Terug
Gepubliceerd op 17/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 08/11/2022 - 19:00

Arbeidsreglement (en bijlagen): goedkeuring aanpassingen en toevoegingen.

Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Afwezig: Johan Delrue, Jeremie Vaneeckhout, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
Feitelijke en juridische overwegingen

De wetgeving is voortdurend in beweging. Daardoor moet het arbeidsreglement geregeld aangepast worden.

Wijzigingen aan het arbeidsreglement:

  • Art.1: Aanpassing tewerkstellingsplaatsen: schrapping verkocht patrimonium/toevoeging nieuw patrimonium
  • Art.17: toevoeging dat ook retributiebonnen, bijvoorbeeld GAS-boetes wegens verkeerd parkeren, dienen betaald te worden door het personeelslid. Gemeentelijke voertuigen mogen niet meegenomen worden naar huis.
  • Art.21: proces melding ziekte
  • Art.25: telewerk toegevoegd
  • Art.26: typfout
  • Art.33: aanpassing wetgeving en bevoegdheid van toezichthoudend personeel toegevoegd
  • Art.39: locaties van verbandkistjes aangepast
  • Art.42: aangevuld inzake preventie en bescherming
  • Art.45: aanpassing van locatie loods
  • Art.46: aanvulling definitie psychosociale risico’s
  • Art.47: aanpassing interne preventieadviseur en preventieadviseur psychosociale 
  • Art.48: Aanvulling procedure informele psychosociale interventie
  • Art.52: arbeidsgeneesheer aanpassen naar arbeidsarts
  • Art.55: aanpassing contactgegevens en namen

-        Veiligheidstips – bijlage 19

Bijlage 19 inzake veiligheidstips voor nieuwe personeelsleden werd herbekeken en aangepast.

-        Tijdsregistratie – wijziging bijlage 27

Op 16 december 2021 werd bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk) goedgekeurd in de raden. Tijdsregistratie is intussen reeds goed ingebed in de organisatie. De bijlage wordt geregeld geëvalueerd  en diende aangepast te worden.

Wijziging bijlage 27 - reglement tijdsregistratie - zijn er kleine aanpassingen die de praktische werking zouden beter maken.

  • Werkleider in glijtijd plaatsen
  • Twee arbeiders die ook in de cultuursector zitten opnieuw naar vaste roosters wensen te gaan (praktisch werkt dat beter) - Bij de elektricien en technicus-specialist uitleendienst is het praktischer een vast uurrooster te hebben.
  • ingang: 1 januari 2023

-        Bijlage 28 - telewerk

Op 16 december 2021 werd bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk) goedgekeurd in de raden. Bijlage 28 inzake telewerk diende na een jaar geëvalueerd te worden. Volgende zaken worden gewijzigd:

  • aanvulling welke taken kunnen uitgevoerd worden tijdens thuiswerk
  • procedure aanvraag telewerk en uitzonderlijke situaties

-        Aanwezigheidsbeleid – bijlage 29

Toevoegen bijlage 29 inzake aanwezigheidsbeleid. Er werd ook een bijlage rond tips voor leidinggevenden opgesteld Dit wordt bijgehouden door de Personeelsdienst maar niet in het arbeidsreglement toegevoegd. Het betreft een ondersteunende documenten voor de leidinggevende/Personeelsdienst bij het houden van een gesprek in kader van afwezigheid.

-        Toevoeging bijlage 30 inzake maaltijden personeel 

De thuiszorgdienst voorziet maaltijden voor burgers. Met ingang van 1 januari 2023 is er ook de mogelijkheid dat personeelsleden een maaltijdbestellen. Deze bijlage wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

-        Fietspolicy fietslease – bijlage 31

Het bestuur wenst in te zetten op fietslease. Nadat de RPR werd aangepast, wordt een bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement. Deze fietspolicy legt afspraken vast rond de fietslease.

Besproken in het MAT van 25 oktober 2022 en het vakbondsoverleg van 27 oktober 2022.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur

Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen

Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen

Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen

Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen

Programmawet van 22 december 1989

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen

Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen

Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen

besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Vorige beslissingen

Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.

Raadsbesluit van 16 december 2019 inzake wijziging arbeidsreglement en goedkeuring bijlage inzake tijdsregistratie

Raadsbesluit van 12 mei 2022 inzake Arbeidsreglement - bijlage inzake tijdsregistratie: goedkeuring aanpassingen

Raadsbesluit van 14 december 2021 inzake Arbeidsreglement - bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk): goedkeuring aanpassingen/toevoegingen.

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art.1: Het arbeidsreglement wordt aangepast als volgt:

a) hoofddocument: de hierbovenvermelde aanpassingen (zie ook bijlage) worden goedgekeurd en gaan in met onmiddellijke ingang.

bBijlagen:

-   aanpassingen aan bijlagen 19 en 28 van het arbeidsreglement (zie bijlagen) worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang. Wijziging bijlage 27 gaat in met ingang van 1 januari 2023.

de nieuwe bijlagen 29, 30 en 31 van het arbeidsreglement (zie bijlagen) worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang en toegevoegd aan het arbeidsreglement.  

Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.