplan blijven de door de decreten vooropgestelde evenwichten gevrijwaard.

        De vijfde aanpassing van het meerjarenplan werd geadviseerd op het MAT op 1 oktober 2024 (verslag wordt toegevoegd na de vergadering) 

        De vijfde aanpassing van het meerjarenplan werd besproken in de raadscommissie Financiën en Algemene zaken op 30 september 2024. (verslag wordt toegevoegd na de zitting)

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC); 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 tot vaststelling van de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;

        Het besluit van de OCMW-raad van 14 december 2021 tot vaststelling van de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2021 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;

        Het besluit van de OCMW-raad van 13 december 2022 tot vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2022 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;

        Het besluit van de OCMW-raad van 12 december 2023 tot vaststelling van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 12 december 2023 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Haar deel vast te stellen in de vijfde aanpassing (2024) van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen'. Hieronder kunnen de belangrijkste cijfers uit deze vijfde aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan teruggevonden worden:

          2024 2025 2026 2027
        Exploitatiesaldo 3.557.946 3.002.949  1.951.264  2.074.308 
        Investeringssaldo -13.739.492  -5.643.561  -2.606.905  -2.262.407 
        Financieringssaldo -1.330.842  -1.282.099  -1.139.628  -1.041.201 
        Budgettair resultaat van het boekjaar -11.512.388 -3.922.711  -1795.269  -1.229.300 

        Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar

        20.334.277 8.821.889  4.899.178  3.103.909 
        Beschikbaar budgettair resultaat  8.821.889  4.899.178 3.103.909  1.874.610 
        Autofinancieringsmarge 1.935.075  1.431.901  783.972  1.005.443 
        Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 2.510.550  2.096.030 1.180.923   1.408.337

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 10 september 2024: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 10 september 2024 goed te keuren.

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling gemeentepersoneel - salarisschaal decretale graden: vaststelling wegens klasseverhoging gemeente.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Afwezig: Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De salarisschaal van de decretale graden wordt vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling, zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de verkiezingen. Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen en financieel directeur moet worden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de gemeente op 1 januari 2024. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van de publicatie van dit bevolkingscijfer in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe bevolkingscijfers werden op 26 juli 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.  

        Het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 betreffende de rechtspositieregeling zegt het volgende:

        Artikel 29

        §1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de algemeen directeur binnen de volgende minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:

        1. in gemeenten tot 6000 inwoners: 31.525 – 50.050;
        2. in gemeenten van 6001 tot 15.000 inwoners: 39.294,07 – 58.036,33;
        3. in gemeenten van 15.001 tot 20.000 inwoners: 42.602,73 – 62.172,16;
        4. in gemeenten van 20.001 tot 25.000 inwoners: 45.040,72 – 66.308,26;
        5. in gemeenten van 25.001 tot 35.000 inwoners: 47.848,79 – 70.661,54;
        6. in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 50.765,61 – 74.797;
        7. in gemeenten van 50.001 tot 80.000 inwoners: 54.270,19 – 79.368,60;
        8. in gemeenten van 80.001 tot 150.000 inwoners: 57.470,01 – 83.722,08;
        9. in gemeenten van meer dan 150.000 inwoners: 62.324,20 – 90.251,89.

        Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de algemeen directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de algemeen directeur in dienst behouden.

        Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.

        De gemeenteraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de adjunct-algemeendirecteur vast. Die salarisschaal is lager dan de salarisschaal die voor de algemeen directeur vastgesteld is. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.

        §2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de provinciegriffier vast binnen de minimumgrens van 47.941,69 euro en de maximumgrens van 69.424,53 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.

         

        Toelichting hierbij:

        Inwonersaantal

        Hier wordt verwezen naar het tweede lid van artikel 4, §3, van het DLB dat het volgende bepaalt:

        “Uiterlijk op 1 juni van het jaar waarin de gemeenteraadsverkiezingen zullen plaatsvinden, stelt de Vlaamse Regering een lijst op van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente op basis van de bevolkingsaantallen van de gemeenten. Het inwonertal dat in aanmerking wordt genomen, is het aantal personen dat ingeschreven is in het rijksregister van de natuurlijke personen en dat op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen zijn hoofdverblijfplaats in de desbetreffende gemeente had. Ingeval een gemeente een principiële beslissing tot samenvoeging aan de Vlaamse Regering heeft kenbaar gemaakt, vermeldt de Vlaamse Regering desgevallend in de lijst van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden ook het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente, op basis van de som van de bevolkingsaantallen van de samen te voegen gemeenten. Vanaf de inwerkingtreding van het samenvoegingsdecreet wordt in deze lijst het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden, vermeld voor de samengevoegde gemeenten, opgeheven en is enkel het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geldig.

        Het bevolkingsaantal op 1 januari, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, wordt, met behoud van de toepassing van het eerste lid, vanaf 1 januari na de bekendmaking ervan, in aanmerking genomen als bevolkingscijfer in dit decreet.”

        De salarisschaal van de algemeen directeur wordt met andere woorden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024). Tussentijdse stijgingen of dalingen van het bevolkingsaantal spelen geen rol.

        Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen directeur moet worden vastgesteld op basis van het officieel bevolkingscijfer van de gemeente (nu op 1 januari 2024) zoals dat in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024).

        Artikel 30

        §1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel directeur, binnen de volgende vastgestelde minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:

        1. in gemeenten tot 6.000 inwoners: 29.695,64 – 44.521,01;
        2. in gemeenten van 6.001 tot 15.000 inwoners: 37.016,16 – 54.671,90;
        3. in gemeenten van 15.001 tot 20.000 inwoners: 40.133 – 58.567,98;
        4. in gemeenten van 20.001 tot 25.000 inwoners: 42.429,66 – 62.464,30;
        5. in gemeenten van 25.001 tot 35.000 inwoners: 45.074,95 – 66.564,72 (W1);
        6. in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 47.822,67 – 70.460,94;
        7. in gemeenten van 50.001 tot 80.000 inwoners: 51.124,10 – 74.767,52;
        8. in gemeenten van 80.001 tot 150.000 inwoners: 54.138,41 – 78.868,63;
        9. in gemeenten van meer dan 150.000 inwoners: 58.711,20 – 85.019,90.

        Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners, op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de financieel directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de financieel directeur in dienst behouden.

        Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.

        §2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel beheerder vast binnen de minimumgrens van 44.207,70 euro en de maximumgrens van 64.401,60 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.

        Voorgelegd aan het syndicaal overleg  op 27  september 2024

        voorgelegd voor advies aan het  MAT op 1 oktober 2024

         

        Regelgeving

        Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

        Artikel 29

        §1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de algemeen directeur binnen de volgende minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:

        1. in gemeenten tot 6000 inwoners: 31.525 – 50.050;
        2. in gemeenten van 6001 tot 15.000 inwoners: 39.294,07 – 58.036,33;
        3. in gemeenten van 15.001 tot 20.000 inwoners: 42.602,73 – 62.172,16;
        4. in gemeenten van 20.001 tot 25.000 inwoners: 45.040,72 – 66.308,26;
        5. in gemeenten van 25.001 tot 35.000 inwoners: 47.848,79 – 70.661,54;
        6. in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 50.765,61 – 74.797;
        7. in gemeenten van 50.001 tot 80.000 inwoners: 54.270,19 – 79.368,60;
        8. in gemeenten van 80.001 tot 150.000 inwoners: 57.470,01 – 83.722,08;
        9. in gemeenten van meer dan 150.000 inwoners: 62.324,20 – 90.251,89.

        Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de algemeen directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de algemeen directeur in dienst behouden.

        Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.

        De gemeenteraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de adjunct-algemeendirecteur vast. Die salarisschaal is lager dan de salarisschaal die voor de algemeen directeur vastgesteld is. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.

        §2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de provinciegriffier vast binnen de minimumgrens van 47.941,69 euro en de maximumgrens van 69.424,53 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.

         

        TOELICHTING

        Inwonersaantal

        Hier wordt verwezen naar het tweede lid van artikel 4, §3, van het DLB dat het volgende bepaalt:

        “Uiterlijk op 1 juni van het jaar waarin de gemeenteraadsverkiezingen zullen plaatsvinden, stelt de Vlaamse Regering een lijst op van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente op basis van de bevolkingsaantallen van de gemeenten. Het inwonertal dat in aanmerking wordt genomen, is het aantal personen dat ingeschreven is in het rijksregister van de natuurlijke personen en dat op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen zijn hoofdverblijfplaats in de desbetreffende gemeente had. Ingeval een gemeente een principiële beslissing tot samenvoeging aan de Vlaamse Regering heeft kenbaar gemaakt, vermeldt de Vlaamse Regering desgevallend in de lijst van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden ook het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente, op basis van de som van de bevolkingsaantallen van de samen te voegen gemeenten. Vanaf de inwerkingtreding van het samenvoegingsdecreet wordt in deze lijst het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden, vermeld voor de samengevoegde gemeenten, opgeheven en is enkel het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geldig.

        Het bevolkingsaantal op 1 januari, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, wordt, met behoud van de toepassing van het eerste lid, vanaf 1 januari na de bekendmaking ervan, in aanmerking genomen als bevolkingscijfer in dit decreet.”

        De salarisschaal van de algemeen directeur wordt met andere woorden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024). Tussentijdse stijgingen of dalingen van het bevolkingsaantal spelen geen rol.

        Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen directeur moet worden vastgesteld op basis van het officieel bevolkingscijfer van de gemeente (nu op 1 januari 2024) zoals dat in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024).

        Artikel 30

        §1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel directeur, binnen de volgende vastgestelde minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:

        1. in gemeenten tot 6.000 inwoners: 29.695,64 – 44.521,01;
        2. in gemeenten van 6.001 tot 15.000 inwoners: 37.016,16 – 54.671,90;
        3. in gemeenten van 15.001 tot 20.000 inwoners: 40.133 – 58.567,98;
        4. in gemeenten van 20.001 tot 25.000 inwoners: 42.429,66 – 62.464,30;
        5. in gemeenten van 25.001 tot 35.000 inwoners: 45.074,95 – 66.564,72 (W1);
        6. in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 47.822,67 – 70.460,94;
        7. in gemeenten van 50.001 tot 80.000 inwoners: 51.124,10 – 74.767,52;
        8. in gemeenten van 80.001 tot 150.000 inwoners: 54.138,41 – 78.868,63;
        9. in gemeenten van meer dan 150.000 inwoners: 58.711,20 – 85.019,90.

        Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners, op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de financieel directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de financieel directeur in dienst behouden.

        Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.

         

        Belgisch Staatsblad: Algemene directie statistiek. — Statistics Belgium. — Koninkrijk België. — Wettelijke bevolking per gemeente op 1 januari 2024 en loop van de bevolking in 2023 (blz 88926)

        Vorige beslissingen

        Rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - laatste wijziging in de gemeenteraad van 13 juni 2023 (gecoördineerde versie in bijlage)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Pauline Everaert
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:

        De rechtspositieregeling, zoals laatst aangepast door de gemeenteraad in zitting d.d. 13 juni 2023, wordt als volgt aangevuld (de vet- en cursief gedrukte tekst wordt toegevoegd): (…) Titel 7. Het salaris (…) Hoofdstuk III. Bijzondere bepalingen (…)

        Art. 7.3.4. §3

        § 3. Voor de ambten, vermeld in paragraaf 1 en 2, en voor de adjunct-algemeen directeur, vermeld in artikel 586, is de geldende rechtspositieregeling van de secretarissen, de adjunct-secretarissen en de financieel beheerders van overeenkomstige toepassing.

         

        De uitgewerkte salarisschalen van de algemeen directeur en financieel directeur bevinden zich in bijlage II 7 bij de rechtspositieregeling. (vóór de weddenschaal A1a-A3a)

         

         

        (…)

        BIJLAGEN

        (…)

        Bijlage 7. Uitgewerkte salarisschalen van de gemeentesecretaris, en gemeenteontvanger, de financieel beheerder, de algemeen directeur en de financieel directeur 

        (…)

        Salarisschaal algemeen directeur

        Minimum: 42.602,73 EUR

        Maximum: 62.172,16 EUR

        Periodieke verhogingen: 1 x 1 x 3.195,24

                                            7 x 2 x 2.339,17

        Anciënniteit               bedrag

        0                              42.602,73 EUR 

        1                              45.797,97 EUR

        2                              45.797,97 EUR

        3                              48.137,14 EUR

        4                              48.137,14 EUR

        5                              50.476,31 EUR

        6                              50.476,31 EUR

        7                              52.815,48 EUR

        8                              52.815,48 EUR

        9                              55.154,65 EUR

        10                            55.154,65 EUR

        11                            57.493,82 EUR

        12                            57.493,82 EUR

        13                            59.832,99 EUR

        14                            59.832,99 EUR

        15                            62.172,16 EUR

         

        Salarisschaal financieel directeur

        Minimum: 40.133,00 EUR

        Maximum: 58.567,98 EUR

        Periodieke verhogingen: 1 x 1 x 3.009,99

                                            7 x 2 x 2.203,57 0 40.133,00 EUR

        Anciënniteit                 Bedrag

        1                                43.142,99 EUR

        2                                43.142,99 EUR 

        3                                45.346,56 EUR

        4                                45.346,56 EUR

        5                                47.550,13 EUR

        6                                47.550,13 EUR

        7                                49.753,70 EUR

        8                                49.753,70 EUR

        9                                51.957,27 EUR

        10                              51.957,27 EUR

        11                              54.160,84 EUR

        12                              54.160,84 EUR

        13                              56.364,41 EUR

        14                              56.364,41 EUR

        15                              58.567,98 EUR


        Art.2: Deze weddenschalen van algemeen directeur en financieel directeur (op basis van het bevolkingscijfer van de gemeente op 1 januari 2024) worden toegepast met ingang van 1 januari 2024.

      • Arbeidsreglement (en bijlagen): goedkeuring aanpassingen en toevoegingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen

        Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen

        Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

        Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen

        Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen

        Programmawet van 22 december 1989

        Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen

        Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen

        Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen

        Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen

        besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

        Vorige beslissingen

        Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.

        Raadsbesluit van 8 november 2022 inzake Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en toevoegingen

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het arbeidsreglement wordt aangepast als volgt:

        • Arbeidsreglement: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
        • Bijlage 21: afspraken gebruik e-mail en internet: opheffen oude bijlage en goedkeuren nieuwe bijlage
        • Bijlage 22: policy mobiele telefonie, laptops en bijhorende data/abonnementen: opheffen oude bijlage en goedkeuren nieuwe bijlage
        • Bijlage 26: agressieprotocol: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
        • Bijlage 27: tijdsregistratie: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
        • Bijlage 31: fietspolicy: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
        • Bijlage 32: camerabewaking en badges: toegevoegde bijlage

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

        Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.

    • Sociale huisvesting

      • Samenwerkingsprotocol VIVUS: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het is een gezamenlijke doelstelling van VIVUS en haar welzijnspartners - waaronder de OCMW's - om huurders zo lang mogelijk, comfortabel, gezond en tevreden in een sociale huurwoning te laten wonen en daartoe de nodige hulp en ondersteuning te bieden (met aandacht voor de mens achter de huurder).

        In functie van deze doelstelling is het van belang om goede onderlinge afspraken te maken over wat gebeurt, wie wat doet, enz. bij nieuwe huurders, bij huurachterstal, hoe omgegaan wordt met uitwisseling van (privacygevoelige) gegevens, hoe er samengewerkt wordt bij leefbaarheidsproblemen (burenhinder, onderhoud...), enz.

        Daartoe werd een ontwerp van samenwerkingsprotocol opgemaakt dat begin juli jl. toegelicht werd aan vertegenwoordigers van de diverse welzijnspartners van VIVUS (OCMW's, CAW...). 

        Het BCSD nam op 18/9 jl. kennis hiervan. 

        Financiële reflex

        Geen 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het samenwerkingsprotocol Wonen - Welzijn (en de bijhorende bijlagen) van/met VIVUS goed te keuren. 

    • Financiën

      • Rapport van de financieel directeur 1° semester 2024: kennisgeving.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.

        In bijlage wordt  het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2024' gevoegd.

        Aan het MAT werd de nodige toelichting verschaft op 1 oktober 2024.

        Regelgeving

        Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Art1: kennis te nemen van het 'Rapport van de financieel directeur over het eerste semester 2024'

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Besluit

        Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen gesteld worden. De mededeling kan beluisterd worden via het audioverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 08/10/2024 om 20:15.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter