De voorzitter opent de zitting op 12/03/2024 om 19:01.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 13 februari 2024 eenparig goed te keuren.
Het bestuur bezorgde de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 12 december 2023, aan de gouverneur. Op 8 februari 2024 werden we door het Agentschap Binnenlands Bestuur ervan op de hoogte gebracht dat het nazicht niet heeft geleid tot formele opmerkingen. Er werden wel enkele technische bemerkingen gemaakt waarbij het wegwerken ervan zal leiden tot een verhoging van de kwaliteit van de beleidsrapporten.
Conform artikel 332 §1, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
Art.1: kennis te nemen van het bericht van het Agentschap Binnenlands Bestuur waaruit blijkt dat het nazicht van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' niet heeft geleid tot een formele opmerking.
De nieuwe wegenis wordt ingericht als woonerf en wordt aangelegd in waterpasserende grijze betonstraatstenen. De variërende wegbreedtes,
asverschuivingen, wegversmallingen en groene invulling zetten het verkeersluwe woonerfkarakter in de verf.
Zes parkeerplaatsen langs de rijweg vormen een aanvulling op de verplicht te voorziene private parkeerplaatsen op de kavels. Op het uiteinde wordt een keerpunt aangelegd, van waar een eventueel toekomstige uitbreiding mogelijk is over de zuidwestelijk gelegen grond.
Hoewel waterpasserende verharding voorzien wordt, worden ook waterontvangers voorzien die het regenwater opvangen en geleiden naar een infiltratiebekken. Dit om overlast bij hevige en/of lange regenbuien te vermijden.
De uitrustingswerken voorzien een ruime invulling van groen: boomvakken met onderbeplanting, haagmassieven, en een brede, langgerekte groenstrook langsheen de noordoostelijke terreingrens.
Deze laatste vormt tevens een wintergroene buffer langsheen, en ten bate van de aanpalende eigendom Heuntjesstraat 33.
De zone met het open infiltratiebekken wordt om praktische redenen (i.f.v. toegankelijkheid en onderhoud) eenvoudig in gras aangelegd.
Art.1: Het ontwerp en het rooilijnplan van de verkaveling gelegen Heuntjesstraat t.h.v. nr. 29-31 goed te keuren. Het waterbekken dient omheind te zijn met een afsluiting in kader van de veiligheid.
Het ontwerp voorziet dat de zone tussen het fietspad en de private eigendom een onverharde berm wordt, ingezaaid met gras. Aan de opritten worden grasbetontegels voorzien.
Op vraag van enkele bewoners wordt voorgesteld om de onverharde berm te wijzigen in een berm die aangevuld is met dolomiet.
De meerprijs wordt geraamd op ongeveer €60.000 incl. BTW
De meerprijs wordt geraamd op ongeveer €60.000 incl. BTW
Jaarbudgetrekening: 2024/ACT_2.1.2/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.1.2
Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2021 : goedkeuren ontwerp. goedkeuren gemeentelijk aandeel en wijze van gunnen. goedkeuren tracé van de wegenis.
Art.1: weg- en rioleringswerken Waregemstraat: de zone tussen het fietspad en de private eigendom die voorzien was als een onverharde berm ingezaaid met gras, wordt uitgevoerd met dolomiet.
Er werd een private verkaveling gerealiseerd hoek Driesstraat/Nieuwstraat (Pachtgoed) door Tybo nv, Leiestraat 62, 8792 Waregem.
De weg- en rioleringswerken voor de verkaveling hoek Driesstraat/Nieuwstraat (Pachtgoed) werden definitief opgeleverd en kunnen overgedragen worden naar het gemeentelijk openbaar domein.
Er werd een akte van kosteloze overdracht, opgemaakt door notariskantoor ACTALEX - Geassocieerde Notarissen, Herseauxlaan 1, 7711 Moeskroen voor overdracht van een perceel grond bestemd voor wegenis en groenzone ten kadaster gekend als ''bouwland", onder sectie B, nummer 516S2 P0000 voor een oppervlakte naar meting en kadaster van eenenveertig aren vierentwintig centiaren (41a24ca), en een perceel grond met infiltratiebekken, ten kadaster gekend als "bouwgrond" onder sectie B, nummer 516T2 P0000 voor een oppervlakte naar kadaster en meting van tien aren en eenenvijftig centiaren (10a51ca).
Er werd een opmetings- en afpalingsplan opgemaakt door landmeter-expert Johan Deneve te Zwevegem op 15 april 2016. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder identificatienummer 34038- 10184 en werd sindsdien niet meer gewijzigd.
De overdracht naar de gemeente Anzegem kan geschieden om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Alle kosten, rechten en erelonen van de akte vallen ten laste van de vennootschap Tybo.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de artikels, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
• De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
• Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de regels betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 3 april 2014 tot goedkeuring van het tracé van de wegenis en ontwerp wegen- en rioleringswerken voor de verkaveling hoek Driesstraat/Nieuwstraat.
Art.1: de akte van kosteloze overdracht wegenis, groenzone en infiltratiebekken voor de verkaveling hoek Driesstraat/Nieuwstraat (Pachtgoed), opgemaakt door notariskantoor ACTALEX - Geassocieerde Notarissen, Herseauxlaan 1, 7711 Moeskroen, goed te keuren.
Art.2: De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen toezicht op de gemeenten.
Er wordt verwezen naar het schrijven in bijlage vanwege sportclub Groene Duivels Ingooigem vzw. De sportvereniging vraagt om op de sportterreinen 'Bosuil', gelegen aan de Klijtberg, een kunstgrasveld te voorzien.
De aanleg van een kunstgrasveld betreft echter een substantiële uitgave die niet voorzien is in het huidige meerjarenplan. Bovendien wenst het huidige bestuur het beleid van de nieuwe raad evenals de ontwikkeling van de toekomstige financiële situatie niet te verstoren.
Enige tijd geleden kwam het bestuur van de sportvereniging zijn vraag ook mondeling verduidelijken bij het college. Zij konden begrip tonen voor het feit dat dergelijke uitgave nu niet meer in extremis kon worden opgenomen in het meerjarenplan maar vroegen wel om hun vraag over te maken aan de gemeenteraad zodat deze voldoende gekend zou zijn bij de zittende raadsleden en zodat deze eventueel bij de opmaak van het meerjarenplan van de volgende legislatuur ter overweging kan worden meegenomen.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: kennis te nemen van de vraag van Groene Duivels Ingooigem vzw tot het voorzien van een kunstgrasveld op de terreinen aan de Bosuil, gelegen aan de Klijtberg.
Art.2: kennis te nemen van de vraag om het verzoek zoals voorzien in art.1 ter bespreking voor te leggen aan de nieuwe bestuursploeg bij de opmaak van het bestuursakkoord en het meerjarenplan voor de volgende legislatuur.
De asfaltverharding op een aantal gemeentewegen is in een slechte toestand en is aan vernieuwing toe. Een aanpak door het affrezen van de toplaag en het aanleggen van een nieuwe toplaag wordt voorzien.
Het betreft volgende wegen:
• Hollendries – kruispunt van Hollendries met Bassegembosstraat
• Bassegembosstraat – vanaf nr. 26 tot en met kruispunt met Tweehoevenstraat
• Ommegangstraat – tussen nr. 6 en 24
• Walbrugge – vanaf voetweg tot aan oprit Bergstraat 14
• Onderberg – volledig, grind wegnemen en asfalteren
• Kasterstraat – ter hoogte van nr. 12A en hoek met Neerbeekstraat
• Kasterstraat – idem asfalteringswerken 2023, grindstroken
• Elsbroek – volledig
• Smeierstraat – vanaf hoek met Neerbeekstraat tot aan beton over nr. 4
• Smeierstraat – van nr. 3 tot nr. 7
• Holstraat – vanaf nr. 58 tot kruispunt met Pikkelstraat, Dolderstraat en Greepstraat
• Kruiskestraat – volledig, inclusief uitwijkstroken
• Grote Leiestraat – insteek ter hoogte van nrs 127 tot 137
• Driesstraat – vanaf Otegemstraat tot aan Nieuwstraat
• Otegemstraat – vanaf nr. 40 tot aan Zavelstraat (Zwevegem)
• Pareelstraat – tussen nrs 16 en 18
• Bomstraat – ter hoogte van nr. 1
• Klijtberg – hoek van Klijtberg met Sint-Antoniusstraat
• Wijnbergstraat – volledig.
In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken op diverse locaties 2024” werd een bestek met nr. 2024/536 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 226.477,00 excl. btw of € 274.037,17 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er is budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (vernieuwen en onderhouden beton- en asfaltwegen).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning 2020-2025: Ja.
Raming: € 274.037,17 incl. 21% btw.
Jaarbudgetrekening investering: ACT_2.1.2/0200-00/2240000 (vernieuwen en onderhouden beton- en asfaltwegen).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/536 en de raming voor de opdracht “Asfalteringswerken op diverse locaties 2024”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 226.477,00 excl. btw of € 274.037,17 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art.3: De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De Gemeente Anzegem heeft de intentie om vrijetijdsopvanginitiatieven in Anzegem te blijven erkennen, op voorwaarde dat ze voldoen aan bepaalde criteria. Dit omdat ze een waardevolle bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die de Gemeente Anzegem nastreeft.
Als gevolg van deze erkenning zullen de vrijetijdsopvanginitiatieven in Anzegem in staat zijn fiscale attesten uit te reiken met betrekking tot uitgaven voor de opvang van kinderen jonger dan 12 jaar of kinderen met een ernstige beperking jonger dan 18 jaar.
Na een evaluatie zijn enkele aanpassingen in het reglement opgenomen:
Aanpassing van Regie BOA Anzegem i.p.v. Dienst Buitenschoolse Kinderopvang. Dit reglement heeft betrekking op het decreet BOA.
Artikel 5. Procedure
§1.Aanvraag
a. Het Anzegems vrije tijd opvanginitiatief kan een aanvraag doen door het daartoe voorziene aanvraagformulier in te dienen bij de Gemeente Anzegem - College van burgemeester en Schepenen, p/a Dienst Buitenschoolse Kinderopvang, Kerkstraat 113, 8570 Anzegem of via mail: kinderopvang@anzegem.be. Regie BOA Anzegem, t.a.v. Stefanie Meurisse, Kerkstraat 113, 8570 Anzegem of via mail regie.boa@anzegem.be
Extra toevoeging in tekst:
Artikel 7. Verlenging erkenning
Na drie jaar kan een verlening aangevraagd worden via formulier ‘verlenging aanvraag erkenning van Anzegems Vrije Tijd opvanginitiatief. Deze verlenging duurt opnieuw 3 kalenderjaren.
Het reglement is ook van toepassing op de verlenging van een erkenning.
Aanpassing nummering:
Artikel 7 8. Controle
§ 1. De Gemeente Anzegem kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.
§ 2. De Gemeente Anzegem kan te allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren.
§3. Het opvanginitiatief verstrekt, op eerste verzoek van de Gemeente Anzegem, alle gevraagde inlichtingen i.v.m. de werking en de voorwaarden voor de erkenning.
§4. Het opvanginitiatief met rechtspersoonlijkheid verstrekt, op eerste verzoek van de Gemeente Anzegem, alle gevraagde inlichtingen omtrent de werking en de voorwaarden voor de erkenning en inzage in de boekhouding.
§5 De Gemeente Anzegem kan te allen tijde de nodige bijkomende informatie opvragen ter controle van het ingediende werkingsverslag.
Artikel 8 9. Sancties
Het college van burgemeester en schepenen kan de erkenning herroepen als het vrije tijd opvanginitiatief niet langer voldoet aan één of meerdere voorwaarden voor de erkenning en/of wanneer deze zich onttrekt aan de controlemogelijkheden door de Gemeente Anzegem.
Artikel 9 10. Inwerkingtreding (en duurtijd)
Dit reglement treedt in op 1 december 2019.
Driejaarlijks wordt de werking van dit reglement geëvalueerd.
Bijlagen
Bijlage 1: Reglement aanvraag erkenning - GR 12 11 2019
Bijlage 2: Reglement aanvraag erkenning - met arceringen
Bijlage 3: Formulier aanvraag erkenning
Bijlage 4: Formulier aanvraag verlenging erkenning
Geen.
artikel 145/35 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992
Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocument.ashx?id=1031846&datum=&geannoteerd=false&print=false
Goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 november 2019:' Reglement ter erkenning van Anzegems vrije tijd opvanginitiatieven'
Art.1: De aanpassingen in het reglement ter erkenning van Anzegemse vrije tijd opvanginitiatieven worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang.
Artikel 5. Procedure
§1.Aanvraag
a.Het Anzegemse vrije tijd opvanginitiatief kan een aanvraag doen door het daartoe voorziene aanvraagformulier in te dienen bij de Gemeente Anzegem - College van burgemeester en Schepenen, p/a Regie BOA Anzegem, t.a.v. Stefanie Meurisse, Kerkstraat 113, 8570 Anzegem of via mail regie.boa@anzegem.be
Artikel 7. Verlenging erkenning
Na drie jaar kan een verlenging aangevraagd worden via formulier ‘verlenging aanvraag erkenning van Anzegems Vrije Tijd opvanginitiatief. Deze verlenging duurt opnieuw 3 kalenderjaren.
Het reglement is ook van toepassing op de verlenging van een erkenning.
Artikel 8. Controle
§ 1. De Gemeente Anzegem kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.
§ 2. De Gemeente Anzegem kan te allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren.
§3. Het opvanginitiatief verstrekt, op eerste verzoek van de Gemeente Anzegem, alle gevraagde inlichtingen i.v.m. de werking en de voorwaarden voor de erkenning.
§4. Het opvanginitiatief met rechtspersoonlijkheid verstrekt, op eerste verzoek van de Gemeente Anzegem, alle gevraagde inlichtingen omtrent de werking en de voorwaarden voor de erkenning en inzage in de boekhouding.
§5 De Gemeente Anzegem kan te allen tijde de nodige bijkomende informatie opvragen ter controle van het ingediende werkingsverslag.
Artikel 9. Sancties
Het college van burgemeester en schepenen kan de erkenning herroepen als het vrije tijd opvanginitiatief niet langer voldoet aan één of meerdere voorwaarden voor de erkenning en/of wanneer deze zich onttrekt aan de controlemogelijkheden door de Gemeente Anzegem.
Artikel 10. Inwerkingtreding (en duurtijd)
Dit reglement treedt in op 1 december 2019.
Driejaarlijks wordt de werking van dit reglement geëvalueerd.
Art.2: De formulieren voor aanvraag erkenning en verlenging erkenning zoals in bijlage opgenomen, worden goedgekeurd.
De 18 schilderijen werden aangeboden, zonder verplichtingen, door de familie Steenhoudt.
De schilderijen worden kosteloos aangeboden.
Decreet Lokaal Bestuur
Aanvaarding schenking schilderijen Firmin Colardyn, Jos Speybrouck en Wilfried Tijtgat, CBS 13/12/2023
Art. 1: Over te gaan tot de definitieve aanvaarding van de schenking van de werken van Firmin Colardyn, Jos Speybrouck en Wilfried Tijtgat door de familie Steenhoudt, volgens de inventaris in bijlage.
Vanuit Oudleiding Chiro Anzegem plant men dit jaar - naar analogie met vorige grootschalige initiatieven in De Speldoorn en het pop-up café in het voormalig deelgemeentehuis van Kaster - opnieuw een groots project in, met deze keer als thema circus/kermis en dit op zaterdag 6 juli aanstaande. Mogelijks op het programma staan een koers met speciale fietsen, een totaalspektakel voor jong en oud, allerhande uitgewerkte kermisattracties, activiteiten en optredens in de loop van de dag, schattenzoektocht, wedstrijdjes tussen jong en oud en dat allemaal in een aangepaste omgeving met oog voor decoratie en sfeerschepping. Men mikt op een publieksbereik van zowat 500 deelnemers.
Om alles terdege te kunnen voorbereiden en op te bouwen enerzijds, en om ook over een voldoende grote locatie te beschikken op de dag van het project op zich anderzijds, wordt gevraagd om hiervoor gebruik te kunnen maken van de expohal en de aanpalende vergaderruimte in het nieuwe gemeentepunt evenals van het grasveld rechts van de site.
Het lijkt wel aangewezen om hiervoor, naar analogie met het gebruik van deze locatie door Muzinar destijds, een gebruiksovereenkomst op te maken en eenzelfde forfaitaire gebruiksvergoeding van €70/maand hiervoor te bepalen ( vanaf april tot en met juli 2024, telkens volledig aan te rekenen per begonnen maand ).
De voornaamste aandachtspunten in de gebruiksovereenkomst zijn:
- exclusief gebruik van het vergaderlokaal en de expohal
- gebruiksovereenkomst loopt van 1 april tot en met 12 juli 2024
- eigen gemeentelijke diensten krijgen steeds terbeschikkingstelling van de lokalen, indien nodig, maar dan wel in onderling overleg
- OLB moet zelf de lokalen schoonmaken en de onderhoudsmiddelen hiervoor bekostigen
- OLB moet instaan voor de nodige verzekeringen en het naleven van alle wettelijke of bijkomend opgelegde veiligheidsvoorschriften
- De gebruikers mogen een bar inrichten voor eigen gebruik tijdens de opbouwperiode maar ze mogen er geen publieksactiviteiten organiseren. Ze mogen de bar en lokalen ook niet gebruiken voor privédoeleinden ( ook niet ten behoeve van leden van de vereniging) of ze onderverhuren aan derden
- enkel op de dag zelf van het project ( 6 juli) worden de toegestane ruimtes ter beschikking gesteld voor publieksdoeleinden en kan bijkomend ook gebruik gemaakt worden van het sanitair blok aan de achterkant van de open, brede middengang.
- publicitaire tegenprestatie voor het exclusief gebruik van de lokalen: op alle promotiemateriaal dient vermeld te staan: met steun van de gemeente Anzegem + logo en baseline van de gemeente
Bepalingen van de cultuurpactwet van 16 juli 1973
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbeslissing dd. 13/12/2022 m.b.t. goedkeuring gebruiksovereenkomst Muzinar
Art.1: Onderstaande gebruiksovereenkomst met OLB Chiro Anzegem goed te keuren:
1. Betrokken partijen voor het afsluiten van de gebruiksovereenkomst
1.1. OLB Anzegem
Tussen het gemeentebestuur van Anzegem enerzijds, voor dewelke optreden de heer Koen Tack , Voorzitter en Sonja Nuyttens, Algemeen Directeur, in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad dd.….. 2024.
En anderzijds de huidige verantwoordelijke bestuursleden van OLB Anzegem,
namen:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Bij ontslag van een verantwoordelijke onderschrijver van deze gebruiksovereenkomst dient dit onmiddellijk gemeld te worden aan het gemeentebestuur
1.2. Ter beschikking stelling van de lokalen & materialen
OLB Anzegem mag exclusief gebruik maken van de expohal en het aanpalend vergaderlokaal, met aansluitend sanitair gelegen in de gebouwen van het nieuwe gemeentepunt, Heirbaan 73 , 8570 Anzegem. De toegang tot de ruimte van de technische dienst is afgesloten en mag onder geen beding betreden worden.
Het grasveld gelegen aan de rechterkant van het gebouw mag een tweetal weken voorafgaand aan de manifestatie ingenomen worden.
Op de dag van de manifestatie zelf kan – in gedeeld gebruik – het sanitair aan de achterzijde van de brede middengang van het NGP ter beschikking worden gesteld van bezoekers.
Op de dag van de manifestatie zelf mag ten behoeve van het publiek gebruik gemaakt worden van de tribunes die in het NGP gestockeerd staan, maar dan enkel in de expohal zelf.
Het gebruik van de gemeentelijke hoogtewerker wordt uitzonderlijk toegestaan maar dan enkel
- Aan de houders van een erkend vakbekwaamheidsattest dat vooraf aan de bevoegde gemeentelijke dienst wordt bezorgd
- Na een interne opleiding door een vakbekwaam gemeentelijk personeelslid daartoe aangeduid
- Binnen een beperkte periode met name gedurende twee dagen binnen de week voorafgaand aan de manifestatie ten behoeve van de opbouw en gedurende één dag na de manifestatie ten behoeve van de afbouw. De tijdstippen moeten minstens 1 week op voorhand worden aangevraagd aan de technische dienst ( thierry.delvael@anzegem.be).
- Met inachtname van de nodige verzekeringsverplichtingen en aansprakelijkheid zoals verder in de overeenkomst omschreven
2. Duur van de overeenkomst
- Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de opbouw, voor stockage van materiaal, voor de dag van de manifestatie zelf en voor de afbouw in de week daaropvolgend, namelijk vanaf 1 april 2024 tot en met 12 juli 2024.
- Het karakter van deze terbeschikkingstelling vervalt van zodra een, meer of andere verenigingen met het oog op de realisatie van een vergelijkbaar project een gelijkaardig voordeel vragen, in dat geval zal een beurtrol opgesteld worden of uitgezien worden naar andere lokalen. Geschillen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
- Wanneer een eigen gemeentelijke dienst zich aandient, zal deze steeds een terbeschikkingstelling bekomen van de huidige lokalen, en wordt in onderling overleg bekeken hoe dit het best kan aangepakt worden.
- Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van twee weken vooraf. Indien er een einde wordt gemaakt aan de overeenkomst, moeten de lokalen weer in de oorspronkelijke staat hersteld worden, vastgesteld en gekend op het moment van ondertekening van deze gebruiksovereenkomst.
3. Verplichtingen van eigenaar en gebruiker
3.1. Verplichting van de gebruiker bij het gebruik van de infrastructuur & materiaal
De verantwoordelijke bestuursleden van OLB Anzegem dienen de lokalen & materiaal door hen gebruikt in hun huidige staat te bewaren, uitgezonderd de normale slijtage.Buitengewone schoonmaak en/of herstel van beschadigingen en/of extra onkosten wegens nalatigheid worden aangerekend aan de reële kostprijs.
3.2. Onderhoudsverplichtingen & inrichting
Van de gebruiker wordt verwacht dat hij deze lokalen zelf zal schoonmaken, onderhouden en gebruiken als een goede huisvader. De aankoop van onderhoudsmateriaal valt volledig ten laste van de gebruiker.
De verantwoordelijke van OLB die een badge krijgt om toegang te krijgen tot de expohal van het NGP is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de zaal en de bediening van de verlichting en elektriciteitsvoorzieningen. Na gebruik worden alle lichten gedoofd, elektrische of andere toestellen uitgeschakeld en de deur goed afgesloten. Als er onregelmatigheden opgemerkt worden, of er iets kapot is, moet dit onmiddellijk worden doorgegeven aan de dienst patrimonium. Sloten worden nooit vervangen door de gebruiker zelf.
Alle afval & materiaal moet na afloop van de manifestatie/einde gebruiksovereenkomst worden verwijderd, er mag niks achtergelaten worden, noch binnen , noch buiten.
Er mogen geen werken worden uitgevoerd aan de lokalen, tenzij met voorafgaande schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.
3.3. Verzekeringen & aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur zal het gebruikersrisico tegen brandgevaar, geburenverhaal, alsook de eigen inhoud met uitzondering van het materiaal dat eigendom is van of ingehuurd wordt door OLB Anzegem, zelf laten waarborgen door het afsluiten van een brandpolis, met afstand van verhaal jegens de gebruiker, tenzij bij kwaad opzet of vandalisme en voor zover het niet om commerciële activiteiten gaat.
De gemeente zal een brandweeradvies aanvragen. De gebruiker dient voorafgaandelijk een gedetailleerde beschrijving te geven van alle activiteiten en installaties die enige invloed kunnen hebben op de brandveiligheid.
De gebruiker zal zich voor zijn burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid verzekeren, met afstand van verhaal jegens de gemeente Anzegem. Hij is burgerlijk verantwoordelijk voor ongevallen en schade – van welke aard ook- ten gevolge van het gebruik van de zaal en bijhorend materiaal en dit zowel tegenover derden als tegenover de gemeente. Bijgevolg zijn alle schades die worden veroorzaakt aan het materiaal ten gevolge van gebruik of aangericht aan derden ( incluis gemeente), lichamelijke schade aan derden, eigen lichamelijke schade ten laste van OLB Chiro Anzegem.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan de gemeente in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
De gebruiker verbindt er zich toe te zullen voldoen aan de geldende politiereglementen en wettelijke veiligheidsvoorschriften evenals aan de voorschriften inzake billijke vergoeding, Sabam en accijnzen. Extra organisatie- of vergunningskosten worden gedragen door de gebruiker.
OLB Anzegem zal alle mondeling of schriftelijk verstrekte veiligheidsvoorschriften m.b.t. de brandveiligheid van de locatie & opstelling of met betrekking tot het gebruik van materiaal naleven.
De gebruiker mag geen groter aantal personen toelaten dan om veiligheidsredenen is toegestaan in de zaal ( 900 personen). De gebruiker zal erover waken dat het rookverbod wordt nageleefd,overal waar het van kracht is. Het is verboden de deuren van de nooduitgangen te sluiten. Deze moeten ten allen tijde open en gevrijwaard blijven.
3.4 geluidsnormen
De gebruiker is ertoe gehouden het geluidsniveau zodanig te beperken dat de wettelijk geldende geluidsnormen worden gerespecteerd. De organisator stelt zich, door het aangaan van deze overeenkomst, hiervoor zowel burgerlijk als strafrechterlijk aansprakelijk. Bij luidruchtige en openbare muziekactiviteiten kan een afwijking ( binnen de wettelijke bepalingen) op deze geluidsnormen aangevraagd worden via het daartoe bestemde formulier ( zie evenementenloket – www.anzegem.be). In voorkomend geval dient de gebruiker de normen en bepalingen van de toegestane afwijking strikt na te leven.
In elk geval moet de nachtrust van de omliggende bewoners gerespecteerd worden. Klachten inzake nachtlawaai dienen vermeden te worden. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt opgevolgd worden, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stop zetten.
4. Gebruikerskosten – gebruiksvergoeding
Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend van € 70 per ( begonnen) maand, dit omvat de gebruiksvergoeding van de lokalen ,zowel voor vergaderingen, opbouw, berging van het materiaal alsook voor gebruik ervan op de dag van de manifestatie zelf, evenals de kosten betreffende het verbruik van alle nutsvoorzieningen.
5. Controle
Het college van Burgemeester en Schepenen of de door haar aangewezen diensten mogen ten allen tijde de lokalen bezichtigen en toezicht uitoefenen.
6. Bar
Het is toegelaten in de voor hen bestemde lokalen een bar in te richten maar enkel en alleen voor het aanbieden van dranken ten behoeve van de medewerkers ter voorbereiding van de manifestatie . OLB verbindt zich ertoe in deze lokalen geen publieksactiviteiten te organiseren. Alleen op de dag van de manifestatie zelf mogen de lokalen gebruikt worden ten behoeve van een ruimer publiek.
Het is evenzeer verboden om de lokalen ter beschikking te stellen voor private aangelegenheden, ook niet ten behoeve van de leden van de vereniging zelf of het aan derden in onderverhuur te geven.
7. Publicitaire tegenprestatie
Als tegenprestatie voor deze exclusieve terbeschikkingstelling wordt gevraagd om op alle promotiemateriaal te vermelden “ met steun van de gemeente Anzegem” + logo en baseline van de gemeente
In drievoud opgemaakt te Anzegem op ………………… en na lezing door beide partijen ondertekend.
Partij enerzijds
Namens het Gemeentebestuur
Algemeen Directeur
Sonja Nuyttens
De Voorzitter
Koen Tack
Partij anderzijds
De huidige verantwoordelijken
NAAM EN VOORNAAM - ADRES – HANDTEKENING
Art.2: het voorgestelde forfaitaire totaalbedrag pas te innen op het einde van de gebruiksovereenkomst en dus na de manifestatie, met name tegen uiterlijk eind augustus 2024.
Er wordt voorgesteld om via het raamcontract van Intercommunale Leiedal twee deelwagens te voorzien, één in Anzegem en één in Vichte.
De elektrische deelwagen in Anzegem zou kunnen geplaatst worden aan sporthal Torrebos, die in Vichte aan het Louis Isebaertplantsoen.
Via de app kan men de wagen reserveren. De wagen gaat open met bluetooth, daarna kan men de sleutel uit het handschoenkastje halen.
Er bevindt zich ook een laadkaart in het voertuig. De wagen kan pas gesloten worden als de wagen correct geconnecteerd is aan een laadpaal. Op die manier is men ervan verzekerd dat de wagen opgeladen wordt. Om die reden zal ook een parkeerplaats aan de laadpaal voorbehouden worden.
Het voorzien van een deelwagen zet kracht bij aan de ambitie om de mobiliteit te verduurzamen (modal shift),
ook past het binnen de doelstellingen zoals vooropgesteld in het lokaal energie- en klimaatplan (1 deelsysteem
per 1000 inwoners).
De maandelijkse kostprijs voor een elektrische deelwagen type Kangoo bedraagt 550 euro excl. btw per maand. Inbegrepen in dit pakket zijn
80 uren of 1500 km die ter beschikking worden gesteld voor werkverplaatsingen door personeel van de gemeente.
De particuliere gebruiker betaalt altijd een tarief voor de gebruikte uren én een tarief per km.
De gemeente Anzegem kan van de mogelijkheid tot afname gebruik maken van het raamcontract waardoor de gemeente vrijgesteld is van de verplichting om zelf een procedure te organiseren.
De benodigde kredieten worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien.
De benodigde kredieten worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1.Toetreding tot het raamcontract ‘Leasing deelwagens’ van Intercommunale Leiedal goed te keuren.
Art.2. Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
kennis te nemen van de mededeling die gedaan wordt en de mondelinge vragen die gesteld worden door de raadsleden. Deze vragen werden - zo mogelijk - onmiddellijk ter zitting beantwoord (zie zittingsverslag = audio-opname op de website van Anzegem). De vragen die niet ter zitting konden worden beantwoord, worden schriftelijk beantwoord tegen de eerstvolgende zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 12/03/2024 om 19:36.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter