Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 16/01/2025 - 14:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

B-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Omgeving

  • Het college beslist om het voorstel groenplan in het omgevingdossier OMV_2024046245 voor zonevreemde functiewijziging van landbouw naar wonen met woningbijgebouwen + kantoor voor vrij beroep en uitbreiden woning, slopen bijgebouwen, herbouwen van twee bijgebouwen en heraanleg van verhardingen gelegen te Stientjesstraat 21 te 8570 Anzegem goed te keuren.

  • Het college beslist om de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2024098843 - 2024/174 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat de last in natura werd uitgevoerd.

  • Splitsing van percelen 01/2025

    Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.

  • Splitsing van percelen 02/2025

    Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024003842 – O/2024/191 - herbestemming schipdeel Sint-Jan-de-Doperkerk tot publieke tuin gelegen De Vierschaar 2, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024003842

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: herbestemming schipdeel Sint-Jan-de-Doperkerk tot publieke tuin

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: De Vierschaar 2, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002E0126/00B000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024003842
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024127717 – O/2024/200 - Bijstelling verkaveling lot 1 gelegen Stampkotmolenerf 11, 8572 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024127717

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: Bijstelling verkaveling lot 1

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Stampkotmolenerf 11, 8572 Anzegem - kadastraal bekend: 34019A0678/00R00034019A0678/00K00034019A0678/00H00034019A0678/00M00034019A0678/00E00034019A0678/00C00034019A0678/00A00034019A0678/00G00034019A0678/00L00034019A0678/00F00034019A0678/00P00034019A0678/00S00034019A0678/00B00034019A0678/00D000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024127717
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Publiektoelichting

    Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024065912 – O/2024/107 - bijbouwen autobergplaats + renoveren veranda + aanleg zwembad. gelegen Kortestraat 4, 8570 Anzegem

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024065912

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bijbouwen autobergplaats + renoveren veranda + aanleg zwembad.

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Kortestraat 4, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002C0094/00C00034002C0091/00B00034002C0093/00C000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024065912
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024138972 – O/2024/222 voor uitbreiden van een loods gelegen Stientjesstraat 9a, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nrs. 0486X, 0486Y en 0484H2.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024138972

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: uitbreiden van een loods

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Stientjesstraat 9a, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nrs. 0486X, 0486Y en 0484H2.

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024138972
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Burgerlijke stand

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Desmet Anja, Derde schepen

Sport

Demets Davy, Vijfde schepen

Mobiliteit

C-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Cultuur

Jeugd

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

  • Het college verleent toelating aan een inwoner voor het plaatsen van laadkabels over het voetpad thv zijn woning en dit voor het opladen van een elektrisch of hybride voertuig.

Burgerlijke stand

  • Loting lijst gezworenen 2025

    Om de vier jaar wordt door loting een lijst van gezworenen opgesteld uit de kiezerslijsten.  

    De omzendbrief betreffende het opmaken van de lijst van gezworenen van de federale overheidsdienst Justitie schrijft voor dat de gemeentebesturen in januari moeten overgaan tot de loting van de gezworenen.

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

  • Het college neemt kennis van de aanvraag van toneelgroep De Schietspoele Vichte om naar aanleiding van hun toneelvoorstellingen in zaal GC De Stringe op zaterdag 8, zondag 9, woensdag 12, vrijdag 14 en zaterdag 15 februari 2025 publiciteit te mogen voorzien langs de gemeentewegen en aan te brengen op de gemeentelijke rasters aan de invalswegen en verleent toelating.

Begraafplaatsen

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Lokale economie

  • Ondernemerscafé 30 januari 2025

    Het college neemt kennis van de organisatie van het ondernemerscafé (nieuwjaarsreceptie) ism Unizo Aktiv'O op 30 januari 2025 om 19u30. bij Puntgaaf - Dragonderdreef 22 - 8570 Anzegem en verstrekt een financiële tussenkomst. 

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Energie en nutsleidingen

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Ontbijtsessies over het BOA-beleid

    Het college neemt kennis van een initiatief van de dienst Opgroeien en Ontwikkelen van de VVSG namelijk een ontbijtsessie voor mandatarissen over het uitwerken van een beleid rond buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) in de gemeente. De schepen bevoegd voor onder meer Kinderopvang en Sport neemt deel aan de sessie in Gent op 3 april. De schepen bevoegd voor onder meer Onderwijs en Personeel neemt deel aan de sessie in Roeselare op 6 mei.

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024169144 – O/2024/268 voor aanleg van een oprit.

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024142568 – O/2024/217 voor bouwen van een tuinhuis.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024163516 – O/2024/248 bouwen van een carport met berging, gelegen Lendedreef 48, 8570 Anzegem - Kadastraal gekend: 6de afdeling, sectie AA, nummer 0281P

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bouwen van een carport met berging

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024163516

    Periode openbaar onderzoek: 20 januari 2025 tot en met 18 februari 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: bouwen van een carport met berging

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag:

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024163516) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 6 januari 2025 tot en met zondag 12 januari 2025.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie