Terug College van burgemeester en schepenen

Wed 31/08/2022 - 16:30 Vergaderzaal 1 (voormalige zaal Escobox)- Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Demets Davy, Vijfde schepen

Dierenwelzijn

B-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester - voorzitter

Handhaving

  • Oplichting in Vichte

    Het college neemt kennis van de mail van een inwoner die werd gecontacteerd door een marketingbureau. Voor klantenbinding beweerde het marktetingbureau dat de gemeente Vichte haar had opgegeven als beloftevolle onderneming en waarbij de gemeente marketingsteun ging bieden bij ondertekening van een contract. Het college beslist enkele acties te ondernemen.

Gemeenteraad

Openbare werken

Groenonderhoud- en parken

  • Het college beslist een zitbank te verplaatsen naar de andere zijde van het speelterrein aan OC De Linde en 2 bordjes 'verboden hondenpoep' te voorzien.

Begraafplaatsen

  • Het college  beslist voorlopig niet in te gaan op het aanbod van Leiedel voor het opstarten van een traject/project rond lokaal funerair erfgoed.

    Dit project/traject kan in de volgende beleidsperiode worden hernomen.

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

  • Invorderingen/bestelbonnen

    Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.

  • Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het eerste semester 2022.

  • Organisatie kermis Vichte

    Het college kent een subsidie toe aan de Dorpsraad Vichte als overkoepelende instantie voor de organisatie van het kermisgebeuren (16 tem 20 september).

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Toerisme

Desmet Anja, Derde schepen

Personeel

Onderwijs

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

  • Gouden huwelijksjubileum

    Het college beslist een feestelijke ontvangst te organiseren t.g.v. een gouden huwelijksjubileum.

Lokale economie

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2022090702 – O/2022/167 Gino Deleersnyder (Project Kaster), Waregemstraat 27 9870 Zulte, voor slopen van van alle gebouwen en verhardingen, gelegen Tiegemstraat 1, 8572 Kaster - kadastraal bekend: 4e afdeling, sectie B, nummer 0392N.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022090702

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: slopen van alle gebouwen en verhardingen.

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Tiegemstraat 1, 8572 Anzegem - kadastraal bekend: 34019B0392/00N000

    Naam van de aanvrager of exploitant: Gino Deleersnyder (Project Kaster)

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2022090702
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject Project OMV OMV_2022088526 – O/2022/163, Gaël Allegaert en Sil Kruissen voor verbouwen van een vergunde woning (deels gebouwd), gelegen Klijtberg 115, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022088526

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen van een vergunde woning (deels gebouwd)

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Klijtberg 115, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0009/00N000

    Naam van de aanvrager of exploitant: Gaël Allegaert en Sil Kruissen 

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2022088526
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college behandelt een voorstel van splitsing van percelen.

C-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Desmet Anja, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 22 augustus 2022 tot en met zondag 28 augustus 2022.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Demets Davy, Vijfde schepen

Natuur en klimaat

  • Subsidies bewoonde zwaluwnesten 2022

    Het college keurt de subsidies voor het in stand houden van bewoonde zwaluwnesten van 2022 goed (16 dossiers, 460 euro in totaal).

Energie en nutsleidingen

D-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester - voorzitter

Openbare werken

Desmet Anja, Derde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Op 15 juli 2022 heeft de Vlaamse Regering het ontwerp van gewestelijke stedenbouwkundige Hemelwaterverordening van 2022 voorlopig vastgesteld. Over dit ontwerp van gewestelijke stedenbouwkundige verordening wordt van 1 tot en met 30 september 2022 een openbaar onderzoek voor de bevolking georganiseerd door Departement Omgeving.  

    Dit openbaar onderzoek wordt aangekondigd in twee kranten, in het Belgisch Staatsblad en op de website van het departement Omgeving. De gemeente moet het openbaar onderzoek niet aankondigen. 

    Wel kunnen burgers de verordening op de gemeente komen inkijken tijdens het openbaar onderzoek vanaf 1 september 2022.

    Bezwaren moeten naar het departement worden gestuurd, niet naar de gemeente. 

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2022110154 – O/2022/203Dries Davister , Boterbloemstraat 18 8570 Anzegem voor plaatsen van een dakraam, gelegen Boterbloemstraat 18 - 8570 Anzegem Kadastraal gekend: 6de afdeling, sectie A, nummer 0300P  2

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: plaatsen van een dakraam

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022110154

    Periode openbaar onderzoek: 1 september 2022 tot en met 1 oktober 2022

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: plaatsen van een dakraam

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Boterbloemstraat 18 8570 Anzegem

    Naam van de aanvrager of exploitant: Davister Dries

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2022110154) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2022087145 – O/2022/193 Tom De Pourcq , Landergemstraat 18 8570 Anzegem voor plaatsen van een bovengrondse mestsilo, gelegen Landergemstraat 18 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: 1ste afdeling, sectie F, nummers 0700D, 0697M en 0690

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: plaatsen van een bovengrondse mestsilo

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022087145

    Periode openbaar onderzoek: 1 september 2022 tot en met 1 oktober 2022

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: plaatsen van een bovengrondse mestsilo 1 verdeelslang1 verdeelslang1 verdeelslang129 runderen waarvan 26 runderen <1 jaar, 34 runderen 1-2 jaar, 60 melkkoeien en 9 andere runderen129 runderen waarvan 26 runderen <1 jaar, 34 runderen 1-2 jaar, 60 melkkoeien en 9 andere runderen129 runderen waarvan 26 runderen <1 jaar, 34 runderen 1-2 jaar, 60 melkkoeien en 9 andere runderenStallen van 9 voertuigen en/of aanhangwagensStallen van 9 voertuigen en/of aanhangwagensStallen van 9 voertuigen en/of aanhangwagens7 kW koelvermogen7 kW koelvermogen7 kW koelvermogen2,083 ton of 2.500 l mazoutopslag2,083 ton of 2.500 l mazoutopslag2,083 ton of 2.500 l mazoutopslag300 l opslag gevaarlijke stoffen in kleine verpakkingen300 l opslag gevaarlijke stoffen in kleine verpakkingen300 l opslag gevaarlijke stoffen in kleine verpakkingen1.345 m³ dierlijke mestopslag waarvan 1.780 m³ mest en 180 m³ vaste mest1.345 m³ dierlijke mestopslag waarvan 1.780 m³ mest en 180 m³ vaste mestUitbreiden dierlijke mestopslag met 615 m³ mengmest1.345 m³ dierlijke mestopslag waarvan 1.165 m³ mest en 180 m³ vaste mest5.000 l of 5,2 ton melkopslag5.000 l of 5,2 ton melkopslag5.000 l of 5,2 ton melkopslagGrondwaterwinning van 2.621 m³/jaar uit 2 steenputten en verbuisde boorputGrondwaterwinning van 2.621 m³/jaar uit 2 steenputten en verbuisde boorputGrondwaterwinning van 2.621 m³/jaar uit 2 steenputten en verbuisde boorput

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Landergemstraat 18 8570 Anzegem

    Naam van de aanvrager of exploitant: De Pourcq Tom

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2022087145) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van de geluidsmetingen uitgevoerd door een erkend geluidsdeskundige bij een klasse 1-inrichting in het kader van een bijzondere voorwaarde in de recente omgevingsvergunning (OMV_2020176766) afgeleverd door de provincie.

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :

    Referentie omgevingsloket: OMV_2022105887  (2022/199)
    Voorwerp van de melding: exploiteren van een tijdelijke inrichting klasse 3 (bronbemaling)
    Ligging van het voorwerp van de melding:  Waregemstraat 18, 8570 Anzegem, kadastraal bekend: 34038A0497/00Y000
    Naam van de  exploitant: Dries Verhaeghe, Koning Leopold I-straat 13 bus 0011, 8500 Kortrijk

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van een verzaking aan een verkavelingsvergunning van toepassing op percelen in de Korte Winterstraat.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2022076533 – O/2022/153 Mijn Huis, Marktstraat 80 8530 Harelbeke, voor wijzigen lot 25, gelegen Henri Heffinckstraat 29 t.e.m. 40 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie C, nummer 0142A.

    Het uitvoeren van bijstelling verkaveling met als onderwerp: wijzigen lot 25

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022076533

    Periode openbaar onderzoek: 12 september 2022 tot en met 12 oktober 2022

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van bijstelling verkaveling, kort samengevat: wijzigen lot 25

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Henri Heffinckstraat 29 t.e.m. 40 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie C, nummer 0142A.

    Naam van de aanvrager of exploitant: MIJN HUIS (Verdru Koen)

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2022076533) vóór het einde van het openbaar onderzoek.