Naar aanleiding van de ingebruikname van de herbruikbare bekers wordt vastgesteld dat de opbergboxen toch minder aantallen dan de aanvankelijk ingeschatte/doorgegeven capaciteit bekers kunnen bevatten, waardoor een aanpassing van het reglement zich opdringt.
De toegepaste berekeningswijze voor de waskost en vervoerskost wordt daarom naar analogie met de oorspronkelijke vergoeding aangepast, evenals de ter beschikking gestelde maximum te huren aantallen.
Decreet Lokaal Bestuur
Gecoördineerd algemeen gemeentelijk retributiereglement
Beslissing Schepencollege dd 13 september 2023 tot goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Hise vzw voor afwassen en controleren herbruikbare bekers
Beslissing Gemeenteraad dd. 10 oktober 2023 tot goedkeuring aanpassing gemeentelijk retributiereglement ( mbt uitleendienst ivm herbruikbare bekers)
Art. 1: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement onder rubriek 4 vrije tijd - centrale Uitleendienst na p. 52 nl. addendum m.b.t. herbruikbare bekers als volgt aan te passen:
Wat?
Gemeente Anzegem stelt herbruikbare bekers ter beschikking die kunnen geleend worden voor evenementen. Bij het gebruik van het geleende materiaal dienen alle schriftelijk en/of mondeling verstrekte richtlijnen met betrekking tot de gebruiksaanwijzing en behandeling strikt te worden nageleefd.
Voor wie?
Gemeente Anzegem stelt bekers ter beschikking aan:
allen gevestigd in Anzegem en onder de hierna gestelde voorwaarden.
Privé personen en niet-Anzegemse verenigingen kunnen geen gebruik maken van de herbruikbare bekers met uitzondering voor erkende huurders van gemeentelijke culturele infrastructuur.
Hoe?
De aanvragen worden uitsluitend via het webformulier met de volgende link aangevraagd: www.anzegem.be/uitleendienst, ten laatste 1 maand voorafgaand aan de activiteit, en ten vroegste 12 maand voorafgaand aan de activiteit. Bij het behandelen van de aanvragen wordt prioriteit verleend volgens de datum waarop de aanvraag werd ingediend.
De Uitleendienst bepaalt het aantal bekers en boxen op basis van beschikbaarheid. Per evenement worden max 2000 bekers in combinatie naar keuze (maar met een limiet per uitleenbeurt van max. 2000 1800 bier/frisdrank / max. 200 175 wijn / max. 200 cava ) ter beschikking gesteld. Mits een degelijke motivatie en tijdige aanvraag kan het Schepencollege voor een groot evenement een uitzondering op deze aantallen toestaan.
De aanvrager ontvangt een bevestiging met vermelding van het aantal bekers en inzamelmateriaal dat voor hen gereserveerd staat. Op de bevestiging staat eveneens de nodige info omtrent de afhaling van de bekers.
Huurprijs?
Er wordt geen vergoeding aangerekend voor het gebruik van de bekers, maar wel voor de waskost ervan. Die bedraagt 93,77 60,13 euro voor een bak bier/frisdrankbekers, 26,49 euro voor een bak cavabekers en 15,56 euro voor een bak wijnbekers. Hierbovenop betaalt de ontlener een vervoerskost van €60 voor het vervoer van de gebruikte/afgewassen bekers naar en van de sociale arbeidstewerkstellingsplaats door de eigen gemeentelijke diensten. Het verschuldigde bedrag wordt via bancontact betaald bij afhaling van de bekers.
Voor Anzegemse adviesraden, gemeentelijke diensten, OCMW van Anzegem, hulpdiensten nl. Fluvia, Rode Kruis en Mira wordt geen waskost noch vervoerskost aangerekend.
Wel verbindt elke gebruiker – ook wie geen was - en vervoerskosten dient te betalen - zich ertoe om de kosten van kapotte, beschadigde en verloren/gestolen bekers te vergoeden. Dit geldt eveneens voor de opbergboxen. Deze kosten worden na gebruik en controle achteraf gefactureerd aan de gebruikers.
Termijn?
Herbruikbare bekers worden op vrijdag opgehaald tijdens de openingsuren van de uitleendienst, en worden op de eerstvolgende maandag teruggebracht naar de uitleendienst, tenzij uitzonderlijk anders afgesproken.
Wordt het gereserveerde materiaal laattijdig teruggebracht, dan wordt het aantal manuren ( à rato van € 30/u) aangerekend nodig om alle extra kosten te dekken die gepaard gaan met het zoeken naar en het contacteren van de in gebreke gebleven huurder, het maken van een nieuwe afspraak om het materiaal te kunnen terugbrengen - al dan niet binnen de reguliere openingsuren - het contacteren van de opeenvolgende huurder om een nieuwe afspraak te maken om het materiaal in extremis op te pikken en het opnieuw afhaalklaar te maken.
Wordt het gereserveerde materiaal laattijdig afgehaald, dan wordt eveneens het aantal manuren ( à rato van €30/u) aangerekend om alle extra kosten te dekken die gepaard gaan met het zoeken naar en het contacteren van de in gebreke gebleven huurder en het maken van een nieuwe afspraak om het materiaal in extremis alsnog te kunnen afhalen - al dan niet binnen de reguliere openingsuren.
Gebruiksvoorwaarden?
De gebruiker zorgt tijdens het evenement voor de inzameling van de bekers en zet daartoe een eigen inzamel/waarborgsysteem op.
De gebruiker verbindt er zich toe het ontleende materiaal in geen geval aan derden uit te lenen of te verhuren.
De gebruiker verbindt zich er toe de bekers na gebruik per soort terug in de opbergboxen op te bergen waarin ze geleverd werden. De bekers dienen niet afgewassen teruggebracht te worden door de gebruiker.
De bekers moeten wel terug worden gebracht in ordentelijke staat, dus bij voorkeur uitgespoeld en zeker vrijgemaakt van niet normale vuilresten. Indien dit niet zo is (bv. stickers op bekers, sigarettenpeuken, vuil dat niet afgewassen kan worden, …), worden deze als beschadigd aangerekend.
Controle en schade?
De lener dient de Uitleendienst onmiddellijk bij of na afhaling ( desgevallend via mail) in kennis te stellen van eventuele tekortkomingen of beschadiging van het geleende materiaal, zelfs indien de lener hiervoor niet verantwoordelijk is. Indien er geen melding gebeurt van schade of tekortkomingen, wordt de lener zelf verantwoordelijk gesteld voor de schade die achteraf wordt vastgesteld.
Na elk evenement worden alle bekers door ons partnerbedrijf gecontroleerd en geteld. Alle kapotte, beschadigde en verloren bekers worden aan de gebruiker aangerekend aan een eenheidstarief van 1€ per bier/frisdrankbeker en 2.5€ per wijn/cava beker.
Het partnerbedrijf controleert eveneens na elk evenement de opbergboxen. Wanneer schade wordt vastgesteld aan dit materiaal, wordt dit aan de gebruiker aangerekend aan de vervangingsprijs van het materiaal, zijnde 30€/box.
Annulering?
Indien het materiaal niet op de afgesproken dag en uur kan afgehaald worden, moet dat tijdig aan de Uitleendienst gemeld worden.
Annuleren kan tot 5 dagen voor het afgesproken ophaalmoment. Indien niet tijdig of helemaal niet verwittigd wordt voor het niet afhalen van het materiaal, dan wordt het aantal manuren ( à rato van €30/u) aangerekend voor het administratief en/of praktisch afhaalklaar maken van het materiaal.
Inbreuken?
Het geleende materiaal kan, in geval van vastgestelde inbreuken op het reglement, ten allen tijde teruggevorderd worden door de gemeente.
Een lener kan bij volgende aanvragen geweerd worden indien er nog openstaande facturen of andere twistpunten zijn. Bij herhaaldelijke beschadiging of in slechte staat terugbrengen van het materiaal kan de betrokken lener eveneens van verdere lening worden uitgesloten.
Door het niet naleven van dit reglement kan de lener van verdere uitleningen worden uitgesloten
Slotbepalingen
De verantwoordelijke(n) van de uitleendienst kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen of eventueel andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het geleende materiaal.
Door het lenen van het materiaal verklaart de lener zich akkoord met de bepalingen van dit reglement en waarborgt de stipte naleving ervan.
Er kan geen aanleiding zijn tot schadevergoeding indien toegezegd materiaal op het ogenblik van de afhaling niet beschikbaar is door omstandigheden vreemd aan de wil van de uitleendienst.
Eventuele bezwaren die steunen op de toepassing van dit reglement moeten schriftelijk gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, uiterlijk 14 dagen nadat het bewuste feit zich heeft voorgedaan. Alle betwiste en in dit reglement niet voorziene gevallen moeten worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Toevoegingen/wijzigingen aan de assortimentenlijst worden door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd in afwachting van een tussentijdse ( tweejaarlijkse) update van dit addendum door de Gemeenteraad.
Dit addendum treedt met onmiddelijke ingang in werking.
Art.2 : Het algemeen gemeentelijk retributiereglement onder rubriek 4 vrije tijd - centrale uitleendienst na p.57 nl. het addendum m.b.t. assortimentenlijst herbruikbare bekers als volgt aan te passen:
onderstaande tarieven worden niet geïndexeerd. Te reserveren maximum aantallen slechts toegestaan met inachtname van de gebruiksvoorwaarden hierboven.
herbruikbare bekers | max. | besteleenheid | waskost per ontlening | forfaitaire vervoerskost per ontlening: 60 euro |
bier of frisdrank ( 300 stuks.) | 25 | box | 60,13 euro | |
cava( 100st.) | 7 | box | 26,49 euro | |
wijn (35st.) | 20 | box | 15,56 euro | |
vervangingslijst | ||||
bier of frisdrank: 1 euro | ||||
cava of wijn: 2,5 euro | ||||
opbergbox: 30 euro |