Terug
Gepubliceerd op 10/10/2025

Besluit  Vast Bureau

do 02/10/2025 - 14:00

Retributies 't Winkelke

Aanwezig: Pauline Van Marcke, Burgemeester
Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Louis Degroote, Anja Desmet, Schepenen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

t Winkelke is gelegen aan de Schaagstraat 1 te Anzegem en is wekelijks open op dinsdagnamiddag van 14u tot 17u (d.d. 01/12/2024) dankzij een enthousiast team van vrijwilligers. ‘t Winkelke staat niet open voor het brede publiek maar biedt materiële steun aan gezinnen in armoede uit Anzegem. Er wordt maximaal gewerkt volgens de principes van de sociale kruidenier. Noodzakelijke basisproducten zoals voedings-, verzorgings- & huishoudproducten worden hier aangeboden, al dan niet tegen een sociale prijs. ’t Winkelke is tevens een ontmoetingsplaats voor mensen in armoede waarmee we sociaal isolement willen doorbreken. Mensen worden warm en vriendelijk verwelkomd door een team van vrijwilligers. Tevens kan er ook laagdrempelige hulpverlening geboden worden. Deze voedselverdeling gebeurt in samenwerking met ESF+, droge voedingswaren die we ontvangen vanuit Europa. Daarnaast werken we samen met Foodact 13. Deze organisatie gaat actief op zoek naar voedseloverschotten van Aldi, Albert Heijn, Colruyt, … en herverdeelt deze aan de meest kwetsbaren. Sinds januari 2024 kunnen we ook rekenen op een maandelijkse samenwerking met de West-Vlaamse Voedselbank te Kuurne.

De OCMW-raad keurde op 10 juni 2025 een tijdelijke delegatie goed naar het vast bureau inzake volgende zaken:

In het kader van de opstart van de werking van het Buurthuis op de Heirweg, wordt voor de periode van 1 september 2025 tot 1 maart 2026 de bevoegdheid inzake het vastleggen van tarieven en inningswijzen gedelegeerd naar het Vast Bureau inzake  

- het activiteitenaanbod georganiseerd vanuit het Sociaal Huis
- de verkoop van dranken en maaltijden
- het zaalgebruik
- de verkoop van goederen in het kader van de werking van de Sociale Kruidenier 't Winkelke

Het vast bureau legt in kader van deze tijdelijke delegatie enkele retributies vast. Deze tarieven gaan in van zodra 't Winkelke de deuren opent op de nieuwe locatie in het Buurthuis (Schaagstraat 1). 

Regelgeving

decreet lokaal bestuur

Vorige beslissingen

OCMW-raadsbesluit van 10 juni 2025 inzake Buurthuis Anzegem: goedkeuring kaderreglement met (tijdelijke) delegatie van tarieven en inningswijzen naar het Vast Bureau.

Besluit

Art.1: Per winkelbezoek aan de Sociale Kruidenier ''t Winkelke' wordt een administratieve kost aangerekend afhankelijk van gezinsgrootte. Het gaat om 1 euro per gezinslid van het huishouden dat boodschappen komt doen. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald volgens de beschikbare betaalmiddelen. Er wordt geen administratieve kost aangerekend voor huishoudens die enkel een pamperpakket en/of zwembadtickets komen aankopen.

Art.2: Per kalendermaand kunnen huishoudens ook een aantal basisproducten tegen betaling aankopen. Het gaat om basisproducten om te voorzien in voeding, onderhoud, hygiëne... die mensen in staat te stellen een menswaardig bestaan te leiden. Er is vrije keuze, maar bepaalde producten kunnen worden gelimiteerd in afname.

  • Er worden een aantal basisproducten hygiëne (incl menstruatie) en schoonmaak te koop aangeboden die door het OCMW worden aangekocht via ‘Goods to Give’. Deze producten worden verkocht tegen de maximumprijs vooropgesteld in de webshop van ‘Goods to Give’. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen. Huishoudens kunnen 1 basisproduct hygiëne per maand aankopen per gezinslid (vb. een gezin met 5 gezinsleden mag 5 producten aankopen per maand) en 1 basisproduct onderhoud per maand per gezinslid. Daarbovenop 1 menstruatieproduct per week per vrouwelijk gezinslid (10+).
  • Een aantal basis voedingsmiddelen worden voorzien in de winkel en worden verkocht aan de rechthebbenden aan een bedrag van 25% onder de referentieprijs. De referentieprijs hierbij is de courante prijs van het gelijkaardige huismerk/wit product van een retailgroep/winkelketen aanwezig op de Belgische markt zoals te raadplegen op hun website. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.

Per huishouden, wordt op basis van het aantal rechthebbende gezinsleden, een maximaal te besteden winkelbudget per kalendermaand vooropgesteld voor de aankoop van in artikel 2 bedoelde producten. Wanneer dit winkelbudget is opgebruikt, kan men pas de volgende maand opnieuw winkelen.

Aantal personen

Betalende waarde per maand

 

1

20 euro

 

2

30 euro

 

3

35 euro

 

4

40 euro

 

5 of meer

55 euro

 

Art.3: Huishoudens die niet zelf naar de winkel kunnen komen, kunnen twee keer per maand een voorgesorteerd pakket thuis krijgen. Hiervoor wordt een administratieve kost aangerekend van 1 euro per gezinslid van het huishouden dat het pakket thuis geleverd krijgt. Deze administratieve kost wordt per kwartaal op factuur aangerekend. Vanaf 1 achterstallige factuur wordt er niet meer aan huis geleverd. De betalingstermijn van deze facturen bedraagt 30 dagen. Er worden geen afbetalingsfaciliteiten toegestaan.

Art.4: Losse zwembadtickets aan kansentarief (20% van het vooropgesteld tarief) kunnen aangekocht worden in 't Winkelke en aan de balie van het Sociaal Huis en dit na voorlegging van het bewijs dat men hiervoor in aanmerking komt. Zwemtickets aan kansentarief (MIA-tarief Uitpas) kunnen ook aangekocht worden bij de gemeentelijke Sportdienst (sporthal Torrebos). Abonnementen aan kansentarief zijn enkel te verkrijgen bij de Sportdienst. De tickets worden onmiddellijk ter plaatse betaald volgens een van de beschikbare betaalmiddelen. Bij ontstentenis van betaling in der minne, zal een invordering geschieden overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging.

Art.5: Voor het pamperpakket, betaalt de rechthebbende 1 euro per pakket. De rechthebbende mag maximaal 2 pakketten van 25 stuks per pampergerechtigd kind (kind tot en met 3 jaar (= tot 4 jaar)  per maand aankopen. De pamperpakketten worden onmiddellijk ter plaatse betaald volgens een van de beschikbare betaalmiddelen.

Art.6: Deze tarieven zijn van toepassing van zodra 't Winkelke de deuren opent op de nieuwe locatie in het Buurthuis (Schaagstraat 1). 

Art.7: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.