Wielerteam Waregem organiseert op zaterdag 27 september 2025 een wielerwedstrijd in Anzegem: LRC Veldcross Vichte.
Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeen Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Art. 1: Deze verordening geldt op zondag 12 oktober 2025 van 12u30 tot 18u15.
Art. 2: Er wordt een parkeerverbod ingevoerd langs beide zijden van de straat langs het volledig parcours, behoudens op de locaties waar reeds parkeerverbod in voege is, een onderverdeling in de rijbaan is of breedte van de weg minder dan 3 meter bedraagt:
§ 1. van 12u30 tot 18u15:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 3:
§ 1. Gezien de wedstrijd doorgaat op een volledig afgesloten parcours wordt het parcours ter hoogte van elk kruispunt volledig afgesloten, meer bepaald:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 4:
§ 1. Ter hoogte van onderstaande kruispunten wordt voorsignalisatie, uitgezonderd plaatselijk verkeer voorzien ter aankondiging van het afgesloten parcours, nl. ter hoogte van:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en F45 (doodlopende weg) en F41 (wegomlegging) in de Olekenbosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klijtstraat (Deerlijk) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 5:
§ 1. Ter hoogte van onderstaande kruispunten is het voor de bestuurders verboden naar links of naar rechts af te slaan, uitgezonderd plaatselijk verkeer:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verboden naar links af te slaan aan het volgend kruispunt) en C31b (Verboden naar rechts af te slaan aan volgend kruispunt), telkens met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 6: De organisator staat in voor het goed signaleren van de plantvakken en halve bollen in de Hooiestraat.
Art. 7: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens signalisatieplan.
Alle door de Technische dienst vooraf ter plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden op de wedstrijddag zelf (maximaal een uur voor de start) . Na afloop, direct na de laatste doortocht, dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalisatie in bijlage).
Art. 8: De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) voor de doortocht van de wielerwedstrijd (max een uur voor de start op de wedstrijddag zelf) en het terug zichtbaar maken ervan na afloop (direct na de laatste doortocht).
Art. 9: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van nadarkarren op de vooraf afgesproken plaats.
De organisatie dient zelf in te staan voor het plaatsen en terug wegnemen van de nadars. Dit mag enkel op de dag van de wedstrijd, alsook voor het terug stockeren ervan op de nadarkarren direct na afloop.
Art. 10: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 11: Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.
Art. 12: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.
Art. 13: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.
Art. 14: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.