Het verslag van het college van burgemeester en schepenen van 22 mei 2025 wordt goedgekeurd.
Tijdens de afwezigheid van een schepen worden de bevoegdheden tijdelijk herverdeeld.
Het college wijzigt het aanvangsuur van zijn vergadering op 26 juni a.s.
Het college stelt een verklaart een tijdelijk contract van halftijds buschauffeur voor bepaalde duur vacant en stelt aan uit de werfreserve.
Er wordt vrijstelling van leegstandsbelasting verleend voor een aantal geïnventariseerde leegstaande woningen.
Het college beslist dat de eerste helft van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2019086557 - 2019/128 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat aan de opgelegde verplichting inzake het aanplanten van het groenscherm werd voldaan.
Het college beslist dat de eerste helft groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer 20 gesteld in een stedenbouwkundig dossier vrij te geven naar aanleiding van het beëindigen van bouwwerken.
Het college beslist dat de eerste 60% van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2024046245 - 2024/81 terug te geven.
Het college verleent advies m.b.t het omgevingsproject OMV_2024088635 – O/2024/225 voor verbouwen van een hoeve, gelegen Materzeelstraat 22 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0244A, 0240C, 0246, 0240D, 0242F, 0247A, 0245A, 0239, 0238, 0243B.
Het college beslist dat de eerste helft van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2021109102 - 2021/183 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat aan de opgelegde verplichting inzake het aanplanten van het groenscherm werd voldaan.
Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.
Het college behandelt een vraag betreffende bouwmogelijkheden op een perceel gelegen in Heirweg.
Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.
Het college bevraagt de maatschappelijke geledingen in kader van de hersamenstelling GECORO.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025031767 – O/2025/64 voor verbouwen van een halfopen woning, gelegen Hoogstraat 14, 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 5e Anzegem (Tiegem), sectie A, nummer 1292L.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025031767
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen van een halfopen woning
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Hoogstraat 14, 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 34037A1292/00L000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025031767
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024169740 – O/2024/267 Bouwen van een alleenstaande eengezinswoning, gelegen Olekenbosstraat 24 bus A – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie A, nummer 0198X3.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024169740
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een alleenstaande eengezinswoning
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Olekenbosstraat 24 bus A – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie A, nummer 0198X3.
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2024169740
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025002318 – O/2025/60 - uitbreiden van een halfopen gezinswoning gelegen Nieuwstraat 9, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025002318
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: uitbreiden van een halfopen gezinswoning
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Nieuwstraat 9, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0295/00A003
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025002318
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025041764 – O/2025/63 - samenvoegen van 2 woonentiteiten gelegen Langestraat 2, 8570 Anzegem Bevrijdingslaan 1, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025041764
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: samenvoegen van 2 woonentiteiten
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Langestraat 2, 8570 Anzegem Bevrijdingslaan 1, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002E0222/00M00034002E0222/00N000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025041764
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025037500 – O/2025/56 - bouwen van een carport met berging gelegen Grote Leiestraat 133, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025037500
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een carport met berging
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Grote Leiestraat 133, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002A0478/00F000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025037500
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025061125 – O/2025/90 - aanleg van 6 speelheuvels gelegen Gijzelbrechtegemstraat 42 (Kleine Kluis - Kortenberg), 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025061125
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanleg van 6 speelheuvels
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Gijzelbrechtegemstraat 42, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34011A0357/00L00034011A0353/00_000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025061125
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college beslist principieel akkoord te gaan om in te stappen in het traject tot opmaak van een ‘regionale basis voor de opmaak van een algemene stedenbouwkundige verordening’.
Het college van burgemeester en schepenen keurt schuldvordering 2 (eindschuldvordering) voor de opdracht "Toegangscontrole in de theater-, polyvalente zaal, de leskeuken, het archiefdepot en het toilettenblok in het Gemeentepunt" via de raamovereenkomst stad Kortrijk” goed.
Het college gunt de opdracht aan de enige inschrijver.
Het college gunt op de opdracht aan de ondernemer met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de prijs). De 3 verlengingen worden gegund tegen dezelfde voorwaarden.
Het bestek nr. 2025/732 voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator ontwerp en verwezenlijking voor restauratiewerken aan de Sint-Jan de Doperkerk wordt goedgekeurd en gunt de opdracht aan de ondernemer met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de prijs).
Het college gaat over tot gunning van de opdracht voor het opmaken van een EPC-NR voor residentie Heirwege en de gemeenteschool Ingooigem.
Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.
Het college keurt de aankoop van 22 nieuwe bureaustoelen voor de gemeente, die dringend aan vervanging toe zijn, via de raamovereenkomst ‘Kantoormeubilair – oktober 2021’ goed.
Het college keurt het bestek nr. 2025/690, de raming, de gunningswijze, de publicatie van de opdracht voor het leasen van maximaal 3 bussen in het kalenderjaar 2026 en de limiettermijn voor het indienen van een offerte goed. De opdracht kan 1 keer verlengd worden, mits uitdrukkelijke beslissing.
De werken aan de scoutslokalen in Tiegem zijn bijna afgerond en daarom wordt er een officiële opening georganiseerd.
Vanaf 01 juli 2025 zal de burger bij de aanvraag van een identiteitskaart, kids-id of reispas geen pasfoto meer moeten meebrengen. Aan 2 loketten in het gemeentehuis van Anzegem wordt de live-enrollmentapparatuur geïnstalleerd. De foto wordt aan het loket genomen en onmiddellijk geregistreerd in het programma (Belpic). Er zullen eveneens 2 verstelbare krukjes aangekocht worden zodat de hoogte kan aangepast worden aan de lengte van de burger bij het nemen van de foto.
Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.
Het college van burgemeester en schepenen verleent de toelating aan AYA Energy voor het raadplegen van de energieverbruiksdata van de publieke gebouwen van Anzegem in het kader van het project 'hernieuwbare energiedeelgemeenschap'.
Het college bespreekt een aantal voorstellen voor het toekomstig beleid en beheer van de begraafplaatsen en gaat in eerste instantie akkoord met het opstarten van de digitalisatie van de kerkhoven en van de procedure tot verlenging/vernieuwing van de zowel de niet geconcedeerde graven als de concessies.
Het college beslist de opdracht te gunnen aan de ondernemer met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding).
De financieel directeur is in volle onafhankelijkheid verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten. Het college van burgemeester en schepenen viseert het dwangbevel en verklaart het uitvoerbaar waardoor de financieel directeur het kan uitvaardigen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om tijdens het schooljaar 2025/2026 infoavonden, voor de ouders van nieuwe kinderen in BKO Anzegem, te organiseren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het incident tussen een ouder en een kinderbegeleider BKO Anzegem in Nel Anzegem op woensdagmiddag 4 juni 2025.
Het college geeft een financieel ruggensteuntje aan een wijkfeest op 20 september a.s.
In 2026 zal er opnieuw een lentereceptie georganiseerd worden en dit op zaterdag 21 maart 2026.
In 2026 zal er opnieuw een nieuwjaarsontbijt georganiseerd worden en dit op dinsdag 20 januari 2026.
Het college neemt kennis van de officiële opening van de camping 'Op den Berg' op maandag 9 juni 2025.
Het college beantwoordt de mondeling gestelde vragen die op 13 mei door de gemeenteraadsleden werden gesteld.
Het college formuleert een antwoord op een vraag van een gemeenteraadslid.
Het college voorziet een receptie naar aanleiding van de pensionering van de algemeen directeur en koopt een geschenk aan.
Het college legt de selectieprocedure vast voor een voltijds technicus specialist mechanica (D4 - statutair).
Het college stelt een voltijds, tijdelijk vrijetijdsmedewerker (C1-3 - contractueel) aan.
Het college verlengt de werfreserve voor technisch assistenten voor 3 maanden.
Het college annuleert de aanvraag tot een verlofstelsel en stelt een leermeester rooms-katholieke godsdienst aan in vervangingscontract.
Het college wijzigt 1uur toekenning van instapuren in het kleuteronderwijs.
Het college geeft toelating voor een sleep-in op 24 juni a.s. op het grasveld van de school P. Verrieststraat en dit voor het 6de leerjaar.
Cityscreens is een bedrijf dat gratis schermen plaatst in steden en gemeenten. Lokale handelaars kunnen advertentieruimte kopen en een gemeente kan hierop gratis adverteren. Het college gaat akkoord om samen te werken met dit bedrijf en dus één (of twee) schermen te plaatsen.
Het Te Deum naar aanleiding van de Nationale Feestdag en de Dag van de Dynastie vindt plaats op respectievelijk zondag 20 juli en zondag 16 november om 10u15 in de kerk van Vichte.
Het college verleent een beperkte materiële ondersteuning voor een evenement.
Het college kent - naar analogie met voorgaande jaren - een financieel ruggensteuntje toe aan de organisatoren van het jaarlijks evenement 'Halle-Ingooigem voor wielertoeristen' dat doorgaat op 15 augustus 2025.
Het college keurt de vorderingsstaat 2 (april 2025) voor opdracht "Maaien van kleine grasoppervlaktes in wijk 't Schalienhof 2025" goed.
Het college keurt vorderingsstaat 1 (april 2025) voor de opdracht "Groenonderhoudswerken voorbehouden aan sociale tewerkstelling 2025" goed
Het college keurt de aankoop concessie na ontgraving op de begraafplaats goed.
Het college neemt kennis en gaat akkoord met de beslissing van de voorzitter van de gemeenteraad om een bijkomende vergadering van de OCMW- raad en gemeenteraad in te lassen op maandag 17 november a.s.
Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Proximus.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Wyre BV, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Fluvius Leie-Schelde, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Wyre BV, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Fluvius Leie-Schelde, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Wyre BV, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Wyre BV, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Fluvius Leie-Schelde, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Fluvius Leie-Schelde, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Op vrijdag 27 en zaterdag 28 juni 2025 gaan de Amzegemse Gapersfeesten door op het grasveld aan De Wortel. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement vastgesteld.
Het college geeft toelating aan KLJ Ingooigem voor de organisatie van het KLJ-café op het Lindeplein op zaterdag 21 juni 2025. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
Het college van 10 april 2025 heeft de aanvraag voor het organiseren van het evenement: Lay & Stay Carmeet op de parking van het Gemeentepunt op zondag 7 september 2025 principieel goedgekeurd. De organisatie heeft een nieuwe aanvraag ingediend om het evenement: Lay & Stay Carmeet te laten doorgaan op zaterdag 17 augustus 2025. Het evenement kan niet doorgaan op zondag 17 augustus 2025 gezien nog andere activiteiten zijn in en vanuit het Gemeentepunt. De organisatie dient te zien voor een andere datum.
Het college neemt kennis en geeft toelating aan Fietsclub Bicro Tielt uit 8700 Tielt voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht 13de Bicropijl (120km) op zaterdag 28 en zondag 29 juni 2025.
VBS De Wegelink organiseert voor haar leerlingen een 'Beloningsdag' op maandag 23 juni 2025 op de parking 't Spey en het Ommersheimplein. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
VBS De Blokkentoren en de Ouderraad VBS De Blokkentoren organiseren een schoolfeest op zondag 22 juni 2025. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
Het college neemt kennis van de aanvraag van de vzw De Textieltrekkers Vichte en geeft toelating voor de doortocht en bepijling van de wandeltocht: 21ste Hooitocht op dinsdag 24 juni 2025 vanuit De Ark.
Gemeenteschool Het Wijsternest, afdeling Engelhoek organiseert op zaterdag 14 juni 2025 een schoolfeest en vraagt om een deel van de Klijtstraat (tussen Heirbaan en Klijtstraat 9) verkeersvrij te maken van 8u30 tot 21u. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
Het college neemt kennis en geeft toelating aan De Leieboordrijders Wevelgem uit 8501 Bissegem voor de doortocht en bepijling van de recreatieve fietstocht voor cyclo-liefhebbers Kuitenbijters Challenge op zondag 15 juni 2025.
Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een afschrift te ontvangen van het gemeentelijk leegstandsregister en de stedenbouwkundige voorschriften.
Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025052758 – O/2025/73 voor bouwen van een aangebouwde garage en tuinberging.
Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025053936 – O/2025/75 wijziging voorschriften voor plaatsen garage, gelegen Steenovenstraat 6 - 8570 Anzegem
Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 1 AFD, sectie C, nummer 0098H2
Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: wijziging voorschriften voor plaatsen garage
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025053936
Periode openbaar onderzoek: 2 juni 2025 tot en met 1 juli 2025
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: wijziging voorschriften voor plaatsen garage
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Steenovenstraat 6 8570 Anzegem
De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:
De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:
De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025053936) vóór het einde van het openbaar onderzoek.
Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025051473 – O/2025/72 voor Zwevegemstraat 32, 8570 Anzegem.
Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :
Referentie omgevingsloket: OMV_2025058624 (2025/87)
Voorwerp van de melding: veranderen van een inrichting klasse 3 (buurtwinkel)
Ligging van het voorwerp van de melding: Peter Benoitstraat 1A, 8570 Anzegem
Naam van de exploitant: Buurtwinkels OKay, Edingensesteenweg 196, 1500 Halle
Beroepsmogelijkheid
U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:
Raad voor Vergunningsbetwistingen
p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges
Koning Albert II-laan 35 bus 81
1030 Brussel
U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.
Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).
U bent een rolrecht verschuldigd van:
- 200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;
- 100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.
U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard.
Meer info
De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in
- het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,
- het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse Bestuursrechtscolleges.
Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)
Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025063929 – O/2025/95 opvullen hellend vlak laadkaai als toegang exporuimte, gelegen Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 3 AFD (INGOOIGEM)ANZEGEM 3 AFD (INGOOIGEM), sectie BA, nummer 01480201M 2E 2
Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: opvullen hellend vlak laadkaai als toegang exporuimte
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025063929
Periode openbaar onderzoek: 4 juni 2025 tot en met 3 juli 2025
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: opvullen hellend vlak laadkaai als toegang exporuimte
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Heirbaan 73 8570 Anzegem
De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:
De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:
De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025063929) vóór het einde van het openbaar onderzoek.
Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025065410 – O/2025/101 voor bouwen van een veranda.
Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025061368 – O/2025/94 Herbouwen van een eengezinswoning en schuur na slopen van een bestaande woning+ garage + schuur, gelegen Vichtsesteenweg 176 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie A, nummer 0787A.
Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: herbouwen van een eengezinswoning en schuur na slopen van een bestaande woning+ garage + schuur
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025061368
Periode openbaar onderzoek: 11 juni 2025 tot en met 10 juli 2025
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: herbouwen van een eengezinswoning en schuur na slopen van een bestaande woning+ garage + schuur
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichtsesteenweg 176 8570 Anzegem
De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:
De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:
De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025061368) vóór het einde van het openbaar onderzoek.
Het college neemt kennis van de tussentijdse terugkoppeling van het Shift-project.
Het college neemt kennis van de notulen van de kerkraad van 24 april 2025 van de kerkfabriek Sint-Petrus.
Het college neemt kennis van het verslag van de bijeenkomst van de kerkraad Sint-Jan d.d. 12 mei 2025
Het college neemt kennis van het verslag overleg Centraal Kerkbestuur/college van Burgemeester en Schepenen van 28 mei 2025.
Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 19 mei 2025 tot en met zondag 25 mei 2025.
Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.
Het college neemt akte van de feitelijke afwezigheid van de burgemeester en diens vervanging tijdens het zomerverlof.
Het college neemt kennis van:
Goedgekeurde notulen van de raad van bestuur van Fluvius West van 18 maart 2025 en het proces-verbaal van de algemene vergadering van Leiedal van 22 mei 2025.
Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 26 mei 2025 tot en met zondag 1 juni 2025.
Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.
Het college neemt kennis van de besluiten van de algemeen directeur inzake het dagelijks personeelsbeheer van 27 mei 2025.
Het college neemt kennis van het verslag van het vakbondoverleg van 28 mei 2025.
Het college neemt kennis van de besluiten van de algemeen directeur inzake het dagelijks personeelsbeheer van 3 juni 2025.
Het college neemt kennis van de ontslagbrief algemeen directeur m.i.v. de vroegst mogelijke pensioendatum.
Het college neemt kennis van de agenda voor het ABC dat doorgaat op 19 juni 2025.
Namens College van burgemeester en schepenen,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Pauline Van Marcke
Burgemeester