De voorzitter opent de zitting op 14/03/2023 om 19:03.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 14 februari 2023 goed te keuren.
Het gemeentebestuur ontving een brief d.d. 1 februari 2023 van Leiedal waarbij wordt vermeld dat de benoeming van de nieuwe bestuurders zal gebeuren op de algemene vergadering van 31 mei 2023.
Artikel 17 II van de statuten van Leiedal bepaalt dat er vier door verschillende gemeenten aangeduide afgevaardigden als lid met raadgevende stem kunnen deelnemen aan de raad van bestuur van Leiedal. Deze afgevaardigden zijn steeds gemeenteraadsleden, die in de betrokken gemeenten werden verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van Burgemeester en Schepenen.
In bijlage II van de statuten van Leiedal is per periode aangeduid welke gemeentebesturen in aanmerking komen om een afgevaardigde voor te dragen. Voor de periode vanaf eind mei 2023 tot eind mei 2025 zijn dit de steden Kortrijk, Wervik, Menen en de gemeente Anzegem.
Gezien zowel de bepalingen artikel 17 III van de statuten (genderevenwicht) als de huidige smaenstelling van de raad van bestuur, dient de door de gemeenteraad voorgedragen kandidaat een vrouw te zijn.
Tijdens de Algemene Vergadering van 31 mei 2023 zal de vergadering akte nemen van de voordracht door de gemeenteraad. De bestuurder zonder stemrecht zal aan de raad van bestuur van Leiedal kunnen deelnemen vanaf de zitting van 31 mei 2023.
Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald:
- art. 440§4 dat toelaat dat de afgevaardigden met raadgevende stem uitsluitend raadsleden zijn die in de betrokken gemeente verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen
- art. 440§4 dat toelaat dat ten hoogste vijf rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden als lid met raadgevende stem kunnen deelnemen
de goedgekeurde statuten van Leiedal:
- artikel 17 II dat bepaalt dat vier, door verschillende gemeenten aangeduide, afgevaardigden kunnen deelnemen aan de raad van bestuur als lid met raadgevende stem
- artikel 17 III inzake genderevenwicht
- bijlage 2 waarin de volgorde van de gemeenten is bepaald die een bestuurder met raadgevende stem kunnen aanduiden.
Art.1: Amandine Eeckhaut, geboren op 5 oktober 1984 en wonende Borrestraat 1 te 8573 Anzegem, voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van de intercommunale Leiedal voor de periode van 31 mei 2023 tot de algemene vergadering van mei 2025.
Art.2: Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan Leiedal.
Een nieuw decreet Leersteun vervangt vanaf 1 september 2023 het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel. Kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen moet werkbaar blijven voor de leraar. Dat is de ambitie van het decreet Leersteun en het bijbehorende nieuwe leersteunmodel. Elke leerling moet zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het huidige ondersteuningsmodel blijft nog 1 schooljaar (2022-2023) in werking.
Het model bevat een sterke basiszorg en verhoogde zorg in het gewoon onderwijs, een duurzaam leersteunmodel met passende arbeidsvoorwaarden voor ondersteuners en een volwaardige plaats en een versterking van de kwaliteit voor het buitengewoon onderwijs.
De conceptnota decreet leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
- een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
- IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of
- OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).
Het gemeentebestuur beheert Gemeenteschool het Wijsternest (gewoon basisonderwijs). Deze school heeft leerlingen met (één van de) hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de conceptnota kiest men hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
- Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
- Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
- Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.
Het leersteuncentrum waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Leersteundecreet Boost - Sint-Amandusstraat 28 - 8540 Deerlijk om de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen dat ophoudt te bestaan. Dit LSC is opgenomen in het ontwerpprotocol landschap LSC (10 februari 2023 een eerste keer voorgelegd aan de Vlaamse regering) waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. Dit LSC is een zelfstandige instelling. Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 7 februari 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden.
Besproken op het beheerscomité Kadanz van 13 februari 2023.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI. Scholen voor gewoon onderwijs hebben tijd tot 10 maart 2023 om via Mijn Onderwijs door te geven aan AGODI bij welk leersteuncentrum uit de lijst ze zullen aansluiten vanaf september 2023. Het huidige ondersteuningsmodel blijft nog dit schooljaar (2022-2023) in werking. Aan de hand van het collegebesluit van 15 februari ll. werd de voorkeur doorgegeven onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad. De beslissing moet conform het decreet lokaal bestuur bekrachtigd worden in de eerstvolgende gemeenteraad. Tot op heden is er echter nog geen goedgekeurd decreet leersteuncentra. Echter, om vanaf september 2023 van start te kunnen gaan, dient er nog veel praktisch werk verzet te worden. Zo zullen de leersteuncentra opgericht moeten worden (vermoedelijk eind maart-begin april - goedkeuring statuten) en dienen er directeuren aangesteld te worden. Gezien de vele praktische stappen die nog moeten genomen worden en bijgevolg de dringendheid van de te nemen beslissing, wordt dit punt voorgesteld aan de raad ondanks het decreet leersteuncentra nog niet definitief werd goedgekeurd.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41
Conceptnota decreet leersteun over leersteun;
het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Collegebesluit van 15 februari 2023 inzake aansluiting door gemeentelijke basisschool bij het leersteuncentrum Boost
Art.1: de collegebeslissing van 15 februari ll. waarin beslist werd aan te sluiten bij leersteuncentrum Boost te bekrachtigen en er aldus principieel akkoord mee te gaan dat de gemeentelijke basisschool vanaf 1 september 2023 aansluit bij voormeld leersteuncentrum (Boost - Sint-Amandusstraat 28 - 8540 Deerlijk) onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerpdecreet leersteuncentra.
Op zondag 30 april 2023 wordt het Provinciaal Kampioenschap West Vlaanderen georganiseerd te Anzegem-Tiegem. De organisatie is in handen van Roel Couckuyt en Brecht Gailliez in samenwerking met wielerclub ‘Wielerpromotie Zuid-West’, Eric Demets en Geert Himpens.
De organisatoren voorzien - naast de inrichting van de wielerwedstrijd - heel wat randanimatie zoals een volkse kermis en een openluchtbal. Het is de bedoeling om heel wat mensen op de been te brengen voor dit dorpsfeest.
Dit betreft een dorpskernsfeerbevorderend evenement waarvoor zowel logistieke als financiële steun vanuit het gemeentebestuur verwacht wordt.
Voorgesteld wordt om een bedrag van 2500 euro toe te kennen evenals de gratis uitleen van feestmateriaal, terbeschikkingstelling van de Mensindezaal en een beperkte inzet van gemeentelijk personeel.
Op zondag 30 april 2023 wordt het Provinciaal Kampioenschap West Vlaanderen georganiseerd te Anzegem-Tiegem. De organisatie is in handen van Roel Couckuyt en Brecht Gailliez in samenwerking met wielerclub ‘Wielerpromotie Zuid-West’, Eric Demets en Geert Himpens.
De start en aankomstzone is gelegen te Anzegem-Tiegem Westdorp. De totale afstand bedraagt 135,3 km ( 11 ronden van 12,3 km). Parcours en aanvraag vergunning Gemeente – zie bijlagen.
De medewerking van de Gemeente Anzegem wordt gevraagd:
Logistieke bijstand (detail):
- Ter plaatse brengen en ophalen nadars voor de start en aankomstzone
- Ter plaatse brengen van nadars voor afsluiten van de parkings ( Vital Moreelsplein en parking top Tiegemberg)
- Ter plaatse brengen van podiumstukken en vlaggen
- Instellen van de nodige parkeerverboden langs het parcours en start en aankomstzone
- Parkeerverbod – voorbehouden parking voor renners Moreelsplein en top Tiegemberg
- Parkeerverbod van het volledige kerkplein te Tiegem
- Parkeerverbod N36 Westdorp – Hoogkouter – Neerstraat
- Transport en plaatsing van veiligheidsbalen langs het parcours
- schilderen van de aankomstlijn (thv Friture Westdorp)
- Besluit afwijking geluidsnormen
- Politieverordening rond randactiviteiten
- Toestemming en toegankelijk maken gebruik elektriciteitskast Kerk Tiegem
- Electriciteits- en waterafname vanuit het gemeentepunt Tiegem
- Gratis gebruik Mensindezaal (Rode Kruis en logistiek)
Aangezien deze steunaanvraag ruimschoots de grenzen overschrijdt van het algemeen gemeentelijk subsidiereglement, is de gemeenteraad bevoegd.
2023/GBB_FEEST/0710-00/6490020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: de organisatie door Roel Couckuyt en Brecht Gaillez ism Wielerclub Wielerpromotie Zuid-West van een dorpskernsfeerbevorderend evenement op 30 april a.s. als volgt te ondersteunen:
- toekenning van een nominatieve toelage van 2500 euro
- Gratis gebruik van de Mensindezaal
- Gratis gebruik feestmateriaal (Uitleendienst)
- Gratis elektriciteitsafname vanuit de elektriciteitskast
- personele steun zoals: opmaak en signaleren nodige verkeersreglementen, aanbrengen en weghalen signalisatie en nadars/podia/vlaggenmasten/...schilderen aankomststreep/vergunning afwijking geluidsnormen/...
Art.2: afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de organisatoren en aan de Operationele Technische Diensten, Uitleendienst, Financiële dienst, dienst Cultuur, Interne Organisatie.
Art.3: dit besluit wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid cf. de bepalingen voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Op basis van de aanvragen die het Gemeentebestuur hebben bereikt inzake noodhulp, worden door de Wereldraad volgende projecten of organisaties aanbevolen voor het bekomen van een toelage :
- vzw UNICHIR (Surgical Project in Beni) voor een bedrag van €300. We steunden de voorbije jaren via Anzegem de bouw en uitrusting van een nieuw chirurgisch en verloskundig centrum in Beni, dat momenteel bijna operationeel is. Het ontbreekt hen echter nog aan materiaal en medicatie voor de disciplines chirurgie, orthopedie, anesthesie, verpleging, ... alsook aan kleine elementen zoals kapstokken, handdoekhouders, emmers, schoonmaakmiddelen, .... + het bedrag om dit te verschepen en in te voeren. Om het van start gaan met een volledig operationeel complex in 2023 te garanderen zouden we graag nog eens extra financiële hulp toekennen.
- UNICEF BELGIE, ten voordele van de in Oekraïne getroffen kinderen voor een bedrag van €300. De oorlog veroorzaakt daar voor miljoenen mensen een ernstige humanitaire crisis. Via het Spilno - programma voorziet UNICEF in centra waar kinderen en hun ouders psychosociale ondersteuning ontvangen, leerbegeleiding kunnen krijgen en de meest kwetsbare gezinnen ook financiële ondersteuning kunnen aanvragen om voeding en verwarming te bekomen.
Op de AV van 31 januari ll van de Wereldraad was er unanieme goedkeuring voor het formuleren van bovenstaand advies naar de Gemeenteraad toe, ter besteding van een gedeelte van het bedrag voorzien voor noodhulp.
De nodige budgetten daartoe zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan onder budgetpost GBB/int. sol./0160-00/6490020
Decreet Lokaal Bestuur
art 1 : Een bedrag van €300 toe te kennen aan enerzijds vzw UNICHIR in Congo, alsook aan UNICEF België ter ondersteuning van het Spilno-programma in Oekraïne.
Op zondag 30 april 2023 wordt het Provinciaal Kampioenschap West Vlaanderen georganiseerd te Anzegem-Tiegem. De organisatie is in handen van Roel Couckuyt en Brecht Gailliez in samenwerking met wielerclub ‘Wielerpromotie Zuid-West’, Eric Demets en Geert Himpens.
Ter dezer gelegenheid wordt een grote volkstoeloop verwacht. Bij dergelijke manifestaties kan de veiligheid en openbare rust voor deelnemers, bezoekers of toeschouwers in het gedrang komen door een te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars.
Bijgevolg is het opportuun om het aantal verkoopspunten van eetwaren en dranken te beperken en dit om veiligheidsredenen. Ook de aanwezigheid van terrassen op en langs het parcours kan de openbare orde verstoren waardoor eveneens de veiligheid van de toeschouwers en de wedstrijddeelnemers in het gedrang kan komen. Dit geldt ook voor het verbruik van sterk alcoholische dranken op en naast het wedstrijdparcours.
De evenementencel bracht advies uit op 13 maart 2023.
De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989
Het decreet Lokaal Bestuur
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het KB van 30 december 1982
Het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006.
Het KB van 21 augustus 1967 tot reglementering van wielerwedstrijden en veldritten, met inbegrip van latere wijzigingen
Art.1: Ter gelegenheid van het Provinciaal Kampioenschap West Vlaanderen georganiseerd te Anzegem-Tiegem op 30 april 2023 is het verboden om ambulante activiteiten uit te oefenen of tenten, kramen en voertuigen op te stellen met het oog op de verkoop van eet- en drinkwaren. Dit verbod geldt binnen een straal van 750 meter van het parcours. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepalingen kunnen enkel verleend worden door de burgemeester en dit na advies van de organisator. Aan de vergunningverlenende instantie wordt opdracht gegeven om geen toelating te verlenen voor de verkoop van dranken in blikjes of petflessen.
Art.2: Op zondag 30 april 2023 is het voor de vaste handelaars, horeca en andere verboden om een terras te plaatsen langs het parcours met het oog op de verkoop of het verbruiken van eet- en drinkwaren. Dit verbod geldt binnen een straal van 750 m van het parcours. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door de burgemeester, na advies van de organisator. Aan de vergunningverlenende instantie wordt opdracht gegeven om geen toelating te verlenen voor de verkoop van dranken in blikjes of petflessen.
Art.3: Op zondag 30 april is de verkoop, het bezit, het verbruik of het uitdelen van sterk alcoholische dranken verboden langs het wedstrijdparcours en in de onmiddellijke omgeving ervan.
Art.4: het is verboden om de wielerwedstrijd 'Provinciaal Kampioenschap West-Vlaanderen', die plaatsvindt op zondag 30 april 2023 op enigerlei wijze te hinderen.
Art.5: Overtreding van dit besluit wordt gestraft met politiestraffen, tenzij zwaardere straffen door andere wetten voorzien worden.
Art.6: Dit besluit is van kracht op 30 april 2023.
Art.7: Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar:
Conform de GAS - wetgeving dient de aanwijzing als GAS - ambtenaar te gebeuren door de gemeenteraad. De sanctionerend ambtenaar moet beantwoorden aan de vastgelegde kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden, en kan niet tegelijkertijd de persoon zijn die de inbreuken vaststelt en de persoon die de bemiddelingsprocedure leidt. Het volledig dossier wordt bijgevolg voorgelegd aan de gemeenteraad, zodat de betrokken medewerker zijn taken effectief kan uitvoeren, en de continuïteit van de werking verder kan verzekerd worden.
Jens Lampaert - actief in het team Bestuurs- en Juridische Zaken te Kortrijk, behaalde het brevet van sanctionerend ambtenaar en heeft ook een master in de politieke wetenschappen. Gezien de voortdurende groei van de dienst, ratione loci en ratione materiae, heeft Stad Kortrijk deze medewerker in de gemeenteraad van 13 februari ll. aangesteld tot Gemeentelijk Sanctionerend Ambtenaar. De procureur des konings bezorgde reeds een gunstig advies omtrent deze aanstelling.
Artikel 6 van de Gas- wet van 24 juni 2013 en het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties : § 1. De in artikel 4, § 1, 1°, bedoelde administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
§ 2. De sanctionerend ambtenaar beantwoordt aan de door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, vastgelegde kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden.
§ 3. De sanctionerend ambtenaar wordt door de gemeenteraad aangewezen en kan niet tegelijkertijd de persoon zijn die, met toepassing van de artikelen 20 en 21, de inbreuken vaststelt en de persoon die de bemiddelingsprocedure leidt. Hij kan tevens door meerdere gemeenten worden aangewezen.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 1, §3; Het positieve advies van de Procureur des Konings omtrent de aanstelling als sanctionerend ambtenaar.
De sanctionerend ambtenaar voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden zoals omschreven in het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Regelgeving: bevoegdheid De GR is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur.
Art. 1: in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties tussen de stad Kortrijk en de gemeente Anzegem, met het oog op het inzetten van een gemeenschappelijk sanctionerend ambtenaar, wordt volgende persoon in dienst van de stad Kortrijk, door de gemeente Anzegem aangesteld als sanctionerende ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties:
Deze aanstelling gebeurt met ingang vanaf 13 februari 2023 en geldt tot herroeping.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan:
De gemeenteraad keurde eerder de verbintenisverklaringen m.b.t. de trajectcontroles in de Statiestraat, de Bevrijdingslaan en de Peter Benoitstraat goed. Hetzelfde gebeurde voor de flitspaal in Oostdorp.
Nu worden de protocolovereenkomsten voorgelegd, die afspraken regelen tussen de bestuurlijke overheden, de politionele overheden en de gerechtelijke overheden m.b.t. de plaatsing, werking en uitbating van de trajectcontroles en flitspaal.
Wat betreft de flitspaal, zal er een snelheidscamera gedeeld worden met Avelgem. De overeenkomst met betrekking tot de kostenverdeling en de rol van de politiezone wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Zoals aangegeven bij de goedkeuring van de verbintenisverklaring, moet de gemeente instaan voor
- periodiek onderhoud
- herstellingen na defect of averij
- herkeuringen en herijkingen om de installatie opnieuw in dienst te krijgen en te houden
De gemeente kan daarvoor een beroep doen op opdrachtencentrales. Daarmee is de gemeente vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. De toetredingsakte wordt ter goedkeuring voorgelegd.
JBR: 2023/GBB_GI/0200-01/6140004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
gemeenteraad 13 september 2022 : Goedkeuren verbintenisverklaringen trajectcontroles
gemeenteraad 11 oktober 2022: Goedkeuren verbintenisverklaring flitspaal Oostdorp.
Art.1: de protocolovereenkomsten goed te keuren m.b.t. de plaatsing, werking en uitbating van
Art.2: de overeenkomst met betrekking tot de kostenverdeling van de snelheidscamera goed te keuren.
Art.3: de toetredingsakte opdrachtencentrales goed te keuren.
Punt van raadslid Eddy Recour namens de fractie CD&V-EENDRACHT:
Wij begrijpen niet dat het dossier ESCOLYS (volgens onze fractie een onmogelijk en onbetaalbaar project) nog niet op de agenda van de GECORO is gekomen en vragen ons af hoe dat komt.
Het lijkt op het eerste zicht vreemd dat een dergelijke functiewijziging (textielfabriek-gemeentehuis) zijn beslag kan krijgen buiten een herbestemmingsprocedure (opmaak ruimtelijk uitvoeringsplan) om.
De bevoegdheid om hierover te beslissen is gedelegeerd van de minister naar de gewestelijke omgevingsambtenaren zoals de Heer Bert Foucart (architect stedenbouwkundige expert - adviseur VIP-cel) die dit advies heeft geschreven, maar jammer genoeg door het college niet werd opgevolgd.
Uiteraard is het bekomen van zo’n omgevingsvergunning geen vaststaand feit: het vergt nog een procedure met een openbaar onderzoek waarin nog obstakels kunnen rijzen, en het besluit dient ook een opportuniteitstoets (beoordeling van de goede ruimtelijke ordening) te omvatten.
Het was ook cruciaal om van het beoogde project een “state of the art-project” te maken waarin kwaliteit vooropstaat.
Dan spreken we nog niet over het financieel plaatje, namelijk de aankoopsom van 7,5 miljoen euro vermeerderd met ongeveer 8 à 10 miljoen euro renovatiekosten.
Op welke manier, met welke middelen, en ten nadele van welke dienstverlening voor onze burger zal deze investering gefinancierd worden ? Tot op heden bestaat er nog steeds geen concreet plan. Er was wel een onterechte gezins- en bedrijfsbelasting die dank zij onze onophoudelijke inspanningen terecht werd afgevoerd.
De GECORO behandelt alles wat ruimtelijke uitvoeringsplannen en gemeentelijk ruimtelijk structuurplan betreft dus zaken die een ruimere maatschappelijke context behandelen. De samenstelling v/d Gecoro is gebeurd op 23/11/20.
Het huishoudelijk reglement vermeld dat de GECORO minstens 2x/jaar dient samen te komen. (Art. 5, 1e lid van het Besluit van 19-05-2000). Wij stellen vast dat de GECORO tijdens de jaren 2021 en 2022 slechts één enkele keer is samen gekomen, namelijk op 21/2/22.
Schepen Davy Demets (Inzet), bevoegd voor ruimtelijke ordening, biedt volgend antwoord op de vragen gesteld door raadslid Recour (CD&V-Eendracht):
De verleende vergunningen om de voormalige gebouwen van Escolys te herbestemmen naar het Gemeentepunt zijn onderworpen geweest aan een wettelijke procedure met openbaar onderzoek, een legaliteits- en opportuniteitstoets.
Daarnaast heeft het college vorig jaar (9 november 2022) opdracht gegeven aan Intercommunale Leiedal om een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken om ook de gronden waarop de gebouwen van het gemeentepunt staan te herbestemmen naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Momenteel voert Leiedal de nodige studies uit en worden de ontwerpplannen opgemaakt vooraf aan het officieel starten van de RUP-procedure. Tijdens de procedure zal de GECORO 3 maal advies kunnen geven: bij de startnota, het voorontwerp en het ontwerp van RUP zoals wettelijk geregeld. antwoord leiedal tijdspad wordt nog aangevuld
Ook voor de opmaak van andere RUP's adviseert de gecoro telkens 3 maal.
Wat betreft de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan heeft Vlaanderen beslist om dit instrument te vervangen door een beleidsplan. Volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan er geen structuurplan meer opgemaakt of herzien worden. Een gemeente kan wel verder werken in uitvoering van haar structuurplan tot ze de overstap maakt naar een beleidsplan.
De opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan is een opportuniteit om in te spelen op actuele ruimtelijke vraagstukken waarop het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan geen antwoord (meer) biedt. Het laat toe meer strategisch te plannen, gericht op de noden en prioriteiten die in de gemeente spelen, in plaats van allesomvattend te moeten zijn.
Vandaag is er op niveau van Vlaanderen nog maar enkel een strategische visie (dus nog geen ontwerp beleidsplan).
Op niveau van de provincie is de conceptnota vorig jaar goedgekeurd (dus net gestart met de officiële procedure).
Het college besliste deze legislatuur om eerst een voortraject te voeren. Het verloop hiervoor is als volgt:
Het adviseren van de vergunningsaanvragen door de gecoro is geen wettelijke vereiste en zeker niet gebruikelijk. Gemiddeld zijn er jaarlijks 300 vergunningsaanvragen die onderworpen zijn aan strikte termijnen. Het adviseren van die aanvragen door de gecoro zou een wekelijkse samenkomst vereisen en bijgevolg niet werkbaar zijn.
De gecoro is vorig jaar gestart. Tijdens de startvergadering is er ook reeds advies verleend in de stedenbouwkundige parkeerverordening. Het bestuur had ook kunnen opteren om dit in een tweede gecoro te laten doorgaan. Op korte termijn zal de gecoro samen geroepen worden om een aanvraag tot planologisch attest voor een bedrijf te adviseren. De aanvraag is recent ingediend bij het gemeentebestuur.
De voorzitter van de gemeenteraad vraagt of hiermee afdoend geantwoord is op alle vragen van raadslid Recour. Deze geeft een bevestigend antwoord. Hiermee wordt het punt unaniem als zijnde zonder voorwerp beschouwd.
Raadslid Jolanta Kokoszko (CD&V-Eendracht) vraagt om een gedetailleerd overzicht te bezorgen van alle gedane kosten aan de site Escolys sedert de aankoop ervan. Schepen Louis Degroote (Samenéén) belooft dit overzicht ter beschikking te stellen tegen de eerstvolgende raadscommissie Financiën en Algemene Zaken. Raadslid Kokoszko vraagt uitdrukkelijk om dit overzicht te ontvangen voorafgaand aan de commissie. De schepen belooft de cijfers tijdig ter beschikking te stellen. Hiermee wordt eenparig akkoord gegaan.
Art.1: Volgende voorstellen van CD&V-Eendracht (bij monde van Raadslid Eddy Recour) worden zonder voorwerp beschouwd.
- het college te verzoeken om alle elementen rond de aankoop en renovatie van de site ESCOLYS te laten behandelen in de GECORO.
- als gemeenteraadsleden vragen wij zoals decretaal voorzien via de gemeenteraad, aan de voorzitter van de GECORO om ons te willen laten adviseren bij de opmaak van een ruimtelijk structuurplan en de ontwikkeling van concrete uitvoeringsplannen. Daarenboven vragen wij advies over vergunningsaanvragen en, meer in het algemeen, over alles wat in verband staat met de ruimtelijke ordening.
- via het college bij de voorzitter van de GECORO te laten navragen hoe het komt dat het huishoudelijk reglement niet werd nageleefd in 2021 en 2022, met andere woorden waarom de GECORO slechts één vergadering heeft laten doorgaan ipv 4 zoals het reglement voorschrijft.
Art.2: een gedetailleerd overzicht van alle gedane kosten aan de site Escolys sedert de aankoop ervan wordt ter beschikking gesteld op de eerstvolgende raadscommissie Financiën en Algemene Zaken. Dit overzicht zal op het ogenblik van de oproeping vie e-notulen kunnen geraadpleegd worden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
Kennis te nemen van de schriftelijke en mondelinge vragen die gesteld werden. Mondelinge vragen werden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 14/03/2023 om 19:44.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter