Terug
Gepubliceerd op 22/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 12/07/2022 - 19:00 Grote zaal (voormalige zaal Escora) - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
Amandine Eeckhaut, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 12/07/2022 om 19:05.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Toelichting korpschef politiezone Mira over het gevoerde politie- en veiligheidsbeleid.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar analogie met vorige jaren wordt door een medewerker van de politiezone Mira, op dinsdag 12 juli 2022 het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar toegelicht en dit aan de hand van een  powerpointvoorstelling.  

        Besluit

        kennis te nemen van de toelichting en voorstelling van het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar door de korpschef en  van de antwoorden   op de vragen die door de raadsleden gesteld werden (zie gedeeltelijk beschikbare audiozittingsverslag op de website van Anzegem).

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 14 juni 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het zittingsverslag is de audio-opname van de zitting m.u.v. de besloten zitting.

        Voor de gemeenteraad van 14 juni 2022 is dit verslag terug te vinden op: https://www.anzegem.be/gemeenteraad2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 14 juni 2022 eenparig goed te keuren.

    • Openbare werken

      • Rijkestraat. Vaststellen dertigjarig publiek gebruik. Voorlopige vaststelling rooilijnplan.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De bedding van het deel van de Rijkestraat vanaf de Schaagstraat tot aan de bocht is privaat domein. Het deel vanaf de bocht tot aan de laatste woningen is dan weer bijna volledig gemeentelijke eigendom (op een paar meter op het einde na).

        Het deel met private bedding wordt openbaar gebruikt. Er is een straatnaambord, openbare verlichting, waterleiding en asfaltering die door de gemeente zijn aangebracht. De brievenbussen staan aan de woningen (in tegenstelling tot de private wegen waar de brievenbussen aan het kruispunt met de openbare weg staan).

        Er wordt voorgesteld dat de gemeenteraad het dertigjarig publiek gebruik vaststelt en de beheerstaak op zich neemt. Dit heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg. De Rijkestraat wordt daarmee een gemeenteweg. 

        Ook al blijft de bedding eigendom van de aangelanden, de gemeente zal in het kader van haar beheerstaken weg- en rioleringswerken kunnen uitvoeren. 

        Er wordt geen vergoeding toegekend, omdat deze beslissing gezien moet worden als een bevestiging van de feitelijke toestand.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: het dertigjarig publiek gebruik vast te stellen van het deel van de Rijkestraat vanaf de Schaagstraat tot aan de bocht, en van het deeltje ter hoogte van Rijkestraat nr.3 (zoals aangeduid op het rooilijnplan).

        Art.2: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in het decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.


        Art.3: geen vergoeding toe te kennen, omdat deze beslissing gezien moet worden als een bevestiging van de feitelijke toestand.


        Art.4: Het rooilijnplan, opgemaakt door ontwerpbureau Arcadis Belgium NV, Markiesstraat 1, 1000 Brussel, voorlopig vast te stellen. 

    • Patrimonium

      • Tennisclub Anzegem: goedkeuren overeenkomst recht van opstal en concessie-overeenkomst.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De tennisclub Anzegem heeft drie padelterreinen aangelegd op de sportterreinen Drie Kaven in Anzegem.

        Daarvoor zou een opstalrecht moeten verleend worden door de gemeente en is het aangewezen tegelijkertijd ook een concessieovereenkomst af te sluiten.

        De overeenkomsten werden, naar analogie met het opstalrecht en de concessieovereenkomst voor Tennisclub Vichte, beide opgesteld voor een duur van 30 jaar.

        Voor het recht van opstal worden alle kosten, rechten en ereloon ontstaan uit de akte betaald door de opstalhouder (Tennisclub Anzegem).  Het opstalrecht wordt toegestaan zonder dat de opstalhouder gehouden is tot het betalen van een jaarlijkse vergoeding aan de opstalgever (gemeente Anzegem).

        De concessievergoeding, te betalen aan de gemeente Anzegem door de concessionaris (Tennisclub Anzegem), wordt vastgesteld op € 1,00 per jaar.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe
        Onthouders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Art.1: de in bijlage gevoegde overeenkomst recht van opstal en de concessieovereenkomst met de vzw Tennisclub Anzegem goed te keuren.   

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Erediensten

      • Budgetten 2023 kerkbesturen: aktename.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Jeremie Vaneeckhout, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 29 juni 2022 werd door het CKB via het digitaal platform 'Religiopoint' op een gecoördineerde wijze de budgetten 2023 van de 7 Anzegemse kerkfabrieken aan het gemeentebestuur overgemaakt. Deze waren allen voorzien van een gunstig advies vanuit het Bisdom Brugge dd 13 juni 2022. Bij de het budget van kerkfabriek Sint-Theresia werd vanuit het bisdom echter nog een opmerking geformuleerd dat een toelage zal moeten voorzien worden op MAR 3100 en indien nodig een aanpassing van het meerjarenplan voor de voorziene uitgave van de renovatie van de kerktoren.

        De gevraagde gemeentelijke toelagen (exploitatie) zijn de volgende:

        2023

        MJP 2020-2025

        exploitatie

        Budget 2023

        gemeentelijke exploitatietoelage

        MJP 2020-2025

        investering

        Budget 2023

        voorzien investeringen (geen gemeentelijke toelage)

        Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius   55.077,09 euro  0 euro 0 125.000,00 euro
        Sint-Petrus  15.671,95 euro  11.309,42 euro
        Sint-Antonius Abt  17.344,29 euro  3.357,59 euro
        Sint-Arnoldus  37.305,00 euro  14.585,65 euro
        Sint-Mattheus  15.598,23 euro  8.856,81 euro 0 0
        Sint-Theresia van het Kind Jezus  20.205,40 euro  6.788,49 euro 120 780.78 euro
        Sint-Stefanus en Theodoricus  50.865,00 euro  38.337.51 euro 0
           212.066,96 euro  83.235,47 euro    

        De gevraagde gemeentelijke bijdragen in de exploitatie van de budgetten 2023 passen in de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 (GR  8 oktober 2019) en voldoen aan de afspraken opgenomen in de afsprakennota CKB/CBS (GR 14 juli 2020) (max 150.000 euro exploitatietoelage voor de 7 kerkfabrieken samen).

        De budgetten 2023 van de kerkfabrieken werden besproken tijdens het overleg Centraal Kerkbestuur - College van Burgemeester en Schepenen van 18 mei 2022. Het grote verschil tussen de gevraagde toelage in de meerjarenplannen van de kerkfabrieken en het uiteindelijk budget 2023 kan verklaard worden door de  budgettaire overschotten van verschillende kerkfabrieken uit 2021 die verwerkt werden in hun budget 2023 en de vermindering van het aantal eucharistievieringen (oa ten gevolge de herstructurering naar 2 parochiekerken en 5 buurtkerken) met consequenties voor inkomsten en uitgaven. In het budget van kerkfabriek Sint-Stefanus worden middelen voorzien voor het inzetten van poetspersoneel voor een halve dag per week gezien vrijwilligers dit werk niet meer aankunnen. 

        Er worden geen investeringsbudgetten gevraagd in de budgetten 2023 omdat, in toepassing van de afsprakennota, investeringswerken aan de kerkgebouwen worden opgenomen in de gemeentelijke budgetten. In het budget van kerkfabriek Sint-Theresia is wel een investeringsuitgave voorzien van 102.780.78 euro en dit voor de renovatie van de kerktoren/hervoegen op aangeven van Monumentwacht evenwel zonder in een financiering van deze uitgave te voorzien, vandaar ook het gunstig advies met opmerkingen vanuit het bisdom ten aanzien van dit budget (gezien het tekort in het budget bij de investeringen ten bedrage van 102.780,78 euro). Het voorzien investeringsbudget van 125.000 euro voor kerkfabriek Sint-Jan wordt door hen gefinancierd vanuit eigen middelen (verzekeringsgelden kerk) en dient voor de renovatie van de pastorij. Er wordt de aandacht op gevestigd dat voor deze renovatie ook de wetgeving overheidsopdrachten zal moeten toegepast worden. 

        Er werd in het meerjarenplan van de gemeente 300.000 euro voorzien deze legislatuur voor investeringswerken. Verdeling van deze middelen en prioritering dient te gebeuren in overleg, binnen het CKB en met de gemeente dus ook voor wat betreft een eventuele renovatie van de kerktoren van de Sint-Theresiakerk. De gemeente wacht in dit dossier dan ook de beslissing van het CKB af. 

        Regelgeving

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;

        Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;

        De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

        Vorige beslissingen

        Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de diverse kerkfabrieken;

        Het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota College Burgmeester en Schepenen - Centraal Kerkbestuur;

        Het gemeenteraadsbesluit van 14 juli 2020 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de afsprakennota overleg Centraal Kerkbestuur/college van Burgemeester en Schepenen.

        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2023 van volgende kerkfabrieken:

        • Kerkfabriek Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius (besluit kerkraad van 21 april 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Petrus (besluit kerkraad 7 april 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Antonius Abt (besluit kerkraad van 4 maart 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Arnoldus (besluit kerkraad van 22 maart 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Mattheus (besluit kerkraad 3 mei 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus (besluit kerkraad 21 april 2022)
        • Kerkfabriek Sint-Stefanus en Theodoricus (besluit kerkraad 12 mei 2022)

        Voor de gemeentelijke bijdragen worden hierin voorzien: 

        2023

        Budget 2023

        exploitatietoelage

        Budget 2023

        investeringstoelage

        Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius   0 euro 0
        Sint-Petrus 11.309,42 euro
        Sint-Antonius Abt 3.357,59 euro
        Sint-Arnoldus 14.585,65 euro
        Sint-Mattheus 8.856,81 euro
        Sint-Theresia van het Kind Jezus 6.788,49 euro
        Sint-Stefanus en Theodoricus 38.337,51 euro
          83.2135,47 euro

         

        0 euro


        Art.2: Indien de kerkfabriek Sint-Theresia de ‘renovatie van de kerktoren/hervoegen’ wenst uit te voeren zal de voorziene werkwijze zoals opgenomen in de afsprakennota CKB/CBS (GR 14 juli 2020) moeten gevolgd worden. Alle investeringswerken voor gebouwen eredienst en pastorieën  en waarvoor een tussenkomst van het gemeentebestuur kan gevraagd worden, worden opgenomen op het meerjarenplan van de gemeente en dit na en in overleg met CKB. Aan de betrokken kerkfabriek wordt gevraagd om de voorziene investeringsuitgave in het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Theresia   via budgetwijziging te verwijderen. 

         

        Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;

        Art.4: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

    • Afval en recyclageparken

      • Algemeen gemeentelijk retributiereglement (kostprijs compostvaten): goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Sedert 2 maart 1995 worden compostvaten verkocht op de recyclageparken.  Deze compostvaten worden aangekocht bij IMOG en verkocht tegen dezelfde prijs. Regelmatig veranderen de modellen en prijzen. Er is terug een wijziging in prijs. Het voorgaande compostvat dat werd aangekocht bij IMOG en verkocht op de recyclageparken kostte 27 euro. De prijs werd in de IMOG begroting 2022 aangepast naar 33 euro. Hierdoor dient het retributiereglement opnieuw aangepast te worden. 

        Vorige beslissingen

        De gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 1995 waarin de verkoopprijs voor de bevolking van de compostvaten vastgesteld wordt op 500 bef/vat (omgerekend € 12,39/vat) en latere wijzigingen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: het algemeen gemeentelijk retributiereglement aan te passen als volgt:

        Onder punt 6 Milieu en Afval - compostvaten (wijziging geel gemarkeerd): De compostvaten worden aan de bevolking te koop aangeboden tegen een retributie van  € 27  € 33 per compostvat.

         

    • Onderwijs

      • Gemeentelijke basisschool Ingooigem - arbeidsreglement: goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het arbeidsreglement regelt de betrekkingen tussen het schoolpersoneel en het personeel. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden en wijzigingen die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.

        De raad keurde op 22 april 2020 de herstructurering aan van het gemeentelijk onderwijs. Bijgevolg dient ook het arbeidsreglement aangepast te worden.

        Gelet op het model van arbeidsreglement van OVSG;

        Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;

        Verwijzend naar het verslag van ABC van 14 februari 2022, 23 mei 2022 en 13 juni 2022

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

        de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

        het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;

        het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;

        het decreet van 2 april 2004  betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

        de wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

        Vorige beslissingen

        Raadsbeslissing van 30 april 2013 inzake goedkeuring arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel

        Raadsbeslissing van 29 juni 2017 inzake goedkeuring wijziging arbeidsreglement d.d. 30 april 2013 (bijlage 2) 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het arbeidsreglement voor het personeel van  de gemeenteschool Ingooigem zoals opgenomen in bijlage goed te keuren met ingang van 1 september 2022.  

        Art.2: Een afschrift van dit besluit  en van het gewijzigde arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool.

      • Leerlingenvervoer - Algemeen gemeentelijk retributiereglement en overeenkomst tussen gemeentebestuur en de Anzegemse scholen: goedkeuring aanpassingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op 16 december 2019 werd in de gemeenteraad de overeenkomst van het busvervoer met de scholen goedgekeurd. Deze huidige overeenkomst werd opgesteld worden voor de komende jaren (2020-2025). Alle Anzegemse scholen krijgen dan weer de kans om aan te sluiten en deze overeenkomst voor de duur van zes jaar te onderschrijven. Er werd zowel een overeenkomst als een reglement opgesteld.

        In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat de overeenkomst een jaarlijks herzienbaar is. Eventuele aanpassingen worden steeds in het overlegplatform Bonanza besproken en overlegd. De vermelde prijzen worden gehanteerd voor de jaren 2020-2021-2022 behoudens extreme stijgingen van de brandstofkosten. In 2022 kunnen de prijzen opnieuw bekeken worden.

        Op heden is er een aanzienlijke stijging van de brandstoffen waardoor het billijk is om de retributies als volgt op te trekken:

        • van 1 euro naar 1,25 euro per enkele rit per leerling
        • Indien het een busrit van minder dan 2 km ver betreft, wordt  een forfaitair bedrag van 17,5 euro per enkele rit (vroeger 15 euro) en 35 euro heen en terug aangerekend (vroeger: 30 euro). 

        Hiermee wordt beter tegemoetgekomen aan de stijgende brandstof- en personeelskosten.

        Tevens worden enkele kleine zaken aangepast, zoals het aanrekenen van ritten wanneer er geen of laattijdige annulatie is.

        Zoals besproken in Bonanza van 22 juni 2022.

        Financiële reflex

        Simulatie van verwachte meeropbrengst (met als voorbeeld april 2022):

        SCHOOL

        Simulatie april 2022

        GEFACTUREERD

        VBA Gijzelbr.

        € 657,50

        € 526,00

        VBA centrum

        € 470,00

        € 376,00

        VBS Tiegem

        € 605,00

        € 502,00

        VBS Heirweg

        € 580,00

        € 464,00

        GBS  Ingooigem

        € 702,50

        € 562,00

        VBS Vichte

        € 217,50

        € 174,00

        GBS Engelhoek

        € 203,75

        € 189,00

        VBS Kaster

         

         

        GO Bollebos

         

         

        St-Vincentius

        € 112,50

        € 90,00

        BKO

        € 706,25

        € 601,00

        Cultuurdienst

        € 522,50

        € 418,00

        BIB

         

         

        Sportdienst

        € 553,75

        € 443,00

        Jeugddienst

        € 98,75

        € 79,00

        Internationale solidariteit

         

         

        Interne zaken

         

         

        Seniorenraad

         

         

        Sociaal Welzijn

         

         

        OCMW

         

         

        TOTAAL APRIL 2022

        € 5.430,00

        € 4.424,00

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013 inzake goedkeuren overeenkomst af te sluiten met de scholen die een beroep wensen te doen op leerlingenvervoer

        Gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 inzake Algemeen gemeentelijk retributiereglement en overeenkomst tussen gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep wensen te doen op leerlingenvervoer (gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013) : goedkeuring aanpassingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt gewijzigd als volgt:

        (te schrappen in de rubriek 'Vrije Tijd'  en toe te voegen aan de rubriek 'Onderwijs')

        ·        BUSVERVOER

        -         1,25 euro ( 1 euro) per enkele rit per leerling

        -         17,5 euro (15 euro) enkele rit    (indien afstand korter dan of gelijk aan 2km

        -         35 euro (30.00 euro) heen en terug   (indien afstand enkele rit korter dan of gelijk aan 2km)

        Art.2: De aanpassingen zoals opgenomen in bijlage aan de overeenkomst tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep willen doen op leerlingenvervoer, goed te keuren.

        Samenwerkingsovereenkomsten busvervoer 2020 2022-2025

        Op 17 december 2013 werd in de gemeenteraad de overeenkomst van het busvervoer met de scholen geregeld. De huidig overeenkomst geldt tem 31 december 2019. Een nieuwe overeenkomst kan werd opgesteld worden voor de komende jaren (2020-2025). Alle Anzegemse scholen krijgen dan weer de kans om aan te sluiten op deze overeenkomst.

         

        Art.1het gemeentebestuur staat in voor de materiële en praktische organisatie van het vervoer van leerlingen van de school……  voor de periode 1 januari 2020 tem 31 december 2025 1 september 2022 tem 31 december 2025. Beide partijen verbinden zich ertoe tijdens deze periode niet uit de samenwerkingsovereenkomst stappen, behalve als beide partijen hiermee akkoord gaan.

        Art.2: Dit leerlingenvervoer behelst intern vervoer: vervoer van leerlingen binnen de schooluren, met name vervoer van en naar het zwembad,  sportaccommodatie, cultuurbeleving of met duidelijke educatieve waarde (kaderend in het leerplan).

        Art.3:  De school verbindt er zich toe om : 

        1° voor haar leerlingenvervoer (zie definitie hierboven) exclusief een beroep op het gemeentebestuur van Anzegem en dit voor de duur van 1 januari 2020 1 september 2022 tot en met 31 december 2025. Enkel indien het gemeentebestuur geen passend vervoer kan aanbieden, kan hiervan afgeweken worden. De coördinator busvervoer oordeelt over de aanvragen. Eventuele klachten en geschillen worden bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen dat oordeelt en een beslissing treft.

        Een afsprakennota m.b.t. de reservaties van de busritten wordt opgesteld in onderling overleg binnen het onderwijsplatform Bonanza.

        2° een retributie aan het gemeentebestuur te betalen van:

        a)            intern leerlingenvervoer: 1 euro 1,25 euro per enkele rit per leerling.  Dit omvat de huur van de schoolbus, de onderhouds- en herstellingskosten van de schoolbus, de busverzekering, de kosten van de wettelijke controles, de brandstofkosten, de verloning/vergoeding, opleiding en verzekering van de busbestuurder.  De school staat zelf in voor de inzet van een busbegeleider. De bestemming van de busrit moet binnen een straal van 25 km van de aanvragende school liggen.  De gemeente baseert zich bij de facturatie van een rit op het aantal leerlingen per klas.   Het aantal leerlingen per klas op 1 oktober van het schooljaar vormt de basis bij de facturatie voor de periode 1 september tot en met 31 januari en het aantal leerlingen op 1 februari vormt de basis van de facturatie voor de periode van 1 februari tot en met 30 juni  (er wordt geen rekening gehouden met eventueel afwezige leerlingen op het tijdstip van de busrit).

        Indien de enkele rit korter dan of gelijk is aan 2 km is, wordt een correctie voorzien als volgt: voor een enkele rit wordt dan 15 euro 17,5 euro gerekend ofwel 30 euro 35 euro heen en terug (ongeacht het aantal leerlingen, zonder over het maximaal toegestaan aantal te komen).

        3° het aantal leerlingen per klas jaarlijks aan het gemeentebestuur te bezorgen van toestand 1 oktober en 1 februari van het schooljaar tegen respectievelijk uiterlijk 5 oktober en 5 februari 2019 van het desbetreffende jaar.

        4° het opgestelde busreglement te volgen.

        Art.4.  Het gemeentebestuur verbindt zich er toe om:

        1° het intern leerlingenvervoer te verzorgen voor de school die onderhavige overeenkomst ondertekent voor de duur van de overeenkomst en de hierin opgenomen retributie hanteert.

        In het tarief is vervat: de huur van de schoolbus, de onderhouds- en herstellingskosten van de schoolbus, de busverzekering, de kosten van de wettelijke controles, de brandstofkosten, de verloning/vergoeding en verzekering van de busbestuurder, de opleiding van de buschauffeurs zodat zij verder aan de reglementering voldoen voor het verzorgen van personenvervoer.

        2°  het personeelslid (chauffeur en/of begeleider) wordt opgedragen lijsten bij te houden per rit met vermelding van de school, vervoerde klas(sen), tijdstip, soort prestatie. Deze lijsten zijn ten allen tijde ter beschikking van het gemeentebestuur en van de school en zullen de basis vormen voor de facturatie.

        3° het vervoer met moderne, veilige en ecologisch verantwoorde bussen en met opgeleide buschauffeurs die in orde zijn met de wettelijke voorschriften (rijbewijs/vakbekwaamheid/medische schifting), te garanderen. De chauffeurs leven de wegcode na en hanteren een veilig rijgedrag.

        Eventueel laakbare feiten, onvoorzichtig of onverantwoord gedrag, worden gemeld aan het gemeentebestuur die – na onderzoek en horen van het personeelslid – kan overgaan tot sancties.

        Art.5: Dit is  een jaarlijks herzienbare overeenkomst van 6 jaar. Eventuele aanpassingen worden steeds in het overlegplatform Bonanza besproken en overlegd. De vermelde prijzen worden gehanteerd voor de jaren 2020-2021-2022-2025 behoudens extreme stijgingen van de brandstofkosten. In 2022 kunnen de prijzen opnieuw bekeken worden.

        Art.6: Het niet naleven van de voorwaarden van de overeenkomst door een school leidt tot de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst.



        Art.3: Het aangepaste ontwerp zoals opgenomen in bijlage van reglement tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep willen doen op leerlingenvervoer, goed te keuren.

        Afsprakennota Bonanzabussen 2020 2022-2025

        Inleiding

        Het Bonanzaproject is tot stand gekomen door de dringende vragen en verzuchtingen vanuit de Anzegemse basisscholen om een oplossing te bieden voor het leerlingenvervoer gezien diverse scholen kampten met verouderde bussen die zij, wegens financiële redenen, niet konden vervangen. Daarom startte het gemeentebestuur een project op voor het verzorgen van het intern leerlingenvervoer voor de scholen op het Anzegems grondgebied. Om dit project in goede banen te leiden, zal wel een reglement moeten opgesteld worden die het leerlingenvervoer regelt voor de Anzegemse scholen. Ook de buschauffeurs zelf zijn vragende partij om een reglement te hebben waar alles duidelijk is omschreven wat mag en niet mag op de bus.

         

        Bussen

        Momenteel worden er 3 bussen gehuurd met volgende kenteken-nummerplaten: 1 RJB 780, 1 JAB 860 en 1 JAH 407.

        • 1YGX529 – Mercedes Atego
        • 1YGX724 – Automet Apollo
        • 1YGX770 – Automet Apollo

        Deze 3 bussen hebben elk een capaciteit van 40 + 1. De busrit wordt geannuleerd wanneer de capaciteit wordt overschreden. De busritten dienen zich binnen een straal van 25 km te bevinden, anders zijn zij niet verzekerd. In de huurprijs is verzekering en het onderhoud inbegrepen. Deze bussen hebben ook een licentie voor bijzonder geregeld vervoer. Er mag niet gegeten of gedronken worden op de bussen.

         

        Chauffeurs en coördinator

        De gemeente zorgt voor opgeleide buschauffeurs. Al deze buschauffeurs voldoen aan de voorwaarden voor het besturen van bussen (rijbewijs D – medische schifting – vakbekwaamheid).

        Er is een buscoördinator aangesteld die instaat voor de coördinatie busvervoer en de aansturing van een team buschauffeurs. Dit houdt concreet in dat hij zich bezighoudt met planning bussen en chauffeurs. Hij/zij is de contactpersoon voor de scholen.

        Veiligheid

        Op iedere bus gelden veiligheidsvoorschriften. Deze moeten er voor zorgen dat iedere busrit veilig kan verlopen en dit in het belang van de chauffeur alsook voor de kinderen die meerijden met de bus. De voornaamste veiligheidsvoorschriften zijn (zonder limitatief te zijn):

        • Op ieder zitje op de bus mag slechts 1 persoon zitten.
        • Ieder persoon moet tijdens het vervoer zijn gordel dragen
        • Er wordt niet rechtgestaan tijdens de busrit.
        • Bij een ongeluk of brand dient een evacuatieplan gevolgd te worden. Dit zal aangeleerd worden op school en op sporadische basis ook effectief geoefend worden op de bus zelf. Allen dienen steeds de instructies van de chauffeur te volgen. Op aanvraag kan een bus gereserveerd worden voor het oefenen van evacuatie in kader van verkeersveiligheid.
        • Minstens één begeleider begeleidt de kinderen tijdens de busrit. Deze helpt de kinderen tijdens het op- en afstappen en controleert of alle inzittende de gordel aan hebben. Indien nodig helpt de begeleider met de gordel voor het vast- en losmaken.
        • De opgelegde veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen van de buschauffeur worden stipt gevolgd.

        Reservaties en annulaties
        Aanvraag voor busvervoer mogen gestuurd worden naar volgend e-mailadres: busvervoer@anzegem.be. Bij iedere aanvraag dienen volgende punten duidelijk aangegeven te worden: welke klas(sen) van welke school gaan mee, aantal leerlingen, datum en uur van de uitstap, naar waar gaat de uitstap en om welke activiteit gaat het.

        Enkel dringende wijzigingen mogen telefonisch doorgeven worden naar volgend telefoonnummer 056/69 44 46 0474 85 44 94. Annulaties dienen uiterlijk tegen vrijdagmorgen 9u doorgegeven te worden voor de week erop. Indien er niet of te laat wordt geannuleerd, wordt het volledige bedrag aangerekend.

        Bij hoogdringendheid kan ook telefonisch een rit aangevraagd worden maar de aanvraag moet per mail worden bevestigd. Dit kan slechts uitzonderlijk en moet passen binnen de reeds opgemaakte planning.

        De buskalender kan bekeken worden op https://www.anzegem.be/busvervoer. Ook al lijkt er een vrije plaats te zijn; pas na reservatie en bevestiging van de coördinator is er zekerheid over de aanvraag.

        Annuleren is enkel mogelijk binnen 7 dagen van de geplande rit via email. Laattijdige annulaties worden niet aanvaard.

        Wie een bus huurde, staat stipt op de afgesproken verzamelplaats. Zo komt de planning van de andere ritten niet in het gedrang.

         

        Turn-en zwemlessen

        Tegen uiterlijk 1 juli dient iedere school zijn turn- en zwemkalender in bij de buscoördinator. De buscoördinator zal deze data inplannen op de buskalender. De zwemlessen en vervolgens de turnlessen zijn prioritair, daarna volgen de didactische uitstappen. Er dient rekening mee gehouden te worden dat niet iedere aanvraag kan vervuld worden, daar verschillende scholen soms op dezelfde dag gaan turnen- of zwemmen.

         

        Didactische uitstappen

        Iedere didactische uitstap dient minimum 14 dagen vooraf aangevraagd te worden en ten vroegste op 1 september van het gestarte schooljaar. De turn- of zwemlessen zijn prioritair, daarna volgen de didactische uitstappen.

        De buscoördinator bekijkt bij het begin van ieder schooljaar welke dagen er zich het best lenen voor het plannen van didactische uitstappen en zal dit bij een aanvraag ook aangeven. Dit kan ieder schooljaar verschillend zijn.

         

        Voor- en naschools opvang      

        Bij het begin van ieder schooljaar moet de coördinator van de kinderopvang een aanvraag indienen bij de buscoördinator welk voor-en naschools vervoer er moet georganiseerd worden.

        Bij iedere rit van het voor-en naschools vervoer dient er 1 of meerdere begeleider(s) aanwezig te zijn. Deze begeleider(s) dient er op toe te zien dat ieder kind zijn gordel draagt en dient ook de orde en stilte op de bus te handhaven.

        De coördinator van de kinderopvang dient bij de buscoördinator in de eerste week van het nieuwe schooljaar een lijst in van de schoolvrije dagen van iedere school.

         

        Sportdienst, Jeugddienst en Bibliotheek

        Tijdens de vakantieperiodes (herfstvakantie, krokusvakantie en grote vakantie) kan de sport-en/of jeugddienst en Bibliotheek ook beroep doen op de Bonanzabussen.

        De sportverantwoordelijke, jeugdverantwoordelijke en bibliothecaris maakt dan ook een gedetailleerd plan op van zijn sport- en/of jeugdactiviteiten. Daarin staan o.a. de dagen; uren, locaties en welke activiteiten er plaatsvinden.

        In de zomervakantie is slechts één bus beschikbaar.

         

        Betaling

        Na afloop van de iedere maand wordt de facturatie opgemaakt volgens de retributie opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.

        Bij vervoer wordt telkens de gehele klas in rekening gebracht. Kinderen die ziek zijn en niet aanwezig zijn, worden ook in rekening gebracht.

         

        Naleving afspraken

        Het niet naleven van de voorwaarden van de overeenkomst door een school leidt tot de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst.

         

                    

         

         

    • Sport

      • Overeenkomst tot structurele samenwerking met financiële inbreng tussen het Gemeentebestuur van Anzegem en vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel – Vichte voor de duur van 1 september 2022 tot en met 30 september 2025: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;

        De vereniging VZW Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel Vichte is actief  op het gebied van de organisatie van wielerwedstrijden, met als hoofdevenement de wielerwedstrijd ‘Grote Textielprijs – wielerwedstrijd voor beroepsrenners – Vichte’ en dit op een zodanig niveau, dat de vereniging haar doel, handhaving of verhoging van dit niveau, zonder externe hulp niet tot zeer moeilijk kan realiseren.

        Voor het verwezenlijken van haar doel, heeft de vereniging onder meer structurele financiële en materiële ondersteuning nodig.  Ze heeft ook de mogelijkheid  om met betrekking tot haar activiteiten overeenkomsten van samenwerking, financiële steun of sponsoring te sluiten met openbare en privé-partners.

         

        Het college ging in overleg met het bestuur van de VZW Wiel in Wiel en kwam tot een  voorstel van overeenkomst voor de periode van 2022 tot en met 2025.

        In de overeenkomst worden volgende wederzijdse engagementen gestipuleerd:

        Vanuit de vereniging:

        • aan zijn activiteit een zo groot mogelijke bekendheid te geven via publiciteit op televisie, radio, digitale en gedrukte media.
        • de naam van de gemeente Anzegem te verbinden aan de wielerwedstrijd Textielprijs Vichte en de naam van de gemeente Anzegem te vermelden op allerlei drukwerk, promotiemateriaal, aankondiging in media, aankomstplaats en langs het parcours.
        • ruimte voorzien in het programmaboekje voor de gemeente Anzegem.

        Vanuit de gemeente:

        • inrichting en organisatie van aankomstplaats
        • opbouw podiumplaats
        • politiebegeleiding
        • nadars en andere logistieke ondersteuning (inzet technische Diensten, feestmateriaal, verkeerssignalisatie, edm)

        De gemeente zou jaarlijks een financiële ondersteuning van € 12.500   toekennen als tussenkomst in de kosten van de vereniging en voor zolang de vereniging de wielerwedstrijden volgens de voorwaarden blijft organiseren op het grondgebied van Anzegem.  Daarnaast worden er toegangskaarten aangekocht: max. 25 kaarten aan 60 euro en wordt er ca 96u logistieke ondersteuning voorzien bij de organisatie van het evenement door onze operationele Technische Diensten.

        Overwegende dat de gemeente bereid is de vereniging verder financieel en organisatorisch te ondersteunen, mits het gemeentebestuur van Anzegem zich op enigerlei wijze, direct of indirect, kan profileren;

        Gelet op het gunstig advies RVB sportraad 21 juni 2022.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        De raadsbesluiten van 7 april 2009 en 3 april 2014 houdende goedkeuring overeenkomst tussen gemeentebestuur Anzegem en VZW Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel Vichte voor de duur van respectievelijk 1 september  2009 tot en met 30 september 2013 en van 1 september 2014 tot en met 30 september 2019 met een gemeentelijke financiële ondersteuning van 2.000 euro per jaar;

        gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 houdende toekenning bijkomende financiële en logistieke ondersteuning aan Wiel in Wiel voor de organisatie Textielprijs 2019.

        Gemeenteraadsbesluit van 13 juli 2021 houdende toekenning van financiële en logistieke ondersteuning aan Wiel in Wiel voor de organisatie van de Textielprijs editie 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Volgende overeenkomst tussen het gemeentebestuur en VZW Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel Vichte, wordt goedgekeurd:

         

         

         

         

         

         

        De ondergetekenden:

        A.        1.         Philippe Degroote, Oudenaardestraat 15 – 8570 Anzegem

                    2.         Jean-Marie Verhoest, Sint Antoniusstraat 138 – 8570 Anzegem

        in deze handelende in hun respectievelijke   hoedanigheid van  voorzitter en secretaris van de te Vichte gevestigde vereniging:

         

        VZW Koninklijke Sportvereniging WIEL IN WIEL - VICHTE

        deze vereniging overeenkomstig het artikel 23 van de statuten d.d. 17 februari 2004 en opvolgende wijzigingen, rechtsgeldig vertegenwoordigend; hierna te noemen: “de vereniging”; partij enerzijds;

         

        en

         

        B. Het Gemeentebestuur van Anzegem, hierbij vertegenwoordigd door de heer Koen Tack, Voorzitter gemeenteraad, en Sonja Nuyttens, algemeen directeur, hierna te noemen  partij  anderzijds;

         

         

        ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:

         

        1. De vereniging verleent hierbij aan de gemeente Anzegem, die hierbij van de vereniging aanvaardt, het recht de naam, de goederen en/of de diensten van het gemeentebestuur Anzegem voor de hierna nader te omschrijven periode onder de aandacht te brengen.

        Uitdrukkelijk worden deze communicatiemogelijkheden bepaald als volgt:

        1)     het  verbinden van de naam van de gemeente Anzegem aan de wielerwedstrijd ‘Textielprijs Vichte’ – wielerwedstrijd voor beroepsrenners.

        2)     het aanbrengen van de naam en logo van de gemeente Anzegem.

        Principes en afspraken:

        -        op de plaatsen waar het logo van de wedstrijd  gedrukt of geplaatst wordt, zal tevens het logo van de gemeente Anzegem geplaatst worden.

        De vereniging pleegt vooraf overleg   met   een door de gemeente Anzegem daartoe speciaal aangewezen derde (verantwoordelijke ambtenaar dienst Communicatie) omtrent het correct gebruik op publiciteitsmiddelen van het gemeentelijk logo (kleuren, vorm, baseline,…).

        -        Het logo van de gemeente komt voor op alle drukwerk  (bvb. vip-kaarten, sponsorbrochures, deelnemerslijsten, toegangskaarten, affiches, promotiemateriaal);

        3)     De gemeentelijke steun wordt vermeld in de aankondigingen in alle media  

        4)     In het programmaboekje wordt  ruimte ter beschikking gesteld om de gemeente voor te stellen; inlassingen van politieke aard, overtuiging of inhoud zijn uitgesloten;

        5)     het respecteren van de code voor ethische en verantwoorde reclame door beide partijen;

        6)     het ter beschikking stellen aan de gemeente Anzegem van ruimte voor het plaatsen van (reclame)-borden,vlaggen of dragers bij de wielerwedstrijd op het volledig parcours van de wedstrijd in inzonderheid in de aankomstzone. Het aantal is te bepalen in onderling overleg;

        7)     de toestemming voor het openbaar maken en verveelvoudigen door de gemeente Anzegem van afbeeldingen van (leden van) de vereniging en van de wedstrijd in het kader van activiteiten als in de aanhef van deze overeenkomst onder a. bedoeld, voor zover de gemeente Anzegem hiervan gebruik wenst te maken ten behoeve van onder meer radio, televisie, video, film of drukwerk of andere digitale media, in de meest ruime zin des woords en mits het naleven van de eventuele desbetreffende financiële regelgeving, auteursrechten ed. als verantwoordelijke uitgever;

        8)     de toestemming om tijdens op het publiek gerichte activiteiten van de vereniging promotieartikelen uit te delen  mits het bekomen van   een machtiging van de bevoegde overheid indien daartoe  vereist ;

        9)     het recht tot het verkrijgen van volgbewijzen, tribuneplaatsen, toegang tot maaltijden en/of receptie voor medewerkers, relaties of genodigden op de dag van de wedstrijd – aantallen verder in de overeenkomst te bepalen.

        10)  De vereniging, zijn aangestelden/medewerkers en zijn genodigden verkrijgen recht tot toegang tot de aankomstplaats (eventueel bijhorende tribuneplaatsen), receptie na de aankomst, protocollaire plechtigheden of andere ceremonies – aantallen in nader overleg te bepalen;

         

        2. De vereniging verbindt er zich toe tijdens de duur van de overeenkomst   de aankomst en minstens 35% van de finale  van de wielerwedstrijd te laten geschieden op het grondgebied van de gemeente Anzegem.  

        3. De vereniging verbindt er zich toe de gemeente Anzegem permanent in te lichten nopens haar werkzaamheden en activiteiten die verband houden met de organisatie van de wielerwedstrijd ‘Textielprijs Vichte’ – wielerwedstrijd voor beroepsrenners. De wet van 14 november 1983 en gepubliceerd in het BSB van 6 december 1983, is van toepassing. 

        4. Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode die 4 wedstrijden inhoudt, ingaande op 12 juli 2022 en eindigend op 30 september 2025. Partijen hebben de intentie hun samenwerking, zoals in deze overeenkomst voorzien, na afloop van de genoemde periode voort te zetten. Omtrent deze beoogde voortzetting zullen partijen uiterlijk 2 maanden voor de afloop van de genoemde termijn met elkaar in contact treden. Wanneer daartoe gevoerde onderhandelingen niet uiterlijk 4 maanden na de afloop van de genoemde periode tot overeenstemming over voortzetting hebben geleid, is de vereniging vrij  om zich met derden ter zake een soortgelijke overeenkomst af te sluiten en dit zonder enige nadere formaliteit.

        5. Tussentijdse opzegging dient schriftelijk en aangetekend te geschieden onder vermelding van de gronden waarop deze opzegging is gebaseerd. Tussentijdse opzegging is op elk moment mogelijk. De opzeggende partij dient een opzegtermijn   in acht te nemen van minstens 6 maand, ingaand de eerste dag van de maand na het ontvangen van de aangetekende opzegbrief.

        Tot aan de door de bedoelde opzegging bereikte einddatum van deze overeenkomst blijven partijen hun verplichting nakomen, tenzij zij daartoe niet langer in staat zijn of ingevolge gerechtelijke uitspraak. In dat geval vervalt ook de verplichting voor tegenprestatie. Reeds betaalde of verschuldigde termijnbetalingen worden niet tussen partijen verrekend. Een gerechtelijke procedure ingesteld door de contractanten met betrekking tot deze overeenkomst schorst deze verbintenis niet evenmin als de uitbetaling van de eraan verbonden bedragen zoals vermeld in artikel 8 en dit tot op het moment van uitspraak in gezag van gewijsde. 

        De gemeente Anzegem mag de communicatiemogelijkheden als onder 2 genoemd  aanwenden vanaf het moment dat deze overeenkomst ingaat. De gemeente Anzegem is niet gerechtigd om na het einde van de onderhavige overeenkomst nog in enigerlei vorm publiciteit met gebruikmaking van de vereniging te genereren.

        De gemeente Anzegem is verplicht alle onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Anzegem vervaardigde communicatiemiddelen direct na beëindiging van de overeenkomst te (doen) vernietigen (en vice versa voor toepassing van artikel 2.a. door de vereniging / partij enerzijds)

        6. De gemeente Anzegem verplicht zich tot:

        1)     jaarlijkse betaling van een bedrag van 12.500 euro als bijdrage in de kosten van de vereniging bij de organisatie van de Textielprijs Vichte. In dit bedrag is de return, visibiliteit en extra profileringsmogelijkheid afkomstig van  al dan niet rechtstreekse verslaggeving op TV opgenomen. Hierin is ook opgenomen: het voorzien van een VIP-tafel vanaf ’s middags in de VIP-ruimte (ten behoeve van het college van burgemeester en schepenen en voorzitter gemeenteraad) van 10 personen.

        Het hierbovenvermeld bedrag van 12.500 euro dient ten minste twee maanden voorafgaandelijk aan de datum van de wielerwedstrijd betaald te worden. 

        2)     de aankoop van max. 25 kaarten voor toegang tot de VIP-ruimte na afloop van de wielerwedstrijd en dit aan 60 euro per kaart.

        3)     het leveren van de navolgende diensten en het beschikbaar stellen van het navolgende materiaal ten behoeve van de vereniging, te weten: de totale inrichting en organisatie van de aankomstplaats, zoals o.a. de organisatie van de aankomst in overleg met de vereniging en volgens de vigerende voorschriften terzake, de opbouw van de podiumplaats, de politiebegeleiding, het opzetten van nadarafsluitingen, plaatsen verkeerssignalisatie waar nodig op het gedeelte van het parcours gesitueerd op het grondgebied van de gemeente Anzegem en elke andere vorm van logistieke ondersteuning (bvb. gebruik  materiaal Uitleendienst). Meer concreet betekent dit volgende ondersteuning:   logistieke ondersteuning vanuit de Operationele Technische Diensten voor de opbouw en afbraak van de locatie van het wielerevenement daags vóór en na de wedstrijd evenals logistieke ondersteuning (zoals plaatsen en wegnemen nadars) op de dag van het evenement. Uitgedrukt in uren wordt in totaal 96 werkuren toegekend.

        7. De vereniging werkt eraan mee, dat de gemeente Anzegem optimaal gebruik kan maken van de hiervoor omschreven communicatiemogelijkheden en blijft daartoe contact onderhouden met een door de gemeente Anzegem aan de vereniging bekend te maken persoon. Indien de gemeente Anzegem dit wenst, zal de vereniging over de wijze waarop de vereniging de naam van de gemeente Anzegem naar buiten brengt, vooraf overleg plegen met de gemeente Anzegem of met een door de gemeente Anzegem daartoe speciaal aangewezen derde (d.i. de ambtenaar verantwoordelijk voor communicatie).

        8. De vereniging is verplicht om haar activiteiten zo optimaal mogelijk te verrichten met inachtneming van de nationale en internationale afspraken in casu qua reglementen welke hierbij eventueel van kracht zijn. De vereniging dient ervoor te zorgen, voor zover dit binnen haar mogelijkheden ligt, dat haar jaarplanning ten behoeve van de voorbereiding van haar activiteiten zodanig wordt vastgesteld, dat zowel voor de gemeente Anzegem als voor de vereniging zelf het nuttig effect en het te behalen resultaat zo groot mogelijk zijn. Van eventuele wijzigingen in de jaarplanning stelt de vereniging de gemeente Anzegem tijdig in kennis. (Externe) factoren die een invloed kunnen hebben op de organisatie en die gekend zijn door de gemeente Anzegem worden eveneens direct medegedeeld aan de vereniging/partij enerzijds.

        9. De vereniging streeft ernaar dat er aan haar activiteiten een zo groot mogelijke bekendheid wordt gegeven. Met name wordt hierbij gedacht aan publiciteit via televisie, radio, digitaal en gedrukte media.

        10. Onverminderd het in deze overeenkomst bepaalde, draagt de vereniging er zorg voor dat elk optreden door of namens haar in het openbaar, in welk verband ook, voldoet aan de eisen van representativiteit en objectiviteit.

        11. De vereniging houdt de gemeente Anzegem op de hoogte van de gang van zaken met betrekking tot haar activiteiten, specifiek inzake wielrennerij, als in deze overeenkomst bedoeld, zodat de gemeente Anzegem zo goed mogelijk zal kunnen inspelen op de positieve of de negatieve effecten daarvan en het gebruik van de communicatiemogelijkheden daaraan zal kunnen aanpassen.

        12. Het is beide partijen niet toegestaan om rechten, welke ieder van en aan deze overeenkomst kan ontlenen, geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden.

        13. Na beëindiging van deze overeenkomst, uit welke hoofde ook, is het partijen niet langer toegestaan om rechten, welke ieder van en aan deze overeenkomst kon ontlenen, speciaal met betrekking tot het gebruik van de naam of de activiteiten, op enigerlei wijze uit te oefenen. Op eventuele televisiebeelden of audiomateriaal van een omroep is de specifiek terzake geldende regelgeving van toepassing.

        14. Op deze overeenkomst is het Belgische recht van toepassing.

        15. Partijen kunnen slechts schriftelijk met onderling akkoord van deze overeenkomst afwijken. Aanvullingen dienen eveneens schriftelijk met onderling akkoord tussen partijen te worden vastgelegd.

        16. Op deze overeenkomst zijn van toepassing de nationale en internationale afspraken alsook reglementen van de eventuele overkoepelende nationale en internationale organisaties, nu de vereniging daaraan als lid, aangeslotenen of deelnemer is gebonden.

         

        De gemeente Anzegem ontvangt een exemplaar van deze reglementen en wordt in ieder ander geval geacht met deze reglementen bekend te zijn. De reglementen worden als bijlage toegevoegd aan deze overeenkomst.

         

        Alle genoemde en bedoelde regelingen worden geacht deel uit te maken van de onderhavige overeenkomst.

         

         

        Aldus opgemaakt  in twee exemplaren, bestemd voor elk der partijen en getekend

        te …………………………………… op ……………………………

         

        Voor de VERENIGING                                                                             Voor de gemeente

        Vzw  K.Sp.    Wiel in Wiel – Vichte                                                        Gemeentebestuur Anzegem

         

         

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht zoals voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Internationale solidariteit

      • Noodhulp UNICHIR in Oost-Congo en OXFAM België in Oost-Afrika : goedkeuren toekenning

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Op basis van de aanvragen die het gemeentebestuur hebben bereikt inzake noodhulp in het Zuiden, worden door de Wereldraad volgende projecten of organisaties aanbevolen voor het bekomen van een toelage :

        vzw UNICHIR (Surgical Project BENI) voor een bedrag van €250. Reginald Moreels is humanitair chirurg en stichter-bezieler van UNICHIR. Eind vorig jaar steunden we reeds de bouw van een nieuw chirurgisch en verloskundig centrum in Beni, een streek in het noordoosten van Congo. De verdere uitrusting met o.a. een echografietoestel en een recovery afdeling zijn vitaal voor het bieden van adequate zorg.

        vzw OXFAM België/voedselcrisis in Oost-Afrika voor een bedrag van €500. De mensen in Oost-Afrika worden door buitengewone weersomstandigheden die het gevolg zijn van de klimaatverandering en door interne conflicten, bedreigd met dorst en honger. De oorlog in Oekraïne en de Covid-19 maatregelen doen de prijzen van voedsel de hoogte inschieten. Het leven van 28 miljoen mensen in Kenia, Zuid-Soedan, Somalië en Ethiopië staat op het spel. Oxfam verleent noodhulp door het voorzien in acute water - en voedselhulp. 

         

        Op 20 juni werd het advies van de wereldraad ingewonnen en dit per e-mail. De reacties zijn positief mbt het voorliggend voorstel.

        Financiële reflex

        De nodige budgetten daartoe zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan onder budgetpost GBB/int.sol./0160-00/6490020

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Een bedrag van €250 toe te kennen als bijkomende noodhulp voor vzw UNICHIR/BENISUR in Congo. Alsook een bedrag van €500 toe te kennen als noodhulp voor OXFAM België ter leniging van de alarmerende voedselcrisis in Oost-Afrika.

    • Roerend erfgoed

      • Digitaliseren erfgoedbeelden Anzegem - project Heemkundige Kring Vichte: toekennen geldelijke ondersteuning.

        Aanwezig: Tine Temmerman, Raadslid
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Via een connectie van de familie van  een lokale persmedewerker  kreeg de Heemkundige Kring van Vichte het aanbod om zowat 120 videobanden VHS/16 millimeter met beelden over de gemeente Anzegem te digitaliseren. De betrokken persmedewerker stond er in de jaren 60-80 in Anzegem om bekend steeds aanwezig te zijn op allerlei events in de gemeente om dit op beeld vast te leggen. Zijn archief bestaat dan ook uit beelden van Stijn Streuvels, stoeten in de gemeente, gala's, sportevenementen, verenigingsleven, handelsbeurzen, jeugdevenementen , koersen... m.a.w. heel waardevol roerend erfgoed uit de periode 1960-1980 van Anzegem. 

        De Heemkundige Kring heeft een externe partij bereid gevonden om deze banden te digitaliseren voor ca. €10/per band maar gezien zij niet over voldoende budget beschikt om dit archief volledig te kunnen digitaliseren, werd de vraag gesteld of het gemeentebestuur hier mogelijks interesse in heeft en in financiële ondersteuning hiervoor kan voorzien. Anders zullen zij zich noodgedwongen moeten beperken tot het archiveren van materiaal dat specifiek betrekking heeft op Vichte om de noodzakelijke kosten te drukken. Het zou dan ook bijzonder jammer zijn mocht dit waardevol beeldmateriaal verloren gaan. 

        Voorgesteld wordt om hiervoor een toelage te voorzien van € 1200 maar aangezien dit de grootte-orde overschrijdt zoals voorzien in het kadersubsidiereglement van 17 mei 2016 ( en latere wijzigingen) , valt de toekenning hiervan onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. Als tegenprestatie wenst het gemeentebestuur een kopie van de gedigitaliseerde beelden te ontvangen. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur 

        Vorige beslissingen

        Het Gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2016 strekkende tot het vaststellen van een kadersubsidiereglement voor het ondersteunen van initiatieven en projecten van Anzegemse verenigingen, organisaties en inwoners en de latere wijzigingen van dit reglement. 

        Amendementen

        Raadslid Jolanta Kokoszko (fractie CD&V-Eendracht) stelt dat zij - namens haar fractie - enkel het feit kan toejuichen dat er vrijwilligers zijn die beeld- en audiomateriaal verzamelen van evenementen en dat dit materiaal ter beschikking kan worden gesteld van de gemeente.

        Zij stelt daarom voor om een toelage van 1500 euro toe te kennen ipv 1200 euro. Het zou immers jammer zijn, mocht blijken dat de subsidie te weinig zou zijn om al de videobanden te digitaliseren. 

        Schepen Yannick Ducatteeuw (Inzet) stelt dat er enkel 1200 euro gevraagd wordt. Schepen Louis Degroote (Samenéén) voegt hieraan toe dat hij best het engagement wil aangaan om - mocht er te weinig budget zijn -   het verschil  bij te passen.

        Er wordt gestemd over het amendement van raadslid Kokoszko met volgend resultaat:

        CD&V-Eendracht (Davy Dewaele,  Jolanta Kokoszko,  Prudent Lanneau, Eddy Recour en  Stephan Titeca) : 5 ja stemmen

        SamenEén (Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester,   Gino Devogelaere, Petra Devos,   Nicolas Duquesnoy,  Rino Himpe, Tine Temmerman, Christophe Vandererven en Pauline Van Marcke) : 10 neen

        Inzet  (Davy Demets, Sofie Demurie,  Yannick Ducatteeuw,  Debbie Vandenberghe en Jeremie Vaneeckhout): 5 neen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tine Temmerman, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: aan de Heemkundige Kring van Vichte een geldelijke ondersteuning toe te kennen van € 1200 voor de digitalisering van het archief aan videobanden van een lokale persmedewerker, met waardevol beeldmateriaal van Anzegem in de jaren 1960-1980.

        Art.2:  hiervoor als tegenprestatie een kopie van de gedigitaliseerde beelden te vragen om in het gemeentelijk archief te bewaren.

        Art.3: de organisatoren  van deze ondersteuning schriftelijk op de hoogte te brengen.

        Art. 3: kennis te geven van dit  besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur. 

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anja Desmet, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 12/07/2022 om 20:50.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter