Terug
Gepubliceerd op 23/06/2025

Notulen  OCMW-raad

di 13/05/2025 - 20:00 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen

De voorzitter opent de zitting op 13/05/2025 om 20:07.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 8 april 2025: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 8 april 2025 goed te keuren.

      • Jaarrekening 2024 en rapportering organisatiebeheersing: vaststelling deel OCMW.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Jaarlijks wordt een geïntegreerde rekening voor gemeente en OCMW opgemaakt die moet worden vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Het komt de raad voor maatschappelijk welzijn toe haar deel deel van de jaarrekening vast te stellen.

        De jaarrekening 2024 en bijhorende documentatie werden opgemaakt en ingediend door de algemeen en financieel directeur. De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en een toelichting. De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel.

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening werd door de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën besproken in haar vergadering van 7 mei 2025.

        In het MAT van 28 april 2025 werd gunstig advies verleend.

        In een apart document 'Terugblik op 2024 in cijfers' wordt gerapporteerd over de blikvangers van het jaar.   

        De rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing bevat de acties die ondernomen werden om de vooropgestelde risico's in het plan organisatiebeheersing 2020-2025 aan te pakken. 

        Alle documenten kunt u terugvinden bij het agendapunt van de gemeenteraad, nummer 2025/GR/102

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC); 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel gemeente;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 betreffende de aktename van het plan organisatiebeheersing 2020-2025;

        Het besluit van de OCMW-raad van 8 juni 2021 tot vaststelling van de jaarrekening 2020 deel OCMW en rapportering organisatiebeheersing;

        Het besluit van de gemeenteraad van 8 juni 2021 betreffende de goedkeuring van het deel jaarrekening van het OCMW met als gevolg de definitieve vaststelling gezamenlijke jaarrekening 2020. 

        Het besluit van de OCMW-raad van 14 juni 2022 tot vaststelling van de jaarrekening 2021 deel OCMW en rapportering organisatiebeheersing;

        Het besluit van de gemeenteraad van 14 juni 2022 betreffende de goedkeuring van het deel jaarrekening van het OCMW met als gevolg de definitieve vaststelling gezamenlijke jaarrekening 2021;

        Het besluit van de OCMW-raad van 13 juni 2023 tot vaststelling van de jaarrekening 2022 deel OCMW en rapportering organisatiebeheersing;

        Het besluit van de gemeenteraad van 13 juni 2023 betreffende de goedkeuring van het deel jaarrekening van het OCMW met als gevolg de definitieve vaststelling gezamenlijke jaarrekening 2022.

        Het besluit van de OCMW-raad van 14 mei 2024 tot vaststelling van de jaarrekening 2023 deel OCMW en rapportering organisatiebeheersing;

        Het besluit van de gemeenteraad van 14 mei 2024 betreffende de goedkeuring van het deel jaarrekening van het OCMW met als gevolg de definitieve vaststelling gezamenlijke jaarrekening 2023.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het deel van het OCMW in de jaarrekening 2024 wordt vastgesteld;

        Het budgettaire resultaat 2024 wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:

          JAARREKENING 2024  MEERJARENPLAN 
        EXPLOITATIESALDO 5.403.302 3.557.946
        Ontvangsten 27.357.565 26.818.726
        Uitgaven 21.954.264 23.260.780
        INVESTERINGSSALDO -5.548.161 -13.739.492
        Ontvangsten

        2.433.569

        2.975.855
        Uitgaven 7.981.730 16.715.347
        SALDO EXPLOITATIE EN INVESTERINGEN -144.859 -10.181.546
        FINANCIERINGSSALDO -1.312.444 -1.330.842
        Ontvangsten 453.887 457.029
        Uitgaven 1.766.332 1.787.871

        BUDGETTAIR RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR

        -1.457.304 -11.512.388
        Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 20.334.277 20.334.277
        GECUMULEERD BUDGETTAIR RESULTAAT 18.876.973 8.821.889
        BESCHIKBAAR BUDGETTAIR RESULTAAT 18.876.973 8.821.889
             
        AUTOFINANCIERINGSMARGE 3.783.782 1.935.075

        Art.2: De balans (per 31 december 2024) wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:

        ACTIVA 107.965.411  PASSIVA 107.965.411 
        Vlottende activa 27.531.503 Schulden 25.242.948
        Vaste activa 80.433.909 Nettoactief 82.722.463


        Art.3
        : De staat van opbrengsten en kosten vast te stellen met volgende eindcijfers:

        KOSTEN  25.958.428  OPBRENGSTEN  28.838.363 
        Operationele kosten  25.754.479 Operationele opbrengsten  27.826.918
        Financiële kosten  203.949 Financiële opbrengsten   1.011.445
            
        Overschot van het boekjaar  2.879.935
        Operationeel overschot  2.072.439
        Financieel overschot  807.496


        Art.4: 
        Kennis te nemen van het verslag 'Terugblik op 2024 in cijfers' waarin gerapporteerd over de blikvangers van het jaar;

        Art.5: Kennis te nemen van de rapportering met betrekking tot de ondernomen acties in het kader van de organisatiebeheersing (periode april 2024 tot april 2025) en hierbij toegevoegd het jaarverslag DPO 2024; 

        Art.6: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;

        Art.7: Dit besluit wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente overeenkomst artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      • Huishoudelijk reglement (HHR) gemeente- en OCMW-raad: opheffen bestaand HHR en vaststellen nieuw HHR met onmiddellijke ingang.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het decreet verplicht de gemeenteraad om een huishoudelijk reglement aan te nemen waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

        1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
        2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
        3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
        4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
        5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
        6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
        7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
        8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
        9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
        10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid

         

        Het ontwerp werd opgemaakt op basis van het model dat ter beschikking werd gesteld door het VVSG en waarin de nieuwe regelgeving van het decreet lokaal bestuur werd verwerkt.

        Het huishoudelijk reglement werd besproken met de fractievoorzitters of hun vervangers op 10 maar en 7 april 2025.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur (artikel 38)

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad
        Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende goedkeuring aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad.

        Gemeenteraadsbesluit van 13 juni 2023 houdende goedkeuring aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het huishoudelijk reglement gemeenteraad wordt als volgt vastgesteld: zie bijlage (wijzigingen geel gemarkeerd).

        Art.2 : Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad / de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 juni 2019 en latere wijzigingen wordt opgeheven en met ingang van heden vervangen door in artikel 1 vermeld reglement, vastgesteld in zitting van heden.

        Art. 3 : Een afschrift van dit huishoudelijk reglement wordt digitaal bezorgd aan alle raadsleden.

      • Deontologische code (DC) gemeente- en OCMW-raad: opheffen bestaande DC en vaststellen nieuwe DC met onmiddellijke ingang.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie in. Die decretale verplichting laat de gemeenteraad nadenken over de principes, gedragslijnen en richtlijnen waar de gemeenteraadsleden zich aan moeten houden bij de uitoefening van hun mandaat en hun dienstverlenende activiteiten.

        De deontologische code is geen tucht- of sanctie-instrument. Het is een moreel integriteitskader. Het decreet over het lokaal bestuur voorziet geen sanctie bij de niet-naleving van de regels in de deontologische code. Het is wel mogelijk dat de deontologische code opneemt dat raadsleden een publieke terechtwijzing krijgt als ze de code overtreden.

        De gemeenteraad moet een deontologische commissie instellen die die toeziet op de naleving van de deontologische code en die zich uitspreekt over de toepassing ervan. De samenstelling, werking en bevoegdheid van de commissie wordt geregeld in de deontologische code.

        In de werkgroep bestaande uit voorzitters van de verschillende fracties (die samenkwam op 10 maart en 7 april ll.)  werd een aangepaste DC uitgewerkt.

        Er werd gekozen om de bestaande DC op te heffen en een volledig nieuwe code uit te werken.

        Deze deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. Juridisch gezien zijn er minstens twee codes nodig: eén voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn, het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst. Omwille van eenduidigheid en efficiëntie wordt gekozen voor één deontologische code voor alle mandatarissen.

        Financiële reflex

        geen

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 38 en 39.

        Vorige beslissingen

        het raadsbesluit van  23 april 2019 houdende goedkeuring van een deontologische code voor gemeentelijke mandatarissen en latere wijziging op 13 juni 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De deontologische code voor gemeentelijke mandatarissen -  zoals goedgekeurd op 23 april 2019 en gewijzigd op 13 juni 2023 - wordt opgeheven.

        Art.2:  de nieuwe deontologische code voor de lokale mandatarissen vast te stellen zoals in bijlage.

      • OFP Prolocus (tweede pensioenpijler) - algemene vergaderingen: aanduiding effectief en plaatsvervangend afgevaardigde.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 12 april 2022 sloot het lokaal bestuur zich aan bij OFP PROLOCUS voor het voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel en zo de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen.

        De raad dient een effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur aan te duiden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. De vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn. In de statuten van OFP Prolocus is sprake van ‘bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers’. Het OFP laat het aan het oordeel van de besturen wie daaronder wordt verstaan.

        De algemene vergadering gaat door op dinsdag 17 juni om 14.30 uur in het Concertgebouw te Brugge. De Raad van Bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen. De agenda van de Algemene Vergadering, noch een formele stellingname daarover, dient vooraf voorgelegd aan (bijvoorbeeld) de gemeenteraad. Het OFP is immers niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking waarin dit is voorzien.

        Regelgeving

        decreet lokaal bestuur

        Vorige beslissingen

        Goedkeuring rechtspositieregeling gemeentepersoneel - meer bepaald hoofdstuk 7 - tweede pensioenpijler contractanten en bijlage 10

        Raadsbesluit van 12 april 2022 inzake Tweede pensioenpijler: goedkeuring a) toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering b) kaderreglement en vervangen bijlage 10 in de rechtspositieregeling c) het toezeggingspercentage van 3% d) toetreding tot een 'MIPS-groep' en e) inning van de bijdragen via de RSZ.

        Raadsbesluit van 14 februari 2023 inzake OFP  Prolocus (tweede pensioenpijler) - algemene vergadering: goedkeuring aanduiding effectief afgevaardigde voor de resterende duur van de huidige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Petra Devos, schepen bevoegd voor personeelszaken en wonende Sint-Antoniusstraat 98 - 8570 Anzegem, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.  

        Kris De Meulemeester, gemeenteraadslid - wonende Neerbeekstraat 13 -  8572 Anzegem, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger van de effectief vertegenwoordiger indien deze niet aanwezig kan zijn.

        Art.2: deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan OFP Prolocus.

    • Financiën

      • Kledijwinkel: goedkeuring stopzetting dienst, opheffing retributies verkoop tweedehandskledij en praktische regeling.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In 2023 werd de beslissing genomen door het Vast Bureau om een project in te dienen bij Herstelfonds in functie van het opstarten van een buurtwerking in Anzegem. Deze buurtwerking werd gebaseerd op 2 pijlers, enerzijds een mobiele Buurtkarre en anderzijds de uitbouw van een buurthuis in de gebouwen achter de assistentiewoningen residentie Heirwege. Het project werd goedgekeurd door de Provincieraad. 

        In functie van de uitbouw van het buurthuis achter de assistentiewoningen waren infrastructurele aanpassingswerken noodzakelijk. Er werd een bestek opgemaakt en goedgekeurd door het Vast Bureau in zitting van 13 november 2024. De werken werden gegund aan TJ Projects voor een bedrag van 60.690,99 euro incl btw waarbij deze aanvingen op 1 april 2025. Concreet wilde dit zeggen dat tegen deze datum alle ruimtes dienden vrijgemaakt te zijn gezien er muren gingen verwijderd worden en er bijkomende openingen gemaakt. De bestaande kledijwinkel diende dan ook volledig ontruimd te worden. 

        In de plannen van het buurthuis is geen plaats meer voorzien voor de kledijwinkel gezien er op de plaats waar de kledij stond een polyvalente ruimte wordt voorzien (ondermeer allerhande activiteiten en familiebijeenkomsten bewoners residentie Heirwege). Tevens werd vastgesteld dat er weinig roulatie was in het aanbod van kledij, dat er een tweedehandswinkel van de Pinkstergemeenschap nabij is (waar ook kledij kan gekocht worden) of dat mensen naar de Kringloopwinkel gaan (sociaal economie-initiatief) en de algemene tendens bestaat dat kledij zeer goedkoop kan gekocht worden in nieuwstaat of tweedehands via diverse sociale media. 

        Omwille van bovenstaande werd de kledijwinkel dan ook definitief gesloten op 24 maart 2025. De laatste stuks werden 'uitverkocht' aan de helft van de prijs en dit in de week van 8 en 15 maart 2025. De resterende kledij werd geschonken aan De Pinkstergemeenschap van Anzegem. 

        Nog voor het jaar 2000 richtte OCMW Anzegem een kledijwinkel op met tweedehandskleding. Anzegemnaren konden gebruikte kledij binnenbrengen in het Sociaal Huis of in de kledijwinkel. Deze werd dan wekelijks op dinsdagnamiddag verkocht aan lage tarieven variërend tussen 0,50 eurocent en 2 euro aan het kwetsbare publiek. De kledijwinkel kon bestaan dankzij de inzet van enthousiaste vrijwilligers.  

        De OCMW-raad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met de stopzetting van de Kledijwinkel georganiseerd door het OCMW van Anzegem, de beslissing van het VB te bekrachtigen strekkende tot de verkoop van kledij aan de helft van de prijs tijdens de laatste openingsweken van de kledijwinkel en de schenking van de resterende kledingstukken aan de Pinkstergemeenschap 'De Sleutel' (Heirbaan 90 te 8570 Anzegem). Hieraan gekoppeld kunnen de retributies met betrekking tot de Kledijwinkel opgeheven worden.

        Kledijwinkel

        Tieners:

        - badpak: 0,5 euro

        - blouse: 1 euro

        - broek: 1,5 euro

        - hemd: 1 euro

        - kleed: 2 euro

        - Kostuum (man): 3 euro

        - lingerie/kousen: gratis

        - mantel/vest/jas : 3 euro

        - nachtkledij (pyama/peignoir): 1 euro

        - rok: 1,5 euro

        - short: 1 euro

        - trui/twinset: 1,5 euro

        - T-shirt/sous-pull/topje: 1 euro

        - trainingspak: 2 euro

         

        Baby' en kinderen (tot 14jaar/maat 152)

        - kleding: 0,5 euro

        - knuffel(tenzij anders geprijsd): gratis

        - ondergoed/kousen: gratis

        - speelgoed (tenzij anders geprijsd): gratis

        - schoeisel: 0,5 euro

        - kindermeubilair (tenzij anders geprijsd) : gratis

         

        Beddengoed

        - dekbedovertrek 1p/2p: 2/2,5 euro

        - deken 1p/2p: 2/2,5 euro

        - donsdeken 1p/2p: 3/5 euro

        - kussensloop 1p/ 2P: 0,25 euro

        - lakenset 1p/2p: 1/2 euro

         

        en verder:

        - handdoeken en washandje: 0, 25 euro

        - handtassen/reis- en sporttassen: 1 euro

        - schoenen: 2 euro

        - allerlei (sjaals, sjerpen, mutsen, handschoenen, zakdoeken, tafellaken, badmat, plaid,...): 0.25 euro

        - riemen: gratis

        - juwelen: 1 euro 

         

        Het BCSD nam op 22 april jl. kennis van de stopzetting. 

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.

        Vorige beslissingen

        Samenwerkingsovereenkomst voedselbank

        2023/VB/167

        2023/BCSD/039

        2023/OCMW 12.12.2023

        Samenwerkingsovereenkomst Goods 2 Give

        2021/VB/374

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:   akkoord te gaan met de stopzetting van de werking van de Kledijwinkel van het OCMW Anzegem;

        Art.2: de beslissing van het Vast bureau strekkende tot de verkoop tegen de helft van de prijs van de kledingstukken tijdens de laatste openingsweken van de kledijwinkel (de week van 8 en 15 maart 2025) te bekrachtigen;

        Art.3: akkoord te gaan om  de resterende kledingstukken aan de Pinkstergemeenschap 'De Sleutel' (Heirbaan 90 te 8570 Anzegem) te schenken.

        Art.4: De bestaande retributies met betrekking tot de Kledijwinkel kunnen met onmiddellijke ingang op te heffen:

        Kledijwinkel

        Tieners:

        - badpak: 0,5 euro

        - blouse: 1 euro

        - broek: 1,5 euro

        - hemd: 1 euro

        - kleed: 2 euro

        - Kostuum (man): 3 euro

        - lingerie/kousen: gratis

        - mantel/vest/jas : 3 euro

        - nachtkledij (pyama/peignoir): 1 euro

        - rok: 1,5 euro

        - short: 1 euro

        - trui/twinset: 1,5 euro

        - T-shirt/sous-pull/topje: 1 euro

        - trainingspak: 2 euro

         

        Baby' en kinderen (tot 14jaar/maat 152)

        - kleding: 0,5 euro

        - knuffel(tenzij anders geprijsd): gratis

        - ondergoed/kousen: gratis

        - speelgoed (tenzij anders geprijsd): gratis

        - schoeisel: 0,5 euro

        - kindermeubilair (tenzij anders geprijsd) : gratis

         

        Beddengoed

        - dekbedovertrek 1p/2p: 2/2,5 euro

        - deken 1p/2p: 2/2,5 euro

        - donsdeken 1p/2p: 3/5 euro

        - kussensloop 1p/ 2P: 0,25 euro

        - lakenset 1p/2p: 1/2 euro

         

        en verder:

        - handdoeken en washandje: 0, 25 euro

        - handtassen/reis- en sporttassen: 1 euro

        - schoenen: 2 euro

        - allerlei (sjaals, sjerpen, mutsen, handschoenen, zakdoeken, tafellaken, badmat, plaid,...): 0.25 euro

        - riemen: gratis

        - juwelen: 1 euro 

         

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Besluit

        Er worden geen vragen gesteld of mededelingen gedaan.

De voorzitter sluit de zitting op 13/05/2025 om 20:14.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter