Terug College van burgemeester en schepenen

Wed 09/03/2022 - 16:00 Zaal Escobox- Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Desmet Anja, Derde schepen

Personeel

  • Het college verbreekt de arbeidsovereenkomst van een personeelslid n.a.v. de beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 maart 2022 om de betreffende functie van het personeelslid niet langer te voorzien in de personeelsformatie.

B-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester - voorzitter

Handhaving

  • Coronamaatregelen

    Het college neemt kennis van de beslissingen van het Overlegcomité van 4 maart 2022 en stuurt het gemeentelijk beleid bij.

  • Opvang vluchtelingen Oekraïne

    Het college neemt kennis van het verslag van de crisiscel d.d. 1 maart ll. en stelt gebouwen van het gemeentelijk patrimonium ter beschikking van eventuele Oekraïense vluchtelingen.

Openbare werken

Groenonderhoud- en parken

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Omgeving

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Jeugd

  • Chiromeisjes Ingooigem krijgen toelating  om met de leden en hun leiding te overnachten (14-18 maart 2022) in de lokalen van de Chiromeisjes Ingooigem, Pastoor Verrieststraat 14. 

  • Chiro Beete Anzegem krijgt toelating  om met de leden en hun leiding te overnachten (17-24 april 2022) in de lokalen van het jeugdheem De Wortel.

  • Vanaf 25 april worden er quotes verspreid op door jongeren druk bezochte plaatsen in Anzegem in het kader van de campagne Chalk tot talk. Het college onderschrijft deze campagne waarbij de bewustwording en drempelverlagend babbelen over mentaal welzijn voor jongeren van 12- 25 jaar aan bod komt.

Sport

  • Na controle van de ingediende factuur en betalingsbewijs, beslist het College de investeringstoelage van 2021 en 2022 uit te betalen aan een sportclub die hiertoe een aanvraag indiende.  

Desmet Anja, Derde schepen

Feestelijkheden

  • Personeelsfeest - teambuilding

    Het college beslist om afwisselend een personeelsfeest en een teambuilding te organiseren. Door de vele festiviteiten in 2022 zal er enkel een zomerdrink georganiseerd worden.

  • De Kerkfabriek Sint Jan Baptist, de Vincentiusgemeenschap en de pastorale ploeg van Anzegem organiseren een paaseierenworp aan de Sint-Janskerk in Anzegem. De worp zal plaatsvinden op paaszondag (17 april) om 11u30. Op dat moment zullen de klokken voor de eerste keer weer luiden. Het college beslist dit evenement mee te ondersteunen.

  • Paasontbijt personeel

    Het college van burgemeester en schepenen organiseert op 22 april 2022 in zaal De Linde een paasontbijt voor het personeel en kent hiervoor de opdracht toe aan Achiel en Hector.

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

ICT en digitalisering

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2021195942 – O/2021/346, Bart Vermaete voor uitbreiding van de woning, gelegen Molendreef 90, 8570 Anzegem

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2021195942

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: uitbreiding van de woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Molendreef 90, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038A0368/00K00234038A0385/00H000

    Naam van de aanvrager of exploitant: Bart Vermaete 

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Wegens de maatregelen om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen wij om een afspraak te maken voor inzage. Dit kan via het nummer 056 69 44 61.

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2021195942
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2021170786 – O/2021/312, Mathieu Van Hulle voor verbouwen woning, gelegen Lendedreef 111, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2021170786

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Lendedreef 111, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038A0197/00D002

    Naam van de aanvrager of exploitant: Mathieu Van Hulle 

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Wegens de maatregelen om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen wij om een afspraak te maken voor inzage. Dit kan via het nummer 056 69 44 61.

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2021170786
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2021108877 – O/2021/250, Dirk Vercruyssen voor bouwen van een machineloods + hernieuwing en actualisatie milieuvergunning (klasse 2), gelegen Bergstraat 7, 8573 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2021108877

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een machineloods + hernieuwing en actualisatie milieuvergunning (klasse 2)

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Bergstraat 7, 8573, Anzegem - kadastraal bekend: 34037A1272/00V00034037A1272/00X00034037A1272/00Z00034037A1272/00B00234037A1272/00W00034037A1279/00A00034037A1278/00B00034037A1274/00B00034037A1475/00A00034037A1277/00B00034037A1272/00A002

    Naam van de aanvrager of exploitant: Dirk Vercruyssen 

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Wegens de maatregelen om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen wij om een afspraak te maken voor inzage. Dit kan via het nummer 056 69 44 61.

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2021108877
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

Zorg en welzijn

C-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Desmet Anja, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 21 februari 2022 tot en met zondag 27 februari 2022 en van maandag 28 februari 2022 tot en met zondag 6 maart 2022.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

  • Aanvraag publicatie buitenschermen

    Het college geeft toelating voor het voeren van 

    Promotie op de buitenschermen (twee weken) van 6 maart tot 20 maart voor Queen (concertweekend) van Koor La Gioia

    Promotie op de buitenschermen (twee weken) van 13 maart tot 27 maart voor Stijn Streuvelsrally op 26 en 27 maart

    Promotie op de buitenschermen (twee weken) van 28 februari tot 12 maart voor Neonnacht van KSA Vichte meisjes op 12 maart

    Promotie op de buitenschermen (twee weken) van 7 maart tot 21 maart voor Slotweekend Kom op tegen Kanker op 26 en 27 maart van vzw De Nachtlichtjes 

    Promotie op de buitenschermen (een week) van 28 februari tot 5 maart voor Barke Bizarke op 5 maart van Chiro Wyvegem 

Demets Davy, Vijfde schepen

Energie en nutsleidingen

D-punt

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Cultuur

Desmet Anja, Derde schepen

Administratieve organisatie

Personeel

Onderwijs

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij niet ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

Omgevingsdossiers

  • Het college formuleert opmerkingen ingevolgde de vraag van Westpunt - POM West-Vlaanderen betreffende de actualisering van de ruimtemonitor naar de toestand van 1 januari 2022. 

  • Het college neemt kennis van de adviesvragen voor het omgevingsproject Project OMV_2022007724 – O/2022/23

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2021190589 – O/2022/35 voor verbouwen eengezinswoning.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2021188313 – O/2021/331 Aline Tack en Louis Tack, Wafelstraat 5 8540 Deerlijk en Abeelstraat 3 8570 Ingooigem, voor verkaveling van 3 loten, gelegen Pastoor Verrieststraat 75, 77 en 79 – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling, sectie B, nummer 805P.

    Het verkavelen van gronden met als onderwerp: verkaveling van 3 loten

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2021188313

    Periode openbaar onderzoek: 7 maart 2022 tot en met 5 april 2022

    Voorwerp van de aanvraag: Het verkavelen van gronden: verkaveling van 3 loten

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pastoor Verrieststraat 75, 77 en 79 – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling, sectie B, nummer 805P.

    Naam van de aanvrager of exploitant: Tack Aline en Tack Louis

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Wegens de maatregelen om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen wij om een afspraak te maken voor inzage. Dit kan via het nummer 056 69 44 61.

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2021188313) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2022011532 – O/2022/26Christine Maes , Wolvendreef 18A 8500 Kortrijk voor functiewijziging van bureelruimte voor winkelruimte (nachtwinkel), gelegen Beukenhofstraat 14 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: 6de afdeling, sectie A, nummer 0346V11.

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: functiewijziging van bureelruimte voor winkelruimte (nachtwinkel)

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2022011532

    Periode openbaar onderzoek: 7 maart 2022 tot en met 5 april 2022

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: functiewijziging van bureelruimte voor winkelruimte

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Beukenhofstraat 14 8570 Anzegem

    Naam van de aanvrager of exploitant: Maes Christine

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Wegens de maatregelen om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen wij om een afspraak te maken voor inzage. Dit kan via het nummer 056 69 44 61.

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2022011532) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Openbaar onderzoek aanvraag omgevingsvergunning - Project OMV_2021192671 - exploiteren van een klasse 2-inrichting (schapenhouderij) - Oudepontstraat 2, 8572 Anzegem

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2021192671 (2022/41)
    Voorwerp van de aanvraag:  exploiteren van een klasse 2-inrichting (schapenhouderij) – regularisatie bestaande toestand
    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Oudepontstraat 2, 8572 Anzegem
    Naam van de aanvrager of exploitant: Jean Van Ginderachter, Oudepontstraat 2, 8572 Anzegem
    Periode openbaar onderzoek: 16 maart tot en met 14 april 2022
    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    Men kan informatie over de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  

    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    De aanvraag ligt ook digitaal ter inzage bij de cluster Omgeving na afspraak, op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of bij voorkeur digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2021192671) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Internationale solidariteit

Geen soort gekozen

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën