Terug
Gepubliceerd op 27/03/2025

Notulen  OCMW-raad

di 11/02/2025 - 20:00 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 11/02/2025 om 20:59.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 14 januari 2025: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 14 januari 2025 eenparig goed te keuren.

      • Eerstelijnszone Regio Waregem - algemene vergadering: aanduiding één afgevaardigde.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Onder de noemer 'eerstelijnszorg' wordt een brede waaier aan actoren en instellingen samengebracht. Ze hebben als gemeenschappelijke eigenschappen dat ze rechtstreeks toegankelijk zijn voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood. Het gaat bijv. om huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, apothekers, psychologen, maatschappelijk werkers, zorgkundigen... die soms ook werken vanuit een organisatie of instelling (bijv. mutualiteit, dienst voor gezinszorg, OCMW...).

        In de vorige legislatuur startte de Vlaamse overheid met een hervorming van de eerstelijnszorg. Daarmee wil men ervoor zorgen dat de diverse actoren binnen de eerstelijnszorg beter samenwerken, waardoor de persoon met een zorgnood en zijn mantelzorger beter hun weg vinden, beter geholpen worden en meer bij de zorg betrokken worden. Ze komen dus met andere woorden centraal te staan.

        De reorganisatie beoogt ook dat de welzijnssector en de gezondheidssector dichter bij elkaar komen staan. De lokale besturen krijgen een belangrijke rol binnen dit kader via het geïntegreerd breed onthaal en het integraal lokaal sociaal beleid.

        De eerste stap in de hervorming was de oprichting van de eerstelijnszones. Dit is een afgebakende zone van minimum 75.000 inwoners waarin de welzijns- en gezondheidssector gestimuleerd worden om meer samen te werken. Anzegem behoort tot de eerstelijnszone ‘ELZ regio Waregem’ samen met de gemeenten Avelgem, Deerlijk, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.

        Voor de nieuwe samenstelling van de algemene vergadering en het bestuursorgaan van Eerstelijnszone regio Waregem vanaf 2025  moet een afvaardiging bepaald worden.

        Het gaat om volgende afvaardiging conform artikel 14 en 19 in de statuten:

        • De aanstelling binnen de cluster lokale besturen van:
          • één afgevaardigde in de algemene vergadering (2 voor Waregem)
          • één afgevaardigde in het bestuursorgaan (2 voor Waregem)
        • De aanstelling binnen de cluster welzijn van:
          • één afgevaardigde voor de woonzorgcentra (enkel voor Waregem)
          • één afgevaardigde voor de diensten maatschappelijk werk (enkel voor Zwevegem)

        Afspraken cluster lokale besturen

        Binnen het overleg met de cluster lokale besturen op 5/12/2024 werden volgende afspraken gemaakt:

        • Elke gemeente heeft een vertegenwoordiger in het bestuursorgaan en de algemene vergadering, de 8ste plaats gaat naar de grootste gemeente, namelijk Waregem.  In totaal zal elke gemeente dus 2 (of voor Waregem 4) personen afvaardigen.
        • De vertegenwoordiger kan een ambtenaar of een politiek vertegenwoordiger zijn, dit wordt aan de autonomie van de lokale besturen overgelaten.

         

        Praktisch

        De vergaderingen gaan met volgende frequentie door:

        • Algemene vergadering: 2x/jaar ’s avonds, doorgaans in maart en oktober of november. De eerstvolgende algemene vergadering gaat door op donderdag 27/03/2025 om 20u in Zwevegem.
        • Bestuursorgaan: maandelijks met uitzondering van de zomermaanden. De vergaderingen gaan alternerend door op de 2de vrijdagmiddag van de maand en de 2de dinsdagavond van de maand. De vergadermomenten in het voorjaar 2025 zijn: Vrijdag 17/01 om 12u30 in Avelgem, dinsdag 11/02 om 20u in Deerlijk, vrijdag 14/03 om 12u30 in Waregem, vrijdag 09/05 om 12u30 in Spiere-Helkijn en dinsdag 10/06 om 20u in Wielsbeke. De data in het najaar 2025 dienen nog vastgelegd te worden.

         

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Statuten VZW Eerstelijnszone Regio Waregem

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Sofie Demurie, wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van de Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem voor de duur van de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt  aan  Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem, Generaal Deprezstraat 2/050 – 8530 Harelbeke (Maatschappelijke zetel: Schakelstraat 41 – 8790 Waregem).    

      • Eerstelijnszone regio Waregem - bestuursorgaan: aanduiding vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Onder de noemer 'eerstelijnszorg' wordt een brede waaier aan actoren en instellingen samengebracht. Ze hebben als gemeenschappelijke eigenschappen dat ze rechtstreeks toegankelijk zijn voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood. Het gaat bijv. om huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, apothekers, psychologen, maatschappelijk werkers, zorgkundigen... die soms ook werken vanuit een organisatie of instelling (bijv. mutualiteit, dienst voor gezinszorg, OCMW...).

        In de vorige legislatuur startte de Vlaamse overheid met een hervorming van de eerstelijnszorg. Daarmee wil men ervoor zorgen dat de diverse actoren binnen de eerstelijnszorg beter samenwerken, waardoor de persoon met een zorgnood en zijn mantelzorger beter hun weg vinden, beter geholpen worden en meer bij de zorg betrokken worden. Ze komen dus met andere woorden centraal te staan.

        De reorganisatie beoogt ook dat de welzijnssector en de gezondheidssector dichter bij elkaar komen staan. De lokale besturen krijgen een belangrijke rol binnen dit kader via het geïntegreerd breed onthaal en het integraal lokaal sociaal beleid.

        De eerste stap in de hervorming was de oprichting van de eerstelijnszones. Dit is een afgebakende zone van minimum 75.000 inwoners waarin de welzijns- en gezondheidssector gestimuleerd worden om meer samen te werken. Anzegem behoort tot de eerstelijnszone ‘ELZ regio Waregem’ samen met de gemeenten Avelgem, Deerlijk, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.

        Voor de nieuwe samenstelling van de algemene vergadering en het bestuursorgaan van Eerstelijnszone regio Waregem vanaf 2025  moet een afvaardiging bepaald worden.

        Het gaat om volgende afvaardiging conform artikel 14 en 19 in de statuten:

        • De aanstelling binnen de cluster lokale besturen van:
          • één afgevaardigde in de algemene vergadering (2 voor Waregem)
          • één afgevaardigde in het bestuursorgaan (2 voor Waregem)
        • De aanstelling binnen de cluster welzijn van:
          • één afgevaardigde voor de woonzorgcentra (enkel voor Waregem)
          • één afgevaardigde voor de diensten maatschappelijk werk (enkel voor Zwevegem)

        Afspraken cluster lokale besturen

        Binnen het overleg met de cluster lokale besturen op 5/12/2024 werden volgende afspraken gemaakt:

        • Elke gemeente heeft een vertegenwoordiger in het bestuursorgaan en de algemene vergadering, de 8ste plaats gaat naar de grootste gemeente, namelijk Waregem.  In totaal zal elke gemeente dus 2 (of voor Waregem 4) personen afvaardigen.
        • De vertegenwoordiger kan een ambtenaar of een politiek vertegenwoordiger zijn, dit wordt aan de autonomie van de lokale besturen overgelaten.

         

        Praktisch

        De vergaderingen gaan met volgende frequentie door:

        • Algemene vergadering: 2x/jaar ’s avonds, doorgaans in maart en oktober of november. De eerstvolgende algemene vergadering gaat door op donderdag 27/03/2025 om 20u in Zwevegem.
        • Bestuursorgaan: maandelijks met uitzondering van de zomermaanden. De vergaderingen gaan alternerend door op de 2de vrijdagmiddag van de maand en de 2de dinsdagavond van de maand. De vergadermomenten in het voorjaar 2025 zijn: Vrijdag 17/01 om 12u30 in Avelgem, dinsdag 11/02 om 20u in Deerlijk, vrijdag 14/03 om 12u30 in Waregem, vrijdag 09/05 om 12u30 in Spiere-Helkijn en dinsdag 10/06 om 20u in Wielsbeke. De data in het najaar 2025 dienen nog vastgelegd te worden.

         

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Statuten Eerstelijnszone Regio Waregem

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Jeremie Vaneeckhout, wonende Kasterstraat 40, 8572 Anzegem, wordt aangeduid als afgevaardigde voor het bestuursorgaan Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem voor de duur van de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: Deze beslissing wordt overgemaakt  aan  Vzw Eerstelijnszone Regio Waregem, Generaal Deprezstraat 2/050  – 8530 Harelbeke (Maatschappelijke zetel: Schakelstraat 41 – 8790 Waregem).                                                                                                          

      • Lokale Adviescommissies Energie en Water: aanduiding vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het LAC (Lokale Adviescommissie) is een overleg tussen enerzijds het lokale OCMW en anderzijds Fluvius (fusiebedrijf van Eandis en Infrax = de netbeheerder voor gas & elektriciteit) of De Watergroep waarin dossiers besproken worden van achterstallige betalingen van de energie- of waterfacturen. 

        Het LAC is samengesteld uit de coördinator van de Sociale Dienst van het OCMW of zijn afgevaardigde (=voorzitter), een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en een vertegenwoordiger van Fluvius of van De Watergroep. Het secretariaat gebeurt door een personeelslid van het OCMW/Sociaal Huis. 

        Als abonnees te veel achterstallige facturen hebben bij hun energieleverancier (bijv. Lampiris, Eneco, Ecopower, Elegant...) kunnen zij de levering van gas of elektriciteit stop zetten maar betekent dat niet dat betrokkenen direct afgesloten worden. De levering van gas & elektriciteit wordt in dat geval overgenomen door de netbeheerder (Fluvius). Als ook daar echter sprake is van betalingsachterstand, wordt het dossier van betrokkene geagendeerd op het LAC. Men wordt hiervan altijd vooraf verwittigd via brief. Vanuit de Sociale Dienst levert men ook telkens inspanningen om mensen telefonisch en via huisbezoek(en) te bereiken. Op die manier wordt geprobeerd om de situatie in kaart te brengen en verdere maatregelen te voorkomen (bijv. door een afbetalingsplan af te spreken). In heel wat gevallen blijken energieschulden immers het topje van de ijsberg te zijn voor diverse onderliggende financiële of andere problemen.

        Het LAC kan diverse maatregelen nemen: een afbetalingsplan opleggen, een budgetmeter installeren en zelfs als ultieme maatregel ook de energielevering afsluiten. 

        De werking van het LAC Water loopt gelijkaardig. Vooraleer De Watergroep kan overgaan tot afsluiting van het water moet het dossier van de betalingsachterstand eerst besproken worden op het LAC.

        Het LAC Energie komt in Anzegem 3 à 4 keer per jaar samen, voor het LAC Water gaat het om 2 à 3 bijeenkomsten op jaarbasis. 

        Het komt de OCMW-raad toe een vertegenwoordiger die lid is van het BCSD aan te duiden. 

         

        Regelgeving

        Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.

        Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.

        Het besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water

        Vorige beslissingen

        De OCMW-raad besliste eerder om de voorzitter BCSD aan te duiden als vertegenwoordiger in de twee Lokale Adviescommissies. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Davy Demets, lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst en wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het LAC Energie en het LAC Water tijdens de legislatuur 2025-2030.

        Art.2: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid conform de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur.

      • Welzijnsvereniging W13 - algemene vergadering - legislatuur 2025-2030: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en intrekking OCMW-raadsbesluit van 14 januari 2025.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 23 april 2015 werd de OCMW-vereniging genaamd ‘W13’ overeenkomstig titel VIII, hoofdstuk 1 van het OCMW-decreet met de OCMW’s van de gemeenten Avelgem, Anzegem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Menen, Spiere-Helkijn, Waregem, Wervik, Wevelgem en Zwevegem en met het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Zuid-West-Vlaanderen opgericht.  

        Op 2 juni 2017 werd de statutenwijziging van W13 goedgekeurd door de algemene vergadering van W13, in het kader van de toetreding door OCMW Wielsbeke.

        Op 29 juni 2018 werd de statutenwijziging van W13 door de algemene vergadering goedgekeurd, in het kader van de aanpassing van de statuten aan het decreet van 21 december 2017 over het lokaal bestuur.

        De Vlaams Minister van Binnenlands bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding keurde bij besluit van 24 januari 2019 de statuten van W13 goed.

        Artikel 10 van de statuten van de vereniging bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten waarbij elke deelgenoot 2 afgevaardigden heeft.

        De OCMW’s zijn afgevaardigd door raadsleden waarbij de leden door de raad voor maatschappelijk welzijn aangewezen worden volgens de regels vermeld in art. 484, §1, 2°lid van het decreet over het lokaal bestuur.

        De voorzitter moet lid zijn van het vast bureau en verantwoordelijk zijn voor het lokaal sociaal beleid.

        De algemene vergadering duidt onder haar afgevaardigden zoveel ondervoorzitters aan als er nationale politieke partijen vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur. De ondervoorzitters moeten allen lid zijn van het vast bureau en verantwoordelijk zijn voor het lokaal sociaal beleid en  bij voorkeur elk een andere partij vertegenwoordigen dan die van de voorzitter en die van de andere ondervoorzitters.

        Artikel 13 van de statuten meldt dat het mandaat van een afgevaardigde van de algemene vergadering in principe 6 jaar duurt, maar eindigt bij de installatie van de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig de art. 68 en 6 van het decreet over het lokaal bestuur, bij ontslag van een afgevaardigde uit de algemene vergadering of bij het einde van het mandaat als OCMW-raadslid.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van 21 november 2013 van de OCMW-raad  strekkende tot het nemen van het engagement  om deel te nemen aan het traject tot herstructurering van de intergemeentelijke samenwerking op gebied welzijn en sociaal beleid.

        De beslissing van 15 januari 2015 vanwege de OCMW-raad die de oprichting en de ontwerpstatuten goedkeurde.

        De gemeenteraadsbeslissing van 3 februari 2015 strekkende tot de goedkeuring OCMW-besluit van 15 januari 2015 houdende goedkeuring oprichtingsakte en statuten W13.

        De statuten van W13. 

        De beslissing OCMW-raad van 31 januari 2019 inzake de samenstelling OCMW-vereniging W13: algemene vergadering tijdens legislatuur 2019-2024: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend tegenwoordiger

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de OCMW-raadsbeslissing van 14 januari 2025 strekkende tot het aanduiden van twee afgevaardigden voor de Algemene Vergadering van W13 wordt ingetrokken.

        Art.2: Davy Demets, OCMW-raadslid - wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als eerste afgevaardigde vanuit de OCMW-raad in de algemene vergadering van W13 voor de legislatuur 2025-2030.

        Art.3: Sofie Demurie, OCMW-raadslid - wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als tweede afgevaardigde vanuit de OCMW-raad in de algemene vergadering van W13 voor de legislatuur 2025-2030.

        Art.4:Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van W13, Pres.Kennedypark 10 - 8500 Kortrijk (contactpersoon: axel.vandenheede@welzijn13.be).

        Art.5: Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de toezichthoudende overheid conform de bepalingen zoals opgenomen in het decreet Lokaal Bestuur.

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling (bijlagen 1 en 3): goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar aanleiding van het komende pensioen van de algemeen directeur en de daaruitkomende vacantverklaring, dienen bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma) aangepast te worden.  

        Om voldoende instroom te krijgen, worden de aanwerveringsvoorwaarden aangepast. Daarnaast worden er kansen gegeven aan interne medewerkers. Daardoor worden de bevorderingsvoorwaarden ook aangepast.

        Advies uitgebracht door het MAT op 10 januari 2025.

        Advies op het vakbondsoverleg op 7 januari 2025. 

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet

        Arbeidsovereenkomstenwet

        wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten

        Vorige beslissingen

        Raadsbesluit van 9 april 2024 inzake Rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassingen aan bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1 en 3 goed te keuren met directe ingang.

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Financiën

      • Definitie van het begrip dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer, uitzonderingen op het verplichte visum: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenten en OCMW's dragen op lokaal niveau bij tot het welzijn van de burgers. Hierbij kunnen de gemeenten alle initiatieven nemen in het kader van aangelegenheden van gemeentelijk belang die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen beschikt de OCMW-raad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van deze aangelegenheden van gemeentelijk belang. Zo beslist de OCMW-in het kader van het budget over de opportuniteit om een bepaalde overheidsopdracht uit te voeren, inbegrepen de wijze van gunnen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden 

        In het kader van de vlotte werking kan de OCMW-raad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het vast bureau (art 41 DLB). 

        Een eerste delegatie betreft wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten moet worden verstaan. De opdrachten van dagelijks bestuur kunnen aan het vast bureau worden toegewezen en het vast bureau kan de wijze van gunnen vastleggen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden toegekend. 

        Een tweede delegatie betreft de opdrachten die nominatief in het vastgestelde budget zijn opgenomen en de OCMW-raad de wijzen van gunnen en de voorwaarden niet heeft vastgelegd. In dat geval is het vast bureau  bevoegd om deze voorwaarden vast te leggen. De OCMW-raad legt ook in het kader van het budget de vermoedelijke kostprijs vast en verhoogt indien nodig achteraf de kredieten in het budget voor de financiering van de overheidsopdracht.  Het vast bureau  blijft bevoegd voor het eigenlijke voeren van de gunningsprocedure en de uitvoering van de overheidsopdrachten.

        Het vast bureau is ook bevoegd om:

        • beslissingen te nemen op eigen initiatief in gevallen van dringende en onvoorziene omstandigheden.
        • leningen aan te gaan voor een periode langer dan éen jaar, om leningen te herschikken door die lasten te spreiden over een kortere of gelijke periode en om beleggingen te doen met een vaste looptijd van langer dan een volledig jaar. Leningen behoren evenwel niet meer tot het toepassingsgebied van de wet overheidsopdrachten. 

        Thans worden in onze gemeente onder het begrip 'dagelijks bestuur' het volgende begrepen:

        • alle opdrachten waarvoor kredieten op het exploitatiebudget zijn voorzien en waarvan het bedrag van de opdracht niet hoger is dan het bedrag van €67.000,00 exclusief btw.
        • opdrachten waarvan de kredieten op het investeringsbudget zijn voorzien en waarvan het bedrag van de opdracht niet hoger is dan het bedrag van €67.000,00 exclusief btw
        • verbintenissen die over meer dan één jaar lopen maar zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, worden beschouwd als eenjarige verbintenissen en als zijnde dagelijks bestuur , voor zover de jaarlijks impact beperkt blijft tot €67.000,00 exclusief btw.
        Er wordt voorgesteld om deze omschrijving van 'dagelijks bestuur' aan te passen.

        De bedragen van €67.000 en €7500 waren gebaseerd op drempelbedragen overheidsopdrachten die ondertussen al stevig gewijzigd zijn.

        De €67.000  was het drempelbedrag voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en staat momenteel op €143.000  .

        De €7.500  was het bedrag voor de aanvaarde factuur. Dat is ondertussen €30.000  .

        Het is ook zo dat er een enorme prijsstijging van materialen, diensten, personeelskosten opgetreden is (soms 30%).

        Een aanpassing is  gewenst, maar er wordt voorgesteld om niet op te trekken tot €143.000  maar wel tot €85.000  exclusief btw.  

        Wat de vrijstelling van visumverplichting betreft, wordt voorgesteld om dit op  €7.500   te houden.  

        Deze invulling omtrent het begrip 'dagelijks bestuur' dient niet noodzakelijk een definitieve keuze te zijn aangezien de gemeenteraad steeds de mogelijkheid heeft om haar beslissing desgevallend bij te sturen, in functie van tussentijdse evaluaties van de efficiëntie van de genomen opties.

        Voor wat de  invulling van de begrippen dagelijks personeelsbeheer en vrijstellingen voor het af te leveren visum door de financieel directeur: deze kunnen behouden blijven tijdens de huidige legislatuur.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en dewelke kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art 326 en volgende betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991, en latere wijzigingen.

        Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004.

        De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

        De wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, van 16 februari 2017.

        Het koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.

        Vorige beslissingen

        Het gemeenteraadsbesluit betreffende de goedkeuring van de begrippen dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer, uitzondering op het verplichte visum door de financieel beheerder van 8 september 2009 gewijzigd door de gemeenteraadsbesluiten betreffende de goedkeuring definitie van het begrip dagelijks bestuur van 15 december 2014 en 31 januari 2019.

        Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het grensbedrag kaderend in het begrip 'dagelijks bestuur' te houden op €67.000,00 exclusief btw.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Onder het begrip 'dagelijks bestuur' conform art. 41 8°  van het Decreet over het Lokaal Bestuur moet worden verstaan: 

        • alle opdrachten waarvoor kredieten op het exploitatiebudget zijn voorzien en waarvan het bedrag van de opdracht niet hoger is dan het bedrag van €85.000,00 exclusief btw;
        • opdrachten waarvan de kredieten op het investeringsbudget zijn voorzien en waarvan het bedrag van de opdracht niet hoger is dan het bedrag van €85.000,00 exclusief btw;
        • verbintenissen die over meer dan één jaar lopen maar zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, worden beschouwd als eenjarige verbintenissen en als zijde dagelijks bestuur , voor zover de jaarlijks impact beperkt blijft tot €85.000,00 exclusief btw.

        Het vast bureau is conform art. 41 10° van het Decreet over het Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de vaststelling van de voorwaarden van overheidsopdrachten, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur zoals hierboven aangehaald.

        Art.2: Conform het Decreet Lokaal Bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De hierna volgende vormen van individueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:

        a)    Individueel personeelsbeheer:

        • Opmaak functiebeschrijvingen
        • Opdrachthouderschap (artikel 93, Rechtspositiebesluit)
        • Opdracht tot permanentieplicht (art. 148, besluit)
        • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel (art. 154, besluit)
        • Allerlei verlofaanvragen
        • Loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen
        • Verlof voor opdracht, onder voorbehoud van de nadere regels van de gemeenteraad voor het indienen van verlofaanvragen en het toekennen van verlof (artikel 207, besluit)
        • De individuele weddevaststelling[i] (artikel 112, laatste lid, Rechtspositiebesluit met inbegrip van de aanrekening van de eventueel meerekenbare relevante beroepservaring.
        • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)

         b)    Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke

        • Individuele opvolging van de evaluatie (artikel 49, besluit)
        • Vormingsaanvragen
        • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming, onder voorbehoud van wat de gemeenteraad in het vormingsreglement bepaalt (artikel 54, besluit)

        c)     Toepassing van de lokale rechtspositieregeling

        • de evaluatieprocedure intern organiseren binnen de door de raad bepaalde termijnen (artikel 46, besluit)
        • Andere zaken, bepaald en toegewezen in de lokale rechtspositieregeling

        d)    Collectief personeelsbeheer

        • vastleggen van vakantieperiodes, maar onder voorbehoud van de nadere regels die de raad hierover kan uitwerken (artikel 176, Rechtspositiebesluit). 

        e)    Volgende opdrachten worden gedelegeerd aan de algemeen directeur:

        • Dienstroosters opmaken en prestaties noteren, 
        • Onkostenvergoedingen  (artikel 155, besluit)

        Art.3: De  financieel directeur oefent de controle, als volgt uit:

        • Verrichtingen waarvan het bedrag niet hoger is dan 7500 euro (exclusief BTW) zijn uitgesloten van de voorafgaande visumverplichting.
        • Om de waarde van de voorgenomen verbintenis van bepaalde duur te bepalen dient rekening gehouden te worden met de volledige mogelijke duurtijd van de verbintenis. Indien de verbintenis voor onbepaalde duur geldt moet, voor de berekening van de waarde van de verbintenis, een termijn van 48 maanden in acht worden genomen.
        • Voor de bepaling van de waarde van de verbintenis worden geheven belastingen, zoals de belasting over de toegevoegde waarde, niet in rekening gebracht.
        • Aanstellingen van personeelsleden voor ten hoogste één jaar zijn vrijgesteld van visum
        • Investeringssubsidies  zijn altijd aan een voorafgaand visum onderworpen, wat ook het bedrag is.

        Art.4: Dit besluit treedt met onmiddellijke ingang in werking;

        Art.5: Dit besluit is geldig tot zes maanden na de algehele vernieuwing van de OCMW-raad, behoudens opheffing of wijziging door de OCMW-raad;

        Art.6: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. 

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Petra Devos, Vierde schepen
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Besluit

        Art.1: Er kennis van te nemen dat er geen mededelingen gedaan, mondelinge en/of schriftelijke vragen gesteld werden.

De voorzitter sluit de zitting op 11/02/2025 om 21:02.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Pauline Everaert
Waarnemend algemeen directeur

Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter