Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

Besluit  Besluiten burgemeester

ma 16/09/2024 - 12:00

Politieverordening 12 september 2024 mbt het nemen van verkeersmaatregelen naar aanleiding van de wielerwedstrijd - Nieuwelingen Ingooigem - zondag 6 oktober 2024

Feitelijke en juridische overwegingen

vzw Koninklijke Wielerclub Yvegem Sportief organiseert op zondag 6 oktober 2024 een wielerwedstrijd in Anzegem: Nieuwelingen Ingooigem. De vergunning, politieverordening met bijgaand signalisatieplan en bewonersbrief zijn overgemaakt op 16 september 2024. 

Regelgeving

Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.

De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.

Het decreet Lokaal Bestuur.

Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstijrden en van de veldritten;

Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeent Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaaren van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Art. 1:   Deze verordening geldt op zondag 6 oktober 2024:

  • van 8u tot 18u in de Pastoor Verrieststraat (opbouw aankomstzone vanaf huisnummer 83 tot aan het kruispunt met Ingooigemplaats)  
  • van 13u tot 18u in de: Schellebellestraat, Scheihoekstraat, Landergemstraat (vanaf het kruispunt Schernaai tot aan de Scheihoekstraat), Schernaai, Hellestraat (vanaf het kruispunt Schernaai tot aan Tjampensstraat), Tjampensstraat en Ingooigemplaats. 

Art. 2:  Er wordt een parkeerverbod langs beide zijden of op bepaalde plaatsen van de weg ingesteld in volgende straten:

§ 1.a. van 8u tot 18u:

  • in de Pastoor Verrieststraat (opbouw aankomstzone – vanaf Ingooigemplaats (N36) tot aan huisnummer 83 (ter hoogte van huisnummers 24-26, 32, 38, 21 – 29 en  83 (parkeerverbod op de geschilderde vakken op het rijbaan)

§ 1.b. van 13u tot 18u:

  • in de Schellebellestraat (beide zijden)
  • in de Scheihoekstraat (op de plaatsen waar de rijbaan meer dan 3 meter bedraagt en op de uitwijkstroken),
  • in de Landergemstraat, vanaf het kruispunt Schernaai tot aan de Scheihoekstraat (beide zijden)
  • in de Schernaai (op de plaatsen waar de rijbaan meer dan 3 meter bedraagt en op de uitwijkstroken)
  • in de Hellestraat (vanaf het kruispunt Schernaai tot aan de Tjampensstraat)
  • in de Tjampensstraat (op de plaatsen waar de rijbaan meer dan 3 meter bedraagt en op de uitwijkstroken)
  • op Ingooigemplaats 1 (de 4 parkeerplaatsen voor de slagerij) 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord ‘van 8u tot 18u’ in de Pastoor Verrieststraat (opbouw aankomstzone tussen Ingooigemplaats tot en met Pastoor Verrieststraat 83) en met onderbord ‘van 13u tot 18u’ op de rest van het parcours zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. 

Art. 3:

§ 1. Aan onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of naar rechts af te slaan:

  • kruispunten Schellebelestraat met Hoogveld (huisnummers 1 tem 7A) en Hoogveld, Schellebellestraat 7 (uitrit restaurant), Schellebellestraat 8 (uitrit woonzorgcentrum), Goed ter Motestraat, Schellebellestraat 11, Schellebellestraat 13-15, Schellebellestraat 23 en Reigemstraat
  • kruispunt Sint-Antoniusstraat met Scheihoekstraat
  • kruispunt Scheihoekstraat met Landergemweg
  • kruispunt Landergemstraat met Scheihoekstraat
  • kruispunt Schernaai met Leemstraat
  • kruispunt Tiegemberg met Hellestraat
  • kruispunt Hellestraat met Overberg
  • kruispunten Tjampensstraat met Overberg, Waashoek, Lijsternestweg, Leemstraat en Pastoor Verrieststraat
  • kruispunten Pastoor Verrieststraat met Blommestraat, Guido Gezellestraat, Lindendries
  • kruispunt Ingooigemplaats met Stijn Streuvelsstraat
  • kruispunt Sint Antoniusstraat met Ingooigemplaats
  • kruispunt Ingooigemplaats met Zwevegemstraat
  • kruispunt Ingooigemstraat met Klijtberg en Pareelstraat (voorsignalisatie) 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verbod om aan volgend kruispunt naar links af te slaan) en C31b (verbod om aan volgend kruispunt naar rechts af te slaan) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. 

Art. 4: 

§ 1. Aan onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verplicht naar links af te slaan:   

  • kruispunt Ingooigemplaats met Schellebellestraat (komend van het koopcenter)
  • kruispunt Landergemstraat met Schernaai
  • kruispunt Hellestraat met Tjampensstraat 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersborden D1e (verplicht de aangeduide richting (linksaf) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. 

Art. 5:  

§ 1. Het parcours wordt afgesloten ter hoogte van het:

  • kruispunt Ingooigemplaats met Schellebellestraat met een wegomlegging naar links
  • kruispunt Schellebellestraat met Schellebellestraat 11, 13  tem 15 en Schellebellestraat 21 tem 23
  • kruispunt Landergemstraat met Schernaai met een wegomlegging naar links
  • kruispunt Pastoor Verrieststraat met de uitrit van de parking kerk Ingooigem 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een nadar voorzien van een verkeersbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) en F41 (wegomlegging) zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage. 

Art. 6:  

§ 1. Het parcours of toegangsweg tot het parcours wordt afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer ter hoogte van het:

  • kruispunt Tiegemberg met Hellestraat met wegomlegging naar links
  • kruispunt Hellestraat met Meuleberg met wegomlegging naar rechts
  • kruispunt Zwevegemstraat (tweede stuk kant naar de N36) met wegomlegging naar rechts
  • kruispunt Landergemstraat met Sterhoek met wegomlegging naar rechts en aankondiging (Wielerwedstrijd – Doorgang Ingooigem onderbroken naar rechts) 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een nadar voorzien van een verkeersbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’, F41 (wegomlegging) en F39 ‘Wielerwedstrijd – Doorgang Ingooigem onderbroken) zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage. 

Art. 7:  

§ 1. Voorsignalisatie, wegomlegging, doodlopende weg en uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt voorzien op het kruispunt Ingooigemstraat met Pareelstraat/Klijtberg – koopcenter 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een nadar voorzien van een verkeersbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ , F45 (doodlopende weg) en bord 39F (Wielerwedstrijd - Doorgang Ingooigem N36 onderbroken – Ronse/Avelgem via N382 naar links) en F41 (wegomlegging naar links) zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage. 

Art. 8:  

§ 1. Voorsignalisatie wordt voorzien op het kruispunt Harelbekestraat met Peter Benoitstraat 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een verkeersbord F39 (Wielerwedstrijd - Doorgang Ingooigem N36  onderbroken/Ronse/Avelgem via Anzegem N382). 

Art. 9:  

§ 1. Wegomlegging wordt voorzien op het:

  • kruispunt Klijtberg met Goed Ter Motestraat en Sint Antoniusstraat
  • kruispunt Heirbaan met Klijtberg
  • kruispunt Ingooigemstraat/Neerkouter (grondgebied Zwevegem en na akkoord) 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een verkeersbord F41 (wegomlegging). 

Art. 10:  

§ 1. Er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Vossestraat het hoogte van het kruispunt:

  • Vossestraat met Ellendedreef
  • Zwevegemstraat (eerste stuk) met Vossestraat 

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord F19 (eenrichtingsverkeer) en C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) en C31a (Verbod om aan volgend kruispunt naar links af te slaan) in de Zwevegemstraat met Vossestraat zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage. 

Art. 11: De technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie en de organisator staat in voor het juist zetten en het wegzetten ervan, niet meer zichtbaar voor de weggebruiker, na afloop. 

Art. 12:  De organisator, niet de seingever, staat in voor het correct plaatsen van de door de Operationele Technische dienst van de gemeente Anzegem vooraf ter plaatse gebrachte signalisatie op de dag van de wielerwedstrijd (Politiecollege van PZ Mira van 21 juni 2022). Eventueel bijkomende signalisatie (surplus op de parkeerverboden) dient na de doortocht van de wielerwedstrijd door de organisatie aan de kant geplaatst te worden niet meer zichtbaar voor de weggebruikers. 

Art. 13:  De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) en tonnageverboden op de omleidingswegen voor aanvang van de wielerwedstrijd en het terug zichtbaar maken ervan na afloop of na de doortocht van de wielerwedstrijd. 

Art. 14: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog. 

Art. 15:  Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten. 

Art. 16: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen. 

Art. 17: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn. 

Art. 18: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.