De voorzitter opent de zitting op 08/10/2024 om 19:45.
De zitting werd na punt 1.1 geschorst om de gemeenteraad te heropenen ter behandeling van de resterende punten opgenomen op de agenda. Na sluiting van de gemeenteraad werd vervolgens de OCMW-raad hervat vanaf punt 1.2.
In 2019 werd, in toepassing van de beleids- beheerscyclus, het geïntegreerd meerjarenplan voor gemeente en OCMW opgemaakt voor de periode van 2020 tot 2025. Dit bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025. Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen minstens een keer per jaar hun meerjarenplan moeten aanpassen en dit om de kredieten voor het volgend boekjaar vast te stellen en om eventueel de kredieten van het huidig boekjaar aan te passen.
Het meerjarenplan dient te worden aangepast naar aanleiding van nieuwe of gewijzigde keuzes van diverse beleidsniveaus, omstandigheden of assumpties en omwille van de verwerking van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW in deze aanpassing.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit 3 onderdelen en de bijhorende documentatie:
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Exploitatiesaldo | 3.557.946 | 3.002.949 | 1.951.264 | 2.074.308 |
Investeringssaldo | -13.739.492 | -5.643.561 | -2.606.905 | -2.262.407 |
Financieringssaldo | -1.330.842 | -1.282.099 | -1.139.628 | -1.041.201 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | -11.512.388 | -3.922.711 | -1795.269 | -1.229.300 |
Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar |
20.334.277 | 8.821.889 | 4.899.178 | 3.103.909 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 8.821.889 | 4.899.178 | 3.103.909 | 1.874.610 |
Autofinancieringsmarge | 1.935.075 | 1.431.901 | 783.972 | 1.005.443 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.510.550 | 2.096.030 | 1.180.923 | 1.408.337 |
Door het financieel evenwicht in deze aanpassing van meerjarenplan blijven de door de decreten vooropgestelde evenwichten gevrijwaard.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan werd geadviseerd op het MAT op 1 oktober 2024 (verslag wordt toegevoegd na de vergadering)
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan werd besproken in de raadscommissie Financiën en Algemene zaken op 30 september 2024. (verslag wordt toegevoegd na de zitting)
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel OCMW;
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';
Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 tot vaststelling van de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;
Het besluit van de OCMW-raad van 14 december 2021 tot vaststelling van de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2021 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;
Het besluit van de OCMW-raad van 13 december 2022 tot vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;
Het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2022 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;
Het besluit van de OCMW-raad van 12 december 2023 tot vaststelling van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;
Het besluit van de gemeenteraad van 12 december 2023 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW.
Art.1: Haar deel vast te stellen in de vijfde aanpassing (2024) van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen'. Hieronder kunnen de belangrijkste cijfers uit deze vijfde aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan teruggevonden worden:
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Exploitatiesaldo | 3.557.946 | 3.002.949 | 1.951.264 | 2.074.308 |
Investeringssaldo | -13.739.492 | -5.643.561 | -2.606.905 | -2.262.407 |
Financieringssaldo | -1.330.842 | -1.282.099 | -1.139.628 | -1.041.201 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | -11.512.388 | -3.922.711 | -1795.269 | -1.229.300 |
Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar |
20.334.277 | 8.821.889 | 4.899.178 | 3.103.909 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 8.821.889 | 4.899.178 | 3.103.909 | 1.874.610 |
Autofinancieringsmarge | 1.935.075 | 1.431.901 | 783.972 | 1.005.443 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.510.550 | 2.096.030 | 1.180.923 | 1.408.337 |
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 10 september 2024 goed te keuren.
De salarisschaal van de decretale graden wordt vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling, zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de verkiezingen. Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen en financieel directeur moet worden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de gemeente op 1 januari 2024. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van de publicatie van dit bevolkingscijfer in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe bevolkingscijfers werden op 26 juli 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 betreffende de rechtspositieregeling zegt het volgende:
Artikel 29
§1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de algemeen directeur binnen de volgende minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:
Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de algemeen directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de algemeen directeur in dienst behouden.
Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.
De gemeenteraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de adjunct-algemeendirecteur vast. Die salarisschaal is lager dan de salarisschaal die voor de algemeen directeur vastgesteld is. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.
§2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de provinciegriffier vast binnen de minimumgrens van 47.941,69 euro en de maximumgrens van 69.424,53 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.
Toelichting hierbij:
Inwonersaantal
Hier wordt verwezen naar het tweede lid van artikel 4, §3, van het DLB dat het volgende bepaalt:
“Uiterlijk op 1 juni van het jaar waarin de gemeenteraadsverkiezingen zullen plaatsvinden, stelt de Vlaamse Regering een lijst op van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente op basis van de bevolkingsaantallen van de gemeenten. Het inwonertal dat in aanmerking wordt genomen, is het aantal personen dat ingeschreven is in het rijksregister van de natuurlijke personen en dat op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen zijn hoofdverblijfplaats in de desbetreffende gemeente had. Ingeval een gemeente een principiële beslissing tot samenvoeging aan de Vlaamse Regering heeft kenbaar gemaakt, vermeldt de Vlaamse Regering desgevallend in de lijst van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden ook het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente, op basis van de som van de bevolkingsaantallen van de samen te voegen gemeenten. Vanaf de inwerkingtreding van het samenvoegingsdecreet wordt in deze lijst het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden, vermeld voor de samengevoegde gemeenten, opgeheven en is enkel het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geldig.
Het bevolkingsaantal op 1 januari, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, wordt, met behoud van de toepassing van het eerste lid, vanaf 1 januari na de bekendmaking ervan, in aanmerking genomen als bevolkingscijfer in dit decreet.”
De salarisschaal van de algemeen directeur wordt met andere woorden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024). Tussentijdse stijgingen of dalingen van het bevolkingsaantal spelen geen rol.
Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen directeur moet worden vastgesteld op basis van het officieel bevolkingscijfer van de gemeente (nu op 1 januari 2024) zoals dat in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024).
Artikel 30
§1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel directeur, binnen de volgende vastgestelde minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:
Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners, op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de financieel directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de financieel directeur in dienst behouden.
Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.
§2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel beheerder vast binnen de minimumgrens van 44.207,70 euro en de maximumgrens van 64.401,60 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.
Voorgelegd aan het syndicaal overleg op 27 september 2024
voorgelegd voor advies aan het MAT op 1 oktober 2024
Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Artikel 29
§1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de algemeen directeur binnen de volgende minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:
Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de algemeen directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de algemeen directeur in dienst behouden.
Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.
De gemeenteraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de adjunct-algemeendirecteur vast. Die salarisschaal is lager dan de salarisschaal die voor de algemeen directeur vastgesteld is. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.
§2. De provincieraad stelt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de provinciegriffier vast binnen de minimumgrens van 47.941,69 euro en de maximumgrens van 69.424,53 euro. De salaristrappen worden gespreid over 15 trappen.
TOELICHTING
Inwonersaantal
Hier wordt verwezen naar het tweede lid van artikel 4, §3, van het DLB dat het volgende bepaalt:
“Uiterlijk op 1 juni van het jaar waarin de gemeenteraadsverkiezingen zullen plaatsvinden, stelt de Vlaamse Regering een lijst op van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente op basis van de bevolkingsaantallen van de gemeenten. Het inwonertal dat in aanmerking wordt genomen, is het aantal personen dat ingeschreven is in het rijksregister van de natuurlijke personen en dat op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen zijn hoofdverblijfplaats in de desbetreffende gemeente had. Ingeval een gemeente een principiële beslissing tot samenvoeging aan de Vlaamse Regering heeft kenbaar gemaakt, vermeldt de Vlaamse Regering desgevallend in de lijst van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden ook het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente, op basis van de som van de bevolkingsaantallen van de samen te voegen gemeenten. Vanaf de inwerkingtreding van het samenvoegingsdecreet wordt in deze lijst het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden, vermeld voor de samengevoegde gemeenten, opgeheven en is enkel het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geldig.
Het bevolkingsaantal op 1 januari, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, wordt, met behoud van de toepassing van het eerste lid, vanaf 1 januari na de bekendmaking ervan, in aanmerking genomen als bevolkingscijfer in dit decreet.”
De salarisschaal van de algemeen directeur wordt met andere woorden vastgesteld op basis van het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling zoals die gebeurt op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024). Tussentijdse stijgingen of dalingen van het bevolkingsaantal spelen geen rol.
Concreet betekent dit dat de salarisschaal van de algemeen directeur moet worden vastgesteld op basis van het officieel bevolkingscijfer van de gemeente (nu op 1 januari 2024) zoals dat in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd. De aanpassing van de salarisschaal moet uiterlijk gebeuren op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad, maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen (nu: 1 januari 2024).
Artikel 30
§1. De gemeenteraad bepaalt in de rechtspositieregeling de salarisschaal van de financieel directeur, binnen de volgende vastgestelde minimum- en maximumgrenzen, uitgedrukt in euro en gespreid over 15 trappen:
Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners, op basis waarvan met toepassing van het eerste lid de salarisschaal van de financieel directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de financieel directeur in dienst behouden.
Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.
Belgisch Staatsblad: Algemene directie statistiek. — Statistics Belgium. — Koninkrijk België. — Wettelijke bevolking per gemeente op 1 januari 2024 en loop van de bevolking in 2023 (blz 88926)
Rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - laatste wijziging in de gemeenteraad van 13 juni 2023 (gecoördineerde versie in bijlage)
Art.1:
De rechtspositieregeling, zoals laatst aangepast door de gemeenteraad in zitting d.d. 13 juni 2023, wordt als volgt aangevuld (de vet- en cursief gedrukte tekst wordt toegevoegd): (…) Titel 7. Het salaris (…) Hoofdstuk III. Bijzondere bepalingen (…)
Art. 7.3.4. §3
§ 3. Voor de ambten, vermeld in paragraaf 1 en 2, en voor de adjunct-algemeen directeur, vermeld in artikel 586, is de geldende rechtspositieregeling van de secretarissen, de adjunct-secretarissen en de financieel beheerders van overeenkomstige toepassing.
De uitgewerkte salarisschalen van de algemeen directeur en financieel directeur bevinden zich in bijlage II 7 bij de rechtspositieregeling. (vóór de weddenschaal A1a-A3a)
(…)
BIJLAGEN
(…)
Bijlage 7. Uitgewerkte salarisschalen van de gemeentesecretaris, en gemeenteontvanger, de financieel beheerder, de algemeen directeur en de financieel directeur
(…)
Salarisschaal algemeen directeur
Minimum: 42.602,73 EUR
Maximum: 62.172,16 EUR
Periodieke verhogingen: 1 x 1 x 3.195,24
7 x 2 x 2.339,17
Anciënniteit bedrag
0 42.602,73 EUR
1 45.797,97 EUR
2 45.797,97 EUR
3 48.137,14 EUR
4 48.137,14 EUR
5 50.476,31 EUR
6 50.476,31 EUR
7 52.815,48 EUR
8 52.815,48 EUR
9 55.154,65 EUR
10 55.154,65 EUR
11 57.493,82 EUR
12 57.493,82 EUR
13 59.832,99 EUR
14 59.832,99 EUR
15 62.172,16 EUR
Salarisschaal financieel directeur
Minimum: 40.133,00 EUR
Maximum: 58.567,98 EUR
Periodieke verhogingen: 1 x 1 x 3.009,99
7 x 2 x 2.203,57 0 40.133,00 EUR
Anciënniteit Bedrag
1 43.142,99 EUR
2 43.142,99 EUR
3 45.346,56 EUR
4 45.346,56 EUR
5 47.550,13 EUR
6 47.550,13 EUR
7 49.753,70 EUR
8 49.753,70 EUR
9 51.957,27 EUR
10 51.957,27 EUR
11 54.160,84 EUR
12 54.160,84 EUR
13 56.364,41 EUR
14 56.364,41 EUR
15 58.567,98 EUR
Art.2: Deze weddenschalen van algemeen directeur en financieel directeur (op basis van het bevolkingscijfer van de gemeente op 1 januari 2024) worden toegepast met ingang van 1 januari 2024.
Decreet lokaal bestuur
Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen
Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen
Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen
Programmawet van 22 december 1989
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen
Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen
besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.
Raadsbesluit van 8 november 2022 inzake Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en toevoegingen
Art.1: Het arbeidsreglement wordt aangepast als volgt:
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.
Het is een gezamenlijke doelstelling van VIVUS en haar welzijnspartners - waaronder de OCMW's - om huurders zo lang mogelijk, comfortabel, gezond en tevreden in een sociale huurwoning te laten wonen en daartoe de nodige hulp en ondersteuning te bieden (met aandacht voor de mens achter de huurder).
In functie van deze doelstelling is het van belang om goede onderlinge afspraken te maken over wat gebeurt, wie wat doet, enz. bij nieuwe huurders, bij huurachterstal, hoe omgegaan wordt met uitwisseling van (privacygevoelige) gegevens, hoe er samengewerkt wordt bij leefbaarheidsproblemen (burenhinder, onderhoud...), enz.
Daartoe werd een ontwerp van samenwerkingsprotocol opgemaakt dat begin juli jl. toegelicht werd aan vertegenwoordigers van de diverse welzijnspartners van VIVUS (OCMW's, CAW...).
Het BCSD nam op 18/9 jl. kennis hiervan.
Geen
Art. 1: Het samenwerkingsprotocol Wonen - Welzijn (en de bijhorende bijlagen) van/met VIVUS goed te keuren.
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
In bijlage wordt het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2024' gevoegd.
Aan het MAT werd de nodige toelichting verschaft op 1 oktober 2024.
Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Art1: kennis te nemen van het 'Rapport van de financieel directeur over het eerste semester 2024'
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen gesteld worden. De mededeling kan beluisterd worden via het audioverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 08/10/2024 om 20:15.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter