Terug
Gepubliceerd op 20/07/2021

Notulen  OCMW-raad

di 08/06/2021 - 20:00 OC De Linde, Lindeplein 1 te Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 08/06/2021 om 22:00.

De zitting werd na punt 1.1 geschorst om de gemeenteraad te hervatten. Na afwerking van de gemeenteraad, werd de OCMW-raad hervat vanaf punt 1.2.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Jaarrekening 2020 en rapportering organisatiebeheersing: vaststelling deel OCMW.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Jaarlijks wordt een geïntegreerde rekening voor gemeente en OCMW opgemaakt die moet worden vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Het komt de raad voor maatschappelijk welzijn toe haar deel deel van de jaarrekening vast te stellen.

        De jaarrekening 2020 en bijhorende documentatie werden opgemaakt en ingediend door de algemeen en financieel directeur. De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en een toelichting. De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel.

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening werd door de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën besproken in haar vergadering van 1 juni 2021.

        In een apart document 'Terugblik op 2020 in cijfers' wordt gerapporteerd over de blikvangers van het jaar.   

        De rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing bevat de acties die ondernomen werden om de vooropgestelde risico's in het plan organisatiebeheersing 2020-2025 aan te pakken. 

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC); 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel gemeente;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 betreffende de aktename van het plan organisatiebeheersing 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het deel van het OCMW in de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld;

        Het budgettaire resultaat 2020 wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:

          JAARREKENING 2020 MEERJARENPLAN 
        EXPLOITATIESALDO 5.663.977  3.900.221
        Ontvangsten 23.004.682 22.903.828 
        Uitgaven 17.340.705 19.003.607 
        INVESTERINGSSALDO  -13.426.232 -20.441.567 
        Ontvangsten

        1.430.483

        1.813.967 
        Uitgaven 14.856.715  22.255.534 
        SALDO EXPLOITATIE EN INVESTERINGEN -7.762.255  -16.541.346 
        FINANCIERINGSSALDO 8.886.494  9.065.427 
        Ontvangsten 11.640.998  11.972.519 
        Uitgaven 2.754.504  2.907.092 

        BUDGETTAIR RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR

         1.124.240 -7.475.919 
        Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 13.560.718  13.560.718 
        GECUMULEERD BUDGETTAIR RESULTAAT 14.684.958  6.084.800 
        BESCHIKBAAR BUDGETTAIR RESULTAAT 14.684.958  6.084.800 
             
        AUTOFINANCIERINGSMARGE  3.504.452  1.653.892


        Art.2: De balans (per 31 december 2020) wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:

        ACTIVA 97.581.419 PASSIVA 97.581.419
        Vlottende activa 20.254.747 Schulden 27.907.307
        Vaste activa 77.326.672 Nettoactief 69.674.112


        Art.3: De staat van opbrengsten en kosten vast te stellen met volgende eindcijfers:

        KOSTEN  20.517.041 OPBRENGSTEN 23.582.078 
        Operationele kosten  20.212.908 Operationele opbrengsten 22.684.736
        Financiële kosten  304.132 Financiële opbrengsten   897.342
            
        Overschot van het boekjaar 3.065.037
        Operationeel overschot 2.471.828
        Financieel overschot 593.210


        Art.4: Kennis te nemen van het verslag 'Terugblik op 2020 in cijfers' waarin gerapporteerd over de blikvangers van het jaar.

        Art.5: Kennis te nemen van de rapportering met betrekking tot de ondernomen acties in het kader van de organisatiebeheersing; 

        Art.6: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;

        Art.7: Dit besluit wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente overeenkomst artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag raadszitting van 11 mei 2021

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 11 mei 2021 eenparig goed te keuren.

      • Afsprakennota organisatie OCMW-raad in afwijking van het huishoudelijk reglement tijdens de verdere federale fase rampenplan (coronacrisis): goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De fysieke vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen omwille van de openbare gezondheid plaatsvinden achter gesloten deuren. Deze beslissing behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester (artikels 134, §1 en artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Hij moet die beslissing voldoende motiveren. In dat geval moet de fysieke gemeenteraad achter gesloten deuren gelivestreamd worden zodat de openbaarheid verzekerd is. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de audiovisuele livestream. 

        Dezelfde afsprakennota zoals ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad van11 mei 2021, kan voor de vergadering van de raad van 8 juni  2021 opnieuw bevestigd worden.  

        Voorwaarden voor de zaal blijven:

        - de zaal moet goed  verwarmd kunnen worden

        - er moet voldoende verlichting en verluchting mogelijk zijn.

        - sanitair dichtbij

        - opstellen circulatieplan

        - akoestisch in orde

        De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.  

        Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:

        • geen handen schudden;
        • geen vestiaire
        • 1,5 meter afstand bewaren
        • voorzien en gebruiken van handgels;
        • ondertekenen van documenten - invullen stembiljetten, ....gebeurt met een eigen pen met blauwe inkt;
        • gebruik maken van papieren zakdoekjes;
        • raadsleden dragen tijdens de volledige zitting een mondmasker  

        • looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.

        • als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten. 

        In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken. 

        Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:

        • de toelichtingsnota  wordt niet voorgelezen, behalve wanneer het de agendapunten toegevoegd door raadsleden betreft. De toelichting en het ontwerp van besluit zijn beschikbaar op e-notulen 8 dagen vóór de zitting. Het raadslid die dit wenst, kan een papieren versie ervan afhalen aan het onthaal van het hoofdgemeentehuis, mits er vooraf en telefonisch een afspraak wordt gemaakt.
        • de raadsleden beperken hun vragen, voorstellen tot amendement en hun tussenkomsten in tijdsduur. D.w.z. dat de tussenkomsten zo beknopt, bondig en to-the-point mogelijk moeten worden gehouden.  


        De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.

        De OCMW-raad dient zijn akkoord met deze werkwijze te geven.

         

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        MB van 28 oktober 2020

        MB van 1 november 2020

        beslissingen overlegcomité 24 maart 2021

        MB van 27 april 2021

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbesluit van  11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement  gemeenteraad

        Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad

        Besluit van de burgemeester van 14 april 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan (in het kader van de coronacrisis)  in besloten vergadering in OC Ansold.

        Besluit van de burgemeester van 4 mei 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden en de raadscommissies tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan ( in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold en/of De Linde.

        Besluit van de waarnemend burgemeester van 24 augustus 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020

        Besluit van de burgemeester van 10 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020

        Besluit van de burgemeester van 30 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020

        Besluit van de burgemeester van 3 november 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 23 november 2020

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Art.1:de  afsprakennota zoals goedgekeurd in de OCMW-raad van 13 april ll. wordt bevestigd. Deze afsprakennota bevat afwijkende bepalingen  t.a.v. het goedgekeurde huishoudelijk reglement, en wordt daarom ter goedkeuring voorgelegd. De nota geldt voor de  verdere duur van de maatregelen afgekondigd tijdens de federale fase van het crisisbeheer (in het kader van de coronacrisis). 

        AFSPRAKENNOTA ORGANISATIE GEMEENTE- & OCMW-RAAD - RAADSCOMMISSIES 

        FYSIEKE BIJEENKOMST

        BESLOTEN VERGADERING

        1.   Algemene info en richtlijnen

        1.1. Duur en reikwijdte

         

        Tijdens de verdere duur federale fase van het crisisbeheer (i.k.v. coronacrisis)  zijn de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad  of van de raadscommissies besloten maar er wordt wel livestream voorzien (zowel video als audio).

        Rekening houdende met de nieuwe maatregelen (MB 28 oktober  en 1 november 2020) die sedert 2 november 2020 geldig zijn, zullen de eerstvolgende bijeenkomsten van de raden   voortaan in de gemeentelijke culturele infrastructuur of in één van de lokalen/zalen van het gemeentelijk gebouw Escolys doorgaan doch in besloten vergadering.

         

        1.2. Voorbereiding van de zitting

        De toelichtingsnota evenals de ontwerpbesluiten worden  ter beschikking gesteld van de raadsleden, en dit via e-mail acht dagen vóór de zitting. Uiteraard kan elk dossier - digitaal en met alle bijlagen - volledig teruggevonden worden op e-notulen.  De papieren toelichtingsnota/ontwerpnotulen worden niet meer aan huis bezorgd.

        De papieren dossiers liggen ook vanaf de dag na de oproeping ter inzage en kunnen mits voorafgaandelijke afspraak geraadpleegd worden. Een papieren kopie van de toelichtingsnota/ontwerpbesluiten kan telefonisch gereserveerd worden en op afspraak afgehaald aan het onthaal hoofdgemeentehuis.

        Wie technische vragen heeft over een bepaald dossier, kan deze tijdens de periode waarin de dossiers ter inzage zijn, uiteraard steeds per e-mail stellen aan de algemeen directeur die hierop zo snel mogelijk een antwoord zal verschaffen, eveneens per e-mail.

         

        2.   Verloop van de zitting

        Locatie: een zaal uit de gemeentelijke culturele infrastructuur voor de gemeente- en OCMW-raden die aan volgende voorwaarden voldoet:

        • de zaal moet goed  verwarmd kunnen worden
        • er moet voldoende verlichting en verluchting mogelijk zijn.
        • sanitair dichtbij
        • opstellen circulatieplan
        • akoestisch in orde

        De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.  

        Aanvang: 19u

        Het verloop is zoals voorzien in het huishoudelijk reglement. Er zal geluidsversterking voorzien worden. Er is wifi aanwezig in de zaal zodat de raadsleden op e-notulen kunnen om de raad digitaal te volgen.

        • Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:

          • geen handen schudden;
          • geen vestiaire
          • 1,5 meter afstand bewaren
          • voorzien en gebruiken van handgels;
          • ondertekenen van documenten - invullen stembiljetten, ....gebeurt met een eigen pen met blauwe inkt;
          • gebruik maken van papieren zakdoekjes;
          • raadsleden dragen tijdens de volledige zitting een mondmasker  

          • looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.

          • als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten. 

        • De toelichtingsnota en de link voor audio-/videostreaming worden op de dag van de zitting digitaal (gemeentelijke website)  ter beschikking gesteld van pers en publiek.

         

        In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen is het de bedoeling om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken. 

        Daarom:

        • de toelichtingsnota  wordniet voorgelezen, behalve wanneer het de agendapunten toegevoegd door raadsleden betreft . De toelichting en het ontwerp van besluit zijn beschikbaar op e-notulen 8 dagen vóór de zitting. Het raadslid die dit wenst, kan een papieren versie ervan afhalen aan het onthaal van het hoofdgemeentehuis, mits er vooraf en telefonisch een afspraak wordt gemaakt.
        • de raadsleden beperken hun vragen, voorstellen tot amendement en hun tussenkomsten in tijdsduur. D.w.z. dat de tussenkomsten zo beknopt, bondig en to-the-point mogelijk moeten worden gehouden.  



        De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.

         

        3.   Verslag van de zitting

        Er wordt voorzien in een audio-opname zodat deze achteraf en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement kan beluisterd worden door de bevolking via de website.  Er wordt livestreaming voorzien.

         

        - notulenverslag: De notulen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Ook de amendementen en de stemmingen hierover worden in het notulenverslag opgenomen.

        --> dus zoals opgenomen in het goedgekeurde huishoudelijk reglement, d.i. geen wijziging.

        - zittingsverslag: De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

        De  regel is dus dat de audio-opname   het zittingsverslag vormt. Het is belangrijk dat elk raadslid uitdrukkelijk het woord vraagt en krijgt van de voorzitter (dit voor de opname).    

        Mocht achteraf blijken dat de audio-opname  niet voorhanden blijkt te zijn of ontoereikend is (wegens technische redenen en omwille van het feit dat de wissel van zaal praktische problemen geeft), dan zal het zittingsverslag een geschreven verslag zijn dat een  beknopte weergave van de tussenkomsten van de raadsleden  bevat. Dit verslag wordt dan op de website van Anzegem geplaatst ipv het audioverslag.  Dit is  dus geen woordelijke weergave   van de tussenkomsten van de raadsleden, maar een beknopte samenvatting.

         

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Personeel

      • Invoeren gevarentoelage voor poetspersoneel dienstenchequebedrijf voor de duur van de coronapandemie: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Personeelsleden hebben zich gedurende de coronacrisis, en nu nog steeds, in moeilijke omstandigheden ingezet om de burger zo goed mogeljik te kunnen helpen.

        Door het VIA6 akkoord kregen diverse personeelsleden vanuit de Vlaamse overheid, die voldeden aan de voorwaarden, een opleg van de eindejaarstoelage. Dit betrof onder andere de mensen die in de kinderopvang of voor de dienst Zorg en Welzijn werken. Tijdens de coronacrisis was dit een welgekomen geldelijke stimulans. Het VIA6-akkoord sloot echter expliciet de schoonma(a)k(st)ers van het dienstenchequebedrijf uit gezien dit geen tewerkstelling is die valt onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid, dit in tegenstelling tot hun collega's die in de reguliere Poetsdienst tewerkgesteld zijn en net hetzelfde werk verrichten.

        Echter,  ook de schoonma(a)k(st)ers van het dienstenchequebedrijf hebben  zich gedurende de coronaperiode  steeds moeten engageren in niet evidente en soms gevaarlijke omstandigheden ten dienste van de burger. De schoonma(a)k(st)ers dienden soms kleine woningen te poetsen met mondmasker waarbij de gebruiker niet altijd naar een andere ruimte kon gaan/ging. De schoonma(a)k(st)ers voerden hun taken uit, met een kans op besmetting van het coronavirus, ondanks alle genomen voorzorgmaatregelen en beschermingsmiddelen die voor handen waren.

        Daarom wenst het bestuur deze groep personeelsleden ook een geldelijke stimulans geven tijdens de coronacrisis.

        Het besluit rechtspositieregeling bepaalt dat een gemeenteraad de mogelijkheid heeft om een regeling uit te werken waarbij voor bepaalde activiteiten een gevarentoelage wordt toegekend. De werkzaamheden die in aanmerking komen voor de toekenning van een gevarentoelage moeten beantwoorden aan het criterium: werkzaamheden die de mate van gevaar, hinder of ongezondheid bij de normale uitoefening van de functie aanzienlijk doen toenemen door de bijzondere omstandigheden van fysieke werkdruk waarin ze verricht moeten worden, of door het gebruik van schadelijke of gevaarlijke stoffen.

        Gezien de schoonma(a)k(st)ers van het dienstenchequebedrijf tijdens de coronacrisis in contact komen/kwamen met burgers die het soms niet nauw namen met de coronaregels waarbij er soms gevaar voor gezondheid was, ondanks de aangeleverde voorzorgmaatregelen en beschermingsmiddelen, valt dit onder het algemeen criterium.

        Het uitvoerend orgaan van het bestuur maakt voor de toekenning van een gevarentoelage ook een lijst van werkzaamheden die aan de criteria beantwoorden en die in aanmerking komen voor de gevarentoelage. Er wordt aanbevolen de lijst van die werkzaamheden te verduidelijken aan de hand van een niet-limitatieve opsomming van voorbeelden van activiteiten. Omdat de samenstelling van de lijst een loutere toepassing is van vaststaande criteria, wordt voorgesteld de opmaak ervan over te laten aan het uitvoerend orgaan van het bestuur.

        Het personeelslid dat occasioneel een werk uitvoert dat opgenomen is in de lijst, ontvangt een gevarentoelage, waarvan het maximale bedrag bepaald wordt als volgt :

        aantal uren gevaarlijk werk per maand

        bedrag van de gevarentoelage

        minder dan 7 uur

        1,10 euro per uur tegen 100 %

        van 7 tot 25 uur

        1,20 euro per uur tegen 100 %

        meer dan 25 uur

        1,25 euro per uur tegen 100 %

        Gelukkig is het slechts uitzonderlijk dat schoonma(a)k(st)ers van het dienstenchequebedrijf in moeilijke omstandigheden met risico op gevaar voor hun eigen gezondheid dienen te werken. De meerderheid van de gebruikers verlaat de ruimte, verlucht de woning, draagt correct het mondmasker,... Er werd daarom berekend dat er minder dan 7 uur per maand gevaarlijk werk (ongeveer 6u).

        Voorstel duur toekenning gevarentoelage: duur coronacrisis. Evenwel, uit het overleg met de vakbonden op 7 mei ll.  bleek dat   de kans groot is dat de verhoging van de eindejaarstoelage van 2,5% tot 3,6% uitgebreid wordt naar eveneens andere categorieën van personeelsleden en niet alleen het beperkte aantal categorieën van medewerkers die voor het jaar 2020 waren vastgesteld. Deze uitbreiding zou al van toepassing kunnen zijn vanaf 2021 en zo zou bvb. ook het poetspersoneel van het DCB hiervan kunnen genieten. Het is daarom aangewezen om de gevarentoelage voor 2021 slechts onder voorbehoud toe te kennen.  Zo wordt voorkomen dat in 2021 de poetsvrouwen voor het dienstenchequebedrijf een hoger bedrag zouden ontvangen dan de andere poetsvrouwen uit de reguliere Poetsdienst.

        Besproken in syndicaal overleg van 7 mei 2021 

        Positief advies MAT 29 april 2021

        Financiële reflex

        Financiële impact voor het OCMW er van uitgaande dat er gemiddeld een 20-tal dames actief zijn in het dienstenchequebedrijf:

        (111,9 + 137,89) X 20 = 4995,8 euro voor de ganse periode van de pandemie (van maart 2020 tot en met dec 2021 voorlopig).

        Regelgeving

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder artikels 145-147

        Vorige beslissingen

        Principieel besluit vast bureau van 31 maart 2021 inzake VIA6-bijkomende eindejaarstoelage voor personen die in de zorg werken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Een gevarentoelage te voorzien voor OCMW-personeel categorie poetspersoneel van het dienstenchequebedrijf waarbij 6u/maand kan beschouwd worden als gevaarlijk en ongezond werk.

        Art.2: De gevarentoelage kan toegekend worden aan de personen die voldoen aan de criteria en dit voor de periode gedurende de coronacrisis: van maart 2020 tot en met december 2021. De toekenning voor het jaar 2021 geldt onder voorbehoud dat er vanuit andere instanties geen andere toelagen of uitbreidingen van loon/eindejaarstoelage (bv via VIA6) toegekend worden.

        Art.3: Afschrift te bezorgen aan de Personeelsdienst en clusterhoofd Sociaal Huis.
    • Financiën

      • Aankoop maaltijden in functie van maaltijdbedeling: goedkeuren bestek en wijze van gunnen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het Sociaal Huis bedeelt via de Maaltijddienst maaltijden aan inwoners van de gemeente. Deze maaltijden worden bij een traiteur aangekocht en worden dan door eigen personeel  tijdens de week rondgebracht. Voor weekend- en/of feestdagen worden diepvriesmaaltijden voorzien. In 2020 werden zo'n 11.463 maaltijden bedeelt.

        Er werd voor de aankoop van deze maaltijden een bestek uitgewerkt (2021/272: 'leveren van maaltijden in het kader van de huis-aan-huisbedeling Sociaal Huis van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2023) door de Aankoopdienst en de Dienst 'Zorg & Welzijn'. Om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen garanderen en om een opdracht van voldoende omvang te kunnen aanbieden, wordt voorgesteld deze opdracht te gunnen voor een periode van twee jaar met ingang van 1 september 2021. De huidige opdracht loopt immers af op 31 augustus 2021; 

        De technische voorwaarden in het bestek werden zo opgemaakt dat de huidige manier van werken kan gecontinueerd worden en er weinig tot geen gevolgen voor de gebruikers ervan tot gevolg heeft. Het is dus de bedoeling dat de maaltijdbedeler de maaltijden gaat ophalen bij de aanbieder en deze dan gaat ronddelen bij de mensen. Hierbij hebben de gebruikers de keuze tussen een dagschotel met soep, al dan niet aangevuld met een dessert. Voor het overbruggen van weekend- en/of feestdagen zullen vacuüm maaltijden aangeboden worden eveneens moet soep, al dan niet aangevuld met een dessert.  Het is tevens de bedoeling dat rekening gehouden wordt met specifieke diëten, aanpassingen of wensen van de gebruikers bij het samenstellen van de maaltijd. 

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 127.716,00 excl. btw of € 135.378,96 incl. 6% btw.

        Er is budget voorzien onder jaarbudgetrekening GBB_SH/0946-00/6000000/OCMW/VB/IP-GEEN

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        - voorgelegd ter bespreking aan de raadscommissie Mens op 6 mei 2021.

        - gunstig geadviseerd door het BCSD op 20 mei 2021.

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 31 januari 2019 betreffende de goedkeuring definitie begrippen dagelijks bestuur en uitzonderingen op het verplicht visum door de financieel directeur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/272 en de raming voor de opdracht “Leveren van maaltijden in het kader van de huis-aan-huisbeding Sociaal Huis van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2023”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 127.716,00 excl. btw of € 135.378,96 incl. 6% btw..

        Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.

        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Er worden geen vragen gesteld of mededelingen gedaan.

De voorzitter sluit de zitting op 09/06/2021 om 15:10.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter