De voorzitter opent de zitting op 04/07/2023 om 20:18.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 13 juni 2023 eenparig goed te keuren.
Omdat het inkomen van mensen in sommige situaties (meestal met vervangingsinkomen) onvoldoende is om op een menswaardige manier te kunnen leven, bestaat er een systeem van 'aanvullende steun' (in Anzegem ook steunbarema genoemd). De OCMW-raad keurde op 23 april 2019 een herziening van het toetsingskader aanvullende steun goed.
In afwachting van het verder uittesten van REMI, een tool waarbij een referentiebudget 'op maat' kan bepaald worden gebeurde een tussentijdse evaluatie m.b.t. het huidige kader en worden op basis hiervan een aantal bijsturingen voorgesteld:
Toelage |
Huidig bedrag (cf. kader 2019) |
Nieuw voorstel (tot eind 2024) |
Huurtoelage |
50€ per maand |
60 € per maand |
Kindtoelage – jonger dan 14 jaar |
30 € |
35 € |
Kindtoelage – ouder dan 14 jaar |
45 € |
50 € |
Verwarmingstoelage |
30 € per maand |
60 € per maand |
Energietoelage |
20 € per maand |
40 € per maand |
Schooltoelage |
80% in de aankoop van schoolboeken met een maximum van 150 € per jaar |
maximum van 165 € per jaar |
Maximum 45 € per jaar in de aankoop van schoolmateriaal |
maximum van 50 € per jaar |
Er werd een simulatie gemaakt om de gevolgen van deze voorstellen in kaart te brengen. Dit gebeurde op basis van de kennis m.b.t. huidige begunstigden.
De verhoging van de bedragen wordt beperkt tot de duur van het REMI-proefproject en de bijhorende extra financiering (tot eind 2024). In afwachting van de resultaten van het proefproject en een beslissing rond de ev. toekomstige financiering vanuit de federale overheid (POD Maatschappelijke Integratie) worden de bedragen daarna terug verminderd tot het niveau van 2019.
De OCMW-raad keurde op 23 april 2019 het toetsingskader aanvullende steun goed.
Art. 1: De aanpassingen aan het toetsingskader aanvullende steun (steunbarema) met onmiddellijke ingang goed te keuren voor de duur dat de Remitool op proef gebruikt wordt en er bijgevolg financiële tegemoetkomingen bekomen kunnen worden. In afwachting van de resultaten van het proefproject, een grondige evaluatie en een beslissing rond de eventuele toekomstige financiering vanuit de federale overheid (POD Maatschappelijke Integratie) worden de bedragen desgevallend daarna terug toegepast zoals voorzien in de beslissing van de OCMW-raad van 23 april 2019.
De lokale opvanginitiatieven (LOI's) hebben als doelpubliek de verzoekers om internationale bescherming (de zogenaamde 'asielzoekers' of 'vluchtelingen'). Tijdens de periode waarin hun procedure nog niet afgerond is, kunnen ze kosteloos verblijven in het LOI en krijgen ze wekelijks een leefgeld. De OCMW's worden voor de opvang en begeleiding gefinancierd door Fedasil.
Na afloop van de procedure, moet de bewoner het LOI verlaten, ongeacht of hij/zij in België mag blijven dan wel het land moet verlaten.
De bewoner die een verblijfsstatuut verworven heeft en dus erkend werd, moet een andere woning vinden op de sociale of de private huurmarkt en dit binnen een termijn van maximaal 4 maanden.
Omwille van diverse redenen is dit absoluut niet evident: erkende vluchtelingen hebben vaak een minimaal (vervangings)inkomen, zijn meestal alleenstaand, beschikken niet over een spaarreserve om een huurwaarborg te betalen, spreken maar beperkt Nederlands, enz.
Binnen de sociale huisvesting is sprake van lange wachtlijsten en dreigt de doorstroom zelfs nog moeilijker te worden met de extra voorwaarden m.b.t. lokale woonbinding bij de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen.
Tenslotte is het aanbod aan private huurwoningen beperkt en daardoor ook duur. Soms is er ook sprake van (verdoken) discriminatie.
Zonder extra hulp en ondersteuning (bijv. via Karibu of via vrienden/familie) lukt het in heel veel gevallen niet om binnen de 4 maanden na erkenning een andere woonoplossing te vinden.
Betrokkenen blijven op dit moment dan wonen in hun LOI-studio die dan geschorst wordt bij Fedasil en betalen een bezettingsvergoeding (na erkenning komen ze in aanmerking voor een leefloon).
Om ervoor te zorgen dat zij zich niet 'nestelen' in deze situatie en hen voldoende impulsen te geven om een andere woning te zoeken, stelt de sociale dienst voor om m.b.t. de alleenstaande erkende vluchtelingen:
- hen te laten verhuizen en door te schuiven naar de LOI-woning op de Klijtberg (als gunst en op voorwaarde dat betrokkene actief op zoek is naar een andere woning)
- dit te regelen via het systeem van de bezetting ter bede (naar analogie met de doorgangswoningen)
- stelselmatig de vergoeding die men betaalt te verhogen
- de toewijs in handen te geven van het BCSD of bij hoogdringendheid door de voorzitter van het BCSD (met latere bekrachtiging door het BCSD)
Indien de bewoner bestaat uit een gezin van twee of meer personen kunnen de huidige gezinsstudio's in LOI Lieven Bauwensstraat enkel en uitsluitend als gunst ter beschikking gesteld worden voor een korte periode. Dit omdat er geen andere en onmiddellijke oplossing bestaat op het moment.
Hiertoe werd een nieuw reglement uitgewerkt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt.
Het BCSD bracht op 15 juni jl. advies uit m.b.t. het ontwerp van reglement.
betrokkenen betalen een bezettingsvergoeding aan het OCMW
Art. 1: Het reglement bezetting ter bede binnen de studio's van het lokaal opvanginitiatief zoals toegevoegd in bijlage goed te keuren.
Art. 2: Het reglement bekend te maken cf. de toepasselijke wetgeving.
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 490. van het decreet over het lokaal bestuur is van toepassing op de welzijnsvereniging W13.
§2. De algemene vergadering van de welzijnsvereniging spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt binnen twintig dagen bezorgd aan de betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
§3. De betrokken raden voor maatschappelijk welzijn kunnen advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging.
Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht
Gemeenteraadsbesluit van 3 februari 2015 strekkende tot goedkeuring OCMW-besluit van 15 januari 2015 houdende goedkeuring oprichtingsakte en statuten W13
Art.1: Kennis te nemen van de rekening van W13 - dienstjaar 2022 - en gunstig advies te verlenen.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Agendapunt toegevoegd aan de agenda door CD&V-Eendracht (raadslid Recour).
Kort na Pasen (april) werd ons gemeld dat de lift in het verdiepingen tellende gebouw volledig buiten gebruik was. Het college werd door ons ingelicht.
Verleden week hebben wij in de GR (13/6/23) de vraag gesteld hoelang de herstelling van de lift nog zal duren. De schepen sprak van moeilijkheden i.v.m. de offertes en gaf aan dat de lift nog niet aan herstel toe is. Welke diensten zijn hiervoor verantwoordelijk ?
Op donderdag nm 15/6/23 werd ik terug ontboden bij de bewoners. Ik werd te woord gestaan door de merendeel van de 25 bewoners die met het aangename weer op de terrassen vertoefden. De toon was vlug gezet. Allen klaagden ze over het feit dat ze door het gemeentebestuur aan hun lot waren overgelaten en dat de kapotte lift zorgde voor een totaal ongenoegen omdat er na drie maanden nog steeds geen degelijke oplossing (lees: nieuwe lift) was gekomen. Sommigen vonden dit schandalig en maakten zich boos.
Van de 25 bewoners (gemiddelde leeftijd meer dan 80 j) wonen er 12 op de eerste verdieping.
Wij vernemen ter plaatse dat de meesten onder hen niet zelfredzaam zijn (zorgbehoevend) en nemen de trap omdat ze bang zijn om op de zetellift plaats te nemen met hun wandelstok of rollator. 3 ervan kunnen onmogelijk naar beneden zonder hulp van derden (familieleden). 1 van hen is al drie maanden niet meer naar beneden geweest. Dergelijke toestanden zijn anno 2023 onbegrijpelijk, ja zelfs onbeschrijfelijk.
Terwijl we aanwezig waren kwam iemand melden dat de zetellift eveneens defect was. Die lift werd er geplaatst in vervanging van de defecte en voldoet zeker niet aan de normen aangepast aan de leeftijd van de bewoners. Zie foto op keerzijde.
Werd dit hulpmiddel (12 j oud) aan een keuring onderworpen?
Schepen Degroote (Samen eén) verstrekt volgende toelichting:
Een defect aan de lift deed zich voor in april van dit jaar.
Er diende een afweging te worden gemaakt: enkel besturingssysteem vervangen, ofwel de volledige lift
Om een gefundeerde keuze te kunnen maken, werd eerst een richtprijs opgevraagd.
Er werd op maandag 17 april, aan een leverancier, een offerte opgevraagd voor de installatie van een nieuwe lift en van de vervanging van bepaalde onderdelen. Na herhaaldelijk aandringen van de dienst Gemeentelijke Infrastructuur werd op vrijdag 9 juni de offerte ontvangen.
Er diende een keuze te worden gemaakt:
Advies installateur luidde: Het herstel van de lift is mogelijk met het plaatsen van een nieuwe liftbesturing. Er kan echter geen uitsluitsel gegeven worden dat er binnen x-aantal dagen/weken/maanden zich geen ander defect voordoet. Dit staat namelijk los van het huidige probleem met de lift. Het vervangen van de liftinstallatie is in dit geval niet noodzakelijk en lijkt ons een overkill voor het probleem.
Niettemin werd beslist voor een volledige vervanging, gelet op de ouderdom van het gebouw.
Concreet dient hierbij het volgende gedaan te worden:
• Afbraak en afvoeren bestaande installatie
• Leveren en plaatsen van een nieuwe lift
• Afsluiten van een onderhoudscontract met 4 onderhoudsbeurten per jaar en dit met een looptijd van 1 jaar, met 7 stilzwijgende verlengingen van telkens 1 jaar.
De specificaties werden doorgegeven aan de financiële dienst voor een officiële prijsvraag aan verschillende firma's. Uiteraard dient de wetgeving op de overheidsopdrachten te worden gevolgd.
Er is nog 57.000 euro beschikbaar op dit budget. Dit is voldoende voor de vernieuwing van de lift.
Als tussentijdse oplossing werd een tijdelijke traplift gehuurd.
Kostprijs (goedkoopste offerte):
Installatie traplift: € 850 excl. btw
Huur traplift: € 90 excl. btw/maand
De traplift werd vastgemaakt aan de trap.
De traplift hoeft geen keuring te ondergaan, bijgevolg is er geen keuringsbewijs voorhanden.
Op de agenda van het Vast Bureau wordt op 5 juli het bestek ter goedkeuring voorgelegd evenals de wijze van gunnen.
Er wordt hierbij gevraagd om de vervanging zo snel als mogelijk uit te voeren, het bestuur engageert zich hiertoe maar de uitvoering van de procedure neemt uiteraard de nodige tijd in beslag.
De OCMW-raad aanvaardt eenparig deze toelichting en het voorstel van agendapunt is bijgevolg zonder voorwerp.
Art.1: Het onderstaand voorstel van agendapunt ingediend door CD&V-Eendracht is zonder voorwerp.
Zeer dringend te willen laten overgaan tot het plaatsen van een absoluut noodzakelijke nieuwe lift, indien mogelijk nog voor het verlof
Art.2: Er kennis van te nemen dat er geen keuringsbewijs nodig is voor de zetellift.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen gesteld worden.
De voorzitter sluit de zitting op 04/07/2023 om 20:50.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter