De voorzitter opent de zitting op 13/02/2024 om 21:07.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 12 december 2023 eenparig goed te keuren.
Op 1 december 2023 heeft de Vlaamse regering ingestemd met een wijziging van artikel 8 van het koninklijk besluit van 12 december 2001 over de dienstencheques (Belgisch Staatsblad, 12 december 2023). Dit besluit resulteert in een verhoging van de inruilwaarde van dienstencheques met 3,20 euro per cheque voor prestaties verricht tussen 1 oktober en 30 november 2023.
Werkgevers dienen minimaal 20% en maximaal 25% van deze verhoging, zijnde 3,20 euro, te besteden aan het verbeteren van de koopkracht van dienstenchequemedewerkers. De uitbetaling van de koopkrachtmaatregel is uitgesteld tot 29 februari 2024.
Lokale besturen met een sui generis afdeling dienstencheques ontvangen een tijdelijke verhoging van €3,20 per uur voor dienstencheque-werkzaamheden verricht in de maanden oktober en november 2023. De dienstencheques voor deze prestaties dienen vóór 31 maart 2024 te worden ingediend bij Pluxee (Sodexo). Eventuele correcties op papieren dienstencheques kunnen tot uiterlijk 15 april 2024 worden aangebracht.
Voor dienstencheques ingediend in december 2023 zal de verhoogde vergoeding worden uitbetaald in de eerste helft van februari 2024. De automatische uitbetaling van de verhoogde vergoeding voor dienstencheques ingediend tussen 1 januari en 31 maart 2024 staat gepland voor mei 2024. De dienstencheques moeten wel tijdig ingediend worden bij Pluxee (Sodexo).
Van de extra vergoeding van 3,20 euro per dienstencheque dient een percentage tussen 20% (0,64 euro) en 25% (0,80 euro) ten goede te komen aan de dienstencheque-medewerkers in de vorm van een nieuwe koopkrachtmaatregel. Het lokale bestuur heeft de vrijheid om te kiezen hoe deze maatregel vorm krijgt en welke modaliteiten hieraan verbonden zijn.
De keuze voor een bepaald voordeel en de modaliteiten werd onderhandeld in het lokaal Basisoverlegcomité (BOC) op 6 februari 2024 met het advies in bijlage.
Om zo dicht mogelijk bij de geest van het besluit te blijven en teneinde geen grote discrepantie te creëren tussen het poetspersoneel van het dienstenchequebedrijf en het overige poetspersoneel in eigen infrastructuur stelt het bestuur voor om 20% toe te passen voor de effectief gepresteerde uren door uitbetaling via ecocheques.
Ongeveer 2.000 euro
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2023 tot wijziging van artikel 8 van het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques
Wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en -banen, artikel 4, eerste lid, 2bis°, ingevoegd bij de wet van 22 juni 2012.
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake wijziging rechtspositieregeling
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake wijziging personeelsformatie
Art.1: Van de tijdelijke extra vergoeding van 3,20 euro per dienstencheque wordt een percentage van 20% (0,64 euro) voor de ontvangen dienstencheques voor de maanden oktober en november 2023 uitgekeerd aan het personeelslid die deze presteerde.
Art.2: De uitbetaling van deze koopkrachtmaatregel zal uitgevoerd worden aan de hand van betaling via ecocheques en dit tegen uiterlijk 29 februari 2024.
Art.3: Afschrift te bezorgen van dit besluit aan dienst Zorg en Welzijn en Personeelsdienst.
Er werd ingestapt in de raamovereenkomst ‘Verzekeringen’, afgesloten door de dienstverlenende organisatie Creat/Farys met Marsh nv voor de audit van de huidige verzekeringsportefeuille en de begeleiding bij de plaatsingsprocedure voor het hernieuwen van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem, conform de wetgeving overheidsopdrachten.
In het kader van de opdracht “Hernieuwing van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem” werd een selectieleidraad met nr. 2024/506 opgesteld.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
• Perceel 1 (Materiële schade), raming: € 20.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 2 (Ongevallen), raming: € 40.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 3 (Aansprakelijkheid), raming: € 3.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 4 (Auto), raming: € 10.000,00 excl. btw voor 1 jaar.
en heeft een totale looptijd van 4 jaar, met ingang van 1 januari 2025 voor een eerste periode van 12 maanden, stilzwijgend verlengbaar voor maximum 3 opeenvolgende periodes van telkens 1 jaar.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt dus geraamd op € 292.000,00 excl. btw (> € 221.000,00 excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De mededingingsprocedure met onderhandeling is een tweetrapsprocedure:
• Stap 1: selectie van de kandidaten (geïnteresseerden)
• Stap 2: de geselecteerde kandidaten ontvangen het bestek en krijgen een uitnodiging om een offerte in te dienen. In dit bestek zullen o.a. de gunningscriteria meegegeven worden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Deze opdracht overschrijdt het begrip ‘dagelijks bestuur’ en valt binnen de bevoegdheid van de OCMW-raad.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Anzegem zou optreden in naam van OCMW Anzegem bij de gunning van de opdracht.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Naast de goedkeuring van de gunningswijze en de selectieleidraad, wordt aan de OCMW-raad tevens de goedkeuring gevraagd om het mandaat aan de gemeente Anzegem te geven om op te treden en de procedure te voeren in naam van het OCMW Anzegem bij het uitwerken en gunnen van deze overheidsopdracht.
Door de Aankoopdienst die de selectieleidraad opstelde, werd nog gevraagd om een kleine aanpassing goed te keuren aan de oorspronkelijk toegevoegde leidraad, nl.:
op p. 7 werd onder Perceel 3 “Luik 3.6: Objectieve aansprakelijkheid – Gemeente” toegevoegd. Het aangevulde document bevindt zich in de bijlage (selectieleidraad met toevoeging).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) & d) (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd) en artikel 57, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de OCWM-raad d.d. 31 januari 2019 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van het vast bureau d.d. 18 oktober 2023 tot het toetreden tot de raamovereenkomst ‘Verzekeringen’ van Creat/Farys.
Art.1: De selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Hernieuwing van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem” incl. de toevoeging van luik 3.6.: 'objectieve aansprakelijkheid gemeente', worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 292.000,00 excl. btw (> € 221.000,00 excl. btw).
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art.3: De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Art.4: De OCMW-raad geeft het mandaat aan de gemeente Anzegem om de procedure te voeren in naam van het OCMW Anzegem, in functie van de overheidsopdracht “Hernieuwing van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem”.
Art.5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art.6: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art.7: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht.
De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).
Huishoudelijk reglement gemeente- en OCMW-raad.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Er worden geen mondelinge vragen gesteld noch mededelingen gedaan.
De voorzitter sluit de zitting op 13/02/2024 om 21:17.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter