Terug
Gepubliceerd op 14/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 06/03/2024 - 16:30

Tijdelijk verkeersreglement - toelating doortocht en bepijling en publiciteit - 5de Rondom Grijsloke - zondag 26 mei 2024

Aanwezig: Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

Het wandelevent '5de Rondom Grijsloke' op zondag 26 mei 2024 is een organisatie van vzw Dwars door Grijsloke in samenwerking met wandelclub De Textieltrekkers Vichte.

Naar aanleiding van de inwilliging van deze vraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.

Regelgeving

De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.

Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.

Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.

Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009

het Decreet Lokaal Bestuur

 

Besluit

Art.1: geeft toelating aan vzw Dwars door Grijsloke, Lieven Coeman, Greepstraat 1 te 8570 Anzegem voor het organiseren van het wandelevent '5de Rondom Grijsloke' - afstanden: 4km, 8km, 9km en 16km) vanuit De Kleine Kluis op zondag 26 mei 2024.

Art.2: geeft toelating voor de doortocht van het wandelevent 'Vijfde Rondom Grijsloke' - afstanden 4km, 8km, 9km en 16km) langs gemeentewegen, alsook voor het bepijlen van de verschillende parcours mits het naleven van de gebruikelijke voorwaarden. Bij eventuele doortocht via private wegen is schriftelijk akkoord van de eigenaar(s) in kwestie vereist. Bepijling mag op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei 2024.

Art.3: geeft toelating voor het voorzien van publiciteit langs gemeentewegen en voor het aanbrengen ervan op de gemeentelijke rasterborden (indien van toepassing) mits het naleven van de gebruikelijke voorwaarden.

Art.4: Van vrijdag 24 mei 2024 om 16u tem maandag 27 mei 2024 om 12u:

§1.a  wordt de parking van de Kleine Kluis voorbehouden voor de organisatie

§1.b  Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) en C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) met onderbord op nadar.

§2.a  geldt parkeerverbod op de parking langs de Kortenberg en wordt de toegang voor iedere bestuurder verboden, uitgezonderd organisatie voor oa de opbouw van de tent, het event zelf, de afbouw van de tent en opkuis

§2.b  Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord en C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) met onderbord (uitgezonderd organisatie) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art.5: Op zondag 26 mei 2024 van 6u tot 20u:

§2.a  is het verboden te parkeren langs de Gijzelbrechtegemstraat tussen Bouvelostraat en Pikkelstraat (onpare kant). Aan de pare kant is reeds parkeerverbod in voege.

§2.b  Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art.6: De bewoners in de nabije omgeving worden door organisatie vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van deze tijdelijke maatregelen.

Art.7: De Technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie en de organisator staat in voor het juist plaatsen ervan voor aanvang van de reglementering en het wegzetten ervan, niet meer zichtbaar voor de weggebruiker na afloop.

Art.8: Het plaatsen van een tent en catering dient te gebeuren volgens de richtlijnen van de Brandweer - zie website HVZ Fluvia: https://evenementen.hvzfluvia.be/ en https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen/cateringstanden-foodtrucks. De attesten moeten steeds kunnen voorgelegd worden en aanwezig zijn bij de organisator.

Art.9: De organisatie staat in voor het voorzien van recipiënten voor het afval afkomstig van het evenement. Er mag geen gebruik gemaakt worden van de openbare vuilnisbakjes.

Art.10: Voor de hulpdiensten moet er ten alle tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog binnen de afgesloten straat of straatgedeelte

Art.11: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

Art.12: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.

Art.13: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.

Art.14: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.