De voorzitter opent de zitting op 10/06/2025 om 19:27.
Het decreet Lokaal Bestuur voorziet het volgende:
Artikel 23. (01/01/2019- ...)
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
De mededeling van een raadslid dat verder als onafhankelijke wenst te zetelen, bereikte de voorzitter.
De kennisname hiervan kan bij spoedeisendheid toegevoegd worden.
Decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 23.
bij spoedeisendheid een agendapunt toe te voegen bij de rubriek 'administratieve organisatie'. Het punt luidt als volgt: 'Mededeling zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid: kennisname.
Het decreet Lokaal Bestuur voorziet het volgende:
Artikel 23. (01/01/2019- ...)
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
De vraag om een punt bij spoedeisendheid toe te voegen, bereikte de voorzitter. De situatie in Gaza escaleert en er wordt heel binnenkort een actie 'Trek de Rode Lijn' gevoerd. Vraag om de resolutie te onderschrijven en de actie te steunen.
De kennisname hiervan kan bij spoedeisendheid toegevoegd worden.
Decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 23.
bij spoedeisendheid een agendapunt toe te voegen bij de rubriek 'Internationale Solidariteit'. Het punt luidt als volgt: 'Onderschrijven resolutie Gaza en ondersteunen actie 'Trek de Rode Lijn'. '
Raadslid Eddy Recour stuurde op 9 juni ll. een e-mail naar de voorzitter waarin hij aangeeft dat hij niet langer deel wenst uit te maken van de fractie Ons Dna en dat hij voortaan als onafhankelijk raadslid zal zetelen.
Decreet Lokaal Bestuur
Verslag installatievergadering gemeenteraad van 5 december 2024
Art. 1: akte te nemen van het feit dat de heer Eddy Recour niet meer deel uitmaakt van de fractie Ons DNA en voortaan zal zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid.
Art.1: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 13 mei 2025 goed te keuren.
De gemeente Anzegem neemt diverse initiatieven om vandalisme, diefstal, sluikstorten en onveilige verkeerssituaties te voorkomen of aan te pakken, waaronder het gebruik van cameratoezicht. Het inzetten van vaste en verplaatsbare bewakingscamera's op verschillende locaties op het grondgebied van de gemeente, is een hulpmiddel om op een objectieve manier waarnemingen van overlastproblemen te doen, mogelijke problemen preventief aan te pakken en slachtoffers of getuigen op te sporen. Cameratoezicht is ook een afschrikmiddel voor potentiële daders.
Het doel van de waarnemingen die voortvloeien uit het cameratoezicht is om objectieve vaststellingen te kunnen doen bij overlastproblemen en een bijkomend hulpmiddel te hebben voor de handhaving van de openbare orde naast de andere initiatieven
De inzet van camera’s is aan strenge regels gebonden. De voorwaarden voor niet-politioneel cameratoezicht in de openbare ruimte – aangeduid als ‘in niet-besloten plaatsen*’ – zijn omschreven in de camerawet van 21 maart 2007 (gewijzigd door de wet van 21/03/2018). Daarnaast zijn ook de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) van toepassing en de bijhorende Wet op de verwerking van persoonsgegevens van 30/07/2018.
De voornaamste verplichtingen bij het gebruik van cameratoezicht zijn:
Afspraken over hoe het cameratoezicht gebruikt mag worden, wie toegang kan hebben tot de beelden en hoe die toegang verkregen kan worden (voor de camera’s waarvoor het lokaal bestuur bevoegd is), worden bij voorkeur schriftelijk vastgelegd in een reglement of beleid. Voor het vaststellen van dit reglement of beleid in de gemeenteraad bevoegd.
Heden wordt cameratoezicht ingezet op volgende locaties in Anzegem:
Locatie |
Type camera |
Inkomhal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Inkom trouwzaal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv achterkant onthaal) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv fietsenstalling) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Middengang Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Doorgang polyvalente en theaterzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Bringme box inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Raadzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Tracking camera’s |
N36 – SNC: Oostdorp 43,46 |
Flitspaal |
Waregemstraat 2 |
Flitspaal |
N382 Statiestraat van kilometerpunt 1,991 tot 2,780 |
ANPR-camera |
N382 Bevrijdingslaan van kilometerpunt 0,056 tot 0,6 |
ANPR-camera |
N36 Peter Benoitstraat van kilometerpunt 36,775 tot 37,312 |
ANPR-camera |
Thv glasbollen of andere collectieve afvalinzamelpunten en sluikstortgevoelige locaties op het openbaar domein Groot-Anzegem |
Mobiele camera’s van Imog |
Thv locaties met verhoogd risico op verkeersongevallen door snelheidsovertredingen op het openbaar domein Groot-Anzegem |
Mobiele camera’s van politiediensten (dashcams) |
In het kader van het transparantiebeginsel, worden de locaties van de vaste camera's op de website geplaatst en actueel gehouden (https://www.anzegem.be/cameras). Andere details over de camera’s zoals een technische omschrijving, het type plaats (besloten/niet-besloten), de verantwoordelijke(n), enz., wordt intern bijgehouden in een cameraregister (cf. bijlage).
Voor de camera's die gemeente Anzegem hangt ter beveiliging van de eigen gebouwen en die bijgevolg op een besloten plaats hangen, dient er geen advies van de korpschef te worden ontvangen.
De nodige pictogrammen worden aangebracht op de locaties met vast cameratoezicht zodat de burger geïnformeerd is dat hij een bewaakte zone met lopend cameratoezicht betreedt. Daarnaast wordt aangifte van deze camera’s gedaan bij de overheid en politiediensten.
De gemeente is de houder van de opname en de gemaakte beelden en duidt in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen.
Het beleid voor cameratoezicht bevat de nodige afspraken en informatie en vervangt daarmee het register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
In het kader van het transparantiebeginsel dient het beleid rond cameratoezicht te worden gepubliceerd op de gemeentelijke website, samen met een plan waarop de locaties met vast cameratoezicht worden aangegeven. Daarnaast dienen de pictogrammen met de verplichte inlichtingen worden aangebracht.
Een gegevensbeschermingseffectbeoordeling dient te worden uitgevoerd en voorgelegd aan de functionaris gegevensbescherming voor advies.
Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), hierna “AVG”;
Wet van 5 augustus 1992 inzake wet op het politieambt
Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, de zgn. Camerawet, gewijzigd door de Wet van 21 maart 2018, en latere wijzigingen
Decreet lokaal bestuur
Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 28 mei 2018, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (en latere wijzigingen)
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende real-time beelden bekijken van bewakingscamera's in niet-besloten plaatsen, en latere wijzigingen;
Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 2 december 2018, en latere wijzigingen.
Omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (en latere wijzigingen)
Juridische nota nr. 2007.2 van 20 januari 2010 betreffende de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer
Richtlijnen en waarschuwing van de Vlaamse Toezichtscommissie dd. 4 november 2024 voor steden en gemeenten aangaande ANPR-camera’s en trajectcontroles
Raadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake goedkeuring bijlage 32 van het arbeidsreglement, inzake intern beleid camerabewaking en badges
Raadsbesluit van 10 oktober 2023 inzake Protocolovereenkomst in het kader van GAS-overtredingen sluikstorten vastgesteld via camera's: goedkeuring.
Raadsbesluit van 11 april 2023 inzake Raamcontract 'Levering, installatie en uitbreiding van het stedelijk camerabewakingssyteem en bijhorende data gerelateerde diensten' van de stad Kortrijk: goedkeuring deelname.
Raadsbesluit van 14 maart 2023 inzake Trajectcontroles en flitspaal: goedkeuren protocolovereenkomsten, overeenkomst kostenverdeling m.b.t. snelheidscamera en toetredingsakte opdrachtencentrales.
Raadsbesluit van 14 juni 2022 inzake Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - camera's en toegangscontrole: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Collegebesluit van 13 januari 2021 inzake Camerasignalisatieborden Imog
Raadsbesluit van 11 juni 2019 inzake gebruik dashcams door politiezone Mira - principiële goedkeuring.
Raadsbesluit van 5 september 2017 betreffende Plaatsing van camera’s op openbare wegen en plaatsen door de afvalintercommunale: verlenen advies en goedkeuren overeenkomst met de afvalintercommunale en de lokale politie inzake het plaatsen van verplaatsbare camera’s
Art.1: Positief advies te verlenen over de plaatsing en/of het (verder) gebruik van vaste bewakingscamera's op volgende locaties en dit conform het beleid over cameratoezicht:
Locatie |
Type plaats |
Type camera |
Inkomhal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Inkom trouwzaal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv fietsenstalling) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, hoort echter bij het bewaken van het Gemeentehuis |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv achterkant onthaal) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, hoort echter bij het bewaken van het Gemeentehuis |
Bewakingscamera |
Inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Middengang Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, kan echter ook voor publiek besloten plaats zijn (poort), hoort echter bij het bewaken van het Gemeentepunt |
Bewakingscamera |
Doorgang polyvalente en theaterzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Bringme box inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Art.2: het hierna vermelde beleid over cameratoezicht goed te keuren:
Beleid cameratoezicht
Wettelijk kader
Begrippen en definities
In het beleid wordt verstaan onder:
Toepassingsgebied
§1 Onderstaand beleid is van toepassing op alle vaste, tijdelijk vaste en intelligente camera’s geplaatst in de openbare ruimte (openbaar domein en vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen) van de gemeente, én waarvoor de gemeente verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de Wet gegevensbescherming.
§2 Het beleid is niet van toepassing op de vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s waarvoor de Politiezone Mira verwerkingsverantwoordelijke is, en die de regels van de Wet op het Politieambt volgen.
§3 Het is evenmin van toepassing op camera’s die geen persoonsgegevens verwerken, omdat ze onvoldoende scherpe beelden maken om personen of voertuigen te identificeren (bijvoorbeeld om de bezetting op een parking te tellen).
Doel van de verwerking van beelden
§1 De verwerking van beelden omvat één of meerdere van volgende doelstellingen:
§2 De gemeente consulteert de beelden enkel reactief, dat wil zeggen na de concrete vaststelling of melding van overlast, of op vraag van de politiediensten. De gemeente gebruikt de beelden niet voor surveillance, of het proactief speuren naar mogelijke inbreuken die op de gemaakte beelden zouden vastgelegd zijn.
Locaties van de camera’s
§1 Bewakingscamera’s kunnen op niet-besloten plaatsen over het gehele grondgebied van Anzegem en in de publieke gebouwen van de verwerkingsverantwoordelijke ingezet worden waar misdrijven tegen personen of goederen kunnen worden verwacht, of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet, of inbreuken op de naleving van gemeentelijke reglementen of de openbare orde.
§2 ANPR-camera’s kunnen worden geplaatst waar er eventuele inbreuken op de verkeersborden C3 of F103 kunnen plaatsvinden.
§3 Mobiele camera’s en flitspalen kunnen worden geplaatst waar er een verhoogd risico is op verkeersongevallen door snelheidsovertredingen.
§4 Mobiele camera’s kunnen worden geplaatst t.h.v. glasbollen of andere collectieve afvalinzamelpunten en sluikstortgevoelige locaties.
§5 De plaatsen en de doelstellingen van camera’s worden vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen, dit mede advies van de politiediensten en gemeenteraad (waar nodig) en wordt regelmatig geëvalueerd en herbekeken op basis van de actuele noden.
§6 De lijst met locaties van de vaste camera’s zijn raadpleegbaar op de website van de gemeente (https://www.anzegem.be/cameras) en worden bijgehouden in een intern cameraregister.
§7 Aan de plaatsing van een camera gaat steeds een grondig onderzoek vooraf om na te gaan of camerabewaking het meest geschikte middel is om de vooropgestelde doelen te bereiken.
§8 Bij toevoeging van nieuwe locaties zal de gemeenteraad hiervan in kennis worden gesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van beelden
§1 De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over personen die zich begeven in de onmiddellijke omgeving van de camera’s. Personen binnen het bereik van de camera's komen herkenbaar in beeld.
§2 Er wordt op toegezien dat de camera’s niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verwerkingsverantwoordelijke niet zelf de gegevens verwerkt (in de praktijk: een private eigendom), tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verwerkingsverantwoordelijke van de betrokken plaats.
§3 De verantwoordelijke voor de verwerking waakt erover dat de bewakingscamera’s worden aangewend conform de gestelde doelen. Indien er geen noodzaak en/of toestemming is om beelden te maken van een plaats waarvan de gemeente geen verwerkingsverantwoordelijke is, zullen de beelden van deze plaatsen vervaagd of afgedekt worden.
Soorten van gegevens
§1 De verwerking van beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn en/of dat nummerplaten leesbaar zijn.
§2 De camera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de ‘filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand’.
§3 Elk heimelijk gebruik van camera’s wordt uitgesloten.
Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
§1 Het lokaal bestuur is verwerkingsverantwoordelijke voor alle vaste, tijdelijk vaste en intelligente camera’s geplaatst in de openbare ruimte (openbaar domein en vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen) van de gemeente en waarvoor het lokaal bestuur bevoegd is.
§2 De beelden waarvoor het lokaal bestuur verwerkingsverantwoordelijk is, worden opgeslagen op een (aparte) server, in een beveiligd lokaal. Ook kunnen er realtime beelden worden gemaakt.
§3 De camera's kunnen 24/7 functioneren. Elke beweging wordt waargenomen.
§4 De beelden bevatten een aanduiding van de datum en de tijd.
§5 De beelden en de gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
§6 Het gebruik van de camera's gebeurt in toepassing van het K.B. van 8.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera's (gewijzigd door het K.B. van 2.12.2018). §7 De gemeente beschikt over een register met de beeldverwerkingsactiviteiten.
Toegang tot de beelden
§1 Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
§2 De gemeente neemt passende technische en organisatorische maatregelen tot beveiliging van de persoonsgegevens verwerkt door de bewakingscamera’s en waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem of de beelden.
§3 Bij langdurige afwezigheid van een van de personen die onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke toegang heeft tot de beelden of bij hoogdringendheid of noodzaak kan het college van burgemeester en schepenen een vervanger aanduiden voor (een van) de gemachtigde personen.
§4 In het geval van een onderzoek naar overlast, kunnen de gemachtigde personen onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke de verkregen gegevens enkel doorgeven aan de politie of andere gemachtigden voor het opmaken van een bestuurlijk verslag voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving.
Gebruik digitale opname door politie
§1 De politie kan de beelden en gegevens gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, omschreven in artikel 4 van onderhavig beleid.
§2 Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden ingeval van een onderzoek in het kader van de doeleinden omschreven in artikel 4 van huidig beleid, door de persoon die onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke toegang heeft tot de beelden.
Verbanden met andere persoonsregistraties
§1 De verwerking van beelden heeft geen verbanden met andere persoonsregistraties.
§2 Enkel ANPR bewakingscamera’s kunnen gekoppeld zijn aan registers of bestanden van persoonsgegevens met het oog op de automatische nummerplaatherkenning, mits deze registers of bestanden verwerkt worden met inachtneming van de regelgeving met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en er een machtiging is voor verleend.
Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
§1Ingeval van een onderzoek in het kader van de doeleinden omschreven in artikel 4 van huidig beleid kunnen de personen die hiertoe aangeduid zijn door het college van burgemeester en schepenen:
§2 In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) of een inbreuk op de milieuwetgeving kunnen gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen, externe deskundigen, eventuele GAS-vaststellers, lokale en gewestelijke handhavers, zwerfvuilhandhavers en sanctionerende ambtenaren.
Verbetering, aanvulling, verwijdering of vernietiging van de opgenomen gegevens
§1 Gemotiveerde verzoeken tot verbetering, aanvulling of verwijdering van beeldinformatie moeten schriftelijk worden gedaan. Dit verzoek moet gedateerd en ondertekend gericht worden aan de functionaris Gegevensbescherming (DPO) van de verwerkingsverantwoordelijke, via: ivc@anzegem.be of Heirbaan 73 8570 Anzegem.
§2 De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van één maand, tenzij de beelden als bewijs gebruikt worden en dit voor zolang dit noodzakelijk is.
§3 Alleen als gegevens noodzakelijk zijn voor het opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, of indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek, de gerechtelijke procedure of de GAS-procedure zijn afgerond.
§4 Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Informatieplicht
§1 De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogram) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. Het pictogram bevat alle wettelijk verplichte vermeldingen.
Op de vermelde website van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen de betrokken personen alle informatie over de beeldverwerking raadplegen.
§2 Bij cameratoezicht door middel van camera's voor automatische nummerplaatherkenning, wordt de vermelding "ANPR" in duidelijk zichtbare zwarte hoofdletters toegevoegd op het pictogram, aan de binnenkant van de tekening van de bewakingscamera.
§3 Op de vermelde website van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen de betrokken personen alle informatie over de beeldverwerking raadplegen, alsook een overzicht van de vaste camera’s. Mobiele camera's worden geregeld verplaatst kunnen om die reden niet worden vermeld.
Inzagerecht
§1 Iedere gefilmde persoon en/of diens wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd bij minderjarige kinderen, bewindvoerder, persoon met volmacht of advocaat), heeft een recht van toegang tot de beelden, indien de beelden ook daadwerkelijk zijn opgenomen. Om het recht van toegang uit te oefenen moet een gedateerd en ondertekend schriftelijk verzoek gericht worden aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek wordt gericht aan de Functionaris Gegevensbescherming (DPO) van de verwerkingsverantwoordelijke, via: ivc@anzegem.be of Heirbaan 73 8570 Anzegem.
In dit verzoek wordt omschreven waarom de toegang tot de beelden gevraagd wordt. Daarnaast moet het verzoek voldoende gedetailleerde informatie bevatten om de betrokken beelden precies te kunnen lokaliseren.
§2 De verwerkingsverantwoordelijke kan het verzoek tot toegang inwilligen door aan de gefilmde persoon de beelden waarop hij of zij voorkomt te laten bekijken, zonder hem of haar een kopie van gegevens te verstrekken, teneinde te waarborgen:
§3 Het recht op toegang kan beperkt worden in functie van de bescherming van de rechten en vrijheden van derden en/ of in functie van de bescherming van de openbare veiligheid.
§4 De verantwoordelijke voor de verwerking beantwoordt het verzoek binnen een redelijke termijn en ten laatste binnen de 30 dagen.
Inwerkingtreding
Dit beleid treedt in werking de dag van goedkeuring door de gemeenteraad. De beslissing tot plaatsing van camera’s wordt meegedeeld aan de bevoegde diensten (via www.aangiftecamera.be).
Diverse gewezen en ook huidige raadsleden voldoen aan de voorwaarden om de eretitel van hun mandaat te ontvangen. De gemeenteraad kent de eretitels toe. Evenwel voor de raadsleden die op heden nog een mandaat uitoefenen, mag de eretitel niet gevoerd worden.
Een aftredend gemeenteraadslid, dat zijn mandaat in de gemeente Anzegem heeft uitgeoefend en wiens gedrag onberispelijk is geweest, kan door de gemeenteraad gemachtigd worden om de eretitel van gemeenteraadslid te voeren.
De gemeenteraad keurde op 11 maart ll. het reglement terzake goed.
De mandatarissen die aan deze voorwaarden voldoen, werden allen aangeschreven en de kans geboden om de eretitel van zijn/haar mandaat aan te vragen.
Volgende mandatarissen gingen in op de vraag en gaan akkoord om de procedure te voeren strekkende tot het toekennen van de eretitel van het mandaat:
(in alfabetische volgorde):
Davy Demets, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024 en verder
Yannick Ducatteeuw, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024 en verder
schepen van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
Stephan Titeca, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024
Jeremie Vaneeckhout, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024 en verder
schepen van 2 januari 2013 tot 11 juni 2019
Alle voormelde personen zijn bijzonder verdienstelijk (geweest) en zijn van onberispelijk gedrag, waarvan getuige het blanco uittreksel strafregister
Het reglement opgemaakt door de gemeenteraad van 11 maart ll. geeft aan dat de titel weliswaar kan toegekend worden maar niet mag gevoerd worden zolang het mandaat van gemeenteraadslid nog wordt uitgeoefend.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2025 houdende vaststelling van de voorwaarden voor het bekomen van het mandaat
Art.1: Aan volgende (gewezen) mandatarissen wordt de eretitel van zijn/haar mandaat toegekend:
Davy Demets, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024 en verder
ontvangt de eretitel van gemeenteraadslid.
Yannick Ducatteeuw, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot 5 december 2024 en verder
schepen van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
ontvangt de eretitel van gemeenteraadslid en schepen
Stephan Titeca, gemeenteraadslid van 2 januari 2013 tot en met 5 december 2024
ontvangt de eretitel van gemeenteraadslid.
Jeremie Vaneeckhout, gemeenteraadslid van 2 januari 2023 tot 5 december 2024 en verder
schepen van 2 januari 2013 tot 11 juni 2019
ontvangt de eretitel van gemeenteraadslid en schepen
Art.2: De eretitel van gemeenteraadslid/schepen mag niet worden gevoerd:
1° gedurende de periode dat het mandaat van burgemeester, schepen, gemeenteraadslid of lid van de raad van het OCMW of BCSD nog wordt uitgeoefend;
2° door een door de provincie,gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon.
Als na de toekenning van de eretitel de mandatarissen, vermeld in dit besluit, een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oplopen of erg onterende feitelijkheden begaan, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
EthiasCo, een coöperatieve vennootschap die op 27 december 2017 is opgericht en in 2022 omgevormd tot een besloten vennootschap, bezit 5% van de aandelen van Ethias NV, aandelen in de energiesector (4,05% van SOCOFE en 13,34% van VEH - Vlaamse Energie Holding), en 0,1% van Ethias Services.
Haar strategische opdracht en doelstellingen omvatten de verankering van haar deelneming in Ethias nv, alsook de verdere ontwikkeling van haar investeringen in de energiesector via deelnemingen in toonaangevende bedrijven in de sector hernieuwbare energie en waterbeheer, alsook in sociale en duurzaamheidsinitiatieven, voornamelijk in België.
Deze nieuwe investeringen betreffen Green4You, opgericht in 2021 in de vorm van een joint venture tussen Ethias nv, EthiasCo en Luminus, dat investeert in fotovoltaïsche panelen (FV) en warmtekrachtkoppelingsprojecten (WKK); het fonds I4B (Invest for Belgium), opgericht in 2019 door de FPIM, AG Insurance en Synatom, dat investeert in Belgische infrastructuur die stabiele en gegarandeerde kasstromen op lange termijn biedt in lijn met duurzame ontwikkeling; Storm Wind, een Vlaamse ontwikkelaar en beheerder van windparken die samen met de fondsen Tinc en Epico heeft geïnvesteerd in vier windparkprojecten in België ; Epico II, een door PMV beheerd investeringsfonds dat investeert in maatschappelijk verantwoorde infrastructuurprojecten op het vlak van energietransitie en Hamsterhuren (Cainus), een gespecialiseerd vastgoedinvesteringsfonds.
Met meer dan 1.500 aandeelhouders, het merendeel van de Belgische steden en gemeenten, OCMW's, politiezones en provincies, en een hele reeks overheidsinstellingen en (semi-)overheidsbedrijven, is het niet meer dan normaal dat EthiasCo zich in haar relaties met haar aandeelhouders richt op duurzaamheid, digitalisering en gebruiksgemak.
Het is in deze context dat EthiasCo aan de aandeelhouders voorstelt om de digitale wereld te betreden door hen een digitaal platform aan te bieden waarmee ze in real time toegang hebben tot de informatie die hen aanbelangt. Zo kunnen ze hun financiële participatie controleren en contactgegevens wijzigen.
Aan de gemeente Anzegem wordt gevraagd om een vertegenwoordiger naar de algemene vergaderingen van EthiasCo af te vaardigen.
De deelnemers zullen telkens digitaal kunnen deelnemen aan de vergaderingen (stemmingen) en dit via een digitaal platform.
De algemene vergadering staat ingepland op donderdag 12 juni 2025 met volgende agenda:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
De raad wordt verzocht de agenda goed te keuren en de gemeentelijk vertegenwoordiger te machtigen om de punten goed te keuren die op de agenda staan. Het gemeentebestuur beschikt over 4 aandelen.
Decreet Lokaal Bestuur
Collegebeslissing van 24 mei 2023 strekkende tot het aanstellen van een gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van EthiasCo en een administratief beheerder.
Art.1: Louis Degroote, schepen bevoegd voor Financiën en wonende Wortegemsesteenweg 47 - 8570 Anzegem, wordt aangesteld als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EthiasCo voor de duur van de huidige legislatuur.
Art.2:Kennis te nemen van de agendapunten voor de algemene vergadering van 12 juni a.s. en deze goed te keuren:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
De aangestelde vertegenwoordiger(s) krijgt het mandaat om deze agendapunten goed te keuren.
Art.3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van EthiasCo via e-mail: algemene.vergadering@ethias.be
De Gemeentelijke Holding NV was een Belgische holding opgericht in 1996 en waarvan alle Belgische gemeenten en provinciebesturen aandeelhouder zijn. De vennootschap heeft als doel het verwerven, behouden, beheren en vervreemden van deelnemingen in vennootschappen en andere rechtspersonen, zowel in België als in het buitenland. Op 7 december 2011 besliste een buitengewone algemene vergadering tot de ontbinding van de Gemeentelijke Holding. De vereffening is nog niet afgerond. Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 wijzigt de samenstelling van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV (in vereffening) waarvan de gemeente lid is.
Overeenkomstig de statuten moet de gemeente één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger afvaardigen voor de algemene vergaderingen.
De eerstvolgende algemene vergadering vindt plaats op woensdag 25 juni met volgende agenda:
1. bespreking werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2024
2. bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2024
3. bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2024 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2024
5. voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
6. stemming over de benoeming van de commissaris
7. vraagstelling
De raad kan de agendapunten goedkeuren en de aangestelde vertegenwoordiger(s) het mandaat daartoe verlenen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217, hoofdstuk 'Deel 3. Deelname in rechtspersonen en samenwerking', (Artikel 386. en volgende) De gemeenteraadsbeslissing van 5 december 2024 betreffende de installatie van de gemeenteraad.
Art. 1:
De volgende personen worden aangeduid om de gemeente in de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te vertegenwoordigen tot en met de installatievergadering van december 2030:
effectief: Louis Degroote, schepen bevoegd voor Financiën en wonende Wortegemsesteenweg 47 - 8570 Anzegem
plaatsvervanger: Petra Devos, schepen bevoegd voor administratieve organisatie en wonende Sint-Antoniusstraat 98 - 8570 Anzegem
Art. 2:
De onder artikel 1 verleende mandaten dienen te worden aanzien als een imperatief mandaat in die zin dat op de vergaderingen de aanwezige afgevaardigde van de gemeente - in voorkomend geval - zijn stemrecht zal uitoefenen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. Deze bepaling geldt inzonderheid voor de door de gemeenteraad genomen beslissingen in verband met de wijzigingen aan de statuten die voor de gemeenten bijkomende rechten of een vermindering van hun rechten inhouden.
Art. 3:
Het verleende mandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de afgevaardigde de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest. Indien de gemeenteraad het mandaat niet herroept wordt deze geacht te vervallen op de installatievergadering van december 2030.
Art.4:
de agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 met volgende agendapunten wordt goedgekeurd:
1. bespreking werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2024
2. bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2024
3. bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2024 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2024
5. voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
6. stemming over de benoeming van de commissaris
7. vraagstelling
De aangestelde vertegenwoordiger(s) krijgt het mandaat om deze agendapunten goed te keuren.
Naar aanleiding van het komende pensioen van de algemeen directeur, dient de rechtspositieregeling en bijlage 2 (Functiebeschrijvingen decretale graden) en bijlage 3 (Selectiecommissie en examenprogramma) met zicht op een vacantverklaring. Om de selectieprocedure zo vlot mogelijk te laten verlopen, worden enkele wijzigingen aangebracht.
Advies uitgebracht door het MAT op 6 juni 2025.
Advies op het vakbondsoverleg op 28 mei 2025.
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet
Arbeidsovereenkomstenwet
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Raadsbesluit van 11 februari 2025 inzake rechtspositieregeling (bijlagen 1 en 3): goedkeuring aanpassing.
Raadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake aanpassing rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassing.
Art.1: Volgende artikels in de rechtspositieregeling aan te passen als volgt:
Artikel 3.3.1.3.
De leden van de selectiecommissies respecteren de volgende gedragsregels en wettelijke voorschriften bij selecties:
1° onafhankelijkheid;
2° onpartijdigheid;
3° non-discriminatie op grond van zogenaamd ras of huidskleur, nationaliteit of etnische achtergrond, geslacht, seksuele geaardheid, geslachtsverandering, genderidentiteit of genderexpressie, zwangerschap/bevalling, moederschap, leeftijd, gezondheidstoestand, voorkomen, handicap, geloof of levensbeschouwing, burgerlijke staat, politieke overtuiging, zoals bepaald in de non-discriminatiewetgeving;
4° respect voor de vertrouwelijkheid van de gegevens van de kandidaten en voor hun private levenssfeer;
5° geheimhouding van de vragen en, als dat van toepassing is, respect voor de anonimiteit van de proeven;
6° verbod op belangenvermenging;
Bij familieverwantschap tot in de tweede derde graad tussen een lid van de selectiecommissie en een kandidaat, worden de passende maatregelen getroffen om de onpartijdigheid van de selectieprocedure te garanderen.Artikel 3.3.4.3.
De selectie voor de aanwerving in de functies van algemeen directeur en financieel directeur wordt gedeeltelijk of volledig uitbesteed aan een erkend extern selectiebureau. De selectie wordt uitgevoerd op basis van de selectiecriteria en met behulp van verschillende selectietechnieken. De selectiecriteria en selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving.
Art.2: Bijlage 2 van de rechtspositieregeling (Functiebeschrijvingen decretale graden) wordt aangepast zoals de bijlage opgenomen bij dit agendapunt.
Art.3: Bijlage 3 van de rechtspositieregeling (Selectiecommissie en examenprogramma) wordt aangepast zoals de bijlage opgenomen bij dit agendapunt.
Het College van Burgemeester en Schepenen nam kennis van de vraag tot eervol ontslag van de huidige algemeen Directeur, en dit vanaf de vroegst mogelijke pensioendatum. Met oog op de invulling van deze functie van algemeen directeur, wordt voorgesteld deze vacant te verklaren.
Sedert kort biedt de regelgeving meer flexibiliteit qua invulling van het selectieproces en de selectietechnieken.
Er wordt voorgesteld de functie zowel bij aanwerving als bij bevordering open te stellen.
In een vorig punt werd de rechtspositieregeling aangepast m.b.t. het vaststellen van de functiebeschrijving en het examenprogramma en de samenstelling van de selectiecommissie. De aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden werden al door de gemeenteraad van 11 februari ll. goedgekeurd.
Het is aangewezen om de organisatie van de selectieprocedure toe te wijzen aan Poolstok, waarmee de gemeente Anzegem een contract heeft. Poolstok maakt stelt voor om gebruik te maken van de expertise van Solvus via het raamcontract ‘PLSTK-2023/1 ‘SELECTIE VAN PERSONEEL 2024-2027’. Het samenwerkingsvoorstel met als dienstverlener Solvus via het raamcontract van Poolstok, dient goedgekeurd te worden.
De raad kan gebruik maken van de mogelijkheid voorzien in Artikel 168 decreet lokaal bestuur die bepaalt dat er kan dubbel gelopen worden en dit voor een periode van 6 maanden: “De gemeenteraad kan op zijn vroegst zes maanden voor de beëindiging van het ambt van de uittredende algemeen directeur een nieuwe algemeen directeur aanstellen.
De nieuwe algemeen directeur staat de uittredende algemeen directeur bij in de vervulling van zijn taken en de uitoefening van zijn bevoegdheden. Bij de beëindiging van het ambt van de uittredende algemeen directeur neemt de nieuwe algemeen directeur het ambt van algemeen directeur op. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de financieel directeur.”
Naast de selectieprocedure, dient ook de samenstelling van de selectiecommissie vastgelegd te worden.
Voorzien in meerjarenplan, wijziging 5, zoals goedgekeurd in de raden van 8 oktober 2024.
Krediet voorzien op de JBR 2025+2026/GBB_P&OG/0110-00/62X1000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017, artikel 40 §1, artikel 41 - 6° en artikel 167;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (B.S. 24 december 2007), inzonderheid artikel 8 §2, artikel 24 § 1, artikel 69 §1 en artikel 79 §1;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2009 houdende goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 25 augustus 2009, 27 april 2010, 14 september 2010 , 21 december 2010 en 22 december 2015;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 22 mei 2025 houdende de kennisneming van het ontslag van de Algemeen Directeur;
Besluit gemeenteraad van 8 oktober 2024 waarbij de nieuwe weddeschalen voor algemeen en financieel directeur vastgelegd werden
Besluit gemeenteraad van 10 juni 2025 inzake wijziging rechtspositieregeling en bijlage 2 (Functiebeschrijvingen decretale graden) en bijlage 3 (Selectiecommissie en examenprogramma)
Besluit gemeenteraad van 9 april 2024 inzake de personeelsformatie
Besluit gemeenteraad van 8 maart 2022 inzake het organogram
Besluit gemeenteraad van 29 maart 2018 inzake Goedkeuring functiebeschrijving en weddenschaal en Kennisname van rechtswege aanstelling algemeen directeur.
Besluit gemeenteraad van 12 april 2022 inzake toetreding tot Poolstok inzake personeelsbeleid
Besluit gemeenteraad van 22 december 2015 waarbij Sonja Nuyttens werd aangesteld als algemeen directeur van lokaal bestuur Anzegem vanaf 1 januari 2016
Ontslagbrief van de algemeen directeur van 22 mei 2025 waarin ze haar functie als algemeen directeur wenst neer te leggen
Besluit schepencollege van 5 juni 2025 waarin akte wordt genomen van de kennisgeving van de algemeen directeur over het neerleggen van de functie als algemeen directeur
Art.1: onder voorbehoud van aanvaarding ontslag wegens pensionering van de huidige algemeen directeur wordt de functie van Algemeen Directeur Lokaal Bestuur van Anzegem vacant verklaard als statutaire functie bij wijze van aanwerving en bevordering.
Art.2: te voorzien in een wervings- en/of bevorderingsreserve van drie jaar voor deze functie. De geldigheidsduur is verlengbaar voor zover de maximale geldigheidsduur van de wervingsreserve de termijn van vijf jaar niet overschrijdt. De duur van de wervingsreserve vangt aan vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van het eindrapport van de selectie.
Art.3: De selectieprocedure zal volledig worden uitbesteed aan een erkend extern selectiebureau via samenwerkingsovereenkomst 2025 55626 van Poolstok/Solvus zoals opgenomen in bijlage. De bekendmaking van de vacature wordt uitbesteed aan het extern selectiebureau.
- Intern worden de vast aangestelde statutaire personeelsleden, alsook de contractuele personeelsleden die beantwoorden aan de bevorderingscriteria op de hoogte gesteld van de vacature en functiebeschrijving per e-mail. Het personeelslid krijgt een ontvangstmelding van zijn/haar kandidatuur.
- Extern zal de vacature voor de functie van algemeen directeur zeker ook bekend gemaakt worden via de website van de gemeente en de gemeentelijke facebookpagina en de kanalen waarmee het selectiebureau samenwerkt. Hierbij wordt ten minste gepubliceerd via een online en een papieren kanaal.
Art.4: Bij de gelijktijdige toepassing van de aanwervings- en bevorderingsprocedure, worden de externe en de interne kandidaten onderworpen aan dezelfde selectieproeven. Schriftelijke kennisproeven met dezelfde inhoud worden op hetzelfde tijdstip afgenomen.
Art.5: De selectieprocedures toetsen de bekwaamheid of geschiktheid van de kandidaten en resulteren in een opsomming van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten. De meest geschikte kandidaat wordt gekozen op basis van een volledige vergelijking van de titels en verdiensten van alle kandidaten en een uitdrukkelijke motivering in overeenstemming met de bepalingen van de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991).
Art.6: De functiebeschrijving van algemeen directeur is goedgekeurd op de gemeenteraad van heden, 10 juni 2025, via bijlage 2 van de rechtspositieregeling.
Art.7: De algemene en de functiespecifieke selectievoorwaarden voor de statutaire functie van Algemeen directeur worden vastgesteld als volgt:
Algemene toelatingsvoorwaarden:
- Belg zijn;
- Een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie. Dit wordt getoetst aan de hand van een uittreksel uit het strafregister (model 1). Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden. Als daarop een ongunstige vermelding voorkomt, mag de kandidaat daarover een schriftelijke toelichting voorleggen;
- De burgerlijke en politieke rechten genieten;
- Medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie, in overeenstemming met de wetgeving betreffende het welzijn van het personeelslid bij de uitvoering van hun werk.
- Voldoen aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
Aanwervingsvoorwaarden voor kandidaten via de aanwervingsprocedure:
1) Houder zijn van een diploma of getuigschrift dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in een betrekking van niveau A: zie bijlage bij ministerieel besluit van 19 februari 2013 tot vaststelling van de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau ter uitvoering van artikel 11,§2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
2) Beschikken over minstens 2 jaar relevante beroepservaring in een beleidsmatige functie (bv. beleidsmedewerker, stafmedewerker, strategisch adviseur) in de publieke of privésector). Het hebben van leidinggevende ervaring is een pluspunt (leidinggevende capaciteiten worden oa grondig getest in het assessment). (kandidaten lichten hun ervaring toe in een motivatiebrief, te bewijzen aan de hand van het curriculum Vitae, de arbeidsovereenkomst met duidelijke taakomschrijving en/of een attest van de werkgever waaruit de ervaring blijkt en/of de functiebeschrijving zo mogelijk aangevuld met een benoemingsbesluit/arbeidsovereenkomst)
3) Slagen voor een selectieprocedure.
Aanwervingsvoorwaarden voor kandidaten via de bevorderingsprocedure:
1) Titularis zijn van een graad van niveau A of de graad van financieel directeur, minimum 4 jaar graadanciënniteit of 4 jaar anciënniteit als financieel directeur
2) Houder zijn van een diploma of getuigschrift dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in een betrekking van niveau A: zie bijlage bij ministerieel besluit van 19 februari 2013 tot vaststelling van de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau ter uitvoering van artikel 11,§2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
3) Slagen voor een selectieprocedure (gelijkwaardig als voor aanwerving)
4) Een gunstige evaluatie bekomen hebben voor de laatste periodieke evaluatie en zich niet in een verbetertraject bevinden.
Art.8: De selectiecommissie bestaat uit:
Art.9: De selectieprocedure voor de aanleg van een aanwervingsreserve van een algemeen directeur wordt goedgekeurd als volgt:
Deel 1: verkennend gesprek (eliminerend)
In het verkennend gesprek wordt ingegaan op de motivatie, een aantal belangrijke competenties, de kennis van en het inzicht in de werking van een lokaal bestuur, het inzicht in de functie en de inpasbaarheid in de organisatie (context). Het verkennend gesprek wordt afgenomen door de leden van de jury.
De behaalde punten van het verkennend gesprek tellen mee voor 20% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50% van de punten behalen om toegelaten te worden tot de schriftelijke proef.
Timing: Het verkennend gesprek zal doorgaan op 12 september (reservedag: 11 september) 2025 in het Gemeentepunt, Heirbaan 73 te 8570 Anzegem of het Gemeentehuis, De Vierschaar 1 - 8570 Anzegem (locatie wordt nog gecommuniceerd aan de kandidaten).
Deel 2: Schriftelijk gedeelte (eliminerend)
Tijdens het schriftelijk gedeelte werken de kandidaten één of meer functierelevante case(s) uit die verbonden zijn de functie-inhoud van algemeen directeur. Het schriftelijk gedeelte wordt fysiek afgenomen. Ter voorbereiding ontvangt de kandidaat vooraf relevante achtergrondinformatie, waaronder documenten en toepasselijke wetgeving. Deze informatie zal ook ter beschikking zijn tijdens de afname van de proef.
Het schriftelijk gedeelte is eliminerend. De behaalde punten tellen mee voor 50% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat minstens 50% van de punten behalen om toegelaten te worden tot het assessment center.
Timing: Het schriftelijk gedeelte vindt plaats op 22 september 2025 (van 18u tot 21u) in het Gemeentepunt, Heirbaan 73 te 8570 Anzegem.
Deel 3: Assessment Center / Test: management –en leiderschapscapaciteiten
Tijdens het assessment worden competenties getoetst die gelinkt zijn aan de functieomschrijving. Tijdens het assessment wordt de kandidaat beoordeeld door twee verschillende assessoren die daarvoor een geïntegreerde set van technieken gebruiken. Dit gedeelte resulteert in een beschrijvend rapport met een advies ‘niet geschikt’, ‘geschikt’ of ‘geschikt met aandachtspunten’. Het assessment is eliminerend: kandidaten dienen minstens een advies ‘geschikt met aandachtspunten’ te behalen om te worden toegelaten tot het mondeling gedeelte met presentatie
Timing: Het assessment center vindt plaats in de week van 6 en/of 13 oktober 2025 in het Kantoor van Solvus, Moutstraat 72, 9000 Gent.
Deel 4: Mondeling gedeelte met presentatie (eliminerend)
Voorafgaand het mondeling gedeelte bereidt de kandidaat ter plaatse een presentatie van een case (gerelateerd aan het schriftelijk gedeelte) voor. Deze presenteert de kandidaat aansluitend aan de selectiecommissie. Vervolgens stelt de selectiecommissie bijkomende vragen en vindt er een competentiegericht interview plaats. Tijdens dit interview wordt de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de vereisten van de functie getoetst.
Het mondeling gedeelte is eliminerend. De behaalde punten tellen mee voor 30% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat minstens 50% van de punten behalen.
Timing: Het mondeling gesprek zal doorgaan op 24 oktober (reserve dag: 21 oktober) 2025 in het Gemeentepunt, Heirbaan 73 te 8570 Anzegem.
Eindrangschikking
Op het totaal van de examengedeelten (verkennend gesprek, schriftelijk gedeelte en mondeling gedeelte) samen moeten kandidaten minstens 60% behalen om geslaagd te zijn in de selectieprocedure. De kandidaten moeten bovendien de beoordeling ‘geschikt’ krijgen op de test: management –en leiderschapscapaciteiten.
De selectiecommissie maakt voor elke selectietechniek een verslag op. Het verslag vermeldt per kandidaat het resultaat.
De selectiecommissie maakt bij de afsluiting van de selectieprocedure een eindverslag op met vermelding van de deelresultaten van de kandidaten en van hun eindresultaat.
Art.10: Er is conform Artikel 168 decreet lokaal bestuur voorzien in een dubbelloopperiode van 6 maanden voorafgaand aan het ontslag wegens pensionering van de huidige algemeen directeur.
Art.11: Het college van burgemeester en schepenen zal de beslissingen nemen betreffende het goedkeuren van de kandidaturen. Het eind PV zal worden vastgesteld door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in zitting van 9 mei 2017 het ontwerp en tracé van de wegenis van de verkaveling goed.
De akte die de overdracht regelt, wordt nu ter goedkeuring voorgelegd. De kavels A, B en C zoals aangeduid op het plan van 25 september 2020 van landmeter Bart Degezelle worden kosteloos overgedragen. Alle kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de overdrager.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de artikels, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
• De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
• Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de regels betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gemeenteraadsbeslissing van 9 mei 2017 houdende goedkeuring ontwerp en tracé van de wegenis van de verkaveling Kasterstraat.
Art.1: De akte van kosteloze overdracht wegenis verkaveling Stampkotmolenerf opgemaakt door notariskantoor BV "Stéphane SAEY, Wim TAELMAN, Lucas DEGANDT, geassocieerde notarissen", met zetel te 8540 Deerlijk, Harpstraat 17, goed te keuren.
Art.2: De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen toezicht op de gemeenten.
Aan het voormalige schoolgebouw (met kunstacademie) gelegen aan het Ommersheimplein zijn er verschillende balken met betonrot die structureel hersteld moeten worden. Daarnaast moet ook de originele belastingstoestand van een balk hersteld worden en zijn er beperkte metselwerken.
In het kader van de opdracht “Betonherstel oude school Vichte” werd een bestek met nr. 2025/704 opgesteld door de Aankoopdienst i.s.m. Studiebureau Vasseur bv, Ponteputstraat te 9870 Zulte.
Het betonrot zal aangepakt worden met een traditioneel betonherstel. In het gevelmetselwerk zullen thermische voegen aangebracht worden, en zal de corroderende wapening (die de verbinding vormt tussen twee verschillende delen metselwerk) vervangen worden. Er zullen ook aanpassingswerken gebeuren in de zone rond het schrijnwerk westgevel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 97.468,36 excl. btw of € 117.936,72 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2025/GBB_PAT/0820-00/2210000/ GEMEENTE/CBS/IP-PATG.
Gelet op de kostprijs van deze opdracht wordt voorgesteld om te onderzoeken of een alternatieve aanpak mbt het herstel of beveiligen van de muren hier mogelijk kan zijn. Daarom wordt voorgesteld om dit punt te verdagen naar de gemeenteraad van juli.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2025/GBB_PAT/0820-00/2210000/ GEMEENTE/CBS/IP-PATG.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 februari 2025 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de visumplichtige verrichtingen.
om dit agendapunt te verdagen naar de gemeenteraad van 8 juli a.s., dit om het college van burgemeester en schepenen de kans te geven een alternatieve en meer economische aanpak te onderzoeken.
In 2023 organiseerde de dienst Toerisme voor het eerst Proefbaar, een zomermarkt waarbij lokale ondernemers en streekproducten centraal stonden. Dit evenement werd een groot succes en trok ongeveer 1000 bezoekers. De combinatie van een sfeervolle locatie, een gevarieerd culinair aanbod en kwalitatieve animatie werd door zowel standhouders als bezoekers bijzonder positief onthaald.
Gezien dit succes organiseert de dienst Toerisme een tweede editie van Proefbaar op zaterdag 23 augustus 2025 op wijndomein Glaronne, van 10u tot 22u.
Concept en praktische uitwerking:
Standhouders & aanbod:
Animatie & beleving:
Financiële regeling:
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord met het voorstel van schepen Louis Degroote (fractie Samenéén) om het bier 'buikschuiver' niet te koop aan te bieden.
Art. 1: De tarieven van 100 euro voor het standgeld en 35 euro inschrijvingsgeld Paint&Sip op het zomerinitiatief Proefbaar 2025 van Dienst Toerisme - dat doorgaat op 23 augustus 2025 - goed te keuren. Er wordt geen 'Buikschuiver' te koop aangeboden.
Art. 2: Deze beslissing wordt met onmiddellijke ingang van kracht.
Art. 3: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht en bekendgemaakt zoals voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Westtoer werkt nauw samen met de gemeente op vlak van toerisme en recreatie. Deze samenwerking wordt vastgelegd in een meerjarige Samenwerkingsovereenkomst Toerisme en Recreatie. Een nieuwe overeenkomst 2026-2031 dient vanaf januari 2026 in te gaan.
Net als voorgaande jaren wordt hierin een bijdrage gevraagd van de gemeente. Dit bedrag omvat een basisbijdrage en een bijdrage aan de regionale bestemmingspool Leiestreek. Westtoer zal de eerste bijdrage gebruiken voor de personeelskost van het bestemmingsteam en de ondersteunende acties van de expertiseteams met o.a. het bijhouden van relevante aanbod- en vraaggegevens per gemeente en het ontsluiten ervan via de regionale trendrapporten, voor regiobrede onderzoeken, en voor regio-overstijgende marketinginitiatieven.
De basisbijdrage bedraagt jaarlijks 2029 euro (jaarlijks te indexeren met 2%).
De bijdrage in de regionale bestemmingspool Leiestreek bedraagt 4.285 euro (jaarlijks te indexeren met 2%). De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt verdubbeld door Westtoer apb.
Duur overeenkomst: 1 januari 2026 tot 31 december 2030 en daarna stilzwijgend verlengd tot en met 31 december 2031.
Voorgesteld wordt deze samenwerkingsovereenkomst opnieuw goed te keuren, gezien de gemeente ook de voorbije beleidsperiode al geëngageerd was in de regionale toeristisch-recreatieve werking van Toerisme Leiestreek vzw dmv haar lidmaatschap en de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Westtoer.
De basisbijdrage bedraagt jaarlijks 2.029 euro (jaarlijks te indexeren met 2%).
De bijdrage in de regionale bestemmingspool Leiestreek bedraagt 4.285 euro (jaarlijks te indexeren met 2%). Deze gemeentelijke bijdrage wordt verdubbeld door Westtoer apb.
In 2025 werd nog 5.396,94 euro betaald.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing GR dd 10/09/2019 Westtoer - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst
Art.1: zich verder te engageren in de regionale toeristisch-recreatieve werking voor de periode 2026-2030 (stilzwijgend te verlengen tot 2031) zoals voorgesteld door Westtoer (apb met rechtspersoonlijkheid voor toerisme en recreatie van de provincie West-Vlaanderen) en daartoe de samenwerkingsovereenkomst Toerisme en Recreatie te onderschrijven, zoals voorzien hierbij.
Tussen
Westtoer apb, Koning Albert I-laan 120, 8200 Brugge, vertegenwoordigd door Jurgen Vanlerberghe, voorzitter en Luc Abbeloos, algemeen directeur,
hierna genoemd Westtoer
en
Gemeente Anzegem, vertegenwoordigd door Pauline Van Marcke, burgemeester en Sonja Nuyttens, algemeen directeur,
hierna genoemd de gemeente / de gemeente Anzegem
wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1: Strategisch partnership
Westtoer en de gemeente Anzegem gaan een samenwerking aan met als doel de verdere ontwikkeling en de promotie van de toeristisch-recreatieve troeven van de gemeente Anzegem. Beide partners komen overeen om deze doelstelling te realiseren binnen het kader van de toeristische bestemming Leiestreek.
Artikel 2: Verbintenissen van Westtoer apb
Als autonoom provinciebedrijf verbinden we mensen rond toerisme en recreatie. We versterken met de toeristische sector de kwaliteit van leven in West-Vlaanderen op economisch, sociaal en ecologisch vlak. We zijn een motor voor de positieve kracht en ontwikkeling van toerisme en recreatie voor inwoners, bezoekers, ondernemers en andere organisaties. We maken werk van betekenisvol en verantwoord toerisme en creëren geluksmomenten voor iedereen met een hart voor West-Vlaanderen.
Westtoer stelt een bestemmingsteam ter beschikking voor de toeristische en recreatieve ontwikkeling van de bestemming Leiestreek. Daarnaast heeft Westtoer 4 expertiseteams (recreatie, toeristische ontwikkeling, marketing, kenniscentrum) die ook bestemmingsgericht werken.
2.1. Bestemmingsteam
Het bestemmingsteam Leiestreek bestaat uit één bestemmingsmanager, één bestemmingsmedewerker en één medewerker bestemmingsmarketing. Als er projecten zijn met externe financiering, dan wordt het team aangevuld met 1 of meerdere projectmanagers. De gemeente kan altijd een beroep doen op het advies en de ondersteuning van het bestemmingsteam.
Het team staat in voor volgende taken:
Westtoer en de gemeenten van de Leiestreek brengen middelen samen om de toeristisch-recreatieve ontwikkeling en promotie van de Leiestreek te financieren. Westtoer verdubbelt de middelen die vanuit de gemeentes ingebracht worden. Het bestemmingsteam van Westtoer staat in voor het beheer van de bestemmingspool in nauwe samenwerking met de gemeentes.
De strategische beleidsplannen per bestemming zijn de leidraad voor de verdere toeristische en recreatieve ontwikkeling van de bestemming. Deze plannen worden opgemaakt in nauw overleg met de gemeentes en met de relevante publieke en private toeristisch-recreatieve actoren. Het regionaal strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie per bestemming biedt de mogelijkheid om de strategische projecten van de gemeente op te nemen en in het algemene plan in te passen en omgekeerd.
2.2. Expertiseteams
Westtoer beschikt over 4 expertiseteams die bestemmingsgericht werken aan de verdere toeristisch-recreatieve ontwikkeling in West-Vlaanderen.
2.2.1 Recreatie
Westtoer neemt een voortouw in een continue ontwikkeling van West-Vlaanderen als recreatieve topbestemming voor fietsen en wandelen door:
- het ontwikkelen van nieuwe bovenlokale recreatieve producten voor fietsers en wandelaars en de bestaande netwerken en routes op topniveau te houden;
- het ontwikkelen van straffe belevingen langs de recreatieve producten in West-Vlaanderen;
- het versterken van de synergie tussen recreatie enerzijds en natuur en landschap anderzijds.
Westtoer heeft een aankoopcentrale voor de aankoop van picknickmeubilair waarvan de gemeente gebruik kan maken. Westtoer verleent aan de dienst voor toerisme van de gemeente een korting van 35% op de recreatieve publicaties van Westtoer en van 20% op de verzamelboxen (vol en leeg
2.2.2 Toeristische Ontwikkeling
Westtoer zet in op een verdere toeristische ontwikkeling van West-Vlaanderen door:
- het activeren van publieke en private spelers op vlak van bezoekerservaring en -tevredenheid in West-Vlaanderen;
- het inzetten op het verduurzamen van de toeristische sector in West-Vlaanderen met een ondersteuningsprogramma voor toeristische spelers;
- het begeleiden van toeristische spelers in West-Vlaanderen tot veerkrachtige ondernemingen.
Westtoer adviseert de gemeente inzake toeristisch-recreatieve initiatieven en projecten. Voor de beleidsplanning op vlak van toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de gemeente kan Westtoer begeleiding bieden bij het proces.
Westtoer organiseert inspiratie- of vormingssessies voor de medewerkers van de dienst voor toerisme van de gemeente.
2.2.3 Marketing
Westtoer zet in op het versterken van de bekendheid en het imago van diverse bestemmingen in West-Vlaanderen door:
- advies en ondersteuning voor de communicatiecampagne van de bestemming Leiestreek en van de gemeente Anzegem
- het realiseren van overkoepelende marketingcampagnes rond fietsen, wandelen en lekker eten en drinken via het merk Visit West-Vlaanderen;
- het ontwikkelen van performante digitale kanalen om de bestemmingen online te promoten;
- het promoten van duurzame adressen in West-Vlaanderen en het creëren van bewustzijn en betrokkenheid rond duurzaamheidsthema’s;
- het uitwerken van een nieuwe inclusieve doelgroepenbenadering.
Toeristisch relevante producten worden hiervoor verzameld in een databank waartoe de gemeente zelf toegang krijgt om gegevens te beheren. Alle content wordt via open data ter beschikking gesteld. Foto’s en video’s worden op een efficiënte manier beheerd en ontsloten via de mediabank.
2.2.4 Kenniscentrum
Westtoer engageert zich om relevante kennis op bestemmingsniveau bij te houden door:
- het verzamelen en ontsluiten van kerncijfers in de bestemmingen: trendrapporten en toerismemonitor;
- het realiseren van onderzoek naar bepaalde types bezoekers in de bestemmingen;
- het evalueren van grote evenementen en marketingacties in de bestemmingen;
- het ontwikkelen van een bestemmingsbarometer West-Vlaanderen met detail per bestemming en waar mogelijk gemeente;
- het opmeten en onderzoeken van het gebruik van de recreatieve netwerken voor fietsers en wandelaars;
- het in kaart brengen van de impact van toerisme op het klimaat.
Ten slotte is Westtoer bereid om inzake beleidsplanning en onderzoeksopdrachten, dataverzameling consultancyopdrachten uit te voeren voor de gemeente. Westtoer verleent een korting van 20% aan de gemeente op haar tarieven.
Artikel 3: Verbintenissen van de gemeente Anzegem
3.1. Participatie aan regionale overlegstructuren
Gemeente Anzegem vaardigt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger af voor de Algemene Vergadering en een bestuurder voor het bestuursorgaan van Toerisme Leiestreek vzw.
De gemeente duidt eveneens een afgevaardigde aan voor het ambtelijk overlegplatform tussen Westtoer en de diensten voor toerisme van de Leiestreek.
3.2. Samenwerking m.b.t. strategische beleidsplannen en bovenlokale initiatieven
De gemeente Anzegem zorgt voor de nodige input voor de opmaak van het strategisch beleidsplan voor de Leiestreek en participeert aan de verschillende overlegmomenten tijdens het planningsproces.
De gemeente Anzegem werkt mee aan bovenlokale initiatieven die door het bestemmingsteam opgezet worden:
Artikel 4: Gemeentelijke bijdrage
4.1. Basisbijdrage
De gemeente Anzegem levert een jaarlijkse bijdrage van € 2.029 voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. Westtoer neemt integraal de personeelskost van het bestemmingsteam voor haar rekening.
De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
4.2. Bijdrage aan de regionale bestemmingspool
De gemeente Anzegem draagt jaarlijks bij in de bestemmingspool Leiestreek voor een bedrag van € 4.285.
De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
Artikel 5: Duur van de overeenkomst
De overeenkomst gaat in op 1 januari 2026 en loopt tot 31 december 2030. De overeenkomst wordt na deze periode stilzwijgend verlengd voor 1 jaar tot 31 december 2031 behoudens schriftelijke opzegging van 1 van beide partijen ten laatste 6 maanden voor het einde van de overeenkomst.
Artikel 6: Evaluatie
Westtoer en de gemeente verbinden er zich toe om hun samenwerking geregeld te evalueren en indien nodig bij te sturen. In ieder geval wordt er op initiatief van de bestemmingsmanager van Westtoer een tussentijdse evaluatie voorzien na drie jaar (eind 2028-begin 2029) en een eindevaluatie in 2031.
Artikel 7: Geschillenregeling + toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing. De partijen zullen deze overeenkomst te goeder trouw uitvoeren. In geval van betwisting zullen zij zoeken naar een minnelijke schikking. Ernstige geschillen die zouden voortvloeien uit deze overeenkomst, zullen worden beslecht door de rechtbanken bevoegd over het grondgebied van de maatschappelijke zetel van Westtoer apb.
Artikel 8: Nietigheid
De nietigheid of onafdwingbaarheid van een bepaling uit deze overeenkomst zal op geen enkele wijze de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen uit deze overeenkomst aantasten. In geval een bepaling voor nietigheid of onafdwingbaarheid wordt gehouden, zullen de partijen deze bepaling vervangen door een andere geldige en afdwingbare bepaling die het meest de intenties van de partijen benadert.
Opgemaakt te Brugge op 14/05/2025 in twee exemplaren waarvan elk van de partijen erkent een exemplaar te hebben ontvangen
Art.2: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de hogere overheid in het kader van het administratief toezicht.
De gebruikersovereenkomsten voor de jeugdverenigingen waren geldig voor de vorige legislatuur. In de nieuwe gebruiksovereenkomsten zijn de volgende artikelen opgenomen:
Deze gebruiksovereenkomsten hebben betrekking op jeugdwerkinfrastructuur zonder gedeeld gebruik , voor de jeugdvereniging Vinje wordt naderhand nav de effectieve ingebruikname nog een aangepaste versie ontwikkeld.
De vernieuwde gebruiksovereenkomsten werden goedgekeurd op de Algemene Vergadering van de jeugdraad op 23 maart 2025.
In het dossier steekt het vernieuwde model van gebruiksovereenkomsten.De onderdelen 'veiligheid' en 'sancties bij slecht onderhoud' zijn explicieter dan voorheen en in een afzonderlijke en leesbaarder rubriek opgenomen. De andere rubrieken werden enigszins geherformuleerd zonder fundamenteel aan de inhoud ervan te raken.
De gemeenteraad wordt gevraagd hieraan zijn goedkeuring te hechten.
Financiële impact: Ja/Neen
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
Raming (in EUR): /
Jaarbudgetrekening:/
Het decreet lokaal bestuur van 22 maart 2017 en latere wijzigingen
De cultuurpactwet van 16 juli 1973 en latere wijzigingen
De gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2019 betreffende het goedkeuren van de vorige gebruiksovereenkomsten.
De gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2023 houdende goedkeuring aanpassing gemeenteraadsbesluit van 23 april 2019 omtrent sleutelbeheer van de jeugdlokalen
Art.1: de vernieuwde gebruiksovereenkomsten voor de jeugdlokalen goed te keuren waarvan een ontwerp in bijlage.
Gebruiksovereenkomst jeugdwerkinfrastructuur
Overeenkomst afgesloten tussen
Enerzijds het gemeentebestuur van Anzegem, vertegenwoordigd door [naam voorzitter gemeenteraad], voorzitter, en [naam algemeen directeur], algemeen directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van [datum gemeenteraad].
Anderzijds de huidige verantwoordelijke leiding van [naam jeugdwerkinitiatief], hierna de gebruiker genoemd.
Beide partijen komen het volgende overeen betreffende de inrichting van de gemeentelijke eigendom, gelegen te [adresgegevens jeugdwerkinfrastructuur] dat ter beschikking wordt gesteld aan [naam jeugdwerkinitiatief].
ARTIKEL 1 – DUUR VAN DE OVEREENKOMST
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de huidige legislatuur.
Wanneer een nieuwe vereniging is opgericht, kan deze een terbeschikkingstelling vragen van de huidige lokalen.
Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van zes maanden vooraf
ARTIKEL 2 – VERPLICHTINGEN VAN DE GEBRUIKER
2.1. - Gebruik van de infrastructuur
De verantwoordelijke leiding moet het gebouw in de bestaande staat bewaren, met uitzondering van normale slijtage. De normale slijtage zoals bijvoorbeeld schilderwerken vallen niet onder dit artikel.
De lokalen mogen enkel gebruikt worden onder toezicht van minstens één actieve leidinggevende. Onderverhuur en privé-feesten zijn niet toegestaan.
2.2. - Overnachtingen
Overnachtingen voor leden en leiding zijn toegestaan mits de aanvraag twee maanden op voorhand bij de Jeugddienst wordt ingediend. Het college van burgemeester en schepenen die voorafgaandelijk het advies van de Jeugddienst en jeugdraad inwint, geeft toelating.
De overnachting kan enkel goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen nadat er voldaan is aan de zesjaarlijkse brandweercontrole en er een akkoord is om te overnachten in de accommodatie.
Overnachtingen door derden zijn ten strengste verboden.
2.3. - Onderhoudsverplichtingen
Alle werken m.b.t. dakwerken, muren en het periodiek onderhoud van goten zijn ten laste van gemeente Anzegem.
Alle werken m.b.t. elektriciteit voor het onderhoud en de herstellingen zijn ten laste van gemeente Anzegem. De schade door onzorgvuldig gebruik zijn ten laste van de gebruiker.
Alle werken m.b.t. de wettelijke controles zijn ten laste van de gemeente Anzegem. De gebruiker is verplicht om alle door de gemeente aangebrachte veiligheidsapparaten te respecteren en de bijbehorende instructies op te volgen
Alle werken m.b.t. de sanitaire voorzieningen staat de gemeente in voor herstellingen aan de basisvoorzieningen op voorwaarde dat het gaat om gebruikersslijtage. De schade door vandalisme wordt doorgerekend aan de gebruiker. Herstellingen als gevolg van vandalisme worden doorgerekend aan de gebruiker.
Gemeente Anzegem zorgt voor een basis verwarmingsinstallatie en voert noodzakelijke herstellingen of vervangingen uit. De gebruiker voert zelf geen herstellingen uit.
De gebruiker staat in voor de uitvoering van schilderwerken. Het materiaal wordt door gemeente Anzegem voorzien na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Gemeente Anzegem herstelt normale slijtage aan de sloten en de klinken. Schade door vandalisme wordt doorgerekend aan de gebruiker.
Gemeente Anzegem onderhoudt het gras en de begroeiing van de buitenomgeving. De gebruiker is verantwoordelijk voor netheid en afvalbeheer.
De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de netheid van de lokalen. De gebruiker staat in voor regelmatige schoonmaak, met mogelijke beloning via subsidies.
Het regelmatig oliën van het binnen- en buitenschrijnwerk van de ramen zijn ten laste van gemeente Anzegem
2.4. – Veiligheid
Brandveiligheid
In geval van nood moet het gebouw zo snel mogelijk ontruimd kunnen worden. Daarom moeten vluchtwegen altijd gesignaleerd zijn en duidelijk zichtbaar blijven.
• Voor de deuren of voor de vluchtwegen mag er niets geplaatst worden: geen afval, geen meubilair, …
• De pictogrammen of andere vormen van signalisatie mogen niet verwijderd, beschadigd of bedekt worden.
Smeulende of hete afvalresten mogen niet in de vuilbak gegooid worden.
Brandblustoestellen mogen alleen gebruikt worden om brandjes te blussen. Binnen de 24 uur nadat ze gebruikt werden, moet gemeente Anzegem verwittigd worden.
In geval van brand moet de brandweer verwittigd worden, zelfs als de brand geblust lijkt: de brandweer gaat na of er geen smeulende resten achterbleven, of alles voldoende veilig is, …
Roken en vapen in de lokalen is niet toegestaan.
Open vlammen in de lokalen zijn niet toegestaan (vb. barbecue mag alleen buiten).
Frituren moet altijd buiten gebeuren.
Gas en elektriciteit
Aan de elektrische installaties mag er niets veranderd worden: geen leidingen of kabels bijleggen, geen bijkomende stopcontacten installeren, geen enkele technische verandering uitvoeren in zekeringskasten, geen stopcontacten vervangen of bijplaatsen, …
Er mogen geen elektrische toestellen gebruikt worden die niet in goede staat zijn.
Gasflessen moeten buiten op een vaste plaats in de gasflessenopslagplaats gestockeerd worden. Er mogen maar het aantal gasflessen opgeslagen worden die in de opslagplaats kunnen gestockeerd worden. Tijdens het gebruik mogen er binnen in het jeugdlokaal maximum twee gasflessen aanwezig en aangesloten zijn.
Kooktoestellen mogen enkel in de daarvoor voorziene ruimte gebruikt worden.
Verlichtingsarmaturen mogen zowel binnen als buiten niet vervangen of bijgeplaatst worden: geen nieuwe spots plaatsen, geen schakelaars vervangen, …
Bij een vermoeden van een gaslek moeten de lokalen onmiddellijk ontruimd worden en dient de brandweer en de gemeente Anzegem verwittigd te worden.
Versiering
Permanente aankleding (= aankleding die langer gebruikt wordt dan 1 activiteit) bv gordijnen moet bestaan uit brandvertragend materiaal.
Versiering zoals doeken moeten minstens één meter van elektrische bronnen verwijderd zijn.
Het lokaal moet ten allen tijde in de oorspronkelijke staat kunnen hersteld worden.
Giftige producten
De hoeveelheid aanwezige giftige producten moet tot het uiterste minimum beperkt worden (vb. ontvetters, methanol, white spirit, bleekwater, ontstopper, …).
De producten moeten in de originele verpakking en buiten het bereik van kinderen bewaard worden.
In geval van inname moeten onmiddellijk de ouders en het antigifcentrum (070 245 245) gebeld worden. In ernstige gevallen dient uiteraard eerst het noodnummer 101 of 112 gebeld te worden.
Bij het verlaten van de lokalen:
Elektrische apparatuur en verwarming uitschakelen.
Gebruikte propaanflessen dichtdraaien en buiten plaatsen in de gasflessenopslagplaats.
Lichten doven.
Ramen en deuren sluiten.
Geen waardevolle voorwerpen in het zicht laten liggen.
2.5. - Meldingsplicht
De gebruiker dient het lokaal te onderhouden als een goede huisvader.
Herstellingen of defecten moeten onmiddellijk worden gemeld via het meldingssysteem van gemeente Anzegem.
2.6. Verzekeringen en aansprakelijkheid
Gemeente Anzegem verzekert het gebouw tegen brand-, water- en stormschade mits naleving van de veiligheidsvoorschriften door de gebruiker.
De gebruiker moet een eigen verzekering afsluiten voor inboedel, lichamelijke letsels en aansprakelijkheid tegenover derden.
Schade door de gebruiker wordt verhaald op de verantwoordelijken.
Diefstal en vandalisme moeten onmiddellijk gemeld worden aan de Jeugddienst.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan gemeente Anzegem in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
Gemeente Anzegem verbindt zich ertoe om de brandveiligheid te waarborgen in de lokalen door een zesjaarlijkse controle te laten uitvoeren door de brandweer. Als gebruiker heb je de plicht om de instructies uit het brandweerverslag en de gebruiksovereenkomst op te volgen.
ARTIKEL 3 - GEBRUIKERSKOSTEN
Er wordt geen huur aangerekend; de gebruiker onderhoudt de lokalen als een goede huisvader.
Gemeente Anzegem staat in voor aanleg van nutsvoorzieningen nl. water, elektriciteit en verwarming; de gebruiker betaalt de verbruikskosten. De eventuele aanleg van een distributieaansluiting is ten laste van de gebruiker.
De gebruiker geeft maandelijks de meterstanden door aan de Jeugddienst. Wanneer de gebruiker dit niet doorgeeft aan de Jeugddienst, staat de gebruiker zelf in voor de opvolging van de meterstanden.
ARTIKEL 4 - TOEGANKELIJKHEID, NALEVING EN CONTROLE
De toegang en de doorgangen in het gebouw moeten steeds vrij blijven.
De gebruiker is verantwoordelijk voor naleving van de voorwaarden.
Gemeente Anzegem en de Jeugddienst hebben te allen tijde toegang tot de lokalen voor controle of herstellingswerken.
Van alle lokalen moet een sleutel op de Jeugddienst aanwezig zijn. Extra sleutels zijn ten laste van de gebruiker. Indien het gaat over beveiligde sleutels, moet de gebruiker dit aanvragen via een melding bij gemeente Anzegem en wordt de reële kost voor het bijmaken van de sleutel(s) gefactureerd aan de vereniging.
ARTIKEL 5 - SANCTIES BIJ SLECHT ONDERHOUD
Indien de lokalen niet onderhouden worden en niet als een goede huisvader beheerd worden of veiligheidsmaatregelen worden niet toegepast, wat leidt tot onveilige of ongezonde omstandigheden, kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot tijdelijke of permanente sluiting van de lokalen. Dit gebeurt na vaststelling van gebreken en een schriftelijke verwittiging aan de gebruiker, met een redelijke termijn (bepaald door het college van burgemeester en schepenen) om de situatie te herstellen. Indien hieraan niet wordt voldaan, behoudt gemeente Anzegem zich het recht voor om verdere maatregelen te nemen.
ARTIKEL 6 - SLOTBEPALINGEN
De namen en adressen van minimaal vijf verantwoordelijke leidinggevenden, samen met hun ondertekende schriftelijke verbintenis, worden bewaard bij de Jeugddienst.
Jaarlijks wordt de info over de eindverantwoordelijken doorgegeven aan de Jeugddienst.
Wijzigingen of aanvullingen dienen schriftelijk te gebeuren en door beide partijen goedgekeurd te worden.
In drievoud opgemaakt te Anzegem op [datum gemeenteraad] en na lezing door beide partijen ondertekend.
Partij enerzijds Namens het gemeentebestuur
Algemeen directeur Voorzitter gemeenteraad [naam algemeen directeur] [naam voorzitter gemeenteraad]
Partij anderzijds Namens [naam jeugdvereniging]
De huidige verantwoordelijke leiding
Art.2: De vernieuwde gebruiksovereenkomsten zullen gelden voor de duur van de huidige legislatuur.
Decreet Lokaal Bestuur
Volgende resolutie te onderschrijven en ondersteunen:
De laatste week werden wij door verschillende inwoners gevraagd hoe het mogelijk is dat onze gemeente toelaat dat een openbare parking (gelegen op de hoek Kerkstraat-Buyckstraat) gedurende een klein jaar volledig wordt ingenomen voor het deponeren van vuilnis, WC, containers met afval die maanden blijven staan, materialen en bouwstoffen, enz… (Zie foto’s).
Daarenboven worden er onverantwoord stukken afval en bouwstoffen tegen de gevel van de woning geplaatst. Het geheel geeft een troosteloze blik voor alle voorbijgangers en omwonenden.
Als raadslid kunnen wij die toestand bevestigen.
Op 2 juni bracht men ons ter kennis dat bovenaaan de Buyckstraat rechts gezien richting Kerkstraat door de aannemer van de werken aan de Kerkstraat 25 sedert verleden week verschillende grote zakken afval werden gedeponeerd zodat het voetpad volledig versperd was en de voetgangers verplicht werden op de openbare weg te gaan wat zeer gevaarlijk is. Er was nergens signalisatie geplaatst.
Na kennisgeving per mail aan AD werd de Politie ingelicht. ’s Anderendaags werden de grote zakken vuilnis van het voetpad verwijderd en verplaatst naar de parking.
Volgende voorstellen worden ter beslissing voorgelegd:
- Het college te gelasten met het instellen van een onderzoek naar deze misgelopen situatie
- Het college te gelasten om aan de gemeenteraad een antwoord te willen bezorgen op onderstaande vragen.
Art.1: geen verder onderzoek in te stellen naar deze situatie.
Art.2: Het college te gelasten om aan de gemeenteraad een antwoord te willen bezorgen op bovenvermelde vragen.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
kennis te nemen van de mondelinge vragen gesteld door de raadsleden. Deze worden opgenomen in het audioverslag. De vragen die niet onmiddellijk of slechts deels konden beantwoord worden, worden binnen de gestelde termijn schriftelijk beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 10/06/2025 om 21:18.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Pauline Everaert
Waarnemend algemeen directeur
Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter