De ouderraad van VBS De Wegelink organiseert op maandag 24 juni 2024 voor de leerlingen van VBS De Wegelink een beloningsdag met allerhande activiteiten op de parking 't Spey en het Ommersheimplein en vragen om beide parkings verkeersvrij te maken.
Naar aanleiding van de inwilliging van de vraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.
Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
het Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: Op maandag 24 juni 2024, van 6u tot 17u:
§1.a. wordt de toegang tot de parking 't Spey, verboden voor iedere bestuurder en geldt parkeerverbod
§1.b. Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (toegang verboden voor iedere bestuurder aan de toegang van de parking) op nadar en E1 (parkeerverbod) met onderbord en zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§2.a. wordt de toegang tot het Ommersheimplein, vanaf de hoek van VBS De Weglink, Beukenhofstraat 38 verboden voor iedere bestuurder verboden en geldt er een parkeerverbod.
§2.b. Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (toegang verboden voor iedere bestuurder aan de toegang van de parking) op nadar en E1 (parkeerverbod) met onderbord en zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art.2: De bewoners in de onmiddellijke omgeving worden door de organisatie vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van deze maatregel.
Art.3: De Technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie en de organisator staat in voor het juist plaatsen ervan voor aanvang van het event en het wegzetten ervan, niet meer zichtbaar voor de weggebruiker, na afloop.
Art.4: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat en straatgedeelte ten alle tijde een vrije doorgang van 4 meter breed en 4 meter hoog zijn.
Art.5: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.
Art.6: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.
Art.7: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Art.8: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.