Terug
Gepubliceerd op 18/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 12/04/2022 - 19:00 Vergaderzaal 1 (voormalige zaal Escora) - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 12/04/2022 om 19:00.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 8 maart 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Amendementen

        Raadslid Eddy Recour (CD&V-Eendracht) laat opmerken dat het amendement onder punt 2022/GR/039 (gemeenteraad 8 maart 2022: 'Afsprakennota organisatie gemeenteraad in afwijking van het huishoudelijk reglement tijdens de verdere coronacrisis: goedkeuring.' een initiatief was van de partij CD&V-Eendracht en niet van de volledige gemeenteraad. Volgende zin zal daarom toegevoegd worden aan het desbetreffende amendement: (zie toegevoegde tekst in vetjes)

        "Volgend amendement wordt geformuleerd door CD&V-Eendracht bij monde van raadslid Eddy Recour: Op het ogenblik dat de oproepingen voor de gemeente- en OCMW-raad verstuurd werden, was code oranje nog van toepassing. Sedert vrijdag 4 maart geldt nu code geel en daarom wordt voorgesteld om dit punt af te voeren. De aanwezige leden gaan er eenparig mee akkoord dat dit  agendapunt wordt afgevoerd."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 8 maart 2022 eenparig goed te keuren mits volgende tekst toegevoegd wordt aan het amendement dat bij het agendapunt 2022/GR/039 van de gemeenteraad 8 maart 2022 werd geformuleerd (toevoeging in vetjes): 

        Volgend amendement wordt geformuleerd door CD&V-Eendracht bij monde van raadslid Eddy Recour: Op het ogenblik dat de oproepingen voor de gemeente- en OCMW-raad verstuurd werden, was code oranje nog van toepassing. Sedert vrijdag 4 maart geldt nu code geel en daarom wordt voorgesteld om dit punt af te voeren. De aanwezige leden gaan er eenparig mee akkoord dat dit  agendapunt wordt afgevoerd.

    • Openbare werken

      • Aanleg voetpaden in diverse straten. Goedkeuren ontwerp. Vaststellen wijze van gunnen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In het kader van de opdracht “Aanleg voetpaden in diverse straten 2022” werd een bestek met nr. 2022/332 opgesteld.

        De opdracht omvat het aanleggen van voetpaden in volgende straten:
        • Klokketuin: 850 m²: Bestaande verharding: betontegels
        • Lendedreef: 585 m²: Bestaande verharding: betontegels
        • Olekenbosstraat: 415 m²: Huidige toestand: grindstrook
        • Beukenhofstraat: 10lm: aanpassen greppel en voetpad zodat water niet meer blijft staan
        • Elstweg 11: 55 m²: Huidige toestand: grindstrook
        • Vredestraat: 90 m²: Huidige toestand: onverharde berm.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 111.150,00 excl. btw of € 134.491,50 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Er is budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investeringen 2022/ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (voetpaden/voetwegen aanleggen of vernieuwen).

        Financiële reflex

        Financiële impact: Ja
        Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning 2020-2025: Ja.
        Raming: € 134.491,50 incl. 21% btw.
        Jaarbudgetrekening investeringen 2022/ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (voetpaden/voetwegen aanleggen of vernieuwen).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het bestek met nr. 2022/332 en de raming voor de opdracht “Aanleg voetpaden in diverse straten 2022”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 111.150,00 excl. btw of € 134.491,50 incl. 21% btw.

        Voor wat de voetpaden aan de Vredestraat betreft, wordt beslist volgende vragen te onderzoeken:

        -          Kan er bijkomend een boordsteen met goot komen aan de overzijde van de straat, vanaf woning nr 7 tot beneden? De buurtbewoners wensen dit te weten in functie van de aanleg van hun tuin. Op die manier is ook de grensscheiding duidelijk tussen openbaar domein en privé.

        - Kan er beneden aan de Vredestraat een dwarsliggend rooster voorzien worden zodat het water vlot kan wegstromen naar de riolering ipv in de Hoogkouter?

        Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Weg- en rioleringswerken Waregemstraat. Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad keurde in zitting van 9 maart 2021 het ontwerp, gemeentelijk aandeel en wijze van gunnen goed.  

        Ondertussen is de gunningsprocedure doorlopen. De opdracht zal binnenkort gegund worden door het opdrachtgevend bestuur, zijnde Aquafin NV. Het gemeentelijk aandeel wordt volgens het aanbestedingsverslag vastgesteld op € 93.349,17 excl. BTW.

        De start van de werken wordt voorlopig gepland in september. Voorafgaandelijk moet een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd worden door alle partijen. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd.

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbeslissing d.d. 9 maart 2021: Weg- en rioleringswerken Waregemstraat: Goedkeuren ontwerp. Goedkeuren gemeentelijk aandeel en wijze van gunnen. Goedkeuren tracé van de wegenis.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de weg- en rioleringswerken in de Waregemstraat goed te keuren.

      • Weg- en rioleringswerken Kerkdreef. Goedkeuren ontwerp. Vaststellen wijze van gunnen. Goedkeuren gemeentelijk aandeel.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel in de Kerkdreef stond reeds enige jaren op het subsidieprogramma van de Vlaamse Milieumaatschappij. De bestaande riolering onder de zijstrook (oprit/parkeerstrook) gaf bovendien aanleiding tot vele verzakkingen. 

        De rijweg en parkeerstrook wordt vernieuwd in grijze betonstraatstenen van hetzelfde formaat als diegene die nu aanwezig zijn. Aan de kant van het weiland komt een voetpad in gestabiliseerde dolomiet. 

        Ter hoogte van Kerkdreef 42, 44 en KSA-lokaal wordt een nieuwe asfaltverharding aangelegd nadat de DWA-afvoer van deze gebouwen overgekoppeld is op de collector.  

        Er worden 16 nieuwe zomereiken aangeplant (formaat 18/20). Het bestek voorziet bescherming en omzichtige uitgraving ter hoogte van de bestaande bomen (bestek pagina 53). 

        Op vraag van Onroerend Erfgoed worden de nieuwe bomen aan de kant van de woningen geplaatst in boombunkers. Deze faciliteren een goede wortelgroei in de verharde omgeving. 

        Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 248.924,89 incl. BTW. Dit omvat samengevat de aanplant van de bomen, de boombunkers, het voetpad en alle rijwegverharding die niet gelinkt is aan de aanleg van de riolering. 

         

        wijze van gunnen: open procedure

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: het ontwerp, de wijze van gunnen en het gemeentelijk aandeel van de weg- en rioleringswerken in de Kerkdreef goed te keuren.

    • Personeel

      • Tweede pensioenpijler: goedkeuring a) toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering b) kaderreglement en vervangen bijlage 10 in de rechtspositieregeling c) het toezeggingspercentage van 3% d) toetreding tot een 'MIPS-groep' en e) inning van de bijdragen via de RSZ.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

        Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

        Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);

        Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

        Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

        Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

        Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

        Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

        Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

        Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

        Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

        Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.

        Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

        Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

        Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

        Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

        Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

        Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

        Overwegende  het voorstel van het  College van Burgemeester en Schepenen van 16 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

        Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (gemeente en OCMW Anzegem) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

        Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het College van Burgemeester en Schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 8 april 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: gunstig.

        Verwijzend naar het MAT van 7 april 2022

        Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

        Behandeld in bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité 8 april 2022. (verslag/advies wordt nog toegevoegd na afloop)

        Behandeld in het MAT van 22 februari en 7 april 2022 (verslag/advies wordt nog toegevoegd na afloop).

        Regelgeving

        decreet lokaal bestuur

        Vorige beslissingen

        Goedkeuring rechtspositieregeling gemeentepersoneel - meer bepaald hoofdstuk 7 - tweede pensioenpijler contractanten en bijlage 10

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Kennis te nemen en in te stemmen met

          • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
          • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement  aangevuld met volgende keuzes:
            • vormen van een MIPS (multi-inrichters pensioenstelsel) waarbij de MIPS bestaat uit gemeente en OCMW Anzegem
            • 3% basisbijdrage werkgever van het pensioengevend loon werknemer

          De rechtspositieregeling wordt in die zin aangepast (bijlage 10 'kaderregelement' wordt vervangen).

        Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Art.2: om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Art.3: Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon

        Art.5:  Anja Desmet, schepen - wonende   Delfien Vanhautestraat 72 - 8570 Anzegem  wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Christophe Vandererven, schepen - wonende Kerkstraat 27 - 8570 Anzegem wordt aangeduid als plaatsvervanger van de effectief vertegenwoordiger indien  zij niet aanwezig kan zijn.

        Art.6: De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Toetreding tot Poolstok inzake personeelsbeleid: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Gezien de gemeente Anzegem de dienstverlening meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder wenst te professionaliseren;

        Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;

        Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;

        Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;

        Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;

        Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 400 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s,  autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;

        Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;

        Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap  waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;

        Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;

        Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen; 

        Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;

        Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;

        Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;

        Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;

        Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;    

        Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;

        Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. Gemeente Anzegem beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;

        Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;

        Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.

        Voor advies voorgelegd aan het syndicaal overlegcomité 8 april 2022 (advies wordt toegevoegd na de vergadering).

        Voor advies voorgelegd aan het  MAT op  7 april 2022 (advies wordt toegevoegd na de vergadering)

        Financiële reflex

        gemeente Anzegem: ((139 personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid: 14) x 24,79) x3 = 1041,18 euro

        OCMW Anzegem: ((38 personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid: 4) x 24,79) x3 = 297,48 euro

        (aantal personeelsleden hangt af van aantal personeelsleden moment van goedkeuring)

        2022/GBB_P&OG/0119-90/6152000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN


        Regelgeving

        het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;

        de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 artikel 2, 7°

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Gemeente Anzegem te laten toetreden tot Poolstok (zetel: 3001 Heverlee, Technologielaan 11) voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid.

        Art.2: akkoord te gaan  met de éénmalige aankoop van aandelen van Poolstok in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar een hogere eenheid) van elk 24,79 euro aangekocht te worden.

        Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt (elektronisch) bezorgd aan Poolstok.

        Art.4: De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.

    • Patrimonium

      • Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - ventilatie en verwarming ateliers Technische Dienst: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Afwezig: Jeremie Vaneeckhout, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In het kader van de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - ventilatie en verwarming ateliers technische dienst” werd een bestek met nr. 2022/331 opgesteld i.s.m. Wielfaert Architecten, bouwcoördinator Proveko en studiebureau Endes.

        Deze opdracht omvat het leveren en plaatsen van
        • ventilatie van de nieuwe raadszaal
        • ventilatie – afzuiging gassen in garage technische dienst
        • individuele gasverwarmers in de garage, atelier schrijnwerker en atelier schilderwerken.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 77.811,49 excl. btw of € 94.151,90 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Financiële reflex

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Tegenstanders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Davy Dewaele
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1: Het bestek met nr. 2022/331 en de raming voor de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - ventilatie en verwarming ateliers technische dienst”, opgesteld door de Aankoopdienst wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 77.811,49 excl. btw of € 94.151,90 incl. 21% btw.

        Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Aanleg buitenopslagplaats en parking aan het nieuwe gemeentepunt. Goedkeuren bestek en lastvoorwaarden. Goedkeuren wijze van gunnen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Afwezig: Amandine Eeckhaut, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In het kader van de opdracht “Aanleg van buitenopslagplaats en parking aan het nieuwe gemeentepunt” werd een bestek met nr. 2022/333 opgesteld.

        De opdracht omvat het afgraven en uitgraven van grond en het voorzien van een verharding voor de buitenopslagplaats en parking aan het nieuwe gemeentepunt. Een gedeelte van de verharding (990 m2) wordt uitgevoerd in asfalt, de rest wordt voorzien in steenslag. Het voorzien van een fundering voor muren van sleufsilo’s en een buffergracht met kopmuren maakt ook deel uit van de opdracht.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 133.610,00 excl. btw of € 161.668,10 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Financiële reflex

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Tegenstanders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Davy Dewaele
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1: Het bestek met nr. 2022/333 en de raming voor de opdracht “Aanleg van buitenopslagplaats en parking aan het nieuwe gemeentepunt”, opgesteld door de Aankoopdienst wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 133.610,00 excl. btw of € 161.668,10 incl. 21% btw.

        Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

    • (Buitenschoolse) kinderopvang

      • Huishoudelijk reglement en retributiereglement buitenschoolse kinderopvang: bekrachtiging collegebesluit van 16 maart 2022 houdende kwijtschelding van de ouderbijdrage naschoolse opvang op 18 februari 2022 omwille van het stormweer.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op vrijdag 18 februari ll was in West-Vlaanderen code oranje - omwille van het stormweer - van kracht. De piek van de storm was in de namiddag voorzien. 

        Op aanbevelen communiceerden de directies van de Anzegemse basisscholen, kort voor de middag op 18 februari, aan de betrokken ouders dat ze, indien mogelijk, hun kinderen over de middag konden ophalen op school zodat de kinderen zouden thuis zijn als de storm de piek bereikte. 
        Alle plaatselijke basisscholen bleven wel open tot einde schooltijd. Na school konden de kinderen aansluitend in de naschoolse kinderopvang terecht. 

        Heel wat ouders zijn tegemoet gekomen aan de vraag van de basisscholen en hebben hun kinderen vroegtijdig afgehaald op school. 
        Heel wat kinderen die vroegtijdig afgehaald werden, waren op voorhand inschreven in de naschoolse opvang van BKO Anzegem. 

        Het huishoudelijk reglement meldt dat de ouders voor de naschoolse opvang hun kinderen kosteloos kunnen uitschrijven tot 1 werkdag vooraf en dit tot 13u30. 
        Indien de ouders de geplande opvang later annuleren wordt er een joker ingezet of een kost (2,5 euro) aangerekend. 

        Doordat de ouders pas op de dag zelf de vraag van de directies ontvingen om hun kinderen vroegtijdig af te halen op school, was het voor de ouders, die hun kinderen vroegtijdig opgepikt hebben, niet mogelijk om tijdig de opvang te annuleren. 

        Het college van 16 maart 2022 besliste om, omwille van het stormweer, een uitzondering te maken op het huishoudelijk reglement en voor de naschoolse opvang op vrijdagmiddag 18 februari 2022 geen joker of toeslag aan te rekenen voor laattijdige annulatie. 

        Besluit

        artikel 1: om een uitzondering te maken op het inschrijfbeleid, beschreven in het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang Anzegem, voor de naschoolse opvang op vrijdag 18 februari 2022, omwille van de uitzonderlijke weersituatie. 
        Er worden geen jokers ingezet of toeslagen aangerekend voor de laattijdige annulatie van de naschoolse opvang op vrijdag 18 februari 2022. 


        artikel2: bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen in de gemeenteraad van april 2022

        Financiële reflex

        Geen inzet van joker of aanrekenen onkost voor laattijdige annulatie van de buitenschoolse opvang tijdens de naschoolse opvang op vrijdag 18 februari 2022. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art 1: De beslissing van het college van 16 maart 2022 betreffende de aanpassing van het inschrijfbeleid naar aanleiding van het stormweer op 18 februari 2022 te bekrachtigen. 


        Art 2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur. 

    • Natuur en klimaat

      • Regionale overeenkomst met Leiedal in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het voorstel van Leiedal betreffende een regionale samenwerkingsovereenkomst met Leiedal in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

        Financiële reflex
        De overeenkomst komt neer op een kostprijs van 10.416,63 € voor het eerste jaar (7735,00 € voor de volgende jaren). Het gaat om een overeenkomst  tot 31 december 2025 (deel regionale werking enkel voor het eerste jaar).
        De gemeente beschikt volgens het meerjarenplan jaarlijks over een budget van 12.000 euro specifiek voor het Burgemeestersconvenant (regionale aanpak klimaat via Leiedal).
        De kosten voor deze overeenkomst worden daarbij gesubsidieerd via het LEKP (50%).
        JBR 2021/ACT_2.5.1/0350-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.5.1
        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad dd. 14/09/2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de regionale overeenkomst met Leiedal in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed te keuren.


    • Urbanisatie - Ruimtelijke Ordening

      • Huishoudelijk reglement GECORO: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening is opnieuw samengesteld in de gemeenteraadszitting van 23 november 2020. In toepassing van artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009 en wijzigingen (Decreet) en artikel 10 van het Besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (en wijzigingen) heeft de Gecoro in zitting van 21 februari 2022 haar huishoudelijk reglement vast. Het komt aan de Gemeenteraad om het huishoudelijk reglement goed te keuren.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (Decreet)

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening 

        Vorige beslissingen

        Goedkeuren samenstelling gecoro in zitting van 23 november 2022

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: het hierna vermeld huishoudelijk reglement Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke ordening gemeente Anzegem zoals vastgesteld in haar vergadering van 21 februari 2022 goed te keuren.

        Huishoudelijk reglement Gemeentelijke Commissie voor ruimtelijke ordening Anzegem

        Algemene werking

        Art. 1 De vergaderingen worden geleid door de voorzitter of het in leeftijd oudste lid van de effectieve leden-deskundigen op het moment dat de voorzitter verhinderd is.

        Art. 2 De commissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en vervult de opdrachten haar toegekend door het Decreet.

        Art. 3 Indien de vaste secretaris niet aanwezig kan zijn op een vergadering, zal zij vervangen worden door een lid van de gemeentelijke administratie.

        Wijze van samenroepen, agenderen en laten agenderen

        Art. 4 De commissie wordt door de voorzitter bijeengeroepen. Is de voorzitter verhinderd, dan roept het in leeftijd oudste lid van de effectieve leden-deskundigen de vergadering bijeen.

        Art. 5 De voorzitter moet de vergadering samenroepen binnen vijftien kalenderdagen na het verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen of wanneer de bijeenroeping door één derde van de leden wordt gevraagd.

        Art. 6 De voorzitter stelt in overleg met de secretaris de agenda vast en de secretaris stuurt deze samen met de uitnodiging naar de leden van de commissie, de plaatsvervangers, de vertegenwoordigers van de politieke fracties in de gemeenteraad4 en eventuele externe genodigden ten laatste zeven vrije dagen vóór de vergadering. In principe wordt bij ieder agendapunt een korte toelichting toegevoegd.

        Art. 7 Elk effectief lid kan agendapunten voorstellen voor de volgende vergadering. Het voorstel van agendapunt wordt vooraf op het secretariaat bezorgd en is vergezeld van een toelichtende nota. Een thema dat niet op de agenda voorkomt kan besproken worden op het einde van de vergadering indien de meerderheid van de leden hierover akkoord gaat.

        Art. 8 Het college van burgemeester en schepenen kan altijd bij hoogdringendheid een agendapunt bijvoegen.

        Uitnodigingen

        Art. 9 De uitnodigingen gebeuren schriftelijk per e-mail (of op uitdrukkelijke vraag per post).

        Art. 10 lndien een lid niet aanwezig kan zijn, laat hij of zij zich vervangen door zijn of haar plaatsvervanger. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van het effectief lid om zijn of haar plaatsvervanger tijdig te verwittigen. Het effectief lid laat tijdig aan het secretariaat weten indien hij of zij zich laat vervangen door zijn of haar plaatsvervanger.

        Kennisname vóór de vergadering van documenten

        Art. 11 De leden van de commissie en of hun plaatsvervangers kunnen eveneens documenten raadplegen in verband met de agendapunten van de geplande vergadering tijdens de kantooruren en na telefonische afspraak op het secretariaat en dit vanaf de dag van de uitnodiging.

        Verloop van de vergaderingen

        Art. 12 De commissie kan slechts geldig beslissen wanneer minstens de helft van de leden aanwezig is. Is die voorwaarde niet vervuld, dan moet de commissie binnen de acht kalenderdagen terug worden bijeengeroepen, op voorwaarde dat de nieuwe vergadering niet binnen vierentwintig uur na de eerste plaats heeft. De uitnodigingstermijnen van artikel 6 gelden in dit geval niet. Deze vergadering kan dan over het reeds voorgelegd onderwerp beslissen, ongeacht het aantal aanwezige leden.

        Art. 13 De zittingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie gemotiveerd beslist bij twee derden van de stemmen van de aanwezige leden tot een geheel of gedeeltelijk openbare vergadering. De openbaarheid kan niet worden gevraagd wanneer dossiers worden besproken die persoonlijke of plaatsgebonden belangen betreffen om de objectiviteit en de sereniteit van de bespreking niet te storen.

        Art. 14 Alle aanwezigen die geen lid zijn van de commissie, met uitzondering van het personeel van het secretariaat, mogen de beraadslaging en de stemming over de te formuleren adviezen niet bijwonen. De voorzitter vraagt om de vergadering te verlaten.

        Art. 15 De commissie beslist met een stilzwijgende instemming. Wordt dit door één of meerdere leden gevraagd, dan beslist de commissie via een hoofdelijke stemming met gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige leden (de effectieve leden of hun respectievelijke plaatsvervangers). Bij een gelijk aantal stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

        Notuleren en formuleren van de adviezen

        Art. 16 De behandeling van een agendapunt bestaat uit vier delen: de toelichting, de bespreking, de beraadslaging en de stemming. De secretaris of haar plaatsvervanger maakt van de vergadering het verslag op dat de essentie van de bespreking weergeeft. Bij de formulering van een advies worden uitdrukkelijk vermeld: toelichting en bespreking, eventuele stemming over het advies, het advies zelf (gunstig, ongunstig, gunstig mits …) en de weergave van eventuele minderheidsstandpunten, indien dit door het betrokken lid uitdrukkelijk wordt gevraagd.

        Art. 17 Het verslag wordt door de secretaris opgemaakt en uiterlijk veertien kalenderdagen na de vergadering verstuurd naar de leden per e-mail (of op uitdrukkelijke vraag per post). Indien deze niet reageren binnen de tien kalenderdagen na versturing van het verslag wordt het verslag geacht te zijn goedgekeurd. Indien een lid een opmerking maakt, gebeurt de goedkeuring van dit agendapunt op de volgende vergadering. Om de behandeling van de dossiers niet te vertragen mag de secretaris onmiddellijk het gemeentebestuur informeren over het advies van de commissie.

        Art. 18 In afwijking van artikel 17 kan, op voorstel van de voorzitter, voor bepaalde agendapunten staande de vergadering het advies definitief geformuleerd en goedgekeurd worden.

        Art. 19 Het goedgekeurd verslag wordt aan iedereen die volgens artikel 6 werd uitgenodigd, alsook aan het college van burgemeester en schepenen, bezorgd. De goedgekeurde verslagen zijn openbaar en liggen ter inzage op het gemeentehuis overeenkomstig de wetgeving voor openbaarheid van bestuur.

        Externe deskundigen en werkgroepen

        Art. 20 Externe genodigden. De commissie kan voor de behandeling van een onderwerp al de nodige instanties en personen of betrokkenen uitnodigen voor een toelichting en een eventuele bespreking van het onderwerp.

        Art. 21 Studieopdrachten aan externe deskundigen. Voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken kan de commissie, volgens de bestaande regelgeving, een studieopdracht geven aan externe deskundigen. Indien de noodzaak zich voordoet zal de werkwijze bepaald worden in een addendum van het huishoudelijk reglement. De contracten met externe deskundigen worden gesloten via de gemeentelijke bestuursorganen. Hierbij wordt de wetgeving op de overheidsopdrachten nageleefd.

        Art. 22 Werkgroepen. Voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken kan de commissie, met meerderheid van stemmen, beslissen tot het inrichten van een of meerdere werkgroepen. Elke werkgroep bevat minstens één deskundige uit de commissie. De documenten opgemaakt door een werkgroep hebben nooit een autonoom karakter en dienen ter voorbereiding van de agenda van de commissie.

        Werkingsmiddelen, vergoedingen en ontslag

        Art. 23 De gemeenteraad beslist over het toekennen van presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen.

        Art. 24 Elk lid van de commissie dat zonder verantwoording driemaal achtereenvolgens afwezig is, is ambtshalve ontslagnemend. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte.

        Deontologie

        Art. 25 Wie persoonlijke belangen heeft bij een besproken thema verlaat de vergadering bij de behandeling van het thema. Voor de toepassing van dit artikel wordt verwezen naar de regelgeving die geldig is voor de gemeenteraadsleden in de gemeenteraad.

        Art. 26 De leden van de commissie en alle aanwezigen op de vergaderingen hebben de plicht tot discretie.

        Art. 27 Een vastgesteld miskennen van dit deontologisch principe kan aanleiding geven, al naargelang de aard van de miskenning, tot ontzetting uit het mandaat waartoe de gemeenteraad kan beslissen.

        Art. 28 De voorzitter en de secretaris vertegenwoordigen de commissie naar buiten toe. Contacten met de media worden vermeden om de objectiviteit en de sereniteit van de werking niet in het gedrang te brengen.

    • Punten van raadsleden

      • Verharding 1000m² terrein op de site Escolys

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Punt van fractie CD&V-Eendracht:

        In het college van 23-2-22 werd volgende beslissing genomen:

        17.2. 2022/CBS/090 - Beslissing project OMV_2021187430 – O/2022/7, voor aanleg van buitenstockage technische dienst en parking nieuw gemeentepunt, gelegen Heirbaan 73, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 3de afdeling, sectie A, nummer 0201E2, en 0204B en sectie B, nummer 0148M2.

        De huidige aanvraag betreft de aanleg van een buitenstockageruimte voor de technische dienst en de aanleg van een parking voor 58 voertuigen. De buitenstockage zal gebeuren op het terrein achteraan, dat zich bevindt in industriegebied. De verharding zal grotendeels in (waterdoorlatende) steenslag gebeuren. Een oppervlakte van iets minder dan 1000m2 zal verhard worden in asfalt.

        Het is ons bekend dat in het recente verleden diverse vergunningen voor verharding van private terreinen door het college geweigerd werden. Het college heeft hier een voorbeeldfunctie of zijn wij verkeerd?

        Van hogerhand wordt er bij de gemeentebesturen aangedrongen om waar het enigszins kan zoveel mogelijk verharde oppervlakken op openbaar domein te ontharden. Welke openbare terreinen werden in opdracht van het Anzegemse bestuur reeds onthard?

        Na bespreking

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Davy Dewaele
        Tegenstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Met 5 stemmen voor, 17 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1: NIET akkoord te gaan met het agendapunt toegevoegd door CD&V-Eendracht strekkende tot het intrekken van de college beslissing i.v.m. de verharding van het terrein hiervoor vermeld.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 12/04/2022 om 20:30.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter