Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 06/02/2025 - 14:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Desmet Anja, Derde schepen

Cultuur

  • Klacht ivm gebruik OC De Stringe

    Ingevolge technische problemen bij het gebruik van de feestzaal in GC De STringe, besliste het college de kostprijs voor de reservatie van de zaal kwijt te schelden.

Toerisme

  • Een burger stelt de vraag of een verbinding achter het Lijsternest kan opengesteld worden als voetweg. Het college besluit hier geen initiatief te nemen, omdat deze voetweg niet aangeduid is op de Artlas van de Buurtwegen en er ook geen dertigjarig publiek gebruik kan aangetoond worden. 

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Mobiliteit

  • Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn vragen een voorstel van locatie voor fietsenstallingen in de omgeving van halte Vichteplaats. Het college maakt een voorstel van locatie over. 

B-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025001484 – O/2025/2 - plaatsen van een veranda gelegen Tempeliersstraat 26, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025001484

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: plaatsen van een veranda

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Tempeliersstraat 26, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002A0261/00H002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025001484
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024100004 – O/2024/219 - aanpassen verhardingen en kleine uitbouw voor toegang tot kelder gelegen Pieter Busschaertstraat 2, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024100004

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanpassen verhardingen en kleine uitbouw voor toegang tot kelder

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pieter Busschaertstraat 2, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0088/00Y000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024100004
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024155545 – O/2024/237 - functiewijziging gelegen Berkenlaan 3, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024155545

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: functiewijziging

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Berkenlaan 3, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002C0161/00K000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024155545
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Cultuur

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Groendienst

Desmet Anja, Derde schepen

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Het college neemt kennis van activiteit van het Huis van het Kind tijdens de week van de opvoeding namelijk de interactieve inspiratiesessie ‘Ja of ja, De strategie van het geluk’ op 22 mei 2025 om 19u met Frederik Imbo. Het Huis van het Kind kan op gemeentelijke technische ondersteuning rekenen door de theatertechnieker voor deze activiteit in de theaterzaal van het Gemeentepunt.

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Het college beantwoordt de mondelinge vragen die niet op de raadszitting van 14 januari 2025 konden beantwoord worden, schriftelijk.

  • Activeren Itsme Digitaal ondertekenen

    Anzegem maakt gebruik van het digitaal handtekenplatform van Vlaanderen. Dit platform kan nu gratis uitgebreid worden met een integratie van itsme. Zo wordt het nog gemakkelijker om documenten te ondertekenen.

Personeel

Onderwijs

Demets Davy, Vijfde schepen

Mobiliteit

  • Het college keurt een nieuwe locatie voor de laadpaal in de Statiestraat goed. De initieel voorgestelde locatie aan de kant van de woning van de notaris komt niet in aanmerking omdat er geen netwerk ligt. 

  • Vraag i.v.m. omleidingsweg

    Naar aanleiding van een vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt het college dat het gemeentebestuur de piste van de omleidingsweg rond Anzegem definitief wil verlaten.

C-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Jeugd

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Groendienst

Begraafplaatsen

  • Aankoop concessies

    Het college keurt de aankoop van concessies op de begraafplaatsen goed.

Desmet Anja, Derde schepen

Sport

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Natuur en klimaat

Energie en nutsleidingen

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024162530 – O/2024/253 verbouwen van een woning, gelegen Zilverberg 17 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 1 AFD, sectie B, nummer 0016R

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: verbouwen van een woning

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024162530

    Periode openbaar onderzoek: 3 februari 2025 tot en met 4 maart 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: verbouwen van een woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Zilverberg 17 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024162530) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van de adviesvragen voor het omgevingsproject Project OMV_2025002698 – O/2025/6

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025004910 – O/2025/8 voor plaatsen van een veranda.

  • Het college neemt kennis van de adviesvragen voor het omgevingsproject Project OMV_2025003448 – O/2025/12

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024163907 – O/2024/260 voor sloop en herbouw van eengezinswoning, gelegen Stientjesstraat 11-13, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nr. 0484M, 0484B2, 0484A2, 0484K2 en 0484G2.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025002967 – O/2025/5 bouwen van een carport, gelegen Lendedreef 58 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 6 AFD (VICHTE), sectie A, nummer 0186S

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bouwen van een carport

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025002967

    Periode openbaar onderzoek: 10 februari 2025 tot en met 11 maart 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: bouwen van een carport

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Lendedreef 58 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025002967) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van volgend openbaar onderzoek in de aanvraag tot omgevingsvergunning:

    project OMV_2024157894 – O/2024/269 - AQUAFIN , Dijkstraat 8 2630 Aartselaar voor uitvoeren van infrastructuurwerken t.b.v. aanleg riolering en wegherstel in Beekstraat, Knokstraat, Nieuwenhovestraat in Anzegem en Mosschaardstraat in Waregem, gelegen Beekstraat 32, Knokstraat 9, 10, 11, 13, 19, 21, 25, 29, 31, 31A, 33, 35, Nieuwenhovestraat 4, 6 en 8 te 8570 Anzegem en Mosschaardstraat 1A, 10, 16 24 26 30 te 8790 Waregem kadastraal bekend als:

    • Anzegem: sectie A, nrs. 16G2, 16C2, 16F2, 18, 23A, 29X, 34X, 34R, 34Y, 35G, 40W, 41H, 41K, 43, 45L, 47R, 49H2, 50A, 52B, 55E, 75, 83, 92C, 373B, 395A, 397C, 398T2, 411F, 590D, 49K2 en openbaar domein
    • Waregem: afdeling 3, sectie F, nrs. 353, 358B, 358C, 358D, 358E, 361A, 362P, 362G, 401A, 404A, 514R, 515T, 517E, 519D,520D, 521B, 525K, 526D2, 530E, 536F2 en 536A2 en openbaar domein

    Het openbaar onderzoek start op 17 februari 2025 en eindigt op 18 maart 2025.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: uitvoeren van infrastructuurwerken t.b.v. aanleg riolering en wegherstel in Beekstraat, Knokstraat, Nieuwenhovestraat in Anzegem en Mosschaardstraat in Waregem

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024157894

    Periode openbaar onderzoek: 17 februari 2025 en eindigt op 18 maart 2025.

    Voorwerp van de aanvraag: uitvoeren van infrastructuurwerken t.b.v. aanleg riolering en wegherstel in Beekstraat, Knokstraat, Nieuwenhovestraat in Anzegem en Mosschaardstraat in Waregem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: De Vlaamse Regering

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek  
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2020109904) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Desmet Anja, Derde schepen

Erediensten

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Partnerbijeenkomst Huis van het Kind.

    Het college neemt kennis van de partnerbijeenkomst van Huis van het Kind Waregem- Anzegem die doorgaat op vrijdag 28 maart in de raadzaal van gemeentehuis Waregem.

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 27 januari 2025 tot en met zondag 2 februari 2025.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Onderwijs

  • Agenda ABC 18 februari 2025

    Het college neemt kennis van de agenda voor het ABC dat doorgaat op 18 februari 2025.

Demets Davy, Vijfde schepen

Afval en recyclageparken

  • Zwerfvuilopruiming Team Rudy

    Het college neemt kennis van de start van de zwerfvuilopruiming door de Waak-Team Rudy in februari en de straten die daarbij zullen opgeruimd worden.

  • Het college neemt kennis van het ontwerp-communicatieplan voor de uitrol van het Lokaal Materialenplan 2023-2030. Opmerkingen, bedenkingen, aanvullingen op dit plan kunnen bij IMOG ingediend worden tegen uiterlijk 6 februari.

Internationale solidariteit

Gezondheid en geluk

Mobiliteit