Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 13/02/2024 - 19:00

Huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang: goedkeuring aanpassing.

Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
Feitelijke en juridische overwegingen

Op 2 januari lanceerde Opgroeien het Opgroeipunt, een nieuw telefonisch en online meldpunt. Het Opgroeipunt neemt de rol van de klachtendienst Kind en Gezin over. Ouders bespreken bij voorkeur eerst hun bezorgheden of klachten met de opvang zelf.  Naast klachten kunnen ouders ook met vragen of ervaringen over de diensten van Opgroeien terecht bij het Opgroeipunt. Voor de verantwoordelijken blijven de klantenbeheerders het eerste aanspreekpunt.

Opgroeipunt voert een onafhankelijk onderzoek, bezorgt de resultaten aan de betrokken partijen en bespreekt deze met hen. Zo proberen we herstel te realiseren en verbindend te werken. Alle informatie die onder het beroepsgeheim valt, wordt vertrouwelijk behandeld en zal niet gedeeld worden zonder jou te informeren

Deze doorverwijzing bij een klacht staat opgenomen in het Huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang en dient aangepast te worden met de correcte dienst en contactgegevens.  

Tekst in huidig HHR goedgekeurd in gemeenteraad 12 12 2023 - pagina 36

Procedure klachten
Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.

Ben je niet tevreden over de wijze waarop je klacht behandeld werd, dan kan je je wenden tot de klachtendienst van Kind en Gezin:

  • telefonisch: 02 533 14 14
  • via mail: klachtendienst@kindengezin.be
  • schriftelijk: Kind en Gezin, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel

 

Voorstel aanpassing tekst in HHR 

Procedure klachten 

Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.

Bij voorkeur bespreekt de ouder zijn bezorgdheden of klachten eerst met de opvang.
Je kan als ouder met je ervaringen, meldingen en klachten terecht bij Opgroeipunt.

  • Telefonisch op 078 170 000
  • Via het online contactformulier www.opgroeien.be/opgroeipunt 
  • Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.

 Voor een klacht over de privacy van persoonsgegevens: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen

 

De wijzigingen van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem werd via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van LOKA voorgelegd en positief geadviseerd, werd op het Bonanzaoverleg van 2 februari 2024 voorgesteld aan de directies van de Anzegemse basisscholen, werd ter info meegedeeld via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van de Gezins- en Welzijnsraad.

 

Bijlagen:

Bijlage 1: HHR BKO Anzegem 12 12 2023
Bijlage 2: voorstel wijziging HHR BKO Anzegem 13 02 2024
Bijlage 3: mail aan leden LOKA advies wijziging HHR
Bijlage 4: advies LOKA
Bijlage 5: mail GWR ter kennisgeving wijziging HHR 
Bijlage 6: mail directies ter kennisgeving wijziging HHR

Regelgeving

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen. 

Regelgeving BKO van toepassing tijdens de overgangsperiode uiterlijk tot 31 december 2025: 
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijhorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode. 

regelgeving BKO van toepassing vanaf 1 januari 2026:
Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang

Vorige beslissingen

De gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2023 houdende wijziging van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang. 

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art.1: de  wijzigingen aan het het huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang goed te keuren, zoals in bijlage 2 voorgesteld.
Volgende wijzigingen gaan in vanaf datum goedkeuring door de gemeenteraad:

- op pagina 35: wijziging tekst in rubriek 'Procedure klachten'

Een klacht kan enkel via een schriftelijke of digitale meldingskaart ingediend worden. Deze meldingskaart vind je in alle kinderclubs, op de website van gemeente Anzegem en kan je via het secretariaat van de opvang opvragen. Deze klachten komen in een centraal register terecht, van waaruit verdere opvolging wordt gegarandeerd. De uitgewerkte klachtenprocedure kan je opvragen bij de verantwoordelijken of in de opvanglocaties zelf.

Bij voorkeur bespreekt de ouder zijn bezorgdheden of klachten eerst met de opvang.
Je kan als ouder met je ervaringen, meldingen en klachten terecht bij Opgroeipunt.

  • Telefonisch op 078 170 000
  • Via het online contactformulier www.opgroeien.be/opgroeipunt 
  • Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.

 Voor een klacht over de privacy van persoonsgegevens: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen

Art.2: De wijzigingen van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem werd via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van LOKA voorgelegd en positief geadviseerd en werd ter kennisgeving meegedeeld via mail aan de directies en de leden van de Algemene Vergadering van de Gezins- en Welzijnsraad.

Art.3 : Deze beslissing wordt bekendgemaakt op de website van Anzegem.


Art.4 : 
Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht cf. de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.