Terug
Gepubliceerd op 15/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 08/04/2025 - 19:30

Gemeentelijke belastingen 2020-2025 - belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten: vaststelling aanpassing

Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Raadslid
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Amandine Eeckhaut, Joy Vanmaercke, Raadsleden
Feitelijke en juridische overwegingen

Naar aanleiding van de opstart van de legislatuur 2020-2025 werd het belastingreglement op de verspreiding niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten met de de toen nieuwe beleidsinsteken vastgesteld. Het reglement legt volgende bepalingen vast: de belastingplichtige, het tarief van de heffing, de verschillende vrijstellingsgronden, de betalingstermijn en de beroepsprocedure.

De verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken gebeurt in grote volumes en heeft een negatief effect op het milieu. Het gemeentebestuur heeft getracht om de verspreiding van reclamedrukwerk te beperken door aan de inwoners stickers ter beschikking te stellen met de vermelding ‘geen reclame aub’ (met logo van Anzegem).

Deze verspreiding van niet geadresseerd drukwerk (of gelijkgestelde producten) beïnvloeden de ophaling van papier en karton in die zin dat door de verspreiding de kostprijs voor de ophaling verhoogd wordt.

Vanuit milieu-oogpunt wil het gemeentebestuur bijkomende maatregelen nemen om de hoeveelheid aangeboden niet-geadresseerd drukwerk verder te beperken. Daarom wordt voorgesteld een belasting in te voeren op de kosteloze verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten. Deze belasting kadert in het meerjarenplan ‘Anzegem morgen’ en meer bepaald onder actie ‘Inzet op een afvalarme gemeente’.

Het gemeentebestuur wenst de aanwezigheid van de lokale handel te behouden en verder te stimuleren. Vanuit milieuoogpunt is het zelf zeer interessant dat de inwoner van Anzegem goederen en diensten lokaal kan verwerven. Een van de acties binnen het meerjarenplan ‘Anzegem morgen’ is het uitbouwen van de lokale economieHet is niet de bedoeling om de kleine lokale handelaar die het aantal bedelingen per jaar beperkt, te belasten omdat hij weinig bijdraagt tot de te verwerken papierafvalberg. Daarom wordt volgende vrijstelling ingebouwd: het verspreiden van niet geadresseerde drukwerken door instanties die niet meer dan viermaal per jaar ongeadresseerde drukwerken (en/of gelijkgestelde producten) waarvan het gewicht niet hoger is dan 74 gram op het grondgebied van de gemeente Anzegem uitgeven.

De gemeente ondersteunt het lokaal verenigingsleven en nam in het meerjarenplan ‘Anzegem morgen’ dorpskernsfeerbevorderende initiatieven op. Om deze redenen worden ook volgende vrijstellingen opgenomen:

  • publicaties van bewonersplatforms, dorps- en adviesraden en feestcomités;
  • sport, jeugd, socio-culturele verenigingen, onderwijsinstellingen en politieke bewegingen die hun hoofdactiviteit hebben op het grondgebied van de gemeente krijgen vrijstelling voor publicaties voor hun vereniging of instelling.

Drukwerk dat voor meer dan 50% bestaat uit tekst en/of beelden zonder handelskarakter voldoet aan een informatiebehoefte, waardoor een vrijstelling ervan is verantwoord.

De financiële toestand van de gemeente Anzegem rechtvaardigt en vereist de invoering van alle rendabele belastingen zodoende het budgettair evenwicht te kunnen behouden.

Naar aanleiding van de wijzigingen aan het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, meer bepaald artikel 7 van het decreet, moet de uiterste datum voor indiening van de aangifte opgenomen worden in het belastingreglement. Een uiterste datum voor indiening van de aangiftes werd in het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerken en gelijkgestelde producten niet specifiek opgenomen. Tevens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal omschrijvingen en/of werkwijzen aan te passen (omschrijving, belastingschuldige/-plichtige, aangifteplicht). 

Om deze reden wordt voorgesteld het belastingreglement aangaande de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 aan te passen. Deze aanpassingen aan dit belastingreglement, terug te vinden in kleur, gaan met onmiddellijke ingang in en het belastingreglement loopt tot 31 december 2025.

Regelgeving

De grondwet, meer specifiek artikel 170§4;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;

Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, gewijzigd bij de decreten van 21 december 2012 en 1 maart 2013;

Het decreet van 22 december 2017 over het het lokaal bestuur met latere wijzigingen;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2012 tot vaststelling van het Vlaamse reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) en later wijzigingen;

De gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 inzake de onderrichtingen over gemeentefiscaliteit vanwege het Agentschap voor Binnenlands bestuur.

Vorige beslissingen

Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende vestiging van een belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten en dit voor de periode van 2020 tot en met 2025;

Publieke stemming
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende de vestiging van een gemeentelijke belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten wordt met onmiddellijke ingang gewijzigd als volgt (zie aanpassingen in rode tekst):

Omschrijving en periode

Art.1: Voor de periode met ingang vanaf heden en dit tot en met 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten, ongeacht ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid. De verspreiding van hetzelfde drukwerk of gelijkgesteld product over een zeker tijdsverloop, wordt als één verspreiding aangezien. 

Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: alle stalen en reclamedrager van gelijk welke aard en andere promo-artikelen die meengenomen kunnen worden, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen.

Collectieve adresaanduidingen per straat of gedeeltelijke adresvermeldingen wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.

Belastingschuldige - belastingplichtige

Art.2: De belasting is verschuldigd door de fysieke natuurlijke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren. De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 5. 

Wanneer deze persoon opdrachtgever geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 5 of niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt , is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijk uitgever als opdrachtgever is opgetreden.

De verantwoordelijk uitgever, drukker of producent van het gelijkgestelde product en de of de fysieke natuurlijke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Tarieven

Art.3: De belasting wordt, op basis van het gewicht van het niet-geadresseerde drukwerk en de gelijkgestelde producten vastgesteld als volgt:

  • 0-74 gram                               0.10 euro/bedeeld exemplaar;
  • 75 – 249 gram                         0.20 euro/bedeeld exemplaar;
  • 250-499 gram                          0.30 euro/bedeeld exemplaar;
  • vanaf 500 gram                        0.40 euro/bedeeld exemplaar.

Bij een verspreiding over het hele grondgebied Anzegem wordt het aantal bussen gerekend die door de diensten van Bpost worden opgegeven.

Bij een gedeeltelijke verspreiding wordt het aantal bussen per deelgemeente die door de diensten van Bpost wordt opgegeven, aangerekend.

Vrijstellingen

Art.4: Vrijstelling wordt verleend voor:

  • vier verspreidingen van eenzelfde verspreider van drukwerk met handelskarakter beperkt tot 74 gram per verspreiding. Indien deze vier verspreidingen per jaar overstegen worden, dan is de belasting verschuldigd vanaf de 5e verspreiding;
  • de periodieke verspreiding van niet-geadresseerde drukwerk, waarvan de bedrukte oppervlakte minstens 50% ingenomen wordt door tekst en/of afbeelding zonder handelskarakter;
  • publicaties van publiekrechtelijke rechtspersonen;
  • publicaties van erkende sport-, jeugd-, socio-culturele verenigingen, feestcomités, dorpsraden, gemeentelijke adviesraden, onderwijsinstellingen en politieke partijen. Dit voor zover deze verenigingen/instellingen/organisaties hun hoofdactiviteit hebben op Anzegems grondgebied;
  • publicaties die namens politieke partijen of groeperingen die een lijst indienden, verspreid worden ter gelegenheid van wettelijk of decretaal voorziene verkiezingen, in een periode ingaande op de datum vastgesteld voor het indienen van de voordrachten tot en met de verkiezingsdatum.

Aangifteplicht

Art.5: De belastingplichtige moet minstens één werkdag voorafgaand aan de verspreiding aangifte doen bij het gemeentebestuur door middel van een aangifteformulier dat door het gemeentebestuur ter beschikking wordt gesteld. Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag en een specimen van het te verspreiden drukwerk of het gelijkgestelde product.

In geval van een periodieke verspreiding kan een aangifte ingediend worden voor een periode van maximaal 3 maanden.

De belastingplichtige doet binnen de 15 kalenderdagen na elk verstreken kwartaal, uiterlijk op 15 april, 15 juli, 15 oktober van het aanslagjaar en 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aangifte bij de gemeente van de verspreiding binnen het verstreken kwartaal. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld via de gemeentelijke website. Hierbij moeten alle inlichtingen verstrekt worden, nodig voor de vestiging van de aanslag. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of feestdag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst. 

De aangifte wordt ingediend op volgend adres: Gemeentebestuur Anzegem, Heirbaan 73 te 8570 Anzegem of via het mailadres: financien@anzegem.be.

De gemeente kan een exemplaar van het verspreide drukwerk of van het verspreide gelijkgesteld product opvragen. 

Art.6: Bij gebrek van aangifte binnen de in artikel 5 gestelde termijnen of ingeval van onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

Indien het aantal verspreide exemplaren niet binnen de artikel 5 vastgestelde aangiftedata wordt medegedeeld, wordt de belasting berekend op basis van het aantal brievenbussen van de gemeente die door de diensten van Bpost worden opgegeven. Bij een verspreiding over het hele grondgebied Anzegem wordt het aantal bussen gerekend die door de diensten van Bpost worden opgegeven. Bij een gedeeltelijke verspreiding wordt het aantal bussen per deelgemeente die door de diensten van Bpost wordt opgegeven, aangerekend.

Vooraleer wordt overgegaan tot ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruikt te maken van deze procedure de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van deze belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Als een belasting ambtshalve is gevestigd, moet de belastingplichtige het bewijs leveren van de juistheid van de door hem ingeroepen elementen.

Art.7: De overeenkomstig artikel 6 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 25%. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

Wijze van invordering

Art.8: Het kohier wordt opgemaakt en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen en dit ten laatste op 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.

Art.9: De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet door middel van overschrijving op het vermelde rekeningnummer.

Geschillen en bezwaren

Art.10: De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen voorzien in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Bezwaarschriften kunnen via duurzame dragen (e-mail) worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in bovenstaand lid. De contactgegevens voor het op deze wijze indienen van bezwaarschrift zijn: gemeentebelastingen@anzegem.be

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de 15 dagen na indiening ervan.

Art.11: De aanpassingen aan deze verordening, zoals aangeduid in kleur, treden met onmiddellijke ingang in werking.

Art.12: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur  van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Art.13: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.