Naar aanleiding van de wijziging van wetgeving, wordt in de RPR volgende zaken aangepast:
Tevens werd in de praktijk gemerkt dat het coachingsgesprek/evaluatiegesprek wat bijsturing nodig heeft, voornamelijk om bij korte contracten/vervangingen sneller op de bal te kunnen spelen bij ongunstig functioneren. (artikels 3.8.4.7., 3.8.6.1., 3.8.6.2.3., 3.8.6.2.4). Er werd tevens een onderdeel rond exitgesprekken toegevoegd (afdeling IX) zodat bij uitdiensttreding kan nagegaan worden waarom het personeelslid de organisatie wenst te verlaten. Dit is nuttige info in kader van selectie en organisatie.
De Vlaamse overheid voorzag fietslease als voordeel voor de personeelsleden van de Vlaamse overheid en lokale besturen. De voordelen: op een fiscaal voordelige manier kunnen personeelsleden een aspect van hun verloning inruilen voor een bedrijfsfiets met bijkomende faciliteiten zoals onderhoudscontracten, een verzekering etc. Zo bevorderen we het fietsen naar het werk. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit maar ook voor het klimaat en de gezondheid van de personeelsleden. Personeelsleden van lokale besturen kunnen op vrijwillige basis vakantiedagen, een gedeelte of het geheel van hun eindejaarspremie inruilen tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit.
Personeelsleden krijgen de mogelijkheid om, op vrijwillige basis, volgende looncomponenten om te zetten in een theoretisch budget ter inruil voor de fietslease:
Gezien de bedragen van de fietsvergoeding zeer laag liggen, wordt beslist om enkel vakantiedagen en/of gedeelte/geheel van eindejaarstoelage mogelijk te maken om in te ruilen. De fietslease wordt voorzien via artikel 8.2.3.6. en 9.2.6. De uitrol van fietslease wordt verder uitgewerkt in 2022 en zal beschikbaar zijn in 2023.
Naar aanleiding van de wijziging van de formatie en organogram, zoals goedgekeurd op de raad van 12 april 2022, dienen de bijlagen 1 (aanwervings-, bevorderings-, mobiliteitsvoorwaarden) en 3 (selectiecommissie en examenprogramma) aangepast te worden ter gelegenheid van het voorzien van de nieuwe/aangepaste/geschrapte functies in de formatie en het aangepaste organogram.
In bijlage 7 werd de voorafname aan de IFIC-schalen toegevoegd.
Deze documenten werden besproken in het MAT van 28 april 2022 en het HOC-BOC van 6 mei 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft en latere wijzigingen (oa arikel 218,183)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen (oa artikel 140)
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, B.S. 14 april 2021
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Wet van 27 juni 2021 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliser en van de opname van het rouwverlof, B.S. 15 juli 2021
Koninklijk besluit van 28 augustus 1963 betreffende het behoud van het normaal loon van werknemers voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten.
KB van 20 juli 2021 houdende uitvoering van artikel 100ter, §3, tweede lid van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen, B.S. 20 augustus 2021 (mantelzorg)
de Herstelwet houdende sociale bepalingen van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen zijn de federale thematische verloven van loopbaanonderbreking van toepassing op het personeel (oa artikel 99, lid 7)
Gemeenteraadsbeslissing van 2 december 2008 tot vaststelling en goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentelijk personeel en latere wijzigingen
Raadsbeslissing van 8 maart 2022 inzake wijziging formatie en organogram
Art.1: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.2: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling aan bijlage 1 (aanwervingsvoorwaarden, voorwaarden voor bevordering en mobiliteit) en bijlage 3 (selectiecommissie en examenprogramma) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.3: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 7 (uitgewerkte weddeschalen) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.4: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.