Terug College van burgemeester en schepenen

Wed 30/08/2023 - 16:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Vandererven Christophe, Vierde schepen

ICT, archief en digitalisering

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • Aziatische hoornaar

    Het college beslist voor te stellen aan de gemeenteraad om de max. gemeentelijke tussenkomst in het verdelgen van nest Aziatische hoornaar te verhogen. 

B-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Gemeenteraad

  • gemeenteraad 12 september 2023

    Het college neemt kennis van de ontwerpagenda gemeenteraad 12 september 2023 zoals voorgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad.

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

  • Invorderingen/bestelbonnen

    Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.

  • Belastingplichtigen kunnen steeds bezwaar indienen tegen door de gemeente vastgestelde en uitvoerbaar verklaarde belastingen. Het college van burgemeester en schepenen treedt hierbij op als administratieve overheid en oordeelt of het bezwaar al dan niet gegrond is, in overeenstemming met het reglement.

  • Belastingplichtigen kunnen steeds bezwaar indienen tegen door de gemeente vastgestelde en uitvoerbaar verklaarde belastingen. Het college van burgemeester en schepenen treedt hierbij op als administratieve overheid en oordeelt indien het bezwaar ontvankelijk is of het bezwaar al dan niet gegrond is, in overeenstemming met het reglement.

  • Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het eerste semester 2023.

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Toerisme

Jeugd

(Buitenschoolse) kinderopvang

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Personeel

Onderwijs

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • Het college beslist om de waarborg openbaar domein gesteld in een stedenbouwkundig dossier vrij te geven naar aanleiding van het beëindigen van bouwwerken.

  • Het college beslist om de waarborg openbaar domein gesteld in een stedenbouwkundig dossier vrij te geven naar aanleiding van het beëindigen van bouwwerken.

Omgevingsdossiers

C-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Begraafplaatsen

  • Aankoop concessie

    Het college keurt de aankoop concessies op de begraafplaatsen goed.

Degroote Louis, Eerste schepen

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

(Buitenschoolse) kinderopvang

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 21 augustus 2023 tot en met zondag 27 augustus 2023.

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Lokale economie

Demets Davy, Vijfde schepen

Natuur en klimaat

  • Subsidies knotten van knotbomen 2023

    Het college keurt de subsidies voor het knotten van knotbomen van het voorbije knotseizoen goed (17 dossiers, totaalbedrag: 2550 euro).

D-punt

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Lokale economie

  • Raad voor Economische Dynamiek

    Het college neemt kennis van de datum en agenda van de volgende bijeenkomst van de Raad voor Economische Dynamiek.

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • De Deputatie van West-Vlaanderen verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023003277 – O/2023/66 GEMEENTEBESTUUR ANZEGEM, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, voor aanvraag uitbreiden schoolgebouw, gelegen Pastoor Verrieststraat 10-12 en 14, 8570 Anzegem (Ingooigem).

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023003277

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanvraag tot uitbreiden schoolgebouw

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pastoor Verrieststraat 10-12 en 14, 8570 Anzegem (Ingooigem) - kadastraal bekend: 3de afdeling, sectie C, nummers 0496M2 en 0496Y

    Naam van de aanvrager of exploitant: GEMEENTEBESTUUR ANZEGEM

    De overheid die de beslissing heeft genomen: De Deputatie van West-Vlaanderen

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    U kunt, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als u gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als u een belang hebt bij de besluitvorming.

    U zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) aan:

                            DEPARTEMENT OMGEVING

                            Afdeling gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en -projecten (GOP)

                            Koning Albert II-laan 20 bus 8 – 1000 Brussel

    U kunt ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Volg hierbij de volgende aanwijzingen nauwgezet op. Als u dat niet doet zal de Vlaamse Regering bijna zeker verplicht zijn om uw beroep onontvankelijk te verklaren.

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrijft van uw beroepschrift aan:

    -       de vergunningsaanvrager. Het adres van de vergunningsaanvrager vindt u in de beslissing.

    -       het college van burgemeester en schepenen van Anzegem

    -       de deputatie van West-Vlaanderen

    Vermeld in uw beroepschrift het volgende:

    -       uw naam en adres en het feit dat u een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;

    -       de volgende referentie: “dossiernummer” OMV_2023003277;

    -       de reden waarom u beroep aantekent;

    -       een omschrijving van de gevolgen die u ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat u hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    -       of u gehoord wenst te worden.

    (*) Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van het Omgevingsfonds (BE04 3751 1109 9031) met als referentie “beroep omgevingsvergunning “dossiernummer”” en voeg het betalingsbewijs toe aan uw beroepschrift.

    Tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. Artikel 31/1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning regelt deze beroepsmogelijkheid. Ingevolge het delegatiebesluit is de minister, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, bevoegd voor dit “wegenberoep”. Dit beroep kan niet digitaal worden ingesteld.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vindt u in artikel 52 en volgende van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015. Lees ze grondig na.

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename van volgende omgevingsmelding:

    Referentie omgevingsloket: OMV_2023090960
    Voorwerp van de melding: creeëren van een zorgwoning 
    Ligging van het voorwerp van de melding: Edgar Tinelstraat 13, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 6e afdeling, Sectie A, nummer 270R

    Naam van de aanvrager of exploitant: Andy Dewyn, Edgar Tinelstraat 13, 8570 Anzegem

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2023093153 – O/2023/158 LANDERHOF INVEST, Stientjesstraat 68a 8570  voor functiewijziging hoeve naar woning, paardenverblijf en B&B, gelegen Materzeelstraat 22 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nummer 245A, 242F, 243B

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: functiewijziging hoeve naar woning, paardenverblijf en B&B

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023093153

    Periode openbaar onderzoek: 25 augustus 2023 tot en met 23 september 2023

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: functiewijziging hoeve naar woning, paardenverblijf en B&B

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Materzeelstraat 22 8570 Anzegem

    Naam van de aanvrager of exploitant: LANDERHOF INVEST

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2023093153) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van de omgevingsvergunning verleend door de provincie voor volgende aanvraag (vereenvoudigde procedure):

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022022447  (2023/129)
    Voorwerp van de aanvraag: beperkte verandering van een klasse 1-inrichting (betongewelvenfabriek)
    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichtsesteenweg 159, 8570 Anzegem 
    Naam van de aanvrager of exploitant: Douterloigne Beton, Vichtsesteenweg 159, 8570 Anzegem  
    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: De deputatie van de provincie West-Vlaanderen 

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:  De cluster Omgeving (na afspraak), op volgend adres: 

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

     

    Beroepsmogelijkheid

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Vlaamse Regering, op het volgende adres:

    Departement Omgeving - afdeling GOP
    Koning Albert II-laan 20, bus 8
    1000 Brussel

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en de deputatie van West-Vlaanderen. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2022022447
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van het Omgevingsfonds (BE04 3751 1109 9031). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2022147067 – O/2023/162 WFR (Bertrand Dewaele), Beukenhofstraat 120 8570 Anzegem, voor nieuwe burelen en herinrichten bestaand gebouwdeel, gelegen Beukenhofstraat 120B - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie A, nummer 0591B.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: nieuwe burelen en herinrichten bestaand gebouwdeel.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022147067

    Periode openbaar onderzoek: 4 september 2023 tot en met 3 oktober 2023

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: nieuwe burelen en herinrichten bestaand gebouwdeel

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Beukenhofstraat 120B 8570 Anzegem

    Naam van de aanvrager of exploitant: WFR (Bertrand Dewaele)

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2022147067) vóór het einde van het openbaar onderzoek.