Terug College van burgemeester en schepenen

Wed 07/02/2024 - 16:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

B-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Gemeenteraad

Openbare werken

Groenonderhoud- en parken

Afval en recyclageparken

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

  • Invorderingen/bestelbonnen

    Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Gelijke kansen

  • Het college gaat principieel akkoord   met (de draft van) het actieplan vanuit het regionaal organisatienetwerk OPEN, dat lokale besturen wil ondersteunen en ontzorgen bij hun (decretaal opgelegde) rol m.b.t. de participatie van nieuwkomers/inburgeraars (de zogenaamde 4e pijler van het inburgeringsdecreet). Na goedkeuring van het plan kan OPEN via Europa WSE (Werk en Sociale Economie) voor 2 jaar middelen krijgen voor de uitvoering van het actieplan.

    Voorwaarde hierbij is echter een cofinanciering van 25% vanuit de betrokken lokale besturen, wat voor Anzegem neerkomt op 3.036,92 € voor 2 jaar. 

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

ICT, archief en digitalisering

  • Het college neemt kennis van het addendum dat bij de samenwerkingsovereenkomst van 2021 met Leiedal wordt toegevoegd en gaat hiermee akkoord. Door akkoord te gaan zal er een semantisch zoekfunctie op onze website uitgerold worden en stapt Anzegem over van google analytics naar Matomo.

Afval en recyclageparken

  • Het college neemt kennis van de mail van een raadslid dd. 23 januari 2024 met de vraag om vuilnisbak nummer 2 in verkaveling Torrebos te verplaatsen. Het college beslist om vuilnisbak nummer 2 weg te nemen omdat de plaatsing niet conform het vuilnisbakkenplan is, omdat de vuilnisbak geurhinder geeft naar de zitbanken toe en er meerdere vuilnisbakken staan op nog geen 200m afstand.

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Woonbeleid

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een advies aan de provinciale omgevingsvergunningscommissie voor volgende aanvraag tot omgevingsvergunning : Project MV_2023001316 – Gijzelbrechtegemstraat 8, 10 & 25, 8570 Anzegem

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023136986 – O/2023/214 - Uitbreiden van een woning gelegen Pachtgoed 25, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023136986

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: Uitbreiden van een woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pachtgoed 25, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0516/00D002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2023136986
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023157082 – O/2023/245 - aanleg van een zwembad gelegen Goswinstraat 6, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023157082

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanleg van een zwembad

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Goswinstraat 6, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0088/00A003

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2023157082
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023144572 – O/2023/223 - plaatsen carport en fietsberging gelegen Lindendries 8, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023144572

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: plaatsen carport en fietsberging

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Lindendries 8, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0814/00S002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2023144572
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college neemt akte van volgende melding ingediend op het Vlaams Omgevingsloket op 22/01/2024 voor de verlenging van de vergunningstermijn voor inrichtingen met stikstofemissies:

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024008185 2024/11)
    Voorwerp van de melding: verlenging van de vergunningstermijn voor inrichting met stikstofemissies - inrichting klasse 2 (rundveehouderij)
    Ligging van het voorwerp van de melding:  Tempeliersstraat 20, 8570 Anzegem
    Naam van de aanvrager of exploitant:  Geert Vindevoghel, Tempeliersstraat 20, 8570 Anzegem

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de aanplakking van de stlzwijgende aktename.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

C-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Begraafplaatsen

  • Aankoop concessies

    Het college keurt de aankoop concessies op de begraafplaatsen goed.

Degroote Louis, Eerste schepen

Erediensten

Administratieve organisatie

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Bibliotheek

Jeugd

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

D-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Handhaving

Openbare werken

  • Het college neemt kennis van de aanvraag van Theater Streven Vichte om naar aanleiding van de toneelvoorstellingen 'Dansmarathon' met dans en live muziek in GC De Stringe op vrijdag 15, zaterdag 16, zondag 17 maart 2024 en op donderdag 21, vrijdag 22 en zaterdag 23 maart 2024 publiciteit te mogen aanbrengen op de gemeentelijk infoborden ter hoogte van de invalswegen en langs gemeentewegen en geeft hiervoor toelating mits het naleven van de gebruikelijke voorwaarden.

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 29 januari 2024 tot en met zondag 4 februari 2024.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Het college neemt kennis van:

    verslag BAV 15 december 2023.

Personeel

Onderwijs

  • Schoolraad 29 januari 2024

    Het college neemt kennis van het verslag van de schoolraad van 29 januari 2024.

  • Verslag ABC 1 februari 2024

    Het college neemt kennis van het verslag van het ABC dat doorging op 1 februari 2024.

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen van de bezwaren in een omgevingsdossier.

Urbanisatie - Ruimtelijke Ordening

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024001013 – O/2024/1 plaatsen van een geprefabriceerde betonnen hoogspanningscabine voor openbaar nut, gelegen Heuntjesstraat  Kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie B, nummer 0717H

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: plaatsen van een geprefabriceerde betonnen hoogspanningscabine voor openbaar nut

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024001013

    Periode openbaar onderzoek: 12 februari 2024 tot en met 12 maart 2024

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: plaatsen van een geprefabriceerde betonnen hoogspanningscabine voor openbaar nut

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag:

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024001013) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Geen soort gekozen

Devogelaere Gino, Burgemeester

Openbare werken