Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 13/03/2025 - 14:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Cultuur

  • Het college beslist opfrissingswerken te laten uitvoeren aan de feestzaal/bar GC De Stringe en aan de lokalen voormalige wijkpolitie (antennepunt Vichte).

B-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Jeugd

  • Het college neemt notie van de vragen van de band Confused en beslist het bestaande reglement te volgen en geen uitzonderingen toe te staan of aanpassingen aan het gebouw uit te voeren buiten een slot op de deur te plaatsen zodat een diefstalverzekering kan afgesloten worden door de band in kwestie.

  • Lokalencontroles - jeugdverenigingen

    De resultaten van de lokalencontroles worden gerapporteerd aan het college. Het college beslist dat door de verwaarloosde staat waarin de lokalen van Scouts Tiegem zich bevinden, een brief te sturen naar de vereniging en extra lokalencontroles uit te voeren.

Omgeving

  • Het college beslist dat de tweede helft van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met nummer OMV_2019092769 - 2019/131 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat aan de opgelegde verplichting inzake het aanplanten van het groenscherm werd voldaan waarbij het groenscherm zicht voldoende ontwikkeld heeft en in goede staat wordt gehouden.

  • Het college beslist om de waarborg openbaar domein gesteld in een omgevingsdossier vrij te geven naar aanleiding van het beëindigen van bouwwerken.

  • Het college beslist dat de eerste helft van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2021117691 - 2021/204 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat aan de opgelegde verplichting inzake het aanplanten van het groenscherm werd voldaan.

  • Splitsing van percelen 2025/13

    Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024088635 – O/2024/225 verbouwen van een hoeve, gelegen Materzeelstraat 22 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0244A, 0240C, 0246, 0240D, 0242F, 0247A, 0245A, 0239, 0238, 0243B.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024088635

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen van een hoeve

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Materzeelstraat 22 8570 Anzegem

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024088635
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025019216 – O/2025/28 - Regularisatie van gevelbekleding en overkapping gelegen Elstweg 18, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025019216

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: Regularisatie van gevelbekleding en overkapping

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Elstweg 18, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018A0138/00M000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025019216
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024151502 – O/2024/258 - uitbreiden stal met luifel gelegen Westdorp 93, 8573 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024151502

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: uitbreiden stal met luifel

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Westdorp 93, 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 34037B0580/00C00034037B0580/00B000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024151502
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Een raadslid vraagt een kopie van de vergunning, de plannen het verslag van de omgevingsambtenaar in een omgevingsdossier.

  • Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024155916 – O/2024/238 - verbouwen café tot herberg met vergaderzaal gelegen Vichteplaats 2, 8570 Vichte (Anzegem).

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024155916

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen café tot herberg met vergaderzaal

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichteplaats 2, 8570 Vichte (Anzegem) - kadastraal bekend: 34038B0269/00W000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024155916
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

Degroote Louis, Eerste schepen

Openbare werken

Patrimonium

Financiën

Burgerlijke stand

  • Vanaf januari 2026 is het verplicht om via eLys, het digitale platform voor overlijdensadministratie, de overlijdensgegevens uit te wisselen.  Het college beslist daarom de offerte van Cevi voor het koppelen van Mijn Burgerzaken met het eLys-platform goed te keuren.

ICT

  • Shift polste naar behoeften en mogelijke engagementen om samen een subsidieaanvraag in te dienen binnen het EFRO-subsidiekanaal. Ze stelden een aantal mogelijke subsidietrajecten voor en Anzegem kende aan alle voorgestelde trajecten een score toe.

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Groendienst

Desmet Anja, Derde schepen

Cultuur

Toerisme

  • Opwaardering Boerenlandschapsroute

    Dienst Toerisme zal partner zijn in de modernisering van de Boerenlandschapsroute, met subsidiëring van de Procincie. 

(Buitenschoolse) kinderopvang

Feestelijkheden

  • Op zaterdag 29 maart 2025 vindt de lentereceptie voor de inwoners plaats.Het college neemt kennis van de stand van zaken en stelt, zoals bepaald in het retributiereglement van 14 december 2021, de verkoopprijzen vast.

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Lokale economie

Demets Davy, Vijfde schepen

Energie en nutsleidingen

Mobiliteit

C-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Jeugd

Omgeving

  • Het college neemt kennis van het voornemen van ELIA ASSET om een project-milieueffectenrapport (PR-MER) op te stellen voor het project Ventilus, waarbij zij aan het Team Omgevingseffecten van het Vlaams departement Omgeving een scopingsadvies vragen, en besluit geen advies uit te brengen hierover in het kader van de vraag die het departement Omgeving stelt aan de gemeenten waar dit project gelegen is.

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

  • Het college neemt kennis van de aanvraag van vzw KWC Hand in Hand voor het aanbrengen van publiciteit van de wedstrijdpartners op Tiegemberg ter gelegenheid van wielerwedstrijd E3 Saxo Bank Classic Elite Heren op vrijdag 22 maart 2024. Toelating wordt verleend op voorwaarde dat de publiciteit aangebracht wordt door een gespecialiseerd bedrijf. De publiciteit dient  's morgens voor de wielerwedstrijd te worden opgebouwd, mag niet boven het wegdek hangen, geen belemmering vormen voor het wegdek en dient dezelfde dag te worden afgebouwd.

  • Het college geeft toelating aan KWC Hand in Hand uit 8530 Harelbeke voor het voorzien van bepijling van de wielerwedstrijden E3 Saxo Classic Men Junioren en Elite Men ter hoogte van de kruispunten langs het parcours op vrijdag 28 maart 2025.

     

Begraafplaatsen

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Zorg en welzijn

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024135436 – O/2024/254 voor het bouwen van meergezinswoning na afbraak bestaande woning, gelegen Vichtsesteenweg 101 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0463L2, 0463M2 en 0463E2.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025007426 – O/2025/19 bijstellen verkaveling naar twee loten voor halfopen bebouwing, gelegen Klijtstraat 59A en 59B - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling (Ingooigem), sectie B, nummer 0199C.

    Het verkavelen van gronden: bijstellen verkaveling naar twee loten voor halfopen bebouwing

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025007426

    Periode openbaar onderzoek: 12 maart 2025 tot en met 10 april 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het verkavelen van gronden, kort samengevat: bijstellen verkaveling naar twee loten voor halfopen bebouwing

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Klijtstraat 59A en 59B - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling (Ingooigem), sectie B, nummer 0199C

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025007426) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024157322 – O/2025/26 voor verbouwen woning.

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :

    Referentie omgevingsloket: OMV_2025020966 (2025/32)
    Voorwerp van de melding: exploiteren van een tijdelijke inrichting klasse 3 (bronbemaling)
    Ligging van het voorwerp van de melding: Grote Leiestraat 91, 8570 Anzegem
    Naam van de  exploitant: PoolGroup, Berchemweg 57, 9700 Oudenaarde

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024152694 – O/2025/15 regularisatie van een bedrijfsgebouw met kantoren en gewijzigde inplanting HSC (schrijnwerkerij en opslag), gelegen Stijn Streuvelsstraat 17 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling (Ingooigem), sectie C, nrs. 0501E en 0480Z.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, met als onderwerp: Regularisatie van een bedrijfsgebouw met kantoren en gewijzigde inplanting HSC (klasse 3) - schrijnwerkerij en opslag

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024152694

    Periode openbaar onderzoek: 24 maart 2025 tot en met 22 april 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, kort samengevat: Regularisatie van een bedrijfsgebouw met kantoren en gewijzigde inplanting HSC (klasse 3) - schrijnwerkerij en opslag

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Stijn Streuvelsstraat 17 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024152694) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van de beslissing door de Vlaamse minister van Omgeving van een afwijkingsaanvraag op een sectorale voorwaarde van Vlarem-II :

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_ 2024107266 (2024/211)
    Voorwerp van de afwijkingsaanvraag:  afwijking op artikel 5.4.1.2. §2 van Vlarem II (afstandsregels poederlakinstallatie/droogoven) – hernieuwing van een eerder verleende afwijking
    Ligging van het voorwerp van de afwijkingsaanvraag:  Zonnestraat 3, 8573 Anzegem, kadastraal bekend: 34037A1447/00L002, 34037A1450/00F000, 34037A1415/00B000, 34037A1452/00H000, 34037A1447/00W002
    Naam van de aanvrager: Gebroeders Demasure, Zonnestraat 3, 8573 Anzegem
    De overheid die bevoegd is voor deze afwijkingsaanvraag: de Vlaamse minister bevoegd voor Omgeving

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen deze beslissing een verzoekschrift tot vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. U heeft hiervoor een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing. Het verzoekschrift moet per beveiligde zending worden ingediend.
    Dit betekent:
    1. hetzij via het digitaal loket van de Vlaamse Bestuursrechtscolleges https://www.dbrc.be/digitaal-loket-van-de-vlaamse-bestuursrechtscolleges
    2. hetzij per aangetekende brief gericht aan: Raad voor Vergunningsbetwistingen p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges Koning Albert ll-laan 15 bus 130 1210 Brussel
    3. hetzij door neerlegging ter griffie op het adres. Marie-Elisabeth Belpairegebouw Toren Noord (2de verdieping) Simon Bolivarlaan 17 1000 Brussel

    Als u voor een analoge indiening kiest (2. en 3.) moet: het verzoekschrift in vijfvoud worden ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie); gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift, een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij worden gestuurd (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    Het verzoekschrift moet in ieder geval minstens de volgende gegevens bevatten:
    - de naam, de hoedanigheid, de woonplaats of de zetel van de verzoekende partij, de gekozen woonplaats in België, een telefoonnummer en een e-mailadres;
    - de naam en het adres van de verweerder;
    - het voorwerp van het beroep of bezwaar;
    - een uiteenzetting van de feiten en de ingeroepen middelen;
    - een omschrijving van het belang van de verzoeker
    - een inventaris van de overtuigingsstukken.

    U bent een rolrecht verschuldigd van 200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging; 100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid. Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift moet u het bewijs bezorgen dat een overschrijvingsopdracht is gegeven of dat een storting is uitgevoerd tot betaling van het rolrecht.

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges, het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse Bestuursrechtscolleges.
    Meer uitleg vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024169740 – O/2024/267 Bouwen van een alleenstaande eengezinswoning, gelegen Olekenbosstraat 24 bus A – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie A, nummer 0198X3.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: Bouwen van een alleenstaande eengezinswoning

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024169740

    Periode openbaar onderzoek: 24 maart 2025 tot en met 22 april 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: Bouwen van een alleenstaande eengezinswoning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Olekenbosstraat 24 bus A – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie A, nummer 0198X3

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024169740) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

Personeel

Lokale economie

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

Afval en recyclageparken

  • Het college neemt kennis van de organisatie van het terugkommoment voor Anzegemse Mooimakers en de uitnodiging te bezorgen aan de mooimakers, de leden van het college en de gemeenteraad.