De voorzitter opent de zitting op 11/02/2025 om 20:59.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 14 januari 2025 eenparig goed te keuren.
Onder de noemer 'eerstelijnszorg' wordt een brede waaier aan actoren en instellingen samengebracht. Ze hebben als gemeenschappelijke eigenschappen dat ze rechtstreeks toegankelijk zijn voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood. Het gaat bijv. om huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, apothekers, psychologen, maatschappelijk werkers, zorgkundigen... die soms ook werken vanuit een organisatie of instelling (bijv. mutualiteit, dienst voor gezinszorg, OCMW...).
In de vorige legislatuur startte de Vlaamse overheid met een hervorming van de eerstelijnszorg. Daarmee wil men ervoor zorgen dat de diverse actoren binnen de eerstelijnszorg beter samenwerken, waardoor de persoon met een zorgnood en zijn mantelzorger beter hun weg vinden, beter geholpen worden en meer bij de zorg betrokken worden. Ze komen dus met andere woorden centraal te staan.
De reorganisatie beoogt ook dat de welzijnssector en de gezondheidssector dichter bij elkaar komen staan. De lokale besturen krijgen een belangrijke rol binnen dit kader via het geïntegreerd breed onthaal en het integraal lokaal sociaal beleid.
De eerste stap in de hervorming was de oprichting van de eerstelijnszones. Dit is een afgebakende zone van minimum 75.000 inwoners waarin de welzijns- en gezondheidssector gestimuleerd worden om meer samen te werken. Anzegem behoort tot de eerstelijnszone ‘ELZ regio Waregem’ samen met de gemeenten Avelgem, Deerlijk, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
Voor de nieuwe samenstelling van de algemene vergadering en het bestuursorgaan van Eerstelijnszone regio Waregem vanaf 2025 moet een afvaardiging bepaald worden.
Het gaat om volgende afvaardiging conform artikel 14 en 19 in de statuten:
Afspraken cluster lokale besturen
Binnen het overleg met de cluster lokale besturen op 5/12/2024 werden volgende afspraken gemaakt:
Praktisch
De vergaderingen gaan met volgende frequentie door:
Decreet Lokaal Bestuur
Statuten VZW Eerstelijnszone Regio Waregem
Art.1: Sofie Demurie, wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van de Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem, Generaal Deprezstraat 2/050 – 8530 Harelbeke (Maatschappelijke zetel: Schakelstraat 41 – 8790 Waregem).
Onder de noemer 'eerstelijnszorg' wordt een brede waaier aan actoren en instellingen samengebracht. Ze hebben als gemeenschappelijke eigenschappen dat ze rechtstreeks toegankelijk zijn voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood. Het gaat bijv. om huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, apothekers, psychologen, maatschappelijk werkers, zorgkundigen... die soms ook werken vanuit een organisatie of instelling (bijv. mutualiteit, dienst voor gezinszorg, OCMW...).
In de vorige legislatuur startte de Vlaamse overheid met een hervorming van de eerstelijnszorg. Daarmee wil men ervoor zorgen dat de diverse actoren binnen de eerstelijnszorg beter samenwerken, waardoor de persoon met een zorgnood en zijn mantelzorger beter hun weg vinden, beter geholpen worden en meer bij de zorg betrokken worden. Ze komen dus met andere woorden centraal te staan.
De reorganisatie beoogt ook dat de welzijnssector en de gezondheidssector dichter bij elkaar komen staan. De lokale besturen krijgen een belangrijke rol binnen dit kader via het geïntegreerd breed onthaal en het integraal lokaal sociaal beleid.
De eerste stap in de hervorming was de oprichting van de eerstelijnszones. Dit is een afgebakende zone van minimum 75.000 inwoners waarin de welzijns- en gezondheidssector gestimuleerd worden om meer samen te werken. Anzegem behoort tot de eerstelijnszone ‘ELZ regio Waregem’ samen met de gemeenten Avelgem, Deerlijk, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
Voor de nieuwe samenstelling van de algemene vergadering en het bestuursorgaan van Eerstelijnszone regio Waregem vanaf 2025 moet een afvaardiging bepaald worden.
Het gaat om volgende afvaardiging conform artikel 14 en 19 in de statuten:
Afspraken cluster lokale besturen
Binnen het overleg met de cluster lokale besturen op 5/12/2024 werden volgende afspraken gemaakt:
Praktisch
De vergaderingen gaan met volgende frequentie door:
Decreet Lokaal Bestuur
Statuten Eerstelijnszone Regio Waregem
Art.1: Jeremie Vaneeckhout, wonende Kasterstraat 40, 8572 Anzegem, wordt aangeduid als afgevaardigde voor het bestuursorgaan Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem, Generaal Deprezstraat 2/050 – 8530 Harelbeke (Maatschappelijke zetel: Schakelstraat 41 – 8790 Waregem).
Het LAC (Lokale Adviescommissie) is een overleg tussen enerzijds het lokale OCMW en anderzijds Fluvius (fusiebedrijf van Eandis en Infrax = de netbeheerder voor gas & elektriciteit) of De Watergroep waarin dossiers besproken worden van achterstallige betalingen van de energie- of waterfacturen.
Het LAC is samengesteld uit de coördinator van de Sociale Dienst van het OCMW of zijn afgevaardigde (=voorzitter), een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en een vertegenwoordiger van Fluvius of van De Watergroep. Het secretariaat gebeurt door een personeelslid van het OCMW/Sociaal Huis.
Als abonnees te veel achterstallige facturen hebben bij hun energieleverancier (bijv. Lampiris, Eneco, Ecopower, Elegant...) kunnen zij de levering van gas of elektriciteit stop zetten maar betekent dat niet dat betrokkenen direct afgesloten worden. De levering van gas & elektriciteit wordt in dat geval overgenomen door de netbeheerder (Fluvius). Als ook daar echter sprake is van betalingsachterstand, wordt het dossier van betrokkene geagendeerd op het LAC. Men wordt hiervan altijd vooraf verwittigd via brief. Vanuit de Sociale Dienst levert men ook telkens inspanningen om mensen telefonisch en via huisbezoek(en) te bereiken. Op die manier wordt geprobeerd om de situatie in kaart te brengen en verdere maatregelen te voorkomen (bijv. door een afbetalingsplan af te spreken). In heel wat gevallen blijken energieschulden immers het topje van de ijsberg te zijn voor diverse onderliggende financiële of andere problemen.
Het LAC kan diverse maatregelen nemen: een afbetalingsplan opleggen, een budgetmeter installeren en zelfs als ultieme maatregel ook de energielevering afsluiten.
De werking van het LAC Water loopt gelijkaardig. Vooraleer De Watergroep kan overgaan tot afsluiting van het water moet het dossier van de betalingsachterstand eerst besproken worden op het LAC.
Het LAC Energie komt in Anzegem 3 à 4 keer per jaar samen, voor het LAC Water gaat het om 2 à 3 bijeenkomsten op jaarbasis.
Het komt de OCMW-raad toe een vertegenwoordiger die lid is van het BCSD aan te duiden.
Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Het besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water
De OCMW-raad besliste eerder om de voorzitter BCSD aan te duiden als vertegenwoordiger in de twee Lokale Adviescommissies.
Art. 1: Davy Demets, lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst en wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het LAC Energie en het LAC Water tijdens de legislatuur 2025-2030.
Art.2: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid conform de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur.
Op 23 april 2015 werd de OCMW-vereniging genaamd ‘W13’ overeenkomstig titel VIII, hoofdstuk 1 van het OCMW-decreet met de OCMW’s van de gemeenten Avelgem, Anzegem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Menen, Spiere-Helkijn, Waregem, Wervik, Wevelgem en Zwevegem en met het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Zuid-West-Vlaanderen opgericht.
Op 2 juni 2017 werd de statutenwijziging van W13 goedgekeurd door de algemene vergadering van W13, in het kader van de toetreding door OCMW Wielsbeke.
Op 29 juni 2018 werd de statutenwijziging van W13 door de algemene vergadering goedgekeurd, in het kader van de aanpassing van de statuten aan het decreet van 21 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Vlaams Minister van Binnenlands bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding keurde bij besluit van 24 januari 2019 de statuten van W13 goed.
Artikel 10 van de statuten van de vereniging bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten waarbij elke deelgenoot 2 afgevaardigden heeft.
De OCMW’s zijn afgevaardigd door raadsleden waarbij de leden door de raad voor maatschappelijk welzijn aangewezen worden volgens de regels vermeld in art. 484, §1, 2°lid van het decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter moet lid zijn van het vast bureau en verantwoordelijk zijn voor het lokaal sociaal beleid.
De algemene vergadering duidt onder haar afgevaardigden zoveel ondervoorzitters aan als er nationale politieke partijen vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur. De ondervoorzitters moeten allen lid zijn van het vast bureau en verantwoordelijk zijn voor het lokaal sociaal beleid en bij voorkeur elk een andere partij vertegenwoordigen dan die van de voorzitter en die van de andere ondervoorzitters.
Artikel 13 van de statuten meldt dat het mandaat van een afgevaardigde van de algemene vergadering in principe 6 jaar duurt, maar eindigt bij de installatie van de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig de art. 68 en 6 van het decreet over het lokaal bestuur, bij ontslag van een afgevaardigde uit de algemene vergadering of bij het einde van het mandaat als OCMW-raadslid.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De beslissing van 21 november 2013 van de OCMW-raad strekkende tot het nemen van het engagement om deel te nemen aan het traject tot herstructurering van de intergemeentelijke samenwerking op gebied welzijn en sociaal beleid.
De beslissing van 15 januari 2015 vanwege de OCMW-raad die de oprichting en de ontwerpstatuten goedkeurde.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 februari 2015 strekkende tot de goedkeuring OCMW-besluit van 15 januari 2015 houdende goedkeuring oprichtingsakte en statuten W13.
De statuten van W13.
De beslissing OCMW-raad van 31 januari 2019 inzake de samenstelling OCMW-vereniging W13: algemene vergadering tijdens legislatuur 2019-2024: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend tegenwoordiger
Art.1: de OCMW-raadsbeslissing van 14 januari 2025 strekkende tot het aanduiden van twee afgevaardigden voor de Algemene Vergadering van W13 wordt ingetrokken.
Art.2: Davy Demets, OCMW-raadslid - wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als eerste afgevaardigde vanuit de OCMW-raad in de algemene vergadering van W13 voor de legislatuur 2025-2030.
Art.3: Sofie Demurie, OCMW-raadslid - wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als tweede afgevaardigde vanuit de OCMW-raad in de algemene vergadering van W13 voor de legislatuur 2025-2030.
Art.4:Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van W13, Pres.Kennedypark 10 - 8500 Kortrijk (contactpersoon: axel.vandenheede@welzijn13.be).
Art.5: Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de toezichthoudende overheid conform de bepalingen zoals opgenomen in het decreet Lokaal Bestuur.
Naar aanleiding van het komende pensioen van de algemeen directeur en de daaruitkomende vacantverklaring, dienen bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma) aangepast te worden.
Om voldoende instroom te krijgen, worden de aanwerveringsvoorwaarden aangepast. Daarnaast worden er kansen gegeven aan interne medewerkers. Daardoor worden de bevorderingsvoorwaarden ook aangepast.
Advies uitgebracht door het MAT op 10 januari 2025.
Advies op het vakbondsoverleg op 7 januari 2025.
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet
Arbeidsovereenkomstenwet
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Raadsbesluit van 9 april 2024 inzake Rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassingen aan bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma)
Art.1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1 en 3 goed te keuren met directe ingang.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De gemeenten en OCMW's dragen op lokaal niveau bij tot het welzijn van de burgers. Hierbij kunnen de gemeenten alle initiatieven nemen in het kader van aangelegenheden van gemeentelijk belang die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen beschikt de OCMW-raad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van deze aangelegenheden van gemeentelijk belang. Zo beslist de OCMW-in het kader van het budget over de opportuniteit om een bepaalde overheidsopdracht uit te voeren, inbegrepen de wijze van gunnen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden
In het kader van de vlotte werking kan de OCMW-raad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het vast bureau (art 41 DLB).
Een eerste delegatie betreft wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten moet worden verstaan. De opdrachten van dagelijks bestuur kunnen aan het vast bureau worden toegewezen en het vast bureau kan de wijze van gunnen vastleggen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden toegekend.
Een tweede delegatie betreft de opdrachten die nominatief in het vastgestelde budget zijn opgenomen en de OCMW-raad de wijzen van gunnen en de voorwaarden niet heeft vastgelegd. In dat geval is het vast bureau bevoegd om deze voorwaarden vast te leggen. De OCMW-raad legt ook in het kader van het budget de vermoedelijke kostprijs vast en verhoogt indien nodig achteraf de kredieten in het budget voor de financiering van de overheidsopdracht. Het vast bureau blijft bevoegd voor het eigenlijke voeren van de gunningsprocedure en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
Het vast bureau is ook bevoegd om:
Thans worden in onze gemeente onder het begrip 'dagelijks bestuur' het volgende begrepen:
De bedragen van €67.000 en €7500 waren gebaseerd op drempelbedragen overheidsopdrachten die ondertussen al stevig gewijzigd zijn.
De €67.000 was het drempelbedrag voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en staat momenteel op €143.000 .
De €7.500 was het bedrag voor de aanvaarde factuur. Dat is ondertussen €30.000 .
Het is ook zo dat er een enorme prijsstijging van materialen, diensten, personeelskosten opgetreden is (soms 30%).
Een aanpassing is gewenst, maar er wordt voorgesteld om niet op te trekken tot €143.000 maar wel tot €85.000 exclusief btw.
Wat de vrijstelling van visumverplichting betreft, wordt voorgesteld om dit op €7.500 te houden.
Deze invulling omtrent het begrip 'dagelijks bestuur' dient niet noodzakelijk een definitieve keuze te zijn aangezien de gemeenteraad steeds de mogelijkheid heeft om haar beslissing desgevallend bij te sturen, in functie van tussentijdse evaluaties van de efficiëntie van de genomen opties.
Voor wat de invulling van de begrippen dagelijks personeelsbeheer en vrijstellingen voor het af te leveren visum door de financieel directeur: deze kunnen behouden blijven tijdens de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en dewelke kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art 326 en volgende betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991, en latere wijzigingen.
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, van 16 februari 2017.
Het koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
Het gemeenteraadsbesluit betreffende de goedkeuring van de begrippen dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer, uitzondering op het verplichte visum door de financieel beheerder van 8 september 2009 gewijzigd door de gemeenteraadsbesluiten betreffende de goedkeuring definitie van het begrip dagelijks bestuur van 15 december 2014 en 31 januari 2019.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het grensbedrag kaderend in het begrip 'dagelijks bestuur' te houden op €67.000,00 exclusief btw.
Art.1: Onder het begrip 'dagelijks bestuur' conform art. 41 8° van het Decreet over het Lokaal Bestuur moet worden verstaan:
Het vast bureau is conform art. 41 10° van het Decreet over het Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de vaststelling van de voorwaarden van overheidsopdrachten, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur zoals hierboven aangehaald.
Art.2: Conform het Decreet Lokaal Bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De hierna volgende vormen van individueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:
a) Individueel personeelsbeheer:
b) Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke
c) Toepassing van de lokale rechtspositieregeling
d) Collectief personeelsbeheer
e) Volgende opdrachten worden gedelegeerd aan de algemeen directeur:
Art.3: De financieel directeur oefent de controle, als volgt uit:
Art.4: Dit besluit treedt met onmiddellijke ingang in werking;
Art.5: Dit besluit is geldig tot zes maanden na de algehele vernieuwing van de OCMW-raad, behoudens opheffing of wijziging door de OCMW-raad;
Art.6: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Art.1: Er kennis van te nemen dat er geen mededelingen gedaan, mondelinge en/of schriftelijke vragen gesteld werden.
De voorzitter sluit de zitting op 11/02/2025 om 21:02.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Pauline Everaert
Waarnemend algemeen directeur
Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter