Terug
Gepubliceerd op 18/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 10/10/2023 - 19:00

Eindejaarsactie 2023 in samenwerking met Unizo Aktiv'o: goedkeuring reglement.

Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeremie Vaneeckhout, Raadslid
Feitelijke en juridische overwegingen

Anzegem wenst in te zetten op ondernemerschap en detailhandel ter bevordering van het economisch en sociaal weefsel van de gemeente. Hiertoe wordt een eindejaarsactie opgezet in samenwerking met Unizo Aktiv'o en hun ondersteunende partners : “Blijf hangen in Anzegem”. 

De actie zal lopen van 1 december 2023 tot en met 31 januari 2024.

In die periode kan men, door te winkelen bij de deelnemende handelaars/ondernemers, stickers sparen. Heeft men een volle spaarkaart dan maakt men kans op een mooie prijs.

Handelaars/ondernemers die willen meedoen aan deze actie kunnen zich voor 15 oktober 2023 inschrijven via onze website.

Iedere handelaar/ondernemer/zelfstandige kan deelnemen (bakker, slager, kapper, schilder, garagist, horeca-uitbater, ...).

Het reglement van de vorige eindejaarsactie, goedgekeurd in het de gemeenteraaad van 8 november 2022, werd aangepast en gunstig geadviseerd door de Raad voor Economische Dynamiek (RED) van 7 september 2023 (verslag in bijlage).

GDPR reflex

De gegevens van de winnaars/deelnemers worden na de actie niet bewaard.

Financiële reflex

Voor de eindejaarsactie 2023 is er een budget voorzien van 10.000 euro.

budget: ACT_2.2.1 en budget gelijkblijvend beleid

Regelgeving

Decreet Lokaal Bestuur

Vorige beslissingen

Het reglement van de vorige eindejaarsactie, goedgekeurd in het de gemeenteraaad van 8 november 2022

Amendementen

Raadslid Davy Dewaele (CD&V-Eendracht) stelt volgend amendement voor bij artikel 3:  het minimumbedrag om voor elke categorie een stempel te bekomen, wordt op 15 euro geplaatst.  Het is immers niet ondenkbaar dat een boeket geen 50 euro zou kosten en een kappersbeurt lager uitvalt dan 20 euro. Op die manier lijkt het bedrag van 15 euro een goed compromis te zijn en wordt het makkelijker om stempels te verzamelen.

 

Artikel 3              Verplichtingen deelnemende handelaar

§1 Door deel te nemen verplicht een handelaar zich ertoe een prijs (geen kortingsbon) t.w.v. minimum 25 euro te doneren aan de prijzenpot. De prijzenpot wordt via de website bekendgemaakt.

§2 Een deelnemende zaak moet de affiche en/of sticker op een voor de klant duidelijk zichtbare plaats aanbrengen.

§3 Een deelnemende handelaar voorziet elke klant van nieuwe spaarkaarten en plaatst een verzamelbox om de volle spaarkaarten te verzamelen

§4 Een deelnemende handelaar voorziet voor elke klant één stempel per aankoop in de kleurencategorie waartoe de handelaar behoort met een minimumbedrag van:

  • Horeca, Voeding & Drank – 10 euro    15 euro
  • Beauty (schoonheidssalon, kapper...) - 20 euro 15 euro
  • Lifestyle (kleding, schoenen, ..) & Diversen (Huishouden, Sport, IT/Telefonie, garages, wasserij, plant/dier, bloemen) – 50 euro 15 euro
De gemeenteraad gaat  eenparig  akkoord met dit amendement.
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: Het reglement spaaractie “Blijf hangen in Anzegem” wordt vastgesteld als volgt:

 

Artikel 1              Duur

§1 De actie loopt jaarlijks van 1 december tot en met 31 januari tot en met de eindejaarsperiode van 2024-2025.

§2 Indien door overmacht de actie niet tijdens bovenstaande periode kan doorgaan, kan er geschoven worden met de start- en einddatum van de actie. De actie zelf mag maximaal twee maanden duren.

§3 De deelnemende zaken verzamelen de volle stempelkaarten in hun zaak en dit gedurende de hele voormelde periode.

 

Artikel 2              Deelnemende zaken

§1 Elke deelnemende zaak verbindt zich tot deelname door inschrijving via https://www.anzegem.be/inschrijving-eindejaarsactie. De deelnemende zaken worden bekend gemaakt aan de bevolking via de gemeentelijke website en de sociale media.

§2 Communicatie met de zaken verloopt in hoofdzaak via e-mail. Het e-mailadres opgegeven in het inschrijvingsformulier wordt hiervoor gebruikt.

§3 De deelnemende zaken zullen ook visueel herkenbaar zijn aan de affiche en de sticket die hen via de gemeente zullen worden overhandigd.

 

Artikel 3              Verplichtingen deelnemende handelaar

§1 Door deel te nemen verplicht een handelaar zich ertoe een prijs (geen kortingsbon) t.w.v. minimum 25 euro te doneren aan de prijzenpot. De prijzenpot wordt via de website bekendgemaakt.

§2 Een deelnemende zaak moet de affiche en/of sticker op een voor de klant duidelijk zichtbare plaats aanbrengen.

§3 Een deelnemende handelaar voorziet elke klant van nieuwe spaarkaarten en plaatst een verzamelbox om de volle spaarkaarten te verzamelen

§4 Een deelnemende handelaar voorziet voor elke klant één stempel per aankoop in de kleurencategorie waartoe de handelaar behoort met een minimumbedrag van:

  • Horeca, Voeding & Drank – 15 euro    
  • Beauty (schoonheidssalon, kapper...) - 15 euro
  • Lifestyle (kleding, schoenen, ..) & Diversen (Huishouden, Sport, IT/Telefonie, garages, wasserij, plant/dier, bloemen) – 15 euro

 

§5 De gemeente stelt alle nodige stempels en stempelkaarten gratis ter beschikking van de deelnemende zaak.

 

Artikel 4              Indienen stempelkaarten bij de handelaar

§1 Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemende handelaar om de verzamelde stempelkaarten te bewaren.

§2 De verzamelboxen, de stempels en de overgebleven stempelkaarten worden in de week volgend op het beëindigen van de actie bezorgd aan de dienst Lokale Economie, De Vierschaar 1 – 8570 Anzegem.

 

Artikel 5              Prijzenpot & Prijsuitreiking

§1 De prijzenpot bevat alle prijzen van de gemeente Anzegem en de prijzen die de deelnemende handelaars aan de prijzenpot schenken.

§2 De prijzenpot wordt bekendgemaakt voor de start van de actie via de gemeentelijke website en de sociale media.

§3 De gewonnen prijzen kunnen geweigerd worden. (In dit geval zal de eerstvolgende reserve de prijs toegekend krijgen.)

§4 Om in aanmerking te komen voor een prijs dient men een geldige stempelkaart in bij een deelnemende handelaar naar keuze, in het gemeentehuis of in het Sociaal Huis.

§5 De handelaars stallen hun uit te delen prijs uit in de winkel tijdens de eindejaarsactie. Na de actie zullen zij op de hoogte gebracht worden wie hun prijs gewonnen heeft. De deelnemers hebben 3 maand de tijd om deze af te halen bij de handelaar, zo niet kan de handelaar ervoor kiezen om zijn prijs terug te krijgen.

§6 De hoofdprijzen + 5x Anzegembon ter waarde van €100 worden afgeroepen op de lentereceptie, de andere Anzegembonnen die door de gemeente uitgereikt worden moeten ook op de lentereceptie afgehaald worden.

 

Artikel 6              (On)geldigheid stempelkaarten

§1 Een stempelkaart is geldig wanneer deze minstens drie verschillende kleuren aan stempels bevat.

Daarnaast moet de stempelkaart volledig zijn. Dit betekent 15 geldige stempels van deelnemende handelaars en de vermelding van naam, adres, telefoon en/of e-mailadres.

Gegevens worden niet doorgegeven aan derden. Er wordt toestemming gevraagd aan de deelnemers of hun naam kenbaar mag gemaakt worden in een overzichtslijst wanneer ze een prijs hebben gewonnen. De lijst zal gedurende drie maanden op de gemeentelijke website en sociale media gepubliceerd worden.

§2 De stempelkaart wordt ingediend in een verzamelbox vóór 31 januari om 23u59.

§3 Stempelkaarten die samengevoegd, gekopieerd, … worden, zijn ongeldig.

§4 Ongeldige stempelkaarten komen niet in aanmerking om mee te dingen naar een prijs.

 

Artikel 7              Trekking

§1 De trekking gebeurt kort na het aflopen van de actie, de uitslag zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website en sociale media.

§2 Winnaars worden per telefoon, per mail of per post verwittigd. Indien er toestemming werd gegeven door de deelnemers om de naam kenbaar te maken, worden de winnaars opgenomen in een overzichtslijst die wordt gepubliceerd op de website en/of sociale media.

 

Artikel 8              Overmacht

§1 De organisatoren wijzen elke verantwoordelijkheid af bij wijziging of annulering van deze actie om redenen van overmacht.

 

Artikel 9                    Aanvaarding reglement

§1 Deelname aan deze spaaractie houdt de onvoorwaardelijke aanvaarding van dit reglement in door zowel deelnemer, handelaar als organisatoren. Situaties die niet uitdrukkelijk in dit reglement zijn voorzien, worden op soevereine wijze beslecht door de organisatie.

 

Artikel 10            Aansprakelijkheid

§1 De organisatoren kunnen niet aansprakelijk geacht worden voor een technisch probleem of een probleem veroorzaakt door derden waardoor niet kan worden deelgenomen.

 

Art. 2: Dit reglement wordt bekendgemaakt door de publicatie op de gemeentelijke website.

Art. 3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.