De voorzitter opent de zitting op 14/09/2021 om 18:45.
Raadslid Pauline Van Marcke is afwezig. Vanaf de eedaflegging en installatie van haar vervanger, maakt zij geen deel meer uit van de gemeenteraad en treedt Marie-Rose D'huyvetter op als haar vervanger.
Ingeval van een langdurige afwezigheid van een mandataris, is een vervangingsregeling uitgewerkt in het decreet over het lokaal bestuur (artikel 12). Deze bepalingen geven niet enkel weer hoe de vervanging geregeld moet worden, maar ook hoe de vergoeding in elkaar steekt, zowel voor het afwezige raadslid als voor de vervanger.
Art.12 decreet lokaal bestuur zegt:
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen:
1° het gemeenteraadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Als het gemeenteraadslid dat om medische redenen afwezig blijft, niet in staat is om dat verzoek tot de voorzitter te richten, wordt hij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering waarop hij afwezig is en zolang hij afwezig blijft. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd;
....
De voorzitter ontving op 11 mei 2021 het verzoek van raadslid Pauline Van Marcke (Samen Eén) waaruit blijkt dat zij voor lange duur afwezig is om studieredenen in het buitenland en zich wenst te laten vervangen in de gemeenteraad voor de periode van 14 september 2021 tot 27 januari 2022. Later werd deze periode bijgesteld als volgt: van 30 augustus 2021 tot 28 januari 2022.
De gemeenteraad kan hiervan akte nemen.
Decreet Lokaal bestuur, art.12 - 1°
gemeenteraadsbesluit van 4 januari 2019 houdende installatie van de gemeente- en OCMW-raadsleden
akte te nemen van de langdurige afwezigheid wegens studieverblijf in het buitenland van gemeente- en OCMW-raadslid Pauline Van Marcke en haar verzoek zich te laten vervangen in de gemeente- en OCMW-raad.
De vervanging van een gemeenteraadslid wegens studieverblijf in het buitenland wordt geregeld door artikel 12 1° van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad nam akte van de langdurige afwezigheid van raadslid Pauline Van Marcke en haar verzoek zich te laten vervangen in de gemeenteraad voor de duur van haar afwezigheid. Deze afwezigheid werd bevestigd door een attest van de onderwijsinstelling.
Kris Demeulemeester en Vincent Van Parijs, eerste opvolgers voor de lijst Samen Eén, verzaakten beiden aan deze vervanging.
Het gemeenteraadslid wordt vervangen door de eerstvolgende opvolger van de lijst Samen Eén, d.i. Marie-Rose D'huyvetter die bevestigde per brief van 30 augustus 2021;
De geloofsbrieven van het opvolgend raadslid worden door de gemeenteraad onderzocht overeenkomstig artikel 10.
De eedaflegging gebeurt in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. Het onderzoek van de geloofsbrieven heeft tot doel na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en of men zich niet in de gevallen van onverenigbaarheid bevindt. De geloofsbrieven bevatten de schriftelijke bewijsstukken die elke verkozene, opgeroepen om de eed af te leggen, moet voorleggen en waaruit blijkt dat hij op een wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn verkiezing geen bezwaren zijn.
De opvolger legde de volgende documenten voor:
- Een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister
- Een recent uittreksel uit het strafregister model 1
- Een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de eventuele bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Indien er geen bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden ingediend zijn, kunnen bijgevolg de geloofsbrieven goedgekeurd worden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 6 §3, artikel 10 en artikel 12 1°;
Gelet op de omzendbrief KB ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Art. 1: De geloofsbrieven van Marie-Rose D'huyvetter als vervangend gemeenteraadslid worden goedgekeurd.
Art.2: Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Raadslid Pauline Van Marcke (Samen Eén) richtte een verzoek tot de voorzitter van de gemeenteraad om zich als gemeenteraadslid te laten vervangen wegens studies in het buitenland en dit voor de periode van 14 september 2021 tot 28 januari 2022. Zij voegde hiertoe een attest bij van de onderwijsinstelling die de duur van de studies bevestigt.
Eerste opvolgers op de lijst Samen Eén (respectievelijk Kris Demeulemeester en Vincent Van Parijs) verzaakten aan de aanstelling als vervanger. Marie-Rose D'huyvetter is de eerstvolgende opvolger en bleek bereid het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen in vervanging van de titularis.
In het vorige agendapunt besloot de gemeenteraad de geloofsbrieven van Marie-Rose D'huyvetter goed te keuren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 6 §3;
Gelet op de omzendbrief KB ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Raadsbesluit van heden strekkende tot akename langdurige afwezigheid van raadslid Pauline Van Marcke wegens studies in het buitenland.
Raadsbesluit van heden strekkende tot goedkeuring van de geloofsbrieven van opvolgend raadslid Marie-Rose D'huyvetter.
Art. 1: Marie-Rose D'huyvetter legt in openbare vergadering van de gemeenteraad de eed “ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Art. 2: Marie-Rose D'huyvetter treedt in de vervanging wegens studies in het buitenland voor de periode van 14 september 2021 tot 28 januari 2022 van raadslid Pauline Van Marcke.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 13 juli 2021 eenparig goed te keuren.
De nieuwe wegenis is van het type woonerf. Er worden 18 parkeerplaatsen voorzien. Het gedeelte voor de woningen is enkel toegankelijk voor voetgangers.
Het ontwerp voorziet een waterdoorlatende verharding van de wegenis. Er zijn geen waterontvangers voorzien op de plannen. Het risico is daardoor reëel dat bij heel intense buien het water onvoldoende snel kan infiltreren, met wateroverlast als gevolg. Daarom wordt voorgesteld als voorwaarde op te leggen dat er waterontvangers moeten voorzien worden en dat deze waterdoorlatende oppervlakte ook moet in rekening genomen worden bij het bepalen van de buffercapaciteit.
Art.1: Het ontwerp en het tracé van de wegenis van de verkaveling Oudenaardestraat goed te keuren. Als voorwaarde wordt opgelegd dat er waterontvangers moeten voorzien worden in de waterdoorlatende oppervlakte en dat de waterdoorlatende oppervlakte ook moet in rekening genomen worden bij het bepalen van de buffercapaciteit. De verkavelingsvergunning kan pas afgeleverd worden na goedkeuring van het aangepast plan door het college.
Art.2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er werd een private verkaveling in de Blommestraat gerealiseerd door promotor NV Dumobil uit Tielt.
Er werd een akte van kosteloze overdracht opgemaakt door notariskantoor Eric Himpe en Annelies Himpe, Boterstraat 46, 8900 Ieper. Op 16 mei 2017 werd een opmetingsplan opgemaakt door de heer Bart Degezelle, landmeter, Molendreef 33, 8570 Anzegem. De daarop aangeduide kavels A en B worden kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.
Art.1: De akte van kosteloze overdracht wegenis verkaveling Blommestraat opgemaakt door notariskantoor Eric Himpe en Annelies Himpe, Boterstraat 46, 8900 Ieper goed te keuren.
Art.2: De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Op 8 juni ll. besliste de gemeenteraad principieel volgende straatnamen toe te kennen aan nieuw aan te leggen straten in een verkaveling in de Stientjesstraat:
Speldoornerf en Vinkenhouterf. (zie plan in bijlage).
Het openbaar onderzoek liep van 28 juni 2021 tot en met 31 augustus 2021. Er werden geen bezwaren ingediend.
Het advies werd ingewonnen van De Spinspoele (heemkundige kring Vichte) en van de culturele raad Anzegem. Aangezien de voorgestelde straatnamen vanuit deze laatste adviesraad ingediend werden, kan er van uitgegaan worden dat het advies van de culturele raad gunstig is. Vanuit De Spinspoele werd er geen reactie ontvangen. Bij ontstentenis van een antwoord wordt het advies als zijnde gunstig beschouwd.
Voorgesteld wordt om voormelde straatnamen definitief toe te kennen.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd door het decreet van 29 november 2002
definitief de namen Speldoornerf en Vinkenhouterf toe te kennen aan de nieuwe straten in de te realiseren verkaveling Matexi in de Stientjesstraat.
De windmolen "Landergemmolen" heeft een beschermd statuut. Wanneer de Vlaamse overheid een restauratiepremie toekent, moet de gemeente hier ook voor een deel in participeren (Artikel 16 van het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2001 - laatst gewijzigd op 10 januari 2014) Het gemeentelijk aandeel bedraagt 15% van de premie.
De Vlaamse overheid heeft bij ministerieel besluit van 24 juni 2021 een restauratiepremie toegekend voor de molen. Het gemeentelijk aandeel vastgesteld op €34.652,61.
Dit wordt opgenomen in de mjpa2 gezien er in de huidige mjpa geen krediet voorzien is.
Het voorstel van jaarbudgetrekening is 2021/GBB_PATG/0720-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-PATG – ‘Toegestane investeringssubsidies ikv monumentenzorg’
Art.1: het gemeentelijk aandeel in de door de Vlaamse overheid bij ministerieel besluit van 24 juni 2021 toegekende restauratiepremie voor de Landergemmolen goed te keuren voor een bedrag van 210.015,84 X 1,1 (algemene kosten) X 0.15= €34.652,61
Art.2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Op 13 augustus 2021 werden door het CKB via het digitaal platform 'Religiopoint' op een gecoördineerde wijze twee budgetwijzigingen 2021 overgemaakt aan het gemeentebestuur. Deze budgetwijzigingen waren beide voorzien van een gunstig advies vanuit het Bisdom Brugge dd 10 augustus 2020. De gevraagde budgetwijzigingen hebben betrekking op interne budgettaire verschuivingen en hebben geen gevolg voor de voorziene gemeentelijke (exploitatie)toelage.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de diverse kerkfabrieken;
Het gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 betreffende de aktename van de budgetten 2021 van de kerkfabrieken.
Art.1: kennis te nemen van de budgetwijzing 2021 van de kerkfabrieken Sint-Mattheus en Sint-Petrus. Deze budgetwijzingen hebben betrekking op interne verschuivingen en hebben geen gevolg voor de voorziene gemeentelijke (exploitatie)toelage.
Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;
Art.3: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 13 augustus 2021 werd door het CKB via het digitaal platform 'Religiopoint' op een gecoördineerde wijze de budgetten 2022 van de 7 Anzegemse kerkfabrieken aan het gemeentebestuur overgemaakt. Deze waren allen voorzien van een gunstig advies vanuit het Bisdom Brugge dd 10 augustus 2021. De gevraagde gemeentelijke toelagen (exploitatie) zijn de volgende:
2022 | MJP 2020-2025 exploitatie |
Budget 2022 exploitatie |
MJP 2020-2025 investering |
Budget 2022 investering |
Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius | 53.501,03 euro | 0 euro | 0 | 0 |
Sint-Petrus | 15.302,98 euro | 7.274,09 euro | 0 | 0 |
Sint-Antonius Abt | 17.425,95 euro | 5.571,38 euro | 0 | 0 |
Sint-Arnoldus | 36.715,00 euro | 566,34 euro | 0 | 0 |
Sint-Mattheus | 14.362,15 euro | 5.100,00 euro | 0 | 0 |
Sint-Theresia van het Kind Jezus | 19.809,22 euro | 13.378,21 euro | 105.451,00 euro | 0 |
Sint-Stefanus en Theodoricus | 49 865,00 euro | 31.786.03 euro | 0 | 0 |
206.981,33 euro | 63.676,05 euro | 105.451,00 euro | 0 |
De gevraagde gemeentelijke bijdragen in de budgetten 2022 passen in de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 (GR 8 oktober 2019) en voldoen aan de afspraken opgenomen in de afsprakennota CKB/CBS (GR 14 juli 2020) (max 150.000 euro exploitatietoelage voor de 7 kerkfabrieken samen).
De budgetten 2022 van de kerkfabrieken werden besproken tijdens het overleg Centraal Kerkbestuur - College van Burgemeester en Schepenen van 17 mei 2021. Het grote verschil tussen de gevraagde toelage in de meerjarenplannen van de kerkfabrieken en het uiteindelijk budget 2021 kan verklaard worden door de budgettaire overschotten van verschillende kerkfabrieken uit 2020 die verwerkt werden in hun budget 2022, de vermindering van het aantal eucharistievieringen (oa ten gevolge de herstructurering naar 2 parochiekerken en 5 buurtkerken) en doordat de (loon)kosten voor de kosters daalden (pensioneringen en deeltijdse vervanging op het budget van kerkfabriek Sint-Stefanus en Theodoricus).
Er worden geen investeringsbudgetten gevraagd omdat, in toepassing van de afsprakennota, investeringswerken aan de kerkgebouwen, worden opgenomen in de gemeentelijke budgetten. Er werd in het meerjarenplan van de gemeente 300.000 euro voorzien deze legislatuur voor investeringswerken. Verdeling van deze middelen en prioritering dient te gebeuren in overleg, binnen het CKB en met de gemeente.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de diverse kerkfabrieken;
Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota College Burgmeester en Schepenen - Centraal Kerkbestuur;
Het gemeenteraadsbesluit van 14 juli 2020 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de afsprakennota overleg Centraal Kerkbestuur/college van Burgemeester en Schepenen.
Art.1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2022 van volgende kerkfabrieken:
Voor de gemeentelijke bijdragen worden hierin voorzien:
2022 | Budget 2021 exploitatie |
Budget 2021 investering |
Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius | 0 euro | 0 |
Sint-Petrus | 7.274,09 euro | 0 |
Sint-Antonius Abt | 5.571,38 euro | 0 |
Sint-Arnoldus | 566,34 euro | 0 |
Sint-Mattheus | 5.100,00 euro | 0 |
Sint-Theresia van het Kind Jezus | 13.378,21 euro | 0 |
Sint-Stefanus en Theodoricus | 31.786.03 euro | 0 |
63.676,05 euro |
0 euro |
Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;
Art.3: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het provinciebestuur, het Regionaal Landschap Westhoek, het Stad-Land-schap ’t West-Vlaamse Hart en het Stad-Landschap Leie en Schelde werken aan een PDPO-project waarbij ze 12 gemeenten begeleiden bij de opmaak van een bomenplan.
Het voorstel van overeenkomst met het Regionaal Landschap Westhoek voor het PDPO-project Bomenplan.
Budget 2021: ACT_2.5.4 Bomenplan U 0340-00 15.000 euro
Art.1: de overeenkomst met het Regionaal Landschap Westhoek voor het PDPO-project Bomenplan wordt goedgekeurd
Bijdrage gemeente: éénmalig 10.000 euro
Budget 2021: ACT_2.5.4 Bomenplan U 0340-00 15.000
Vanaf 1 september 2012 is er in het gewoon basisonderwijs een nieuw omkaderingssysteem van toepassing is. Gewone lagere scholen dienen veel beter nog te bewijzen dat ze alles in het werk stellen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te helpen en dat doorverwijzing naar bijzonder onderwijs zeer moeilijk wordt. Op 12 maart 2014 werd het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, kortweg M-decreet, goedgekeurd door het Vlaamse Parlement. De gemeenteschool diende zich dientengevolge te organiseren ten voordele van de uren zorg en in functie van het M-decreet.
De gemeente ontving de dienstbrief van 7 juni 2021 vanwege het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) waaruit blijkt dat voor het schooljaar 2021-2022:
De scholengemeenschap zorgt dat alle scholen een zo optimale invulling van de uren hebben. Hierdoor kunnen uren verschoven worden.
Volgend aantal uren worden ingezet in de gemeentelijke basisschool Ingooigem:
- 11 lestijden kleuter naar lager
- 2 lestijden lager naar katholieke godsdienst, zodat 6 cursussen toegekend worden. Er zijn 12 lestijden Katholieke Godsdienst.
- Zedenleer: 12 lestijden NCZedenleer
- ICT (op basis van de dienstbrief van 29/6/2021) 14 punten: er worden 14 punten gebruikt = 6/36 lestijden
- Administratieve ondersteuning: 43 punten = 23/36 lestijden. Er is de voorkeur om in de administratieve ondersteuning van de school zoveel mogelijk mensen aan te stellen met een diploma hoger onderwijs. Deze denkwijze wordt , zoals reeds toegepast in het verleden, aangehouden.
- De scholengemeenschap ontvangt een puntenenveloppe voor het voeren van een zorgbeleid vanwege het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi). Er werd een verhoging van de punten toegekend. Op basis van de dienstbrief van 21 juni 2021 zijn dat 55 punten voor de gemeentelijke basisschool Ingooigem. Er worden 7 stimuli-punten aan toegevoegd. Er worden 26/36 uren zorgcoördinatie ingericht.
- Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) kent de scholengemeenschap een puntenenveloppe stimulus ten bedrage van 192 punten toe. Er is een voorafname van 27 punten om een stafmedewerker aan te stellen. 165 punten te verdelen over de scholen die deel uitmaken van de scholengemeenschap waarvan 8 punten voor de gemeenteschool. 7 punten worden inzet voor zorgcoördinatie Er is 1 restpunt.
- Er worden ook 9/24 lestijden lerarenplatform toegevoegd van 1 september 2021 tem 30 juni 2022. (dienstbrief 25/6/2021)
Deze uren worden samengelegd met met de vrije Basisscholen van Anzegem, Tiegem, Heirweg, Kaster, Vichte om een leerkracht fulltime aan te stellen.
Dit betreft een project om meer tijdelijke leerkrachten werkzekerheid en een opdracht die voldoende substantieel is te bieden. De deelnemende samenwerkingsplatformen uit het basis- en het secundair onderwijs krijgen de mogelijkheid om een aantal leerkrachten een aanstelling te geven tot het einde van het schooljaar, op voorwaarde dat deze personeelsleden:
Deze maatregel geeft uitvoering aan de maatregelen opgenomen in punt 3.3.1 van het protocol van 23 maart 2018 van de onderhandelingen die gevoerd werden betreffende een akkoord van sectorale sociale programmatie voor de jaren 2015-2019 voor de sector “Onderwijs” van de Vlaamse Gemeenschap tussen de Vlaamse Regering en de representatieve vakorganisaties ACOD, FCSOD en VSOA (cao XI).
De scholen van het basisonderwijs mogen enkel deelnemen aan het pilootproject lerarenplatform als ze deel uitmaken van een samenwerkingsplatform lerarenplatform. Doel hiervan is voldoende schaalgrootte creëren om dit project te laten slagen.
De lestijden voor het lerarenplatform worden samengelegd op het niveau van het samenwerkingsplatform. Deze lestijden kunnen niet worden overgedragen naar het volgende schooljaar of naar een ander samenwerkingsplatform.
Wanneer de aangestelde leerkracht vanuit het lerarenplatform geen vervangingen doet, moeten er pedagogische taken bezorgd worden.
- Alle scholen krijgen aanvullende lestijden aanvangsbegeleiding. Een school kan deze lestijden-naast aanvangsbegeleiding- ook aanwenden voor een betere beleidsondersteunig en voor professionalisering van haar personeelsleden. De gemeenteschool ontvangt 2 lestijden.
- Alle scholen konden bijspronguren aanvragen om kinderen te ondersteunen die wegens corona een achterstand opgelopen hebben. Voor de gemeentelijke basisschool Ingooigem zijn dat 4/24.
Gelet op het advies van de schoolraad van 24 juni 2021, ABOC van 21 juni 2021 en advies uitgebracht op het OCSG op 21 juni 2021
Decreet lokaal bestuur
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;
besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de formatie in het gewoon onderwijs
besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs
Omzendbrief personeelsformatie scholen in het gewoon basisonderwijs van 29 juni 2005 en later wijzigingen
Omzendbrief beperking van het aantal lestijden en uren die worden ingericht als bijzondere pedagogische taken in het basisonderwijs van 26 juni 2014 en latere wijzigingen
Omzendbrief bijkomende omkadering voor het basis- en secundair onderwijs voor het wegwerken van leerachterstand opgelopen ten gevolge van COVID-19 van 2 maart 2021 en latere wijzigingen
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs
Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten
Art.1: Het voorstel van lestijdenpakket 2021-2022, zoals gunstig geadviseerd door de schoolraad en het syndicaal onderhandelingscomité (ABOC) wordt als volgt goedgekeurd:
A. LEERLINGENAANTALLEN + BEREKENING LESTIJDEN
Aantal ingeschreven regelmatige leerlingen kleuteronderwijs 1 februari 2021
79 Pastoor Verrieststraat: 47
Engelhoek: 32
LTP kleuter: 126 LT + 7 SES
Totaal kleuter: 133
Aantal ingeschreven regelmatige leerlingen lager onderwijs 1 februari 2021
102
LTP lager: 135 lestijden + 7 SES
2 uur aanvangsbegeleiding
4 uur bijsprong
Totaal lager: 148
B. AANVULLINGEN
- Lestijden godsdienst - niet-confessionele zedenleer –protestantse-islamitische
5 cursussen of 10 uur
1 cursus wordt uit het lestijdenpakket gehaald zodat er 6 cursussen ingericht kunnen worden.
-lestijden Islamitische in 2de, 3de en 4de leerjaar
- lestijden protestantse in 1ste en 4de leerjaar
- lestijden NCZ in alle leerjaren: 5 cursussen worden aangepast naar 6 cursussen
- ICT- ondersteuning: 14 punten
- Administratieve ondersteuning: 43 punten
4u TBSO dat opgevangen wordt met verlofstelsel
6/36, 12/36, 5/36
- ZORGPUNTEN 54 punten
- Lerarenplatform : 9/24
- PWB (Personeel ten laste van Werkingsbudget) voor 20/24 voor lager om 6 voltijdse klassen en 12u LO in te richten
C. BEZETTING (zonder bijzondere leermeesters)
Kleuter:
3 voltijds benoemde 1 deeltijds (7u), LO 6u benoemd = 85 lt
aangevuld met 37 vacant
= 122
15/32 kinderzorg
11 uur overzet van kleuter naar lager
Onderwijzer:
5 voltijds vastbenoemde, 2 deeltijds benoemd, LO 2u benoemd = 140 LT
- 24/24 leerkracht
- 24/24 leerkracht
- 24/24 leerkracht
- 24/24 leerkracht
- 24/24 leerkracht
- 12/24 leerkracht
- 6/24 leerkracht
- 2/24 leermeester LO
Dit wordt aangevuld met tijdelijke opdrachten:
- 12/24 leerkracht
- 5/24 leermeester LO
- 20/24 aankoop PWB
-> 140 u vaste benoeming, 17 tijdelijk + 20 PWB komt op 177 uren
ZOCO 23/36 door eigen punten Zorg + stimuluspunten (3/36) ZOCO
ICT HOKT 6/36 door eigen punten ICT
Administratie: 43 punten: 4/36 HOKT (9 pt) + 12/36 HSO (21 pt) en 6/36 HS0 (11 pt) en 1/36 (2pt)
- 9/24 lerarenplatform
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het gemeentedecreet van 15 juli 2005 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De gemeenteraad keurde op 22 april 2020 de herstructurering van de gemeenteschool goed. Het college had zich op 25 maart 2020 principieel geëngageerd om maximaal 20 lestijden (ten laste van het werkingsbudget) aan te kopen en dit gedurende 3 schooljaren. De raadsbeslissing van 22 april heeft beslist zich te engageren voor het organiseren van 6 klassen lager onderwijs, zonder het organiseren van graadsklassen. De aankoop van lesuren ten laste van het werkingsbudget wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Door een interne doorschuiving van lestijden, kan er ipv 21 uren, zoals voorgesteld in ABOC/schoolraad, 20 uren aangekocht worden.
Van de schooldirecteur kwam het voorstel om voor het schooljaar 2021-2022 20 lestijden personeel ten laste van werkingsbudget te organiseren voor het ganse schooljaar. Zo kunnen 6 voltijdse klassen alsook 12 uren lichamelijk opvoeding ingericht worden in het lager onderwijs.
Decreet lokaal bestuur
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs
Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten
Raadslid Davy Dewaele (CD&V-Eendracht) vraagt wat er bedoeld werd met 'beleidsondersteuning' (zoals vermeld in de titel van het agendapunt). Schepen Anja Desmet (SamenEén - bevoegd voor onderwijs) antwoordt dat dit een vergissing betreft. Er worden 20 lestijden aangekocht voor het komende schooljaar en geen beleidsondersteuning. Die 20 lestijden zullen heel duidelijk gebruikt worden voor de organisatie van de klassen. Met eenparigheid van stemmen wordt goedgekeurd dat de titel van het agendapunt wordt aangepast.
Art.1: de titel van het agendapunt wordt gewijzigd als volgt: Gemeenteschool - aankoop van 20 lestijden schooljaar 21-22 ten laste van het werkingsbudget: goedkeuring.
Art.2: Voor het schooljaar 2021-2022 worden 20 lestijden lestijden aangekocht ten laste van het werkingsbudget in de gemeentelijke basisschool.
Art.3: Afschrift wordt overgemaakt aan:
Op woensdag 25 augustus werd op de speelpleinwerking een impetigo-besmetting vastgesteld. Impetigo is een huidziekte die zicht uit in de vorm van blaasjes op het lichaam, kinderen zijn hier niet ziek van maar het is wel uiterst besmettelijk. Op vrijdag 27 augustus gaat het ganse speelplein (kleuters, lager en tieners) op vakantieafsluiter. Door deze besmetting verwacht de Jeugddienst enkele uitschrijvingen, dit omdat er eventuele symptomen zouden vastgesteld worden of omdat ouders schrik hebben met het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht. Op 25 augustus vroeg de Jeugddienst dan ook een uitzondering op het algemeen gecoördineerd retributiereglement en dit om de activiteit voor ouders die wensen uit te schrijven kosteloos te kunnen annuleren. Het college keurde dit punt goed op woensdag 25/08, graag de bekrachtiging van de gemeenteraad hiervoor.
Algemeen gecoördineerd retributiereglement
Algemeen gemeentelijk retributiereglement - mbt tarieven activiteiten Sportdienst, Jeugddienst en Bibliotheek en verwijderen jaarlijkse indexeringen van 16 december 2019
Collegebeslissing van 25 augustus 2021 betreffende het kosteloos annuleren van de vakantieafsluiter door een impetigo-besmetting.
Art.1: het collegepunt van 25 augustus 2021 betreffende het kosteloos annuleren van de vakantieafsluiter door een impetigo-besmetting te bekrachtigen.
Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.1: kennis te nemen van het het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2021'.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2021).
Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2021.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken/
Het ondertekenen door de gemeente Anzegem van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024, meer bepaald deze bepaling: Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Art.1: het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
In Vichte zijn er momenteel te weinig huuraccomodaties voor verenigingen. Het Antennepunt en Fifta zijn niet verhuurbaar na 20u en binnenkort wordt ’t Prutske verbouwd zodat dit een lokaal wordt voor de kinderopvang. Hierdoor verliezen we een grote ruimte mét kookfaciliteit voor zo’n 50-tal mensen. De enige beschikbare ruimte (zonder kookfaciliteiten) voor een groep van ongeveer 50 personen blijft dan nog de bar van de Stringe maar ook die is op weekdagen vaak gereserveerd.
Het zou een oplossing bieden voor velen als de refter van de vrije basisschool kan verhuurd worden tijdens weekdagen. De refter zit niet in het verhuur aan het VIKT zodat onze eigen diensten er tijdens de vakanties van gebruik kunnen maken.
Enkel eigen diensten, Anzegemse verenigingen en Anzegemse organisaties krijgen de kans om op weekdagen, die buiten de schoolvakanties vallen, de refter te huren. Er kunnen geen activiteiten niet-inherent aan de werking doorgaan (bv.: eetfestijn) of zaken ingericht door een privé-persoon (babyborrel), bedrijf of andere activiteiten met een commercieel of privaat karakter. Een bestuurs- of ledenvergadering, activiteit inherent aan de werking of repetitie kan op weekdagen wel doorgaan. Eigen diensten kunnen onbeperkt in tijd op voorhand reserveren, verenigingen 24 maanden vooraf. Op deze manier werken we naar analogie met het verhuurreglement van de gemeentelijke basisschool in Ingooigem met uitzondering dat organisatoren van vakantiekampen de refter niet kunnen huren aangezien dit anders de werking van de eigen vrijetijdsdiensten zou hypothekeren. Daarnaast is het reglement gebaseerd op het verhuurreglement van de reguliere culturele infrastructuur. Het beheer van de reservaties wordt behartigd door de directeur van de vrije basisschool.
Maandelijks bezorgt de directeur van de vrije basisschool een overzicht aan de financiële dienst van de gemeente met alle reservaties en de geïnde huurgelden.
Decreet lokaal bestuur
Gemeenteraadsbeslissing van 11 juni 2020 inzake de huurovereenkomsten van de scholen.
art.1: het proefreglement voor de verhuur van de refter VBS Vichte - Beukenhofstraat 38 goed te keuren met onmiddellijke ingang en dit voor een periode van 1 jaar.
Dit reglement is van toepassing voor het gebruik van de refter (met toiletten en speelplaats) van de vrije basisschool gelegen in de Beukenhofstraat 38, 8570 Vichte.
Het gebruik van de refter kan enkel toegestaan worden aan eigen diensten, Anzegemse verenigingen, Anzegemse organisaties.
Anzegemse vereniging:
- Een vereniging uit Anzegem die aangesloten is bij een Anzegemse adviesraad (jeugd, cultuur, sport, gezins- en welzijn, senioren, milieu) of die van een subsidiëring geniet.
- Een Anzegemse onderwijsinstelling.
Anzegemse organisatie:
- Een niet-erkende Anzegemse vereniging met een bestuur waarvan minstens 2/3 in Anzegem woont en die reeds werd gescreend voor het gebruik van de reguliere culturele infrastructuur. Daartoe behoren straatcomités, spelletjesclubs, lokale supportersclub van een plaatselijke sporter, een politieke partij, ACW (lokale afdelingen), CM (lokale afdelingen)
Niet-Anzegemse verenigingen, Anzegemse organisatoren van vakantiekampen of niet-Anzegemse organisaties en particulieren kunnen de refter niet huren.
Alle gebruikers zoals bepaald in dit reglement, vragen het gebruik van de zaal aan via info@scholenvichte.be
De huurtijd wordt gereserveerd en aangerekend per uur. Er kan niet op zaterdag en zondag gereserveerd worden en in geen enkele schoolvakantie.
De activiteiten in de refter mogen aangevraagd worden :
- 24 maanden vooraf voor Anzegemse verenigingen en Anzegemse organisaties
- Onbeperkt in tijd vooraf voor eigen diensten
Het huren van de refter geeft naast het gebruik van de refter zelf ook recht op verlichting en verwarming, gebruik van de faciliteiten van de zaal en het gebruik van de toiletten en de speelplaats.
Het huishoudelijk materiaal dat er ter beschikking staat (borden, bestek en bekers voor 120 personen) staat in de refter.
Alle gebruikers ontvangen een bevestiging van hun reservatie, uiterlijk binnen een termijn van 5 werkdagen na de aanvraag. Deze bevestiging is een verbintenis waardoor de annuleringsperiode kan gelden.
Door het plaatsen van een reservatie, verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en waarborgt hij/zij ook de correcte naleving ervan.
Onduidelijke of onvolledige aanvragen zullen niet weerhouden worden. De gebruiker wordt hiervan in kennis gesteld.
Elke reservatie dient uiterlijk 10 werkdagen op voorhand te gebeuren. Bij iedere laattijdige reservatie wordt er een meerkost aangerekend van 50%.
De school behoudt zich het recht voor om, met het oog op een evenwichtige bezetting van de zaal, bepaalde reservaties in overleg aan te passen.
Een optie nemen is niet mogelijk.
Een annulatie kan gebeuren door te mailen naar info@scholenvichte.be.
Dit wil zeggen:
- minstens 10 dagen voor een bestuursvergadering, ledenvergadering, repetitie of repetitie toneel
- minstens 3 maanden voor een activiteit voor een ruim publiek
Indien de reservatie wordt geannuleerd maar men laat na dit binnen de vastgelegde termijn de doen, betaalt de gebruiker een verbrekingsvergoeding (50% van de voorziene huurprijs).
Indien de gebruiker niet annuleert en de activiteit vindt niet plaats, dan betaalt de gebruiker de volledige voorziene huurprijs.
Indien de activiteit door overmacht niet kan plaats vinden, zullen er geen annuleringskosten aangerekend worden.
Indien er discussie is over de kwalificatie ‘overmacht’, zal dit beslecht worden door het College van Burgemeester en Schepenen na advies van de directie van de school.
De gebruiksduur omvat het klaarzetten voor de activiteit, de eigenlijke activiteit en het opruimen na de activiteit. Onmiddellijk na de activiteit, moeten alle voorwerpen, die niet behoren tot het patrimonium van de ruimte, verwijderd worden en moet de zaal gepoetst worden. Elke uitstel dienaangaande wordt belast met een extra huursom.
Het gebruik van een ruimte als tijdelijke stapelplaats ter voorbereiding van een activiteit kan enkel na voorafgaande afspraak met de directie en op voorwaarde dat de andere geplande activiteiten in de accommodatie het toelaten. Elk misbruik dienaangaande wordt belast met een extra huursom.
De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de uren die werden gereserveerd. Elke aanwezigheid buiten de gereserveerde gebruiksduur is verboden. Indien er toch inbreuken hierop worden vastgesteld wordt de huurprijs per extra uur aanwezigheid aangerekend.
Na de activiteit ontvangt de gebruiker een factuur, betaalbaar op 30 dagen.
De huurtarieven voor het gebruik van de refter volgen het tarief voor de verhuur van de bar/’t Prutske in de Stringe maar dan enkel voor de toegestane activiteiten en categorieën van gebruikers in dit reglement.
Voor volgende activiteiten hoeft geen huurgeld betaald te worden:
- Er wordt van uitgegaan dat het lokaal en het ter beschikking gestelde materiaal in goede staat
verkeert bij aanvang van de activiteit. In geval van schade of verlies van huishoudelijk materiaal
en/of beschadiging aan de infrastructuur dient de gebruiker de directie op de hoogte te brengen.
- Buitengewone schoonmaak en/of herstel van beschadigingen en/of diefstal en extra onkosten
wegens nalatigheid inzake het naleven van het reglement worden aan de huurder aangerekend tegen reële kostprijs.
Elke huurder verbindt er zich toe te zullen voldoen aan de geldende politiereglementen en wettelijke veiligheidsvoorschriften evenals aan de voorschriften inzake billijke vergoeding, Sabam en accijnzen.
Elke huurder is ertoe gehouden het geluidsniveau zodanig te beperken dat de wettelijk geldende geluidsnormen worden gerespecteerd. De organisator stelt zich, door het aangaan van deze verbintenis, hiervoor zowel burgerlijk als strafrechtelijk aansprakelijk.
Bij overtreding van de geluidsnormen, vastgelegd in een proces-verbaal, zal – ongeacht verdere juridische stappen – de organiserende vereniging het gebruik van de zaal ontzegd worden voor gelijkaardige activiteiten gedurende een termijn van drie jaar.
In elk geval moet de nachtrust van de omliggende bewoners gerespecteerd worden. Klachten inzake nachtlawaai dienen vermeden te worden. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt worden opgevolgd, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stop zetten.
De gebruiker is burgerlijk verantwoordelijk voor ongevallen en schade ten gevolge van het gebruik
van de zaal en bijhorend materiaal en dit zowel tegenover derden als tegenover de gemeente.
De gemeentelijke brandpolis voorziet in een afstand van verhaal tvv de huurders/gebruikers ( commerciële sector uitgesloten). Eigen inhoud van de huurder is hier niet inbegrepen.
De huurder mag geen groter aantal personen toelaten dan om veiligheidsredenen is toegestaan.
Capaciteit: 45 personen waarvan 45 personen een zitplaats hebben.
De huurder zal erover waken dat het rookverbod nageleefd wordt, overal waar het van kracht is.
De huurder staat in voor het gaaf houden van de gehuurde zaal/ruimte en uitrusting en is ten
aanzien van de gemeente verantwoordelijk voor schade eraan toegebracht door de deelnemers aan de activiteit.
Het is verboden de deuren van de nooduitgangen te sluiten. Deze moeten ten allen tijde open en gevrijwaard blijven.
Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade en diefstal van achtergelaten materiaal.
Volgende activiteiten mogen plaatsvinden in de refter:
- Bestuursvergadering
- Ledenvergadering
- Activiteit inherent aan de werking (bv.: lezing)
- Repetitie toneel, fanfare,…
Volgende activiteiten mogen niet plaatsvinden in de refter:
- Activiteit niet-inherent aan de werking (bv.: eetfestijn)
- Activiteiten of feesten van een privé-persoon
- Activiteiten ingericht door een private organisatie
- Activiteiten ingericht door een bedrijf
- Activiteiten met een commercieel karakter
- Activiteiten met een privaat karakter
vb. een jeugdvereniging die een receptie geeft voor hun afgestudeerde leidingleden en hun familie
- Activiteiten ingericht op 31 december en 1 januari
- Activiteiten ingericht op 24 december en 25 december
- Activiteiten ingericht tijdens schoolvakanties
- Activiteiten ingericht op zaterdag en zondag
- Activiteiten in strijd met de wetgeving (wet op openbare zedenschennis, racisme)
- Fuiven
Gebruik van de infrastructuur voor andere doeleinden dan waarvoor aangegeven, leidt afhankelijk van de aard van de overtreding, ofwel tot het verbreken van de verbintenis ofwel tot het aanpassen van de huurprijs.
Indien de zaalverantwoordelijke achteraf vaststelt dat de zaal/ruimte toch gebruikt werd voor
vermelde doeleinden zal er van de huurder een vergoeding worden geëist van 250 euro en zal elk
verder gebruik in de toekomst ontzegd worden.
Onderverhuring is nooit toegelaten en kan aanleiding geven tot vernietiging van de verbintenis.
De refter is uitgerust met tafels en stoelen. De tafels en stoelen moeten na de activiteit terug geplaatst worden volgens de aanwijzingen van de directie. Het huishoudmateriaal dat mag gebruikt worden, bevindt zich in de refter.
Vuilniszakken, lege verpakkingen, glasafval… moeten onmiddellijk worden verwijderd na afloop van de activiteit. Alle gebruikers dienen zelf zakken te voorzien. Er mag niets achtergelaten worden, noch binnen, noch buiten. De ruimtes en sanitair moeten na afloop van iedere activiteit gepoetst worden. (met water en product) Er is hiervoor poetsgerief aanwezig.
Borden, bestek en glazen worden door de huurder afgewassen, afgedroogd en op hun juiste plaats teruggezet. Handdoeken en afruimdoeken zijn door de gebruiker zelf mee te brengen. Stoelen en tafels worden teruggeplaatst in de refter zoals op het plan aangegeven.
De gebruiker neemt steeds ruim vooraf contact op met de directie van de school voor afspraken omtrent de sleutelafhaling.
Het aangaan van een huurverbintenis houdt het aanvaarden van het huishoudelijk en het huurprijzenreglement in.
Indien de betalingstermijn overschreden wordt van de laatst opgemaakte factuur, wordt er een uittreksel, met alle openstaande bedragen naar de huurder opgestuurd. Indien hier weer geen gevolg wordt aan gegeven, volgt een laatste aanmaning per aangetekende post. Bij niet betaling, tegen de vermelde datum op de laatste aanmaning, is het schepencollege bevoegd het verder huren van het lokaal te ontzeggen totdat alle voorafgaande facturen voldaan worden.
Geschillen of betwistingen over het aangerekende bedrag dienen binnen de 30 dagen na factuurdatum aan het schepencollege schriftelijk gemeld te worden. Er wordt eerst advies ingewonnen bij de directie van de school. Daarna kan het Schepencollege hierin een beslissing nemen. Indien het schepencollege niet wenst in te gaan op het ingediende bezwaar, gelden dezelfde voorwaarden die bij het niet betalen van een factuur van kracht zijn.
Voor de berekening van de huurprijzen worden de gebruikers ingedeeld in 2 categorieën:
Anzegemse vereniging:
- Een vereniging uit Anzegem die aangesloten is bij een Anzegemse adviesraad (jeugd, cultuur, sport, gezins- en welzijn, senioren, milieu) of die van een subsidiëring geniet.
- Een Anzegemse onderwijsinstelling.
Anzegemse organisatie:
- Een niet-erkende Anzegemse vereniging met een bestuur waarvan minstens 2/3 in Anzegem woont en die reeds werd gescreend voor het gebruik van de reguliere culturele infrastructuur. Daartoe behoren straatcomités, spelletjesclubs, lokale supportersclub van een plaatselijke sporter, een politieke partij, ACW (lokale afdelingen), CM (lokale afdelingen)
Eigen diensten huren steeds gratis.
Voor de berekening van de huurprijzen worden de activiteiten onderverdeeld:
Bestuursvergadering |
Bestuurssamenkomst met als bedoeling de werking of een bepaalde activiteit voor te bereiden of te evalueren. |
Ledenvergadering |
Activiteit passend in de werking van de vereniging en die enkel toegankelijk is voor de eigen leden. |
Activiteit inherent aan de werking |
Activiteit met of zonder drankverkoop, waarbij al dan niet inkomgeld wordt gevraagd, maar waarbij het inhoudelijke aspect primeert of die volledig kadert in de kerndoelstellingen van de vereniging. |
Repetitie/repetitie toneel |
Samenkomsten met als bedoeling een podiumactiviteit voor te bereiden |
De verbrekingsvergoeding bedraagt 50% van de voorziene huurprijs.
De huurder betaalt de huurprijs die in voege is op het moment van ingebruikname van de infrastructuur. De huurprijs wordt per uur berekend behalve indien uitdrukkelijk anders vermeld.
De prijs die vermeld wordt is de prijs per begonnen uur en is niet deelbaar. Er kan gehuurd worden voor minimum 1 uur, bijkomend per 60 minuten.
Een gebruiksperiode start steeds op het uur of op het halfuur.
Tussen 22u – 8u wordt er geen huurprijs aangerekend.
activiteiten |
|
|
|
Anzegemse verenigingen |
Anzegemse organisaties (prijs per uur) |
bestuursvergadering |
€ 1 |
€ 1,5 |
ledenvergadering |
€ 1 |
€ 1,5 |
Repetitie |
€ 1 |
€ 1,5 |
Repetitie toneel |
€ 1 |
€ 1,5 |
Activiteit inherent aan de werking |
€ 2 |
€ 3 |
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personendoor lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door W13 een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Via W13 zet de gemeente reeds sedert 1 november 2020 in op de engagementen zoals deze bedoeld zijn in optie 1. Samen met de andere lokale besturen die zich verenigd hebben in W13, wil de gemeente dit engagement verlengen
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
W13 zorgt samen met de gemeenten die zich hierin hebben verenigd, voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die W13 opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Door huidig besluit kunnen de complementaire engagementen in naam en voor rekening van de gemeente worden opgenomen door W13.
De uitvoering ervan zal dus gebeuren door W13.
Het bewoording van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 laat echter niet toe dat de subsidies worden aangevraagd vanuit de regiowerking. De gemeenten moeten deze subsidies zelf aanvragen.
Bevoegdheid:
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het BVR van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op het toegenomen belang van lokale bronopsporing in Vlaanderen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, is het noodzakelijk dat de gemeente via W13 zo snel mogelijk haar engagementen kan verderzetten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen verderzetten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert 20 juli 2021 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld.
De gemeenteraad neem het besluit tot mandaatverlening aan W13 om samen met de andere gemeenten die zich hierin hebben verenigd, optie 1 verder te zetten. Tevens geeft zij mandaat aan de stad Kortrijk om in haar naam en voor haar rekening de subsidies aan te vragen en te ontvangen, met het oog op de doorstorting ervan aan W13.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR van 16 juli 2021)
raadsbesluit van 16 december 2020 strekkende tot mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken: bekrachtiging collegebesluit van 9 december 2020
Raadsbesluit van 13 april 2021: Overeenkomst afgesloten door W13 met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken: goedkeuring van het addendum,
raadsbesluit van 8 juni 2021 tot goedkeuring van het addendum, afgesloten door W13 met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken Subsidiëring lokale bron- en contactopsporing: bekrachtiging collegebesluit 26 mei 2021 en bijgevolg goedkeuring aanpassing overeenkomst n.a.v. het wijzigingsbesluit van 7 mei 2021
.
Art.1: kennis te nemen van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Art.2: kennis te nemen van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst en keurt deze goed. zie bijlage
Art.3 : hiertoe mandaat te geven aan W13 om in haar naam en voor haar rekening de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen engagementen verder op te nemen.
Art.4 : de gemeente Kortrijk wordt gemandateerd om de forfaitaire subsidie in naam van de gemeente aan te vragen bij het agentschap Binnenlands Bestuur, en door te storten aan het samenwerkingsverband W13
Art. 5: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Conform de GAS - wetgeving dient de aanwijzing als GAS - ambtenaar te gebeuren door de gemeenteraad. De sanctionerend ambtenaar moet beantwoorden aan de vastgelegde kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden, en kan niet tegelijkertijd de persoon zijn die de inbreuken vaststelt en de persoon die de bemiddelingsprocedure leidt. Het volledig dossier wordt bijgevolg voorgelegd aan de gemeenteraad, zodat de betrokken medewerker haar taken effectief kan uitvoeren, en de continuïteit van de werking verder kan verzekerd worden.
Anke Vanhoecke - juriste in het team Bestuurs- en Juridische Zaken behaalde recent het brevet van sanctionerend ambtenaar en heeft ook een licentie in de rechten. Gezien de voortdurende groei van de dienst, ratione loci en ratione materiae, heeft Stad Kortrijk Anke Vanhoecke in de gemeenteraad van 5 juli ll. aangesteld tot Gemeentelijk Sanctionerend Ambtenaar. De procureur des konings bezorgde reeds een gunstig advies omtrent de aanstelling van Anke Vanhoecke, Sofie Van Audenhove en Marjolijn Gousseau wat betreft hun aanstelling als sanctionerend ambtenaar.
Artikel 6 van de Gas- wet van 24 juni 2013 en het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties : § 1. De in artikel 4, § 1, 1°, bedoelde administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
§ 2. De sanctionerend ambtenaar beantwoordt aan de door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, vastgelegde kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden.
§ 3. De sanctionerend ambtenaar wordt door de gemeenteraad aangewezen en kan niet tegelijkertijd de persoon zijn die, met toepassing van de artikelen 20 en 21, de inbreuken vaststelt en de persoon die de bemiddelingsprocedure leidt. Hij kan tevens door meerdere gemeenten worden aangewezen.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 1, §3; Het positieve advies van de Procureur des Konings omtrent de aanstelling als sanctionerend ambtenaar.
De sanctionerend ambtenaar voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden zoals omschreven in het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Regelgeving: bevoegdheid De GR is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur.
Art. 1: met eenparigheid van stemmen en in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties tussen de stad Kortrijk en de gemeente Anzegem, met het oog op het inzetten van een gemeenschappelijk sanctionerend ambtenaar, wordt volgende persoon in dienst van de stad Kortrijk, door de gemeente Anzegem aangesteld als sanctionerende ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties:
Deze aanstelling gebeurt met ingang vanaf 1 augustus 2021 en geldt tot herroeping.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan:
De “Regionale Onthardingsstrategie voor Zuid-West-Vlaanderen” die werd opgesteld door Intercommunale Leiedal.
De Europese Commissie heeft in 2008 het Burgemeestersconvenant en in 2014, als essentiële maatregel van de EU-strategie voor aanpassing aan de klimaatverandering (Europese Commissie, 2013), het "Mayors Adapt"-initiatief in het leven geroepen om lokale overheden te betrekken en te ondersteunen bij de uitvoering van maatregelen met het oog op respectievelijk de beperking van en aanpassing aan klimaatverandering.
De EU heeft in oktober 2014 het klimaat- en energiebeleidskader 2030 aangenomen waarin nieuwe klimaat- en energiedoelstellingen zijn vastgesteld.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Leiedal keurde op 10/12/2019 het Beleidsplan 2020-2025 van Leiedal goed waarin als objectief werd opgenomen “De regio ontharden tot op het niveau van het Vlaamse gemiddelde tegen 2040 en daarvoor een regionale onthardingsstrategie ontwikkelen en realiseren.”
De gemeenteraad keurde op 23/11/2020 het SECAP (regionaal energie- en klimaatactieplan) goed.
Art. 1: de “Regionale Onthardingsstrategie voor Zuid-West-Vlaanderen”, die werd opgesteld door Intercommunale Leiedal, goed te keuren en zich te engageren om deze op eigen grondgebied zo goed mogelijk toe te passen.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Intercommunale Leiedal, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.
De verkoper van ESCOLYS ontving op 8/9/20 een aanslagbiljet onroerende voorheffing van 59.394,04 euro voor de gebouwen aanslagjaar 2020.
Hij eist via zijn advocaat dat de gemeente Anzegem, contractueel en volgens de verkoopakte vanaf 13/02/20 deze aanslag betaalt zijnde 52.416,05 euro. Dit diende te gebeuren binnen de twee maanden dus tegen 18/08/21. Wij hebben in de poststukken geen documenten gevonden die wijzen op een terugbetaling.
Volgens de schepen van financiën werd in een gesprek overeen gekomen dat de verkoper deze kosten ten laste zou nemen.
Vragen:
De bevoegde schepen geeft uitleg bij de vraag waaruit blijkt dat de advocaat die de eis tot betaling stuurde niet op de hoogte was van de mondelinge afspraak met de verkoper van de site. Uit deze afspraak bleek dat de koper (zijnde de gemeente) de onroerende voorheffing voor 2020 niet diende te betalen. Er is ook sedertdien geen vraag tot betaling meer gekomen wat betekent dat deze kwestie van de baan is.
Art. 1: kennis te nemen van de vraag van de fractie CD&V-Eendracht om over te gaan tot de betaling van 52.416,05 euro onroerende voorheffing aan de verkoper van de site Escolys maar er niet op in te gaan, gelet op het feit dat deze vraag - wegens de gemaakte mondelinge afspraken met de verkoper - zonder voorwerp is.
De fractie CD&V-EENDRACHT plaatst dit punt voor de 11de keer op de agenda. Onze vorige 10 punten werden telkenmale AFGEVOERD zonder beslissing.
In de gemeenteraad van december 2019 werd door Samen Eén, Inzet en N-VA een nieuwe, afzonderlijke gezins- en bedrijfsbelasting goedgekeurd en ingevoerd voor de jaren 2020 en volgende tot 2024. De eerste aanslagbiljetten met betrekking tot het jaar 2020 vielen na de nieuwjaarsmaand van 2021 in de bus. Met als gevolg heel wat terechte reacties, vragen en zelfs ongeloof van vele inwoners en ondernemers uit onze gemeente.
Ondanks verschillende beloften van de meerderheidspartijen om geen extra gezins- en bedrijfsbelasting te innen voor het jaar 2021 en volgende jaren - we verwijzen hiervoor naar bepaalde eerdere verklaringen - werd er door de gemeenteraad tot op vandaag nog geen enkele concrete beslissing genomen om de raadsbeslissing van december 2019 in te trekken.
Voor deze gemeenteraad houden we onze herhaalde vraag dan ook bewust kort en duidelijk: gaat de gemeenteraad deze keer wel akkoord met het afschaffen van de extra gezins- en bedrijfsbelasting met ingang van het jaar 2021?
Johan Delrue, schepen bevoegd voor Financiën (fractie Samenéén), stelt voor om dit agendapunt af te voeren. Raadslid Jeremie Vaneeckhout (INZET) deelt mee begrip te hebben voor het ongeduld en de irritatie die leeft bij het Actiecomité maar hij wijst op het feit dat het schrappen van belastingen in een ruimere context moet bekeken worden. Immers, het wegvallen van de inkomsten die voortspruiten uit belastingen, dienen om het financieel evenwicht te verkrijgen. Inkomsten die wegvallen, betekent ook dat er projecten dienen geschrapt te worden of naar uitvoering toe, gespreid te worden in tijd.
De meerderheidsfracties bekijken momenteel het ruimere plaatje zonder de focus op het evenwicht te verliezen. Er wordt ook nog gewacht op een aantal antwoorden rond:
- subsidies
- uit te voeren projecten
- opportuniteit lenen
- mogelijkheid tot zuiniger begroten
- financiële gevolgen van ingrepen die de gemeente niet in de hand heeft (bvb. dividenden intercommunales, verouderd patrimonium, enz.)
Zoals het raadslid het ziet, dringen zich thans twee beslissingen op:
a) al of niet belastingen heffen in 2021
b) structurele financiering voor de komende jaren en het financieel evenwicht;
Hiervoor moet nu op korte termijn een antwoord komen.
De stemming om het punt af te voeren, levert volgend resultaat op:
6 neen-stemmen: Davy Dewaele, Amandine Eeckhaut, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Stephan Titeca
3 onthoudingen: Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe (INZET) en Koen Tack (N-VA),
14 ja-stemmen: Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Marie-Rose D'huyvetter, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Tine Temmerman, Christophe Vandererven (Samenéén)
Davy Demets, Yannick Ducatteeuw, Jeremie Vaneeckhout (INZET)
Art.1: Het agendapunt toegevoegd door CD&V-Eendracht strekkende tot het intrekken van de maatregel gezins- en bedrijfsbelasting voor het jaar 2021 en voor de volgende jaren, af te voeren.
Gedurende de laatste maanden stellen wij tijdens de inzage van de poststukken geregeld vast dat de te betalen facturen door de gemeente aan derden laattijdig of helemaal niet worden uitgevoerd. Zo komen er al dan niet via advocaten aanmaningsbrieven binnen en ja zelfs in gebreke stellingen waardoor verwijlintresten dienen betaald te worden ten koste van onze belastingbetalers.
Ter illustratie hiervan wordt één voorbeeld opgenomen:
Op 23/06/21 stuurt een advocaat een aangetekende brief waarin hij de gemeente in gebreke stelt om het bedrag van 6.259,45.
Op de werf Sporthall Lendedreef werden werken uitgevoerd ten bedrage van 5000 euro.
Op 30/7/19 werd een factuur toegestuurd doch nooit betaald.
Op 23/06/21 rekent de firma verwijlintresten voor 759,45 euro en een conventioneel schadebeding van 500 euro.
De te betalen som werd dus vermeerderd met 1.259,45.
We zijn hierbij dan ook zo vrij een update te vragen van eerder gestelde vragen, namelijk:
1. Hoeveel facturen werden procentueel tijdig (voor de vervaldag) betaald in 2020 en gedurende de eerste 8 maanden van 2021?
2. Voor welke bedragen werden de facturen niet tijdig betaald ? Wat waren hiervoor de meest voorkomende redenen ?
3. Heeft de gemeente bijkomende maatregelen genomen om alle facturen tijdig te kunnen betalen ? Zo ja, werden er sedert de vorige vraag hieromtrent in de gemeenteraad maatregelen genomen en werden deze reeds geëvalueerd ?
4. Stimuleert de gemeente Anzegem het elektronisch factureren via ‘e-facturen’? Dit heeft tal van voordelen, zo is er minder risico op fouten door meer gestandaardiseerde informatie en zijn de doorlooptijden korter gemiddeld 10 dagen korter.
Schepen Johan Delrue, bevoegd voor Financiën (Samenéén), vraagt om het agendapunt af te voeren.
Hij roept op om voorzichtig te zijn met beschuldigingen. In deze zijn ze dan ook niet terecht. Het kan natuurlijk steeds dat er een foutje wordt gemaakt, wat hier echter niet gebeurd is. Er is heel duidelijk geen verwijlintrest betaald geweest en dit was ook in het verleden nog nooit het geval. De dienst Financiën doet zijn werk naar behoren.
Er wordt momenteel ook al ingezet op e-facturatie.
De stemming over het afvoeren van het punt, heeft volgend resultaat:
6 neen-stemmen: Davy Dewaele, Amandine Eeckhaut, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Stephan Titeca
17 ja-stemmen:
Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Marie-Rose D'huyvetter, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Tine Temmerman, Christophe Vandererven (Samenéén)
Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe, Jeremie Vaneeckhout (INZET)
Koen Tack (N-VA)
Art.1: Volgende voorstellen ingediend door de fractie CD&V-Eendracht worden afgevoerd:
- Goedgekeurde facturen te betalen uiterlijk op vervaldag zodat het aantal rappels en ingebrekestellingen tot een minimum herleid kan worden.
- Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven de administratie te organiseren door maximaal in te zetten op e-facturen wat de kans op fouten vermindert en een kortere doorlooptijd garandeert.
- om minstens jaarlijks de gemeenteraad in te lichten van het percentage tijdig betaalde facturen, betaalde verwijlintresten en een overzicht van de ingebrekestellingen en de reacties hierop.
In de gemeenteraad van Juli 2021 hebben wij aangehaald dat de site ESCOLYS nog steeds was ingekleurd als industriegebied met alle ruimtelijke eigenheden die hierop van toepassing zijn. Er waren nog geen stappen gezet om ESCOLYS aan een vergunning te onderwerpen. Een voorbeeldfunctie wordt hier met de voeten getreden.
Zoals steeds werd ons punt terug AFGEVOERD door het college en de volledige meerderheid.
Ons punt werd ingediend op 4/7/21 en in de zitting van het CBS van 8/7/21 (dus vier dagen later) werd zogezegd een verlenging van een vergunning afgeleverd terwijl er geen vergunning was!
Op 19/07/21 stuurt onze dienst omgeving Anzegem aan de inspectie omgeving Vlaanderen een brief waarin uitleg wordt verstrekt over de vergunningstoestand van ESCOLYS en het gebruik van de voormalige textielgebouwen.
Op 22 jul 21 hebben wij bij de omgevingsinspectie WVL en bij het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht ingediend.
Op 29/07/21 stuurt de inspectie Vlaanderen een brief aan de heer burgemeester en schepenen met de melding dat een aanmaning (zie hieronder) werd gestuurd aan de overtreder, namelijk het college. Dit duidt erop dat de brief van 19/7/21 (dienst omgeving Anzegem) van geen waarde is gebleken.
Op 29/7/21 ontving het college van een Verbalisant Ruimtelijke Ordening Vlaanderen een AANMANING om de schending ongedaan te maken door:
Opmerking:
Op 23/08/21 stuurt de dienst “juridische kennisgeving van de gemeente Anzegem” ingevolge de AANMANING een brief aan de inspectie/omgeving te Brugge waarin wordt bevestigd dat het college in zitting van 8/7/21 een vergunning heeft afgeleverd. De dienst handhaving “omgevingsinspectie” meldt op 31/08/21 de goede ontvangst maar bevestigt NIET dat de vergunning in orde is. Ook onze fractie ontving tot op heden geen beslissing i.v.m. onze klacht waaruit wij besluiten dat de inderhaast (in vier dagen tijd) opgestelde vergunning ongeldig is.
Davy Demets, schepen bevoegd voor Omgevngszaken (fractie INZET), stelt voor om het punt af te voeren. Als motivatie hiervoor, schetst hij het verloop van de procedure zodat duidelijk wordt dat de vergunning voor functiewijziging Escolys op rechtmatige wijze bekomen is.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening maakt het mogelijk om handelingen van algemeen belang zoals gemeentelijke diensten te vergunnen op de site Escolys die volgens het gewestplan van 1977 ingekleurd is als industriegebied mits het doorlopen van een wettelijk procedure.
- Deze procedure werd door het schepencollege gevoerd en ging formeel van start op 10 maart 2021 (en niet na 4 juli zoals het raadslid verkeerdelijk en onterecht beweert) met de beslissing om een projectvergadering te organiseren op 21 april 2021.
- De omgevingsaanvraag voor deze functiewijziging van industriële activiteiten naar gemeenschapsvoorzieningen werd bekend gemaakt via een openbaar onderzoek dat liep van 15 mei 2021 tot en met 10 juni 2021.
- De omgevingsvergunning werd verleend op 8 juli 2021,
- bekend gemaakt via aanplakking op de site zelf, de website en het Vlaams Omgevingsloket
- en is definitief uitvoerbaar sinds 22 augustus 2021.
Het betreft hier dus een stedenbouwkundige procedure waarvan het traject meer dan 5 maanden duurde (en geen 4 dagen! ). De verleende vergunning geldt voor onbepaalde duur (er is hier ook uitdrukkelijk geen sprake van een verlenging van een vergunning).
Op 19 juli 2021 informeerde de gemeentelijke omgevingsambtenaar, namens het schepencollege, de Omgevingsinspectie over de vergunningstoestand en de lopende vergunningsprocedure op de site Escolys. Wanneer de Omgevingsinspectie op de hoogte wordt gebracht van mogelijke niet definitief vergunde activiteiten, sturen zij steeds een aanmaning om de mogelijke overtreder de kans te geven om zijn intenties kenbaar te maken en een regularisatievergunningsaanvraag in te dienen bij de gemeente. Ingevolge deze brief stuurde de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 23 augustus 2021 een e-mail naar de Omgevingsinspectie om te melden dat de vergunning, waarvoor de procedure reeds 5 maanden liep, definitief uitvoerbaar was geworden. Bijgevolg werd voldaan aan de vragen van de Omgevingsinspectie.
Het gemeentebestuur beschikt over een definitief uitvoerbare vergunning voor onbepaalde duur waardoor alle werkzaamheden in functie van de gemeentelijke diensten kunnen uitgevoerd worden.
Raadslid Recour (CD&V-Eendracht) antwoordt nog dat hij het eigenaardig vindt dat er op zijn klacht geen antwoord is gekomen. Hierop repliceert schepen Demets dat hij zich hiervoor naar de omgevingsinspectie dient te richten.
Hiermee is het punt afgevoerd zonder dat er tot stemming is worden overgegaan.
Volgende agendapunten ingediend door de fractie CD&V-Eendracht worden afgevoerd:
- het college de opdracht te geven om de schendingen ongedaan te maken en de punten vermeld in de aanmaning te laten uitvoeren.
- In afwachting van het verkrijgen van de noodzakelijke geldige vergunningen inzake de functiewijziging geen investeringen of werkzaamheden meer te laten uitvoeren op de site Escolys.
Er worden mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze werden ter zitting beantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 15/09/2021 om 15:24.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter