De voorzitter opent de zitting op 13/02/2024 om 18:56.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 december 2023 eenparig goed te keuren.
De plannen van de wegenis werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 9 maart 2021. De aansluiting met de Oudenaardestraat werd voorzien volgens hetzelfde principe als de toenmalige bestaande toestand: zonder verbreding en zonder voorsorteerstrook.
Bij het plaatsen van de boordstenen op de hoek van de Waregemstraat met de Oudenaardestraat werd vastgesteld dat het beter zou zijn om meer ruimte te voorzien om vrachtwagens vlotter te kunnen laten in- en uitrijden van en naar de Oudenaardestraat.
Verder werd ook een voorsorteerstrook voorzien op het nieuwe voorstel. Als gevolg daarvan moet ongeveer 58 m2 grond ingenomen worden. De onderhandelingen moeten nog gebeuren, maar dit kan op basis van eerdere grondverwerving in die zone geraamd worden op ongeveer €3.500.
Om dit alles uit te voeren dient de aannemer de borduren te verplaatsen en is er meerwerk aan de bovenbouw van de wegenis, doordat een grotere oppervlakte moet aangelegd worden. De kosten worden geraamd op een meerprijs van ongeveer € 22.100,00 excl. btw.
Doordat de wegenis uitgebreid wordt, dienen de afsluiters van de nutsleidingen (middendruk gas, lagedruk gas, elektriciteit en water) verplaatst te worden (zie mail van Fluvius in bijlage daaromtrent). De verlichtingspaal op de hoek moet ook verplaatst worden, omdat deze in het fietspad komt te liggen. Dit komt neer op een meerprijs van € 50.000 excl. btw.
Verder wenst De Watergroep aanpassingswerken te doen om een waterleiding buiten de rijweg te plaatsen. De offerte is nog niet binnen wegens ziekte van de medewerker. Van zodra de offerte voorhanden is, wordt deze toegevoegd in e-notulen.
Gemeenteraadsbesluit van 9 maart 2021 - Weg- en rioleringswerken Waregemstraat: Goedkeuren ontwerp. Goedkeuren gemeentelijk aandeel en wijze van gunnen. Goedkeuren tracé van de wegenis.
Collegebeslissing van 31 maart 2022 - Weg- en rioleringswerken Waregemstraat: goedkeuren aanbestedingsverslag.
Art. 1: het aangepast ontwerp met een verbreding en voorsorteerstrook in de aansluiting van de Waregemstraat met de Oudenaardestraat goed te keuren.
De woning met bijhorende grond (2.112m²), gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem, biedt een unieke opportuniteit om enerzijds een uitbreiding van de speelruimte voor de school en jeugdbeweging te voorzien, en anderzijds om een mogelijkheid als huisvesting voor de Chiro meisjes Ingooigem.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter/schatter Bart Degezelle op 3 januari 2024 waarbij de woning met bijhorende grond geschat werd op € 262.000.
Het college nam kennis van dit schattingsverslag in zitting van 10 januari 2024 en besliste in zitting van 10 januari 2024 een bod uit te brengen van € 262.000 op de woning met bijhorende grond, dit onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad van aankoop van het pand.
De verkoper liet daarop weten € 262.500 te willen.
Het college besliste in zitting van 17 januari 2024 een aangepast bod uit te brengen op het pand van € 262.500, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad van aankoop van het pand. De gevraagde prijs ligt slechts een fractie boven de geschatte waarde (minder dan 0.2%), zodat deze prijs kan verantwoord worden, gelet op de unieke opportuniteit qua ligging.
Dit bod werd door de verkoper aanvaard.
Er werd een voorlopige verkoopovereenkomst opgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 januari 2024 tot het uitbrengen van een bod op de woning met bijhorende grond, gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 januari 2024 tot het uitbrengen van een aangepast bod.
Art. 1: het besluit van het college d.d. 17 januari 2024, met name de beslissing tot het uitbrengen van een aangepast bod op het pand (woning met bijhorende gronden) gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem te bekrachtigen.
Art. 2: de voorlopige verkoopovereenkomst goed te keuren.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 november 2023 de verkoop van het gemeentelijk schoolgebouw (incl. speelplaats) gelegen te Beukenhofstraat 38 in Vichte aan VZW Het Katholiek Schoolcomité Basisscholen Vichte, Kaster, Tiegem (afgekort 'Basisscholen VKT') principieel goed.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Bart Degezelle d.d. 13 december 2022.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Degezelle d.d. 23 oktober 2023 waarbij het te verkopen goed aangeduid werd als kavel 1 met een oppervlakte van 18 are en 30 ca voor het gebouw incl. speelplaats.
De schattingsprijs uit het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Bart Degzelle d.d. 13 december 2022 bedraagt:
- € 1.925.000,00 voor het gebouw (incl. speelplaats)
- € 146.400,00 voor de grond (hetzij de prijs 80,00 euro/m² voor de grond met een oppervlakte van 18a en 30 ca, aangeduid als kavel 1 op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Degezelle op 27 oktober 2023).
Dit brengt de totaal geschatte verkoopprijs voor gebouw en grond op: € 2.071.400,00.
Voor het huren van de refter werd een huurovereenkomst opgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 14 november 2023 tot principiële goedkeuring opstart procedure verkoop gemeentelijk schoolgebouw Vichte aan VZW Het Katholiek Schoolcomité Basisscholen Vichte, Kaster, Tiegem.
Raadslid Jolanta Steverlynck-Kokoszko (CD&V-Eendracht) vraagt om het agendapunt te verdagen. Ze haalt hiervoor dezelfde argumenten aan als tijdens de gemeenteraad van 14 november 2023, nl.: het schoolgebouw maakt integraal deel uit van site Ommersheimsplein, waarvoor opdracht gegeven werd om een masterplan op te maken. Tijdens de raadscommissie Ruimte werd meermaals benadrukt dat dit project nog alle richtingen uit kan gaan. De beslissing rond het masterplan zal sowieso moeten genomen worden door een andere beleidsploeg. Het is dan ook uiterst onwenselijk om nu al het gebouw van de hand te doen. Immers, door te snel te verkopen zal de gemeente zich vastzetten. Het raadslid vraagt dan ook om de nodige bedachtzaamheid aan de dag te leggen. Spoed is hier overbodig en ongewenst, er is een bestaand huurcontract. Ze stelt voor om de nodige tijd voor bezinning te nemen en geen hypotheek te leggen op het beleid van het toekomstige bestuur.
Raadslid Koen Tack (N-VA) voegt hier het volgende aan toe:
Onze fractie zal dit naar analogie van onze beslissing tot verkoop in de gemeenteraad van 14 november 2023, niet goedkeuren om dezelfde redenen als die die we toen hebben aangehaald.
Ons grootste bezwaar is dat door deze verkoop aan het Vrij onderwijs, dit een stap achteruit betekent voor de leerlingen en ouders als het gaat om de keuze van de te volgen levensbeschouwing. In het Vrij onderwijs wordt deze beperkt.
Slechts in 2 van de inmiddels 13 scholen in Anzegem is er nog keuzevrijheid van levensbeschouwing.
We begrijpen ook niet waarom de school nu al dient verkocht te worden. Zeker nu de plannen van de nieuwbouw in de Pastoor Verrieststraat opnieuw aangepast moeten worden nu de Chiro Meisjes Ingooigem een andere standplaats toegewezen krijgt, waardoor het opnieuw nog langer zal duren eer de school klaar is voor gebruik. Dat betekent dat dat we nog zeker 2 a 3 jaar huur gaan moeten betalen voor de Vrije school Ingooigemplaats en de Heirbaan vooraleer de nieuwbouw af is. Dit gaat ons zeker 100.000 euro kosten waar dit nu door de huur van het vrij Onderwijs van De Beukennoot wordt geneutraliseerd. We vinden dit onzorgvuldig omspringen met het geld van de Anzegemse belastingbetaler.
Schepen Louis Degroote (Samenéén) geeft nog aan dat de inhoudelijke discussie destijds gevoerd is geweest. Wat het masterplan betreft: we bezitten een jong schoolgebouw waarvan de functie en invulling helemaal duidelijk zijn. Het is geconcipieerd en gebouwd als onderwijsinstelling. Dit is dan ook de enige logische invulling die aan dit gebouw kan worden gegeven.
Uiteindelijk wordt er gestemd over het verdagen van het agendapunt. De stemming geeft volgend resultaat:
CD&V-Eendracht (Amandine Eeckhaut, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour en Stephan Titeca): 5 ja-stemmen
Inzet:
Davy Demets, Yannick Ducatteeuw en Debbie Vandenberghe: 3 neen-stemmen
Sofie Demurie: 1 onthouding
Jeremie Vaneeckhout: nog niet aanwezig.
N-VA (Koen Tack): 1 ja-stem
Samenéén: Louis Degroote, Kris De Meulemeester, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Christophe Vandererven, Pauline Van Marcke: 10 neen-stemmen.
Het punt wordt niet verdaagd.
Met 14 stemmen voor (Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Kris De Meulemeester), 4 stemmen tegen (Koen Tack, Stephan Titeca, Sofie Demurie, Jolanta Steverlynck-Kokoszko), 3 onthoudingen (Prudent Lanneau, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut)
Art.1: de verkoopovereenkomst en de ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Notarissen Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem voor de verkoop van het gemeentelijk schoolgebouw (incl. speelplaats) gelegen in de Beukenhofstraat 38 in Vichte aan de VZW Het Katholiek Schoolcomité Basisscholen Vichte, Kaster, Tiegem goed te keuren (zie bijlagen).
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 2: de huurovereenkomst voor de refter goed te keuren zoals bijgevoegd in bijlage.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er werd een akte van kosteloze overdracht, opgemaakt door notaris Willem Taelman, van "Geassocieerde Notarissen Deerlijk", Harpstraat 17, 8540 Deerlijk voor de kosteloze overdracht van:
1. een perceel grond met wegenis- en infrastructuurwerken en nutsvoorzieningen, gelegen aan Overakker, bekend volgens titel, sectie A, deel van nummers 230ZP0000, 230A2P0000, 230B2P0000, 231CP0000 en 230YP0000, en volgens huidig kadaster, sectie A, nummer 595/W/P0000, met een oppervlakte volgens het opmetingsplan (opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34038/10268 en sindsdien niet meer gewijzigd) opgemaakt op 12 augustus 2019 door landmeter Bart Degezelle van veertien are dertien centiare (14a 13ca).
2. een perceel grond bestemd tot speel- en groenzone, gelegen aan Overakker, bekend volgens titel, sectie A, deel van nummer 230A2P0000 en volgens huidig kadaster, sectie A, nummer 595/B/P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van zeven are veertig centiare (7a 40ca).
De overdracht naar de gemeente Anzegem kan geschieden om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Alle kosten, rechten en erelonen van de akte vallen ten laste van de besloten vennootschap INFRA-STRUCT.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de artikels, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
• De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
• Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
• Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de regels betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art.1: de akte van kosteloze overdracht, opgemaakt door notaris Willem Taelman, van "Geassocieerde Notarissen Deerlijk", Harpstraat 17, 8540 Deerlijk voor de kosteloze overdracht van:
1. een perceel grond met wegenis- en infrastructuurwerken en nutsvoorzieningen, gelegen aan Overakker, bekend volgens titel, sectie A, deel van nummers 230ZP0000, 230A2P0000, 230B2P0000, 231CP0000 en 230YP0000, en volgens huidig kadaster, sectie A, nummer 595/W/P0000, met een oppervlakte volgens het opmetingsplan (opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34038/10268 en sindsdien niet meer gewijzigd) opgemaakt op 12 augustus 2019 door landmeter Bart Degezelle van veertien are dertien centiare (14a 13ca).
2. een perceel grond bestemd tot speel- en groenzone, gelegen aan Overakker, bekend volgens titel, sectie A, deel van nummer 230A2P0000 en volgens huidig kadaster, sectie A, nummer 595/B/P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van zeven are veertig centiare (7a 40ca),
goed te keuren.
Art.2: De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen toezicht op de gemeenten.
De gemeenteraad keurde op 22 april 2020 de herstructurering van de gemeenteschool goed. Het college had zich op 25 maart 2020 principieel geëngageerd om maximaal 20 lestijden (ten laste van het werkingsbudget) aan te kopen en dit gedurende 3 schooljaren. Deze drie jaren zijn intussen verstreken. Het bestuur wil zich houden aan de raadsbeslissing van 22 april 2020 en engageert zich voor het organiseren van 6 klassen lager onderwijs, zonder het organiseren van graadsklassen. De aankoop van lesuren ten laste van het werkingsbudget wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het schooljaar 2023-2024 werden 11 lestijden aangekocht ten laste van het werkingsbudget in de gemeentelijke basisschool. Echter zijn er veel kleuters ingeschreven maar komen er slechts bijkomende lestijden op een later moment. Daardoor is bijkomende ondersteuning aangewezen om de onderwijs kwaliteit te garanderen voor (startende) kleuters.
Een bijkomende aankoop van uren is gewenst :
Deze daling heeft te maken met de reeds ingeschreven peuters die instapuren zullen genereren op de respectievelijke instapdata. Op die manier kunnen we met huidig lestijdenpakket kijken voor een mini-Julesklas waarbij er een titularis verantwoordelijk is voor de jongste peuters ( momenteel een groep van 8 die aangroeit tot 13) en de andere groep van eerste kleuterklas die 19 kleuters telt.
Deze planning biedt structuur, overzicht voor alle betrokken personeel, maakt de werking van de grote groep organiseerbaar en zorgt er voor dat we dit ook duidelijk naar de ouders kunnen communiceren. Tevens faciliteert het een organisatie ten gunste van de onderwijskwaliteit.
Vorige jaar werden volgende uren aangekocht:
Verwijzend naar:
Aankoop 1 lestijd kost ongeveer 2500 euro/jaar.
Geschatte kost: 3.000-4.000 euro
Decreet lokaal bestuur
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;
besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de formatie in het gewoon onderwijs
Omzendbrief personeelsformatie scholen in het gewoon basisonderwijs van 29 juni 2005 en later wijzigingen
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van13 september 2022 inzake aankoop lestijden ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2022-2023: goedkeuring.
Raadsbeslissing van13 september 2022 inzake lestijdenpakket gemeenteschool 2022-2023: goedkeuring.
Raadsbeslissing van 8 november 2022 inzake aankoop lestijden ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2022-2023: goedkeuring wijziging gemeenteraadsbesluit van 13 september 2022.
Raadsbeslissing van 8 november 2022 inzake lestijdenpakket gemeenteschool 2022-2023: goedkeuring aanpassing gemeenteraadsbesluit van 13 september 2022.
Raadsbesluit van 12 september 2023 inzake lestijdenpakket gemeenteschool 2023-2024
Raadsbesluit van 12 september 2023 inzake aankoop lestijden ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2023-2024
Art.1: Voor het schooljaar 2023-2024 worden volgende bijkomende lestijden aangekocht ten laste van het werkingsbudget in de gemeentelijke basisschool:
Art.2: Afschrift wordt overgemaakt aan:
Het werken met een digitaal registratiesysteem biedt een goedkope efficiënte betaaloplossing voor bezoekers aan het kampeerautoterrein Vital Moreelsplein.
Praktisch
Bezoeker scant QR-code die aangegeven is op een infopaneel en wordt doorverwezen naar de registratiewebsite (in de taal van de bezoeker). Bezoeker registreert zich met nummerplaat en gewenste verblijfsduur (max. 72 uur) en wordt doorverwezen naar de betaalpagina. Na betaling dient bezoeker huishoudelijk reglement en gebruiksvoorwaarden goed te keuren. De bezoeker ontvangt nadien een welkomstmail met verdere informatie over het terrein en de streek.
Mogelijkheden van de applicatie:
Timing
De tijd tussen beslissing en opstart is gewoonlijk zo’n 4 weken. In die tijd wordt het systeem opgezet: voorstel tot inhoud van de applicatie, mailing en infopanelen bij het kampeerautoterrein (wordt door gemeente Anzegem gecontroleerd). Na goedkeuring kan het paneel gemaakt worden (levertijd maximum 1 week). Zodra dat geplaatst wordt op de site is alles operationeel.
Financieel
Tarifering voor de bezoeker (standgeld)
Naar aanleiding van de afwerking van het kampeerautoterrein aan het Vital Moreelsplein dringt ook een aanpassing van het algemeen gecoördineerd retributiereglement zich op met aanvulling van de tarifering inzake standgeld.
De tarifering voor het verblijven op het kampeerautoterrein omvat 8 euro per 24u.
Decreet Lokaal Bestuur
Algemeen gecoördineerd retributiereglement (laatste versie gepubliceerd op 12 december 2023)
Gemeenteraadsbesluit inzake algemene gemeentelijke politieverordening (2022/GR/176)
Art. 1: de werkwijze voor het gebruik van een digitale applicatie voor registratie van bezoekers op het kampeerautoterrein aan het Vital Moreelsplein zoals hierboven omschreven goed te keuren.
Art. 2: het algemeen gecoördineerd retributiereglement als volgt aan te vullen:
( rubriek 4 Vrije Tijd - Toerisme )
Kampeerautoterrein Vital Moreelsplein Tiegem (integrale versie gebruiksreglement: zie algemene politieverordening Anzegem)
Artikel 6. Tarieven
6.1. Drinkbaar water kan met behulp van een waterslang afgetapt worden aan het sanistation mits betaling van €1 voor 40 liter.
6.2. Stroom kan genomen worden aan de stroomzuil mits betaling van €1 per 2kWh.
6.3. Betaling voor drinkbaar water en stroom is enkel mogelijk cash met €1 – muntstukken.
6.3. Standgeld bedraagt 8 euro per 24u en moet worden ingegeven via het digitaal registratiesysteem
6.4. Bij wanbetaling zal de toegang tot het terrein in de toekomst ontzegd worden.
Art. 3: het tarief voor standgeld toe te passen vanaf 1 juli 2024.
Art.4: Deze aanpassing ook door te voeren in de algemene gemeentelijke politieverordening bij een eerstvolgende wijziging van dit document.
De Groene Duivels Ingooigem kampen door het slechte weer met problemen om te kunnen trainen op de velden buiten. De club heeft 10 jeugdcategorieën die 2 keer per week 1.5u trainen. Ze stelden de vraag aan het College om indoor te kunnen trainen. De sporthallen van Anzegem en Vichte worden al druk bezet en zijn nog beperkt beschikbaar. Als alternatief kan de expohal van Escolys tijdelijk gebruikt worden om de Groene Duivels indoor te laten trainen.
Advies Omgeving: onder de vorm van pop-up zijn voetbaltrainingen mogelijk in nieuw gemeentepunt aangezien/mits er geen strijdigheden zijn met de voorwaarden.
Advies Sportdienst: mits duidelijke afspraken kunnen de Groene Duivels in combinatie met het gebruik van sporthal Beekdale de expohal gebruiken voor hun indoortrainingen.
De Groene Duivels kunnen via de buitenschuifdeur gebruik maken van de expohal en het toilet, de toegang tot de ruimte van de technische dienst is afgesloten. De data waarop gebruik gemaakt wordt van de expohal, worden vooraf aan de Sportdienst doorgegeven.
Er worden met de club duidelijke afspraken gemaakt in verband met het gebruik, zie gebruiksovereenkomst in bijlage.
Collegebeslissing: 22 november 2023: Vraag Groene Duivels naar indoor zaal voor trainingen
Collegebeslissing: 13 december 2023: Gebruiksovereenkomst: tijdelijk gebruik expohal NGP door Groene Duivels
Art.1: de collegebeslissing van 13 december 2023 te bekrachtigen en aldus akkoord te gaan met de gebruiksovereenkomst voor de Groene Duivels, die tijdelijk de expohal van het Nieuwe Gemeentepunt mogen gebruiken voor indoor trainingen van 1 januari 2024 tem 29 februari 2024.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 8 november 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht met nr. 2023/476, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op op € 66.245,52 excl. btw of € 80.157,08 incl. 21% btw.
Deze opdracht omvat het gedeelte ruwbouw (alle wanden, alle (verhoogde) vloeren, alle plafonds, alle deuren) voor het sanitair blok publiek voor de theater- en polyvalente zaal in het Gemeentepunt.
Na raadpleging van meerdere ondernemers werden 2 offertes ontvangen.
Het nagerekende en verbeterde offertebedrag van de voordeligste inschrijver (na best and final offer) komt op € 70.041,13 excl. btw, wat het drempelbedrag van € 67.000,00 excl. btw, zoals bepaald in het goedgekeurde begrip 'dagelijks bestuur', overschrijdt. Hierdoor valt de bevoegdheid tot het goedkeuren van de voorwaarden en de gunningswijze van de opdracht bij de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgenomen opdracht goed te keuren en verder te zetten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 8 november 2023 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze.
Art.1: Keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze van de opdracht nr. 2023/476 goed en beslist de opdracht verder te zetten zoals voorzien in het collegebesluit van 8 november 2023.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De bestaande graafkraan op rupsen (Hitachi EX75 US), aangekocht in 2003, vertoont slijtage en is aan vervanging toe. Voorgesteld wordt een nieuwe graafkraan aan te kopen.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een graafkraan op rupsen” werd een bestek met nr. 2024/505 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 103.305,79 excl. btw of € 125.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering GBB_GI/0200-00/2430000 (dienst Gemeentelijke Infrastructuur - Aankoop groot materieel - vnl. rollend materieel).
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
Raming € 125.000,00 incl. btw.
Jaarbudgetrekening investering: GBB_GI/0200-00/2430000 (dienst Gemeentelijke Infrastructuur - Aankoop groot materieel - vnl. rollend materieel).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/505 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een graafkraan op rupsen”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 103.305,79 excl. btw of € 125.000,00 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De organisatie kermiscomité Anzegem diende bijkomend een lichtmast te huren om de kermis zo optimaal te laten verlopen in september 2023. De kostprijs hiervoor bedraagt 145,2 euro.
De organisatie vraagt aan de gemeente om deze kosten ten laste te nemen. Aangezien dit de grootte-orde overschrijdt zoals voorzien in het kadersubsidiereglement van 3 februari 2015 en latere wijzigingen, valt de toekenning van deze betoelaging onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Voorgesteld wordt om voor de editie 2023 deze toelage ten laste te nemen, en dit ten bedrage van 145,2 euro (zie factuur in bijlage).
Decreet Lokaal Bestuur
Het gemeenteraadsbesluit van 3 februari 2015 strekkende tot het vaststellen van een kadersubsidiereglement voor het ondersteunen van initiatieven en projecten van Anzegemse verenigingen, organisaties en inwoners m.i.v. 1 januari 2015 en dit op proef;
De latere aanpassingen aan voormeld reglement .
Art.1: een bijkomende toelage toe te kennen aan het Kermiscomité Anzegem strekkende tot dekken van de kostprijs voor het huren van een lichtmast. Deze bijzondere toelage bedraagt het factuurbedrag, nl. 145,2 euro.
Art.2: De organisatoren worden van deze ondersteuning schriftelijk op de hoogte gebracht.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Er werd ingestapt in de raamovereenkomst ‘Verzekeringen’, afsgesloten door de dienstverlenende organisatie Creat/Farys met Marsh nv voor de audit van de huidige verzekeringsportefeuille en de begeleiding bij de plaatsingsprocedure voor het hernieuwen van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem, conform de wetgeving overheidsopdrachten.
In het kader van de opdracht “Hernieuwing van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem” werd een selectieleidraad met nr. 2024/506 opgesteld.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
• Perceel 1 (Materiële schade), raming: € 20.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 2 (Ongevallen), raming: € 40.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 3 (Aansprakelijkheid), raming: € 3.000,00 excl. btw voor 1 jaar;
• Perceel 4 (Auto), raming: € 10.000,00 excl. btw voor 1 jaar.
en heeft een totale looptijd van 4 jaar, met ingang van 1 januari 2025 voor een eerste periode van 12 maanden, stilzwijgend verlengbaar voor maximum 3 opeenvolgende periodes van telkens 1 jaar.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt dus geraamd op € 292.000,00 excl. btw (> € 221.000,00 excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De mededingingsprocedure met onderhandeling is een tweetrapsprocedure:
• Stap 1: selectie van de kandidaten (geïnteresseerden)
• Stap 2: de geselecteerde kandidaten ontvangen het bestek en krijgen een uitnodiging om een offerte in te dienen. In dit bestek zullen o.a. de gunningscriteria meegegeven worden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Deze opdracht overschrijdt het begrip ‘dagelijks bestuur’ en valt binnen de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Anzegem optreedt in naam van OCMW Anzegem bij de gunning van de opdracht, onder voorbehoud van mandaat door de OCMW-raad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) & d) (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd) en artikel 57, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 18 oktober 2023 tot het toetreden tot de raamovereenkomst ‘Verzekeringen’ van Creat/Farys.
Art.1: De selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Hernieuwing van de verzekeringsportefeuille van de gemeente en het OCMW Anzegem”, worden goedgekeurd met een kleine aanvulling waarbij onder Perceel 3 “Luik 3.6: Objectieve aansprakelijkheid – Gemeente" toegevoegd wordt. De raming bedraagt € 292.000,00 excl. btw (> € 221.000,00 excl. btw).
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art.3: De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht.
In het kader van de opdracht “Gemeentepunt - plaatsen buitendeuren en vluchtdeuren” werd een bestek met nr. 2024/516 opgesteld opgesteld i.s.m. Wielfaert Architecten en bouwcoördinator Proveko.
Deze metalen deuren dienen als toegangsdeuren (zowel beveiligd als niet beveiligd) of als vluchtdeur in geval van calamiteit.
De beveiligde toegangsdeuren worden voorzien van een elektrisch slot dat via toegangscontrole (code klavier of badgesysteem) geactiveerd kan worden. Niet beveiligde toegangsdeuren kunnen enkel van binnenuit geopend worden. Vluchtdeuren zijn voorzien van speciaal ontsluitingsysteem (anti-paniekbar).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 118.600,00 excl. btw of € 143.506,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
Raming: € 118.600,00 excl. btw of € 143.506,00 incl. 21% btw.
Jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/516 en de raming voor de opdracht “Gemeentepunt - plaatsen buitendeuren en vluchtdeuren”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 118.600,00 excl. btw of € 143.506,00 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het reglement houdende gemeentelijke belasting op administratieve bescheiden dient jaarlijks aangepast te worden en dit omwille van volgende redenen:
De kostprijs voor de afgifte van zo'n stuk wordt bepaald door de kostprijs die de hogere overheid aanrekent vermeerderd met een gemeentelijke bijdrage/belasting (gezien het afleveren voor de gemeente werk met zich meebrengt), waarbij getracht wordt, daar waar mogelijk, tot een afgerond bedrag te komen om betalingstransacties aan de balies zo vlot mogelijk te laten verlopen. In deze kan niet meer gewerkt worden met een automatisch afrondingsprincipe omdat de vergoeding voor de afgifte van identiteits- en verblijfsdocumenten hetzelfde bedrag moet zijn voor vreemdelingen en Belgische onderdanen. Dit was eerder een bemerking vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur naar aanleiding van de opmaak van het belastingreglement in 2019.
Het afrondingsprincipe blijft wel behouden bij de biometrische paspoorten (reispassen) en rijbewijzen gezien zich daar geen probleem stelt met de gevraagde gemeentelijke tarieven.
De gemeente werd er van op de hoogte gebracht dat FOD Binnenlandse Zaken (elektronische identiteitskaarten en -documenten) met ingang van 1 januari 2024 hun tarieven die men aanrekent aan de gemeenten indexeerde, waardoor ook de gemeentelijke bijdrage/belasting dient aangepast te worden zodoende tot een afgerond bedrag te komen. Tevens werd de gemeente ervan op de hoogte gebracht dat FOD Binnenlandse Zaken een nieuw systeem van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar implementeert waardoor ook hier een gemeentelijke bijdrage/belasting kan vastgesteld worden.
Het reglement legt volgende bepalingen vast: de belastingplichtige, het tarief van de heffing, de verschillende vrijstellingsgronden, de betalingstermijn en de beroepsprocedure
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen zodoende het budgettair evenwicht te kunnen behouden.
De grondwet, meer specifiek artikel 170§4;
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, en latere wijzigingen;
Het ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels , afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur met latere wijzigingen;
De gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 inzake de onderrichtingen over gemeentefiscaliteit vanwege het Agentschap voor Binnenlands bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de vaststelling van de belasting op administratieve bescheiden;
Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2022 betreffende belasting op de administratief bescheiden - opheffing van het bestaand reglement van 16 december 2019 en de vervanging door een nieuw belastingreglement met ingang van 1 januari 2023.
Art.1: Het belastingreglement betreffende de administratief bescheiden, aangenomen door de gemeenteraad in zitting van 13 december 2022 wordt met onmiddellijke ingang opgeheven.
Art.2: Vanaf heden en dit uiterlijk tot 31 december 2025 wordt bij het afleveren van de hierna vermelde administratieve stukken een gemeentebelasting gevestigd.
Art.3: De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Art.4: De belasting wordt vastgesteld als volgt:
Op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen:
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met volgende gemeentelijk belasting:
Op de afgifte van een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar:
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met volgende gemeentelijk belasting:
Op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven:
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met volgende gemeentelijk belasting:
Op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven:
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met volgende gemeentelijk belasting:
Biometrisch paspoort voor meerderjarigen (reispassen)
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 6 euro. Wanneer de som van de kostprijs van de hogere overheid en de gemeentelijke belasting resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt de gemeentelijke belasting verhoogd om het totaalbedrag af te ronden naar de bovenliggende euro.
Biometrisch paspoort voor minderjarigen (reispassen)
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid. Er wordt hierop geen gemeentelijke belasting gevestigd. Wanneer de kostprijs van de hogere overheid resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt dit verhoogd om af te ronden naar de bovenliggende euro.
(Voorlopig) rijbewijs in bankkaartmodel/internationaal rijbewijs
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met een gemeentelijk belasting van 5 euro. Wanneer de som van de kostprijs van de hogere overheid en de gemeentelijke belasting resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt de gemeentelijke belasting verhoogd om het totaalbedrag af te ronden naar de bovenliggende euro.
Kartonnen vreemdelingenkaart (immatriculatie-attest)
De kostprijs aangerekend door de hogere overheid, vermeerderd met een gemeentelijk belasting van 3 euro. Wanneer de som van de kostprijs van de hogere overheid en de gemeentelijke belasting resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt de gemeentelijke belasting verhoogd om het totaalbedrag af te ronden naar de bovenliggende euro.
Art.5: Van de belasting zijn vrijgesteld zijn die stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur worden afgegeven.
Art.6: De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Art.7: De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen voorzien in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarschriften kunnen via duurzame dragen (e-mail) worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in bovenstaand lid. De contactgegevens voor het op deze wijze indienen van bezwaarschrift zijn: gemeentebelastingen@anzegem.be
Art.8: Deze verordening treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Art.9: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Art.10: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 nam een belastingreglement aan op masten en pylonen en dit voor de periode van 2020 tot en met 2025. Dit reglement werd aangepast door de gemeenteraad in zitting van 13 december 2023 en dit meer specifiek met betrekking tot het onderdeel 'aangifteplicht-artikel 6'.
Het reglement legt volgende bepalingen vast: de belastingplichtige, het tarief van de heffing, de verschillende vrijstellingsgronden, de betalingstermijn en de beroepsprocedure.
De gemeente Anzegem wordt gekenmerkt door zijn open uniek landschap. Masten en pylonen verstoren hiermee het open karakter van het landschap. De aanwezigheid van masten en pylonen op het grondgebied van de gemeente Anzegem heeft een substantiële invloed op de aantrekkingskracht van de gemeente Anzegem als woonomgeving en toeristische bestemming. Daardoor is de belasting op masten en pylonen dan ook vanuit dit oogpunt gerechtvaardigd.
De omzendbrief d.d. 15 februari 2019 houdende de onderrichtingen over gemeentefiscaliteit voorziet een vrijstelling voor windmolens en andere constructies voor het produceren van groene stroom. De raad van state heeft geoordeeld dat differentiaties ter aanmoediging van de productie van groene stroom objectief en redelijk zijn.
Er wordt een vrijstelling van deze belasting voorzien voor masten en pylonen geplaatst door diensten van openbaren besturen en andere openbare inrichtingen en instellingen (in functie van openbare dienstverlening).
Masten en pylonen die in hoofdzaak dienen voor de beoefening van de hoofdactiviteit door erkende gemeentelijke verenigingen worden vrijgesteld, dit er bescherming van de maatschappelijke cohesie en de zinvolle vrijetijdsbesteding die het verenigingsleven beoogt. Tevens is de financiële draagkracht van deze verenigingen immers beperkt.
De financiële toestand van de gemeente Anzegem rechtvaardigt en vereist de invoering van alle rendabele belastingen zodoende het budgettair evenwicht te kunnen behouden.
Naar aanleiding van de ontvangst van enkele bezwaren tegen deze belasting en de daarin opgenomen elementen zou het belastingreglement moeten aangepast worden. Deze aanpassing situeert zich bij artikel 6, de aangifteplicht waarbij gevraagd wordt aan belastingplichtigen die een aangifteformulier ontvangen dit in te dienen tegen de erin vermelde vervaldatum. Belastingplichtigen die geen aangifteformulier ontvangen zijn gehouden hun aangifte uiterlijk in te dienen op 31 mei van het aanslagjaar. Er wordt nu voorgesteld om dit gelijk te stellen en in het belastingreglement op te nemen dat diegene die een aangifteformulier ontvangen dit dienen te bezorgen tegen uiterlijk op 31 mei van het aanslagjaar, net zoals voor de belastingplichtigen die geen aangifteformulier ontvangen. Deze omschrijving dient exact hetzelfde te zijn om zoveel als mogelijk enig risico bij geschillen uit te sluiten.
Voor de volledigheid kan nog meegegeven worden dat de datum vermeld op het aangifteformulier dat bezorgd werd aan de belastingplichtigen veelal 31 mei van het respectievelijke aanslagjaar was.
De grondwet, meer specifiek artikel 170§4;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
De gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 inzake de onderrichtingen over gemeentefiscaliteit vanwege het Agentschap voor Binnenlands bestuur.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende vestiging van een belasting op masten en pylonen en dit voor de periode van 2020 tot en met 2025;
Gemeenteraadsbesluit van 10 oktober 2023 houdende vestiging van een belasting op masten en pylonen en dit voor de periode van 2020 tot en met 2025 - goedkeuring aanpassing.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende de vestiging van een gemeentelijke belasting op allerhande masten en pylonen voor de aanslagjaren 2020-2025, aangepast via de gemeenteraadsbeslissing van 10 oktober 2023 wordt met onmiddellijke ingang gewijzigd als volgt (zie aanpassingen in rode tekst):
Periode
Art.1: Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op allerhande masten en pylonen geplaatst in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.
Begripsomschrijving
Art.2: Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Belastingschuldige - belastingplichtige
Art.3: De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of de pyloon op 1 januari van het belastingjaar op het grondgebied van Anzegem.
Tarieven
Art.4: De belasting wordt vastgesteld op 2.500 euro per mast of pyloon.
De belasting is ondeelbaar, er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Vrijstellingen
Art.5: Vrijstelling wordt verleend voor:
Aangifteplicht
Art.6: De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend dient te worden. Dit aangifteformulier dient uiterlijk op 31 mei van het aanslagjaar terug bezorgd te worden aan het gemeentebestuur. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. De aangifte is laattijdig wanneer ze na de uiterste indieningsdatum is gepost of wanneer ze na de laatste nuttige dag wordt afgegeven tegen ontvangstbewijs.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 mei van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens, te bezorgen. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. De aangifte is laattijdig wanneer ze na de uiterste indieningsdatum is gepost of wanneer ze na de laatste nuttige dag wordt afgegeven tegen ontvangstbewijs.
Art.7: De belastingplichtige is gehouden elke wijziging in het aantal masten en/of pylonen waarvan hij eigenaar is geworden tijdens het belastingjaar van onderhavig reglement, op eigen initiatief aan het gemeentebestuur bekend te maken binnen de maand na de wijziging.
Art.8: Bij gebrek van aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijnen of ingeval van onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruikt te maken van deze procedure de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van deze belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Als een belasting ambtshalve is gevestigd, moet de belastingplichtige het bewijs leveren van de juistheid van de door hem ingeroepen elementen.
Art.9: De overeenkomstig artikel 8 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 25%. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Wijze van invordering
Art.10: Het kohier wordt opgemaakt en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen en dit ten laatste op 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.
Betaaltermijn
Art.11: De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet door middel van overschrijving op het vermelde rekeningnummer.
Geschillen en bezwaren
Art.12: De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen voorzien in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarschriften kunnen via duurzame dragen (e-mail) worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in bovenstaand lid. De contactgegevens voor het op deze wijze indienen van bezwaarschrift zijn: gemeentebelastingen@anzegem.be
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de 15 dagen na indiening ervan.
Art.13: De aanpassingen aan deze verordening, zoals aangeduid in kleur, treden met onmiddellijke ingang in werking.
Art.14: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Art.15: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Anzegem de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het VIP-decreet van 22 december 2023;
Het collegebesluit d.d. 14 juli 2021 ter kennisname van de ontwikkeling van het Vastgoedinformatieplatform VIP op Vlaams niveau;
Het collegebesluit d.d. 24 mei 2023 waarbij het engagement werd aangegaan om de nodige voorbereidingen te treffen om aan te sluiten op het Vastgoedinformatieplatform (VIP) en om de beslissing tot aansluiting op het VIP te agenderen op de gemeenteraad van 13 juni 2023;
Het raadsbesluit d.d. 13 juni 2023 inzake goedkeuring eerste versie van het reglement voor ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform VIP;
Het raadsbesluit d.d. 4 juli 2023 ter goedkeuring van het aangepaste algemeen gemeentelijk retributiereglement (waaronder de toevoeging van de retributie voor aanvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP);
Het hierna vermelde reglement (versie 2, herwerkt naar aanleiding van de publicatie van het VIP-decreet d.d. 22 december 2023), betreffende de ingebruikname van het vastgoedinformatieplatform vanaf 1 januari 2024, goed te keuren, alsook om de bijhorende toetredingsovereenkomst (bijlage 1 van het reglement) goed te keuren tot regeling van de verwerking van persoonsgegevens tussen de gemeente Anzegem en Athumi, de beheerder van het vastgoedinformatieplatform.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Anzegem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Anzegem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Anzegem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Anzegem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Anzegem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 13/02/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Op 2 januari lanceerde Opgroeien het Opgroeipunt, een nieuw telefonisch en online meldpunt. Het Opgroeipunt neemt de rol van de klachtendienst Kind en Gezin over. Ouders bespreken bij voorkeur eerst hun bezorgheden of klachten met de opvang zelf. Naast klachten kunnen ouders ook met vragen of ervaringen over de diensten van Opgroeien terecht bij het Opgroeipunt. Voor de verantwoordelijken blijven de klantenbeheerders het eerste aanspreekpunt.
Opgroeipunt voert een onafhankelijk onderzoek, bezorgt de resultaten aan de betrokken partijen en bespreekt deze met hen. Zo proberen we herstel te realiseren en verbindend te werken. Alle informatie die onder het beroepsgeheim valt, wordt vertrouwelijk behandeld en zal niet gedeeld worden zonder jou te informeren
Deze doorverwijzing bij een klacht staat opgenomen in het Huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang en dient aangepast te worden met de correcte dienst en contactgegevens.
Procedure klachten
Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.
Ben je niet tevreden over de wijze waarop je klacht behandeld werd, dan kan je je wenden tot de klachtendienst van Kind en Gezin:
Procedure klachten
Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.
Bij voorkeur bespreekt de ouder zijn bezorgdheden of klachten eerst met de opvang.
Je kan als ouder met je ervaringen, meldingen en klachten terecht bij Opgroeipunt.
Voor een klacht over de privacy van persoonsgegevens: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
De wijzigingen van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem werd via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van LOKA voorgelegd en positief geadviseerd, werd op het Bonanzaoverleg van 2 februari 2024 voorgesteld aan de directies van de Anzegemse basisscholen, werd ter info meegedeeld via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van de Gezins- en Welzijnsraad.
Bijlagen:
Bijlage 1: HHR BKO Anzegem 12 12 2023
Bijlage 2: voorstel wijziging HHR BKO Anzegem 13 02 2024
Bijlage 3: mail aan leden LOKA advies wijziging HHR
Bijlage 4: advies LOKA
Bijlage 5: mail GWR ter kennisgeving wijziging HHR
Bijlage 6: mail directies ter kennisgeving wijziging HHR
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.
Regelgeving BKO van toepassing tijdens de overgangsperiode uiterlijk tot 31 december 2025:
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijhorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode.
regelgeving BKO van toepassing vanaf 1 januari 2026:
Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang
De gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2023 houdende wijziging van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang.
Art.1: de wijzigingen aan het het huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang goed te keuren, zoals in bijlage 2 voorgesteld.
Volgende wijzigingen gaan in vanaf datum goedkeuring door de gemeenteraad:
- op pagina 35: wijziging tekst in rubriek 'Procedure klachten'
Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.
Bij voorkeur bespreekt de ouder zijn bezorgdheden of klachten eerst met de opvang.
Je kan als ouder met je ervaringen, meldingen en klachten terecht bij Opgroeipunt.
Voor een klacht over de privacy van persoonsgegevens: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
Art.2: De wijzigingen van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem werd via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van LOKA voorgelegd en positief geadviseerd en werd ter kennisgeving meegedeeld via mail aan de directies en de leden van de Algemene Vergadering van de Gezins- en Welzijnsraad.
Art.3 : Deze beslissing wordt bekendgemaakt op de website van Anzegem.
Art.4 : Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht cf. de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Met het oog op een zo snel mogelijke ingebruikname van het materiaal dat recent werd aangekocht met de resterende middelen uit het noodfonds, wordt voorgesteld om de assortimentenlijst van de gemeentelijke uitleendienst en bijhorende tarifering aan te passen. Afhankelijk van de aard en kwetsbaarheid van het materiaal wordt dit, naar analogie met vergelijkbare items, ofwel enkel ten behoeve van het verenigingsleven, ofwel enkel in de culturele infrastructuur zelf ofwel ten behoeve van alle categorieën van gebruikers ter beschikking gesteld. De huurmodaliteiten zoals vastgesteld in het betrokken gebruiksreglement blijven ongewijzigd, enkel een kleine aanvulling in de formulering voor de toepassing ervan ten behoeve van onze scholen wordt eveneens meegenomen.
Decreet Lokaal Bestuur
Gecoördineerd algemeen gemeentelijk retributiereglement
Art.1: het algemeen gemeentelijk retributiereglement onder rubriek 4 - vrije tijd centrale uitleendienst -huurprijs wordt als volgt ( in vet) aangevuld
Voor feestmateriaal zoals nadars, podiumstukken, vlaggen en vlaggenmasten gebeurt de betaling minstens 2 weken voor levering door onze gemeentedienst via bancontact in de uitleendienst. Partytenten dienen wel door de huurder zelf afgehaald en op het moment van de afhaling via bancontact betaald. Dit materiaal wordt bovendien alleen verhuurd aan jeugdverenigingen en andere verenigingen of aan gemeentebesturen van aangrenzende gemeenten ( in een wisselwerking). Uitleningen voor Anzegemse adviesraden, gemeentelijke diensten, OCMW van Anzegem, hulpdiensten nl. Fluvia, Rode Kruis en Mira en gemeentebesturen van aangrenzende gemeenten zijn gratis. Huur van materiaal uitsluitend voor de onderwijsinstellingen van Anzegem ten behoeve van activiteiten die doorgaan tijdens de normale schooluren is eveneens gratis.
Art. 2: het algemeen gemeentelijk retributiereglement onder rubriek 4- vrije tijd centrale uitleendienst vanaf p.52 m.b.t. de assortimentenlijst in de respectieve rubrieken als volgt aan te vullen/aan te passen:
Onderstaande tarieven worden niet geïndexeerd.
Feestmateriaal | max | besteleenheid | prijs per week | ||
partytenten ( 4x6m) | 4 | stuk | € 60,00 | ||
Huishoudmateriaal | |||||
percolator 6 l | 2 | stuk | € 0,00 | ||
percolator 6,5 l | 2 | stuk | € 0,00 | ||
percolator 15 l | 2 | stuk | € 0,00 | ||
Diversen | jeugd | vereniging | prive | ||
bakfrigo | 5 | stuk | € 14,50 | € 17,50 | € 36,25 |
bakdiepvriezer | 2 | stuk | € 22,00 | € 26,50 | € 55 |
biertafel afzonderlijk | 50 | stuk | € 2,00 | € 2,50 | € 5,00 |
zitbank afzonderlijk | 100 | stuk | € 0,70 | € 0,85 | € 1,70 |
Audiophony Mios 15A | 4 | stuk | € 25 | € 30 | € 60 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de politieverordening tot invoeren van tijdelijke maatregelen vast n.a.v. de verkiezingscampagne voor de regionale, federale en Europese verkiezingen van 9 juni 2024, vast te stellen, dit opdat deze verkiezingen en de campagne er naar toe ordentelijk zou verlopen.
Het is dus noodzakelijk om politiemaatregelen uit te voeren met het oog op een rustig en ordentelijk verloop van de verkiezingscampagne, naar aanleiding van de gelijktijdige verkiezingen van het Europees parlement, de federale kamer en de regionale parlementen op 9 juni 2024.
De nieuwe gemeentewet, meer bepaald artikel 119 bis.
Het Algemeen Kieswetboek.
De wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale Kamers en latere wijzigingen, nl. de wetten van 19 november 1998 en van 23 maart 2007.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Art.1: Deze verordening heeft als voorwerp de propagandacampagne betreffende de gelijktijdige verkiezingen van het Europees parlement, de federale kamer en de regionale parlementen. Deze verordening geldt vanaf heden tot aan de datum van deze verkiezingen, zijnde 9 juni 2024.
Art.2:
§1. Geen enkel deel van het openbaar domein, van welke publiekrechtelijke persoon dan ook, mag, op welke wijze dan ook gebruikt worden voor kiespropaganda.
§2. Inzonderheid en bijvoorbeeld zijn verboden:
§3.Voor de toepassing van deze verordening worden tevens als openbaar domein beschouwd:
§4. Het verbod vermeld in paragraaf 1 is niet toepasselijk op de aanplakruimten die, door het gemeentebestuur, voor het voeren van verkiezingspropaganda worden ter beschikking gesteld, voor zover elke lijst blijft binnen het haar toegewezen gedeelte;
Art.3: Het gebruik van voertuigen voor het voeren van kiespropaganda wordt als volgt gereglementeerd:
1° Voertuigen of aanhangwagens die uitsluitend of hoofdzakelijk worden gebruikt voor verkiezingspropaganda mogen niet worden geparkeerd:
a) op de openbare wegen, met inbegrip van de bermen;
b) op de openbare parkeerterreinen;
c) op de terreinen die behoren tot het domein van het gemeentebestuur, ook als het beheer ervan aan derden werd toevertrouwd;
d) op alle plaatsen die op 9 juni 2024 zichtbaar zijn vanuit een stembureau;
2° Het vormen van autokaravanen is toegelaten mits vergunning van de Burgemeester. De toegelaten autokaravanen mogen niet gehouden worden op de dag van de verkiezingen. Daarbij is het uitdelen of verspreiden van om het even welk verkiezingsmateriaal verboden.
Art.4: Het voeren van auditieve kiespropaganda via luidsprekers, megafoons of enig andere manier is toegelaten mits voorafgaandelijke vergunning van de Burgemeester.
Het is in elk geval verboden kiespropaganda en muziek uit te zenden:
Art.5: Het onzichtbaar maken, geheel of gedeeltelijk, het beschadigen of overplakken van reglementair aangebrachte verkiezingspropaganda is verboden;
Art.6: Alle publiciteitsborden moeten uiterlijk op de achtste dag na de verkiezingen verwijderd worden.
Art.7.:
1. Het gemeentebestuur verwijdert ambtshalve en zonder voorafgaande verwittiging de kiespropaganda in strijd met deze verordening, voor zover de grondwettelijke onschendbaarheid van de woning dit niet belet.
Behalve bij herhaling of weerspannigheid worden de weggenomen materialen door het gemeentebestuur terug gegeven tijdens de werkuren ter plaatse waar ze bewaard worden.
2. De politie kan de geparkeerde voertuigen en aanhangwagens, bedoeld in artikel 3 verwijderen, laten verwijderen of afdekken.
3. De politie neemt de luidsprekers, megafoons of ander lawaai makende tuigen in beslag als de overtreding op haar eerste verzoek niet wordt beëindigd of wordt herhaald.
Behalve bij herhaling of weerspannigheid worden de luidsprekers ,megafoons en andere lawaai makende tuigen teruggeven ter plaatse waar ze bewaard worden tijdens de werkuren.
Art.8: Onverminderd de eventuele toepassing van andere strafbepalingen wordt de overtreding van deze verordening gestraft met politiestraffen.
Art.9: Dit besluit wordt bekend gemaakt via publicatie op de gemeentelijke website.
Art.10: Tevens wordt van dit besluit dadelijk een afschrift gestuurd aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk en aan de griffie van de politierechtbank te Kortrijk.
De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).
kennis te nemen van de mondeling vragen die gesteld worden. Deze worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 13/02/2024 om 21:07.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter