Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 11/03/2025 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 11/03/2025 om 19:54.

De gemeenteraad gaat er eenparig mee akkoord dat de agendapunten gemeenteraad behandeld worden na afloop van de OCMW-raad.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 11 februari 2025: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 11 februari 2025  goed te keuren.

      • Psilon - Raad van bestuur: voordracht bestuurder.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeente Anzegem heeft recht op één lid van de raad van bestuur met stemrecht voor Psilon (intergemeentelijke vereniging voor Crematoriumbeheer) en dit voor de duur van 3 jaar (2028-2029 en 2030).  
        Er kan verwezen worden naar de statuten van Psilon, die bepalen dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, door de algemene vergadering benoemd op voordracht van de deelnemers.
        Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met dit van lid van de algemene vergadering.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        De goedgekeurde statuten van Intercommunale voor Crematoriumbeheer Psilon

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Rino Himpe, gemeenteraadslid, wonende Mekeirleweg 18A, 8570 Anzegem, wordt voorgedragen als bestuurder met stemrecht in de Intercommunale vereniging voor crematoriumbeheer en dit voor de duur van 3 jaar, periode 2028-2029 en 2030.
         
        Art.2: Deze beslissing wordt bezorgd aan de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer - Ambassadeur Baertlaan 5 - 8500 Kortrijk.


        Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid voor het uitoefenen van het administratief toezicht, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

      • Psilon - algemene vergadering 26 maart 2025: kennisname en goedkeuring agenda en verlenen mandaat.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De buitengewone algemene vergadering van Psilon vindt plaats op 26  maart a.s. met volgende punten:

        1. Kennisname voordrachten kandidaat-bestuurders
        2. Aanduiding effectieve bestuurders
        3. Kennisname aanduiding bestuurder met raadgevende stem

        De raad kan kennis nemen van de agenda, de punten goedkeuren en zijn vertegenwoordiger opdracht geven deze op de BAV goed te keuren.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        de goedgekeurde statuten van de desbetreffende intercommunale

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:   zijn goedkeuring  te hechten aan de agendapunten voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Psilon van 26 maart 2025:

        1. Kennisname voordrachten kandidaat-bestuurders
        2. Aanduiding effectieve bestuurders
        3. Kennisname aanduiding bestuurder met raadgevende stem

        Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Pislon opdracht te geven haar of zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 goed te keuren.

        Art. 3: Afschrift van onderhavige beslissing voor verder gevolg aan de intercommunale Psilon over te maken.

      • De Watergroep - raad van bestuur: voordracht gemeentelijk afgevaardigde.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In de raad van 14 januari werden de gemeentelijke afgevaardigden voor de Watergroep aangeduid (voor de Algemene Vergadering, het aandeelhoudersbestuur drinkwater en het aandeelhoudersbestuur afvalwater). De Watergroep stuurde een oproeping tot kandidaatstelling ‘lid van de raad van bestuur’. De gemeente kan een kandidaat-bestuurder voordragen voor de nieuwe raad van bestuur van de Watergroep.

        Conform de statuten van De Watergroep en in overeenstemming met het decreet deugdelijk bestuur, bestaat de raad van bestuur uit maximaal 13 bestuurders inclusief de voorzitter:

        1. De algemene vergadering benoemt 4 bestuurders. De provinciale vennotenvergaderingen dragen de kandidaten voor.
        2. De Vlaamse regering kiest 1 bestuurder uit 4 kandidaten die zijn voorgedragen door de provinciale vennotenvergaderingen.
        3. De Vlaamse regering benoemt rechtstreeks 3 bestuurders, inclusief de voorzitter.
        4. De Vlaamse regering benoemt 5 onafhankelijke bestuurders op voordracht van de raad van bestuur.

        Om de door de gemeente voor te dragen kandidaten te kiezen (punten 1 en 2 hierboven), worden provinciale vennotenvergaderingen georganiseerd op 23, 29 en 30 april 2025. Er moet worden aangegeven of het een kandidaat is die kan worden voorgedragen aan de algemene vergadering (punt 1) en/of een kandidaat die kan worden voorgedragen aan de Vlaamse regering (punt 2). Het bestuur kan dus kiezen of ofwel voor punt 1 een kandidaat voor te dragen, ofwel voor punt 2, ofwel voor beide punten maar dan moet het gaan over 2 verschillende vertegenwoordigers. Er is een kandidatuur ontvangen voor punt 1, waarbij de provinciale vennotenvergaderingen de kandidaten voordragen voor de algemene vergadering. De kandidaat-bestuurder hoeft niet te zetelen in de algemene vergadering.

        De gemeente kan kandidaten voordragen aan de vennotenvergadering van provincie West-Vlaanderen.

        Conform de statuten mag de kandidaat geen lid zijn van:

        • de Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers, Senaat en Regering
        • het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering
        • het Europees Parlement en de Europese Commissie
        • de bestendige deputatie van een provincie.

        De vennotenvergaderingen hebben plaats op volgende data:

        • woensdag 23 april 2025 om 10.30 uur in Leuven en om 18 uur in Hasselt
        • dinsdag 29 april 2025 om 18 uur in Gent
        • woensdag 30 april 2025 om 10.30 uur in Kortrijk.

        De gemeentelijke vertegenwoordigers in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst krijgen een uitnodiging voor de vergadering in hun provincie. De gemeentelijk vertegenwoordiger is ook de stemgerechtigde in deze vennotenvergadering. Iedere vertegenwoordiger heeft in de vennotenvergadering evenveel stemrechten als het aantal aandelen van de vennoot in De Watergroep. Indien de vaste vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur niet in persoon kan aanwezig zijn in de vennotenvergadering, dan kan de gemeente uitzonderlijk een volmacht verlenen aan een ander gemeenteraadslid. De volmacht moet ondertekend worden door de burgemeester. Voor de bestuurders aan te stellen door de algemene vergadering, wordt één kandidaat per provincie gekozen. Voor de bestuurder aan te stellen door de Vlaamse regering wordt één kandidaat per provincie gekozen. Een kandidaat die wordt gekozen om voor te dragen aan de algemene vergadering kan niet meer worden verkozen om voor te dragen aan de Vlaamse regering.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Davy Demets, schepen bevoegd voor nutsvoorzieningen, wonende te Borreberg 9/0002 - 8570 Anzegem voor te dragen als kandidaat voor de Raad van Bestuur van De Watergroep, voorgedragen aan de algemene vergadering. De provinciale vennotenvergaderingen dragen de kandidaten voor.

        Art.2: De naam van de kandidaat en een beknopt curriculum (identiteitsgegevens, opleiding, beroep en mandaten) worden bezorgd aan vennoten@dewatergroep.be tegen uiterlijk 28 maart 2025, bij voorkeur via dit invulformulier (Word-bestand).

      • Intergemeentelijk samenwerkingsverband Imog - Algemene vergadering 25 maart 2025: kennisname en goedkeuring agendapunten en vaststelling mandaat.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De Algemene Vergadering van Imog gaat door op 25 maart 2025 om 10u in de raadzaal van Imog. Op de agenda staan volgende punten ter bespreking:

        1. Samenstelling van het bureau

        2. Benoeming van de nieuwe bestuurders

        2.1. voorstelling kandidatuur

        2.2. aanstelling door de BAV

        3. Vaststellen presentiegelden

        4. Oprichten algemeen comité

        5. Varia

         

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd  kennis te nemen van deze punten   en de gemeentelijke vertegenwoordiger te mandateren in de algemene vergadering  van Imog om deze agendapunten goed te keuren.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Goedgekeurde statuten

        Gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 houdende aanstelling van respectievelijk de effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Imog

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Imog d.d. 25 maart 2025 met volgende agenda: 

         

        1. Samenstelling van het bureau

        2. Benoeming van de nieuwe bestuurders

        2.1. voorstelling kandidatuur

        2.2. aanstelling door de BAV

        3. Vaststellen presentiegelden

        4. Oprichten algemeen comité

        5. Varia

         

        De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven deze agendapunten goed te keuren

        Art.2: Kennis te geven van deze beslissing aan Imog.

        Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid conform de bepalingen opgenomen in het decreet lokaal bestuur.

      • Aktename samenstelling raadscommissies 'Financiën en Algemene Zaken', 'Mens', 'Ruimte', 'Deontologische Commissie en Tuchtcommissie

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad bepaalde de samenstelling uit de verschillende politieke fracties van de diverse raadscommissies en wel als volgt:

        Samenéén: 4 raadsleden

        INZET: 2 raadsleden

        Ons Dna: 1 raadslid

        Vlaams Belang: eventueel 1 raadslid met raadgevende stem

        N-VA: eventueel 1 raadslid met raadgevende stem.

         

        Op 21 januari vertrok er naar alle politieke fracties een schrijven met de vraag om hun leden af te vaardigen naar de raadscommissies. Het antwoord werd ingewacht tegen uiterlijk vrijdag 14 februari.

        De gemeenteraad kan akte nemen van de ingediende voordrachten.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur.

        Vorige beslissingen

        Het huishoudelijk reglement gemeenteraad

        De gemeenteraadsbeslissing van 14 januari 2025 houdende samenstelling van de 5 raadscommissies, zijnde:

        • raadscommissie Financiën en Algemene Zaken
        • raadscommissie Mens
        • raadscommissie Ruimte
        • raadscommissie Tucht
        • Deontologische commissie
        Besluit

        Art.1: akte te nemen van volgende samenstelling van de 5 raadscommissies:

        a) raadscommissie Financiën en Algemene Zaken:

        Samenéén: Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Joy Vanmaercke en Roel Couckuyt

        INZET: Jeremie Vaneeckhout en Leendert Van Hulle

        Ons Dna: Bram Vanhoutte

        Vlaams Belang: geen voordracht ontvangen

        N-VA: Koen Tack  (adviserend)

         

        b) raadscommissie Mens:

        Samenéén: Ine Demeulemeester, Els Gevaert, Kris De Meulemeester en Rino Himpe

        INZET: Sofie Demurie en Jens Vancauwenberghe

        Ons Dna: Davy Dewaele

        Vlaams Belang: geen voordracht ontvangen

        N-VA: Koen Tack   (adviserend)

         

        c) raadscommissie Ruimte:

        Samenéén: Kris De Meulemeester, Joy Vanmaercke, Els Gevaert en Nicolas Duquesnoy

        INZET: Sofie Demurie en Leendert Van Hulle

        Ons Dna: Amandine Eeckhaut

        Vlaams Belang: geen voordracht ontvangen

        N-VA:  Koen Tack    (adviserend)

         

        d) raadscommissie Tucht:

        Samenéén: Kris De Meulemeester, Ine Demeulemeester, Joy Vanmaercke en Roel Couckuyt

        INZET: Jeremie Vaneeckhout en Yannick Ducatteeuw

        Ons Dna: Eddy Recour

        Vlaams Belang: geen voordracht ontvangen

        N-VA:   Koen Tack    (adviserend)

         

        e) Deontologische commissie:

        Samenéén:  Ine Demeulemeester, Nicolas Duquesnoy, Kris De Meulemeester en Rino Himpe

        INZET: Jeremie Vaneeckhout en Yannick Ducatteeuw

        Ons Dna: Eddy Recour

        Vlaams Belang: geen voordracht ontvangen

        N-VA: Koen Tack     (adviserend)

      • Raadscommissie 'Financiën en Algemene Zaken': aanstelling voorzitter.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In een vorig punt werd de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën opnieuw samengesteld.

        Thans dient uit de leden van de commissie een voorzitter te worden gekozen. Dit mag uitdrukkelijk niet een lid van het college van burgemeester en schepenen zijn.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Het reglement van orde van de gemeenteraad, meer bepaald art.   31  dat zegt dat elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen   geen voorzitter kunnen zijn van een commissie;

        De gemeenteraadsbeslissing van heden houdende aktename nominatieve samenstelling van de raadscommissie Financiën en Algemene Zaken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Kris De Meulemeester, gemeenteraadslid en wonende  Neerbeekstraat 13 –  8572 Anzegem, wordt aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Financiën en Algemene Zaken tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

         

      • Raadscommissie 'Mens': aanstelling voorzitter.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In een vorig punt werd de raadscommissie Mens opnieuw samengesteld.

        Thans dient uit de leden van de commissie een voorzitter te worden gekozen. Dit mag uitdrukkelijk niet een lid van het college van burgemeester en schepenen zijn.

         

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Het reglement van orde van de gemeenteraad, meer bepaald art.   31  dat zegt dat elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen   geen voorzitter kunnen zijn van een commissie;

        De gemeenteraadsbeslissing van heden houdende aktename nominatieve samenstelling van de raadscommissie Mens.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Sofie Demurie, gemeenteraadslid en wonende  P. Wielemansstraat 10 – 8570 Anzegem, wordt aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Raadscommissie 'Ruimte': aanstelling voorzitter.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In een vorig punt werd de raadscommissie Ruimte opnieuw samengesteld.

        Thans dient uit de leden van de commissie een voorzitter te worden gekozen. Dit mag uitdrukkelijk niet een lid van het college van burgemeester en schepenen zijn.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Het reglement van orde van de gemeenteraad, meer bepaald art.   31  dat zegt dat elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen   geen voorzitter kunnen zijn van een commissie;

        De gemeenteraadsbeslissing van heden houdende aktename nominatieve samenstelling van de raadscommissie Ruimte.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:  Kris De Meulemeester, gemeenteraadslid en wonende Neerbeekstraat 13 - 8572 Anzegem, wordt aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie RUIMTE tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Deontologische Commissie: aanstelling voorzitter.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In een vorig punt werd de Deontologische Commissie opnieuw samengesteld.

        Thans dient uit de leden van de commissie een voorzitter te worden gekozen. Dit mag uitdrukkelijk niet een lid van het college van burgemeester en schepenen zijn.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Het reglement van orde van de gemeenteraad, meer bepaald art.   31  dat zegt dat elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen   geen voorzitter kunnen zijn van een commissie;

        De gemeenteraadsbeslissing van heden houdende aktename nominatieve samenstelling van de Deontologische Raadscommissie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Jeremie Vaneeckhout, gemeenteraadslid en wonende  Kasterstraat 40 –  8572 Anzegem, wordt aangeduid als voorzitter van de Deontologische Commissie tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Tuchtcommissie: aanstelling voorzitter.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In een vorig punt werd de Tuchtcommissie opnieuw samengesteld.

        Thans dient uit de leden van de commissie een voorzitter te worden gekozen. Dit mag uitdrukkelijk niet een lid van het college van burgemeester en schepenen zijn.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Het reglement van orde van de gemeenteraad, meer bepaald art.   31  dat zegt dat elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen   geen voorzitter kunnen zijn van een commissie;

        De gemeenteraadsbeslissing van heden houdende aktename nominatieve samenstelling van de Tuchtcommissie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:  Kris De Meulemeester, gemeenteraadslid en wonende  Neerbeekstraat 13 – 8572 Anzegem, wordt aangeduid als voorzitter van de Tuchtcommissie tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

      • Gezondheidsmakers (vzw)Zuid-West-Vlaanderen - Regionale Adviesraad (RAR): aanduiding van een gemeentelijk vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Voorgesteld wordt om een vertegenwoordiger van de gemeente Anzegem aan te duiden voor de regionale adviesraad (RAR) van de Gezondheidsmakers Zuid-West-Vlaanderen.

        De RAR is een overlegplatform dat het bestuursorgaan/algemene vergadering van Logo Leieland vervangt, met 1 gigantisch groot voordeel -> alles m.b.t. vzw-wetgeving valt weg waardoor de inhoud eindelijk  primeert.

        De RAR bepaalt mee de koers van het preventief gezondheidsbeleid in Zuid-West-Vlaanderen.

        Opdracht:  inhoudelijke klemtonen leggen in Zuid-West-Vlaanderen, het regionaal jaaractieplan voeden, insteken geven voor het Vlaams beleidsplan en adviseren hoe budgetten ingezet worden.

        Men zoekt beleidsmakers, -uitvoerders uit verschillende settings, i.c. lokale besturen, zorg- en welzijn, kwetsbare groepen, onderwijs, gezinnen, vrije tijd en werk.

        Aangezien lokale besturen de topprioriteit vormen binnen het Vlaams beleidsplan wordt gevraagd dat elk lokaal bestuur een vertegenwoordiger aanduidt, hetzij een schepen, hetzij een ambtenaar.

        ‘Health in All Policies’ is het leidmotief. Om die reden is het de bedoeling om een mix van mandatarissen/ambtenaren rond tafel te krijgen maar ook een diversiteit aan beleidsdomeinen, bv. jeugd, gezondheid & welzijn, sport, ruimte & milieu, …

         

        Het is de bedoeling om in april een installatievergadering te houden.

        Vergaderfrequentie: viermaal per jaar. Om de vergaderlast zo laag mogelijk te houden worden de vergaderingen afwisselend fysiek en digitaal ingepland.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal bestuur

        Vorige beslissingen

        gemeenteraadsbesluit van 24 november 2024:   Buitengewone algemene vergadering 25 november 2024 - Logo Leieland, strekkende tot fusie Vlaamse Logo's- goedkeuring en verlenen mandaat aan de gemeentelijke vertegenwoordigers.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1 :   Jeremie Vaneeckhout (gemeenteraadslid),  Kasterstraat 40, wonende 8572 Anzegem wordt aangeduid als  vertegenwoordiger van gemeentebestuur Anzegem  voor de  Regionale Adviesraad Gezondheidsmakers v.z.w. Zuid-West-Vlaanderen, gelegen President Kennedypark 10 - 8500 Kortrijk en dit tijdens de legislatuur 2025-2030. Als plaatsvervanger wordt Davy Demets (schepen bevoegd voor Sociale Zaken), wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, aangeduid.

        Art.2: Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de betrokken v.z.w.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.

      • Toekennen eretitel (uittredende) mandatarissen: opheffen reglement van 30 april 2013 en goedkeuren nieuw reglement.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Als blijk van erkenning vanwege het bestuur en als waardering voor een lange en eervolle loopbaan als mandataris kan een eretitel voor het beklede mandaat worden toegekend. 

        Met de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur is het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst toegevoegd aan de bestuursorganen van gemeente en OCMW. Bovendien voorziet het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie dat de Gemeenteraad sneller aantreedt na de verkiezingen (in december in plaats van januari). Het is daarom aangewezen de bestaande reglementen m.b.t. de toekenning van eretitels aan mandatarissen te herzien en om de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan een gewezen - schepen - voorzitter Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - raadslid - lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in een nieuw reglement vast te leggen.

        In het kader van behoorlijk bestuur wordt er naar gestreefd  om één reglement op te maken voor gemeente en OCMW samen.

        Regelgeving
        Artikel 148 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - de Vlaamse Regering de eretitels van de burgemeester kan toekennen onder de voorwaarden die ze bepaalt.
        - de Gemeenteraad de eretitels van de schepenen kan toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        - de OCMW-raad de eretitels van de voorzitter en de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan toekennen, onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        Artikel 17, § 4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - de Gemeenteraad de eretitels kan toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        Artikel 73 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - artikel 17, § 4 ook van toepassing is op de leden van de OCMW-raad
        Vorige beslissingen

        gemeenteraadsbesluit van 30 april 2013 betreffende het toekennen van eretitels aan mandatarissen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.  1: Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2013  betreffende 'het toekennen van eretitels aan mandatarissen' wordt opgeheven.

        Art. 2:  onderstaand reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen wordt vastgesteld:


        Reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen

         

        Artikel 1 - Doel

        Dit reglement bepaalt de wijze waarop eretitels worden toegekend aan - de schepenen - voorzitters van de Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitters van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - gemeente- en OCMW-raadsleden, verder ‘raadsleden’ genoemd - leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van de gemeente Anzegem.

        Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een mandataris van gemeente en OCMW Anzegem.

         

        Artikel 2 – Toepassingsgebied

        Door gemeente en OCMW toegekende eretitels gelden enkel voor de in Anzegem uitgevoerde mandaten. De eretitel mag enkel gevoerd worden als de betrokkene

        - geen politiek ambt uitvoert in de gemeente / het OCMW

        - niet door de gemeente / het OCMW bezoldigd wordt

        - een onberispelijk gedrag heeft vertoond; voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.

        Eretitels kunnen niet samen gevoerd worden. In voorkomend geval kiest de aanvrager zelf voor welk mandaat de aanvraag geldt.

         

        Artikel 3 – Toekenningsvoorwaarden

        Om de eretitel te kunnen aanvragen moet een mandataris voldoen aan volgende minimale voorwaarden:

        Eretitel                                                                         Minimaal vereiste anciënniteit

        ereschepen                                                                   12 jaar schepen

                                                                                            of

                                                                                           12 jaar gecombineerde anciënniteit als burgemeester en schepen

                                                                                           of

                                                                                           12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter gemeenteraad/OCMW-raad en schepen

                                                                                           waarvan minimum 6 jaar als schepen

                                                                                           of

                                                                                           12 jaar als gemeenteraadslid waarvan 6 jaar als schepen

         

         erevoorzitter gemeenteraad/OCMW-raad                        12 jaar voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad

                                                                                           of

                                                                                          12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad en schepen 

         

        erevoorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst      12 jaar voorzitter van het BCSD

                                                                                           of

                                                                                          minstens 12 jaar als lid BCSD waarvan 6 jaar als voorzitter van het BCSD

                                                                                          de jaren als OCMW-voorzitter in de constellatie zoals deze bestond onder het vroegere   

                                                                                          OCMW-decreet worden gelijkgesteld met de jaren als voorzitter BCSD

                                                                                                                             

        ereraadslid                                                                  12 jaar gemeente-/OCMW-raadslid

                                                                                          of

                                                                                         12 jaar gecombineerde anciënniteit als gemeente-/OCMW-raadslid en als lid van het BCSD.

                                                                                         de jaren als lid van het BCSD en de jaren als lid van de gemeenteraad/OCMW-raad worden   

                                                                                         in voorkomend geval opgeteld. De jaren als lid van de gemeenteraad en de OCMW-raad   

                                                                                         worden in voorkomend geval enkel opgeteld voor de jaren vóór 1 januari 2019.

                                                                                         Betrokkene dient als laatste het mandaat van gemeente-/OCMW-raadslid uitgeoefend te  hebben.

         

        erelid van het BCSD                                                    12 jaar als lid van het BCSD

                                                                                         of 

                                                                                         12 jaar gecombineerde anciënniteit als lid van het BCSD en als gemeente-/OCMW-raadslid.

                                                                                         Betrokkene dient als laatste het mandaat van lid van het BCSD uitgeoefend te hebben;

         

        Voor de berekening van de anciënniteit wordt geteld hoeveel maanden betrokkene het mandaat heeft uitgeoefend, waarbij elke onvolledige kalendermaand in deze berekening  meetelt voor een volledige maand. Het aantal maanden wordt gedeeld door 12 om het aantal jaar te berekenen.

        De perioden waarin de mandaten werden uitgeoefend, dienen niet aansluitend te zijn.

         

        Artikel 4 – Aanvraagprocedure

        De persoon, die overeenkomstig voorgaande artikelen in aanmerking komt voor een eretitel richt hiertoe een verzoek tot de voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad met vermelding van het aantal relevante jaren. De voorzitter onderzoekt of de aanvraag in overeenstemming is met het reglement waarna de gemeenteraad/OCMW-raad, de titel toekent. Er wordt steeds een instemmingsverklaring van de betrokkene gevraagd. 

        De aanvraag dient de volgende gegevens en documenten bevatten:

        • het mandaat waarvoor de eretitel wordt aangevraagd
        • de vermelding van de perioden waarin het mandaat werd uitgeoefend (de aanvrager kan hiervoor desgewenst beroep doen op het secretariaat van de gemeente / het OCMW);
        • een uittreksel uit het strafregister (model 1) dat niet ouder mag zijn dan één maand; 
        • de vermelding van de tuchtmaatregelen, waarvan de betrokkene eventueel het voorwerp is geweest, volgens inlichtingen die verstrekt zijn door de bevoegde administratieve overheden; 
        De voorzitter onderzoekt de ontvankelijkheid van de aanvraag en bezorgt een advies aan de Gemeenteraad/OCMW-raad, die op basis van dit advies beslist via geheime stemming om de betrokkene al dan niet de eretitel toe te kennen.  
         

        Artikel 5 – Invulling en uitreiking 

        De aanvrager/betrokkene wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van de Gemeenteraad/OCMW-raad en krijgt daartoe een ondertekend uittreksel uit de notulen van de vergadering.

        De eretitel is een symbolische erkenning waar geen materiële noch immateriële voordelen aan verbonden zijn. Hij/zij ontvangt evenwel een passende attentie en wordt uitgenodigd op een receptie. Na toekenning van de eretitel wordt de ere-mandataris uitgenodigd naar belangrijke gemeentelijke activiteiten.

         

        Artikel 6 – Intrekking van de eretitels

        De Gemeenteraad/OCMW-raad kan op gemotiveerde wijze de eretitel intrekken. De Gemeenteraad/OCMW-raad doet dat in elk geval als na toekenning van de eretitel blijkt dat de betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 2.

         

         Art.3: Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad/OCMW-raad.

    • Patrimonium

      • Verkoop gemeentelijke restgrond en aankoop perceeltje grond t.h.v. hoek Hoogkouter en Vredestraat: goedkeuring ontwerpakte.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op de hoek van de Hoogkouter en de Vredestraat in Anzegem is er een verschil tussen de rooilijn en het effectief gebruik van de grond.

        Dit is historisch zo gegroeid. Na het verwijderen van de tramroute van Kortrijk naar Berchem werd de bedding overgedragen aan de gemeenten, die op hun beurt de restpercelen overdroegen aan de aangelanden. 

        De vorige eigenaar van Vredestraat 18 heeft het perceel echter afgesloten met een omheining en een kasseiboord en bomen aangeplant waarbij deels op openbaar domein gewerkt werd.

        Op dezelfde hoek werd een perceeltje grond, dat eigendom is van de eigenaars van Vredestraat 18, in gebruik genomen als openbare ruimte uitgerust met een openbare rustbank en vuilnisbak.

        De huidige eigenaars van Vredestraat 18 gaven te kennen akkoord te gaan om de door hen reeds in gebruik genomen grond aan te kopen van de gemeente en het perceeltje grond, ingericht als openbare ruimte, te verkopen aan de gemeente.

        Er werd een opmetingsplan opgemaakt d.d. 17 maart 2023 door landmeter-expert Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem.

        Er werd een schattingsverslag opgemaakt d.d. 7 april 2023 door landmeter-expert Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem.

        Er werd een ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, waarbij de schattingsprijs uit het schattingsverslag als verkoopprijs dienstig is en waarbij:

        - kavel 2 door de gemeente verkocht wordt aan de eigenaars van Vredestraat 18 voor de prijs van € 5.947,50 (vijfduizend negenhonderdzevenenveertig euro vijftig cent).

        - kavel 3 door de gemeente aangekocht wordt van de eigenaars van Vredestraat 18 voor de prijs van € 747,50 (zevenhonderdzevenenveertig euro vijftig cent) om reden van openbaar nut.

        De verkoop kan doorgaan zonder concurrentie: de enige aanpalende buur van kavel 2, zijnde de eigenares van Hoogkouter 18, gaf te kennen niet geïnteresseerd te zijn in de aankoop van kavel 2.  Voor kavel 3 zijn de eigenaars van de kavel de enige aanpalenden en zij gingen akkoord om deze kavel aan de gemeente te verkopen.  

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Art. 1: keurt de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de verkoop door de gemeente van kavel 2 en de aankoop door de gemeente van kavel 3, zoals aangeduid op het opmetingsplan van landmeter-expert Bart Degezelle d.d. 17 maart 2023, goed.

        Art.2: neemt kennis van bijkomende vragen vanuit de fractie N-VA en beslist deze in besloten zitting te beantwoorden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Onderwijs

      • Arbeidsreglement onderwijs: goedkeuring toevoeging bijlage fietspolicy.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De wetgeving is voortdurend in beweging. Er is op heden de mogelijkheid dat het onderwijzend personeel kan instappen op fietslease. De eindejaarstoelage kan dan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen. Een bijlage kan toegevoegd worden aan het arbeidsreglement, nl een fietspolicy. Deze fietspolicy legt afspraken vast rond de fietslease.

        Besproken in het vakbondsoverleg ABC van 18 februari 2025.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Koninklijk besluit van 23 oktober 1979 houdende toekenning van een eindejaarstoelage aan sommige titularissen van een ten laste van de Schatkist bezoldigd ambt: artikel 8bis en artikel 9bis

        Circulaire 2024/C/22 over de vrijstelling van de fietsvergoeding en het voordeel dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets, alsook over de beroepskosten verbonden aan het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer

        Omzendbrief fietsleasing PERS/2024/03, gepubliceerd op 18 oktober 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De bijlage 'fietspolicy' goed te keuren met onmiddellijke ingang en toe te voegen als bijlage aan het arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel.  

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

        Art.3: Een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.

      • Raamovereenkomst 'Leasen van fietsen' van Samenaankoop AZO vzw voor onderwijspersoneel: goedkeuring deelname.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het gemeenteonderwijs wil binnen de scholengemeenschap inzetten op fietslease voor het personeel. Voor het gemeente- en OCMW-personeel is deze mogelijkheid al voorzien via Cyclis. De scholengemeenschap wenst dezelfde aanbieder te kiezen, gezien personeel vaak binnen de scholengemeenschap schuift.

        De mogelijkheid bestaat om deel te nemen aan de raamovereenkomst 'Leasen van fietsen' (ref. AZO-2024-Fietslease) die AZO Samenaankoop vzw, optredend als aankoopcentrale, sloot voor de periode 1 augustus 2024 tot en met 31 juli 2029 (looptijd van 60 maanden - de opdracht ging van start op 1 november 2024). 

        De raamovereenkomst bestaat uit 2 percelen: 

        - perceel 1: leasen van fietsen met service en onderhoud bij de klant en in eigen beheer (gegund aan O2O, Henri Farmanstraat 40 te 9000 Gent)

        - perceel 2: leasen van fietsen met service en onderhoud bij de lokale fietshandelaar (gegund aan Cyclobility, Kerkstraat 14 te 9690 Kluisbergen). 

        De leasing van fietsen via deze raamovereenkomst, betreft een operationele leasing van zowel dames- als herenmodellen met bijkomende dienstverlening voor wat betreft het onderhoud, herstellingen, verzekeringen en het operationeel beheer. In het gamma zitten onder meer (niet limitatief) elektrische stadsfietsen, speedpedelecs, elektrische bakfietsen, racefietsen en racefietsen met trapondersteuning. De medewerker heeft een vrije keuze uit het type fiets. Er is voornamelijk interesse om af te nemen via perceel 2 'leasen van fietsen met service en onderhoud bij de lokale fietshandelaar', gegund aan Cyclobility, Kerkstraat 14 te 9690 Kluisbergen. 

        De leasecontracten worden apart afgesloten met de leden voor de volledige leasetermijn van 3, 4 of 5 jaar vanaf het moment van instap tijdens de periode van de raamovereenkomst. De beëindiging van de raamovereenkomst leidt niet tot de beëindiging van de individuele opdrachten, die binnen de raamovereenkomst worden afgesloten. Deze individuele opdrachten blijven van kracht tot het einde van hun duur. Het is bovendien mogelijk om op het einde van de leaseperiode de fiets individueel over te nemen voor een restwaarde.

        Kostprijs lidgeld raamovereenkomst: € 360,00 excl. BTW (2025 – jaarlijks herzienbaar). Na betaling van het lidgeld kan de gemeente fietsen, service en onderhoud afnemen via deze raamovereenkomst. 

        De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

        Deelname aan de raamovereenkomst biedt administratieve, financiële en technische voordelen. 

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld toe te treden tot de raamovereenkomst. 

         

        Financiële reflex

        Indien komende jaren een beroep gedaan wordt op de diensten die deze raamovereenkomst biedt, komt dit van een exploitatierekening. 

        Regelgeving

        Het besluit van 8 september 2009, gewijzigd bij besluit van 15 december 2014 van de gemeenteraad en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 februari 2025 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de visumplichtige verrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Deelname, vanaf heden, aan de raamovereenkomst ‘Leasen van fietsen’- ref AZO-2024-Fietslease van aankoopcentrale Samenaankoop AZO vzw, voor het leasen van fietsen en bijhorende diensten voor het onderwijspersoneel, goed te keuren. De raamovereenkomst is ingegaan op 1 november 2024 en heeft een looptijd van 60 maanden. 

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

    • Toerisme

      • Activiteiten 24 maart, 7 en 28 april 2025 - Toeristische Dienst: goedkeuren tarieven.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        CINÉCAFÉ (werktitel)

        Doelstelling: Met het event CinéCafé wordt beoogd een vernieuwende cinema-avond aan te bieden aan de inwoners van Anzegem. Dit evenement zal plaatsvinden op drie maandagavonden: 24 maart, 7 april en 28 april. Het doel is om zowel de cultuur als lokale streekproducten te bevorderen, en tegelijkertijd een gezellige, informele sfeer te creëren waarin mensen kunnen genieten van films, eten en drinken.

        Programma:

        • 19u00: Ontvangst met drank en streekproducten. Een selectie van lokale hapjes en drankjes zal worden aangeboden, wat niet alleen de regio ondersteunt, maar ook het sociale aspect van het evenement versterkt.
        • 20u30: Start van de film. De films blijven voorlopig geheim, maar er wordt gestreefd naar een gevarieerd programma dat zowel voor jong als oud aantrekkelijk is.
        • 22u00: Verwacht einde van de avond, met mogelijk een afsluitende drank en snack. De invulling van deze afsluiting is afhankelijk van het beschikbare budget en de belangstelling.

        Prijzen:

        • Abonnement voor 3 avonden: 12 euro
        • Per film apart (via voorverkoop): 5 euro
        • Per film apart (aan de deur): 5 euro
        • Dranken
          • gewone consumptie 2 euro
          • streekbier, wijn 4 euro
          • cava 5 euro

        Door een abonnementsoptie aan te bieden, wordt beoogd bezoekers te stimuleren om aan alle drie de avonden deel te nemen, wat de continuïteit van het evenement versterkt.

        Dit project biedt een nieuwe en laagdrempelige manier voor de inwoners van Anzegem om samen te komen, te genieten van films en de lokale producten te ontdekken. Het initiatief beoogt niet alleen de cultuur binnen de gemeente te bevorderen, maar ook de verbondenheid binnen de gemeenschap te versterken.

        Financiële reflex

        Actiepunt 1.3.9: Uitbouw van lokale toeristische troeven

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: goedkeuring te hechten aan de organisatie van volgend initiatief van de Dienst Toerisme:

         

        CINÉCAFÉ: Met het event CinéCafé wordt beoogd een vernieuwende cinema-avond aan te bieden aan de inwoners van Anzegem. Dit evenement zal plaatsvinden op drie maandagavonden: 24 maart, 7 april en 28 april 2025. Het doel is om zowel de cultuur als lokale streekproducten te bevorderen, en tegelijkertijd een gezellige, informele sfeer te creëren waarin mensen kunnen genieten van films, eten en drinken.

         

        Programma:

         

        • 19u00: Ontvangst met drank en streekproducten. Een selectie van lokale hapjes en drankjes zal worden aangeboden, wat niet alleen de regio ondersteunt, maar ook het sociale aspect van het evenement versterkt.
        • 20u30: Start van de film. De films blijven voorlopig geheim, maar er wordt gestreefd naar een gevarieerd programma dat zowel voor jong als oud aantrekkelijk is.
        • 22u00: Verwacht einde van de avond, met mogelijk een afsluitende drank en snack. De invulling van deze afsluiting is afhankelijk van het beschikbare budget en de belangstelling.


        Art.2: volgende tarieven goed te keuren:

        • Abonnement voor 3 avonden: 12 euro
        • Per film apart (via voorverkoop): 5 euro
        • Per film apart (aan de deur): 5 euro
        • Dranken
          • gewone consumptie 2 euro
          • streekbier, wijn 4 euro
          • cava 5 euro


    • Financiën

      • Dorpskernsfeerversterkend initiatief in Ingooigem op 17 en 18 mei 2025: goedkeuring toekenning toelage.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Afwezig: Roel Couckuyt, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In het weekend van 17-18 mei 2025 organiseert VZW Yvegem Sportief een koersweekend in Ingooigem. Het is de bedoeling  om het jeugdwielrennen  aan te moedigen in te spelen op een nieuwe trend in het wielrennen, nl. 'gravelwedstrijden'.

        Op zaterdag 17 mei wordt de Beker van België (U17 Nieuwelingen) georganiseerd. Dit is een jeugdwedstrijd van het allerhoogste niveau in België, waarbij de beste 30 ploegen van het land een selectie renners afvaardigen.  Iedere ploeg selecteert zijn beste 4 renners voor deze wedstrijd. 

        Op zondag 18 mei staat in de namiddag een Open Fun Gravel wedstrijd op het programma. Die namiddag zullen er 3 wedstrijden plaatsvinden:

        - een open Gravel wedstrijd voor Heren

        - een open Gravel wedstrijd voor Dames en parochianen

        - en tussen deze 2 wedstrijden een initiatie koers voor kinderen en jeugd 

        Er wordt ook heel wat randanimatie voorzien. Tijdens, voor en na de wedstrijden worden activiteiten en eet- en drankenstandjes ingericht (eendjeskraam, draaimolen en wellicht ook een minioptreden van een bandje).

        Het is de bedoeling om heel wat mensen op de been te brengen voor dit dorpsfeest.

        Dit betreft een dorpskernsfeerbevorderend evenement waarvoor  financiële steun vanuit het gemeentebestuur gevraagd wordt.

        Voorgesteld wordt om een bedrag van 3000 euro toe te kennen evenals beperkte logistieke ondersteuning (o.a. de gratis uitleen van feestmateriaal, terbeschikkingstelling van de tuin bij de woning Stijn Streuvelsstraat 3 en een beperkte inzet van gemeentelijk personeel).

        Financiële reflex

        2025/GBB_FEEST/0710-00/6490020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de organisatie door vzw Yvegem Sportief van een dorpskernsfeerbevorderend evenement op 17 en 18 mei  a.s. als volgt te ondersteunen:

        - toekenning van een nominatieve toelage van 3000 euro

        - Gratis gebruik van de (te slopen) woning Stijn Streuvelsstraat 3 en bijhorende tuin.

        - Gratis gebruik feestmateriaal (Uitleendienst)

        - Gratis elektriciteitsafname vanuit de elektriciteitskast

        - personele steun zoals: opmaak en signaleren nodige verkeersreglementen, aanbrengen en weghalen signalisatie en nadars/podia/vlaggenmasten/vergunning afwijking geluidsnormen/...

        De toelage wordt toegekend binnen de grenzen van de op het meerjarenplan goedgekeurde kredieten.

        Art.2: afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de organisatoren en aan de Operationele Technische Diensten, Uitleendienst, Financiële dienst, dienst Cultuur, Interne Organisatie.

        Art.3: dit besluit wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid cf. de bepalingen voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.

    • ICT

      • Regionaal Shift: goedkeuring samenwerkingsovereenkomst 'We delen wie we hebben'.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Vanuit de visie dat de regio Zuid-West-Vlaanderen wil samenwerken om de dienstverlening naar de burger te verbeteren, zet SHIFT in op het faciliteren van digitale transformatie bij alle betrokken besturen. Dit door in te zetten op verschillende pijlers. Om naar ‘the next level’ te kunnen stappen met de organisatie en dus effectief te gaan transformeren, moet op alle pijlers tegelijk ingezet worden en liefst op een gelijkwaardige manier.

        De omschreven pijlers zijn:
        1.De burger en dienstverlening
        2.De medewerker en digitale maturiteit van de organisatie
        3.De digitale dimensie zijnde IT en software
        4.De digitale infrastructuur zijnde data en connectiviteit
        5.Strategie

        Deze overeenkomst situeert zich binnen de derde pijler – de digitale dimensie – die nodig is om als organisatie digitaal te transformeren. Zo is de samenwerkingsovereenkomst een onderdeel van een breder programma waarin samenwerking rond digitale transformatie centraal staat.
        Samenwerking onder de noemer ‘we delen wie we hebben’ betekent dat niet elke IT-afdeling zich in alle domeinen hoeft te specialiseren. In plaats daarvan kan kennis op een efficiënte manier gedeeld en uitgewisseld worden op de werkvloer. Dit regionale kader biedt de mogelijkheid om expertises optimaal te benutten en gezamenlijke uitdagingen aan te pakken. Het delen van IT-professionals kan leiden tot innovatie, efficiëntie en een snellere digitale transformatie binnen de deelnemende besturen.
        Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid om verschillende samenwerkingsvormen op te nemen, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Dit betekent dat de deelnemende besturen flexibel kunnen samenwerken op basis van hun specifieke behoeften en projecten, waarbij kennis en expertise efficiënt gedeeld en uitgewisseld kunnen worden.

        Financiële reflex

        Projectmatig worden de gepresteerde uren van de 'specialist ICT' onderling verrekend. Deze uren worden op afroep gepresteerd. 

        Hieronder een overzicht van de geschatte loonkost voor een halve dag per barema.
        Dit is een inschatting waarmee rekening gehouden wordt met 15 jaar anciënniteit en 20 werkdagen per maand.
        De effectieve loonkost kan hiervan afwijken afhankelijk van indexaties en anciënniteit.

        Barema

        Bruto loonkost

        Loonkost halve dag

        B1

        € 3.684,57

        € 92,11

        B2

        € 4.126,72

        € 103,17

        B3

        € 4.490,84

        € 112,27

        B4

        € 4.594,88

        € 114,87

        B5

        € 4.985,01

        € 124,62

        A1a

        € 5.201,75

        € 130,04

        A2a

        € 5.591,88

        € 139,79

        A3a

        € 5.982,01

        € 149,55

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De samenwerkingsovereenkomst 'SHIFT - ICT -We delen wie we hebben' te onderschrijven met directe ingang.

        Art.2: Het college te belasten met de uitvoering van deze overeenkomst.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        Kennis te nemen van de schriftelijke en mondelinge vragen gericht aan het college. Deze vragen worden - zo mogelijk - meteen  beantwoord ofwel schriftelijk tegen de volgende gemeenteraadszitting.

De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 21:02.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter