Terug
Gepubliceerd op 15/10/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 08/10/2024 - 19:00

Arbeidsreglement (en bijlagen): goedkeuring aanpassingen en toevoegingen.

Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Afwezig: Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

De wetgeving is voortdurend in beweging. Daardoor moet het arbeidsreglement geregeld aangepast worden.

Wijzigingen aan het arbeidsreglement:

  • Art.1, 40, 45: aanpassing adressen/naamgeving nav verhuizen diensten
  • Art.21: Schrapping verplichting ziekteattest voor 1 dag. Dit werd al toegepast maar enkel in het arbeidsreglement werd de wijziging van wetgeving nog niet meegenomen.
  • Art.23: Vereenvoudigen en verduidelijken rond vertraging en voortijdig vertrek op het werk.
  • Art.45: Toevoeging an de locaties van de refters

 

 

Wijzigingen/vervangen toevoegen van volgende bijlagen:

 

  • bijlage 21 - afspraken gebruik e-mail en internet: oude bijlage schrappen en vervangen door een nieuwe
De bijlage was toe aan vernieuwing en in het traject dienstverlening werden enkele suggesties gedaan. Deze werden uitgewerkt in een nieuwe bijlage. Er werden afspraken, praktische tips, veiligheidsmaatregelen en info voorzien over controle.
  • bijlage 22 - policy mobiele telefonie, laptops en bijhorende data/abonnementen: oude bijlage schrappen en vervangen door een nieuwe.
De bijlage was toe aan vernieuwing. Er is meer duidelijkheid inzake de diverse mogelijkheden.
  • bijlage 26 agressieprotocol: aanpassingen/aanvullingen
De bijlage was aan vernieuwing toe. De info werd verder aangevuld en gespecifieerd zodat het voor alle diensten, en zeker het Sociaal Huis, duidelijker is wat er dient te gebeuren bij een geval van agressie. Er wordt getracht de medewerkers zo goed mogelijk te wapenen en beschermen tegen agressie.
  • bijlage 27 tijdsregistratie: aanpassingen
Door de toevoeging van een nieuwe functie, moest ook hier een aanpassing doorgevoerd worden.
  • bijlage 31 fietspolicy: aanpassingen
Als personeelslid gaat men akkoord dat de fietslease wordt gefinancierd met (een deel van) de eindejaarstoelage en/of vakantiedagen. Men kan een aantal vakantiedagen die per kalenderjaar boven het minimum van 24 vakantiedagen dagen uitstijgen, afstaan tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit. Er is hier geen onderscheid meer tussen diverse personeelsgroepen afhankelijk van het aantal dagen verlof als recht.
Tevens zal men tijdens de opening van het fietsleaseplan de ingezette budgetten kunnen wijzigen.
  • bijlage 32 camerabeleid: bijlage toevoegen

Er wordt in deze bijlage duidelijkheid verschaft over het doel en de toepassingsmodaliteiten van de camera's en toegangscontrole.

 

Besproken en het vakbondsoverleg van 27 september 2024  en in het MAT van 1 oktober 2024.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur

Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen

Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen

Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen

Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen

Programmawet van 22 december 1989

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen

Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen

Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen

besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Vorige beslissingen

Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.

Raadsbesluit van 8 november 2022 inzake Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en toevoegingen

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art.1: Het arbeidsreglement en vermelde bijlagen worden aangepast met directe ingang:

  • Arbeidsreglement: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
  • Bijlage 21: afspraken gebruik e-mail en internet: opheffen oude bijlage en goedkeuren nieuwe bijlage
  • Bijlage 22: policy mobiele telefonie, laptops en bijhorende data/abonnementen: opheffen oude bijlage en goedkeuren nieuwe bijlage
  • Bijlage 26: agressieprotocol: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
  • Bijlage 27: tijdsregistratie: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
  • Bijlage 31: fietspolicy: aanpassingen zoals voorzien in de bijlage
  • Bijlage 32: camerabewaking en badges: toegevoegde bijlage

Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.