Op zaterdag 21 juni 2025 organiseert de KLJ Ingooigem het KLJ-café op het Lindeplein.
Naar aanleiding van de inwilliging van deze vraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.
Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
het Decreet Lokaal Bestuur
Algemeen
Art.1: neemt kennis van de aanvraag van KLJ Ingooigem, p.a. Pieter Vindevogel, Tempeliersstraat 20 voor het organiseren van het KLJ-café op zaterdag 21 juni 2025 op het Lindeplein.
Art.2: geeft toelating aan KLJ Ingooigem voor het organiseren van het KLJ-café op het Lindeplein op zaterdag 21 juni 2025 mits het in achtnemen/opvolgen van hiernavolgende artikelen/bepalingen.
Art.3: Het evenement is toegankelijk voor iedereen, betalend en wordt omschreven als 'buurtfeest'. Er worden in totaal een 250 bezoekers verwacht en een 150tal bezoekers op piekmomenten en een 8 tal medewerkers ingezet.
Locatie:
Art.4: Het evenement gaat door in openlucht en in een tent op het Lindeplein. Er wordt ook een springkasteel voorzien voor de kinderen.
Mobiliteit:
Art.5: Er worden geen straten afgesloten. Er is parking voorzien voor wagens op de parking van GC De Linde, Lindeburen, Sint-Antoniusstraat. Er wordt een fietsparking voorzien voor een 30tal fietsen.
Mobiliteit/Tijdelijk verkeersreglement:
Art.6: Op zaterdag 21 juni 2025, van 9u tot zondag 22 juni 2025 om 7u:
§1.a wordt de parking op het Lindeplein vanaf Ingooigemplaats (N36) tot Lindeburen verkeersvrij gemaakt, uitgezonderd organisatie en geldt er parkeerverbod.
§1.b Deze tijdelijke maatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door middel van:
Art.7: Bewoners in de onmiddellijke omgeving worden vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van deze tijdelijke verkeersmaatregelen door de organisatoren.
Art.8: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens signalisatieplan. Alle door de Technische dienst vooraf te plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden voor aanvang van het evenemen. Na afloop dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers.
Art.9: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat en straatgedeelte ten alle tijde een vrije doorgang van 4 meter breed en 4 meter hoog zijn.
Art.10: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.
Art.11: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.
Art.12: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Art.13: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.
Geluid
Art.10: De algemene Vlaamse geluidsnormen voor niet-ingedeelde muziekactiviteiten dienen steeds nageleefd. Zowel organisator als bedieners van de muziekinstallatie moeten zich houden aan een voor de buurt aanvaardbaar geluidsniveau. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt worden opgevolgd, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stopzetten.
Catering
Art.14: De organisator dient de richtlijnen van HVZ Fluvia strikt na te leven, in het bijzonder de bijzondere risico's mbt foodtrucks en catering, tijdelijke structuren, BBQ, ...: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen. De attesten (catering, ...) moeten steeds kunnen voorgelegd worden en aanwezig zijn bij de organisator.
Art.15: Brandrisico's moeten op 4m van gebouwen en publiekstenten geplaatst worden.
Publiciteit:
Art.16: Het evenement wordt gepromoot via sociale media.
Veiligheid - vrije doorgang en bereikbaarheid hulpdiensten:
Art.17 Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte (hier kerkplein) ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog + steeds draaicirkels gewaarborgd blijven.
Art.18: Tijdelijke afsluitingen moeten snel en makkelijk te verplaatsen zijn indien noodzakelijk.
Art.19: Vaste constructies (oa podium, tent, springkastelen, bogen, toiletten, afvaleilanden...) mogen de vrije doorgang niet versperren.
Veiligheid - naleven richtlijnen HVZ Fluvia/FGOV Economie opblaasbare structuren:
Art.20: De organisator is op de hoogte van de mogelijke gevaren tijdens het gebruik van opblaasbare structuren en staat in voor het het naleven van de toepasselijke reglementeringen mbt de veiligheid van evenementen met opblaasbare structuren: https://economie.fgov.be/nl/publicaties/pop-upevenementen-met en de reglementering mbt de veiligheid van actieve ontspanningsevenementen: https://economie.fgov.be/nl/veiligheid-van-actieve.
Veiligheid - netheid:
Art.21: De organisator dient in te staan voor het voorzien van voldoende afvalrecipiënten, ook in de buitenomgeving. Het achtergebleven afval op de parking afkomstig van het evenement moet na de feestelijkheden onmiddellijk opgeruimd worden.
Art.22: Een afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving gezonden worden naar: