De gemeente Anzegem neemt diverse initiatieven om vandalisme, diefstal, sluikstorten en onveilige verkeerssituaties te voorkomen of aan te pakken, waaronder het gebruik van cameratoezicht. Het inzetten van vaste en verplaatsbare bewakingscamera's op verschillende locaties op het grondgebied van de gemeente, is een hulpmiddel om op een objectieve manier waarnemingen van overlastproblemen te doen, mogelijke problemen preventief aan te pakken en slachtoffers of getuigen op te sporen. Cameratoezicht is ook een afschrikmiddel voor potentiële daders.
Het doel van de waarnemingen die voortvloeien uit het cameratoezicht is om objectieve vaststellingen te kunnen doen bij overlastproblemen en een bijkomend hulpmiddel te hebben voor de handhaving van de openbare orde naast de andere initiatieven
De inzet van camera’s is aan strenge regels gebonden. De voorwaarden voor niet-politioneel cameratoezicht in de openbare ruimte – aangeduid als ‘in niet-besloten plaatsen*’ – zijn omschreven in de camerawet van 21 maart 2007 (gewijzigd door de wet van 21/03/2018). Daarnaast zijn ook de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) van toepassing en de bijhorende Wet op de verwerking van persoonsgegevens van 30/07/2018.
De voornaamste verplichtingen bij het gebruik van cameratoezicht zijn:
Afspraken over hoe het cameratoezicht gebruikt mag worden, wie toegang kan hebben tot de beelden en hoe die toegang verkregen kan worden (voor de camera’s waarvoor het lokaal bestuur bevoegd is), worden bij voorkeur schriftelijk vastgelegd in een reglement of beleid. Voor het vaststellen van dit reglement of beleid in de gemeenteraad bevoegd.
Heden wordt cameratoezicht ingezet op volgende locaties in Anzegem:
Locatie |
Type camera |
Inkomhal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Inkom trouwzaal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv achterkant onthaal) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv fietsenstalling) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Middengang Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Doorgang polyvalente en theaterzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Bringme box inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Bewakingscamera |
Raadzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
Tracking camera’s |
N36 – SNC: Oostdorp 43,46 |
Flitspaal |
Waregemstraat 2 |
Flitspaal |
N382 Statiestraat van kilometerpunt 1,991 tot 2,780 |
ANPR-camera |
N382 Bevrijdingslaan van kilometerpunt 0,056 tot 0,6 |
ANPR-camera |
N36 Peter Benoitstraat van kilometerpunt 36,775 tot 37,312 |
ANPR-camera |
Thv glasbollen of andere collectieve afvalinzamelpunten en sluikstortgevoelige locaties op het openbaar domein Groot-Anzegem |
Mobiele camera’s van Imog |
Thv locaties met verhoogd risico op verkeersongevallen door snelheidsovertredingen op het openbaar domein Groot-Anzegem |
Mobiele camera’s van politiediensten (dashcams) |
In het kader van het transparantiebeginsel, worden de locaties van de vaste camera's op de website geplaatst en actueel gehouden (https://www.anzegem.be/cameras). Andere details over de camera’s zoals een technische omschrijving, het type plaats (besloten/niet-besloten), de verantwoordelijke(n), enz., wordt intern bijgehouden in een cameraregister (cf. bijlage).
Voor de camera's die gemeente Anzegem hangt ter beveiliging van de eigen gebouwen en die bijgevolg op een besloten plaats hangen, dient er geen advies van de korpschef te worden ontvangen.
De nodige pictogrammen worden aangebracht op de locaties met vast cameratoezicht zodat de burger geïnformeerd is dat hij een bewaakte zone met lopend cameratoezicht betreedt. Daarnaast wordt aangifte van deze camera’s gedaan bij de overheid en politiediensten.
De gemeente is de houder van de opname en de gemaakte beelden en duidt in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen.
Het beleid voor cameratoezicht bevat de nodige afspraken en informatie en vervangt daarmee het register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
In het kader van het transparantiebeginsel dient het beleid rond cameratoezicht te worden gepubliceerd op de gemeentelijke website, samen met een plan waarop de locaties met vast cameratoezicht worden aangegeven. Daarnaast dienen de pictogrammen met de verplichte inlichtingen worden aangebracht.
Een gegevensbeschermingseffectbeoordeling dient te worden uitgevoerd en voorgelegd aan de functionaris gegevensbescherming voor advies.
Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), hierna “AVG”;
Wet van 5 augustus 1992 inzake wet op het politieambt
Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, de zgn. Camerawet, gewijzigd door de Wet van 21 maart 2018, en latere wijzigingen
Decreet lokaal bestuur
Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 28 mei 2018, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (en latere wijzigingen)
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende real-time beelden bekijken van bewakingscamera's in niet-besloten plaatsen, en latere wijzigingen;
Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 2 december 2018, en latere wijzigingen.
Omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (en latere wijzigingen)
Juridische nota nr. 2007.2 van 20 januari 2010 betreffende de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer
Richtlijnen en waarschuwing van de Vlaamse Toezichtscommissie dd. 4 november 2024 voor steden en gemeenten aangaande ANPR-camera’s en trajectcontroles
Raadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake goedkeuring bijlage 32 van het arbeidsreglement, inzake intern beleid camerabewaking en badges
Raadsbesluit van 10 oktober 2023 inzake Protocolovereenkomst in het kader van GAS-overtredingen sluikstorten vastgesteld via camera's: goedkeuring.
Raadsbesluit van 11 april 2023 inzake Raamcontract 'Levering, installatie en uitbreiding van het stedelijk camerabewakingssyteem en bijhorende data gerelateerde diensten' van de stad Kortrijk: goedkeuring deelname.
Raadsbesluit van 14 maart 2023 inzake Trajectcontroles en flitspaal: goedkeuren protocolovereenkomsten, overeenkomst kostenverdeling m.b.t. snelheidscamera en toetredingsakte opdrachtencentrales.
Raadsbesluit van 14 juni 2022 inzake Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - camera's en toegangscontrole: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Collegebesluit van 13 januari 2021 inzake Camerasignalisatieborden Imog
Raadsbesluit van 11 juni 2019 inzake gebruik dashcams door politiezone Mira - principiële goedkeuring.
Raadsbesluit van 5 september 2017 betreffende Plaatsing van camera’s op openbare wegen en plaatsen door de afvalintercommunale: verlenen advies en goedkeuren overeenkomst met de afvalintercommunale en de lokale politie inzake het plaatsen van verplaatsbare camera’s
Art.1: Positief advies te verlenen over de plaatsing en/of het (verder) gebruik van vaste bewakingscamera's op volgende locaties en dit conform het beleid over cameratoezicht:
Locatie |
Type plaats |
Type camera |
Inkomhal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Inkom trouwzaal Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv fietsenstalling) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, hoort echter bij het bewaken van het Gemeentehuis |
Bewakingscamera |
Zijkant (thv achterkant onthaal) Gemeentehuis, De Vierschaar 1 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, hoort echter bij het bewaken van het Gemeentehuis |
Bewakingscamera |
Inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Middengang Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
niet-besloten plaats, kan echter ook voor publiek besloten plaats zijn (poort), hoort echter bij het bewaken van het Gemeentepunt |
Bewakingscamera |
Doorgang polyvalente en theaterzaal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Bringme box inkomhal Gemeentepunt, Heirbaan 73 8570 Anzegem |
voor publiek toegankelijke besloten plaats |
Bewakingscamera |
Art.2: het hierna vermelde beleid over cameratoezicht goed te keuren:
Beleid cameratoezicht
Wettelijk kader
Begrippen en definities
In het beleid wordt verstaan onder:
Toepassingsgebied
§1 Onderstaand beleid is van toepassing op alle vaste, tijdelijk vaste en intelligente camera’s geplaatst in de openbare ruimte (openbaar domein en vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen) van de gemeente, én waarvoor de gemeente verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de Wet gegevensbescherming.
§2 Het beleid is niet van toepassing op de vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s waarvoor de Politiezone Mira verwerkingsverantwoordelijke is, en die de regels van de Wet op het Politieambt volgen.
§3 Het is evenmin van toepassing op camera’s die geen persoonsgegevens verwerken, omdat ze onvoldoende scherpe beelden maken om personen of voertuigen te identificeren (bijvoorbeeld om de bezetting op een parking te tellen).
Doel van de verwerking van beelden
§1 De verwerking van beelden omvat één of meerdere van volgende doelstellingen:
§2 De gemeente consulteert de beelden enkel reactief, dat wil zeggen na de concrete vaststelling of melding van overlast, of op vraag van de politiediensten. De gemeente gebruikt de beelden niet voor surveillance, of het proactief speuren naar mogelijke inbreuken die op de gemaakte beelden zouden vastgelegd zijn.
