Terug
Gepubliceerd op 18/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 10/10/2023 - 19:00

Arbeidsreglement bijlagen 27, 30 en 31: goedkeuring aanpassingen.

Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeremie Vaneeckhout, Raadslid
Feitelijke en juridische overwegingen

De wetgeving is voortdurend in beweging. Daarom behoeft ook het arbeidsreglement regelmatig aanpassingen.

 

-        Tijdsregistratie – bijlage 27

-        Aanpassing glijtijd voor werkleider van 7u30 naar 7u00 als starttijd

-        Toevoeging ploegbaas Groendienst aan de glijtijdregeling van 7u00 tot 19u00

-        Toevoeging van buschauffeurs en coördinator busvervoer (glijtijd + aantal balansuren)

-        Toevoeging functie ‘specialist logistieke ondersteuning’ aan de glijtijdregeling

 

 

-        Maaltijden voor personeel – bijlage 30


Wegens de stijgende kostprijs van de maaltijden, worden deze deels doorgerekend:

  • 8,30 10 euro voor maaltijd met soep en zonder dessert
  • 8,90 10,5 euro voor maaltijd met soep en met dessert

 

-        Fietspolicy fietslease – bijlage 31

 

Het bestuur besliste vorig jaar in te zetten op fietslease. Er werd een bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement. De softwareleverancier liet weten dat zij hun systemen hebben aangepast en simulaties pas mogelijk zijn vanaf de maand oktober van ieder jaar. Bijgevolg dient de bijlage zodanig aangepast te worden. 

 

 Art. 4.1 - Aangaan van een engagement
Je kan het plan op vrijwillige basis onderschrijven. Het moment van instap in het plan is telkens op 1 januari2. Vanaf 1 september oktober is het personeelslid steeds in de mogelijkheid om simulaties te maken. Uiterlijk op 12 december van het voorafgaande jaar, bv 12 december 2022 voor instap in het plan op 1 januari 2023, moeten de fietspolicy en het voorstel tot akkoord door het personeelslid en het lokaal bestuur Anzegem ondertekend zijn.

 

Gunstig advies in het MAT van 28 september 2023 en het vakbondsoverleg van 6 oktober 2023.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur

Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen

Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen

Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen

Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen

Programmawet van 22 december 1989

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen

Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen

Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen

besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Vorige beslissingen

Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.

Raadsbesluit van 8 november 2022 inzake Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en toevoegingen

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art.1: Bijlage 31 van het arbeidsreglement wordt aangepast met onmiddellijke ingang. Bijlagen 27 en 30 van het arbeidsreglement gaan in vanaf 1 januari 2024.

Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.