Wielerclub Demeyer HIH organiseert op donderdag 29 mei 2025 een wielerwedstrijd: Morgan Blue Classic - Omloop der 3 Provincies met doortocht door Anzegem.
Naar aanleiding van de inwilliging van deze aanvraag dienen bijzondere verkeersmaatregelen genomen te worden. De vergunning, politieverordening met bijgaand signalisatieplan en bewonersbrief zijn overgemaakt aan de organisatie op 8 mei 2025.
Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeen Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Politieverordening - 4 juni 2025:
Art. 1: Deze verordening geldt op zondag 6 juli 2025:
Art. 2: Er wordt een parkeerverbod langs beide zijden van de weg ingesteld in volgende straten:
§ 1.a. van 9u tot 18u30 in de Oudenaardestraat op 150m voor Oudenaardestraat 45 tot aan het kruispunt met de Bosstraat voor de opbouw van de start- en aankomstzone
§ 1.b. van 13u tot 18u30 langs het parcours meer bepaald in de Oudenaardestraat (buiten de start- en aankomstzone), Bosstraat, Klijtberg, Sint-Antoniusstraat, Klijtstraat, Heirbaan, Engeldreef, Brandgatstraat, Elstweg en Heirbaan
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van:
Art. 3:
§ 1.a. In onderstaande straten geldt eenrichtingsverkeer in de rijrichting van de wielerwedstrijd:
§ 2.a. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden F19 (eenrichtingsverkeer) en C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 4:
§ 1.a. Ter hoogte van onderstaande kruispunten is het verboden naar links of naar rechts af te slaan:
§ 1.b. het verkeer dient de omleiding richting Waregem te volgen ter hoogte van het kruispunt Engeldreef met de Brandgatstraat, Razenheedstraat en Groenstraat in de Groenstraat.
§ 2.a. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verboden om aan het volgend kruispunt naar links af te slaan) en C31b (Verboden om aan het volgend kruispunt naar rechts af te slaan) en F41 (omleiding) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 5:
§ 1. Ter hoogte van onderstaande kruispunten is het verplicht de aangeduide rijrichting te volgen:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden D1e (Verplicht aangeduide richting te volgen (linksaf) en D1f (Verplicht te aangeduide richting te volgen (rechtsaf) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 6:
§ 1. Het kruispunt Oudenaardestraat met de Waregemstraat wordt afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Oudenaardestraat
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 7:
§ 1. Het kruispunt Oudenaardestraat met de Peter Benoitstraat (N36) wordt afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer. Het verkeer vanop de N36 mag niet naar links of naar rechts inrijden in de Oudenaardestraat, uitgezonderd plaatselijk verkeer. In de Harelbekestraat en Beukenhofstraat op 30 m van het kruispunt wordt de wielerwedstrijd aangekondigd met de aanduiding dat de doortocht Oudenaardestraat onderbroken is met een omleiding via Ingooigem. Er worden ‘sergeanten’ geplaatst op de voorsorteerstrook in de Harelbekestraat.
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en de verkeersborden C31a (Verboden om aan het volgend kruispunt naar links af te slaan) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en C31b (Verboden om aan het volgend kruispunt naar rechts af te slaan) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en de borden F39 (Wielerwedstrijd – Doortocht Oudenaardestraat onderbroken – Omleiding via Ingooigem) op 30 m voor het kruispunt in de Harelbekestraat en in de Beukenhofstraat zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 8:
§ 1. Het kruispunt Peter Benoitstraat met de Hoekstraat wordt afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Hoekstraat
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 9:
§ 1. Het kruispunt Peter Benoitstraat met de Klijtberg wordt afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Klijtberg. Het verkeer vanop de N36 mag niet naar links of naar rechts afslaan naar de Klijtberg, uitgezonderd plaatselijk verkeer
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en de verkeersborden C31a (Verboden om aan het volgend kruispunt naar links af te slaan) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en C31b (Verboden om aan het volgend kruispunt naar rechts af te slaan) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 10:
§ 1. De Vichtsesteenweg wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Razenheedstraat, uitgezonderd plaatselijk verkeer
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage
Art. 11:
§ 1. De Vichtsesteenweg wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Stientjesstraat, uitgezonderd plaatselijk verkeer. Er geldt een tonnagebeperking van 3.5ton en het verkeer dient de omleiding naar links richting Stientjesstraat te volgen
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ op nadar en F41 (omleiding naar links) en C21 (tonnagebeperking 3.5ton) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 12:
§ 1. De Materzeelstaat wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Stientjesstraat en de Sterhoek, uitgezonderd plaatselijk verkeer. Het verkeer dient de omleiding naar rechts te volgen richting Sterhoek
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ op nadar en F41 (omleiding naar rechts) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 13:
§ 1. Het verkeer dient de omleiding naar de N36 te volgen in de Landergemstraat ter hoogte van het kruispunt de Sterhoek § 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord F41 (omleiding naar rechts) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 14:
§ 1. De Oudenaardestraat wordt, ter hoogte van de Bosstraat, na de wedstrijd, volledig afgeslote
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar en een extra nadar om de rijbaan volledig af te sluiten zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 15: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens het signalisatieplan.
Alle door de Technische dienst vooraf ter plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden op de wedstrijddag.
Na afloop dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalisatie in bijlage).
Art. 16: De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) voor de doortocht van de wielerwedstrijd en het terug zichtbaar maken ervan na de doortocht.
Art. 17: Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.
Art. 18: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 19: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.
Art. 20: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.
Art. 21: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.