Locaties van de camera’s
§1 Bewakingscamera’s kunnen op niet-besloten plaatsen over het gehele grondgebied van Anzegem en in de publieke gebouwen van de verwerkingsverantwoordelijke ingezet worden waar misdrijven tegen personen of goederen kunnen worden verwacht, of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet, of inbreuken op de naleving van gemeentelijke reglementen of de openbare orde.
§2 ANPR-camera’s kunnen worden geplaatst waar er eventuele inbreuken op de verkeersborden C3 of F103 kunnen plaatsvinden.
§3 Mobiele camera’s en flitspalen kunnen worden geplaatst waar er een verhoogd risico is op verkeersongevallen door snelheidsovertredingen.
§4 Mobiele camera’s kunnen worden geplaatst t.h.v. glasbollen of andere collectieve afvalinzamelpunten en sluikstortgevoelige locaties.
§5 De plaatsen en de doelstellingen van camera’s worden vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen, dit mede advies van de politiediensten en gemeenteraad (waar nodig) en wordt regelmatig geëvalueerd en herbekeken op basis van de actuele noden.
§6 De lijst met locaties van de vaste camera’s zijn raadpleegbaar op de website van de gemeente (https://www.anzegem.be/cameras) en worden bijgehouden in een intern cameraregister.
§7 Aan de plaatsing van een camera gaat steeds een grondig onderzoek vooraf om na te gaan of camerabewaking het meest geschikte middel is om de vooropgestelde doelen te bereiken.
§8 Bij toevoeging van nieuwe locaties zal de gemeenteraad hiervan in kennis worden gesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van beelden
§1 De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over personen die zich begeven in de onmiddellijke omgeving van de camera’s. Personen binnen het bereik van de camera's komen herkenbaar in beeld.
§2 Er wordt op toegezien dat de camera’s niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verwerkingsverantwoordelijke niet zelf de gegevens verwerkt (in de praktijk: een private eigendom), tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verwerkingsverantwoordelijke van de betrokken plaats.
§3 De verantwoordelijke voor de verwerking waakt erover dat de bewakingscamera’s worden aangewend conform de gestelde doelen. Indien er geen noodzaak en/of toestemming is om beelden te maken van een plaats waarvan de gemeente geen verwerkingsverantwoordelijke is, zullen de beelden van deze plaatsen vervaagd of afgedekt worden.
Soorten van gegevens
§1 De verwerking van beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn en/of dat nummerplaten leesbaar zijn.
§2 De camera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de ‘filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand’.
§3 Elk heimelijk gebruik van camera’s wordt uitgesloten.
Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
§1 Het lokaal bestuur is verwerkingsverantwoordelijke voor alle vaste, tijdelijk vaste en intelligente camera’s geplaatst in de openbare ruimte (openbaar domein en vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen) van de gemeente en waarvoor het lokaal bestuur bevoegd is.
§2 De beelden waarvoor het lokaal bestuur verwerkingsverantwoordelijk is, worden opgeslagen op een (aparte) server, in een beveiligd lokaal. Ook kunnen er realtime beelden worden gemaakt.
§3 De camera's kunnen 24/7 functioneren. Elke beweging wordt waargenomen.
§4 De beelden bevatten een aanduiding van de datum en de tijd.
§5 De beelden en de gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
§6 Het gebruik van de camera's gebeurt in toepassing van het K.B. van 8.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera's (gewijzigd door het K.B. van 2.12.2018). §7 De gemeente beschikt over een register met de beeldverwerkingsactiviteiten.
Toegang tot de beelden
§1 Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
§2 De gemeente neemt passende technische en organisatorische maatregelen tot beveiliging van de persoonsgegevens verwerkt door de bewakingscamera’s en waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem of de beelden.
§3 Bij langdurige afwezigheid van een van de personen die onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke toegang heeft tot de beelden of bij hoogdringendheid of noodzaak kan het college van burgemeester en schepenen een vervanger aanduiden voor (een van) de gemachtigde personen.
§4 In het geval van een onderzoek naar overlast, kunnen de gemachtigde personen onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke de verkregen gegevens enkel doorgeven aan de politie of andere gemachtigden voor het opmaken van een bestuurlijk verslag voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving.
Gebruik digitale opname door politie
§1 De politie kan de beelden en gegevens gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, omschreven in artikel 4 van onderhavig beleid.
§2 Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden ingeval van een onderzoek in het kader van de doeleinden omschreven in artikel 4 van huidig beleid, door de persoon die onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke toegang heeft tot de beelden.
Verbanden met andere persoonsregistraties
§1 De verwerking van beelden heeft geen verbanden met andere persoonsregistraties.
§2 Enkel ANPR bewakingscamera’s kunnen gekoppeld zijn aan registers of bestanden van persoonsgegevens met het oog op de automatische nummerplaatherkenning, mits deze registers of bestanden verwerkt worden met inachtneming van de regelgeving met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en er een machtiging is voor verleend.
Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
§1Ingeval van een onderzoek in het kader van de doeleinden omschreven in artikel 4 van huidig beleid kunnen de personen die hiertoe aangeduid zijn door het college van burgemeester en schepenen:
§2 In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) of een inbreuk op de milieuwetgeving kunnen gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen, externe deskundigen, eventuele GAS-vaststellers, lokale en gewestelijke handhavers, zwerfvuilhandhavers en sanctionerende ambtenaren.
Verbetering, aanvulling, verwijdering of vernietiging van de opgenomen gegevens
§1 Gemotiveerde verzoeken tot verbetering, aanvulling of verwijdering van beeldinformatie moeten schriftelijk worden gedaan. Dit verzoek moet gedateerd en ondertekend gericht worden aan de functionaris Gegevensbescherming (DPO) van de verwerkingsverantwoordelijke, via: ivc@anzegem.be of Heirbaan 73 8570 Anzegem.
§2 De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van één maand, tenzij de beelden als bewijs gebruikt worden en dit voor zolang dit noodzakelijk is.
§3 Alleen als gegevens noodzakelijk zijn voor het opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, of indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek, de gerechtelijke procedure of de GAS-procedure zijn afgerond.
§4 Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Informatieplicht
§1 De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogram) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. Het pictogram bevat alle wettelijk verplichte vermeldingen.
Op de vermelde website van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen de betrokken personen alle informatie over de beeldverwerking raadplegen.
§2 Bij cameratoezicht door middel van camera's voor automatische nummerplaatherkenning, wordt de vermelding "ANPR" in duidelijk zichtbare zwarte hoofdletters toegevoegd op het pictogram, aan de binnenkant van de tekening van de bewakingscamera.
§3 Op de vermelde website van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen de betrokken personen alle informatie over de beeldverwerking raadplegen, alsook een overzicht van de vaste camera’s. Mobiele camera's worden geregeld verplaatst kunnen om die reden niet worden vermeld.
Inzagerecht
§1 Iedere gefilmde persoon en/of diens wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd bij minderjarige kinderen, bewindvoerder, persoon met volmacht of advocaat), heeft een recht van toegang tot de beelden, indien de beelden ook daadwerkelijk zijn opgenomen. Om het recht van toegang uit te oefenen moet een gedateerd en ondertekend schriftelijk verzoek gericht worden aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek wordt gericht aan de Functionaris Gegevensbescherming (DPO) van de verwerkingsverantwoordelijke, via: ivc@anzegem.be of Heirbaan 73 8570 Anzegem.
In dit verzoek wordt omschreven waarom de toegang tot de beelden gevraagd wordt. Daarnaast moet het verzoek voldoende gedetailleerde informatie bevatten om de betrokken beelden precies te kunnen lokaliseren.
§2 De verwerkingsverantwoordelijke kan het verzoek tot toegang inwilligen door aan de gefilmde persoon de beelden waarop hij of zij voorkomt te laten bekijken, zonder hem of haar een kopie van gegevens te verstrekken, teneinde te waarborgen:
§3 Het recht op toegang kan beperkt worden in functie van de bescherming van de rechten en vrijheden van derden en/ of in functie van de bescherming van de openbare veiligheid.
§4 De verantwoordelijke voor de verwerking beantwoordt het verzoek binnen een redelijke termijn en ten laatste binnen de 30 dagen.
Inwerkingtreding
Dit beleid treedt in werking de dag van goedkeuring door de gemeenteraad. De beslissing tot plaatsing van camera’s wordt meegedeeld aan de bevoegde diensten (via www.aangiftecamera.be).