De voorzitter opent de zitting op 13/07/2021 om 19:03.
De zitting werd na punt 10.1 geschorst om de OCMW-raad te openen ter behandeling van de volledige agenda. De gemeenteraad werd vervolgens hervat vanaf punt 11.1
Art.1: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 8 juni 2021 eenparig goed te keuren.
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
Gelet op de hogere kosten wordt voorgesteld om de tarieven vermeld in het retributiereglement te actualiseren.
Huidige tarieven:
- € 0,10 voor een zwart-witkopie (A4)
- € 0,15 voor een kleurenkopie (A4)
- € 0,20 voor een zwart-witkopie (A3)
- € 0,50 voor een kleurenkopie (A3)
Nieuwe tarieven:
De ontvangsten worden geboekt op JBR 2021/GBB_AANK/0119-90/7000030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Dit besluit is gebaseerd op:
Het besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2008 houdende vaststellen van een retributiereglement voor fotokopieën van bestuursdocumenten.
Art. 1:Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt gewijzigd als volgt voor wat betreft het maken van kopies voor bestuursdocumenten (rubriek: 1. Administratie. 5. FOTOKOPIES BESTUURSDOCUMENTEN).
De volledige tekst wordt vervangen als volgt:
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de fotokopieën vraagt.
Er wordt vrijstelling tot betaling verleend voor informatie die het gemeentebestuur kosteloos levert aan:
- een administratieve of gerechtelijke overheid
- of openbare instelling
en dit ter uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie
- een lokale mandataris in kader en uitvoering van zijn opdracht als lokale mandataris.
De retributie wordt als volgt vastgelegd:
Art. 2: Deze beslissing wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website en de toezichthoudende overheid wordt ervan op de hoogte gebracht overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
Het leeszaalreglement heeft geen financiële gevolgen.
Art. 1: De leeszaal van het gemeentearchief is kosteloos en enkel op afspraak toegankelijk voor het publiek.
Art. 2: In de leeszaal mag er niet gerookt, gegeten of gedronken worden.
Art. 3: Bij de eerste aanmelding legitimeert de bezoeker zich door het invullen van het inschrijvingsformulier. Bij elk bezoek dienst het leeszaalregister getekend te worden. In het register worden naam, adres, onderwerp van de opzoekingen en de geraadpleegde stukken genoteerd en deze gegevens worden door een handtekening bevestigd.
Art. 4: De archiefverantwoordelijke en zijn medewerkers adviseren en oriënteren de bezoekers bij hun zoektocht naar geschikte documenten. Zij doen evenwel geen inhoudelijke opzoekingen.
Art. 5: De bezoeker vraagt de documenten aan via de gemeentelijke website of Probat (http://probat.west-vlaanderen.be). Het personeel bezorgt de aangevraagde documenten aan de bezoeker, onder voorbehoud van de toepassing van de artikelen onder hoofdstuk 2 van dit reglement.
Art. 6: De toegang tot het depot is verboden. De archiefverantwoordelijke en zijn medewerkers kunnen het aantal in lezing gegeven stukken beperken. De documenten worden uitsluitend in de leeszaal geraadpleegd onder toezicht van het personeel.
Art. 7: De meeste archiefdocumenten die meer dan 30 jaar geleden werden opgemaakt of ontvangen, kunnen ingekeken worden zonder de aanvraagprocedure, beschreven in het Bestuursdecreet, te volgen. Uitzonderingen op de openbaarheid van bestuursdocumenten zijn vastgelegd in het Bestuursdecreet en andere vigerende wetgeving. Redenen waarom toegang geweigerd kan worden, is om volgende zaken te beschermen:
Art. 9: Inzage in archiefdocumenten jonger dan 30 jaar kan verkregen worden door gebruik te maken van de aanvraagprocedure voor toegang tot bestuursdocumenten zoals vastgelegd in het Bestuursdecreet.
Art. 10: Reproductie van auteursrechtelijk beschermde archiefdocumenten dekt enkel de uitzonderingen voorzien in de wet van 19 april 2014 betreffende de intellectuele eigendom en de naburige rechten. De bezoeker verbindt er zich toe de bronvermelding en de vermelding van de auteur overeenkomstig voornoemde auteurswet na te leven.
De bezoeker is in alle gevallen uitsluitend verantwoordelijk voor het bekomen van de noodzakelijke toestemmingen, daaronder begrepen de toestemming van de geportretteerde. Hij vrijwaart het gemeentebestuur tegen mogelijke aanspraken wegens inbreuk op het auteursrecht.
Onverminderd de uitzonderingen voorzien in de auteurswet is de reproductie van auteursrechtelijk beschermde archiefdocumenten waarvan het gemeentebestuur auteursrechthebbende is, onderworpen aan de toestemming van het college van burgemeester en schepenen. De modaliteiten evenals de vergoeding worden contractueel vastgelegd.
Art. 11: Wie kan aantonen dat hij of zij toegang wil voor wetenschappelijke doeleinden en een wetenschappelijke methode zal gebruiken om de informatie in de archiefdocumenten te verwerken, kan toegang krijgen tot documenten die niet (of nog niet) toegankelijk zijn. De beslissing over de aanvraag wordt op volgende criteria gebaseerd:
De beslissing wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen na gemotiveerd advies van de archiefverantwoordelijke.
Art. 12: Bij de raadpleging van de documenten neemt de bezoeker volgende maatregelen:
Art. 13: Bij iedere reproductie die onmiddellijke of latere zichtbare schade kan veroorzaken, is de archiefverantwoordelijke bevoegd die vorm van reproductie te verbieden. Enkel het archiefpersoneel maakt de fotokopieën. De bezoeker mag zelf de documenten fotograferen, mits toestemming van de archiefverantwoordelijke of zijn medewerkers.
Het bekomen van een fotokopie of het maken van een opname geldt onder voorbehoud van de toepassing van de artikelen onder hoofdstuk 2 van dit reglement.
De tarieven voor fotokopieën worden in het algemeen gemeentelijk retributiereglement vastgelegd.
Art. 14: In geen geval worden archieven aan particulieren in bruikleen gegeven. Alle aanvragen tot bruikleen voor tentoonstellingen, ingericht door verenigingen, openbare instellingen en dergelijke moeten aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd, dat beslist na voorafgaandelijk advies van de archiefverantwoordelijke. De uitgeleende stukken zullen worden verzekerd van nagel tot nagel en worden tentoongesteld in goede materiële omstandigheden zoals beschreven in de voorwaarden tot bruikleen.
Art. 15: De bezoeker die schade toebrengt aan de documenten is verplicht deze te vergoeden door betaling van de restauratiekosten of door vervanging.
Art. 16: De onderzoeker die publiceert of een studie samenstelt op basis van documenten uit het archief, vermeldt steeds de vindplaats van zijn bronnen als volgt ‘Gemeentearchief Anzegem’, gevolgd door een correcte en volledige archiefreferentie, onverminderd de andere vermeldingen vereist door de auteurswet. Van deze publicaties en studies zal steeds een exemplaar geschonken worden aan het gemeentearchief.
Art. 17: De archiefverantwoordelijke en zijn medewerkers kunnen de toegang tot de leeszaal verbieden aan degene die het leeszaalreglement overtreedt of de openbare orde en rust verstoort.
Art. 18: Dit leeszaalreglement wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website en de toezichthoudende overheid wordt ervan op de hoogte gebracht overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
kennis te nemen van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur op de klacht (2020.0001805) geformuleerd door raadslid Eddy Recour met betrekking tot de vermeende miskenning van het inzagerecht.
De fysieke vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen omwille van de openbare gezondheid plaatsvinden achter gesloten deuren. Deze beslissing behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester (artikels 134, §1 en artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Hij moet die beslissing voldoende motiveren. In dat geval moet de fysieke gemeenteraad achter gesloten deuren gelivestreamd worden zodat de openbaarheid verzekerd is. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de audiovisuele livestream.
Dezelfde afsprakennota zoals ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 8 juni 2021, kan voor de vergadering van de raad van 13 juli 2021 opnieuw bevestigd worden.
Voorwaarden voor de zaal blijven:
- de zaal moet goed verwarmd kunnen worden
- er moet voldoende verlichting en verluchting mogelijk zijn.
- sanitair dichtbij
- opstellen circulatieplan
- akoestisch in orde
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
rraadsleden dragen enkel het mondmasker bij het binnenkomen/verlaten van de raadzaal of wanneer ze zich verplaatsen.
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
De gemeenteraad dient zijn akkoord met deze werkwijze te geven.
Decreet Lokaal Bestuur
MB van 28 oktober 2020
MB van 1 november 2020
verslag Overlegcomité 24 maart 2021
MB 27 april 2021
Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad
Besluit van de burgemeester van 14 april 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan (in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold.
Besluit van de burgemeester van 4 mei 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden en de raadscommissies tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan ( in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold en/of De Linde.
Besluit van de waarnemend burgemeester van 24 augustus 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 10 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 30 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 3 november 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 23 november 2020
Art.1: de afsprakennota zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 8 juni ll. wordt herbevestigd. Deze afsprakennota bevat afwijkende bepalingen t.a.v. het goedgekeurde huishoudelijk reglement, en wordt daarom ter goedkeuring voorgelegd. De nota geldt voor de verdere duur van de maatregelen afgekondigd tijdens de federale fase van het crisisbeheer (in het kader van de coronacrisis).
AFSPRAKENNOTA ORGANISATIE GEMEENTE- & OCMW-RAAD - RAADSCOMMISSIES
FYSIEKE BIJEENKOMST
BESLOTEN VERGADERING
1. Algemene info en richtlijnen
1.1. Duur en reikwijdte
Tijdens de verdere duur federale fase van het crisisbeheer (i.k.v. coronacrisis) zijn de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad of van de raadscommissies besloten maar er wordt wel livestream voorzien (zowel video als audio).
Rekening houdende met de maatregelen (MB 28 oktober en 1 november 2020) die vanaf 2 november 2020 geldig zijn, zullen de eerstvolgende bijeenkomsten van de raden voortaan in de gemeentelijke culturele infrastructuur of in één van de lokalen/zalen van het gemeentelijk gebouw Escolys doorgaan doch in besloten vergadering.
1.2. Voorbereiding van de zitting
De toelichtingsnota evenals de ontwerpbesluiten worden ter beschikking gesteld van de raadsleden, en dit via e-mail acht dagen vóór de zitting. Uiteraard kan elk dossier - digitaal en met alle bijlagen - volledig teruggevonden worden op e-notulen. De papieren toelichtingsnota/ontwerpnotulen worden niet meer aan huis bezorgd.
De papieren dossiers liggen ook vanaf de dag na de oproeping ter inzage en kunnen mits voorafgaandelijke afspraak geraadpleegd worden. Een papieren kopie van de toelichtingsnota/ontwerpbesluiten kan telefonisch gereserveerd worden en op afspraak afgehaald aan het onthaal hoofdgemeentehuis.
Wie technische vragen heeft over een bepaald dossier, kan deze tijdens de periode waarin de dossiers ter inzage zijn, uiteraard steeds per e-mail stellen aan de algemeen directeur die hierop zo snel mogelijk een antwoord zal verschaffen, eveneens per e-mail.
2. Verloop van de zitting
Locatie: een zaal uit de gemeentelijke culturele infrastructuur voor de gemeente- en OCMW-raden die aan volgende voorwaarden voldoet:
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Aanvang: 19u
Het verloop is zoals voorzien in het huishoudelijk reglement. Er zal geluidsversterking voorzien worden. Er is wifi aanwezig in de zaal zodat de raadsleden op e-notulen kunnen om de raad digitaal te volgen.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
raadsleden dragen enkel het mondmasker bij het binnenkomen/verlaten van de raadzaal of wanneer ze zich verplaatsen.
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen is het de bedoeling om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Daarom:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
3. Verslag van de zitting
Er wordt voorzien in een audio-opname zodat deze achteraf en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement kan beluisterd worden door de bevolking via de website. Er wordt livestreaming voorzien.
- notulenverslag: De notulen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Ook de amendementen en de stemmingen hierover worden in het notulenverslag opgenomen.
--> dus zoals opgenomen in het goedgekeurde huishoudelijk reglement, d.i. geen wijziging.
- zittingsverslag: De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
De regel is dus dat de audio-opname het zittingsverslag vormt. Het is belangrijk dat elk raadslid uitdrukkelijk het woord vraagt en krijgt van de voorzitter (dit voor de opname).
Mocht achteraf blijken dat de audio-opname niet voorhanden blijkt te zijn of ontoereikend is (wegens technische redenen en omwille van het feit dat de wissel van zaal praktische problemen geeft), dan zal het zittingsverslag een geschreven verslag zijn dat een beknopte weergave van de tussenkomsten van de raadsleden bevat. Dit verslag wordt dan op de website van Anzegem geplaatst ipv het audioverslag. Dit is dus geen woordelijke weergave van de tussenkomsten van de raadsleden, maar een beknopte samenvatting.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
Overwegende dat er ook wordt opgemerkt dat uittreksels en getuigschriften kunnen worden afgeleverd tegen kostprijs, rekening houdende met o.a. de personeelskost voor het opzoekingswerk.
De ontvangsten worden geboekt op JBR 2021/GBB_AANK/0119-90/7000030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Dit besluit is gebaseerd op:
Het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2014 houdende vaststellen van een retributiereglement voor opzoekingen in de registers voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden.
Art. 1:Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt aangepast als volgt (rubriek 1 Administratie - OPZOEKINGEN IN DE REGISTERS VOOR GENEALOGISCH, HISTORISCH OF ANDERE WETENSCHAPPELIJKE DOELEINDEN)
De volledige tekst onder rubriek 1 Administratie - opzoekingen in de registers voor genealogisch, historisch of andere wetenschappelijke doeleinden, wordt vervangen door volgende tekst: (de voornaamste aanpassingen zijn in geel gemarkeerd)
De retributie voor opzoekingen, op schriftelijk verzoek van private personen door de dienst burgerzaken, van gegevens uit de registers voor stamboom- of historisch onderzoek wordt vastgelegd op 30 euro per uur, met een minimum van één uur en elk begonnen uur wordt als volledig uur aangerekend.
Opzoekingen die schriftelijk worden aangevraagd aan de dienst Burgerzaken, maar die niet tot een resultaat leiden, geven niettemin aanleiding tot het betalen van de forfaitaire vergoeding van 30 euro. Dit wordt in geen geval terugbetaald.
Opzoekingen door de dienst Burgerzaken gebeuren alleen mits opgave van een duidelijke datum, identificatie of aanknopingspunten.
De behandelingstermijn voor een opzoeking door de dienst Burgerzaken bedraagt 1 maand. In het geval dat de gemeente een aanvraag tot toelating van de onderzoeker doorstuurt aan de betrokkene of het bevoegde familielid, loopt de behandelingstermijn pas wanneer er een effectieve toelating wordt ontvangen van de betrokkene of diens bevoegd familielid. Zonder toelating wordt niks opgezocht. De retributie voor het doorsturen van dergelijke toelatingen wordt vastgelegd op 2 euro per brief.
De retributie voor opzoekingen op schriftelijk verzoek van notarissen, advocaten en genealogische diensten door de dienst Burgerzaken van gegevens uit de registers wordt vastgesteld op 50 euro per dossier.
Er wordt vrijstelling tot betaling verleend voor informatie die het gemeentebestuur kosteloos levert aan een administratieve of gerechtelijke overheid, of openbare instelling en dit ter uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen die om de dienst verzoeken. Werd de aanvraag gedaan door twee of meer belanghebbenden, dan zijn deze solidair en ondeelbaar tot betaling gehouden.
Aanvragers worden bij hun verzoek op de hoogte gesteld van het retributiereglement opdat zij kunnen kiezen om zelf de opzoekingen online te doen, ofwel deze te laten doen tegen het gestelde tarief.
Art. 2: Deze beslissing wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website en de toezichthoudende overheid wordt ervan op de hoogte gebracht overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Het lokaal bestuur is steeds in verandering.
Het bestuur kiest ervoor om geen responsabiliseringsbijdrage te betalen en voldoende vastbenoemde personeelsleden te voorzien. Op enkele cruciale plaatsen in de organisatie is het aangewezen vastbenoemde functies te voorzien. Bij bepaalde andere functies wordt ervoor gekozen om het aantal vastbenoemde betrekkingen af te bouwen en over te gaan tot contractuele aanstellingen.
Het aantal uren jobstudenten worden verhoogd. In bepaalde functies (bediende BKO) is het zeer moeilijk om alle openstaande vacatures (snel) in te vullen. Met jobstudenten kan snel toch (tijdelijk) ondersteuning voorzien worden. Daarnaast zijn er bijkomende functies waar jobstudenten kunnen ingezet worden, bv in schoonmaak tijdens de verlofperiodes en inzet van jobstudenten in het callcentrum van het vaccinatiecentrum.
Tot slot wordt de blokkering van de invulling van coördinator burger en dienstverlening opgeheven.
Deze wijzigingen werden voorgelegd aan het vakbondsoverleg (HOC-BOC) van 29 juni 2021 en het Managementteam (MAT) van 10 juni 2021.
De kostprijs van deze wijzigingen zal ingecalculeerd worden in de aanpassing van het meerjarenplan.
Meerjarenplan 20-25 waarin de aanpassing van de personeelsformatie opgenomen wordt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (publicatie 21 februari 2018)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
het organogram voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
het organogram en de personeelsformatie voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld in de OCMW-raad van 15 december 2016 en latere wijzigingen
de personeelsformatie voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 oktober 2020
de personeelsformatie voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld door de OCMW-raad op 12 mei 2020
Art.1: De aanpassingen aan de gemeentelijke personeelsformatie zoals hierna opgenomen goed te keuren met directe ingang. De financiële gevolgen worden ingecalculeerd in de aanpassing van het meerjarenplan:
Organieke formatie | |||
GEMEENTE | |||
niveau | statuut | ORGANIEKE FORMATIE - aantal voltijdse equivalenten | |
DECRETALE GRADEN | |||
Algemeen Directeur | DG | vastbenoemd | 1 |
Financieel Directeur | DG | vastbenoemd | 1 |
COMMUNICATIE EN KLACHTEN, FEESTELIJKHEDEN EN PROTOCOL | |||
communicatieambtenaar | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
ICT EN ARCHIEF | |||
Archiefverantwoordelijke | B1-3 | contractueel | 1 |
GIS-medewerker | B1-3 | contractueel | 0,25 |
ICT-deskundige | B1-3 | contractueel | 0,75 - 1,75 |
B1-3 | vastbenoemd | 1 | |
FINANCIEN | |||
boekhouder | B4-5 | contractueel | 1 |
boekhouder | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
deskundige centrale aankoop | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 0,4 |
PERSONEEL & ORGANISATIE | |||
PERSONEEL EN ORGANISATIE | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
deskundige personeelszaken | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 2,5 |
coördinator busvervoer | C1-3 | contractueel | 0,3 |
buschauffeur | D1-3 | contractueel | 1,2 |
BURGER EN DIENSTVERLENING, ZORG EN WELZIJN | |||
coördinator zorg en welzijn | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
stafmedewerker zorg en welzijn | B1-3 | vastbenoemd | 2 |
coördinator burger en dienstverlening | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | vastbenoemd | 1,5 |
C1-3 | contractueel | 3,8 | |
VRIJE TIJD | |||
clusterhoofd (tevens cultuurbeleidscoördinator) | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
bibliothecaris | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
sportfunctionaris | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
coördinator BKO | B1-3 | vastbenoemd | 2 1 |
coördinator BKO | B1-3 | contractueel | 1 |
jeugdconsulent | B1-3 | contractueel | 1 |
stafmedewerker Vrije Tijd | B1-3 | contractueel | 4,8 |
assistent-dienstleider bibliotheek | B1-3 | contractueel | 1 |
assistent-dienstleider bibliotheek | B1-3 | contractueel | 0,5 |
animator vrije tijd | C1-3 | contractueel | 1 |
bibliotheekassistent | C1-3 | contractueel | 1 |
boekverzorger | E1-3 | contractueel | 0,25 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 0,25 |
ambtenaar internationale solidariteit | B1-3 | contractueel | 0,25 |
administratief medewerker Vrije Tijd | C1-3 | contractueel | 0,8 |
begeleid(st)er bko | D1-3 | contractueel | 12,2 |
assistent-begeleid(st)er bko | E1-3 | contractueel | 0,3 |
logistiek medewerker | D1-3 | contractueel | 0,5 |
conciërge - reservatieverantwoordelijke | D1-3 | contractueel | 0,5 |
INFRASTRUCTUUR | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
coördinator | B1-3 | contractueel | 1 |
projectcoördinator en preventieadviseur | B4-5 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
werkleider | C4-5 | vastbenoemd | 1 |
Mobiliteitsdeskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
ploegbaas Groendienst | D4-5 | vastbenoemd | 1 |
elektricien BA5/hoofdtechnieker culturele infrastructuur | C1-3 | contractueel | 1 |
technicus-specialist wegenis en riolering | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist mechanica | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist culturele infrastructuur en uitleendienst | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist begraafplaatsen en bestrijding ongedierte | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist evenementen en signalisatie | D4 | vastbenoemd | 1 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | vastbenoemd | 0 7 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | contractueel | 20 13 |
technisch assistent (technicus hydranten) | D1-3 | contractueel | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 1 |
schoonmaker | E1-3 | contractueel | 9 |
OMGEVING EN NOODPLANNING | |||
clusterhoofd (tevens omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening) | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
Omgevingsdeskundige | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
Omgevingsdeskundige (waarvan 1 omgevingsambtenaar milieu) | B1-3 | contractueel | 3 3,5 |
Omgevingsdeskundige | B1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
ambtenaar noodplanning | B1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 1,4 |
recyclageparkwachter | D1-3 | contractueel | 4 |
6000 uren 5225 uren jobstudenten | 6000 uren 5225 uren | ||
projectbasis | |||
administratief medewerker Infrastructuur | C1-3 | contractueel | 0,5 |
2 seizoensarbeiders voor 6 maanden | D1-3 | contractueel | 1 |
Uitdovende formatie | |||
administratief medewerker P&O | C1-3 | vastbenoemd | 1 |
adm. Hoofdmedewerker bevolking/burgerlijke stand | C4-5 | vastbenoemd | 1 |
bibliotheekbediende | D1-3 | twm | 0,5 |
administratief medewerker vrije tijd | C1-3 | twm/contractueel | 0,5 |
ambtenaar interne preventie | B1-3 | contractueel | 0,5 |
omgevingsdeskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
technisch assistent | D1-3 | vastbenoemd | 1 |
Projectopvolger/preventieadviseur | B1-3 | contractueel | |
ICT-deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
boekhouder | B4-5 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | vastbenoemd | 7 |
coördinator BKO | B1-3 | contractueel | 1 |
Omgevingsdeskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
Organieke formatie | OCMW | ||
niveau | statuut | VTE voorzien | |
COORDINATIE/STAF | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
TECHNISCHE & LOGISTIEKE DIENST | |||
technisch assistent patrimonium | D1-3 | contractueel | 1 |
schoonmaker/poetsmedewerker patrimonium | E1-3 | contractueel | 1,25 |
ALGEMENE ADMINISTRATIE | |||
Beleidsmedewerker Algemeen Directeur | A1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
Beleidsmedewerker Financiën | A1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
administratief medewerker | C1-3 | vastbenoemd | 1 |
C1-3 | contractueel | 2 | |
SOCIALE DIENST | |||
coördinator | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
maatschappelijk werker | B1-3 | vastbenoemd | 4 3 |
contractueel | 0,5 1,5 | ||
maatschappelijk werker kinderarmoede | B1-3 | contractueel | 0,5 |
wijk-werkcoach en trajectbegeleider | B1-3 | contractueel | 0,5 |
ZORG EN WELZIJN | |||
maatschappelijk werker thuiszorg | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
poetsmedewerkers reguliere poetsdienst | E1-3 | contractueel | 4,25 |
poetsmedewerkers dienstencheques | E1-3 | contractueel | 14,5 |
technisch assistent maaltijdbedeling | D1-3 | contractueel | 0,5 |
Artikel 60 | |||
Voorziening van maximaal 4 VTE per jaar | E1-3 | contractueel | 5 |
Uitdovende formatie | |||
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
maatschappelijk werker | B1-3 | contractueel | 1,5 0,5 |
Art 2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Er wordt opgemerkt dat het moeizaam gaat om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Het bestuur zal meer moeten inzetten op het zoeken naar gemotiveerde medewerkers met potentieel, die dan intern worden opgeleid en verder kunnen doorgroeien.
Daarom dient bijlage 1 (aanwervings-, bevorderings-, mobiliteitsvoorwaarden) aangepast te worden. Bepaalde functies vereisten bij de aanwervingsvoorwaarden nog enkele jaren ervaring. Deze ervaringsvereisten worden thans geschrapt.
Bovendien wil het bestuur kansen geven aan eigen personeel om door middel van bevordering deel te nemen aan selectieprocedures. Bij de meeste functies was opgenomen dat men kon bevorderen mits de nodige graadanciënniteit maar moest men ook het diploma van het beoogde niveau hebben (bv B1-3 functie: bij bevordering was het hebben van een bachelordiploma verplicht). Deze diplomavoorwaarden worden geschrapt om eigen personeel kansen te geven door te groeien binnen de organisatie en de opgedane ervaring op die manier te borgen. Er wordt een uitzondering hierop gemaakt voor functies die een specifiek diploma vereisen en de decretale graden.
Voor de functie van maatschappelijk werker werden de recentste diplomavoorwaarden toegevoegd.
Voor de functie van projectopvolger en preventieadviseur werden bevorderingsvoorwaarde en voorwaarden voor interne en externe mobiliteit toegevoegd.
Deze bijlagen zijn een gezamenlijk document voor de gemeente en OCMW.
Deze documenten werden besproken in het MAT van 10 juni 2021 en het HOC-BOC van 29 juni 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
MB van 11.10.2018 met inwerkingtreding: 1.07.20
Gemeenteraadsbeslissing van 2 december 2008 tot vaststelling en goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentelijk personeel en latere wijzigingen
Art.1: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling aan bijlage 1 (aanwervingsvoorwaarden, voorwaarden voor bevordering en mobiliteit) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.2: Deze aanpassing bekend te maken volgend de modaliteiten opgenomen in het decreet lokaal bestuur.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad besliste op 13 april 2021 principieel de naam Kerkdreef toe aan een gedeelte van het Bekaertplein. Er vond inmiddels een openbaar onderzoek plaats dat gesloten werd zonder dat er bezwaren werden ingediend.
Het advies van de culturele raad werd ingewonnen. Dit bereikte ons op 18 mei ll.en was gunstig voor wat het voorstel betreft.
Thans wordt voorgesteld deze naamgeving definitief toe te kennen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 13 april 2021 houdende principiële toekenning van de naam Kerkdreef aan een gedeelte van het Bekaertplein
Art.1: de benaming 'Kerkdreef' definitief toe te kennen aan een gedeelte van het Bekaertplein (zie plan in bijlage).
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid voor het uitoefenen van het administratief toezicht, conform de bepalingen vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Er wordt voorgesteld OC De Speldoorn, Vichtsesteenweg 110, te verkopen via de elektronische openbare procedure (Biddit.be).
Er werd een schattingsverslag d.d. 26 november 2019 opgemaakt door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem. De schattingsprijs bedraagt € 175.000.
Er werd een lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Er wordt voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op de schattingsprijs.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: het lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van OC De Speldoorn goed te keuren. De minimumverkoopprijs bedraagt € 175.000.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er wordt voorgesteld de woning in de Beukenhofstraat 41 te verkopen via de elektronische openbare procedure (Biddit.be).
Er werd een schattingsverslag d.d. 11 november 2019 opgemaakt door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem. De schattingsprijs bedraagt € 135.000.
Er werd een lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Er wordt voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op de schattingsprijs.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Raadslid Jolanta Steverlynck-Kokoszko (CD&V-Eendracht) vraagt om het agendapunt af te voeren en op heden nog geen definitief besluit te nemen.
Ze motiveert haar vraag als volgt:
- verkoop is geen optie voor dit pand gezien het in zeer slechte staat is. Herbouwen is de enige optie.
- het pand maakt deel uit van het Beukenhofpark. Het is aangewezen om de ganse site te herbekijken als één geheel.
het is ook een unieke kans om de verkeersveiligheid mee te nemen in de studie, gezien het momenteel zeer onveilig is om de Kerkdreef in te rijden of te verlaten langs de kant van de Beukenhofstraat. Eventueel zou een strook grond bij de woning kunnen ingericht worden als voetpad om naar de jeugdlokalen te leiden met afscherming van een haag.
Schepen Delrue, bevoegd voor patrimonium, stelt voor om het punt niet af te voeren. Het betreft hier een stuk bouwgrond dat de gemeente 200.000 euro zou kunnen opbrengen. Verder ziet hij niet hoe de verkeersveiligheid kan gediend zijn met het niet verkopen van dit pand.
Burgemeester Devogelaere voegt hieraan toe dat het de bedoeling is om van de Kerkdreef eenrichtingsverkeer te maken waarbij er enkel nog zou kunnen uitgereden worden langs de Kerkdreef naar de Beukenhofstraat.
Er wordt gestemd over het afvoeren van het agendapunt. De stemming levert volgende resultaat op:
6 ja-stemmen: Willy Demeulemeester (Samenéén)
Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca (CD&V-Eendracht)
12 neen-stemmen: Louis Degroote, Johan Delrue, Gino Devogelaere, Petra Devos, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Christophe Vandererven, Pauline Van Marcke (Samenéén)
Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe (INZET)
1 onthouding Koen Tack (N-VA)
Dientengevolge is het punt niet afgevoerd.
Art. 1: het lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van de woning gelegen in de Beukenhofstraat 41 goed te keuren. De minimumverkoopprijs bedraagt € 135.000.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
HVZ Fluvia schenkt volgend roerend goed aan de gemeente Anzegem: Tankwagen (> 3,5 ton, merk: Volvo FH 12, type tw 32000, bouwjaar 1995, chassisnummer: YV2A4B1A9SB139181). Als voorwaarde wordt evenwel toegevoegd dat, wanneer de gemeente het voertuig alsnog wenst te verkopen binnen de 10 jaar, de gecreëerde meerwaarde ten gunste van HVZ Fluvia komt.
Het voertuig wordt brandweervrij gemaakt door HVZ Fluvia en overgemaakt in de staat waarin het zich bevindt.
Deze schenking wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter definitieve aanvaarding.
HVZ Fluvia schenkt de tankwagen om niet (gratis).
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: over te gaan tot de definitieve aanvaarding van de schenking van volgend roerend goed geschonken door HVZ Fluvia: Tankwagen (> 3,5 ton, merk: Volvo FH 12, type tw 32000, bouwjaar 1995, chassisnummer: YV2A4B1A9SB139181). Als voorwaarde wordt evenwel toegevoegd dat, wanneer de gemeente het voertuig alsnog wenst te verkopen binnen de 10 jaar, de gecreëerde meerwaarde ten gunste van HVZ Fluvia komt. Het voertuig wordt brandweervrij gemaakt door HVZ Fluvia en overgemaakt in de staat waarin het zich bevindt.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Voorgesteld wordt dat er voor 2021 een overeenkomst wordt goedgekeurd voor samenwerking met financiële inbreng tussen het gemeentebestuur van Anzegem en vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel - Vichte.
Deze sportvereniging organiseert de wielerwedstrijd Textielprijs op een dusdanig niveau dat dit zonder de nodige externe hulp niet tot zeer moeilijk haalbaar is. Ter financiële en logistieke ondersteuning van de organisatie van dit evenement kan de Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel overeenkomsten afsluiten met privé- en openbare partners, waaronder dus ook met de gemeente Anzegem.
De gemeente ontving de mondelinge vraag vanuit de vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel om voor de editie van 21 september 2021 een bijzondere financiële ondersteuning te mogen ontvangen van de gemeente Anzegem en extra logistieke ondersteuning vanuit de gemeentelijke Technische Dienst voor de opbouw/afbraak van de locatie van het wielerevenement op maandag 20 en woensdag 22 september, de dagen vóór en na de wedstrijd.
Krediet voorzien op jaarbudgetrekening 2021/GBB_SPRT/0740-40/6490020/GEMEENTE/CBS/IE-GEEN
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 3 april 2014 houdende de goedkeuring van de overeenkomst tot structurele samenwerking met financiële inbreng tussen het gemeentebestuur van Anzegem en vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel-Vichte voor de periode van 1 mei 2014 tot en met 30 september 2019;
het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 houdende toekenning van een bijkomende toelage van 5000 euro voor organisatie Textielprijs in 2019 (bovenop de voorziene 2500 euro)
Art.1: Binnen de perken van de in het gemeentelijk budget goedgekeurde krediet een bijzondere toelage toe te kennen aan de vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel- Vichte als tussenkomst in de organisatie van de wielerwedstrijd 'Textielprijs Vichte - editie 2021' ten bedrage van 7500 euro. Tevens zullen er 8 medewerkers van de Technische Dienst voorzien worden voor de opbouw en afbraak van de locatie van het wielerevenement daags vóór en na de wedstrijd op maandag 20 en woensdag 22 september 2021.
Art.2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan :
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeentebestuur ontving de vraag van het Rode Kruis Waregem-Anzegem om tussen te komen in de aankoopkosten van een nieuwe bijkomende ziekenwagen. Deze organisatie zet ook op ons grondgebied in op niet-dringend liggend ziekenvervoer, bedeling van pbm's aan mensen met een beperking, preventieve hulpacties bij evenementen, bloed- en plasma-inzamelingen, enz. Gelet op het belang om een vlotte werking te kunnen garanderen van deze hulpdienst, is het aangewezen om in te gaan op deze vraag tot financiële ondersteuning. Er wordt voorgesteld om een eenmalige toelage van 5000 euro toe te kennen onder voorbehoud aanpassing meerjarenplan 20-25.
Er is voldoende budget voorzien op JBR 2019/A.1.6.2.4/0710-00/6490020 Werkingssubsidies aan verenigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Art.1: Een bijzondere eenmalige investeringssubsidie van 5000 euro toe te kennen aan het Rode Kruis Waregem-Anzegem als tussenkomst in de aankoop van een tweede ziekenwagen.
Art.2: Deze subsidie toe te kennen voor zover de kredieten voorzien op de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan toereikend zijn.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid.
Naar aanleiding van de Covid-pandemie wordt India bijzonder zwaar getroffen en is er dringend nood aan ondersteuning op medisch en sociaal gebied. Oxfam-Solidariteit richtte een vraag aan het gemeentebestuur van Anzegem om hen bij hun strijd te ondersteunen. De strenge lockdownmaatregelen beroven miljoenen mensen van hun inkomen, waardoor hun risico om het virus op te lopen enkel verhoogt en hen drijft tot honger en extreme armoede. Via enerzijds de bedeling van zuurstofflessen, maskers, handschoenen, zeep en ontsmettingsmiddelen aan ziekenhuizen en bevolking als anderzijds het verdelen van voedselpakketten aan de armste gemeenschappen, probeert Oxfam de grootste nood te lenigen. Hierbij is iedere steun meer dan welkom.
Daarnaast is er de situatie in het oosten van Congo, waar Artsen Zonder Grenzen vreest voor een cholera-opstoot door de massale vluchtelingenstroom die er gekomen is na de uitbarsting van de vulkaan Nyiragongo. De toegang tot water is essentieel voor de ontheemden en een directe ondersteuning en mobilisatie dringt zich op.
Beide hulpvragen werden voorgelegd ter advies aan de wereldraad en er wordt geopteerd voor een steun van telkens €400 zowel aan Oxfam-solidariteit in India als Artsen Zonder Grenzen voor Congo.
GBB INT-SOL 0160-00 6490020
Decreet Lokaal Bestuur
Art 1 : Er wordt 400 euro noodhulp toegekend aan Oxfam-Solidariteit ter bestrijding van de coronacrisis in India en 400 euro aan Artsen Zonder Grenzen voor het lenigen van noden naar aanleiding van de vulkaanuitbarsting in Oost-Congo.
De overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse verbintenissen vast te leggen tussen de provincie, de stad Waregem en de gemeente Anzegem betreffende "De aanleg van fietsvoorzieningen langs de Maalbeek" in het kader van het provincieraadsbesluit d.d. 22 maart 2018 betreffende de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds.
De gemeenteraad keurde in zitting van 8 juni 2021 het ontwerp van de infrastructuurwerken goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 8 juni 2021 houdende goedkeuring van het ontwerp en het vaststellen van de wijze van gunnen m.b.t. de aanleg van fietsinfrastructuur langs de Maalbeek.
Art. 1: de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie, stad Waregem en gemeente Anzegem m.b.t. de aanleg van fietsinfrastructuur langs de Maalbeek goed te keuren.
De gemeente Anzegem zet zich via de intergemeentelijke samenwerking Beter Wonen ‘Waregem, Anzegem, Avelgem en Spiere-Helkijn’ in op de woningkwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
In de subsidieaanvraag, goedgekeurd door de gemeenteraad van 11 juni 2019, werd een aanvullende activiteit gekozen waarbij de gemeenten een reglement zouden opstellen dat de geldigheidsduur van het conformiteitsattest in bepaalde gevallen zal beperken.
Met een conformiteitsattest kan aangetoond worden dat een huurwoning conform is volgens de Vlaamse woningkwaliteitsnormen. Een conformiteitsattest kan worden afgeleverd indien het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek uitwijst dat er geen enkel gebrek is van categorie II of categorie III en minder dan 7 gebreken van categorie I (kleine gebreken).
Het conformiteitsattest heeft een standaard geldigheidsduur van 10 jaar.
Het voorstel tot het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest wordt toegepast naargelang het aantal resterende gebreken op het technische verslag – waarbij het pand in de buurt komt van een ongeschiktheid – alsook de soort gebreken die werden vastgesteld. Sommige gebreken geven aanleiding tot bijkomende problemen of gevaren in een woning.
Het voorstel van reglement werd besproken in het lokaal woonoverleg van 19 april 2021. De laatste beperking in het voorstel (rekening houdende met de dubbel glas norm) werd aan het voorstel toegevoegd na intergemeentelijk afstemmen.
In het voorstel van reglement wordt de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt tot 5 jaar indien:
• er 5 of méér gebreken uit categorie I worden vastgesteld op het technisch verslag
• er één of meer vastgestelde gebreken zijn inzake vocht op het technisch verslag
• er kachels/verwarmingssystemen van het type B in woonlokalen of badkamer in de woning aanwezig zijn
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 31/12/2022 indien:
• uit het technisch verslag blijkt er enkel glas aanwezig is in de woning.
In de andere gevallen is het conformiteitsattest 10 jaar geldig.
De geldigheidsduur van eerder uitgereikte conformiteitsattesten blijft onveranderd.
Bovenstaand voorstel legt een aantal beperkingen op bij specifieke type gebreken en dit in functie van:
- Vochtproblemen kunnen op korte termijn uitmonden in een gebrek categorie II of categorie III, wat leidt tot een advies ongeschiktheid of onbewoonbaarheid van de woning
- Kachels of verwarmingstoestellen van het type B kunnen bij problemen met de verluchting of de rookgasafvoer sneller aanleiding geven tot een gevaar voor CO-vergiftiging;
- Vanaf 2023 is dubbel glas verplicht in huurwoningen. Vanaf dan geldt een inbreuk op de dubbelglasnorm als een gebrek van categorie II. Het ontbreken van dubbele beglazing kan vanaf dan aanleiding geven tot ongeschiktheid als de woning meer dan één raam zonder dubbele beglazing heeft.
In geval het conformiteitsattest met beperkte geldigheidsduur wordt afgeleverd, zal de gemeente de desbetreffende panden opvolgen. Dit door na het verstrijken van de geldigheidstermijn op eigen initiatief een nieuw conformiteitsonderzoek te initiëren. De gemeente doet hiervoor beroep op de technisch medewerker binnen de intergemeentelijke samenwerking ‘Beter Wonen Waregem, Anzegem, Avelgem en Spiere-Helkijn’.
het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40§3, 41, 287 en 288;
het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, opeenvolgend gewijzigd;
de Vlaamse Codex Wonen van 2021, goedgekeurd op 17 juli 2020; meer bepaald boek 3 ‘woningkwaliteit’, deel 3 ‘conformiteitsattest’;
het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking;
het besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de subsidieaanvraag ‘IGS Beter Wonen Waregem, Anzegem, Avelgem en Spiere-Helkijn’ d.d. 11juni 2019
Art.1: De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement inzake de beperking van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten goed en wordt toegepast als volgt:
Art. 1: Het toepassingskader van de beperkte geldigheidsduur wordt als volgt vastgelegd:
§1. De geldigheidsduur van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 5 jaar indien:
§2. De geldigheidsduur van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 31/12/2022 indien:
§3. In alle andere gevallen dan in §1 en §2, is het conformiteitsattest 10 jaar geldig.
§4. De geldigheidsduur van eerder uitgereikte conformiteitsattesten blijft onveranderd.
Art. 2: De verhuurder dient een conformiteitsattest aan te vragen bij de burgemeester. Na een conformiteitsonderzoek neemt de burgemeester binnen de zestig dagen na de datum van de aanvraag een beslissing over de afgifte van het conformiteitsattest. De gemeente levert het conformiteitsattest gratis af.
Art. 3: Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2021 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Art. 4: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de minister bevoegd voor het woonbeleid, het agentschap Wonen-Vlaanderen en de IGS Beter Wonen Waregem, Anzegem, Avelgem en Spiere-Helkijn.
De fractie CD&V-EENDRACHT plaatst dit punt voor de 10de keer op de agenda.
In de gemeenteraad van december 2019 werd door SamenEén, Inzet en N-VA een nieuwe, afzonderlijke gezins- en bedrijfsbelasting goedgekeurd en ingevoerd voor de jaren 2020 en volgende. De eerste aanslagbiljetten met betrekking tot het jaar 2020 vielen na de nieuwjaarsmaand van 2021 in de bus. Met als gevolg heel wat terechte reacties, vragen en zelfs ongeloof van vele inwoners en ondernemers uit onze gemeente. Ook vorige maand bleek bij de voorstelling van de jaarrekening van 2020 geen echte noodzaak om die extra belastingen te innen.
Ondanks verschillende beloften van de meerderheidspartijen om geen extra gezins- en bedrijfsbelasting te innen voor het jaar 2021 en volgende jaren - we verwijzen hiervoor naar bepaalde eerdere verklaringen - werd er door de gemeenteraad tot op vandaag nog geen enkele concrete beslissing genomen om de raadsbeslissing van december 2019 in te trekken.
Voor deze gemeenteraad houden we onze vraag dan ook bewust kort en duidelijk: gaat de gemeenteraad deze keer wel akkoord met het afschaffen van de extra gezins- en bedrijfsbelasting met ingang van het jaar 2021?
Art.1: Het agendapunt van CD&V-Eendracht om de maatregel voor de gezins- en bedrijfsbelasting voor het jaar 2021 en voor volgende jaren in te trekken, wordt afgevoerd.
Schepen Johan Delrue, bevoegd voor financiën, stelt voor om het punt af te voeren omwille van de reeds vroeger aangehaalde redenen.
Er wordt gestemd over het afvoeren van het agendapunt. De stemming levert volgende resultaat op:
5 neen-stemmen: Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca (CD&V-Eendracht)
11 ja-stemmen: Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Gino Devogelaere, Petra Devos, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Christophe Vandererven (Samenéén)
Davy Demets, Yannick Ducatteeuw, (INZET)
Koen Tack (N-VA)
3 onthoudingen Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe (INZET)
Pauline Van Marcke (Samenéén)
Dientengevolge is het punt afgevoerd.
Schepen Johan Delrue, bevoegd voor patrimonium, stelt voor om het agendapunt af te voeren.
Schepen Davy Demets, bevoegd voor stedenbouw, deelt mee dat het college van burgemeester en schepenen vorige week de vergunning toegekend heeft voor de bestemmingswijziging van industriegrond naar gemeenschapsvoorzieningen. Hij verwijst ook naar de coronamaatregelen en meer specifiek de voorzorgsmaatregel om voldoende afstand te laten en geen landschapsbureaus met meerdere personen in te laten nemen door de werknemers. Ook telewerk is niet steeds evident voor medewerkers van publieke diensten.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we kantoorruimtes moeten gaan inhuren opdat onze medewerkers op een gezonde en veilige manier hun taken kunnen uitoefenen, terwijl we over een dergelijke kantoorruimte beschikken.
Ook de refter voor het Technisch personeel is te klein, vandaar dat de technische medewerkers op een veilige manier hun lunch kunnen nuttigen in ruime lokalen op Escolys.
Er wordt gestemd over het afvoeren van het agendapunt als volgt:
5 neen-stemmen: Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca (CD&V-Eendracht)
14 ja-stemmen: Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Gino Devogelaere, Petra Devos, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Christophe Vandererven, Pauline Van Marcke (Samenéén)
Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe (INZET)
Koen Tack (N-VA)
Hiermee is het punt afgevoerd.
Volgend agendapunt van CD&V-Eendracht wordt afgevoerd:
In het kader van een correct vergunningsbeleid en vanuit de voorbeeldfunctie als gemeentebestuur
Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 14/07/2021 om 15:48.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter