Terug
Gepubliceerd op 21/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 04/07/2023 - 19:00 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 04/07/2023 om 19:00.

Korpschef Frederik Vandecasteele en zonesecretaris Maaike Demeyer zijn aanwezig voor punt 1.1.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Toelichting korpschef politiezone Mira over het gevoerde politie- en veiligheidsbeleid.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar analogie met vorige jaren wordt door een medewerker van de politiezone Mira, op dinsdag 12 juli 2022 het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar toegelicht en dit aan de hand van een  powerpointvoorstelling.  

        Aan de gemeenteraadsleden werd de kans geboden om vragen te stellen aan de korpschef. Alle vragen worden ter zitting beantwoord.

         

        Besluit

        kennis te nemen van de toelichting en voorstelling van het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar door de korpschef en  van de antwoorden   op de vragen die door de raadsleden gesteld werden (zie beschikbare audiozittingsverslag op de website van Anzegem).

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 13 juni 2023: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 13 juni 2023 eenparig goed te keuren.

    • Openbare werken

      • Verkaveling Mirastraat: goedkeuren ontwerp en tracé van de wegenis.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De weg- en rioleringsinfrastructuur van de verkaveling wordt aangelegd in het verlengde van recent aangelegde verkavelingswegenis (verkaveling Ecobo). Op de plannen van deze laatste verkaveling is een zone voorzien voor ontsluiting van het aanpalende perceel.

        De wegenis die voorgelegd wordt, zal ingericht worden als een woonerf. De betonstraatstenen moeten van het waterpasserende type zijn, en de fundering in drainerend schraal beton. Er zijn 8 afgebakende parkeervakken voorzien in grasbetontegels. De gracht wordt plaatselijk ingebuisd om de wegenis aan te sluiten op de rijweg van de naastgelegen verkaveling.

        Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. De vuilwater riolering bestaat uit een grésbuis Ø250mm. Deze wordt aangesloten op de vuilwaterriool van de naastgelegen verkaveling. Het regenwater wordt opgevangen in betonbuizen Ø400mm en verzameld in de wadi langs de groenzone. Het water krijg hier de kans om te infiltreren. Bij hevige regenval kan het regenwater overstorten in de langsgelegen gracht.

        In het noordwesten van de verkaveling is een groenzone voorzien met beplantingen en bomen. Het winterbed van het bufferbekken loopt hier deels door. Dit winterbed zal slechts sporadisch onder water lopen. De groenzone zelf wordt voorzien van een grasveld waar de bewoners op kunnen vertoeven

        Er zijn enkele bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om zich uit te spreken over het tracé van de wegenis en de uitrusting van de wegen.

        Een bezwaar vermeldt dat het perceel in kwestie ingesloten was en vroeger een uitweg had naar de Pastoor Verrieststraat. In het bezwaar wordt er op aangedrongen om deze uitweg weer open te stellen en een uitweg te creëren naar de Pastoor Verrieststraat. Een recht van uitweg over private percelen kan echter pas afgedwongen worden als het perceel geen uitweg kan nemen via de openbare weg. Aangezien op de verkavelingsplannen van Ecobo duidelijk aangegeven staat dat er een mogelijkheid is om aan te sluiten op de (openbare) wegenis, kan een uitweg over private percelen niet afgedwongen worden.

        In een ander bezwaar wordt gesteld dat er een verhoogd risico op wateroverlast zou zijn door de realisatie van de verkaveling. Aangezien de wegenis wordt aangelegd in waterpasserende betonstraatstenen of grasbetontegels, en dit op het niveau van het bestaande maaiveld kan niet gesproken worden van infrastructuurwerken die een verhoogd risico op wateroverlast met zich mee zouden brengen. Bovendien wordt ook een buffer/infiltratiebekken aangelegd, gedimensioneerd op de bijkomende verharding.

        De overige bezwaren handelen niet over het tracé van de nieuwe wegenis of de uitrusting er van.  

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het ontwerp en het rooilijnplan van de wegenis  verkaveling Mirastraat goed te keuren. De wegenis moet uitgevoerd worden in waterpasserende betonstraatstenen. De fundering moet voorzien worden in drainerend schraal beton.  

    • Patrimonium

      • Huurovereenkomst deel oprit OC De Speldoorn n.a.v. verkoop OC De Speldoorn: goedkeuring overname door nieuwe eigenaar.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        OC De Speldoorn werd verkocht door de gemeente Anzegem.

        Een deel van de oprit van OC De Speldoorn, aangeduid als perceel A op het opmetingsplan d.d. 12/11/2001 opgemaakt door Bart Degezelle, beëdigd landmeter-expert, werd  gehuurd door de gemeente Anzegem.  Van deze huurovereenkomst, opgemaakt d.d. 3 maart 1998 door notaris Ignace Demeulemeester, werd melding gemaakt in het lastenkohier Biddit bij de verkoop van OC De Speldoorn.

        Artikel 6 van de huurovereenkomst voorziet dat de huur van het deel van de oprit, die eerder al naar de gemeente werd overgedragen bij de aankoop van feestzaal Riley (later OC De Speldoorn) zoals blijkt uit de toenmalige aankoopakte d.d. 28 november 2001, kan overgedragen worden en dit onder dezelfde voorwaarden en modaliteiten mits schriftelijke kennisgeving aan de verhuurders. 

        De nieuwe eigenaar van OC De Speldoorn wenst deze huurovereenkomst over te nemen.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 13 juli 2021 tot goedkeuring van het lastenkohier Biddit in het kader van de verkoop van OC De Speldoorn.
        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 oktober 2022 tot goedkeuring van de gewijzigde instelprijs en heropstart van de verkoopprocedure.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: keurt de overname vanaf 1 augustus 2023 van de huurovereenkomst van een deel van de oprit van OC De Speldoorn door de nieuwe eigenaar goed. Deze overname gebeurt, zoals opgenomen in artikel 6 van de huurovereenkomst, via schriftelijke kennisgeving aan de verhuurders.
        Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Afval en recyclageparken

      • Gemeenteraadsbesluit 4 september 2007 aangaande doorlopende zwerfvuilopruiming met inschakeling van vrijwilligers voor onbepaalde duur: goedkeuring opheffing m.i.v. 1 oktober 2023.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 4 september 2007 keurde de gemeenteraad het reglement goed inzake doorlopende zwerfvuilopruiming met inschakeling van vrijwilligers voor onbepaalde duur. Hiermee wou het gemeentebestuur werk maken van een duurzaam milieu- en natuurbeleid en de burger dichter betrekken bij het netheidsbeleid om zo zwerfvuil te voorkomen. Tevens werd daarmee gevolg gegeven aan de principiële beslissing van de gemeenteraad van 6 juni 2006 tot het instellen van een doorlopende zwerfvuilophaling met de hulp van vrijwilligers.

        Artikel 3 van het reglement bepaalt dat er voor deze vrijwilligers een forfaitaire vergoeding voor gemaakte kosten wordt voorzien van 16 euro per dag van minimum 4 uren. Een aangestelde door het College controleert de geleverde inspanningen.

        Het reglement werd sindsdien niet meer gewijzigd. De forfaitaire vergoeding voor gemaakte kosten werd daarentegen wel al een aantal keer gewijzigd, namelijk:

        • Bij gemeenteraadsbesluit van 22 december 2015 van 16 euro per dag van minimum 4 uren naar 4 euro per uur
        • Bij gemeenteraadsbesluit van 12 juli 2016 van 4 euro per uur naar 5 euro per uur
        • Bij gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 van 5 euro per uur naar 5 euro per 2 kilometer

        Daarnaast stelt het reglement dat het gemeentebestuur zorgt voor ondersteunend materiaal zoals fluohesjes, handschoenen, prikkers en vuilniszakken.

        In het najaar 2012 werd door afvalintercommunale IMOG het project ‘Nette Regio ' gelanceerd. Het project Nette Regio omvatte o.a. een netheidsbarometer, een zwerfvuilnisbakjesplan en een veegplan in diverse Imog-gemeenten. Om ook de link te maken met de burger en om zwerfvuil proberen te voorkomen, kwam ook bij hen het idee van vrijwilligers en zo werden de “afvalmeesters” door IMOG in het leven geroepen. De afvalmeesters (heden ‘mooimakers’) zijn inwoners van de buurt, zij vormen een lokaal aanspreekpunt voor vragen over afval, zij ruimen geregeld zwerfvuil op in hun straat of buurt, enz. De mooimakers van IMOG krijgen van de afvalintercommunale een opleiding, materiaal en een jaarlijkse financiële onkostenvergoeding (heden 90 euro per jaar). Tevens zijn de mooimakers verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen.

        Sedert de introductie van de afvalmeesters (mooimakers), krijgen de aangestelde vrijwilligers door het gemeentebestuur voor het opruimen van zwerfvuil in Anzegem, geen materiaal meer vanuit de gemeente. Zij worden namelijk pas door het gemeentebestuur aangesteld nadat ze zich aanmelden bij IMOG. Zij krijgen dan het materiaal vanuit IMOG. Het forfaitaire vergoedingssysteem voor gemaakte kosten, alsook een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen werd wel behouden.

        Er wordt voorgesteld om het reglement inzake doorlopende zwerfvuilopruiming met inschakeling van vrijwilligers op te heffen met ingang op 1 oktober 2023 en dit omwille van volgende overwegingen:

        • Er is gebleken dat niet alle mooimakers die actief zijn in Anzegem en aangemeld zijn bij IMOG (nl. 47 in 2022), ook aangemeld zijn bij de gemeente (nl. 11 in 2022)
        • Anzegem is de enige gemeente in de buurt die een extra financiële vergoeding geeft bovenop de vergoeding van IMOG
        • Vanuit de vrijwilligerswet is het verboden om vrijwilligers te vergoeden voor hun prestaties. Het is evenwel toegelaten om een onkostenvergoeding te geven, dit alleen als compensatie voor gemaakte kosten (maaltijden, drank, computer- en gsm-gebruik, aankoop materiaal...). Gezien er door IMOG materiaal ter beschikking wordt gesteld aan de vrijwilligers, zijn er maar weinig werkelijke onkosten die de mooimakers maken. Het aanbieden van twee onkostenvergoedingen voor eenzelfde vrijwilligersactiviteit (nl. vanuit IMOG en vanuit de Gemeente) valt dan ook moeilijk te verantwoorden.
        • De geleverde vrijwilligersprestaties zijn bovendien heel moeilijk te controleren waardoor misbruik van het vergoedingssysteem niet uitgesloten kan worden. Bij IMOG dienen de vrijwilligers aan een aantal afspraken te voldoen, vooraleer men aanspraak kan maken op de vergoeding. Bovendien draagt dit bij tot een betere opvolging van de netheidsbarometer. 
        • Het nodige materiaal en de verzekeringen zijn voorzien door IMOG

        Het college ging op 31 mei 2023 principieel akkoord met o.a. de afschaffing van de gemeentelijke onkostenvergoeding voor mooimakers.

        Er wordt voorgesteld om met het budget die door de opheffing vrijkomt, een aantal betere grijpstokken aan te kopen. De nood aan betere grijpstokken werd namelijk in het verleden door een beperkt aantal vrijwilligers al eens gesignaleerd. Er werd toen aangeraden om met hun onkostenvergoeding, zelf een betere grijpstok aan te kopen.

        Regelgeving

        De wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers;

        Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur met latere wijzigingen;

        De circulaire van 5 maart 1999 van de Administratie der directe belastingen van het Ministerie van Financiën die een belastingvrijstelling voor vergoedingen die in het kader van gelegenheidswerk wordt toegekend aan onbezoldigde vrijwilligers voorziet;

        Vorige beslissingen

        Het gemeenteraadsbesluit van 4 september 2007 betreffende de goedkeuring van het reglement inzake doorlopende zwerfvuilopruiming met inschakeling van vrijwilligers voor onbepaalde duur.

        Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2015 betreffende de goedkeuring van het reglement inzake de vrijwilligerswerking en de bijhorende inventaris van de vrijwilligersactiviteiten (waaronder de activiteit ‘Netheidsmeester’ met een onkostenvergoeding van 4 euro per uur);

        Het gemeenteraadsbesluit van 12 juli 2016 inzake de evaluatie van het vrijwilligersreglement en goedkeuring aanpassingen (waaronder de verhoging van de onkostenvergoeding voor netheidsmeesters van 4 euro per uur naar 5 euro per uur);

        Het gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 tot goedkeuring van de aanpassingen aan het reglement betreffende de vrijwilligerswerking en de bijhorende inventaris van de vrijwilligersactiviteiten (waaronder de aanpassing van de naam netheidsmeester naar mooimaker en wijziging van de onkostenvergoeding van 5 euro per uur naar 5 euro per 2 kilometer);

        Het collegebesluit van 31 mei 2023 om de gemeentelijke onkostenvergoeding voor glasbolpeter/ -meter en mooimaker af te schaffen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het gemeenteraadsbesluit, aangenomen in zitting van 4 september 2007 betreffende de goedkeuring van het reglement inzake doorlopende zwerfvuilopruiming met inschakeling van vrijwilligers voor onbepaalde duur, op te heffen met ingang op 1 oktober 2023 en dit omwille van volgende overwegingen:

        • Er is gebleken dat niet alle mooimakers die actief zijn in Anzegem en aangemeld zijn bij IMOG (nl. 47 in 2022), ook aangemeld zijn bij de gemeente (nl. 11 in 2022)
        • Anzegem is de enige gemeente in de buurt die een extra financiële vergoeding geeft bovenop de vergoeding van IMOG
        • Vanuit de vrijwilligerswet is het verboden om vrijwilligers te vergoeden voor hun prestaties. Het is evenwel toegelaten om een onkostenvergoeding te geven, dit alleen als compensatie voor gemaakte kosten (maaltijden, drank, computer- en gsm-gebruik, aankoop materiaal...). Gezien er door IMOG materiaal ter beschikking wordt gesteld aan de vrijwilligers, zijn er maar weinig werkelijke onkosten die de mooimakers maken. Het aanbieden van twee onkostenvergoedingen voor eenzelfde vrijwilligersactiviteit (nl. vanuit IMOG en vanuit de Gemeente) valt dan ook moeilijk te verantwoorden.
        • De geleverde vrijwilligersprestaties zijn bovendien heel moeilijk te controleren waardoor misbruik van het vergoedingssysteem niet uitgesloten kan worden. Bij IMOG dienen de vrijwilligers aan een aantal afspraken te voldoen, vooraleer men aanspraak kan maken op de vergoeding. Bovendien draagt dit bij tot een betere opvolging van de netheidsbarometer. 
        • Het nodige materiaal en de verzekeringen zijn voorzien door IMOG

        Art. 2: Het collegebesluit van 31 mei 2023 te volgen om met het budget die door de opheffing vrijkomt, een aantal betere grijpstokken aan te kopen en deze uit te lenen aan mooimakers die actief zijn op het grondgebied Anzegem.

        Art. 3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.

        Art. 4: De betrokken vrijwilligers worden persoonlijk en individueel ingelicht. 

    • Onderwijs

      • Gemeentelijke basisschool - schoolreglement: goedkeuring aanpassing met ingang vanaf 1 september 2023.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Er moeten duidelijke afspraken tussen de ouders en het schoolbestuur gemaakt worden. Het huidig schoolreglement is aan actualisatie toe (gewijzigde regelgeving en sommige artikels werden verduidelijkt.verfijnd) en werd aangepast op basis van de suggesties van OVSG

        Volgende retributies worden aangepast/toegevoegd:

        • turn t-shirts
        • extramuros
        • traktaat verjaardag*
        • fluohesje
        * De ouders betaalden 3 euro en daarmee zorgden wij als school voor een snoepje en kleine attentie als de kinderen dan jarig zijn in de klas. D it om te vermijden dat er een opbod aan kadootjes komt door de kinderen /ouders zelf.

        Vervolgens kan ook de maximumbijdrage per schooljaar (scherpe maximumfactuur) aangepast worden nav de stijgende prijzen.Het bedrag van de minder scherpe maximumfactuur wordt opgetrokken.

        Ook werd het woord 'ouderraad' aangepast naar 'oudercomité' om het correcte begrip zo te hanteren. De naam van de rekenmethode werd aangepast.

        Er worden ook enkele wijzigingen gedaan nav de aanpassing van de opdracht van het CLB.

        Er wordt ook een volledig hoofdstuk toegevoegd, namelijk hoofdstuk 18, dat handelt over deconnectie van het personeel. In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af over het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Vanuit dit globaal kader maak je lokaal afspraken met concrete invulling voor jouw school, academie of centrum over deconnectie. Er werd een afsprakenkader voor de lokale comités over het gebruik van digitale communicatiemiddelen in onderwijsinstellingen (CAO XII). Daardoor dient het lokaal afsprakenkader uiterlijk 1 september 2023 als bijlage opgenomen worden bij het arbeidsreglement en school-, academie- of centrumreglement, na onderhandelingen in het lokaal comité. Deze wijzigingen worden ook meegenomen in het schoolreglement zodat de ouders weten wat de afspraken hierrond zijn.

        Verwijzend naar de schoolraad op 8 mei 2023 met gunstig advies.

        Regelgeving

        decreet lokaal bestuur

        het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

        het decreet basisonderwijs van 25 februari 199

        Het decreet leersteun van 3 mei 2023

        CAO XII

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2020 betreffende opheffing bestaand schoolreglement en goedkeuring nieuw schoolreglement.

        Raadsbesluit van 8 maart 2022 betreffende opheffing bestaand schoolreglement en goedkeuring nieuw schoolreglement

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt opgeheven op 31 augustus 2023.

        Art.2: Het hierbij zoals opgenomen in bijlage opgenomen schoolreglement wordt goedgekeurd met ingang van 1 september 2023.

        Art.3: het aangepaste schoolreglement te publiceren op de website van de school en van Anzegem.

        Art.4: Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

      • Gemeentelijke basisschool - arbeidsreglement: goedkeuring aanpassing met ingang van 1 september 2023.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het arbeidsreglement regelt de betrekkingen tussen het schoolpersoneel en het personeel. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden en wijzigingen die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Er zijn wettelijke wijzigingen, waardoor een aanpassing van de tekst zich opdringt.

        Het voorliggende arbeidsreglement is gebaseerd op het model van arbeidsreglement van OVSG.

         De belangrijkste wijzigingen betreffen:

        • aanvulling nav goedkeuring Decreet van 5 mei over leersteun 
        • aanvullingen onder voorbehoud van het decreet lerarenambt
        • Bij ziekte van één dag kan de directie geen afwezigheidsattest eisen, maar kan wel controle worden aangevraagd. Deze controle moet bij ééndagsziekte worden aangevraagd voor 12u

        Er wordt ook een volledige bijlage toegevoegd, namelijk bijlage 6, die handelt over deconnectie van het personeel. In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af over het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Vanuit dit globaal kader maak je lokaal afspraken met concrete invulling voor jouw school, academie of centrum over deconnectie. Er werd een afsprakenkader voor de lokale comités over het gebruik van digitale communicatiemiddelen in onderwijsinstellingen (CAO XII). Daardoor dient het lokaal afsprakenkader uiterlijk 1 september 2023 als bijlage opgenomen worden bij het arbeidsreglement en school-, academie- of centrumreglement, na onderhandelingen in het lokaal comité.  Er moeten minstens afspraken gemaakt worden rond:

        • beheersbaar houden berichtenstroom
        • timing van het versturen van berichten
        • timing van het lezen en beantwoorden van berichten
        • gebruik van sociale media binnen een professionele context
        • communicatie en bereikbaarheid bij ziekte
        • communicatie en bereikbaarheid bij deeltijds werken
        • communicatie en bereikbaarheid bij overmacht en tijdens noodsituaties
        • communicatie en bereikbaarheid tijdens vakantieperiodes

        Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur. Het ontwerp werd besproken in het ABC, nl. op  8 mei 2023.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

        de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

        het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;

        het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;

        het decreet van 2 april 2004  betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

        de wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

        Decreet van 5 mei over leersteun 

        Decreet lerarenambt (onder voorbehoud van goedkeuring)

        Koninklijk Besluit van 31 juli 2017 betreffende de vergoeding voor gebruik van werken, databanken en prestaties ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek voor de tarieven. Reprobel int deze vergoeding.

        Koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel (laatste wijziging op 1 februari 2022)

        CAO XII

        Vorige beslissingen

        Raadsbeslissing van 30 april 2013 inzake goedkeuring arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel

        Raadsbeslissing van 29 juni 2017 inzake goedkeuring wijziging arbeidsreglement d.d. 30 april 2013 (bijlage 2) 

        Raadsbeslissing van 12 juli 2022 inzake Gemeentelijke basisschool Ingooigem - arbeidsreglement: goedkeuring aanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De aanpassingen van het arbeidsreglement voor het personeel van de gemeenteschool Ingooigem zoals opgenomen in bijlage goed te keuren met ingang van 1 september 2023., inclusief de toevoeging van bijlage 6 inzake 'Lokale afsprakenkader deconnectie'.

        Art.2: Een afschrift van dit besluit  en van het gewijzigde arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool.

      • Samenwerkingsovereenkomst techniekacademie: goedkeuring aanpassing met ingang van 1 september 2023.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad keurde op 10 september 2019 een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Hogeschool Vives goed die inging in 2020. Door de stijgende prijzen en onder andere het verlies van subsidies door de techniekacademie, werden de gehanteerde prijzen/aantal sessies opgenomen in de overeenkomst niet meer haalbaar. Daarom werd een addendum goedgekeurd door de raad op 8 maart 2022 en waren van kracht vanaf 01 januari 2022, geldend voor de verdere looptijd van de overeenkomst. In het addendum werden de aantal sessies en kostprijs van de cursussen aangepast.

        Op 15 mei 2023 liet de techniekacademie weten dat omwille van de stijgende kosten en recent gewijzigde subsidiemogelijkheden zij zich genoodzaakt zien om het aantal workshops binnen de reeks te beperken.  De samenwerking blijft verder ongewijzigd voor 2023 en kan dus onder dezelfde modaliteiten doorgaan. Daardoor zou de junior techniekacademie met ingang van najaar 2023 bestaan uit 6 workshops ipv 8.

        De raad kan het addendum van de samenwerkingsovereenkomst goedkeuren.

        Financiële reflex

        2023/A_3.1.2.6/0800-01/6140000/GEMEENTE/CBS/IE-GEEN

        Vorige beslissingen

        Raadsbeslissing van 10 september 2019 inzake samenwerkingsovereenkomst techniekacademie - goedkeuring

        Raadsbeslissing van 8 maart 2022 inzake samenwerkingsovereenkomst techniekacademie - goedkeuring toevoeging addendum

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Volgende wijziging aan te brengen aan het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Hogeschool Vives inzake de organisatie van de techniekacademie (junior en tiener) met ingang van 1 september 2023.

        ADDENDUM BIJ SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
        VOOR DE ORGANISATIE VAN DE TECHNIEKACADEMIE
        TUSSEN
        Gemeentebestuur Anzegem, gevestigd op De Vierschaar 1, 8570 Anzegem en vertegenwoordigd door Sonja Nuyttens (Algemeen directeur) en Koen Tack (voorzitter gemeenteraad) en hierna “het bestuur” genoemd
        en
        Hogeschool VIVES, Doorniksesteenweg 145 te 8500 Kortrijk, vertegenwoordigd door Rik Hostyn, Coördinator Techniekacademie en hierna “VIVES” genoemd
        WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
        Preambule Dit addendum behoort bij de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie welke door de bovenvermelde partijen werd aangegaan. De afspraken zoals opgenomen in deze samenwerkingsovereenkomst blijven onverkort van kracht, tenzij daarvan in dit addendum wordt afgeweken. De wijzigingen hieronder zijn van kracht vanaf 01/09/2023 en gelden voor de verdere looptijd van de overeenkomst.
        Artikel 1 van de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie wordt gewijzigd als volgt:
        Artikel 1: Aard van de overeenkomst
        De overeenkomst wordt afgesloten voor het inrichten van jaarlijks:
        (1) 8 sessies (rekening gehouden met vakantie) Tiener Techniekacademie voor kinderen van 10-12 jaar (5de en 6de leerjaar) die in de gemeente wonen of school lopen.
        (2) 8 6 sessies (rekening gehouden met vakantie) Junior Techniekacademie voor kinderen van 8-10 jaar (3de en 4de leerjaar) die in die in de gemeente wonen of school lopen.
        Dit kadert in de filosofie van het Vlaamse STEM-actieplan (2012-2018), meer bepaald de doelstelling “Organiseren contacten plaatselijk onderwijs en bedrijfsleven i.v.m. studierichtingen knelpuntberoepen en toekomstplannen voor jongeren – hun technisch talent stimuleren en op een hoger niveau brengen”. Via de Techniekacademie wordt via de eigen leefwereld van de kinderen technische geletterdheid binnengebracht.
        De overeenkomst geldt voor 6 jaar, van 2020 tot en met 2025.
        Binnen deze samenwerking schenken VIVES en het bestuur elkaar het nodige vertrouwen en een goede communicatie om tot een goede samenwerking te komen.
        Artikel 2 van de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie wordt gewijzigd als volgt:
        Artikel 2: Engagementen van VIVES
        • Zorgt voor de organisatie van
        O Tiener Techniekacademie: 8 workshops van 2 uur (uitwerken van 4 projecten en één bedrijfsbezoek)
        O Junior Techniekacademie : 8 6 workshops van anderhalf uur (uitwerken van 4 projecten)
        • Zoekt gemotiveerde techniekmentoren voor de lessen
        • Zorgt voor de aanstelling en betaling van deze techniekmentoren
        • Zorgt voor een adequate vorming en ondersteuning van deze techniekmentoren
        • Zorgt voor de inschrijvingen van de leerlingen via een unieke website per gemeente. De inschrijvingsprijs bedraagt:
        o voor de Tiener Techniekacademie: 70 euro per kind
        o voor de Junior Techniekacademie: 65 euro per kind
        • Is bereid mee te werken aan sociale tarieven vanuit het sociaal beleid van de gemeente zodoende kinderen uit kwetsbare gezinnen een korting te verlenen.
        • Zorgt voor een fiscaal attest i.s.m. de provincie zolang dit kan.
        • Zorgt voor het drukwerk, aankoop materialen en gereedschap, didactisch materiaal en eventuele andere werkingskosten nodig voor de inrichting van de Techniekacademie.
        • Zoekt alle nodige extra subsidies/sponsoring.
        Artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie wordt gewijzigd als volgt:
        Artikel 5: Financiële tussenkomst
        Het bestuur betaalt jaarlijks een tussenkomst van
        (1) 920 EUR per groep van 20 kinderen die de Tiener Techniekacademie kunnen volgen. (vanaf 3de groep 600 euro)
        (2) 850 EUR per groep van 20 kinderen die de Junior Techniekacademie kunnen volgen. (vanaf 3de groep 550 euro)
        Dit bedrag zal betaald worden na ontvangst van een jaarlijkse factuur.

        Art.2: De beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Sport

      • S.V.Anzegem (VZW): bekrachtiging collegebesluit van 21 juni 2023 houdende vaststelling beëindiging werking van de sportclub, ingebrekestelling en de gevolgen vandien.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Kris De Meulemeester, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Gezien er vastgesteld werd dat S.V. Anzegem (VZW) geen actieve werking meer kan voorleggen nam het college van burgemeester en schepenen op 21 juni ll.volgende beslissing:

        Er werd vastgesteld dat:

        1. Alle ploegen van S.V. Anzegem (VZW) forfait hebben gegeven vorig seizoen;
        2. S.V. Anzegem (VZW) geen ploegen heeft ingeschreven voor volgend seizoen;
        3. S.V. Anzegem  (VZW) zijn ontslag heeft gevraagd bij de KBVB
        4. S.V. Anzegem (VZW) geen enkele activiteit meer uitoefent;
        5. S.V. Anzegem  (VSW) een achterstal heeft in de betaling van de lening voor de nieuwe infrastructuur;

        er derhalve moet worden vastgesteld dat SV Anzegem feitelijk heeft opgehouden te bestaan en de gebruiksovereenkomst vroegtijdig heeft beëindigd op 22 februari 2023 ten laatste en, voor zoveel als nodig en in zoverre deze eenzijdige beëindiging door SV Anzegem zou worden betwist, overeenkomstig artikel 4 in fine van de gebruiksovereenkomst deze met onmiddellijke ingang te verbreken wegens grove nalatigheid in hoofde van SV Anzegem.

        Er werd voorbehoud geformuleerd voor alle schade die de gemeente lijdt door deze voortijdige beëindiging en de stopzetting van haar werkzaamheden, onder meer uit hoofde van de gehoudenheid van de gemeente als borg voor de verbintenissen van S.V. Anzegem ten aanzien van de nv BNP Paribas Fortis.

        O.b.v. Investeringsreglement van  16 december 2019 en aangepast op 16 december 2020 en het reglement erkenning sportverenigingen van 2 maart 2010 werd vastgesteld dat hogervermelde vereniging geen actieve sportwerking meer heeft, er is immers geen activiteitenkalender meer ingediend.  Derhalve vervalt de erkenning als sportvereniging van S.V.Anzegem (VZW). 

        Er werd tevens vastgesteld dat S.V. Anzegem ten onrechte de investeringstoelage werd toegekend en S.V.Anzegem (VZW) wordt aangemaand tot terugbetaling van de onterecht ontvangen subsidies van de laatste drie jaar op basis van het investeringsreglement sportverenigingen, dit met voorbehoud voor terugvordering van de totale subsidie en alle schade ingeval van kwade trouw.

         

        Vorige beslissingen

        gemeenteraadsbesluit van 7 april 2003 strekkende tot de aanpassing overeenkomst recht van gebruik voetbalterreinen Vichtsesteenweg dienstig voor SV Anzegem.

        gemeenteraadsbesluit van 2 maart 2010 strekkende tot goedkeuren reglement erkenning sportverenigingen

        gemeenteraadsbesluit 14 februari 2023 strekkende tot het vervroegd uitbetalen van twee schijven van 12.500 euro (2024 en 2025 in de investeringstoelage van 200.000 euro)

        gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuring van het reglement investeringstoelagen ten behoeve van de werking van sportverenigingen en aangepast op 16 december 2020

        Amendementen

        Schepen Louis Degroote vraagt om ook het volgende goed te keuren:

        - Het gemeentebestuur neemt  - als borgsteller -  de lening van SV Anzegem voor de financiering van het kunstgrasveld integraal over.

        - Het gemeentebestuur wenst die lening zo snel als mogelijk volledig vervroegd af te lossen.

        Raadslid Jeremie Vaneeckhout deelt mee dat er wel principieel kan akkoord worden gegaan maar dat hij toch wenst dat deze aangelegenheid opnieuw wordt voorgelegd aan de gemeenteraad maar dan op een onderbouwde manier en met het nodige cijfermateriaal zodat de impact die dit met zich meebrengt naar financiën toe, kan ingeschat en besproken worden. Dit kan niet de manier zijn om een beslissing door de gemeenteraad te laten nemen.

        Er wordt eenparig akkoord gegaan dat het dossier in een eerstvolgende raad terug op de agenda wordt gebracht en dat er voldoende cijfermateriaal wordt voorgelegd om de impact te kunnen inschatten op het financieel evenwicht op korte en lange termijn. Voorlopig wordt eenparig  principieel akkoord  gegaan met het voorstel van de schepen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: het collegebesluit van 21 juni ll. strekkende tot de vaststelling beëindiging werking S.V.Anzegem (VZW) en ingebrekestelling, te bekrachtigen.

        Art.2: voorlopig en principieel akkoord te gaan dat

        - Het gemeentebestuur  - als borgsteller - de lening van SV Anzegem voor de financiering van het kunstgrasveld integraal overneemt.

        - Het gemeentebestuur  die lening zo snel als mogelijk volledig vervroegd aflost.

        Een volledig onderbouwd dossier dient echter voorgelegd te worden aan een volgende gemeenteraad  opdat de impact op de gemeentelijke financiën kan onderzocht worden. Op basis daarvan kan dan een definitieve beslissing  worden genomen.


         

    • Financiën

      • Algemeen gemeentelijk retributiereglement (diverse): goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Ingevolge nieuwe trends, beleidskeuzes en maatschappelijke evoluties is het noodzakelijk dat het algemeen gemeentelijk retributiereglement op verschillende punten wordt aangepast:

         

        ADMINISTRATIE EN BURGERZAKEN

        --> Reflecterende huisnummers: 5 euro/stuk

         

        ECONOMIE

        --> toevallige standwerker op de vrijdagmarkt: 10 euro per marktdag (vroeger: 7 euro)

         

         

        MOBILITEIT

        --> Opladen elektrische voertuigen op de openbare weg.    Aankoop kabelmat: 65 euro (120 X 40 cm) of 100 euro (160 X 40 cm)

         

         

        OMGEVINGSONTWIKKELING EN INFRASTRUCTUUR  

        --> niet conforme uitvoering werken particulier op openbaar domein:  

        Indien vastgesteld wordt dat de particulier de werken niet heeft uitgevoerd conform zijn goedgekeurde aanvraag, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen om de particulier per aangetekend schrijven te verzoeken de nodige werken/aanpassingen uit te voeren.

        Indien de particulier weigert hieraan gevolg te geven, dan zullen de noodzakelijke werken/aanpassingen uitgevoerd worden door het personeel van de gemeente. De kosten hiervan worden verhaald op de particulier – cf. de tarieven vermeld in §3.

        --> Oppompen water uit GOG Maalbeek: borgstelling badge (50 euro)

        --> Voor aanvragen vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP): 100 euro

         

        ONDERWIJS

        Naar aanleiding van de wijziging van enkele tarieven van het schoolreglement, dienen ook de retributies voor onderwijsgerelateerde producten aangepast te worden.

        Volgende aanpassingen aan het gecoördineerd gemeentelijke retributiereglement werden dan ook weerhouden en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad om in te gaan op 1 september 2023:

        • wijziging maximumbijdrage per schooljaar (maximumfactuur) - kleuter (van 50 naar 55 euro) en ll lager onderwijs (van 95 naar 105 euro)
        • turn t-shirts (9 naar 11 euro)
        • traktaat verjaardag* (5 euro)
        • fluohesje (van 5 naar 7 euro)
        * De ouders betaalden 3 euro en daarmee zorgde de school voor een snoepje en kleine attentie als de kinderen dan jarig zijn in de klas. Dit om te vermijden dat er een opbod aan geschenkjes komt door de kinderen /ouders zelf.

        Dit werd voorgelegd aan de schoolraad op 8 mei 2023 met gunstig advies.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

         

        Vorige beslissingen

        Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatst aangepast op 13 december 2022

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt aangepast als volgt:

         

        ADMINISTRATIE EN BURGERZAKEN

        --> Reflecterende huisnummers:  5  euro/stuk

        Ingangsdatum: 1 september 2023

         

        ECONOMIE

        --> toevallige standwerker op de vrijdagmarkt: 10 euro per marktdag (vroeger: 7 euro)

        Ingangsdatum: onmiddellijk

         

         

        MOBILITEIT

        --> Opladen elektrische voertuigen op de openbare weg.    Aankoop kabelmat: 65 euro (120 X 40 cm) of 100 euro (160 X 40 cm)

        Ingangsdatum: 1 september 2023

         

        OMGEVINGSONTWIKKELING EN INFRASTRUCTUUR  

        --> niet conforme uitvoering werken particulier op openbaar domein:  

        Indien vastgesteld wordt dat de particulier de werken niet heeft uitgevoerd conform zijn goedgekeurde aanvraag, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen om de particulier per aangetekend schrijven te verzoeken de nodige werken/aanpassingen uit te voeren.

        Indien de particulier weigert hieraan gevolg te geven, dan zullen de noodzakelijke werken/aanpassingen uitgevoerd worden door het personeel van de gemeente. De kosten hiervan worden verhaald op de particulier – cf. de tarieven vermeld in §3.

        --> Oppompen water uit GOG Maalbeek: borgstelling badge (50 euro)

        --> Voor aanvragen vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP): 100 euro

        Ingangsdatum: onmiddellijk

         

        ONDERWIJS

        Naar aanleiding van de wijziging van enkele tarieven van het schoolreglement, dienen ook de retributies voor onderwijsgerelateerde producten aangepast te worden.

        Volgende aanpassingen aan het gecoördineerd gemeentelijke retributiereglement werden dan ook weerhouden en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad om in te gaan op 1 september 2023:

        • wijziging maximumbijdrage per schooljaar (maximumfactuur) - kleuter (van 50 naar 55 euro) en ll lager onderwijs (van 95 naar 105 euro)
        • turn t-shirts (9 naar 11 euro)
        • traktaat verjaardag* (5 euro)
        • fluohesje (van 5 naar 7 euro)
        * De ouders betaalden 3 euro en daarmee zorgde de school voor een snoepje en kleine attentie als de kinderen dan jarig zijn in de klas.  Dit om te vermijden dat er een opbod aan geschenkjes komt door de kinderen /ouders zelf.

        Ingangsdatum: 1 september 2023

      • Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - dakwerken - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In het kader van de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - dakwerken” werd een bestek met nr. 2023/433 opgesteld i.s.m. Wielfaert Architecten en bouwcoördinator Proveko.

        De werken omvatten:
        • het verwijderen van het volledige dakpakket tot op de betonplaat voor de zone ‘administratie: politie’;
        • het isoleren van alle daken bovenop de bestaande dakbedekking (met uitzondering van de zone ‘administratie: politie’ waar opnieuw begonnen wordt vanop de betonplaat) en het afdichten;
        • het voorzien van een houten balk op de voor- en achtergevel van de theaterzaal om de dakopstand te verhogen;
        • het dichten van bestaande dakdoorvoeren in de theaterzaal, sanitair blok, polyvalente ruimte worden;
        • het vervangen van de lichtstraat t.h.v. het sanitaire blok door een nieuwe lichtstraat;
        • het verhogen van de overlopen/noodspuwers omwille van het dikkere dakpakket.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 487.003,51 excl. btw of € 589.274,25 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Financiële reflex

        Financiële impact: Ja
        Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
        Raming: € 589.274,25 incl. 21% btw.
        Jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Vorige beslissingen

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Johan Delrue, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Kris De Meulemeester
        Tegenstanders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1: Het bestek met nr. 2023/433 en de raming voor de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - dakwerken” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 487.003,51 excl. btw of € 589.274,25 incl. 21% btw.

        Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

    • Natuur en klimaat

      • Gemeentelijke tussenkomst verdelgen nesten Aziatische hoornaar: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het college nam op 31 mei ll. al een beslissing rond deze problematiek waarbij ingegaan werd op een voorstel van het provinciebestuur (zie bijlage).

        Voorgesteld wordt om een tussenkomst toe te kennen aan inwoners van de gemeente als volgt:

        60 euro per nest op grondgebied van de gemeente (niet in ANB-terreinen, patrimonium gemeente of provincie) mits

        - voorlegging factuur met vermelding dat het de verdelging van een wespennest Aziatische hoornaart betreft

        betalingsbewijs van de factuur.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        collegebesluit van 31 mei 2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Met ingang van heden een tussenkomst van 60 euro per nest op grondgebied van de gemeente (niet in ANB-terreinen, patrimonium gemeente of provincie) toe te kennen mits:

        - voorlegging factuur met vermelding dat het de verdelging van een wespennest Aziatische hoornaart betreft (leveren bewijs aan de hand van foto's van het te verdelgen nest)

        betalingsbewijs van de factuur.

         

        Indien de verdelgingkost minder dan 60 euro bedraagt, is de tussenkomst beperkt tot het factuurbedrag.

         

        Deze beslissing gaat onmiddellijk in.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Besluit

        kennis te nemen van de mondelinge vragen en - indien deze nog niet onmiddellijk konden worden beantwoord - een antwoord te geven tegen de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad. Zie ook zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 04/07/2023 om 20:19.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter