Terug
Gepubliceerd op 22/03/2023

Notulen  OCMW-raad

di 14/02/2023 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 14/02/2023 om 21:00.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 13 december 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 13 december 2022 eenparig goed te keuren.

      • OFP Prolocus (tweede pensioenpijler) - algemene vergaderingen: goedkeuring aanduiding effectief afgevaardigde voor de resterende duur van de huidig legislatuur.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 12 april 2022 sloot het lokaal bestuur zich aan bij OFP PROLOCUS voor het voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel en zo de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen.

        De raad heeft een effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur aangeduid om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Dit was de schepen van personeel en een vervangend schepen. 

        Gezien de schepen van Personeel, Anja Desmet, op 14 februari 2023 haar mandaat als schepen neerlegt en wordt vervangen, is het aangewezen ook de effectief afgevaardigde voor de algemene vergadering van OFP PROLOCUS te wijzigen naar de nieuwe schepen van Personeel, nl Pauline Van Marcke.

        Regelgeving

        decreet lokaal bestuur

        Vorige beslissingen

        Goedkeuring rechtspositieregeling gemeentepersoneel - meer bepaald hoofdstuk 7 - tweede pensioenpijler contractanten en bijlage 10

        Raadsbesluit van 12 april 2022 inzake Tweede pensioenpijler: goedkeuring a) toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering b) kaderreglement en vervangen bijlage 10 in de rechtspositieregeling c) het toezeggingspercentage van 3% d) toetreding tot een 'MIPS-groep' en e) inning van de bijdragen via de RSZ.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Pauline Van Marcke, schepen - wonende  Vichtsesteenweg 95 – 8570 Anzegem wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Christophe Vandererven, schepen - wonende Kerkstraat 27 - 8570 Anzegem blijft plaatsvervanger van de effectief vertegenwoordiger indien zij niet aanwezig kan zijn.

        Art.2: De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • Sociale Dienst

      • Reglement ondersteuning asielzoekers en erkende vluchtelingen: goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Hogere vergoeding Fedasil voor LOI-plaatsen - hogere richtbedragen leefgelden

        De lokale opvanginitiatieven (LOI) zijn individuele opvangstructuren die beheerd worden door de OCMW’s en waar asielzoekers materiële hulp krijgen zolang hun asielprocedure loopt. Qua financiële ondersteuning hebben betrokkenen zolang hun procedure loopt (en ze dus niet erkend zijn) enkel recht op een (wekelijks) leefgeld dat via het bevoegde OCMW uitgekeerd wordt. Het leefgeld is bedoeld voor uitgaven voor voeding, persoonlijke hygiëne en zakgeld. Poedermelk, schoolgeld, vervoer, vrijetijdsbesteding, schoonmaakproducten, enz. zijn niet inbegrepen in het leefgeld. 

        Voor het organiseren van de opvang (beheer en onderhoud infrastructuur, begeleiding, uitkeren leefgeld, enz. ) ontvangen de OCMW's een vergoeding via Fedasil. Recent werden de nieuwe, geïndexeerde bedragen voor deze vergoedingen bekend gemaakt:

        • volwassen plaats: 46,96 € per dag (voorheen 40,88 €) voor een bezette plaats - 18,78 € per dag (voorheen 16,35 €)voor een niet-bezette plaats
        • begeleide minderjarige plaats: 25,85 € per dag (voorheen 22,49 €) voor een bezette plaats - 10,34 € per dag (voorheen 9 €)voor een niet-bezette plaats 

        Hieraan gekoppeld heeft Fedasil ook nieuwe richtcijfers bekend gemaakt voor (hogere) bedragen m.b.t. het wekelijks leefgeld: 

         Wekelijks leefgeld 2023

         

        Minimum

        Maximum

        NBMV / alleenstaande volw./ volwassen gezinshoofd

        67 € (vroeger 61€)

        72 € (vroeger 70 €)

        Andere volwassenen in gezinsverband (samenwonend)

        50 € (vroeger 45 €)

        55 € (vroeger 50 €)

        Vermeerdering voor éénoudergezin

        10 € (vroeger 8 €)

         

        Kind < 3 jaar

        35 € (vroeger 31 €)

        40 € (vroeger 34 €)

        Kind 3 tot 12 jaar

        19 € (vroeger 17 €)

        23 € (vroeger 19 €)

        Kind 12 tot 18 jaar

        21 € (vroeger 19 €)

        25 € (vroeger 21 €)

        Vanuit het sociale dienst wordt voorgesteld om in Anzegem de maxima toe te passen, dit om ervoor te zorgen dat er m.b.t. de in Anzegem uitgekeerde LOI-leefgelden eenzelfde indexatie/stijging toegepast wordt cf. de bedragen van het leefloon (die 12% gestegen zijn in 1 jaar tijd). De toegekende vergoedingen vanuit Fedasil stijgen ook in vergelijkbare mate. 

        Aanpassing reglement

        Er wordt voorgesteld de bedragen van de leefgelden mee op te nemen en vast te leggen door deze toe te voegen aan het reglement tussenkomst aan verzoekers om internationale bescherming.

        Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een aantal andere aanpassingen ter goedkeuring voor te leggen. 

        • verhoging van het aantal ter beschikking gestelde heen en terug NMBS tickets van 2  per jaar naar 1 per maand of 2 enkele tickets per maand (dit cf. regeling in andere gemeenten - door de hoge erkenningsgraad blijft het aantal tickets beperkt -> na erkenning moet men zelf bekostigen via leefloon of eigen inkomen)  
        • maximale bedragen voor de kostprijs van oranje kaart of identiteitskaart worden vervangen door verwijzing naar de door de gemeente bepaalde tarieven 
        • stijging van de tussenkomst voor de aankoop van een fiets (het bedrag van 120 € volstaat niet meer, stijging naar max. 200 €) en het voorzien van een tussenkomst voor de aankoop van een fietsslot (20€) en (jaarlijks) onderhoud (50€)
        • regeling inzake tussenkomst bij vervoer n.a.v. ziekenhuisopname of doktersconsultatie (art. 15)
        • tussenkomst in de (nieuwe) vergoeding die aangerekend wordt voor de cursussen en examen(s) voor de lessen maatschappelijke oriëntatie en Nederlands via Integratie & Inburgering (dit n.a.v. het gewijzigde Vlaamse inburgeringsdecreet en -beleid) 

        Positief advies van het BCSD dd. 19 januari jl.  

        Financiële reflex

        De hogere uitgaven mbt leefgeld en andere uitgaven worden gecompenseerd door de hogere vergoeding vanuit Fedasil. 

        Regelgeving

        wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van andere categorieën van vreemdelingen

        Vorige beslissingen

        OCMW-raad 23 april 2019: herziening reglement

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Akkoord  te gaan met de voorgestelde aanpassingen aan het reglement ondersteuning asielzoekers en erkende vluchtelingen van 12 januari 1019.

        (aanpassingen in geel gemarkeerd)

        Reglement ondersteuning verzoekers tot internationale bescherming en erkende vluchtelingen

         

        Hoofdstuk 1: Tussenkomsten en ondersteuning van Verzoekers tot internationale bescherming in het lokaal opvanginitiatief (LOI)

         

        Artikel 1:           Wekelijks leefgeld

        Niet begeleide minderjarigen / alleenstaande volwassene / volwassene gezinshoofd

        72€

        Andere volwassenen in gezinsverband (samenwonend)

        55€

        Vermeerdering voor éénoudergezinnen

        10€

        Kind < 3 jaar

        40€

        Kind 3 tot 12 jaar

        23€

        Kind 12 tot 18 jaar

        25€

         

        Het wekelijks leefgeld omvat een bedrag voor de uitgaven voor voeding, persoonlijke hygiëne en het zakgeld. Wat boven het minimale bedrag uitkomt, kan als waarborg en/of spaargeld worden gebruikt. Het is ook mogelijk dat een deel van het zakgeld gebruikt wordt als waarborg of schadevergoeding.

        Poedermelk, schoolgeld, vervoer, vrijetijdsbesteding, schoonmaakproducten enz. zijn niet in het wekelijks leefgeld inbegrepen.

        Zakgeld wordt altijd verstrekt, ook al verblijft de bewoner tijdelijk in een residentiële structuur waar maaltijden worden verstrekt (bijvoorbeeld een ziekenhuis).

        Het wekelijks leefgeld wordt verminderd met de effectieve prijs van de door het OCMW betaalde warme maaltijden op de schoolfacturen.

         

        Artikel 2:           Voor de Verzoekers tot internationale bescherming van de lokale opvang wordt het abonnement voor De Lijn ten laste genomen (Buzzy-pazz of Omnipas), inclusief de aankoop van de kaart (€ 5 en 5 jaar geldig).
        In afwachting van de aflevering hiervan kunnen de bewoners wekelijks een 10-rittenkaart van De Lijn krijgen.

         

        Artikel 3:           Voor de Verzoekers tot internationale bescherming van de lokale opvang wordt bij aankomst en vervolgens jaarlijks € 100 toegekend om te voorzien in de aankoop van schoenen. Bij aankomst wordt dit overgemaakt.
        Voor kinderen (jonger dan 15 jaar) en op vraag van de begeleidende maatschappelijk werker kan een 2e keer per jaar een extra budget gevraagd worden van € 100 per kind.

         

        Artikel 4:           Verzoekers tot internationale bescherming van de lokale opvang krijgen maandelijks een bon om per gezinslid 10 stuks kledij gratis af te halen in de OCMW-kledijwinkel.

                                Er wordt per Verzoeker tot internationale bescherming een aanvullend bedrag van €50 per jaar voorzien voor de aankoop van ondergoed en kousen. Bij aankomst wordt dit overgemaakt.

         

        Artikel 5:           Bij aankomst in het LOI kan de Verzoeker tot internationale bescherming onmiddellijk over zijn leefgeld beschikken. Indien nodig krijgt hij  een diepvriesmaaltijd  aangeboden.

        Een startpakket met basisbenodigdheden (shampoo, douchegel, tandpasta, tandenborstel, WC-papier, afwasmiddel, condooms en maandverband) en 2 sets lakens voor zijn/haar bed wordt voorzien. Daarnaast wordt ook voorzien in washandje, handdoeken, schoonmaakmateriaal, keukenhanddoeken, ….

         

        Artikel 6:           De schoolfacturen van de kinderen worden ten laste genomen, met uitzondering van de genoten warme maaltijden.

         

        Artikel 7:           Maandelijks worden verwijsbrieven tav dokter / apotheker met de richtlijnen voor de terugbetaling prestaties / medicatie aan de Verzoeker tot internationale bescherming bezorgd.  De Verzoekers tot internationale bescherming worden verzocht één vaste huisarts en één vaste apotheker te kiezen.

         

        Artikel 8:           Verzoekers tot internationale bescherming hebben recht op een tussenkomst van € 150 per persoon per jaar voor het deelnemen aan sport en ontspanning. Deze tussenkomst wordt rechtstreeks betaald aan de organisatie of aan de Verzoeker tot internationale bescherming nadat hij het bewijs heeft voorgelegd dat hij zelf reeds de activiteit heeft betaald; de volle 100 % van de kostprijs kan door het OCMW ten laste worden genomen.
        Ook een UiTpas aan kansentarief wordt aangeboden maar wordt door de bewoner zelf betaald. Gemeentelijke vakantie-activiteiten (buddy, speelpleinwerking, …) worden gestimuleerd en ten laste genomen.

         

        Artikel 9:           Per persoon en per maand wordt de aankoop voorzien van 1 NMBS-ticket heen en terug of 2 tickets enkele reis naar een bestemming naar keuze en dit met het budget voorzien voor sport en ontspanning.

         

        Artikel 10:         De kosten voor  het volgen van lessen Nederlands worden tot een maximum bedrag van € 250 per persoon per jaar ten laste genomen. De  terugbetaling van de kosten voor het volgen van andere opleidingen wordt individueel door BCSD beslist.

         

        Artikel 11:         De kostprijs die de Verzoeker tot internationale bescherming moet betalen voor de aankoop van een attest van immatriculatie (oranje kaart) en identiteitskaart cf. de door de gemeente Anzegem bepaalde tarieven.  

                                Eveneens wordt telkens tussengekomen in de aankoop van pasfoto’s (maximaal € 15), aangezien elk van deze kaarten hiervan moeten voorzien zijn.

         

        Artikel 12:         Via  het contract met NMBS wordt een treinticket voorzien voor de verplichte verplaatsingen in het kader van het interview en voor contact met de advocaat ter voorbereiding van het interview.

         

        Artikel 13:         De maandelijkse kosten voor het uitbetalen van het wekelijkse leefgeld voor Verzoekers tot internationale bescherming via het systeem van budgetbeheerrekening en de afnamerekeningen, worden ten laste genomen door het OCMW.

         

        Artikel 14:         Eenmalig in de verblijfsperiode van de Verzoeker tot internationale bescherming in het LOI wordt een tussenkomst voorzien van maximum € 200 voor de aankoop van een fiets.  Deze wordt pas uitbetaald op vertoon van de bestelbon of factuur.  Er kan ook een bon voor de kringloopwinkel worden opgemaakt zodat van de voorziene korting kan genoten worden.
        Daarnaast wordt voorzien in een fietsslot met een maximum bedrag van € 20. Het Sociaal Huis voorziet een jaarlijks budget van € 50 in geval van noodzakelijke herstellingen en / of onderhoud.

                                De fiets mag enkel bij een positieve procedure meegenomen worden.     

         

        Artikel 15:         Wordt de aankoop van luiers voor gezinnen met kinderen die nog niet zindelijk zijn voorzien. Er wordt daarbij rekening gehouden met de mate van behoefte.

         

        Artikel 16:         Bij ziekenhuisopname of ontslag ziekenhuisopname dient de Verzoeker zich te beroepen op openbaar vervoer. Dit voor vervoer van en naar de woonplaats.
        Als door omstandigheden (bvb. persoon heeft een beperking of is fysiek hulpbehoevend) geen mogelijkheid is om zich te verplaatsen via openbaar vervoer, dan kan men beroep doen op Annah vervoer. Dit vervoer wordt aangevraagd via de maatschappelijk werker en wordt ten laste genomen.  Indien geen mogelijkheden via openbaar vervoer of Annah, dan wordt de taxidienst ten laste genomen.
        Bij uitzondering kan er voor ziekenhuisopname / consultatie bij specialist door het BCSD een beslissing genomen worden om Annah vervoer ten laste te nemen.

         

        Artikel 17:         De Sociale Dienst heeft 2 laptops ter beschikking. Deze worden ter beschikking gesteld van bewoners die lessen Nederlands volgen. De bewoner komt maandelijks langs ter nazicht van de laptop. De terbeschikkingstelling kan maandelijks verlengd worden. De bewoner ondertekent een contract waarin hij zich verbindt de laptop als goede huisvader te beheren.

         

        Artikel 18:         De kosten  voor de cursussen maatschappelijke oriëntatie en Nederlands en het afleggen van examens via het agentschap Integratie en Inburgering (kaderend binnen het Integratiedecreet) worden zowel voor verplichte en niet-verplichte inburgeraars integraal ten laste genomen.

         

        Hoofdstuk 2: Tussenkomsten en ondersteuning van erkende vluchtelingen

         

        Artikel 1:           Na positieve procedure/erkenning wordt in het kader van de zoektocht naar een woning wekelijks een extra treinticket toegestaan. Voor of na de treinrit dienen bewijzen van de zoektocht voorgelegd te worden aan de bevoegde maatschappelijk werker. Indien men dit niet kan bezorgen, dan kan het recht op tickets geweigerd worden.

         

        Artikel 2:           Een tussenkomst in de aankoop van schoolboeken in het kader van lessen Nederlands, georganiseerd door het OCMW of door externe organisatoren, mits voorlegging van een kasticket of factuur en met een maximum van € 150 per jaar.

         

        Artikel 3:           Tussenkomen in het jaarlijks lidgeld van de mutualiteit, wanneer een erkend vluchteling of subsidiair beschermde zich binnen de drie maanden lid moet maken.

         

        Art.2: dit reglement wordt goedgekeurd met onmiddellijke ingang.

        Art.3: Dit besluit wordt ter beschikking gesteld van de toezichthoudende overheid cf het decreet lokaal bestuur.

    • Zorg en welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst eerstelijnspsychologische zorg: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Met het oog op het verlagen van de drempels tot psychologische hulp, sloten de federale en de Vlaamse overheid eind 2020 een protocolakkoord en keurde het RIZIV een conventie goed waarmee het mogelijk gemaakt werd om een systeem van eerstelijnspsychologische zorg uit te rollen. Het doel van de eerstelijnspsychologische zorg is om deze zorg zo laagdrempelig mogelijk, lokaal en betaalbaar te maken voor kinderen & jongeren en volwassenen via individuele en/of groepsgesprekken. 

        Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de enerzijds eerstelijnspsychologische zorg die mikt op advies en kortdurende hulp voor wie kampt met milde of matige psychische problemen bij bijv. rouw en verlies, depressieve klachten, angstklachten, stress, burnout, enz. Daarnaast is er ook gespecialiseerde zorg (in de eerste lijn) voor mensen die behoefte hebben aan intensievere zorg. 

        Het eerste gesprek is altijd gratis. Voor volgende sessies wordt via de derdebetalersregeling gezorgd voor een verlaagd tarief van respectievelijk 11 € voor individuele sessies (4€ voor wie recht heeft op verhoogde tegemoetkoming) en 2,5 € per groepssessie. Dit telkens voor een gelimiteerd aantal sessies op jaarbasis. 

        De ganse praktische organisatie en planning is in handen van het de netwerken voor Geestelijke Gezondheidszorg (voor onze regio https://psyzuid.be/). De vergoeding van de (eerstelijns)psychologen verloopt volledig via het RIZIV. 

        Omdat het vindplaatsgericht en lokaal werken voorop staat, werd gezocht naar geschikte laagdrempelige en toegankelijke locaties. Als gevolg daarvan is er sinds enige tijd elke vrijdag elke vrijdag een eerstelijnspsycholoog (voor volwassenen) aanwezig in het Sociaal Huis. Dit biedt het voordeel dat er gemakkelijker en integraal kan samengewerkt worden. 

        Na een voorlopige regeling en een tijdelijke overeenkomst tijdens de opstartfase wordt nu een langdurige overeenkomst ter goedkeuring voorgelegd. Hierin worden een afspraken vastgelegd rond de praktische organisatie, de regionaal afgestemde vergoeding als doorverwezen mensen niet komen opdagen, enz. 

        Positief advies BCSD 15 juni 2021.

        Financiële reflex

        50 € per no show - voorzien in MJPA3

        Vorige beslissingen

        BCSD 15/06/2021 - beleidsadvies zitdag eerstelijnspsycholoog 

        VB 30/06/2021 - principieel akkoord samenwerkingsovereenkomst eerstelijnspsychologische zorg

        VB 07/09/2022 - (tijdelijke) samenwerkingsovereenkomst met eerstelijnspsycholoog

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de eerstelijnspsychologische zorg in bijlage goed te keuren als volgt:

         

        SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

        Eerstelijnspsycholoog – Sociaal Huis Anzegem

         

        OCMW Anzegem wil extra inzetten op het mentaal welzijn van zijn burgers.  Eén van de initiatieven die genomen worden is het toegankelijker maken van de eerstelijnspsychologische zorg via het Sociaal Huis.

        Tussen de ondergetekenden:

        Enerzijds,

        Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Anzegem, hier vertegenwoordigd door Koen Tack, voorzitter OCMW-raad, en Sonja Nuyttens, algemeen directeur.

        en anderzijds

        Psycholoog Debbie Demiddel, die een samenwerkingsovereenkomst sloot met het netwerk geestelijk gezondheid volwassenen Zuid-West-Vlaanderen, hierna in de tekst "het netwerk" genoemd, aldaar vertegenwoordigd door het ziekenhuis PC Menen uit 8930 Menen;

        hier aangeduid als de 'eerstelijnspsycholoog’ of de ‘ELP’.

        overeengekomen wat volgt:

        Artikel 1 Definities

        -      'Eerstelijns psychologische zorg' kadert binnen de vastgelegde 'activiteiten op het vlak van preventie, geestelijke gezondheidszorgpromotie, vroegdetectie, -interventie en - diagnosestelling'. Voor de individuele cliënt bestaat dit aanbod uit een aantal eerstelijns psychologische sessies bij een klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog ter behandeling van een matig ernstig, vaak voorkomend psychisch probleem of groepstherapie. 

        -      Dit aanbod is gebonden aan strikte voorwaarden rond verwijzing/aantal sessies/facturatie/ erkenning/…

        -      Consulten, zijn

        • kortdurende interventies gericht op twee of meer van onderstaande doelstellingen:
          • diagnostische inschatting van de aanwezige problemen;
          • algemene psychologische zorg;
          • oplossingsgerichte behandeling, begeleide zelfhulp, psycho-educatie;
          • bevorderen van de zelfredzaamheid;
          • doorverwijzing bij complexe problematiek.
        • kortdurende interventies t.a.v. de maatschappelijk werkers tewerkgesteld door het OCMW van Anzegem in het kader van indirecte cliëntenzorg;

        -      No show, is het onverwacht niet aanwezig zijn van de cliënt/cliënt op de afspraak omwille van niet of onvoldoende tijdig (ten laatste 24u voor de aanvang van de sessie) annuleren van de afspraak die een andere invulling van het consult onmogelijk maakt)

         

        Artikel 2  Doel van de overeenkomst

        Het doel van de eerstelijnspsychologische zorg is om psychologische zorg zo laagdrempelig mogelijk, lokaal en betaalbaar te maken.

        Een intensieve samenwerking tussen de eerstelijnspsycholoog en de maatschappelijk werkers versterkt en vergemakkelijkt integrale trajecten en verhoogt de wederzijdse toegankelijkheid. 

        Bij alle zorgcommunicatie worden de regels van het beroepsgeheim gerespecteerd.

         

        Artikel 3 “No Show”

        In deze overeenkomst zijn volgende prestaties gevat, en dus vergoedbaar:

        -      De no show uren a rato van 50 €/u. Het gaat hierbij uitsluitend om cliënten op doorverwijzing van het Sociaal Huis.   

        -      Om het aantal no show uren tot een minimum te beperken worden volgende afspraken vastgelegd:

        • De eerstelijnspsycholoog laat na een eerste no show weten aan de betreffende verwijzer dat de cliënt niet kwam opdagen.

        De eerstelijnspsycholoog plant op dat moment nog geen nieuwe afspraak in.

        • De verwijzer polst bij de cliënt naar de reden van afhaken. Ingeval van gebrek aan motivatie of indien er sprake is van een ongegronde reden, wordt de dienstverlening beëindigd. In geval van een gegronde reden kan een nieuwe afspraak ingepland worden bij de eerstelijnspsychologe. De maatschappelijk werker neemt hiervoor contact op met de eerstelijnspsychologe.

        -      Tijdens de no show uren kan er indirecte cliëntenzorg plaatsvinden.

         

        Artikel 4  Verbintenissen ELP

        De ELP staat garant voor:

        -      Passende 'Eerstelijns psychologische zorg': 4 uren per week

        -      Overzichtelijke registratie van prestaties in uitvoering van deze overeenkomst, door middel van een prestatiestaat met minimale vermelding per no show: naam, datum en uur, locatie.

        -      Facturatie op basis van een door het OCMW bevestigde prestatiestaat

        -      Regelmatig overleg, afstemming en evaluatie met het Sociaal Huis

        -      Het bijhouden en ter beschikking stellen van relevante, anonieme gegevens m.b.t. het aantal gesprekken, soort thema’s/problematieken, profiel van de cliënten, enz.

         

        Artikel 5  Verbintenissen OCMW

        -      Het Sociaal Huis biedt gratis gespreksruimte aan de ELP: Lieven Bauwensstraat 40, 8570 Anzegem, die voldoet aan de volgende kwaliteitsvoorwaarden:

        • Garantie voor de privacy van de ELP en de cliënt en de vertrouwelijkheid van de gesprekken.
        • Afzonderlijke ruimte, een bureau met een gezellige sfeer, 2 zeteltjes en een salontafeltje.
        • Minimum 3 aaneengesloten vaste uren (vb ma van 9u tot 12u)
        • Afspraken omtrent de momenten waarover de KO/KP over de ruimte kan beschikken en de manier waarop cliënten zich voor hun fysieke afspraak aanmelden: wekelijks op vrijdag.
        • Goede geluidsisolatie. Gesprekken kunnen niet afgeluisterd worden, er zijn geen storende binnendringende geluiden
        • Het bureau is opgeruimd door de andere gebruikers. De ELP neemt zijn dossiers/materiaal terug mee, tenzij men er over een afgesloten kast kan beschikken.
        • Wachtplaats met privacy. Niet in een ruimte met veel doorgaand verkeer (gang, lokaal waar mensen tijdelijk zijn..). Zoveel mogelijk respect voor anonimiteit.
        • Gratis Internetverbinding
        • De gespreksruimte mag gebruikt worden door de ELP ongeacht welke verwijzer die de cliënt heeft doorverwezen (dus ook verwijzing buiten het sociaal huis om).

         

        -      voor praktische afspraken betreffende de doorverwijzing, samenwerking en facturatie vanuit Sociaal Huis, kan de ELP zich wenden tot Annelies Demets (coördinator sociale dienst) of Stijn Maselis (clusterhoofd).

        -      Een vergoeding van 50 euro per no show, voor zover het gaat om een cliënt op doorverwijzing van het Sociaal Huis;

        -      Een punctuele betaling van de door de ELP aangeleverde facturen.

         

        Artikel 6  Geldigheidstermijn van de overeenkomst

        Deze overeenkomst treedt in werking op 01/03/2023 voor onbeperkte duur en zolang de werkings- en vergoedingsvoorwaarden voor ELP door de hogere overheid niet worden gewijzigd en zolang de ELP een overeenkomst heeft met het netwerk.

        Deze overeenkomst kan door elke partij worden opgezegd mits een opzeggingstermijn van 3 maand en mits de zorgcontinuïteit wordt gewaarborgd.

        Het maximum van sessies dient gerespecteerd te worden (meer sessies kunnen leiden tot de beëindiging van deze overeenkomst).

         

        Gedaan te Anzegem, op //2022, in twee exemplaren

        Voor de eerstelijnspsycholoog,                                Voor het OCMW van Anzegem  

         

        Debbie Demiddel                                                         Sonja Nuyttens, algemeen directeur

         

                                                                                          Koen Tack, voorzitter OCMW-raad

        Art.2: dit reglement wordt goedgekeurd met onmiddellijke ingang.

        Art.3: Dit besluit wordt ter beschikking gesteld van de toezichthoudende overheid cf het decreet lokaal bestuur.

      • Samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen en goedkeuring actieplan 2023: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De Vlaamse regering streeft in haar Regeerakkoord 2019-2024 een werkzaamheidsgraad van 80% na en schuift hierbij een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen naar voor als één van de hefbomen. 

        Van de lokale besturen wordt verwacht dat  men aanvullend werkt t.o.v. het Vlaamse beleid en hierbij inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.

        In de schoot van W13 en na het doorlopen van een gans traject van overleg en afstemming, werd een gezamenlijke regionale samenwerkingsovereenkomst voorbereid. Het gaat om een basisovereenkomst waarin een aantal principes, prioritaire doelgroepen en thema's worden aangestipt. De 8 gekozen thema's zijn nabijheidsstrategie VDAB versus uitkantelingsstrategie lokale besturen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond, digitalisering, taal, kinderopvang, mobiliteit en lokale werkgelegenheid.

        De samenwerkingsovereenkomst loopt tot uiterlijk 1 jaar na de huidige gemeentelijke legislatuur (dus tot eind 2025).

        Jaarlijks zal er ook een actieplan opgemaakt worden waarin de samenwerkingsovereenkomst geconcretiseerd wordt. Deze worden 4x per jaar gemonitord en waar nodig bijgestuurd. 

        Bijlagen:

        • Nota W13
        • Samenwerkingsovereenkomst
        • Actieplan 2023 
        • Verslag Raad van Bestuur W13 dd. 16.12.2022 
        Financiële reflex

        /

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Akkoord  te gaan met de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen.

        Samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen ‘Samen sterk voor lokaal werk’ 2022 – 2025

        Tussen Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB), met zetel te Keizerslaan 11, 1000 Brussel, vertegenwoordigd door Robert De Clercq, directeur VDAB West Vlaanderen en W13

        en het lokaal bestuur Anzegem en het lokaal bestuur Avelgem en het lokaal bestuur Deerlijk en het lokaal bestuur Harelbeke en het lokaal bestuur Kortrijk en het lokaal bestuur Kuurne en het lokaal bestuur Lendelede en het lokaal bestuur Menen en het lokaal bestuur Spiere-Helkijn en het lokaal bestuur Waregem en het lokaal bestuur Wervik en het lokaal bestuur Wevelgem en het lokaal bestuur Zwevegem

        wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

        Deel I. Algemene doelstelling

        Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% tegen 2030 is het doel. In dat Vlaamse Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie. De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen. De samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt. De opdracht van de lokale besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, zet aanvullend op het Vlaamse beleid in op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit. Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Zuid-West-Vlaanderen en VDAB West-Vlaanderen. VDAB en alle lokale besturen regio Zuid-West-Vlaanderen engageren zich met deze samenwerkingsovereenkomst om samen de regiefunctie rond tewerkstelling op te nemen. Alle partners engageren zich om, elk vanuit zijn eigen expertise, in dialoog te gaan en concrete acties uit te werken. Het uitgangspunt van deze overeenkomst is de gedeelde missie van de partners om elk talent op de juiste plek te krijgen, met een specifieke aandacht voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. We vertrekken vanuit deze regionale samenwerkingsovereenkomst, maar op basis van de lokale noden kunnen – te allen tijde – specifieke accenten opgenomen worden in een addendum. Dit addendum wordt in overleg met de respectieve partners opgemaakt en toegevoegd. Binnen deze samenwerkingsovereenkomst is er ruimte om los van bestaande structuren, in functie van de noden van specifieke doelgroepen en in functie van de lokale werkgelegenheid, afstemming te zoeken en acties op te zetten. Deze regionale samenwerkingsovereenkomst is complementair met de overeenkomst die op 2 juli 2021 werd afgesloten tussen VDAB West-Vlaanderen, Provincie West-Vlaanderen en POM WestVlaanderen. De provinciale overeenkomst omvat de uitdagingen, ambities en acties op provinciaal niveau en kan als dusdanig versterkend en/of flankerend werken aan deze regionale samenwerkingsovereenkomst.

        Deel 2. Centrale doelstellingen en afbakening thema’s/doelgroep De focus wordt gelegd op de activering van de zogenaamde ‘kansengroep’, meer bepaald op het overbruggen van de afstand van deze kwetsbare doelgroep tot de arbeidsmarkt, door in te zetten op:

        1. de ondersteuning van die mensen die het nodig hebben om (terug) op de arbeidsmarkt te raken, met als doel zoveel mogelijk mensen van deze groep een actieve rol op de arbeidsmarkt te geven

        2. de ondersteuning van werkgevers in hun zoektocht naar geschikte werkkrachten en naar aangepaste ondersteuning op de werkvloer voor kwetsbare doelgroepen Bij deze centrale doelstellingen is er een evenwaardig engagement van beide partijen. Vanuit het partnerschap worden thema’s en doelgroepen specifiek benoemd waarrond er jaarlijks concrete acties worden genomen. Deze thema’s kwamen tot stand doorheen het overleg en de afstemming tussen zowel beleidsfora als interne stakeholders (OCMW’s, W13 en VDAB). Onderstaande doelgroepen en thema’s worden in de komende jaaractieplannen opgenomen. Daarbij legt de stuurgroep jaarlijks de prioriteiten vast waarrond dit samenwerkingsverband zal werken en waaruit concrete resultaten kunnen geformuleerd worden.

        1. Nabijheidsstrategie VDAB versus uitkantelingsstrategie lokale besturen

        2. Jongeren

        3. Mensen met migratieachtergrond

        4. Digitalisering

        5. Taal

        6. Kinderopvang

        7. Mobiliteit

        8. Lokale werkgelegenheid

        De verdere uitwerking van deze overeenkomst steunt op de tien basisprincipes die op Vlaams niveau afgesproken werden tussen de VDAB en de lokale besturen (VVSG). (zie bijlage 1 van deze samenwerkingsovereenkomst)

        Deel 3.Jaarlijks actieplan

        De algemene doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst worden jaarlijks concreet gemaakt met een actieplan. In dit actieplan is er ruimte voor de aanpak van actuele noden (structurele acties, maar ook pilootprojecten en experimenten om een aanpak uit te bouwen). Dit met concrete resultaten voor de hele regio of voor 1 of meerdere besturen. Met impact op korte en lange termijn.

        Dit actieplan wordt opgemaakt, beheerd en geëvalueerd door een stuurgroep. Om dit actieplan vorm te geven, worden noden en tendensen continu in kaart gebracht (databeheer), en wordt telkens op tijd beslist waar het volgend jaar de focus op moet liggen. Aansluitend aan deze overeenkomst wordt het actieplan 2023 én de afgestemde opvolgingssystematiek gekoppeld. Dit moet de respectieve beleidsfora toelaten een continu zicht te krijgen op de concretisering en de bijhorende realisatiegraad.

         

        Deel 4. Werking en samenstelling stuurgroep i.f.v. opmaak en beheer actieplan

        Een stuurgroep zorgt voor de opvolging van de doelstellingen in deze samenwerkingsovereenkomst en de opmaak en opvolging van het jaaractieplan. De stuurgroep bestaat uit een vertegenwoordiging van VDAB, de lokale besturen en de provinciale streekwerking Zuid-West-Vlaanderen. U vindt de samenstelling van de stuurgroep in bijlage 2.

        Elk lid van de stuurgroep vertegenwoordigt zijn/haar organisatie en is verantwoordelijk om af te stemmen en terug te koppelen, om op die manier met een mandaat in de stuurgroep te zetelen.

        Op basis van specifieke acties kunnen extra partners uitgenodigd worden om mee uit te werken. Er wordt afstemming voorzien met de technische werkgroep arbeidsmarkt die instaat voor de opvolging van de ambities en acties op vlak van arbeidsmarkt die opgenomen zijn in de socioeconomische streekvisie Zuid-West-Vlaanderen en het regionaal relanceplan. Er wordt tevens een jaarlijkse terugkoppeling voorzien op de Regioraad over de opvolging van deze samenwerkingsovereenkomst. 

        Deel 5. Duur Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur, plus een jaar met als uiterste einddatum 31 december 2025. Elk van de partijen heeft het recht de overeenkomst op te zeggen zonder dat dit in hoofde van de andere contractant eender welk recht doet ontstaan. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomst worden in onderling overleg afgehandeld en indien dit niet zou lukken, voorgelegd aan een door de partners aanvaarde bemiddelende instantie.

        Deze overeenkomst gaat in op 1 januari 2023.

        Art. 2: Goedkeuring van het actieplan 2023 (zie bijlage)

        Art. 3: Een afschrift van deze beslissing en de ondertekende samenwerkingsovereenkomst worden bezorgd aan W13

      • Karweidienst: stopzetten samenwerkingsovereenkomst met vzw Werkplus - afsluiten van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Sinds 2020 werkt het SH voor de karweidienst samen met vzw Werkplus uit Waregem. Recent liet Werkplus weten dat ze de samenwerking stop willen zetten. Dit enerzijds omwille van de nieuwe Vlaamse regelgeving rond individueel maatwerk (einde van het systeem Lokale Diensteneconomie en grondige wijziging mbt de financiering ervan) en anderzijds omwille van een moeilijk lopende instroom van (doelgroep)medewerkers.

        De twee resterende LDE-initiatieven in de regio, nl. vzw Effect en vzw Talternatief hebben aangegeven om wel verder te willen inzetten op de aanvullende dienstverlening en het individueel maatwerk. Hun beide bestuursorganen beslisten zelfs om binnenkort over te gaan tot een fusie met de ambitie om voor de ganse regio Z-W-Vlaanderen een aanbod te kunnen doen. 

        De voorbije weken werd overlegd met vzw Effect om te bekijken op welke manier er kan samengewerkt worden. Om één en ander verder te concretiseren en om de nodige continuïteit in de dienstverlening te organiseren, moeten volgende stappen gezet worden:

        • vroegtijdige beëindiging in onderling overleg van de samenwerking met vzw Werkplus (CBS 18/1/2023)
        • nieuwe toewijs van de DAEB 'karweidienst' aan vzw Effect (CBS 8/2/2023)
        • afsluiten van een (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect (OCMW-raad 14 februari)
        • (beperkte) aanpassing van het retributiereglement thuiszorgdiensten (OCMW-raad 14 maart) 

        De krijtlijnen van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst blijven grotendeels gelijk:

        • beperking van de doelgroep tot inwoners van Anzegem met een zorgvraag of 65plussers (inschatting/beoordeling via SH) 
        • behoud van het werken met 3 categorieën van tarieven volgens het statuut van de gebruikers: sociaal tarief, voordeel tarief en standaardtarief (vastgelegd in een retributiereglement) 
        • Anzegem betaalt per gepresteerd uur een opleg/compensatie tot het bedrag van 29,48 € aan vzw Effect voor wat de prestaties voor de sociale doelgroepen (sociaal tarief en voordeeltarief) betreft.
        • De aanvragen voor de karweidienst verlopen via het SH, er is regelmatig overleg en afstemming tussen het SH en vzw Effect. 

         

         

        Regelgeving

        Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van art. 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, om de vergoedingen in dit kader te conformeren aan de regels van staatssteun

        Het decreet lokale diensteneconomie van 22 november 2013

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Het decreet individueel maatwerk van 12 januari 2022 
        https://www.vlaanderen.be/departement-werk-sociale-economie/nieuwsberichten/vlaamse-regering-bekrachtigt-het-decreet-maatwerk-bij-individuele-inschakeling

        Vorige beslissingen
        • GR 20191216: vaststelling DAEB tot eind 2025 (einde legislatuur +1 jaar)
        • CBS 20200422: toewijs aan Werkplus voor 2 jaar
        • OR 20200422: afsprakennota
        • OR 20211109: aanpassing afsprakennota 
        • CBS 20220309: verlenging toewijs voor 1 jaar
        • VB 20220817: principieel akkoord m.b.t. de financiering van de diensten van de huidige ondernemingen lokale diensteneconomie (LDE)
        • CBS 20221130: regionale visie aanvullende dienstverlening lokale besturen
        • CBS 20230118: vroegtijdige beëindiging in onderling overleg van de samenwerking met vzw Werkplus 
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De afsprakennota met vzw Werkplus stop te zetten via opheffing van het besluit van de OCMW-raad van 09.11.2021

               

        Art. 2: Met vzw Effect een nieuwe afsprakennota af te sluiten:

        Samenwerkingsovereenkomst

         

        Deze overeenkomst wordt gesloten tussen:

         

        Het gemeentebestuur van Anzegem, vertegenwoordigd door Koen Tack, voorzitter gemeente- en OCMW-raad en Sonja Nuyttens, Algemeen Directeur, gevestigd te Vierschaar 1, 8570 Anzegem, in uitvoering van

        • de vaststelling van een DAEB ‘karweidienst’ door de gemeenteraad van 16 december 2019
        • de goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst door de gemeenteraad van 14 februari 2023

         

        En

         

        VZW Effect, vertegenwoordigd door Yvan WINNE, Voorzitter, en Steven LAPAUW, Directeur gevestigd te Damastweversstraat 1, 8500 Kortrijk.

         

        Artikel 1 – Doel(groep)

         

        1. Het binnen het kader van het individueel maatwerk uitvoeren van klusjes en taken ten behoeve van volgende kwetsbare inwoners van Anzegem:
        • senioren die voor specifieke taken niet of onvoldoende kunnen terugvallen op een sociaal

        netwerk;

        • personen met een beperking;
        • personen die door ziekte of lichamelijke ongeschiktheid definitief of tijdelijk niet meer kunnen instaan voor het uitvoeren van taken.
        • OCMW-cliënteel of mensen met een specifieke sociale situatie.

         

        1. Het uitvoeren van andere taken en opdrachten in opdracht van het lokaal bestuur

         

         

        Artikel 2 – Taken in opdracht van Gemeente/Sociaal Huis Anzegem

         

         

        1. 1.     Klussen en taken bij kwetsbare particulieren (via/in opdracht van het Sociaal Huis)
        • Kleine klussen en groenonderhoud
        • Verhuistaken cliënten sociale dienst en woon-zorg
        • Ophalen vuil/groenafval cliënten sociale dienst
         

         

        1. 2.     Taken in opdracht van het lokaal bestuur (niet-limitatieve of bindende lijst)
        • Ophalen zwerfvuil
        • Ophalen voedselpakketten(verschillende ophaalpunten)
        • Onderhoud groen crisiswoningen en LOI
        • Kleine technische mankementen LOI/crisisopvang
        • Onderhoud crisiswoningen
        • Onderhoud Lokaal opvanginitiatief
        • Ophalen en rondbrengen fruitmanden
        • Opname meterstanden LOI/crisisopvang/Sociaal Huis
        • Schoonmaken bestelwagens
        • Schoonmaken bushokjes
        • Controle en onderhoud hydranten
        • Ondersteuning bij uitvoer warme maaltijden
        • Klaarzetten zalen voor vergaderingen/recepties/examens
        • Afhalen van materiaal voor festiviteiten
         

        Artikel 3 – Duur

         

        Dit samenwerkingsakkoord start vanaf de datum van ondertekening van de overeenkomst. Deze samenwerkingsovereenkomst eindigt op 31/12/25. Mits een opzegtermijn van drie maanden, ingaande de eerste dag van de maand volgend op de maand van melding of kennisname van de schriftelijke opzeg per aangetekend schrijven, kan iedere partij de overeenkomst beëindigen

         

        Artikel 4 – Afspraken omtrent de toekenning en de toewijzing van de opdracht

         

        Het Sociaal Huis van Anzegem staat in voor de screening en invoeren van de klanten in het klantensysteem van vzw Effect.

         

        Artikel 5 – Prijzen en facturatie

         

        1. T.a.v. de kwetsbare doelgroep

         

        • De tarieven en prijscategorieën die door vzw Effect toegepast worden t.a.v. de kwetsbare particuliere klanten worden vastgelegd via het retributiereglement thuiszorgdiensten zoals goedgekeurd door de OCMW-raad.

         

        • De facturatie vanuit vzw Effect gebeurt standaard en rechtstreeks naar de eindgebruiker voor het deel dat deze moet betalen cf. tarieven retributiereglement
        • Verbruiksmateriaal en kosten voor de afvoer van afval zijn niet opgenomen in deze (uur)prijs en worden dus extra aangerekend aan de particuliere klant
        • Enkel het resterende bedrag wordt aan het lokale bestuur gefactureerd waarbij voor het sociaal & voorkeurstarief opgelegd wordt tot de uurprijs van 29,48 €. Het aantal uur waarvoor een opleg of tussenkomst gedaan wordt, is beperkt tot 16u per jaar en per klant/gezin. Voor alle prestaties boven dit plafond zal het standaardtarief aangerekend worden. Enkel het BCSD kan na specifieke beoordeling hier een uitzondering op toestaan.  
        • De kwetsbare doelgroep (sociaal & voorkeurstarief) is vrijgesteld van BTW
        • VZW Effect behoudt het recht om wanbetalers te weigeren voor het gebruik van de dienstverlening

         

        1. Voor alle opdrachten in opdracht voor het Lokaal bestuur zal het standaardtarief van 29,48 € worden aangerekend. Deze samenwerkingsovereenkomst is niet gevat door BTW.

         

        Artikel 6 – Tussentijdse rapportage en evaluatie

         

        • Vzw Effect verbindt zich ertoe om, indien gewenst, maandelijks te rapporteren aan het lokaal bestuur en standaard wordt er driemaandelijks een overleg georganiseerd tussen vzw Effect en het lokaal bestuur.
        • Op die overlegmomenten worden de ingezette uren in relatie met de eindgebruiker (kwetsbare doelgroep) afgesproken en bijgestuurd.
        • Per kwartaal zullen ook de opdrachten voor het lokaal bestuur besproken en afgelijnd worden.

         

        Artikel 7 - Parameters voor de berekening , controle en herziening van de compensatie

         

        • Berekening

        Hierbij wordt er rekening gehouden wordt met kosten en opbrengsten. De eventuele opleg in de werking zal gefactureerd worden aan VZW Effect aan het Lokaal bestuur van Anzegem per kwartaal.

         

        • Controle

        Jaarlijks wordt er nagegaan of er geen sprake is van overcompensatie. VZW Effect dient hiertoe de nodige stukken voor te leggen.

         

        • Herziening
          Als er bij jaarlijkse controle een afwijking vastgelegd wordt, zal deze aanleiding geven tot een herberekening van de compensatie. Een eventuele overcompensatie zal ten aanzien van het bestuur gecompenseerd moeten worden door een automatische


        verrekening op de eerstvolgende betaling. Als daarentegen blijkt dat de compensatie niet langer volstaat, wordt deze bijgestuurd conform de parameters voor berekening van de compensatie om in voege te gaan de eerste dag van het semester volgende op de controle en dit al dan niet gezamenlijk met een beperking van de omvang de opdracht.

         

        Contactpersonen: Steven Lapauw (vzw Effect) & Stijn Maselis (Sociaal Huis Anzegem)

         

        De overeenkomst is opgemaakt te Kortrijk op …………………..in ……..exemplaren op …/…/…

         

        Voor OCMW Anzegem,

                                                                           

        Koen Tack                                                                 Sonja Nuyttens 
        voorzitter gemeente- en OCMW-raad                       Algemeen Directeur

         

        Voor VZW Effect,

         

        Yvan Winne                                                               Steven Lapauw

        Voorzitter                                                                   Directeur

         

        Art. 3: Beide organisaties van dit besluit op de hoogte te brengen. 

        Art.4: deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de toezichthoudende overheid conform de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        Er kennis van te nemen dat er geen geen mondelinge vragen gesteld worden.

De voorzitter sluit de zitting op 14/02/2023 om 21:06.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter